Fremsat den 5. februar 2014 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Ommærkning af almene
ældreboliger og almene familieboliger til almene
ungdomsboliger m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1609 af
26. december 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes efter nr. 6
som nyt nummer:
»7) Almene
ældreboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65
m², som kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler
fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger. En aftale
efter 1. pkt. skal være indgået inden den 1. januar
2017. Aftalen kan indgås for en periode af højst 10
år. Efter aftalens udløb mærkes ledige boliger
på ny som almene ældreboliger.«
Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9.
2. § 4,
nr. 8, der bliver nr. 9, ophæves og i stedet
indsættes:
»9) Almene
familieboliger, som kommunalbestyrelsen efter aftale med
boligorganisationen beslutter fremover skal mærkes som almene
ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at
almene familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og
55 m² fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger,
hvis særlige forhold vedrørende den enkelte ejendom,
herunder ejendommens beboersammensætning, taler herfor, eller
hvis hensynet til kommunens samlede boligforsyning, herunder
balancen mellem boligformerne, ikke taler imod.
10) Almene
familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65
m², som kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler
fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger. En aftale
efter 1. pkt. skal være indgået inden den 1. januar
2017. Aftalen kan indgås for en periode af højst 10
år. Efter aftalens udløb mærkes ledige boliger
på ny som almene familieboliger.«
3. I
§ 4 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indberette aftaler om ommærkninger
indgået i henhold til stk. 1, nr. 7 eller 10, til Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter på et skema, som er
udarbejdet af ministeriet.«
4. § 52,
stk. 1, affattes således:
»Ledige almene ungdomsboliger skal af den
almene boligorganisation anvises til unge uddannelsessøgende
og andre unge med et særligt behov derfor (den berettigede
personkreds), jf. dog 2. - 4. pkt. Ledige boliger, der er
ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10, skal anvises til
unge uddannelsessøgende. Boliger, der har status som
startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, skal anvises til den
personkreds, der er nævnt i § 101 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisning efter 3. pkt. Ledige
almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af kommunalbestyrelsen
efter reglerne i § 59, stk. 3.«
5. I
§ 52, stk. 2,1. pkt., ændres
»stk. 1, 1. pkt.« til: »stk. 1, 1. og 2.
pkt.«.
6. I
§ 52 indsættes som stk. 5:
»Boligorganisationen skal i lejekontrakten
med en lejer af en bolig, der er ommærket efter § 4, nr.
7 eller 10, oplyse om, hvornår et eventuelt
ommærkningsbidrag ophører.«
7. I
§ 53, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »ungdomsboligbidrag«:
»eller ommærkningsbidrag«.
8. I
§ 59, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 101 a, stk. 1«: »,
eller boliger, der er ommærket efter § 4, nr. 7 eller
10«.
9. I
§ 59, stk. 8, ændres
»§ 52, stk. 1, 1. pkt.« til: »§ 52,
stk. 1, 1. og 2. pkt.«.
10.
Efter § 101 a indsættes:
Ȥ 101
b. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan inden for
den bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, give tilsagn om et ommærkningsbidrag til
ungdomsboliger i almene boligorganisationers afdelinger, der er
ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10, i det omfang
boligerne bebos af unge under uddannelse.
Stk. 2.
Ommærkningsbidraget udgør et fast beløb pr.
kvadratmeter bruttoetageareal. Bidraget ydes for en periode af
højst 10 år.
Stk. 3. Ved
lejefastsættelsen nedsættes lejen for boliger, der
udlejes til den berettigede personkreds, med en
forholdsmæssig del af bidraget.
Stk. 4. Reglerne i
§ 137, stk. 1 og § 138 om udbetaling af
ungdomsboligbidrag, herunder kontrol med udlejningsomfang m.v.
finder anvendelse for ommærkningsbidrag.
Stk. 5. Ministeren for
by, bolig og landdistrikter fastsætter nærmere regler
om støttebetingelser og ansøgningsproce?dure samt om
størrelse, regulering og udbetaling af
ommærkningsbidrag.«
11. I
§ 109, stk. 4, indsættes
efter »50 m²«: », jf. dog § 4, nr. 7, 9
og 10«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ændring af reglerne om
ommærkning af almene ældre- og familieboliger til
almene ungdomsboliger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Ommærkningsbidrag til
ommærkede almene ungdomsboliger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | 3.2. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning og baggrund
Det indgår i regeringens (S, SF og R)
aftale af 26. november 2013 med Venstre og Det Konservative
Folkeparti om finansloven for 2014, at der skal skabes bedre
muligheder for at ommærke almene ældreboliger og almene
familieboliger til almene ungdomsboliger til unge
uddannelsessøgende.
