Fremsat den 29. januar 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for
Grønland og retsplejelov for Grønland
(Anvendelse af den grønlandske
psykiatrilov over for retspsykiatriske patienter og
videoafhøring af børn m.v.)
§ 1
I kriminallov for Grønland, lov nr. 306 af
30. april 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 ændres
»anvendes« til: »anvendelse«.
2. I
§ 109, nr. 2, ændres
»forstillelse« til: »forstikkelse«.
3. I
§ 119, stk. 1, indsættes som
nr. 7:
»7) Anbringelse i anstalt, jf.
kapitel 31.«
4.
Efter kapitel 47 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 47 a
Patienter indlagt i henhold til
kriminalretlig afgørelse
§ 263 a.
Justitsministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang
reglerne i Inatsisartutlov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien finder tilsvarende anvendelse på
personer, der opholder sig på psykiatrisk afdeling i henhold
til en retsafgørelse, som er truffet i kriminalretsplejens
former.«
§ 2
I retsplejelov for Grønland, lov nr. 305
af 30. april 2008, som ændret ved lov nr. 1388 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 315, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »forkyndelse«: », eller
betingelserne for genoptagelse efter § 582, nr. 1 eller 2, er
opfyldt«.
2.
Efter § 321 indsættes:
Ȥ 321
a. Kan politiets afhøring af et barn, når
afhøringen optages på video (videoafhøring),
formodes at ville finde anvendelse som bevis under
hovedforhandlingen, skal der inden afhøringen beskikkes en
forsvarer for den, der er mistænkt eller sigtet eller senere
måtte blive mistænkt eller sigtet i sagen, hvis den
pågældende ikke selv har valgt en forsvarer eller den
valgte forsvarer udebliver.«
3.
Efter § 340 indsættes før overskriften
før § 341:
»Fremgangsmåden ved videoafhøring af
børn
§ 340
a. Kan politiets afhøring af et barn, når
afhøringen optages på video (videoafhøring),
formodes at ville finde anvendelse som bevis under
hovedforhandlingen, skal forsvareren være til stede under
videoafhøringen.
Stk. 2. Den, der er
mistænkt eller sigtet, har ikke adgang til at overvære
videoafhøringen. Den pågældende skal snarest
muligt have adgang til sammen med sin forsvarer at gennemse
videooptagelsen hos politiet. En begæring fra den, der er
mistænkt eller sigtet, eller dennes forsvarer om, at der
foretages genafhøring af barnet, skal fremsættes
snarest muligt herefter.«
4. I
§ 344, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »samt §§ 417-427«.
5. I
§ 344, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.:
»Det gælder endvidere ikke
retsmøder, som afholdes med henblik på afhøring
af et barn, når retten efter § 155, stk. 3,
har bestemt, at afhøringen skal optages på
video.«
6.
Efter § 467 indsættes:
Ȥ 467
a. Politiets afhøring af et barn kan, når
afhøringen er optaget på video (videoafhøring),
benyttes som bevis under hovedforhandlingen.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. Lov nr. 118 af
13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold
ophæves.
