Fremsat den 29. januar 2014 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om scenekunst
(Indførelse af samtidighed i
perioderne for egnsteateraftaler, præcisering af grundlag for
refusionsberettigelse m.v.)
§ 1
I lov om scenekunst, jf. lovbekendtgørelse
nr. 30 af 14. januar 2014, foretages følgende
ændringer:
1. § 15,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 15, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »teaterforestillinger, herunder f.eks.
danseteater, musikteater, opera, performanceteater eller
eksperimenterende teater for voksne, børn og unge«
til: »scenekunstforestillinger«.
3. I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »skal« til »kan«.
4. § 15,
stk. 3, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Statens
Kunstfond afgør, om et teater i relation til
egnsteaterrefusionsordningen kan godkendes som et professionelt
producerende teater.
Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 3 kan ikke indbringes for
højere administrativ myndighed.
Stk. 5. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om, efter hvilke kriterier
Statens Kunstfond kan godkende et teater som professionelt
producerende.
Stk. 6. Kulturministeren
fastsætter regler om egnsteatres vedtægter og
opgaver.«
5. § 15
a, affattes således:
Ȥ 15
a. Staten yder inden for en beløbsramme fastsat
på finansloven refusion af op til 50 pct. af kommunernes
driftstilskud til egnsteatre, som kommunerne har indgået
egnsteateraftaler med, og som i henhold til § 15, stk. 3, kan
godkendes som professionelt producerende teatre.
Stk. 2.
Egnsteateraftaler skal, for at være omfattet af stk. 1,
indgås for samme fireårige perioder.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om betingelser for refusion
og om beregning af refusion, herunder hvilke aktiviteter der er
refusionsberettigede, om udformning og indgåelse af
egnsteateraftaler, om mulighed for at igangsætte
opstartsprojekter, om minimums- og maksimumsgrænser for det
kommunale tilskud, for at det kan udløse refusion, om
teatrenes udgifter til husleje og om teatrenes faciliteter,
herunder spillesteder.«
6. I
§ 15 b, stk. 1, indsættes
efter »kan«: »inden for en beløbsramme
fastsat på finansloven«.
7. § 15 b,
stk. 3, ophæves.
8. I
§ 15 c indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om tilskud
til kvalitetsudviklingsprojekter på egnsteatre.«
9. I
§ 15 d indsættes som stk.4:
»Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
evaluering af egnsteatre.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. Første
gang, egnsteateraftaler indgås for samme fireårige
periode, jf. § 15 a, stk. 2, vil være den 1.
januar 2017.
Stk. 3. For egnsteatre,
hvis aftaler udløber inden den 31. december 2016, kan der
til og med den 31. december 2016 indgås nye
egnsteateraftaler, og eksisterende aftaler kan forlænges, for
perioder af mindre end fire år. Sådanne aftaler har kun
virkning indtil den 31. december 2016.
Stk. 4. For egnsteatre,
hvis aftaler udløber efter den 1. januar 2017, kan der til
og med den 31. december 2020 indgås nye egnsteateraftaler for
perioder af mindre end fire år. Sådanne aftaler har kun
virkning indtil den 31. december 2020.
Stk. 5.
Egnsteateraftaler, der er indgået før lovens
ikrafttræden, fortsætter på gældende
vilkår.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse: | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | | 2.1. | Omstrukturering af lov om scenekunst | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Samtidighed i egnsteateraftalen | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.2. | Krav til et professionelt producerende
teater | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.3. | Egnsteatrets udgifter til husleje | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.4. | Refusion af udgifter til
egnsteateraktiviteter | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.5. | Fast spillested | | | 3.5.1. | Gældende ret | | | 3.5.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | 4. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | De miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget udmønter
tillægsaftalen af 5. september 2013 til aftale om en
række ændringer på teaterområdet af 21.
juni 2011. Tillægsaftalen vedrører dels nogle
ændringer af egnsteaterrefusionsordningen, jf.
scenekunstlovens § 15a, dels oprettelse af en pulje til
understøttelse af de frie grupper og teatre fra provinsens
mulighed for at vise deres forestillinger i København og
på Frederiksberg. Tillægsaftalen blev indgået
mellem regeringen samt Venstre, Dansk Folkeparti, De Konservative
og Liberal Alliance. Lovforslaget udmønter alene den del af
aftalen, der vedrører
egnsteaterrefusionsordningen.
Ud over udmøntning af
tillægsaftalens beslutninger om egnsteaterrefusionsordningen
indeholder lovforslaget også en omstrukturering af lov om
scenekunsts kapitel 7 om egnsteatre, idet kapitlet formuleres
på et mere overordnet niveau, således at de specifikke
bestemmelser om forvaltningen af ordningerne på
egnsteaterområdet fastlægges i en
bekendtgørelse. Baggrunden herfor er primært at
gøre lovens struktur mere ensartet.
Tillægsaftalen af 5. september 2013
fastlægger følgende ændringer af
egnsteaterrefusionsordningen:
• Der
indføres samtidighed i indgåelse af egnsteateraftaler,
således at der opnås større sikkerhed for den
statslige refusion af kommunernes udgifter til teatrene i hele den
fireårige aftaleperiode.
• Statens
Kunstråds Scenekunstudvalg (fra 1. januar 2014 Statens
Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst) gives
mulighed for at igangsætte opstartsprojekter for nye teatre i
løbet af den fireårige periode mellem
aftaleindgåelserne.
• Det
præciseres i regelsættet om egnsteatre, hvad der skal
til, for at et teater kan godkendes som et professionelt
producerende teater. Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg
for scenekunst skal fremover også vurdere, om teatrets
faglige og kunstneriske niveau lever op til det generelle niveau
hos landets øvrige egnsteatre.
• Der skal i
regelsættet fastsættes en øvre grænse for
egnsteatrenes husleje, således at egnsteatres udgifter til
husleje maksimalt må udgøre 15 pct. af teatrets
samlede offentlige tilskud. Statens Kunstfonds
projektstøtteudvalg for scenekunst kan dog dispensere fra
bestemmelsen i tilfælde, hvor særlige forhold taler for
en højere husleje.
•
Egnsteatrenes refusionsberettigede aktiviteter afgrænses,
således at der fremover kun ydes refusion af udgifter
forbundet med egnsteatrenes primære aktiviteter
(scenekunstproduktioner) eller aktiviteter i umiddelbar tilknytning
hertil.
• Kravet om et
fast spillested præciseres i regelsættet, således
at placeringen af et egnsteater i for eksempel et kulturhus skal
være aftalt på forhånd, og det sikres, at
teatrets aktiviteter kan gennemføres på
lokalemæssigt professionelt niveau.
I lovforslaget foreslås indarbejdet en
bestemmelse vedrørende den førstnævnte
ændring om samtidighed i egnsteatrenes aftaler med
kommunerne. Hvad angår udmøntningen af aftalens
øvrige ændringer, foreslås det, at der
indarbejdes bemyndigelsesbestemmelser i loven, således at
disse kan udmøntes i bekendtgørelsesform.
Når bestemmelsen om samtidighed
fastlægges i selve loven og ikke foreslås fastlagt i
bekendtgørelse via en bemyndigelsesbestemmelse som de
øvrige områder i tillægsaftalen, skyldes det, at
reglen om, at aftaler skal være fireårige, vurderes at
skulle fastlægges ved lov. Samtidig kræver
indførelse af samtidighed en overgangsperiode, hvor det ikke
vil være muligt for kommuner og teatre at indgå
fireårige aftaler. I perioden fra lovens ikrafttræden
og frem til d. 1. januar 2017, hvor samtidigheden foreslås at
træde i kraft, kan kommuner og teatre alene indgå
aftaler frem til og med 31. december 2016. Da de fireårige
aftaleperioder fastsættes ved lov, bør
overgangsbestemmelsen vedrørende denne regel,
nødvendigvis også fastsættes ved lov. Endvidere
vurderes det, at de øvrige ændringer, som
fastlægges i tillægsaftalen af 5. september 2013, er af
en mere detaljeret forvaltningsmæssig karakter, som ikke
kræves fastsat i lovgivningen.
