Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 29. april 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 4-6 og 8. Ministeren for sundhed og
forebyggelse har stillet ændringsforslag nr. 3, 7 og
9-16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2014 og var til 1. behandling den 20. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 14. november 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 131. Den 30.
januar 2014 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om intentionerne om at sikre så enkle og
gennemsigtige regler som muligt, men er bekymrede for
persondatasikkerheden, når man åbner op for, at en
større personkreds får adgang til den enkelte patients
data. Det Konservative Folkeparti har i den forbindelse
hæftet sig ved ministerens udtalelser under 1. behandling af
lovforslaget om, at man altid skal tænke sig om, når
man siger, at der skal være adgang til oplysninger om
borgernes forhold, men at endemålet med at give f.eks.
studerende adgang til patientjournaler er, at de skal have mulighed
for at blive bedre, så den næste patient, der kommer,
får den bedst mulige behandling i sundhedsvæsenet. Det
støtter Det Konservative Folkeparti, som derfor også
kan støtte lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2 og 4-16
stillede ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag
nr. 2 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 3.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
betænkelige ved den del af loven, der sikrer, at
sundhedspersoner uden patientens samtykke kan se patientens journal
indtil 6 måneder efter endt behandling. Dansk Folkeparti har
den holdning, at en patient selv skal spørges og give
samtykke til de sundhedspersoner, der kan se journalen efter endt
behandling. For Dansk Folkeparti er det vigtigt, at vi bevarer den
tillid og respekt, der er mellem sundhedspersoner og patient.
Derfor har Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag, som,
hvis de bliver vedtaget, sikrer, at patienten spørges og
giver samtykke, før en sundhedsperson kan kigge i journalen.
Hvis Dansk Folkepartis ændringsforslag ikke bliver vedtaget,
vil det være op til den enkelte patient selv at frabede sig,
at sundhedspersoner kan læse i patientens journal, hvilket
for mange vil være uoverskueligt i den pågældende
situation.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) Nr. 5
og 6 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
2) Nr. 7
affattes således:
»7. § 41, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Videregivelse af de i stk. 1 nævnte oplysninger kan uden
patientens samtykke ske, når videregivelsen er
nødvendig på grund af væsentlige hensyn til
patienten, herunder en patient, der ikke selv kan varetage sine
interesser.««
[Begrænsning af muligheden
for at videregive helbredsoplysninger]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
LA):
3) I
det under nr. 7 foreslåede § 41, stk. 2, nr. 6, ændres
»den pågældende« til:
»modtageren«.
[Sproglig justering]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
4) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
41, stk. 3, udgår »nr. 1-3,«.«
[ Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
5)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01. I §
41, stk. 5, udgår »nr. 4,«.
02. I
§ 41 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Videregivelse af oplysninger til sundhedspersoner eller studerende
i forbindelse med et uddannelsesforløb eller som led i
evalueringen af et behandlingsforløb kræver altid
patientens samtykke.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og præcisering af, at
videregivelse af oplysninger i forbindelse med
uddannelsesforløb eller evaluering af
behandlingsforløb altid kræver patientens
samtykke].
6) Nr. 9
udgår.
[ Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 10 foreslåede § 42 a, stk. 6, ændres
»vedkommende« til: »modtageren«.
[Sproglig justering]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
8) I
det under nr. 10 foreslåede § 42 a, stk. 6, indsættes efter 1.
pkt.:
»Indhentningen kræver altid patientens
samtykke.«
[Krav om samtykke fra patienten ved
indhentning af helbredsoplysninger]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter nr. 20 indsættes som nye numre:
»03. I §
271, stk. 3, ændres »stk. 6« til:
»stk. 8«.
04. I
§ 272 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan i forskrifter om offentliggørelse af
tilsynsrapporter, der udstedes i medfør af § 215 a,
stk. 8, eller § 219, stk. 6, fastsætte bestemmelser om
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser
i forskrifterne.««
[Konsekvensændring og
bemyndigelse til at fastsætte regler om straf for manglende
offentliggørelse]
Til § 2
10)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18, stk. 2, og § 37, stk.
2, ændres »Patientskadeankenævnet«
til: »Ankenævnet for
Patienterstatningen«.«
[Lovteknisk ændring]
11) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 29, stk. 4,
ændres »nr. 5« til: »nr. 1, 5«.
