Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 18. marts 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2014 og var til 1. behandling den 18. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udenrigsministeren sendte den 3. december 2013 dette udkast til
udvalget, jf. URU alm. del - bilag 60. Den 28. januar 2014 sendte
udenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
2. Udtalelse fra
udenrigsministeren
»Under 1. behandlingen den 18.
februar 2014 rejste Søren Pind (V) to emner, som jeg gerne
vil give regeringens syn på:
1. Garanti fra de palæstinensiske
selvstyremyndigheder om, at man bl.a. vil modtage danske
palæstinensiske flygtninge, når den tid måtte
komme.
En endelig afklaring af
spørgsmålet om de palæstinensiske flygtninge vil
afhænge af en fredsaftale imellem Palæstina og Israel.
I henhold til international lov nyder palæstinensiske
flygtninge en grundlæggende ret til tilbagevenden. Dog er det
sandsynligt, at de såkaldte Clinton-parametre fra december
2000 vil spille en central rolle i forhandlingerne mellem de to
parter. Clinton-parametrene, der tager udgangspunkt i begge parters
anerkendelse af palæstinensiske flygtninges ret til
tilbagevenden, opstiller fire mulige scenarier. I alle
tilfælde gælder det, at flygtningene vil modtage
kompensation fra det internationale samfund for deres tab samt
hjælp til at opbygge deres nye liv:
1) Tilbagevenden
til staten Palæstina,
2) Rehabilitering i
værtsland,
3) Genhusning i
tredjeland,
4) Modtagelse i
staten Israel.
Mens palæstinensiske flygtninge
ifølge Clinton-parametrene vil nyde en generel ret til
tilbagevenden til en palæstinensisk stat, vil de
øvrige scenarier afhænge af de enkelte landes egne
politiske beslutninger. De danske palæstinensiske flygtninge
vil blive omfattet af en eventuel fredsaftale. Den
palæstinensiske præsident, Mahmoud Abbas, har ad flere
omgange offentligt signaleret, at han ikke forventer, at
palæstinensiske flygtninge i stort tal vil kunne vende
tilbage til det, der nu er Israel. Spørgsmålet om,
hvor og under hvilke betingelser de palæstinensiske
flygtninge vil finde endeligt ophold, må således
også ses i forbindelse med det israelske forhandlingskrav om,
at en palæstinensisk stat skal anerkende Israel som en
jødisk stat. Der er altså flere sammenknyttede
forhandlingskrav i relation til de palæstinensiske
flygtninge, der indgår i de aktuelle og komplekse
forhandlinger
Da flygtningespørgsmålet som
nævnt først skal afklares i forhandlinger mellem
Israel og palæstinenserne, anser regeringen det ikke for at
være et spørgsmål, man fra dansk side på
egen hånd kan tage stilling til. For så vidt
angår spørgsmålet om de palæstinensiske
flygtninge i Danmark finder regeringen det naturligt, at disse i
forbindelse med en forhandlet fredsaftale vil kunne returnere til
det område, hvortil de har naturlig tilknytning.
Regeringen vil derfor i forbindelse med en
opgradering af Palæstinas mission i Danmark meddele det
palæstinensiske selvstyre, at den i tilfælde af
indgåelsen af en fredsaftale mellem Israel og Palæstina
forventer, at en ny selvstændig palæstinensisk stat vil
leve op til sine folkeretlige forpligtelser om at modtage egne
borgere.
2. Krav om, at den palæstinensiske
side garanterer Israels ret til eksistens.
Regeringen - og EU - har som
grundlæggende element, at de palæstinensiske
myndigheder anerkender Israels ret til at eksistere. Det vil
regeringen fastholde præsident Abbas og dennes regering
på. Anerkendelse af Israels ret til at eksistere er ikke en
del af forhandlingsprocessen. Anerkendelse fra palæstinensisk
side af Israels ret til at eksistere er således en
forudsætning for de igangværende forhandlinger.