Baggrunden for lovforslaget er, at optaget
på de videregående uddannelser i de seneste år er
steget kraftigt, og at denne udvikling forventes at
fortsætte. Regeringen vil skabe rammerne for den dygtigste
generation nogensinde og har derfor opstillet som mål, at 60
pct. af en ungdomsårgang i 2020 skal være i gang med en
videregående uddannelse. Det svarer til, at vi frem mod 2020
vil opleve en stigning i antallet af studerende på over
70.000 personer på landsplan.
Denne udvikling vil kunne mærkes - på
uddannelsesinstitutionerne, i uddannelsesbyerne og ikke mindst
på boligmarkedet. Navnlig i starten af studietiden har mange
studerende vanskeligt ved at finde en bolig.
Det er vigtigt, at rammerne for et godt
studieliv er til stede, og at de studerende har et passende sted at
bo. Derfor har regeringen allerede iværksat flere tiltag for
at understøtte etableringen af ungdomsboliger. Dette
gælder bl.a. nedsættelsen af den kommunale grundkapital
frem til udgangen af 2016, som gør det billigere for
kommunerne at leve op til deres ansvar for at sikre et passende
udbud af boliger i forhold til kommunens
befolkningssammensætning.
Der er imidlertid fortsat udfordringer
på boligmarkedet for studerende særligt i de store
uddannelseskommuner på grund af det nævnte kraftigt
stigende optag på de videregående uddannelser.
Som led i forhandlingerne om finansloven for
2014 har regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti derfor
som nævnt aftalt, at der skal være bedre muligheder for
at ommærke almene ældre- og familieboliger til almene
ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende, således at
også boliger på mellem 50-65 m² kan ommærkes
med henblik på udlejning til denne målgruppe.
Boligudbuddet til unge uddannelsesøgende vil herigennem
hurtigere kunne blive udvidet i forhold til nybyggeri af
ungdomsboliger. Samtidig skal Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter have mulighed for i 3 år at bevillige et
særligt ungdomsboligbidrag (ommærkningsbidrag) til
ommærkede boliger med høj husleje. Der afsættes
i alt 30 mio. kr. i årene 2014-2016 til dette
formål.
2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
•
Ændring af reglerne om ommærkning af almene
ældre- og familieboliger til almene ungdomsboliger.
•
Ommærkningsbidrag til ommærkede almene
ungdomsboliger.
2.1.
Ændring af reglerne om ommærkning af almene
ældre- og familieboliger til almene ungdomsboliger
2.1.1.
Gældende ret
Kommunalbestyrelsen og en almen
boligorganisation kan efter gældende regler aftale, at almene
ældreboliger og almene familieboliger fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger.
Reglerne forudsætter, at de boliger, der
ommærkes, har et bruttoetageareal, der ikke overstiger 50
m².
De pågældende ungdomsboliger, der
er blevet ommærket, skal - ligesom alle andre almene
ungdomsboliger - anvises til unge uddannelsessøgende og
andre unge med et særligt behov herfor.
2.1.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget åbnes mulighed for, at
kommunalbestyrelsen og en almen boligorganisation i en periode frem
til 2017 kan aftale, at almene ældre- og familieboliger med
et bruttoeetageareal på mellem 50 og 65 m² også
kan ommærkes til almene ungdomsboliger. Ommærkningen af
de pågældende boliger er tidsbegrænset. Senest 10
år efter aftalens indgåelse skal boligerne
således ved ledighed på ny mærkes som henholdsvis
ældre- og familieboliger.
Det foreslås samtidig, at de
ommærkede boliger skal anvises til unge
uddannelsessøgende.
Formålet med forslaget er at kunne
imødekomme det stigende behov for ungdomsboliger navnlig i
de store uddannelsesbyer og samtidig at imødekomme en
række kommuners ønske om en mere fleksibel udnyttelse
af boligmassen.
2.2.
Ommærkningsbidrag til ommærkede almene
ungdomsboliger
2.2.1.
Gældende ret
Kommunalbestyrelsen kan på statens vegne
give tilsagn om ungdomsboligbidrag i forbindelse med etablering af
ungdomsboliger ved nybyggeri og om- og tilbygninger o.l. Det er en
forudsætning, at kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om
offentlig støtte - bl.a. i form af statslig
ydelsesstøtte - til de nævnte byggerier.