[Oplysningspligt for regionerne om
patienterstatningsudbetalinger for offentlige sygehuse]
12) Nr.
3 udgår.
[Lovteknisk ændring]
13)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
58, stk. 2, ændres
»Lægemiddelskadeankenævnet« til:
»Ankenævnet for Patienterstatningen«.«
[Lovteknisk ændring]
14) Nr.
8 affattes således:
»8. Efter kapitel 4
indsættes:
»Kapitel 4 a
Ankenævnet for
Patienterstatningen
§ 58 a.
Ministeren for sundhed og forebyggelse nedsætter et
ankenævn for Patienterstatningen, der består af 1
formand og et af ministeren for sundhed og forebyggelse fastsat
antal næstformænd og beskikkede medlemmer.
Stk. 2. Formanden og
næstformændene, der udnævnes af ministeren for
sundhed og forebyggelse, skal være dommere. Nævnets
øvrige medlemmer udpeges af Sundhedsstyrelsen,
regionsrådene i forening, KL, Forsikring & Pension,
Advokatrådet, Forbrugerrådet Tænk, Danske
Handicaporganisationer og Danske Patienter.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen udpeger for de faglige områder, hvor det
findes nødvendigt for sagernes behandling, et antal
sagkyndige medlemmer, der alle er fagligt uddannede.
Stk. 4. Ved
afgørelsen af den enkelte sag skal nævnet
sammensættes af
1) formanden eller 1 næstformand,
2) 2 sagkyndige medlemmer udpeget af
Sundhedsstyrelsen efter stk. 3,
3) 1 medlem udpeget af regionsrådene
i forening,
4) 1 medlem udpeget af KL,
5) 1 medlem udpeget af Forsikring &
Pension,
6) 1 medlem udpeget af
Advokatrådet,
7) 1 medlem udpeget af Forbrugerrådet
Tænk,
8) 1 medlem udpeget af Danske
Handicaporganisationer og
9) 1 medlem udpeget af Danske
Patienter.
Stk. 5. Formanden eller
vedkommende næstformand afgør, inden for hvilket
fagligt område eller områder sagkyndige medlemmer efter
stk. 4, nr. 2, skal deltage ved afgørelsen af den enkelte
sag.
Stk. 6. Nævnet er
beslutningsdygtigt, hvis nævnet ved afgørelsen af den
enkelte sag består af formanden eller 1 næstformand og
mindst 4 medlemmer, heraf mindst 1 medlem efter stk. 4 henholdsvis
nr. 2 og 6, 1 medlem efter stk. 4, nr. 3, 4 eller 5, og 1 medlem
efter stk. 4, nr. 7, 8 eller 9.
Stk. 7. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan bemyndige nævnets formand eller 1
næstformand til at træffe afgørelse i sager, der
ikke skønnes at frembyde tvivl.
Stk. 8. Nævnets
medlemmer udpeges for 4 år. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den kun til periodens
udløb.
Stk. 9. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter efter forhandling med
nævnet dettes forretningsorden.
Stk. 10. Patientombuddet
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
nævnet.
Stk. 11. § 18
finder tilsvarende anvendelse for afholdelsen af udgifter til drift
af nævnet.
§ 58 b. De
afgørelser, der træffes efter §§ 33 og 55,
kan indbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen, der
træffer den endelige administrative afgørelse.
Ankenævnet kan stadfæste, ophæve eller
ændre afgørelsen og tillægge en klage
opsættende virkning.
Stk. 2. Klage til
Ankenævnet for Patienterstatningen skal indgives, inden 3
måneder efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.
Stk. 3. Ankenævnet
for Patienterstatningen kan se bort fra overskridelse af
klagefristen, når der er særlig grund hertil.
§ 58 c.
Ankenævnet for Patienterstatningens afgørelse kan
indbringes for retten, der kan stadfæste, ophæve eller
ændre afgørelsen.
Stk. 2.
Afgørelsen skal indbringes for retten, inden 6 måneder
efter at afgørelsen er meddelt.««
[Sammensætning af
Ankenævnet for Patienterstatningen]
Til § 4
15) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. § 2,
nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juli 2015, og § 2, nr.