PLO anerkendte med underskrivelsen af
Oslo-aftalerne i 1993 Israels ret til at eksistere. Det
palæstinensiske selvstyre har som følge heraf
anerkendt og samarbejdet med Israel i årevis. Det
palæstinensiske selvstyre udtrykker jævnligt denne
anerkendelse gennem offentlige udtalelser, bl.a. i den
palæstinensiske præsident Mahmoud Abbas' tale til FN's
generalforsamling den 26. september 2013. Her bekræftede
Abbas, at det palæstinensiske selvstyre fortsat forpligter
sig i henhold til Oslo-aftalerne og understregede, at målet
for de nuværende forhandlinger vedbliver at være
etableringen af en uafhængig og suveræn
palæstinensisk stat indenfor 1967-grænserne side om
side med en israelsk stat.«
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, EL og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget kan
tilslutte sig lovforslaget, idet man lægger vægt
på udenrigsministerens udtalelse i denne betænkning om
de palæstinensiske flygtninge i Danmark.
Et mindretal i
udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
af den opfattelse, at der igen er tale om, at Folketinget vedtager
en særlov. Dansk Folkeparti havde ellers fået den
opfattelse, at Folketinget efterhånden havde lært, at
særlove er uønskelige og efterlader flere problemer,
end de løser. Sådan vil det efter Dansk Folkepartis
mening også gå med nærværende
særlov.
I dette tilfælde drejer
særloven sig om nogle palæstinensiske
selvstyreområder, som man fra regeringens side rask væk
benævner »Palæstina«. Problemet er bare, at
der ikke findes et land, som hedder Palæstina. Det kan jo
tænkes, at der en dag vil komme en stat, som hedder
Palæstina, men den dag er altså ikke kommet endnu. Det,
regeringen nu ved en særlov vil gennemføre, er, at
Folketinget leger, at der findes et land, der hedder
Palæstina.
Så selv om Palæstina
altså ikke eksisterer, selv om selvstyreområdet ikke
har fastlagte grænser - ja, ingen aner, hvor de grænser
går - og selv om Danmark ikke anerkender, at der er en stat,
der hedder Palæstina, så er Folketinget altså i
gang med reelt at anerkende en stat, som end ikke har udråbt
sig selv.
Dette lovforslag er med andre ord
diplomatisk noget makværk - skabt af de folkesocialistiske
udenrigsministre, hr. Villy Søvndal og senere hr. Holger K.
Nielsen (begge tidligere medlemmer af Boykot
Israel-bevægelsen), som nu en udenrigsminister fra Det
Radikale Venstre har arvet.
Gennem hele Danmarks lange diplomatiske
historie, som begynder i den tidlige middelalder, har vi som en
selvfølge kun haft diplomatisk forbindelse på
højeste plan med anerkendte stater. Man kunne således
med fuld ret spørge regeringen, om det ikke var på
tide at udveksle ambassadører med Katalonien, Korsika eller
Baskerlandet. Hvorfor egentlig ikke? Hvordan mon Spanien og
Frankrig ville forholde sig til det. Eller måske mere
relevant: Hvordan ville regeringen her i Danmark mon opfatte det,
hvis eksempelvis USA oprettede diplomatiske forbindelser på
højeste plan med Grønlands landsstyre?
Hvis der så endda engang i historien
havde været en stat, som hed Palæstina, kunne
regeringen måske med en vis ret sno sig ud af hele denne
diplomatiske misere. Men heller ikke dét er tilfældet,
hvilket lidt historieundervisning vil vise.
I perioden 1516-1917 var hele
Mellemøsten en del af Det Osmaniske Imperium. Med i dette
var alt det, vi i dag kalder Israel, Vestbredden, Gaza, Syrien,
Libanon og Jordan og tilmed Ægypten samt en del af den
Arabiske Halvø.
Da tyrkerne under første verdenskrig
befandt sig på den tabende side, måtte de i 1917
afstå Mellemøsten til sejrherrerne. Frankrig fik som
mandat Syrien, herunder Libanon, og en del af Irak, mens briterne
overtog mandatet Palæstina, som var navnet på det
nuværende Israel og det nuværende Jordan.