Formålet med bidraget er at nedbringe
huslejen, således at ungdomsboligerne kan udlejes til
målgruppen af unge uddannelsessøgende og andre unge
med et særligt behov for en sådan bolig.
Ungdomsboligbidraget, som udgør et fast
beløb pr. kvadratmeter bruttoetageareal (180 kr. pr. m²
årligt i 2013 niveau) udbetales direkte til den almene
boligorganisation eller selvejende institution, som
ungdomsboligerne tilhører. En nyetableret ungdomsbolig
på 50 m² er herigennem 750 kr. billigere om
måneden end en tilsvarende almen ældre- eller
familiebolig. Bidraget reguleres én gang årligt
på baggrund af stigningen i nettoprisindekset. Bidraget ydes
uden tidsbegrænsning og i det omfang boligerne er udlejet til
målgruppen. Kommunen godtgør staten 20 pct. af
udgifterne til ungdomsboligbidraget.
2.2.2.
Lovforslaget
Der er ikke i det gældende
regelsæt hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan give tilsagn
om ungdomsboligbidrag i forbindelse med ommærkning af almene
familie- og ældreboliger til almene ungdomsboliger.
Med forslaget om, at også forholdsvis
store almene familie- og ældreboliger kan ommærkes til
ungdomsboliger, jf. afsnit 2.1.2. ovenfor, opstår der behov
for, at der også kan ydes et ommærkningsbidrag i de
tilfælde, hvor huslejen i de pågældende boliger
er høj.
Det foreslås derfor, at der åbnes
mulighed for, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter inden
for en beløbsramme, der fastsættes på de
årlige finanslove, kan yde et ommærkningsbidrag til de
nævnte ommærkede ungdomsboliger.
Ommærkningsbidrag foreslås i
øvrigt ydet efter tilsvarende regler, som gælder for
det nuværende ungdomsboligbidrag, jf. afsnit 2.2.1. ovenfor.
Dog kan ommærkningsbidraget højst ydes for en periode
af 10 år, ligesom bidraget er rent statsligt (uden kommunal
refusion).
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Tabel 1 viser fordelingen af det beløb
på i alt 30 mio. kr., der ifølge regeringens aftale
med Venstre og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2014
er afsat til et ommærkningsbidrag til ommærkede boliger
med høj husleje.
Ommærkningsbidraget vil være en
løbende støtte, der udbetales over en længere
årrække på baggrund af et tilsagn om
støtte. Bidraget udgiftsføres i tilsagnsåret
som nutidsværdien af den samlede støtte
vedrørende et tilsagn - dvs. i overensstemmelse med
principperne for tilsagnsbudgettering.
Ommærkningsbidrag foreslås ydet
efter regler, som svarer til de regler, der gælder for det
nuværende ungdomsboligbidrag. Dog kan
ommærkningsbidraget højst ydes for en periode af 10
år, ligesom bidraget er rent statsligt (dvs. uden kommunal
refusion).
For de kommuner, der ønsker at
gøre brug af ordningen, vil der være begrænsede
merudgifter til administration, jf. afsnit 3.2. Samtidig må
der, som konsekvens af lovforslaget, forventes kommunale
mindreudgifter på grund af en reduktion i de kommunale
udgifter til dækning af tomgangsleje i almene
ældreboliger. Samlet set forventes lovforslaget ikke at
medføre kommunale merudgifter.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Op til 3 pct. af bevillingen kan anvendes til
administration af ordningen, og af dette beløb kan op til
2/3 anvendes som lønsum. I det omfang Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter gennemfører aktiviteterne direkte,
afholder ministeriet udgifterne af bevillingen.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
Under forudsætning af, at de
ommærkede almene boliger, som modtager
ommærkningsbidrag, er på i gennemsnit 55 m²
(svarende til et årligt ommærkningsbidrag pr. bolig
på omkring 10.000 kr. i 2014-priser), og at bidraget ydes i
10 år, skønnes det, at der kan ommærkes omkring
300-400 boliger i alt med ommærkningsbidrag i perioden
2014-2016.
| Tabel
1. Afsatte beløb til
statslig støtte m.v. til ommærkningsbidrag
(2014-priser, mio. kr.) | 2014-priser, mio. kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Ommærkningsbidrag | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 0 | Anm. : En negativ værdi angiver
en mindreudgift. Udgifterne er opgjort som tilsagnsbevillinger
(nutidsværdiberegnet). | |
|
3.2.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes - isoleret set - at
medføre en meget begrænset administrativ merbelastning
i de kommuner, der ønsker at gøre brug af ordningen,
herunder i forbindelse med ansøgning om
ommærkningsstøtte. Der henvises i øvrigt til
afsnit 3.1.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for regionerne.