3-8, træder i kraft den 1. januar 2015.«
[Udskudt ikrafttræden for
oplysningspligten vedrørende
patienterstatningsudbetalinger]
16) I
stk. 4 ændres »1. juli
2014« til: »1. juli 2015«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 4-6
Ændringsforslagene har til
formål at sikre, at patienters helbredsoplysninger ikke
bliver givet videre uden patientens samtykke med undtagelse af helt
særlige tilfælde, hvor patienten f.eks. ikke selv kan
varetage sine interesser. Med ændringsforslagene
ønsker forslagsstillerne at henlede opmærksomheden
på det uhensigtsmæssige i, at der med lovforslaget
bliver givet fri adgang til - også lang tid efter at den
egentlige behandling er endt - at der kan ske videregivelse af
helbredsoplysninger til andres sundhedspersoner og studerende. Det
ønsker Dansk Folkeparti ikke, og derfor stilles
ændringsforslagene.
Såfremt ændringsforslagene
bliver vedtaget ved 2. behandling, vil forslagsstillerne stille
ændringsforslag til 3. behandling, der sikrer, at
konsekvensændringer i sundhedsloven og anden lovgivning
foretages.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig justering med
henblik på at ensrette terminologien i bestemmelsen.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig justering med
henblik på at ensrette terminologien i bestemmelsen.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at indhentning af elektroniske
helbredsoplysninger i forbindelse med evaluering af modtagerens
egen indsats i behandlingen eller som dokumentation for erhvervede
kvalifikationer i et uddannelsesforløb altid kræver
patientens samtykke.
Såfremt ændringsforslaget
bliver vedtaget ved 2. behandling, vil forslagsstillerne stille
ændringsforslag til 3. behandling, der sikrer, at
konsekvensændringer i sundhedsloven og anden lovgivning
foretages.
Til nr. 9
Ad 03.
Der er tale om en
konsekvensændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås indsat to nye stykker i § 41. Hermed
ændres nummereringen, således at
bemyndigelsesbestemmelsen i det nugældende § 41, stk. 6,
med lovforslaget bliver til stk. 8. Som følge heraf skal
også henvisningen i § 271, stk. 3, til
bemyndigelsesbestemmelsen ændres.
Ad 04.
Sundhedsloven (private
behandlingssteder og plejehjem m.v.)
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen i
forbindelse med udmøntning af bemyndigelsen i sundhedslovens
§ 215 a og § 219 til i forskrifter at fastsætte
regler om offentliggørelse af tilsynsrapporter
vedrørende tilsyn med private behandlingssteder og plejehjem
m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 18 og 19, også
bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om straf i form af
bøde for overtrædelse af de fastsatte bestemmelser om
offentliggørelse. Hjemmel til at fastsætte regler om
straf i form af bøde foreslås indsat i sundhedslovens
§ 272, jf. ændringsforslag nr. 9.
Det følger af afsnit 2.5.2.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der i
tilknytning til de foreslåede regler om
offentliggørelse af tilsynsrapporter ikke foreslås
regler om straf for et behandlingssteds manglende eller mangelfulde
opfyldelse af pligten til offentliggørelse af
tilsynsrapporter. Videre følger det af bemærkningerne,
at der heller ikke foreslås hjemmel for Sundhedsstyrelsen til
at fastsætte regler om straf for manglende overholdelse.
Til støtte herfor anføres, at
hjemmel til straf, herunder også bøde, vurderes at
være en uforholdsmæssig indgribende sanktion i forhold
til pligten for plejehjem m.v., private behandlingssteder og
kosmetiske behandlingssteder til selv at offentliggøre
tilsynsrapporter.
Det anføres endvidere, at et
behandlingssteds manglende opfyldelse af pligten til at
offentliggøre tilsynsrapporter i sig selv udgør en
relevant oplysning om et givent behandlingssted, når en
borger søger information om det pågældende sted.
Viden om, at et givent behandlingssted ikke ønsker at
offentliggøre en tilsynsrapport, vil således styrke
borgerens mulighed for at træffe et kvalificeret valg af
behandlingssted. Endvidere er tilsynsrapporterne allerede
offentligt tilgængelige på bl.a. Sundhedsstyrelsens
hjemmeside.
Efter fornyet overvejelse er det
opfattelsen, at der er behov for en hjemmel til at kunne
påføre de behandlingssteder, der ikke
offentliggør Sundhedsstyrelsens tilsynsrapport, en sanktion
i form af bøde.