For så vidt angår de særlige
ændringer af egnsteaterordningerne, som enten er besluttet i
forbindelse med tillægsaftalen af 5. september 2013 eller i
relation tidligere politiske aftaler, gælder det, at
fremtidige justeringer af disse tiltag i bekendtgørelsen om
egnsteatre skal forelægges kredsen af Folketingets partier,
der står bag aftalerne, før de kan gennemføres.
Kravet om forelæggelse gælder, så længe
aftalerne er gyldige.
2. Baggrund
for lovforslaget
Lov om scenekunst er senest ændret ved
lov nr. 458 af 8. maj 2013 om Statens Kunstfonds virksomhed.
Scenekunstloven er for så vidt angår
egnsteaterområdet blevet ændret flere gange i de senere
år. Den nuværende konstruktion på området
tager sit udgangspunkt i kommunalreformen, som udmøntet i
lov nr. 519 af 21. juni 2005, hvor de særlige statstilskud
(§15 b) blev indført som en videreførelse af de
tidligere amtslige bevillinger til en række egnsteatre.
Refusionsordningen (§15 a) blev i forbindelse med den
nævnte lov om udmøntning af kommunalreformen
videreført uændret som en lovbunden refusionsordning,
hvor staten var forpligtiget til at refundere 50 pct. af
kommunernes udgifter til egnsteatrene. I denne lovbundne ordning
var det alene kommunerne, der havde mulighed for at bedømme,
om et teater havde tilstrækkeligt kvalitativt niveau til at
have status som egnsteater og modtage statsrefusion.
Som følge af stærkt stigende
udgifter til den lovbundne refusionsordning blev der med lov nr.
460 af 23. maj 2007 gennemført en rammestyring af statens
refusion af kommuners driftsudgifter til egnsteater. Det
betød, at refusionsprocenten blev ændret fra en fast
refusionsprocent på 50 til en variabel refusionsprocent,
således at statens udgifter til ordningen kunne holdes inden
for en på finansloven fastsat ramme.
Ved samme lovændring i 2007 blev der
ligeledes indført elementer af kvalitetsvurdering i
ordningen, idet der blev indført en lovfastlagt
egnsteaterkonsulentordning, som skulle medvirke til at udvikle
egnsteaterområdet og foretage evalueringer af konkrete
egnsteatre. Egnsteaterkonsulenterne kunne herefter på
baggrund af en evaluering af et egnsteater indstille til Statens
Kunstråd, at den statslige refusion af kommunernes udgifter
og et eventuelt særligt statsligt tilskud skulle
ophøre.
Som opfølgning på Teaterudvalgets
rapport »Veje til Udvikling« blev der den 21. juni 2011
indgået en politisk aftale om det samlede teaterområde,
som efterfølgende blev udmøntet i lov nr. 445 af 23.
maj 2011, hvor egnsteaterkonsulentordningen blev nedlagt igen.
Statens Kunstråd fik i stedet mulighed for at
iværksætte eksterne evalueringer af egnsteatre.
Baggrunden for tillægsaftalen af 5.
september 2013 var, at Teatrenes Interesseorganisation og Statens
Kunstråds Scenekunstudvalg rettede henvendelse til
Kulturministeriet og påpegede en række
problemstillinger i den eksisterende egnsteaterordning. Overordnet
handlede de påpegede problemstillinger om en bekymring for,
at egnsteaterrefusionsordningen i sin nuværende indretning
havde en række utilsigtede konsekvenser og rummede mulighed
for utilsigtet anvendelse fra kommuners og teatres side på
bekostning af de øvrige teatre i ordningen. Endvidere
ønskede Teatrenes Interesseorganisation og Statens
Kunstråds Scenekunstudvalg, at kvalitetsvurderinger fremover
kom til at spille en større rolle i ordningen.
Hvad angår de utilsigtede konsekvenser,
frygtede teatre og udvalg særligt, at den variable
refusionsprocent kunne demotivere kommunerne i forhold til
investeringer i egnsteaterområdet, og der blev derfor
peget på, at refusionsprocenten kunne fastlægges for
fire år ad gangen, hvis der, som noget nyt, blev etableret
samtidige fireårige aftaleperioder.
Hvad angår en mulig utilsigtet
anvendelse af refusionsordningen, pegede Teatrenes
Interesseorganisation og Statens Kunstråds Scenekunstudvalg
på 3 forhold:
1) Kommunernes
opkrævning af husleje fra egnsteatre: Det blev anført,
at kommuner har mulighed for at opkræve højere husleje
af en kommunal bygning end de maksimalt 15 pct. af det samlede
offentlige tilskud, som ifølge scenekunstloven må
anvendes til at finansiere et egnsteaters husleje. Den resterende
del af huslejen kan nemlig afholdes af teatrets
egenindtægter. Kommunerne har dermed mulighed for at give et
uforholdsmæssigt højt driftstilskud til et egnsteater
og herved opnå et stort refusionsbeløb fra staten og
samtidig indhente dele af tilskuddet igen gennem en høj
husleje. Teatrenes Interesseorganisation og Statens Kunstråds
Scenekunstudvalg ønskede denne mulighed i lovgivningen
lukket.
2)
Refusionsberettigede aktiviteter: Scenekunstlovens formulering om,
at egnsteatrene skal bidrage til at udvikle scenekunsten lokalt,
kan fortolkes således, at også aktiviteter, som ikke er
teatervirksomhed i snæver forstand, kan indgå som en
del af den virksomhed, som der ydes statsrefusion til, bl.a. drama-
og kulturskoleaktiviteter eller kommunale events.
3) Lokal
forankring: Scenekunstloven definerer ikke, hvad der præcist
menes med kravet om, at et egnsteater skal have »et fast
spillested og lokal forankring«. Teatrenes
Interesseorganisation og Statens Kunstråds Scenekunstudvalg
havde i den sammenhæng en bekymring for, at ordningen
også kunne bruges til at finansiere kommunale kulturhuse.
Hvad angår sikringen af et fortsat
højt kvalitetsniveau blandt egnsteatrene, påpegede
Teatrenes Interesseorganisation og Statens Kunstråds
Scenekunstudvalg, at Statens Kunstråd i den gældende
ordning har mulighed for, i forbindelse med en evaluering af
teatret, at fratage et egnsteater statsrefusionen, men at
egnsteaterordningen ikke indeholder krav om et vist kvalitativt
niveau for nye teatre, der optages i ordningen. I henhold til den
nuværende bestemmelse i scenekunstloven skal Statens
Kunstråd godkende, at der er tale om et professionelt
producerende teater, men loven har hidtil ikke været
fortolket således, at der heri også lå en
kvalitativ vurdering af teatret. Statens Kunstråds
Scenekunstudvalg har i højere grad baseret sin godkendelse
på bekendtgørelsens objektive krav til teatrene om
f.eks. et fast spillested og antal årlige produktioner. Der
var fra Teatrenes Interesseorganisations og Statens Kunstråds
Scenekunstudvalgs side et ønske om, at der fremover
også burde være en kvalitetsvurdering ved
indgåelse af nye egnsteateraftaler.
Aftalepartierne har med udgangspunkt i et
oplæg fra Teatrenes Interesseorganisation og Statens
Kunstråds Scenekunstudvalg drøftet mulige
løsninger for at afhjælpe de påpegede
problemstillinger, hvilket den 5. september 2013 udmøntedes
i den indgåede tillægsaftale om
egnsteaterrefusionsordningen.
2.1.
Omstrukturering af lov om scenekunst
Kapitel 7 om egnsteatre i lov om scenekunst
adskiller sig fra de øvrige kapitler i loven ved at
være særligt detaljeret og uddybende i forhold til
forvaltningsmæssige aspekter i egnsteaterrefusionsordningen.