Den administrative merbelastning i Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter vil kunne dækkes af det
afsatte beløb hertil, jf. afsnit 3.1.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden den 5.
december 2013 til den 6. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, BL - Danmarks almene Boliger, BOSAM,
Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i DK, Danmarks Lejeforeninger,
Dansk Byggeri, Danske regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Den danske dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,
Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen,
Kollegiekontorerne i Danmark, KL, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Ældremobiliseringen og Ældre
Sagen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 30 mio. kr. i statslige udgifter | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merbelastning i staten | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der foreslås åbnet mulighed for,
at kommunalbestyrelsen og boligorganisationen kan aftale, at
også almene ældreboliger med et bruttoetageareal
på mellem 50 og 65 m² fremover skal mærkes som
almene ungdomsboliger, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
De nævnte aftaler kan kun indgås i
en 3 årig periode - dvs. indtil udgangen af 2016. Det er en
forudsætning for, at der kan indgås en aftale om
ommærkning, at der er vigende efterspørgsel efter de
pågældende ældreboliger, og at der samtidig er
mangel på almene ungdomsboliger til uddannelsesøgende
(studieboliger) i lokalområdet.
Efter forslaget kan aftalen indgås for
en periode af højst 10 år. Efter aftalens udløb
mærkes ledige boliger på ny som almene
ældreboliger. Tilbagemærkningen sker automatisk i takt
med, at de pågældende boliger bliver ledige. Herved
sikres, at personer, der har indgået en lejeaftale inden
periodens udløb, kan blive boende i deres bolig.
Den foreslåede bestemmelse rummer
mulighed for, at kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler
en ommærkningsperiode, der er kortere end 10 år.
Bestemmelsen er heller ikke til hinder for, at parterne kan aftale,
at en aftalt ommærkningsperiode kan bringes til ophør
ved opsigelse fra en af parterne. Aftalen skal dog respektere
lejernes rettigheder, således at tilbagemærkning som
nævnt først finder sted i takt med at de
pågældende boliger bliver ledige.
Ommærkningerne gælder som
nævnt for en tidsbegrænset periode. Ministeren vil
derfor ved førstkommende lejlighed efter udløbet af
disse ophæve bestemmelsen igen.
Til nr.
2
Den foreslåede § 4, nr. 9, 1. pkt., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, åbner mulighed for at kommunalbestyrelsen
kan aftale med boligorganisationen, at almene familieboliger
fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger. Hensigten med
bestemmelsen er at sikre en fleksibel anvendelse af boligmassen og
samtidig imødekomme et behov for boliger til unge.
Bestemmelsen svarer til den gældende regel i § 4, nr. 8,
1. pkt.
Selvom det ikke længere udtrykkeligt
fremgår af bestemmelsen, er det fortsat en betingelse, at de
pågældende boligers bruttoetageareal ikke må
overstige 50 m², jf. lovforslagets § 1, nr. 11.
Dog kan kommunalbestyrelsen, jf. den
foreslåede § 4, nr. 9, 2.
pkt., under nærmere angivne betingelser beslutte, at
familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 m²
og 55 m² fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.
Bestemmelsen svarer til den gældende regel i § 4, nr. 8,
2. pkt.
Med den foreslåede § 4, nr. 10, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, åbnes nu mulighed for, at kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen kan aftale, at også almene familieboliger
med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m² fremover
skal mærkes som almene ungdomsboliger.
Der gælder tilsvarende betingelser for
sidstnævnte ommærkning som for ommærkning fra
almene ældreboliger til almene ungdomsboliger, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Der henvises derfor nærmere
til bemærkningerne ovenfor til dette forslag.
Til nr.
3
Efter lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, sker
ommærkning fra henholdsvis almene ældre- og almene
familieboliger til almene ungdomsboliger efter aftale mellem
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen.
I forlængelse heraf foreslås i
lovforslagets § 1, nr. 3, at kommunalbestyrelsen skal
indberette aftaler om de nævnte ommærkninger til
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Oplysningerne skal
afgives på et skema, som er udarbejdet af Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter. Skemaet vil blive gjort tilgængeligt
for kommunerne på ministeriets hjemmeside.