Med muligheden for bødestraf for
manglende offentliggørelse sikres et yderligere incitament
for behandlingsstederne til at offentliggøre
tilsynsrapporterne, hvilket styrker borgernes stilling over for
sundhedsvæsenet, når der skal vælges en
sundhedsperson og et behandlingssted. Det medvirker til at sikre,
at borgerne får den service og kvalitet, de har brug for og
efterspørger.
Et behandlingssted, der ikke efterkommer
pligten til at offentliggøre en tilsynsrapport, skal
således kunne straffes med bøde.
Det følger af sundhedslovens §
276, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Heraf følger, at der kan fastsættes regler om straf
for juridiske personer etableret på privatretligt grundlag og
offentlige myndigheder, herunder kommuner med ansvar for plejehjem
m.v.
Det er forventningen, at muligheden for
bødestraf vil have en præventiv effekt, således
at den blotte mulighed for bødestraf vil tilskynde til at
sikre offentliggørelse, og at det kun undtagelsesvis vil
være nødvendigt at indlede sager om
bødestraf.
Hvis Sundhedsstyrelsen bliver
opmærksom på, at et behandlingssted ikke har
offentliggjort sin tilsynsrapport, vil styrelsen i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet søge at bringe
behandlingsstedet til at offentliggøre tilsynsrapporten
frivilligt, før styrelsen indgiver anmeldelse til
anklagemyndigheden om overtrædelse af den strafbelagte
offentliggørelsespligt.
På den baggrund er det vurderingen,
at bødestraf ikke er en uforholdsmæssigt indgribende
sanktion i forhold til behandlingssteder, der ikke overholder
forpligtelsen til selv at offentliggøre Sundhedsstyrelsens
tilsynsrapporter.
Lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (kosmetiske
behandlingssteder)
I lighed med det ovenfor anførte om
mulighed for bøde til private behandlingssteder og plejehjem
m.v. for manglende offentliggørelse af tilsynsrapporter skal
der også være mulighed for, at Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte regler om straf i form af bøde, hvis et
kosmetisk behandlingssted undlader at offentliggøre en
tilsynsrapport i henhold til regler, som Sundhedsstyrelsen har
udstedt med hjemmel i den foreslåede § 71, stk. 6, i
autorisationsloven, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Det følger af afsnit 2.5.1.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at Sundhedsstyrelsen
har hjemmel i autorisationslovens § 91 til i forskrifter, der
er udfærdiget i medfør af loven, at fastsætte
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser
i forskrifterne.
Videre følger det af afsnit 2.5.2.1.
i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
Sundhedsstyrelsen ikke forudsættes at fastsætte regler
om bødestraf for kosmetiske behandlingssteders manglende
eller mangelfulde opfyldelse af pligten til offentliggørelse
af tilsynsrapporter. Henset til indholdet af dette
ændringsforslag gælder denne forudsætning ikke
længere.
Sundhedsstyrelsen kan derfor med hjemmel i
autorisationslovens § 91 i forbindelse med udmøntning
af bemyndigelsen i autorisationslovens § 71, stk. 6, jf.
lovforslagets § 3, nr. 1, også fastsætte
bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af de
fastsatte bestemmelser om offentliggørelse.
Endelig bemærkes, at det
følger af autorisationslovens § 90, at der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Overgangsbestemmelsen
Afslutningsvis bemærkes, at
Sundhedsstyrelsen, jf. overgangsbestemmelsen i lovforslagets §
4, stk. 10, bemyndiges til at fastsætte regler om
offentliggørelse af tilsynsrapporter vedrørende det
senest afholdte tilsyn inden den 1. juli 2014.
Pligten for et behandlingssted til at
offentliggøre en tilsynsrapport, herunder også en
tilsynsrapport vedrørende det senest afholdte tilsyn inden
den 1. juli 2014, kan tidligst indtræde den 1. juli 2014,
hvor lovforslaget foreslås at træde i kraft.
Et behandlingssted vil således
også kunne straffes i form af bøde ved undladelse af
at efterkomme pligten til at offentliggøre en
tilsynsrapport, der vedrører et tilsyn afholdt før
den 1. juli 2014.