Dette betyder, at størstedelen af bestemmelserne
optræder både i lov om scenekunst og
bekendtgørelsen om egnsteatre, hvormed der ikke er en
tydelig skelnen mellem, hvad der fastsættes ved lovgivning,
og hvad der fastsættes forvaltningsmæssigt.
Det foreslås, at lovens kapitel 7 om
egnsteatre fremover holdes på et mere overordnet niveau, og
at bestemmelser af mere forvaltningsmæssig karakter
fastsættes i en bekendtgørelse. Baggrunden for dette
er primært et ønske om, at bestemmelserne i
lovgivningen om de forskellige former for
teaterstøtteordninger, som loven dækker,
fremtræder mere ensartet.
Hvad angår udmøntningen af
tillægsaftalen af 5. september 2013, foreslås det, at
denne, med undtagelse af ændringen vedrørende
etablering af samtidige aftaleperioder, udmøntes i
bekendtgørelsesform. I den gældende lov er
bemyndigelse til, at kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om refusion af driftstilskud til egnsteatre,
herunder om beregning af refusion m.v. Eftersom denne bemyndigelse
ikke vurderes at kunne omfatte de områder, som
tillægsaftalen omhandler, foreslås det at udvide
bemyndigelsen, således at nærmere regler i henhold til
tillægsaftalens ændringer kan fastlægges i
bekendtgørelsesform. Det foreslås endvidere, at der i
loven indarbejdes en række bemyndigelsesbestemmelser, der
giver kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler på alle de områder, som hidtil har
været omfattet af lovgivningen, men som følge af
lovændringen foreslås fastsat i
bekendtgørelsesform.
For så vidt angår de særlige
ændringer i egnsteaterordningen, som enten er besluttet i
forbindelse med tillægsaftalen af 5. september 2013 eller i
relation til tidligere politiske aftaler, foreslås det, at
alle fremtidige justeringer af disse tiltag i
bekendtgørelsen om egnsteatre skal forelægges
aftaleparterne, før de kan gennemføres. Kravet om
forelæggelse gælder, så længe aftalerne er
gyldige.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Samtidige aftaleperioder
3.1.1.
Gældende ret
I henhold til lovens § 15 a, stk. 3, kan
der ydes statsrefusion af en eller flere kommuners driftstilskud
til et egnsteater, hvis kommunen har indgået en
fireårig egnsteateraftale om driftstilskud med egnsteateret.
Kommuner og egnsteatre kan indtræde i statens
refusionsordning og modtage refusion fra det år, som aftalen
er indgået for. Kommuner er forpligtede til at yde det i
egnsteateraftalen fastlagte tilskud i hele den fireårige
periode og må ikke regulere tilskuddet undervejs i perioden.
Der afsættes på finansloven årligt en
reservationsbevilling til statslig refusion af kommuners udgifter
til driftstilskud til egnsteatre. Bevillingen er en rammebevilling.
Den reguleres ikke efter antallet af egnsteatre, som indgår i
ordningen. Dette betyder, at statsrefusionen kan variere fra
år til år, afhængigt af hvor mange egnsteatre der
indgår i refusionsordningen.
3.1.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Som en udmøntning af
tillægsaftalens beslutning hvad angår indgåelse
af egnsteateraftaler, foreslås det i lovens § 15 a, at
der indføres samtidige aftaleperioder for egnsteatrenes
aftaler med kommunerne, således at alle egnsteateraftaler
indgås i samme år hvert fjerde år. Dette
foreslås for at skabe en større grad af sikkerhed for
den statslige refusion af kommunernes udgifter til teatrene i hele
den fireårige aftaleperiode, idet antallet af egnsteatre i
refusionsordningen og størrelsen af det kommunale
driftstilskud dermed ligger fast for fire år ad gangen. Det
bemærkes, at den kommunale budgetsikkerhed dog er med
forbehold for de årlige finanslove, svarende til
vilkårene for rammeaftaler og andre aftaler, der indgås
på Kulturministeriets område.
I tillægsaftalen af 5. september 2013 er
det endvidere nævnt, at Statens Kunstfonds
projektstøtteudvalg for scenekunst har mulighed for at
støtte opstartsprojekter for teatre, som ønsker at
indgå i refusionsordningen. For at sikre, at denne mulighed
også fremgår af scenekunstloven, foreslås
indført en bemyndigelsesbestemmelse, der fastlægger,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
udformning og indgåelse af egnsteateraftaler og om mulighed
for opstartsprojekter, således at der i
bekendtgørelsen om egnsteatre kan fastsættes
nærmere regler om samtidige aftaleperioder og om
opstartsprojekter for teatre, som ønsker på sigt at
indgå i ordningen.
Det foreslås, at omlægningen til
samtidighed i egnsteateraftalerne træder i kraft 1.
januar 2017, dog fortsætter eksisterende aftaler på
gældende vilkår, jf. bemærkningerne til § 2,
stk. 3 og 4. Ved at indføre samtidighedsprincippet 1. januar
2017 undgås det, at fornyelsen af egnsteateraftaler falder
samtidig med valg til kommunalbestyrelserne, eller når et nyt
projektstøtteudvalg for scenekunst i Statens Kunstfond netop
er tiltrådt.
3.2. Krav
til et professionelt producerende teater
3.2.1.
Gældende ret
Statens Kunstfond afgør i henhold til
lov om scenekunst § 15, stk. 3, om et teater kan
karakteriseres som et professionelt producerende teater. Statens
Kunstfond kan således stille krav om en professionel
organisering af teatret, men loven har hidtil ikke været
fortolket således, at der heri også lå en
kvalitativ vurdering af teatret i forbindelse med optagelsen i
refusionsordningen.
Lov om scenekunst giver dog Statens Kunstfond
mulighed for at indstille refusionen i forbindelse med en allerede
godkendt egnsteateraftale. Dette gælder, hvis Statens
Kunstfond på baggrund af en evaluering af egnsteatret
vurderer, at teatrets faglige og kunstneriske niveau ikke lever op
til det generelle niveau for egnsteatrene, og hvor udvikling ikke
vurderes mulig. Lovgivningen giver imidlertid ikke Statens
Kunstfond en tydelig bemyndigelse til at afskære teatret fra
at blive optaget i ordningen igen ud fra en begrundelse om et
manglende fagligt og kunstnerisk niveau. Dette betyder, at det er
muligt for et teater at genindtræde i ordningen året
efter en gennemført evaluering og eventuel beslutning om at
fratage teatret den statslige refusion.
3.2.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Tillægsaftalen af 5. september 2013
fastlægger, at der fremadrettet som led i Statens Kunstfonds
vurdering af, om et teater er professionelt producerende, ikke bare
skal tages udgangspunkt i en række objektive kriterier, men
der skal også foretages en vurdering af, om et teaters
faglige og kunstneriske niveau lever op til det generelle niveau
hos landets øvrige egnsteatre. For at udmønte denne
beslutning indarbejdes der i loven en bemyndigelsesbestemmelse om,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om,
efter hvilke kriterier Statens Kunstfond kan godkende et teater som
et professionelt producerende teater. Indarbejdelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen sker med henblik på i
bekendtgørelsen om egnsteatre at kunne tydeliggøre
grundlaget for Statens Kunstfonds godkendelse samt præcisere,
at afgørelsen ligeledes skal ske på baggrund af en
faglig og kvalitativ vurdering af teatret. Med dette udvides
Statens Kunstfonds beføjelser til at kunne afvise nye teatre
som refusionsberettigede på baggrund af
forhåndsvurderinger af teatrets faglige og kunstneriske
niveau.
3.3.
Egnsteatres udgifter til husleje
3.3.1.
Gældende ret
Efter lovens § 15 a, stk. 8, må
maksimalt 15 pct. af det samlede offentlige tilskud til et
egnsteater anvendes til at finansiere teatrets husleje. Kommunen
kan dog opkræve husleje af en kommunal bygning, som ligger ud
over de 15 pct. af det samlede offentlige tilskud, når blot
det kan påvises, at teatret kan afholde den del af huslejen,
der ligger ud over 15 pct. af det offentlige tilskud, af sin egen
indtjening.