Formålet med indberetningen er at give
ministeriet viden om, i hvilket omfang de nye muligheder bliver
anvendt - herunder om de boligtyper, der ommærkes, geografisk
fordeling, efterspørgslen efter de pågældende
boliger og almene ungdomsboliger lokalt m.v.
Til nr.
4
Lovforslagets § 1, nr. 4,
fastlægger, til hvilken personkreds ledige almene
ungdomsboliger skal anvises:
Hovedreglen er, at almene boligorganisationer
skal anvise disse boliger til unge uddannelsessøgende og
andre unge med et særligt behov herfor. Boliger, der har
status som startboliger, skal dog - som en undtagelse fra denne
hovedregel - anvises til den personkreds, der er nævnt i
§ 101 a, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal godkende
boligorganisationens anvisninger af startboliger.
Dette svarer til de gældende regler i
§ 52, stk. 1, 1.- 3. pkt.
Derudover foreslås, at almene
boligorganisationer - ligeledes som en undtagelse fra hovedreglen -
skal anvise boliger, der efter de foreslåede § 4, nr. 7
eller 10 er ommærket til almene ungdomsboliger, til unge
uddannelsessøgende. Baggrunden herfor er som nævnt et
ønske om at imødekomme den store efterspørgsel
efter ungdomsboliger navnlig i de store uddannelsesbyer fra denne
målgruppe, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Hvis almene ungdomsboliger består af
flere rum, bør det som hidtil tilstræbes, at disse
udlejes til 2 eller eventuelt flere personer, som tilhører
målgruppen. Det er en betingelse, at mindst én skal
tilhøre den berettigede personkreds. Lejeforholdet mellem
udlejer og lejer er i øvrigt nærmere reguleret i lov
om leje af almene boliger.
Endelig foreslås, at kommunalbestyrelsen
kan anvise ledige almene ungdomsboliger efter reglerne om kommunal
anvisningsret - dvs. til løsning af unges boligsociale
problemer i kommunen. Det forudsættes som hidtil, at
anvisningen sker efter retningslinjer, som kommunalbestyrelsen selv
fastsætter.
Sidstnævnte forslag vedrørende
kommunale anvisninger svarer til de gældende regler i §
52, stk. 1, 4. pkt.
Til nr.
5
Efter gældende regler kan
kommunalbestyrelsen efter aftale med den almene boligorganisation
bestemme, at der kan ske fælles anvisning af ledige almene
ungdomsboliger i kommunen, jf. § 52, stk. 2.
Med forslaget i § 1, nr. 5, sikres, at
den nævnte bestemmelse om fælles anvisning af ledige
boliger også kommer til at gælde for de boliger, der er
ommærket til almene ungdomsboliger efter de foreslåede
regler i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Til nr.
6
Efter lovforslagets § 1, nr. 10, kan der
ydes ommærkningsbidrag med henblik på at nedsætte
huslejen i boliger, der er ommærket efter de foreslåede
§ 4, nr. 7 eller 10. Bidraget ydes for en periode af
højst 10 år.
Da udløbet af et
ommærkningsbidrag således vil indebære en
huslejestigning, foreslås at boligorganisationen i
lejekontrakten med lejeren af en sådan bolig skal oplyse,
hvornår et eventuelt ommærkningsbidrag bortfalder, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr.
7
Efter de gældende regler i
almenlejelovens § 85, stk. 2, kan opsigelse efter
ophørt uddannelse under særlige omstændigheder
udsættes i op til et år. Opsigelse kan endvidere
udsættes, hvis boligen ikke kan udlejes.
Det fremgår endvidere af § 53, stk.
3, i lov om almene boliger m.v., at en udsættelse på op
til 1 år med opsigelse efter ophørt uddannelse ikke
medfører bortfald af et eventuelt ungdomsboligbidrag. Sker
der derimod udsættelse af en opsigelse, fordi boligen ikke
umiddelbart kan genudlejes til boligsøgende, inden for den
berettigede personkreds, bortfalder bidraget.
I lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås, at tilsvarende bestemmelser ligeledes skal
gælde for ommærkningsbidrag, jf. lovforslagets §
1, nr. 10.
Til nr.