Til nr. 10
Der er tale om en ændring af
lovteknisk karakter, som følge af at
Lægemiddelskadeankenævnet nedlægges og sagerne
overføres til Patientskadeankenævnet, som samtidig
skifter navn til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Til nr. 11
Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, er den foreslåede
§ 29, stk. 4, oprindelig tiltænkt som en oplysningspligt
for regionerne til at indberette gentagne tilfælde af
erstatningsudbetalinger for de private behandlingssteder til
Sundhedsstyrelsen. Den foreslåede bestemmelse i L 126 tager
højde for, at forsikringsselskaberne nu udbetaler en del af
erstatningerne for de private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser.
Samtidig er bestemmelsen gjort operationel,
med henblik på at sikre at Sundhedsstyrelsen på en
enkel og ubureaukratisk måde får besked fra regionerne
og forsikringsselskaberne, når et privat behandlingssted
kommer over gennemsnittet for sit niveau for
patienterstatningsudbetalinger målt over de seneste 5
år.
Det er så op til Sundhedssstyrelsen
at vurdere, om denne oplysning sammen med de øvrige
oplysninger, styrelsen måtte have om behandlingsstedet, giver
Sundhedsstyrelsen anledning til at iværksætte
tilsynsmæssige foranstaltninger efter sundhedsloven over for
det konkrete behandlingssted. Oplysningspligten er således et
supplement til de oplysninger, som Sundhedsstyrelsen i
øvrigt får fra forskellige aktører.
Drøftelserne under 1. behandling af
lovforslaget og de efterfølgende spørgsmål
stillet som led i udvalgsbehandlingen af lovforslaget har givet
anledning til fornyede overvejelser om afgrænsningen af den
målgruppe, der oprindelig var omfattet af oplysningspligten i
den foreslåede § 29, stk. 4.
Det er afgørende, at
Sundhedsstyrelsen får de oplysninger om patientskader, som
kan være nødvendige til varetagelse af tilsynet med
patientsikkerheden på både private behandlingssteder og
offentlige sygehuse.
Det foreslås derfor, at regionerne
som driftsansvarlige for de offentlige sygehuse og den
præhospitale indsats efter sundhedsloven i medfør af
klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 1, omfattes af
oplysningspligten i § 29, stk. 4.
Hertil skal det bemærkes, at det
oplysningssystem via Netservice, der er lagt op til i lovforslaget
for de private behandlingssteder (Triggersystemet), ikke er
tilstrækkelig præcist for så vidt angår de
offentlige sygehuse.
De offentlige sygehuse har langt flere
specialer og behandlingstyper, som i dag ikke er
tilstrækkeligt beskrevet i datagrundlaget i Netsservice.
Triggermekanismen kan dermed ikke benyttes umiddelbart på
tilsvarende måde som for de private behandlingssteder, hvor
de nødvendige registreringer allerede i dag fremgår af
Netsservice, og hvor der således allerede eksisterer et
fyldestgørende grundlag til at opgøre
erstatningsudbetalinger ud over gennemsnittet. Der vil derfor
skulle udvikles et nyt datagrundlag og tilføjes nye moduler
i Netsservice, hvis det skal bruges som grundlag for en
oplysningspligt for regionerne for de offentlige sygehuse.
Derudover har regionerne allerede i dag en
række systemer til at opspore og kvalitetssikre de afdelinger
og specialer, hvor der sker skader.
Der er således behov for at overveje,
hvordan oplysningspligten for regionerne vedrørende de
offentlige behandlingssteder mest hensigtsmæssigt indrettes.
Det vil Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse indgå i en
dialog med Danske Regioner og Patienterstatningen om.
På den baggrund lægger
ændringsforslaget også op til, at oplysningspligten
først træder i kraft den 1. juli 2015, uanset om
oplysningspligten vedrører offentlige eller private
behandlingssteder, jf. ændringsforslag nr. 15. Hermed
udskydes oplysningspligten for regionerne og forsikringsselskaberne
for de private behandlingssteder således med 1 år til
den 1. juli 2015.
Når der er fundet en
hensigtsmæssig løsning for oplysningspligten for
regionerne for så vidt angår de offentlige sygehuse,
vil løsningen blive beskrevet i en bekendtgørelse,
jf. bemyndigelsesbestemmelsen i § 29, stk. 6, i lovforslaget.
Bekendtgørelsen træder i kraft samtidig med
lovforslaget.