3.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Tillægsaftalen af 5. september 2013
fastlægger, at regelsættet om egnsteatre skal udformes
således, at et egnsteaters fulde husleje ikke må
udgøre mere end 15 pct. af det samlede offentlige tilskud.
Denne regel skal dog ifølge aftalen suppleres med en
mulighed for dispensation, hvor særlige forhold taler for en
højere husleje. Denne beslutning foreslås
udmøntet ved, at der i loven indarbejdes en
bemyndigelsesbestemmelse om, at kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om teatrets udgifter til
husleje. Med udgangspunkt i tillægsaftalen er det
forventningen, at grænsen for teatrenes huslejebetalinger
indarbejdes i bekendtgørelsen som en forudsætning for
statsrefusionen. Det vil sige, at et teater, der betaler mere end
15 pct. af sit offentlige tilskud i husleje, ikke vil være
berettiget til refusion. Ligeledes med udgangspunkt i
tillægsaftalen er det hensigten at indarbejde en mulighed
for, at Statens Kunstfond kan dispensere fra denne regel i
tilfælde, hvor der er synes at være en særlig
begrundelse for den høje huslejebetaling. Såfremt
Statens Kunstfond ikke vælger at imødekomme en
dispensationsansøgning, og såfremt et teater har
indgået en flerårig lejeaftale, er det derudover
hensigten, at der indarbejdes en overgangsbestemmelse, der giver
sådanne teatre mulighed for at fravige reglen, indtil
lejeaftalen udløber, dog maksimalt fire år, og fortsat
være refusionsberettigede.
3.4.
Afgrænsning af aktiviteter, der er refusionsberettigede
3.4.1.
Gældende ret
Et egnsteaters primære opgave er
ifølge den gældende lovs § § 15, stk. 2, at
producere og opføre teaterforestillinger, herunder f.eks.
danseteater, musikteater, performanceteater eller eksperimenterende
teater, for voksne, børn og unge. I forlængelse heraf
skal egnsteatrene endvidere bidrage til at udvikle scenekunsten i
det lokalmiljø, teatret er forankret i. Egnsteatrene
igangsætter på den baggrund en række aktiviteter
i henhold til lovens forskrifter om egnsteatres opgaver. Staten
yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til egnsteatre.
Det defineres imidlertid ikke nærmere, hvilke former for
egnsteateraktiviteter der anses for refusionsberettigede.
3.4.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Tillægsaftalen af 5. september 2013
fastslår, at scenekunstloven skal justeres således, at
der fremover kun skal ydes refusion af udgifter forbundet med
egnsteatrenes primære aktiviteter, dvs.
scenekunstforestillinger eller aktiviteter i umiddelbar tilknytning
hertil. Såfremt andre former for aktiviteter skal godkendes
som refusionsberettigede, skal de være beskrevet ved
indgåelse af egnsteateraftalen. Det bemærkes, at dette
eksempelvis kunne være samarbejdsprojekter med folkeskolen,
jf. aftale af 7. juni 2013 om et fagligt løft af
folkeskolen. Også denne ændring foreslås
udmøntet i loven i form af en bestemmelse, der bemyndiger
kulturministeren til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke aktiviteter der anses for refusionsberettigede. I
overensstemmelse med tillægsaftalen er det hensigten i
bekendtgørelsen om egnsteatre at præcisere og
afgrænse de refusionsberettigede aktiviteter.
3.5. Fast
spillested
3.5.1.
Gældende ret
Efter gældende lovs § 15, stk. 1,
skal et egnsteater have et fast spillested. Det defineres eller
præciseres ikke nærmere i loven, hvad der menes med
kravet om, at et egnsteater skal have et fast spillested.
3.5.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
I tillægsaftalen af 5. september 2013
fastlægges det, at placeringen af et egnsteater f.eks. i et
kulturhus skal være aftalt på forhånd i
forbindelse med indgåelse af egnsteateraftalen, og at Statens
Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst skal have
bemyndigelse til, som led i dets vurdering af, om et teater er
professionelt producerende, også at vurdere, om de
faciliteter, teatret har til rådighed, er på niveau
med, hvad man kan forvente af et professionelt producerende teater.
Denne præcisering foreslås indarbejdet i
scenekunstloven som en bemyndigelsesbestemmelse, der
fastlægger, at kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om teatrenes faciliteter. Indarbejdelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen sker med henblik på at sikre, at
teatrets aktiviteter kan gennemføres på et
lokalemæssigt professionelt niveau, at egnsteatrenes
råderet over lokalerne sikres, og at der alene ydes refusion
af udgifter til egnsteatrets egne lokaliteter.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
m.v.
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative meromkostninger for staten svarende til 0,5
årsværk i forbindelse med forvaltningen af
egnsteatermidlerne. Det gælder særligt forslagene om,
at Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst i
højere grad skal foretage kvalitativt funderede
godkendelser. En grundig kvalitativ bedømmelse stiller
større krav til Kulturstyrelsens indhentning af materiale
med oplysning og information om sagen til udvalget. Med forslaget
øges endvidere behovet for, at udvalget følger den
kvalitative udvikling på egnsteatrene meget tæt med
bl.a. øgede rejseudgifter for udvalget til følge. Det
forudsættes, at øgede administrative udgifter skal
afholdes inden for den samlede ramme til egnsteatrene, som i 2013
udgør 93,1 mio. kr.
Indførelse af samtidighed i
aftaleperioderne og en fireårig aftaleperiode vurderes at
medføre større budgetsikkerhed for kommunerne, i og
med at det vil gøre det muligt at fastlægge statens
refusionsprocent for den samlede fireårige periode.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indebærer ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. november til den 29. november 2013 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: Afdeling for Dramaturgi ved Institut for Æstetiske fag
på Aarhus Universitet, ASSITEJ Danmark, Betty Nansen Teater,
Brancherådet for Scenedans i Danmark, Danmarks
Teaterforeninger, Dansehallerne, Dansk Artistforbund, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere,
Danske Koncert- og Kulturhuse, Danske Regioner, Danske Teatres
Fællesorganisation, DATS - Landsforeningen for Dramatisk
Virksomhed, De Frie Koreografer, Det Danske Musicalakademi
Fredericia, Det Kongelige Teater, Den Jyske Opera,
Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Folketeatret, Foreningen
af Danske Dramaturger, Foreningen af Danske
Sceneinstruktører, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
på Københavns Universitet, Kommunernes Landsforening
(KL), Kulturhusene i Danmark, Københavns Teater,
Nørrebros Teater, Odense Teater, Odsherred Teaterskole,
Refusionsudvalget under Statens Kunstråd, Republique,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Scenekunstnere Uden Scene, Skuespillerskolen ved Aarhus Teater,
Statens Kunstfond, Statens Kunstråd, Statens Scenekunstskole,
Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole,
Teaterbilletter.dk, Teatercentrum, Teatrenes Interesse
Organisation, Uafhængige Scenekunstnere, Udvalget for
Børneteater og Opsøgende Teater, Østre
Gasværk Teater, Aalborg Teater, Aarhus Teater.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Administrative meromkostninger svarende
til 0,5 årsværk, som afholdes inden for
bevillingsrammen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Større budgetsikkerhed for
kommunerne | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at 2. pkt. i lovens §
15, stk. 1, udgår som led i den i de almindelige
bemærkningers afsnit 2.1. omtalte omstrukturering af lovens
kapitel 7 om egnsteatre. Det primære sigte med
omstruktureringen er som omtalt at skabe større ensartethed
i den måde, der lovgives og forvaltes på tværs af
de forskellige støtteordninger, der er fastlagt i lov om
scenekunst.
Hidtil har praksis været, at alle
bestemmelser, som var fastlagt i lovens kapitel 7 om egnsteatre,
blev gentaget i bekendtgørelsen herom - dog suppleret af
mere detaljerede bestemmelser udstedt i henhold til lovens
bemyndigelsesbestemmelser.