8
I lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås, at reglen i § 59, stk. 3, om kommunal
anvisningsret ikke skal gælde for boliger, der er
ommærket til almene ungdomsboliger efter de foreslåede
regler i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2. Baggrunden herfor er
at sikre, at de nævnte ungdomsboliger alene kan udlejes til
målgruppen (unge uddannelsessøgende).
Til nr.
9
Det foreslås i § 1, nr. 9,
præciseret, at reglen i § 59, stk. 8, om anvisning af
boliger til udvekslingsstudenter også skal gælde for
boliger, der er ommærket til almene ungdomsboliger efter de
foreslåede regler i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Til nr.
10
Det foreslås i § 101 b, stk.1, jf. lovforslagets §
1, nr. 10, at ministeren for by, bolig og landdistrikter inden for
en bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, kan give tilsagn om et særligt bidrag
(ommærkningsbidrag) til ungdomsboliger i almene
boligorganisationers afdelinger, der er ommærket efter de
foreslåede § 4, nr. 7 eller
10, i det omfang boligerne bebos af unge under uddannelse.
Tilsagnet gives med henblik på at nedbringe huslejen i
boliger med høj husleje.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
vil ved tilsagnsgivningen prioritere ansøgninger fra
boligorganisationer i byer, hvor efterspørgslen er
størst, dvs. specielt i de største
uddannelsesbyer.
I § 101 b, stk.
2, foreslås, at ommærkningsbidraget højst
kan ydes for en periode af 10 år. Bidraget udgør et
fast beløb pr. kvadratmeter bruttoetageareal.
Det bemærkes, at 10-års perioden
beregnes fra det tidspunkt, hvor de pågældende boliger
i henhold til parternes aftale om ommærkning kan anvises til
unge uddannelsessøgende.
Det foreslås i § 101 b, stk. 3, at huslejen ved
lejefastsættelsen for de ommærkede boliger
nedsættes med en forholdsmæssig del af bidraget. Det
betyder, at det samlede bidrag til afdelingen skal fordeles
på de enkelte boliger svarende til den fordelingsnøgle
som i øvrigt anvendes ved fordeling af lejen på de
enkelte boliger.
Reglen i stk. 3, svarer til de nuværende
regler om ungdomsboligbidrag i § 136, stk. 2, i lov om almene
boliger m.v.
I § 101 b, stk.
4, foreslås, at reglerne i § 137, stk. 1 og
§ 138, om udbetaling af ungdomsboligbidrag, herunder kontrol
med udlejningsomfang m.v., finder tilsvarende anvendelse for
ommærkningsbidrag.
Efter § 137, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v. udbetaler Statens Administration ungdomsboligbidraget
kvartalsvis direkte til den almene boligorganisation, hvor de
pågældende ungdomsboliger er beliggende. Hvert år
senest den 1. december indberetter boligorganisationen til Statens
Administration det forventede støtteberettigede
udlejningsomfang i det følgende år.
Ungdomsboligbidraget udbetales herefter hvert kvartal som et
acontobeløb. Senest den 15. februar året efter det
år, som indberetningen omfatter, opgør
boligorganisationen det endelige udlejningsomfang af ungdomsboliger
til den støtteberettigede personkreds for det
pågældende år. Denne opgørelse attesteres
af en godkendt revisor og fremsendes til Statens Administration.
Statens Administration foretager herefter den endelige
opgørelse over det forløbne års berettigede
støttebeløb og regulerer herefter i 2. kvartals
udbetalte ungdomsboligbidrag for meget eller for lidt
aconto-udbetalt ungdomsboligbidrag for det pågældende
år.
Efter § 138 kan ministeren for by, bolig
og landdistrikter endvidere helt eller delvis bringe betalingen af
ungdomsboligbidrag til ophør, såfremt ejendommens
økonomi forbedres eller ændrede forhold for byggeriet
taler herfor, herunder en stigning i det almindelige
lejeniveau.
Som nævnt ovenfor foreslås disse
regler også at skulle gælde for ommærkningsbidrag
til ommærkede ungdomsboliger.
Endelig indeholder det foreslåede § 101 b, stk. 5, en bemyndigelse til
ministeren for by, bolig og landdistrikter til at fastsætte
nærmere regler om støttebetingelser og
ansøgningsprocedure samt om størrelse, regulering og
udbetaling af ommærkningsbidrag. De nærmere regler om
størrelse, regulering og udbetaling vil svare til de
nugældende regler om ungdomsboligbidrag.
Til nr.
11
Det fremgår af § 109, stk. 5, at
almene ungdomsboligers bruttoetageareal ikke må overstige 50
m².