Der vurderes ikke at være grundlag
for at omfatte de øvrige behandlingssteder, der
fremgår af § 29, stk. 1, nr. 2-4 og 8, af
oplysningspligten i § 29, stk. 4. Det drejer sig bl.a. om
regionstandplejen m.v., kommunale sundhedsydelser efter
sundhedsloven og skader i Sundhedsstyrelsen. Der er tale om
små enheder med en meget lav skadesfrekvens. Det vil derfor
ikke give mening at indrette et oplysningssystem, idet det er
tvivlsomt, om et skadebillede med så få skader kan
anvendes som led i Sundhedsstyrelsens tilsyn.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 13
Patientforsikringen har den 3. marts 2014
og dermed efter fremsættelsen af dette lovforslag, skiftet
navn til Patienterstatningen. Derfor foreslås det, at det
kommende ankenævn får navnet »Ankenævnet
for Patienterstatningen«.
Til nr. 14
På baggrund af fornyede politiske
overvejelser er det fundet hensigtsmæssigt, at
Forbrugerrådet Tænk forbliver repræsenteret i
Ankenævnet for Patienterstatningen, således at
forbrugernes rettigheder på sundhedsområdet sikres
bedst muligt. Herudover er det af hensyn til den potentielle
opgaveglidning fra regioner til kommuner på
sundhedsområdet fundet hensigtsmæssigt, at KL forbliver
repræsenteret i ankenævnet.
Det foreslås derfor, at KL og
Forbrugerrådet Tænk forbliver fast repræsenteret
i Ankenævnet for Patienterstatningen pr. 1. januar 2015
på lige fod med Danske Handicaporganisationer og Danske
Patienter.
Medlemmerne til Ankenævnet for
Patienterstatningen udpeges herefter af følgende:
1)
Domstolsstyrelsen,
2)
Sundhedsstyrelsen,
3)
Regionsrådene i forening,
4) KL,
5) Forsikring og
Pension,
6)
Advokatrådet,
7)
Forbrugerrådet Tænk,
8) Danske
Handicaporganisationer og
9) Danske
Patienter
Ankenævnet vil i forbindelse med
sammenlægningen bestå af ni afdelinger.
KL og Forbrugerrådet Tænk vil
blive fast repræsenteret i alle ni afdelinger. Det vil sige
at medlemstallet for hver afdeling stiger fra 8 til 10 og
være sammensat som følger: formand/næstformand,
2 sundhedsfaglige repræsentanter, 3 repræsentanter fra
driftsherresiden (Danske Regioner, KL samt Forsikring &
Pension), 1 repræsentant fra Advokatrådet og 3
repræsentanter fra patientsiden (Forbrugerrådet
Tænk, Danske Handicaporganisationer og Danske Patienter).
Merudgifterne som følge af
udvidelsen beløber sig til ca. 2 mio. kr. årligt og
finansieres via honorarnedsættelser hos
repræsentanterne.
Da formand/næstformand bruger
væsentlig mere tid på forberedelse af sagerne end de
øvrige repræsentanter, forelægger alle sager
på mødet og varetager mødeledelsen, fastholdes
deres honorar på de nuværende ca. 2.500 kr. for en
byretsdommer og ca. 22.500 kr. for en landsdommer for forberedelse
af 25 sager og deltagelse i et 4 timers nævnsmøde med
efterfølgende mødeopfølgning. Således
fastholdes forudsætningen for dommernes vedkommende om 1
¾ times forberedelse pr. sag.
Honoraret nedsættes ligeligt blandt
de øvrige ni medlemmer. Det vil betyde, at timetaksten for
de øvrige repræsentanter fastholdes til det
nuværende niveau, mens forudsætningen om 1 times
forberedelse pr. sag ændres til 45 minutter pr. sag.
Repræsentanterne vil fremover få ca. 8.600 kr. for
forberedelse af 25 sager og deltagelse i et 4 timers møde -
mod ca. 11.000 kr. i dag.
Der ændres som følge af den
nye sammensætning ikke på, hvornår nævnet
er beslutningsdygtigt. Der skal således fortsat være
mindst 1 sagkyndig og mindst 1 advokat til stede samt mindst 1
patientrepræsentant og mindst én
driftsrepræsentant, sådan at alle grupper er
repræsenteret.
Derudover er ordlyden i § 58 b, stk.
1, ændret, således at »der har den endelige
administrative afgørelse« ændres til »der
træffer den endelige administrative afgørelse«.