Stk. 3. § 2, nr. 1,
finder alene anvendelse på beslutninger om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, der træffes efter
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Retspsykiatriske
patienter | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1. | Psykiatrilovgivningen
i Danmark | | | 2.1.2. | Psykiatrilovgivningen
i Grønland | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | 3. | Omgørelse af
påtaleopgivelse og tiltalefrafald | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.2. | Justitsministeriets
overvejelser | 4. | Videoafhøring
af børn | | 4.1. | Overordnet om
videoafhøring af børn | | | 4.1.1. | Videoafhøring
af børn i Danmark | | | 4.1.2. | Videoafhøring
af børn i Grønland | | 4.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 4.2.1. | Generelle
overvejelser | | | 4.2.2. | Beskikkelse af
forsvarer og dennes tilstedeværelse | | | | 4.2.2.1. | Gældende
ret | | | | 4.2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | | 4.2.3. | Mistænktes/sigtedes adgang til at
overvære videoafhøringen | | | | 4.2.3.1. | Gældende
ret | | | | 4.2.3.2. | Den foreslåede
ordning | | | 4.2.4. | Anvendelse af
videoafhøringen som bevismiddel | | | | 4.2.4.1. | Gældende
ret | | | | 4.2.4.2. | Den foreslåede
ordning | | | 4.2.5. | Særligt om
indenretlig videoafhøring | | | | 4.2.5.1. | Gældende
ret | | | | 4.2.5.2. | Den foreslåede
ordning | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Sammenfattende
skema | 11. | Hørte
myndigheder mv. | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til
en række ændringer i kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland. Der er tre overordnede
formål med lovforslaget:
Det ene formål er at
indsætte en bemyndigelsesbestemmelse i kriminalloven,
hvorefter Inatsisartutlov nr. 24 af 3. december 2012 om
frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien (den
grønlandske psykiatrilov) efter justitsministerens
nærmere bestemmelse kan finde anvendelse over for
retspsykiatriske patienter, jf. nærmere pkt. 2 nedenfor.
Det andet formål er at udvide
retsplejelovens regler om omgørelse af
påtaleopgivelser og tiltalefrafald, så det bliver
muligt at omgøre sådanne afgørelser efter
omgørelsesfristens udløb, hvis betingelserne for
genoptagelse er opfyldt, jf. nærmere pkt. 3 nedenfor.
Det tredje formål er at
indsætte regler i retsplejeloven om optagelse og anvendelse
af videoafhøring af børn svarende til reglerne herom
i den danske retsplejelov, jf. nærmere pkt. 4 nedenfor.
Lovforslaget indeholder herudover
forslag til enkelte, redaktionelle korrektioner i kriminalloven og
retsplejeloven.
2. Retspsykiatriske
patienter
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Psykiatrilovgivningen i Danmark
Med lov nr. 118 af 13. april 1938
om sindssyge personers hospitalsophold (1938-loven) vedtog
Folketinget den første egentlige psykiatrilov i Danmark.
Loven indeholdt nærmere regler om indlæggelse og
tilbageholdelse af sindssyge personer mod deres vilje. Loven
indeholdt endvidere bestemmelser til sikring af disse personers
retssikkerhed, herunder i form af regler om obligatorisk
beskikkelse af tilsynsværge. Herudover indeholdt loven
også særlige regler om anbringelse af
ekstraordinært farlige personer på dertil bestemt
hospital eller anstalt (i dag Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland).
1938-loven er efterfølgende
blevet ændret, bl.a. ved lov nr. 175 af 11. juni 1954,
hvormed der blev indsat regler om adgang til
domstolsprøvelse. Lovens bestemmelser suppleredes af en
række administrative forskrifter, herunder om adgangen til
tvangsbehandling og om anvendelse af tvangsforanstaltninger og
beskyttelsesmidler.
I 1983 nedsatte Justitsministeriet
et udvalg vedrørende sindslidende personers retsstilling.
Udvalget skulle overveje behovet for at ændre loven om
sindssyge personers hospitalsophold, og skulle i givet fald
udarbejde et udkast til en ny regulering. Udvalget afgav i 1986 en
principbetænkning om tvang i psykiatrien (betænkning
nr. 1068/1986) og i 1987 en udtalelse om udformningen af en ny lov
om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien
(betænkning nr. 1109/1987).
På baggrund af udvalgets
arbejde vedtog Folketinget i 1989 en ny psykiatrilov (lov nr. 331
af 24. maj 1989 om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien (psykiatriloven)). Det er - med senere ændringer
- psykiatriloven fra 1989, der gælder i Danmark i dag.