For at undgå, at de samme bestemmelser
optræder både i lov om scenekunst og i
bekendtgørelsen om egnsteatre med samme detaljeringsgrad,
foreslås det, at uddybningen af kravene til et egnsteater,
herunder at et egnsteater skal have minimum to produktioner
årligt, et fast spillested, lokal forankring og være
finansieret helt eller delvist af en eller flere kommuner, ikke
længere fremgår af § 15, stk. 1, men i stedet
fastlægges alene i bekendtgørelsen, jf. de specielle
bemærkninger til nr. 5.
Til nr.
2
Det foreslås at slette oplistningen af,
hvad ordet teaterforestillinger rummer, og i stedet angive
samlebetegnelsen »scenekunstforestillinger«. I 2011
ændrede teaterloven navn til lov om scenekunst. Det skete for
at afspejle, at loven omfatter alle scenekunstformer, som f.eks.
skuespil, nycirkus, musikdramatik, dans og performanceteater.
Samtidig blev betegnelsen teater erstattet med betegnelsen
scenekunst de steder i loven, hvor det var relevant. I lovens
§ 15, stk. 2, findes den omtalte oplistning af, hvilke typer
teaterforestillinger et egnsteater f.eks. kan beskæftige sig
med. For at skabe bedre overensstemmelse mellem lovens
øvrige bestemmelser og lovens § 15, stk. 2,
foreslås det, at oplistningen udgår af § 15, stk.
2, og fremover i stedet fremgår af bekendtgørelsen om
egnsteatre, således at der alene refereres til
samlebetegnelsen scenekunstforestillinger.
Til nr.
3
Det foreslås, at bestemmelsen om, at
egnsteatrene skal bidrage til at
udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret i,
ændres til, at egnsteatrene kan
bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er
forankret i. I henhold til tillægsaftalen af 5. september
2013 afgrænses egnsteatrenes refusionsberettigede
aktiviteter, således at der fremover kun ydes refusion af
udgifter forbundet med egnsteatrets primære aktiviteter eller
aktiviteter, som ligger i umiddelbar tilknytning hertil. Andre
former for aktiviteter kan godkendes som refusionsberettigede, men
det skal i givet fald ske i relation til indgåelse af en
egnsteateraftale og være beskrevet i aftalen. Ved
sådanne andre former for aktiviteter er der ofte tale om
egnsteateraktiviteter, som bidrager til at udvikle scenekunsten i
det lokalmiljø, de er forankret i. Da der i henhold til
tillægsaftalen fremover ikke ydes refusion af sådanne
typer aktiviteter, foreslås det, at lovteksten ændres,
så der ikke længere stilles krav om, at teatret skal
bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, det er
forankret i.
Til nr.
4
Som et led i den foreslåede forenkling
af lovteksten foreslås det, at den gældende bestemmelse
i § 15, stk. 3, affattes, så
det fremgår, at Statens Kunstfond afgør, om et teater
i relation til egnsteaterrefusionsordningen kan godkendes som et
professionelt producerende teater. Dermed lægges op til en
ændring på tre punkter i forhold til lovens
nuværende ordlyd.
For det første foreslås det at
præcisere, at de teatre, hvor Statens Kunstfond skal
afgøre, om de kan godkendes som professionelt producerende
teatre, er teatre, der ønsker at indgå i
egnsteaterrefusionsordningen. Præciseringen skal gøre
det mere klart, hvilke teatre der skal underkastes en vurdering af,
om de kan godkendes som professionelt producerende.
For det andet foreslås det, at
henvisningen til, at et egnsteater i øvrigt skal opfylde de
krav, som er fastlagt i stk. 1, udgår af bestemmelsen. Dette
foreslås som en konsekvens af, at der ikke længere vil
være fastlagt krav til egnsteatrene i stk. 1, jf.
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor.
For det tredje foreslås det, at ordlyden
i bestemmelsen ændres, således at Statens Kunstfond
afgør, om et teater kan godkendes og ikke som tidligere
karakteriseres som et professionelt teater. Denne ændring
skal gøre det mere klart, at der er tale om en reel
godkendelse og ikke blot en karakteristik. Samtidig skal
ændringen tydeliggøre, Statens Kunstfond får
udvidede kompetencer i forhold til vurderingen af, om teatret anses
som professionelt producerende eller ej.
Derudover foreslås det i lovens §
15 at indsætte et nyt stk. 4, som
fastslår, at Statens Kunstfonds afgørelser om,
hvorvidt et teater kan godkendes som professionelt producerende,
ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. Den
foreslåede bestemmelse viderefører principperne i den
gældende lovgivning for Statens Kunstfond, hvor udvalgenes
afgørelser er endelige. Bestemmelsen afskærer
administrativ rekurs og gælder i relation til
afgørelser om tilskud, refusionsberettigelse, garantier m.v.
Den foreslåede bestemmelse understreger, at de kompetencer,
der delegeres til Statens Kunstfond, er af kunstfaglig karakter og
jf. armslængdeprincippet ligger uden for politisk indflydelse
og derfor heller ikke bør kunne omstødes på
administrativt niveau. Bestemmelsen afskærer ikke, at der kan
rejses civile søgsmål om afgørelser truffet af
Statens Kunstfonds udvalg, såfremt det vurderes, at disse
afgørelser strider mod den til enhver tid gældende
lovgivning.
Som konsekvens af den foreslåede
omstrukturering af lovteksten, jf. ovenstående
bemærkninger til nr. 1 samt udmøntningen af
tillægsaftalen af 5. september 2013, foreslås der i
lovens § 15, stk. 5, indsat en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om, efter hvilke kriterier
Statens Kunstfond kan godkende et teater som professionelt
producerende.
Hvad angår bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om, hvilke kriterier der skal
lægges til grund for Statens Kunstfonds karakterisering af et
teater som værende professionelt producerende, er det
hensigten, at bekendtgørelsen definerer Statens Kunstfonds
nærmere vurderingsgrundlag. I henhold til
tillægsaftalen af 5. september 2013 skal det tydeligere og
mere præcist defineres, hvad der skal til, for at et teater
kan karakteriseres som et professionelt producerende teater.
Ligeledes fremgår det af tillægsaftalen, at Statens
Kunstråds Scenekunstudvalg - fra 1. januar 2014 Statens
Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst - fremover
ikke kun skal vurdere, om et egnsteater, der står for at
indgå en egnsteateraftale med en kommune, opfylder en
række objektive kriterier, men også skal vurdere, om
teatrets faglige og kunstneriske niveau lever op til det generelle
niveau hos landets øvrige teatre.
Det bemærkes, at fremtidige justeringer
egnsteaterordningen, som enten er besluttet i forbindelse med
tillægsaftalen af 5. september 2013 eller i relation
tidligere politiske aftaler, skal forelægges kredsen af
Folketingets partier, der står bag aftalerne, før de
kan gennemføres. Kravet om forelæggelse gælder,
så længe aftalerne er gyldige.
Det foreslås tillige, at der i lovens
§ 15, stk. 6, indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter kulturministeren
fastsætter regler om egnsteatrets vedtægter og opgaver.
Hvad angår fastsættelsen af regler om egnsteatres
vedtægter, vil dette vedrøre de bestemmelser,
egnsteatrenes vedtægter som minimum skal indeholde. Hvad
angår bemyndigelsen til at fastsætte regler om
egnsteatrenes opgaver, vil dette vedrøre de opgaver, et
egnsteater skal varetage for at kunne blive betragtet som et
egnsteater i denne lovs forstand. Jf. de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at eksemplificeringen af teatrets opgave med at
producere scenekunstforestillinger udgår, og det
foreslås, at man i stedet benytter bemyndigelsen til at
fastsætte regler om opgaver i bekendtgørelsen.
Til nr.
5
Som et led i den foreslåede
omstrukturering af lovteksten foreslås det, at lovens §
15 a, stk. 1, nyaffattes, så
bestemmelsen samler bestemmelser fra de gældende stk. 1-3 i
en kondenseret form. Det foreslås derfor, at § 15 a,
stk. 1, fastlægger, at staten yder refusion af kommunernes
udgifter til tilskud til egnsteatre, som i det gældende stk.