Der er ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring,
idet der alene er tale om en tilpasning til normal juridisk
terminologi.
Endelig er ordlyden af § 58 c, stk. 2,
ændret således at »Indbringelse skal ske«
ændres til »Afgørelsen skal indbringes for
retten«. Der er alene tale om en sproglig forbedring.
Til nr. 15
Som konsekvens af, at de offentlige
sygehuse, jf. klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 1
omfattes af oplysningspligten i § 29, stk. 4, udskydes
ikrafttrædelsestidspunktet for oplysningspligten til den 1.
juli 2015. Hermed træder oplysningspligten i kraft for
regionerne og forsikringsselskaberne samtidig, uanset om der er
tale om private behandlingssteder eller offentlige sygehuse.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for
oplysningspligten.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans
Andersen (V) nfmd. Martin
Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra
Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 126
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Kopi af SUU alm. del - svar på spm.
344, om ministeren kan bekræfte, at ministeren
påtænker at tage Forbrugerrådet ud af
Patientskadeankenævnet, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse | 3 | Henvendelse af 5/2-14 fra
Forbrugerrådet Tænk | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 3/3-14 fra Forsikring &
Pension | 7 | Notat om afbrydelse af
forældelsesfristerne i patient- og
lægemiddelskadeserstatninger, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse | 8 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 126
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/2-14 fra Forbrugerrådet Tænk, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor de krav til private
aktører, der følger af lovforslaget, går ud
over, hvad der kræves af det offentlige system, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om patienternes persondatasikkerhed,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil uddybe det af
ministeriet oplyste i høringsnotatet om, at ». . det
på nuværende tidspunkt ikke er fundet
hensigtsmæssigt at fastsætte regler for regionernes
oplysning om gentagne erstatningsudbetalinger som følge af
skader forvoldt på offentlige sygehuse. . .«, hvorfor
det ikke er fundet hensigtsmæssigt i forhold til offentlige
sygehuse, men alene i forhold til private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren med lovforslaget
fastsætter ensartede krav til hhv. offentlige og private
leverandører for så vidt angår
offentliggørelse af tilsynsrapporter, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om uddybende kommentarer til de
enkelte elementer i høringssvaret fra Ret & Råd
Sundhuset, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om uddybende kommentarer til de
enkelte elementer i høringssvaret fra Advokatrådet,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/3-14 fra Forsikring & Pension, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvor mange der kan få
indsigt i en patientjournal, uden at borgeren er spurgt, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor mange oplysninger man kan
trække fra en patientjournal uden borgerens vidende, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvilke instanser der kan bede om
indsigt i en patientjournal, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvordan en borger kan sikre sig,
at vedkommendes journaloplysninger ikke bliver viderebragt til
Statens Serum Institut med henblik på medicinforsøg,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvordan ministeren vil oplyse
patienterne om, at de kan frasige sig retten til, at læger og
studerende og andet sundhedspersonale får indsigt i deres
journaler, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvis en borger selv ønsker
oplysninger fra vedkommendes patientjournal, hvor langt man
så kan gå tilbage i journalen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
forslaget fra Forsikring & Pension vil sikre Sundhedsstyrelsen
de oplysninger om erstatningsudbetalinger for skader på de
private behandlingssteder, som skal bidrage til
gennemførelsen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
borgerne er opmærksomme på, hvilke data der registreres
om dem, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om oversendelse af de beregninger,
som ministeriet har lagt til grund for vurderingen i
bemærkningerne om, at lovforslaget ikke får nogen
betydning for private sundhedsaktører, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan ministeriet
påtænker at udforme opgørelsesmetoden i relation
til forslaget om indberetningspligt ved erstatningsudbetalinger i
patientskadesager, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at gennemføre et servicetjek af
»det samlede tilsynsregime for privathospitalerne«, som
foreslået af Brancheforeningen for Privathospitaler og
Klinikker, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at fremsætte et ændringsforslag,
som sikrer, at der sker en ligestilling mellem de offentlige og
private hospitaler i relation til indberetningspligt ved
erstatningsudbetalinger i patientskader, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvorfor regeringen med
lovforslaget alene vil forsøge at sikre større
gennemsigtighed om kvaliteten på de private hospitaler, der
kun fylder omkring 1,5 pct. af den samlede sygehusaktivitet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
|