Med psykiatriloven blev der fastsat
mere detaljerede regler om anvendelse af tvang i psykiatrien. Det
gælder i forhold til frihedsberøvelse, men det
gælder også i forhold til anden tvang i psykiatrien,
herunder tvangsbehandling, som ikke havde været direkte
omfattet af 1938-loven, men alene havde været omfattet af de
tilknyttede administrative forskrifter. Loven fastsætter
endvidere mere omfattende regler om kontrol og efterprøvelse
af den anvendte tvang, ligesom loven indeholder bestemmelser, der
har til formål at begrænse eller om muligt forebygge
tvangsanvendelse, herunder bestemmelserne om informeret samtykke,
behandlingsplaner og "det mindste middels"-princip.
Psykiatriloven indeholder herudover
i § 42 en bemyndigelse til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang reglerne i
psykiatriloven skal finde tilsvarende anvendelse på personer,
der opholder sig på en psykiatrisk afdeling i henhold til en
retsafgørelse, som er truffet i strafferetsplejens
former.
Justitsministeren har i
medfør heraf udstedt bekendtgørelse nr. 1414 af 10.
december 2010 om personer indlagt på psykiatrisk afdeling i
henhold til strafferetlig afgørelse. Det følger af
bekendtgørelsen, at psykiatrilovens regler skal finde
tilsvarende anvendelse på personer, der er indlagt på
en psykiatrisk afdeling i henhold til en retsafgørelse, som
er truffet i medfør af straffelovens § 68 eller §
69 (foranstaltninger over for psykisk syge lovovertrædere)
eller retsplejelovens § 765 (anbringelse i
varetægtssurrogat), § 777 (anbringelse af
varetægtsarrestant på psykiatrisk afdeling) eller
§ 809, stk. 2 (indlæggelse til
mentalundersøgelse). Det gælder dog ikke
psykiatrilovens regler om tvangsindlæggelse,
tvangstilbageholdelse, tilbageførsel og tvungen
opfølgning efter udskrivning. Lovens regler om
patientrådgivere gælder endvidere kun i tilfælde,
hvor den pågældende ikke har en bistandsværge
efter straffelovens § 71.
Ud over psykiatrilovens generelle
regler indeholder loven også særlige regler om
anbringelse af ekstraordinært farlige personer (§§
40-41 a). Det følger bl.a. af disse regler, at
justitsministeren i ganske særlige tilfælde, hvor
mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige,
kan bestemme, at en person, der er sindssyg, og som vedvarende
udsætter andres liv eller legeme for alvorlig og
overhængende fare, skal anbringes i Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland.
2.1.2. Psykiatrilovgivningen i Grønland
Indtil der i 1980 blev oprettet en
åben, psykiatrisk afdeling ved Dronning Ingrids Hospital i
Nuuk, fandt tvangsindlæggelse af psykiatriske patienter til
behandling udelukkende sted på psykiatriske afdelinger i
Danmark. I Grønland var der alene mulighed for at
iværksætte midlertidige foranstaltninger med henblik
på overførsel til behandling i Danmark.
I forbindelse med oprettelsen af
den psykiatriske afdeling ved Dronning Ingrids Hospital blev
1938-loven ved lov nr. 259 af 27. maj 1981 sat i kraft i
Grønland. Der er endvidere ved administrative forskrifter
fastsat nærmere retningslinjer for indlæggelse, ophold
og behandling på Dronning Ingrids Hospitals psykiatriske
afdeling.
Psykiatriområdet fortsatte
indtil 2008 med at være et rigsanliggende. Med lov nr. 1406
af 27. december 2008 om ændring af lov om
sundhedsvæsnet blev kompetencen til at fastsætte regler
om anvendelse af tvang i psykiatrien imidlertid - bortset fra
reglerne om anbringelse af ekstraordinært farlige personer og
patienter indlagt i henhold til strafferetlig afgørelse -
overført til Grønlands hjemmestyre. Loven fastsatte
samtidig, at 1938-loven skulle forblive i kraft for
Grønland, indtil den blev ændret eller ophævet
af regler udstedt af Grønlands hjemmestyre.