1, og angiver den maksimale grænse for størrelsen af
refusionen, som i den gældende lov er fastlagt i stk. 2.
Endelig foreslås det, at bestemmelsen også
fastlægger, at refusion ydes for kommuners driftstilskud til
egnsteatre, som kommunerne har indgået egnsteateraftaler med,
sådan som det fremgår af den gældende lovs §
15 a, stk. 3. I den gældende lov er det angivet i stk. 2 og
3, at refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens
bevilling til egnsteaterrefusion på finansloven og de samlede
kommunale udgifter til driftstilskud til egnsteatre, og at
statsrefusion af driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes,
hvis der er indgået en fireårig egnsteateraftale om
driftstilskud med det enkelte egnsteater. Disse
forvaltningsmæssige detaljer foreslås fremover fastlagt
i bekendtgørelsesform, jf. bemærkningerne til nr. 1
ovenfor.
Samtidig foreslås det, at § 15 a,
stk. 1, præciserer, at der kun kan ydes refusion af kommuners
driftstilskud til egnsteatre, som i henhold til § 15, stk. 1,
kan godkendes som professionelt producerende. Dette lå
tidligere implicit i lovbestemmelserne, men af hensyn til Statens
Kunstfonds udvidede kompetencer i forhold til godkendelsen af et
teater som professionelt producerende foreslås dette forhold
præciseret.
Endelig foreslås, at det i § 15 a,
stk. 1, præciseres, at beløbsrammen for statens
refusion fastsættes på de årlige finanslove.
Dette har ikke hidtil fremgået af loven, men foreslås
af hensyn til at skabe ensartethed i loven, jf. omtalen af
bevillingerne til de andre teatre, som loven dækker, i §
14 a, § 15 c, § 16 a og § 18.
Det foreslås i stk. 2 at indføre samtidighed i
egnsteatrenes aftaleperioder, hvilket blev besluttet i
tillægsaftalen af 5. september 2013, således at
aftalerne indgås for samme fireårige perioder. Med
henvisningen til samme fireårige perioder menes, at
egnsteateraftalerne skal træde i kraft på samme dato og
gælde for samme fireårige periode, jf. dog
§ 2, stk. 3 og 4, som undtager fra kravet om samtidige
fireårige aftaleperioder. Her fremgår det, at der for
egnsteatre, hvis aftaler udløber enten inden den 31.
december 2016 eller efter den 1. januar 2017, til og med den 31.
december 2020 kan indgås nye egnsteateraftaler for perioder
af mindre end fire år. Hensigten med at indføre
samtidighed i egnsteatrenes aftaler med kommunerne er at opnå
større sikkerhed for den statslige refusion af kommunernes
udgifter til teatrene i hele den fireårige aftaleperiode,
idet antallet af egnsteatre i refusionsordningen og
størrelsen af det kommunale driftstilskud dermed ligger fast
for fire år ad gangen. Det bemærkes, at den kommunale
budgetsikkerhed dog er med forbehold for de årlige
finanslove, svarende til vilkårene for rammeaftaler og andre
aftaler, der indgås på Kulturministeriets
område.
Bestemmelsen vil betyde, at antallet af
egnsteatre, som indgår i refusionsordningen, ligger fast for
fireårige perioder ad gangen.
Som konsekvens af den foreslåede
omstrukturering af lovteksten, jf. ovenstående
bemærkninger til nr. 1, samt udmøntningen af
tillægsaftalen af 5. september 2013, foreslås der i
stk. 3 indført en samlet
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om forudsætninger for
refusion, regler for beregning af refusion m.v.
Af den gældende lovs § 15 a, stk.
9, fremgår det, at kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om refusion, herunder beregning af refusion.
Det foreslås, at bemyndigelsen flyttes til ovennævnte
§ 15 a, stk. 3, således at den nævnes i
sammenhæng med de øvrige områder, der gives
bemyndigelse til. I bekendtgørelsen fastsættes
allerede nærmere regler om beregning af refusion, og det er
hensigten at fastholde disse.
Det foreslås, at der gives bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om minimums- og
maksimumsgrænser for det kommunale tilskud.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås indført som
konsekvens af den foreslåede omstrukturering af lovteksten,
jf. bemærkninger til nr. 1 ovenfor. Bekendtgørelsen
fastsætter allerede nærmere regler om beregning af
refusion, og det er hensigten at fastholde disse.
Hvad angår bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, hvilke aktiviteter der er
refusionsberettigede, nævner tillægsaftalen af 5.
september 2013, at der fremover kun ydes refusion af udgifter
forbundet med egnsteatrets primære aktiviteter eller
aktiviteter i umiddelbar tilknytning hertil. Aftalen
fastlægger dog også, at andre former for aktiviteter
kan godkendes som refusionsberettigede, når særlige
forhold taler herfor, og hvis dette sker i relation til
indgåelse af en egnsteateraftale og beskrives heri. Som
eksempel kan nævnes samarbejdsprojekter med folkeskolen, jf.
aftale af 7. juni 2013 om et fagligt løft af folkeskolen.
Bekendtgørelsen vil på det grundlag at præcisere
tillægsaftalens indhold på dette område.
Hvad angår bemyndigelsen til at
fastsætte regler om udformning og indgåelse af
egnsteateraftaler, vil bekendtgørelsen uddybe den
foreslåede bestemmelse i loven om, at alle egnsteateraftaler
indgås og fornys samtidigt hvert fjerde år.
Tillægsaftalen af 5. september 2013 fastlægger, at
såfremt der er egnsteatre, som i løbet af en
aftaleperiode ikke længere modtager refusion, skal disse
midler i stedet tilfalde scenekunstudvalgets - pr. 1. januar 2014
projektstøtteudvalget for scenekunsts - arbejde med
opstartsprojekter. Det foreslås, at kulturministeren
bemyndiges til at kunne fastlægge nærmere regler om
opstartsprojekter, hvormed det er hensigten, at
bekendtgørelsen fastsætter nærmere regler
herom.
For så vidt angår bemyndigelsen
til at fastsætte regler om teatrenes udgifter til husleje,
fremgår det af tillægsaftalen af 5. september 2013, at
egnsteatrets udgifter til husleje maksimalt må udgøre
15 pct. af teatrets samlede offentlige tilskud. Derudover
fremgår det, at Statens Kunstråds Scenekunstudvalg -
fra 1. januar 2014 Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg
for scenekunst - gives mulighed for at dispensere fra bestemmelsen
i tilfælde, hvor særlige forhold taler for en
højere husleje. Bekendtgørelsen vil derfor
fastsætte nærmere regler om grænser for
egnsteatrenes udgifter til husleje samt fastlægge en
dispensationsmulighed i den sammenhæng Derudover er der
opnået politisk enighed om, at såfremt Statens
Kunstfond ikke vælger at imødekomme en
dispensationsansøgning, og såfremt et teater har
indgået en flerårig lejeaftale, skal der indarbejdes en
overgangsbestemmelse, der giver sådanne teatre mulighed for
at fravige reglen, indtil lejeaftalen udløber, dog senest
efter fire år, og fortsat være refusionsberettigede.
Bekendtgørelsen vil derfor ligeledes fastsætte
nærmere regler herom. Endelig vil bekendtgørelsen
præcisere, at indgåede egnsteateraftaler
fortsætter på gældende vilkår i
aftaleperioden. Det betyder, at bestemmelsen først får
virkning med indgåelse af nye egnsteateraftaler.
For så vidt angår bemyndigelsen
til at fastsætte regler om teatrenes udgifter til husleje,
fremgår det af tillægsaftalen af 5. september 2013, at
kravet om et fast spillested skal præciseres, ligesom det
skal tydeliggøres, hvad der anses som et fast spillested.
