Skriftlig fremsættelse (30. januar
2014)
Ministeren for sundhed og
forebyggelse (Astrid Krag):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
(Ændring af regler om patienters retsstilling,
nedlæggelse af Lægemiddelskadeankenævnet,
oplysningspligt ved erstatningsudbetalinger i
patientskadesager, afbrydelse af forældelse i sager om
patient- og lægemiddelskadeerstatninger,
offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter ved
tilbagevendende tilsyn m.v.)
(Lovforslag nr. L 126)
Regeringen prioriterer danskernes sundhed
højt. Alle danskere skal kunne regne med lige adgang til en
hurtig og ordentlig behandling og føle sig trygge ved og
have tillid til vores sundhedsvæsen. Heri ligger bl.a., at
sundhedsydelserne skal leveres rettidigt, effektivt og være
af høj kvalitet. Derfor har regeringen haft - og vil fortsat
have - stor fokus på at styrke patientsikkerheden.
Et vigtigt element i at sikre høj
patientsikkerhed er efter regeringens opfattelse også at
sørge for, at reglerne om patienternes retssikkerhed er
så enkle og gennemsigtige som muligt.
Derfor gennemføres med dette
lovforslag, som skal ses som en samlet pakke, en modernisering og
opdatering af en række regler, der tilsammen skal være
med til at sætte fokus på og styrke patienternes
retssikkerhed. Samtidig øges mulighederne for læring
og kompetenceudvikling i sundhedsvæsenet til gavn for den
enkelte patient.
Lovforslagets hovedpunkter er
følgende:
?
Ændring af
reglerne om patienters retsstilling
Med lovforslaget fastsættes en
skærpet tidsfrist for sagsbehandling af begæringer om
aktindsigt i patientjournaler i tråd med reglerne i den nye
offentlighedslov og tilsvarende ændringer i
forvaltningsloven, ligesom aktindsigten som udgangspunkt skal
meddeles i den form, som den begærende ønsker.
Herudover fastættes det, at
sundhedspersoner uden samtykke må videregive
helbredsoplysninger til studerende, der deltager i behandling som
led i en sundhedsvidenskabelig/sundhedsfaglig uddannelse. Disse
studerende underlægges samtidig tavshedspligt. Desuden
får læger, tandlæger og jordemødre uden
samtykke adgang til oplysninger om det videre forløb for
tidligere patienter, både ved opslag i EPJ eller videregivet
fra en anden sundhedsperson, til brug for læring og
kompetenceudvikling. Adgangen afgrænses som udgangspunkt
tidsmæssigt til 6 måneder efter lægen,
tandlægen eller jordemoderen har afsluttet/viderehenvist
patienten. Hensynet til patienters selvbestemmelsesret sikres ved,
at patienten får mulighed for at frasige sig, at
helbredsoplysninger videregives eller indhentes. Forslaget
indeholder i øvrigt en række betingelser, før
videregivelsen eller indhentningen er berettiget.
?
Samling af
Lægemiddelskadeankenævnet og
Patientskadeankenævnet
Lægemiddelskadeankenævnet
nedlægges og sagerne flyttes til
Patientskadeankenævnet, som samtidig skifter navn til
Ankenævnet for Patientforsikringen. Der ændres samtidig
i repræsentationen i ankenævnet. Således
får Forsikring og Pension mulighed for at udpege en
repræsentant i ankenævnet på vegne af
pensionsselskaberne i stedet for KL, da forsikringsselskaberne vil
komme til at udbetale langt flere erstatninger end kommunerne.
Desuden udtræder Forbrugerrådets repræsentant, da
de hensyn, som Forbrugerrådet repræsenterer på
ankenævnsmøderne, kan varetages af Danske
Handicaporganisationer og Danske Patienter.
?
Opdatering af
oplysningspligten ved erstatningsudbetalinger i
patientskadesager
Regioner og forsikringsselskaber forpligtes
til at sikre, at Sundhedsstyrelsen oplyses om
patienterstatningsudbetalinger i et omfang ud over det
gennemsnitlige for skader forvoldt af private
sundhedsaktører. I praksis udmøntes oplysningspligten
ved, at regioner og forsikringsselskaber via Patientforsikringens
Netservice får besked, når niveaet for et
behandlingssted overstiger det gennemsnitlige, hvorefter beskeden
videregives til styrelsen. Oplysningerne skal sammen med andre
informationer, der tilkommer Sundhedsstyrelsen fra fx styrelsens
tilsynsbesøg og klagesager fra Patientombuddet, danne et
samlet billede og grundlag for styrelsens vurdering af, om der skal
iværksættes tilsynsmæssige foranstaltninger efter
sundhedsloven i forhold til det konkrete behandlingssted.
?
Afbrydelse af
forældelse i sager om patient- og
lægemiddelskadeerstatninger
Der genindføres til gunst for
borgerne en praksis, som Patientforsikringen og
Patientskadeankenævnet havde før henholdsvis juni 2011
og juni 2012 således, at der gives adgang til at kunne
genoptage sager om patient- og lægemiddelskader, hvor der er
fastslået et ansvarsgrundlag, og hvor anmodning om
genoptagelse fremsættes inden 10 år efter den sidste,
endelige afgørelse om skaden i form af enten anerkendelse
eller udmåling af erstatning. Der er med lovforslaget ikke
tilsigtet ændringer i øvrige regler eller praksis
omkring forældelse eller genoptagelse af sager om patient- og
lægemiddelskader.
Offentliggørelse
af tilsynsrapporter:
Der foreslås hjemmel til, at
Sundhedsstyrelsen administrativt kan fastsætte regler om, at
plejehjem, kosmetiske behandlingssteder og andre private
behandlingssteder skal offentliggøre styrelsens
tilsynsrapporter fra de fast tilbagevendende tilsyn. Formålet
med offentliggørelsen er at øge gennemsigtigheden
på området og at sikre borgerne et veloplyst grundlag i
forbindelse med valg at de pågældende
behandlingssteder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.