Grønlands selvstyre har nu
ved Inatsisartutlov nr. 24 af 3. december 2012 om
frihedsberøvelse og anden tvang i psy?ki?atrien (den
grønlandske psykiatrilov) fastsat regler på
området. Med lovens ikrafttræden ophævedes
samtidig den del af 1938-loven, som vedrører selvstyrets
ressort.
Den grønlandske psykiatrilov
er inspireret af den danske psykiatrilov, men er tilpasset de
grønlandske forhold på en række
områder.
Det fremgår af forarbejderne
til den grønlandske psykiatrilov, at loven har til
formål at styrke patienternes retsstilling i forbindelse med
frihedsberøvelse og tvangsbehandling mv., og at den samtidig
skal sikre, at patienterne i videst muligt omfang inddrages og
får indflydelse på deres egen behandling og ophold.
Det følger af lovens kapitel
1, at frihedsberøvelse og anvendelse af anden tvang i
forbindelse med indlæggelse, ophold og behandling af
psykiatriske patienter kun kan finde sted på Dronning Ingrids
Hospitals psykiatriske afdeling og kun efter reglerne i
psykiatriloven. Dog kan der ske kortvarig tvangsindlæggelse
på sundhedsvæsenets øvrige institutioner med
henblik på overførsel til den psykiatriske afdeling
på Dronning Ingrids Hospital.
Lovens kapitel 2-4 indeholder
almindelige bestemmelser om anvendelse af tvang og fastsætter
nærmere betingelser for frihedsberøvelse
(tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse og
tilbageførsel) og tvangsbehandling. Lovens kapitel 6
regulerer anvendelse af anden tvang (tvangsfiksering, fysisk magt,
beskyttelsesfiksering, personlig skærmning og aflåsning
af døre i afdelingen). Lovens kapitel 7 fastsætter
regler om undersøgelse af post, patientstuer og ejendele,
kropsvisitation samt beslaglæggelse og tilintetgørelse
af genstande. Lovens kapitel 8 regulerer tvangsprotokollering og
obligatorisk efterprøvelse, og kapitel 9 indeholder regler
om pa?tie?ntrådgivere. Lovens kapitel 10-11 indeholder regler
om underretning, klagevejledning, klageadgang og
dom?stols-pr?øvelse. Lovens kapitel 5 fastsætter
regler om opfølgning efter udskrivning fra psykiatrisk
afdeling.
Der er som nævnt ovenfor ikke
overført kompetence til selvstyret til at fastsætte
regler for de retspsykiatriske patienter, og den grønlandske
psykiatrilov finder derfor ikke anvendelse over for denne gruppe.
Anvendelse af tvang i psykiatrien over for retpsykiatriske
patienter i Grønland sker således fortsat i
medfør af reglerne i 1938-loven.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Med det grønlandske
selvstyres vedtagelse af en ny psykiatrilov er de
grønlandske psykiatriske patienters retsstilling generelt
styrket i forhold til retsstillingen efter 1938-loven. Vedtagelsen
betyder imidlertid samtidig, at anvendelse af tvang i psykiatrien
over for almindelige psykiatriske patienter sker i medfør af
den nye grønlandske psykiatrilov med den ekstra
retssikkerhed, der ligger heri, mens anvendelse af tvang mv. over
for patienter, som er indlagt i henhold til en
retsafgørelse, der er truffet i kriminalretsplejens former,
sker i medfør af de utidssvarende regler i 1938-loven.
Det er Justitsministeriet
opfattelse, at retspsykiatriske patienter så vidt muligt
bør have den samme retsstilling som andre psykiatriske
patienter.
Justitsministeriet foreslår
derfor, at der i den grønlandske kriminallov indsættes
en bestemmelse, hvorefter justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, i hvilket omfang reglerne i den
grønlandske psykiatrilov finder tilsvarende anvendelse
på personer, der opholder sig på en psy?ki?atrisk
afdeling i henhold til en retsafgørelse, som er truffet i
kriminalretsplejens former.