Tillægsaftalen nævner, at Statens Kunstråd
Scenekunstudvalg - fra 1. januar 2014 Statens Kunstfonds
projektstøtteudvalg for scenekunst - får bemyndigelse
til at vurdere, hvorvidt teatrets aktiviteter kan
gennemføres på lokalemæssigt professionelt
niveau. Det er derfor hensigten, at bekendtgørelsen
fastlægger nærmere regler herom.
Som et led i den foreslåede
omstrukturering af lovteksten foreslås det, at den
gældende § 15 a omskrives, og at stk. 4-10 helt
ophæves. De gældende stk. 4-8 indeholder bestemmelser
om, at statsrefusion ikke kan ydes til tilskud fra kommuner, der
ikke er omfattet af egnsteaterordningen, om minimum og maksimum for
størrelsen af det kommunale tilskud til egnsteatre, der kan
udløse refusion, og om grænser for, hvor meget et
egnsteaters husleje må udgøre. Disse regler
foreslås fremover fastlagt på
bekendtgørelsesniveau, jf. bemærkningerne ovenfor.
Det gældende stk. 9 er en bemyndigelse
til kulturministeren til at fastsætte nærmere regler om
refusion af driftstilskud til egnsteatre, herunder om beregning af
refusion mv. Det foreslås, at det nuværende stk. 9
udgår, og at bemyndigelsesbestemmelsen i stedet erstattes i
§ 15 a, stk. 3, hvor der stilles forslag om indarbejdelse af
en række bemyndigelsesbestemmelser.
Det gældende stk. 10 udgår som
følge af, at det i henhold til refusionsordningens
beregningsprincipper ikke er muligt at overføre bevilling
til refusion af kommuners driftstilskud til egnsteatre til
bevillingen for kulturaftaler og dermed lade egnsteatre indgå
i statens kulturaftaler med kommunerne. Der er derfor ikke behov
for, at kulturministeren i forbindelse med indgåelse af
kulturaftaler kan fravige bestemmelserne i lovens § 15 a, stk.
1-8.
Til nr.
6
Det foreslås, at det i § 15 b, stk.
1, på samme måde som i lovens § 15 a, stk. 1, jf.
ovenstående bemærkninger til nr. 5, præciseres,
at beløbsrammen for statens driftstilskud til egnsteatre
fastsættes på de årlige finanslove. Dette
ændringsforslag sker i henhold til ønsket om at
omstrukturere lovens kapitel 7 om egnsteatre, således at
detaljeringsgraden af kapitlet er på samme niveau som lovens
øvrige kapitler.
Til nr.
7
Det foreslås, at den gældende lovs
§ 15 b, stk. 3, udgår, idet det, jf. nr. 5, ikke er
muligt at lade bevillingen til refusion af kommunernes
driftstilskud til egnsteatre indgå i statens kulturaftaler
med kommunerne. Der vurderes derfor ikke at være behov for at
lade særlige statslige tilskud i henhold til § 15 b
indgå i forbindelse med en kulturaftale.
Til nr.
8
Det foreslås, at der indsættes nyt
stykke i lovens § 15 c, der giver kulturministeren mulighed
for at fastsætte nærmere regler om tilskud til
kvalitetsudviklingsprojekter på egnsteatre. Den
gældende lovs § 15 a rummer en mere generel
bemyndigelse, men det vurderes hensigtsmæssigt med en
præcisering af, at kulturministerens bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler konkret også omfatter
tilskud til kvalitetsudviklingsprojekter.
Til nr.
9
Det foreslås, at der indsættes nyt
stykke i § 15 d, der giver kulturministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler om evaluering af egnsteatre.
Den gældende lovs § 15 a rummer en mere generel
bemyndigelse, men det vurderes hensigtsmæssigt med en
præcisering af, at kulturministerens bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler konkret også omfatter
evaluering af egnsteatre.
Til § 2
Det foreslås i lovforslagets § 2,
stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. juli 2014.
Jf. § 2, stk.
2, foreslås det, at denne lovs § 1, nr. 5, stk.
2, træder i kraft den 1. januar 2017, hvormed kravet om, at
aftaler indgås og fornys samtidigt, først træder
i kraft fra 1. januar 2017. Forslaget stilles for at sikre, at
fornyelsen af egnsteateraftalerne ikke finder sted i år, hvor
der er valg til kommunalbestyrelserne, og hvor Statens Kunstfonds
projektstøtteudvalg for scenekunst netop er tiltrådt,
men på et tidspunkt, hvor projektstøtteudvalget har
opnået rutine i at behandle sager på
scenekunstområdet.
Af § 2, stk.
3, fremgår det, at der til og med den 31. december
2016 kan indgås nye aftaler, eller eksisterende aftaler kan
forlænges for perioder mindre end fire år. Med denne
bestemmelse er det hensigten, at allerede gældende aftaler,
som udløber inden den 1. januar 2017, enten kan
forlænges, eller der kan indgås nye aftaler for kortere
perioder, således at de pågældende egnsteatre er
dækket af en egnsteateraftale frem til 1. januar 2017, hvor
samtidighedsprincippet træder i kraft. Det bemærkes, at
sådanne korterevarende aftaler, uanset § 15 a,
stk. 2, jf. § 1, nr. 5, fortsat kan danne grundlag
for statsrefusion.
For så vidt angår egnsteateraftaler, der
løber længere end den 1. januar 2017, kan der, jf.
§ 2, stk. 4, til og med den 31.
december 2020 indgås nye egnsteateraftaler for perioder
mindre end fire år. Dermed sikres det, at egnsteatre, hvis
egnsteateraftale løber længere end 1. januar 2017, kan
dækkes af en korterevarende egnsteateraftale frem til den 1.
januar 2021, hvor anden fireårige aftaleperiode træder
i kraft. Det bemærkes, at sådanne korterevarende
aftaler, uanset § 15 a, stk. 2, jf. § 1,
nr. 5, fortsat kan danne grundlag for statsrefusion.
Det bemærkes desuden, at aftaler, som
enten forlænges eller indgås på ny i henhold til
§ 2, stk. 3 og 4, skal følge de bestemmelser om
egnsteatre, som er gældende, når aftalen
indgås.
Hensigten med at indføre samtidighed i
aftaleperioderne er at skabe en højere grad af kommunal
sikkerhed for den statslige refusionsprocent. Det skal dog
bemærkes, at der i første aftaleperiode fra den 1.
januar 2017 til den 31. december 2020 ikke kan opnås
sikkerhed for refusionsprocenten i hele perioden. Det skyldes, at
eksisterende aftaler, som løber længere end 1. januar
2017, fortsætter på gældende vilkår og
først kan indgå i samtidigheden ved aftalernes
ophør, hvorefter der kan indgås en korterevarende
aftale, der ophører i henhold til de fastlagte
aftaleperioder. Der findes ikke gældende aftaler, som
løber længere end til den 1. juli 2018, hvilket
betyder, at der fra den 1. juli 2018 vil kunne opnås
sikkerhed for den statslige refusionsprocent i den resterende del
af den fastlagte aftaleperiode.
Derudover vil Kulturministeriet rette
henvendelse til kommuner og egnsteatre, hvis aftaler gælder
længere end til den 1. januar 2017, og opfordre dem til at
genforhandle egnsteateraftalen, således at der kan
træde en ny egnsteateraftale i kraft fra første
fastlagte aftaleperiode. Dermed opnås højst mulig grad
af sikkerhed allerede fra første fastlagte aftaleperiode den
1. januar 2017. Det skal endelig bemærkes, at sikkerheden for
den statslige refusionsprocent dog til hver en tid vil være
med forbehold for vedtagelsen af den samlede bevilling til
egnsteatre på de årlige finanslove.
Af § 2, stk.
