Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 11. marts 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2014 og var til 1. behandling den 20. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 9. december
2013 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 25. Den 5.
februar 2014 sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da vi mener, at det er et skridt i den
rigtige retning. Med lovforslaget åbnes der for, at
kommunalbestyrelsen og en almen boligorganisation i en periode frem
til 2017 kan aftale, at almene ældre- og familieboliger med
et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m2 kan ommærkes til almene
ungdomsboliger. Ommærkningen vil være
tidsbegrænset til højst 10 år efter aftalens
indgåelse, det vil sige at boligerne derefter skal
tilbagemærkes.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at der forventes en stigning i antallet af
studerende på over 70.000 frem mod 2020. Studerende er i
forvejen meget ringe stillet på boligmarkedet, og det
forventede øgede udbud af ungdomsboliger på 300-400
boliger som følge af denne lovændring er
desværre utilstrækkeligt til for alvor at rykke noget
på boligmarkedet.
I høringssvarerne bliver det bl.a.
beskrevet af BL - Danmarks Almene Boliger, at den kommunale
garantiforpligtelse bortfalder ved ommærkning af
ældreboliger til ungdomsboliger. Derved bliver det i stedet
lejerne, der skal betale for tomgangsleje og udgifter til
istandsættelse ved fraflytning. Ministeren har i et svar til
Folketinget oplyst, at et tab som følge af tomgang i de
pågældende ungdomsboliger efter gældende regler
som udgangspunkt skal dækkes af boligorganisationens
dispositionsfond.
Ministeren anerkender, at dette lovforslag
ikke sikrer nok boliger til unge, og svarer på et
spørgsmål, at det er kommunalbestyrelsens ansvar at
sørge for, at der er et tilstrækkeligt antal
ungdomsboliger ikke blot til uddannelsessøgende, men
også til andre unge med et særligt behov. Dansk
Folkeparti er opmærksom på udviklingen af skæve
boliger til udsatte grupper og den kommunale udvikling af disse.
For at finde løsninger på flere ungdomsboliger
har Dansk Folkeparti derudover stillet BYB alm. del - spm. 35.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter har svaret, at
kommunalbestyrelsen på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en almen boligorganisation eller en
selvejende almen ungdomsboliginstitution til etablering af almene
ungdomsboliger. Dette kan f.eks. ske ved ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, herunder gamle kontorbygninger, plejehjem eller andre
ubenyttede ejendomme. Forudsætningen herfor er, at der sker
en tilvækst af boliger. Derudover kan almene
boligorganisationer for egne midler erhverve ejendomme med henblik
på anvendelse som almene ungdomsboliger. Dette
forudsætter godkendelse af kommunalbestyrelsen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, nr. 6, indsættes efter »Almene
ældreboliger,«: »hvis bruttoetageareal ikke
overstiger 50 m², og«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 4, nr. 9, affattes 1. pkt. således:
»Almene familieboliger, hvis
bruttoetageareal ikke overstiger 50 m², og som
kommunalbestyrelsen efter aftale med boligorganisationen beslutter
fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) Nr.
11 udgår.
[Præcisering af reglerne om
arealgrænser for almene ungdomsboliger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det præciseres, at almene
ældreboliger, der ommærkes til almene ungdomsboliger
efter lovens § 4, nr. 6, ikke må have et
bruttoetageareal, der overstiger 50 m².
Til nr. 2
Det præciseres, at almene
familieboliger, der ommærkes til almene ungdomsboliger, som
hovedregel ikke må have et bruttoetageareal, der overstiger
50 m².
§ 4, nr. 9, vil herefter i sin helhed
svare til den gældende regel i § 4, nr. 8.
Til nr. 3
Efter den gældende regel i §
109, stk. 4, må almene ungdomsboligers bruttoetageareal ikke
overstige en arealgrænse på 50 m². Bestemmelsen
gælder umiddelbart for støttet nybyggeri og
støttede ombygninger.
Den nævnte arealgrænse på
50 m² gælder som udgangspunkt også ved
ommærkning fra almene ældreboliger og almene
familieboliger til almene ungdomsboliger.
Således som lovforslagets § 1,
nr. 11, er formuleret, ville arealgrænsen i § 109, stk.
4, på 50 m² komme til at gælde generelt for almene
ungdomsboliger, f.eks. også ved ustøttede ombygninger.
Dette vurderes ikke at være hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor, at lovforslagets
§ 1, nr. 11, udgår. Arealgrænsen i § 109,
stk. 4, på 50 m² vil herefter alene gælde for
støttet nybyggeri og støttede ombygninger.
Den føromtalte arealgrænse
på 50 m² for ommærkning af almene
ældreboliger og almene familieboliger til almene
ungdomsboliger indsættes som følge heraf i
ommærkningsreglerne i lovens § 4, jf.
ændringsforslag nr. 1 og 2. Kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen vil fortsat have mulighed for at fravige denne
arealgrænse i et nærmere angivet omfang - herunder
efter lovforslaget at aftale ommærkning af almene
ældreboliger og almene familieboliger med et bruttoareal
på mellem 50 og 65 m² til almene ungdomsboliger - jf. de
foreslåede § 4, nr. 7, 9 og 10.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Morten Marinus (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Ole Birk Olesen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 128
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra minsiteren for
by, bolig og landdistrikter | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 128
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der også efter udløb af den foreslåede
ommærkningsordning vil være tilstrækkelige
ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren deler den bekymring,
som socialborgmester i Københavns Kommune, Jesper
Christensen, giver udtryk for i artiklen i Altinget den 20/2-14:
»København: Vi kan ikke klare boligproblemer
alene«, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren agter at tage
initiativ til, at kommunerne i højere grad får
mulighed for f.eks at stille krav om et vist antal boliger med lav
husleje til private grundejere, der ønsker at bygge boliger,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorfor man med lovforslaget har
valgt ikke at lade den berettigede personkreds være den samme
som til øvrige almene ungdomsboliger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren er indstillet på
at udvide anvendelsesområdet, således at ordningen ikke
alene vil omfatte uddannelsessøgende unge, men også
unge med særligt behov, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om en opgørelse over de
offentlige udgifter til ydelsesstøtte til almene boliger
fordelt på hhv. familieboliger, ungdomsboliger og
ældreboliger i hhv. 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå |
|