Bestemmelsen foreslås indsat
i kriminalloven som en ny § 263 a.
Den foreslåede bestemmelse
svarer til § 42 i den danske psykiatrilov, jf. afsnit 2.1.1
ovenfor.
Samtidig med ikrafttrædelsen
af den foreslåede bestemmelse i § 263 a foreslås
de dele af 1938-loven, der ikke er overført til det
grønlandske selvstyre, ophævet. Lovforslaget
indebærer således, at reglerne i 1938-loven om
anbringelse af ekstraordinært farlige personer ikke
længere vil gælde i Grønland.
Justitsministeriet har i den
anledning overvejet, om der er behov for at etablere en ny hjemmel
i den grønlandske kriminallov til anbringelse af
ekstraordinært farlige personer. Da der ikke er en lukket
psykiatrisk afdeling i Grønland, har en sådan
bestemmelse imidlertid ikke praktisk betydning. En
grønlandsk psykiatrisk patient, der ikke kan rummes på
Dronning Ingrids Hospitals psykiatriske afdeling, vil blive
overført til en lukket psykiatrisk afdeling i Danmark,
ligesom også retspsykiatriske patienter, der skal behandles
på lukket psykiatrisk afdeling, er anbragt i Danmark. Hvis
det herefter på den lukkede afdeling i Danmark vurderes, at
der er grundlag for anbringelse af patienten på
Sikringsafdelingen, vil beslutning herom blive truffet i
medfør af den danske psykiatrilovs § 40.
Justitsministeriet har i lyset
heraf ikke fundet grundlag for at foreslå, at der bliver
etableret en sådan ny bestemmelse om anbringelse af
ekstraordinært farlige personer (svarende til §§
40-41 a i den danske psykiatrilov).
3. Omgørelse
af påtaleopgivelse og tiltalefrafald
3.1. Gældende
ret
Den grønlandske retsplejelov
indeholder i kapitel 31 regler om påtalen i kriminalsager,
herunder regler om påtaleopgivelse (§ 312) og
tiltalefrafald (§ 313). Kapitlet indeholder endvidere regler
om omgørelse af sådanne afgørelser
(§ 315).
Det følger af den
grønlandske retsplejelovs § 312, at påtale helt
eller delvist kan opgives, hvis 1) sigtelsen har vist sig
grundløs, 2) videre forfølgning i øvrigt ikke
kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig, eller 3)
sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder,
omkostninger eller behandlingstider, som ikke står i rimeligt
forhold til sagens betydning og den foranstaltning, som i givet
fald kan forventes idømt.
Mulighederne for at frafalde
tiltale er indeholdt i den grønlandske retsplejelovs §
313. Det følger heraf, at tiltale helt eller delvist kan
frafaldes, hvis 1) det på grund af det udviste forholds ringe
betydning findes rimeligt at undlade tiltale, 2) kriminallovens
§§ 6 eller 124 er anvendelig og ingen eller kun en
ubetydelig foranstaltning kan ventes idømt, 3) sigtede var
under 18 år på gerningstidspunktet, og tiltalefrafald
ikke står i misforhold til gerningen og sagens
omstændigheder i øvrigt, 4) sagens
gennemførelse vil medføre vanskeligheder,
omkostninger eller behandlingstider, som ikke står i rimeligt
forhold til sagens betydning og den foranstaltning, som i givet
fald kan forventes idømt, eller 5) det følger af
bestemmelser fastsat af rigsadvokaten eller justitsministeren. I
andre tilfælde kan tiltale kun frafaldes, hvis der foreligger
særligt formildende omstændigheder eller andre
særlige forhold, og tiltale ikke kan anses for
påkrævet af almene hensyn.