Det foreslås, jf. lovforslagets §
1, nr. 11, at det i bestemmelsen udtrykkeligt anføres, i
hvilke tilfælde der gælder undtagelser fra denne
hovedregel.
Til §
2
Det foreslås i § 3, at lovforslaget træder i
kraft den 1. april 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1609 af
26. december 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 4.
Almene ungdomsboliger er: | | 1. I § 4 indsættes efter nr. 6 som nyt
nummer: | 1) | Boliger, der samtidig med
kommunalbestyrelsens tilsagn om offentlig støtte efter denne
lov er mærket som almene ungdomsboliger. | | »7) | Almene ældreboliger med et
bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m², som
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger. En aftale efter 1. pkt.
skal være indgået inden den 1. januar 2017. Aftalen kan
indgås for en periode af højst 10 år. Efter
aftalens udløb mærkes ledige boliger på ny som
almene ældreboliger.« | | | 2) | Ungdomsboliger, der den 31. december
1996 tilhørte et almennyttigt boligselskab. | | | 3) | Ungdomsboliger, der omdannes til almene
ungdomsboliger i medfør af § 2, stk. 1. | | | 4) | Boliger, der ved kommunalbestyrelsens
tilsagn om offentlig støtte til ombygning efter
§ 115, stk. 1, nr. 5, mærkes som almene
ungdomsboliger. | | Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9. | | | | 2. § 4, nr. 8, der bliver nr. 9,
ophæves og i stedet indsættes: | 5) | Boliger i eksisterende
udlejningsejendomme og parcelhuse, der erhverves af en almen
boligorganisation med henblik på omdannelse til alment
byggeri og udlejning som ungdomsboliger. | | »9) | Almene familieboliger, som
kommunalbestyrelsen efter aftale med boligorganisationen beslutter
fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at almene
familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 55
m² fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger, hvis
særlige forhold vedrørende den enkelte ejendom,
herunder ejendommens beboersammensætning, taler herfor, eller
hvis hensynet til kommunens samlede boligforsyning, herunder
balancen mellem boligformerne, ikke taler imod. | | | | | | | 6) | Almene ældreboliger, som
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger. | | | | | | | 7) | Boliger, der er opført med
offentlig støtte efter lov om byfornyelse og mærket
som almene ungdomsboliger. | | | | | 8) | Almene familieboliger, hvis
bruttoetageareal ikke overstiger 50 m2, og som kommunalbestyrelsen
efter aftale med boligorganisationen beslutter fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan
endvidere beslutte, at almene familieboliger med et
bruttoetageareal på mellem 50 og 55 m2 fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger, hvis særlige forhold
vedrørende den enkelte ejendom, herunder ejendommens
beboersammensætning, taler herfor, eller hvis hensynet til
kommunens samlede boligforsyning, herunder balancen mellem
boligformerne, ikke taler imod. | | | | 10) | Almene familieboliger med et
bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m², som
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftaler fremover skal
mærkes som almene ungdomsboliger. En aftale efter 1. pkt.
skal være indgået inden den 1. januar 2017. Aftalen kan
indgås for en periode af højst 10 år. Efter
aftalens udløb mærkes ledige boliger på ny som
almene familieboliger.« | | | | | | | | | | | | | | | | 3. I § 4 indsættes som stk. 2: | | »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indberette aftaler om ommærkninger
indgået i henhold til stk. 1, nr. 7 eller 10, til Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter på et skema, som er
udarbejdet af ministeriet.« | | | | | § 52.
Ledige almene ungdomsboliger skal af den almene boligorganisation
anvises til unge uddannelsessøgende og andre unge med et
særligt behov derfor (den berettigede personkreds). Boliger,
der har status som startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, skal dog
anvises til den personkreds, der er nævnt i § 101 a,
stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisning efter 2.
pkt. Ledige almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af
kommunalbestyrelsen efter reglerne i § 59, stk. 3. | | 4. § 52, stk. 1, affattes
således: | | »Ledige almene ungdomsboliger skal af
den almene boligorganisation anvises til unge
uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov
derfor (den berettigede personkreds), jf. dog 2. - 4. pkt. Ledige
boliger, der er ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10, skal
anvises til unge uddannelsessøgende. Boliger, der har status
som startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, skal anvises til den
personkreds, der er nævnt i § 101 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisning efter 3. pkt. Ledige
almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af kommunalbestyrelsen
efter reglerne i § 59, stk. 3.« | | | | | | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan efter aftale med den almene
boligorganisation bestemme, at der kan ske fælles anvisning
til de boliger i kommunen, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt.