Frankrig delte Syrien i to, et kristent
Libanon og et muslimsk Syrien. Og Storbritannien delte
Palæstina i to: den ene del det nuværende Israel samt
Vestbredden og Gaza og den anden del Jordan, som blev udskilt som
en selvstændig stat i 1922. Mandatet for Restpalæstina
udløb den 15. maj 1948.
Året før anbefalede FN, at det
nu stærkt indsnævrede Palæstina skulle deles i
to: en jødisk stat og en arabisk stat. Jøderne
accepterede delingsplanen, araberne ikke. I stedet kom det til
krig, da jøderne den 14. maj 1948 udråbte deres stat
på det areal, som FN havde anbefalet.
Den meget blodige krig, som varede 1
år, ændrede det kort, som FN havde anbefalet, og da der
i 1949 blev indgået våbenhvile mellem parterne, stod
hærene på de linjer, som i dag benævnes
»før 1967-grænserne«. Det var altså
ren og skær militær tilfældighed, at linjerne
netop blev trukket dér, der var altså intet som helst
historisk eller traditionsbundet, eller geografisk logisk ved disse
»før 1967-grænser«. Og der var i
øvrigt ingen, som i årene mellem 1949 og 1967
betragtede eller hævdede det som palæstinensisk land. I
årene var området en integreret del af Jordan.
Så et rimeligt spørgsmål
at stille er: Inden for hvilke grænser ligger det splinternye
land som regeringen nu ved en særlov agter at give fuld
diplomatisk anerkendelse? Findes der faste og anerkendte
grænser i landet? Og i bekræftende fald: Hvilke
grænser gælder? Er det 1917-grænserne? Er det
1922-grænserne? Eller er det grænserne fra 1947, fra
1949, fra 1956, fra 1967, fra 1973, fra 1979, fra 2006 - eller
hvad?
Eftersom udenrigsministeren ved 1.
behandlingen af denne særlov ikke kunne svare
tilfredsstillende på disse spørgsmål, bliver der
tilbage at konstatere, at Dansk Folkeparti sætter sig imod
lovforslaget.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget stemmer imod lovforslaget ved 3. behandlingen. Det er der
tre årsager til.
For det første er der i dag ikke
hjemmel til at give den slags rettigheder til personer, der ikke
kommer fra en anerkendt stat. Det er uoverskueligt og en uheldig
præcedens at give den type rettigheder til
repræsentanter fra en stat, der ikke er anerkendt.
For det andet er der tale om en
særlov, hvilket Det Konservative Folkeparti mener, at man
skal være yderst tilbageholdende med at anvende. Der er ikke
noget tvingende behov eller argument for, hvorfor særloven
skal fremmes. Der står i lovforslaget, at regering har
truffet beslutning om at ændre missionens rettigheder og
immuniteter sammen med Finland, men der er ingen politisk
begrundelse for en decideret særlov.
For det tredje er det problematisk, at
Danmark med denne manøvre gør EU's samlede tilgang
til hele den komplekse mellemøstkonflikt endnu mere mudret
ved midt i en forhandlingssituation at vælge kun at give den
ene part i konflikten en anerkendelse frem for at fastholde en
balanceret tilgang.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Jeppe Kofod (S) Ane
Halsboe-Jørgensen (S) Mette Gjerskov (S) nfmd. John Dyrby Paulsen (S) Henrik Dam
Kristensen (S) Jeppe Bruus (S) Astrid Krag (S) Lone Loklindt (RV)
Liv Holm Andersen (RV) Camilla Hersom (RV) Holger K. Nielsen (SF)
Trine Mach (SF) Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank
Aaen (EL) Peter Juel Jensen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen
Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V)
Søren Pind (V) Mads Rørvig (V) Ulla
Tørnæs (V) Søren Espersen (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Pia Adelsteen (DF) Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA)
Per Stig Møller (KF) fmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 127
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udenrigsministeren | 2 | Godkendt tidsplan | 3 | Udtalelse fra udenrigsministeren | 4 | 1. udkast til betænkning |
|