5, fremgår det, at egnsteateraftaler, der er
indgået før lovens ikrafttræden,
fortsætter på gældende vilkår, indtil
aftalen udløber. Det bemærkes, at aftaler, som
indgås på ny, skal følge de bestemmelser om
egnsteatre, som er gældende, når aftalen
indgås.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret.
| | | Gældende
ret | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om scenekunst, jf.
lovbekendtgørelse nr. 30 af 14. januar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 7 | | | | | | Egnsteatre | | | | | | § 15. Ved et
egnsteater forstås et professionelt producerende teater, der
udbyder forestillinger hen over teatersæsonen, og som har
hjemsted uden for Københavns, Frederiksberg, Odense, Aarhus
og Aalborg Kommuner. Et egnsteater skal have minimum to
produktioner årligt, et fast spillested, lokal forankring og
være finansieret helt eller delvis af en eller flere
kommuner. | | 1. § 15, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 2. Et
egnsteaters primære opgave er at producere og opføre
teaterforestillinger, herunder f.eks. danseteater, musikteater,
opera, performanceteater eller eksperimenterende teater
for voksne, børn og unge. Turnévirksomhed kan
indgå i egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden
skal være stationær. Egnsteatrene skal endvidere
bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er
forankret i. | | 2. I § 15, stk. 2, 1. pkt., ændres
»teaterforestillinger, herunder f.eks. danseteater,
musikteater, opera, performanceteater eller eksperimenterende
teater for voksne, børn og unge« til:
»scenekunstforestillinger«. ? 3. I § 15, stk. 2, 3. pkt., ændres
»skal« til »kan«. ? 4. § 15, stk. 3, ophæves og i stedet
indsættes: | Stk. 3. Statens
Kunstfond afgør, om et teater kan karakteriseres som et
professionelt producerende teater og i øvrigt opfylder de
krav til et egnsteater, som er fastlagt i stk. 1. | | Stk. 3. Statens
Kunstfond afgør, om et teater i relation til
egnsteaterrefusionsordningen kan godkendes som et professionelt
producerende teater. | | | Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 3 kan ikke indbringes for
højere administrativ myndighed. | | | Stk. 5.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om, efter
hvilke kriterier Statens Kunstfond kan godkende et teater som
professionelt producerende. | | | Stk. 6.
Kulturministeren fastsætter regler om egnsteatres
vedtægter og opgaver. | | | | | | 5. § 15 a, affattes således: | § 15 a.
Staten yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til
egnsteatre. | | § 15 a.
Staten yder inden for en beløbsramme fastsat på
finansloven refusion af op til 50 pct. af kommunernes driftstilskud
til egnsteatre, som kommunerne har indgået egnsteateraftaler
med, og som i henhold til § 15, stk. 3, kan godkendes som
professionelt producerende teatre. | Stk. 2.
Refusionen kan maksimalt udgøre 50 pct. af de kommunale
udgifter. Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens
bevilling til egnsteaterrefusion på finansloven og de samlede
kommunale udgifter til driftstilskud til egnsteatre. | | Stk. 2.
Egnsteateraftaler skal, for at være omfattet af stk. 1,
indgås for samme fireårige perioder. | Stk. 3.
Statsrefusion af en eller flere kommuners driftstilskud til det
enkelte egnsteater ydes, hvis der er indgået en 4-årig
egnsteateraftale om driftstilskud med det enkelte egnsteater, jf.
dog § 15 d, stk. 2. | | Stk. 3.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for refusion og om beregning af refusion, herunder
hvilke aktiviteter der er refusionsberettigede, om udformning og
indgåelse af egnsteateraftaler, om mulighed for at
igangsætte opstartsprojekter, om minimums- og
maksimumsgrænser for det kommunale tilskud, for at det
kan udløse refusion, om teatrenes udgifter til husleje og om
teatrenes faciliteter, herunder spillesteder. | Stk. 4. Der kan
ikke ydes refusion af tilskud til egnsteatre ydet af kommuner, der
ikke er omfattet af egnsteaterordningen. | | | Stk. 6. Ved
oprettelse af nye egnsteatre kan stk. 5 fraviges i den
første aftaleperiode. | | | Stk. 7.
Statsrefusion af kommuners driftstilskud til det enkelte egnsteater
ydes inden for et maksimumbeløb, der fastsættes
på finansloven. Tilskud ydet af staten efter § 15 b
indgår ved beregning af, om det kommunale driftstilskud
overstiger dette maksimumbeløb. Hvis flere kommuner i
fællesskab yder driftstilskud til et egnsteater, kan dette
maksimumbeløb forhøjes i forbindelse med
indgåelse af ny aftale, således at statstilskuddet
udgør et beløb, der svarer til summen af de
statstilskud, som det enkelte tilskud fra en tilsluttet kommune kan
udløse. Ved sammenlægning af to eller flere allerede
godkendte egnsteatre kan maksimumbeløbet forhøjes i
forbindelse med indgåelse af en ny aftale.
Beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud udgør
således et beløb, der svarer til summen af de
kommunale tilskud til hvert af de godkendte egnsteatre, der
indgår i sammenlægningen. | | | Stk. 8. Tilskud
til husleje kan kun udgøre indtil 15 pct. af det samlede
offentlige driftstilskud til det enkelte egnsteater. | | | Stk. 9.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om refusion
af driftstilskud til egnsteatre, herunder om beregning af refusion
m.v. | | | Stk. 10.
Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af
kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk.
1-8. | | | | | | § 15 b.
Staten kan yde driftstilskud til egnsteatre, som tidligere modtog
tilskud fra en amtskommune. | | 6. I § 15 b, stk. 1, indsættes efter
»kan«: »inden for en beløbsramme fastsat
på finansloven«. | Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om tilskud,
der ydes efter stk. 1, herunder kriterier for tildeling af
tilskud. | | | Stk. 3.
Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af
kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1 og
2. | | 7. § 15 b, stk. 3, ophæves. | | | | § 15 c.
Staten kan inden for en beløbsramme, der fastsættes
på finansloven, yde tilskud til kvalitetsudviklingsprojekter
på egnsteatre. | | | Stk. 2. Tilskud
efter stk. 1 fordeles af Statens Kunstfond. | | | Stk. 3. Statens
Kunstfond kan anvende dele af beløbsrammen efter stk. 1 til
evaluering af egnsteatre. | | | Stk. 4.
Afgørelse om tilskud efter stk. 2 kan ikke indbringes for
højere administrativ myndighed. | | | | | | | | 8. I § 15 c indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om tilskud
til kvalitetsudviklingsprojekter på egnsteatre.« | | | | § 15 d.
Statens Kunstfond kan iværksætte evaluering af
egnsteatre. Evalueringen gennemføres i dialog med
egnsteatret og den tilskudsbevilgende kommune. | | | Stk. 2. Statens
Kunstfond kan efter en evaluering i henhold til stk. 1 i
tilfælde, hvor teatrenes faglige og kunstneriske niveau ikke
lever op til det generelle niveau for egnsteatrene, og hvor
udvikling ikke vurderes mulig, beslutte, at statsrefusion efter
§ 15 a og tilskud efter § 15 b ophører.
Ophør af statstilskuddet kan kun effektueres i forbindelse
med udløb af den pågældende
egnsteateraftale. | | | Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 2 kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed. | | | | | | | | 9. I § 15 d indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
evaluering af egnsteatre.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. | | | Stk. 2.
Første gang, egnsteateraftaler indgås for samme
fireårige periode, jf. § 15 a, stk. 2, vil
være den 1. januar 2017. | | | Stk. 3. For
egnsteatre, hvis aftaler udløber inden den 31. december
2016, kan der til og med den 31. december 2016 indgås nye
egnsteateraftaler, og eksisterende aftaler kan forlænges, for
perioder af mindre end fire år. Sådanne aftaler har kun
virkning indtil den 31. december 2016. | | | Stk. 4. For
egnsteatre, hvis aftaler udløber efter den 1. januar 2017,
kan der til og med den 31. december 2020 indgås nye
egnsteateraftaler for perioder af mindre end fire år.
Sådanne aftaler skal senest udløbe den 31. december
2020. | | | Stk. 5.
Egnsteateraftaler, der er indgået før lovens
ikrafttræden, fortsætter på gældende
vilkår. |
|