Sådan anvisningsvirksomhed kan oprettes fælles for
flere kommuner og kan samordnes med anden virksomhed, der tager
sigte på formidling af boliger for unge. | | | | | | | | 5. I § 52, stk. 2,1. pkt., ændres
»stk. 1, 1. pkt.« til: »stk. 1, 1. og 2.
pkt.«. | Stk. 3. Den
almene boligorganisation kan udleje almene ungdomsboliger til andre
boligsøgende, såfremt de ikke kan udlejes til den
berettigede personkreds. Ved ledighed skal boligerne på ny
søges udlejet til den berettigede personkreds. | | |
| | | Stk. 4. Den
almene boligorganisation kan med kommunalbestyrelsens godkendelse
udleje almene ungdomsboliger som almene familieboliger eller som
almene ældreboliger. Det er en betingelse, at der ikke
generelt er efterspørgsel efter de pågældende
boliger fra den berettigede personkreds. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at de pågældende boliger på ny skal
udlejes som almene ungdomsboliger. | | 6. I § 52 indsættes som stk. 5: | | »Boligorganisationen skal i
lejekontrakten med en lejer af en bolig, der er ommærket
efter § 4, nr. 7 eller 10, oplyse om, hvornår et
eventuelt ommærkningsbidrag ophører.« | | | | | | | | | | | | § 53. . . . | | 7. I § 53, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »ungdomsboligbidrag «: »eller
ommærkningsbidrag«. | Stk. 3.
Såfremt der sker udsættelse med en opsigelse efter
§ 85, stk. 2, 2. pkt., i lov om leje af almene boliger,
bortfalder et eventuelt ungdomsboligbidrag ikke. Sker
udsættelsen efter § 85, stk. 2, 3. pkt., i
nævnte lov, bortfalder et sådant bidrag. | | | | | | | | | | | § 59. . . . | | 8. I § 59, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »§ 101 a, stk. 1«: », eller boliger,
der er ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10«. | Stk. 3. Reglerne
i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på almene
ungdomsboliger, dog således at kommunalbestyrelsen anvender
de pågældende ungdomsboliger til løsning af
unges boligsociale problemer i kommunen. Reglerne i stk. 1 og 2
finder dog ikke anvendelse på boliger, der har status som
startboliger, jf. § 101 a, stk. 1. | | | | | | | | | | | | | § 59. . . . | | 9. I § 59, stk. 8, ændres »§
52, stk. 1, 1. pkt.« til: »§ 52, stk. 1, 1. og 2.
pkt.«. | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen træffer efter anmodning fra de lokale
uddannelsesinstitutioner beslutning om, at almene
boligorganisationer og selvejende ungdomsboliginstitutioner efter
kapitel 11 i lov om boligbyggeri skal stille et antal af de i
§ 52, stk. 1, 1. pkt., omhandlede ungdomsboliger og de i
§ 67 i lov om boligbyggeri omhandlede ungdomsboliger til
rådighed for udvekslingsstudenter. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 10. Efter
§ 101 a indsættes: | | | »§ 101
b. Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan inden for
den bevillingsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, give tilsagn om et ommærkningsbidrag til
ungdomsboliger i almene boligorganisationers afdelinger, der er
ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10, i det omfang
boligerne bebos af unge under uddannelse. | | | Stk. 2.
Ommærkningsbidraget udgør et fast beløb pr.
kvadratmeter bruttoetageareal. Bidraget ydes for en periode af
højst 10 år. | | | Stk. 3. Ved
lejefastsættelsen nedsættes lejen for boliger, der
udlejes til den berettigede personkreds, med en
forholdsmæssig del af bidraget. | | | Stk. 4. Reglerne
i § 137, stk. 1 og § 138 om udbetaling af
ungdomsboligbidrag, herunder kontrol med udlejningsomfang m.v.
finder anvendelse for ommærkningsbidrag. | | | Stk. 5.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om støttebetingelser og
ansøgningsprocedure samt om størrelse, regulering og
udbetaling af ommærkningsbidrag.« | | | | § 109. . . . | | 11. I § 109, stk. 4, indsættes efter
»50 m²«: », jf. dog § 4, nr. 7, 9 og
10«. | Stk. 4. Almene
ungdomsboligers bruttoetageareal må ikke overstige 50
m2. | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2014. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|