Efter den grønlandske
retsplejelovs § 315, stk. 1, kan en beslutning om at rejse
tiltale eller en beslutning om at opgive påtale eller
frafalde tiltale omgøres af rigsadvokaten eller
justitsministeren. Omgørelse af en beslutning om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald kan dog kun finde sted,
hvis der forkyndes en meddelelse herom for sigtede, senest 3
måneder efter at påtaleopgivelsen eller
tiltalefrafaldet er blevet meddelt vedkommende, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig forkyndelse. Hvis sigtedes forhold
hindrer rettidig forkyndelse, skal meddelelsen forkyndes, når
hindringen er ophørt.
Den grønlandske
retsplejelovs §§ 579-592 indeholder regler om
genoptagelse af sager, herunder hvor en tiltalt er frifundet i
retten, eller hvor retsforfølgning er frafaldet, efter at
tiltale har været rejst. Efter § 580 kan en
pådømt sag, hvor tiltalte er frifundet, således
bl.a. genoptages, når tiltalte senere tilstår
forbrydelsen, eller der senere kommer andre beviser for dagen,
hvorefter det må antages, at tiltalte har begået
forbrydelsen. Hvis den tiltalte er dømt, følger det
af § 581, at genoptagelse kan finde sted under samme
betingelser som i § 580, hvis den tiltalte påstås
at have gjort sig skyldig i en væsentlig større
forbrydelse, end vedkommende er dømt for. Efter § 582
kan der endvidere rejses tiltale i en sag, hvor
retsforfølgning tidligere er frafaldet efter, at der har
været rejst tiltale, hvis 1) betingelserne i § 580 er
opfyldt, 2) nye beviser af vægt senere kommer for dagen,
eller 3) betingelserne i § 315, stk. 1, er opfyldt. En
tilsvarende adgang til genoptagelse gælder imidlertid ikke i
sager, der er afsluttet med en påtaleopgivelse, jf. §
312, eller et tiltalefrafald, jf. § 313.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
Den grønlandske
retsplejelovs § 315, stk. 1, fastsætter som beskrevet en
absolut omgørelsesfrist for beslutninger om opgivelse af
påtale og frafald af tiltale.
Herved adskiller bestemmelsen sig
fra den tilsvarende regel i den danske retsplejelovs § 724,
stk. 2. Efter denne bestemmelse vil en beslutning om at opgive
påtale eller frafalde tiltale også kunne omgøres
efter udløbet af omgørelsesfristen (som i Danmark er
2 måneder), hvis betingelserne for genoptagelse efter §
975 er opfyldt. En påtaleopgivelse eller et tiltalefrafald
vil således kunne omgøres i Danmark, hvis der på
et senere tidspunkt f.eks. måtte fremkomme nye, vægtige
beviser, eller en tidligere sigtet måtte tilstå
forbrydelsen.
Den danske retsplejelovs § 975
fastsætter samme betingelser for genoptagelse som reglerne om
genoptagelse efter den grønlandske retsplejelovs §
582.
Den grønlandske retsplejelov
blev nyaffattet i 2008 på baggrund af betænkning nr.
1442/2004 om det grønlandske retsvæsen afgivet af Den
Grønlandske Retsvæsenskommission. Hverken i
betænkningen eller i bemærkningerne til den nyaffattede
lov er der oplysninger om, hvorfor adgangen til at omgøre en
påtaleopgivelse eller et tiltalefrafald i medfør af
den grønlandske retsplejelov er begrænset i forhold
til adgangen til omgørelse af sådanne
afgørelser i Danmark.
Uanset denne forskel i adgangen til
omgørelse efter de to regelsæt, gælder det som
nævnt for begge, at adgangen til omgørelse er
begrænset. Dette skyldes navnlig det særlige hensyn,
der er til, at en person, som har været sigtet, skal kunne
indrette sig på, at sagen nu er endeligt afgjort. Det ville
således ikke være rimeligt, hvis en person, der har
været sigtet, skulle leve med risikoen for, at politiet uden
tidsmæssige begrænsninger frit kan genoptage sagen
på et senere tidspunkt. På den anden side skal
omgørelsesreglerne samtidig tage hensyn til, at der
bør gives sagens parter mulighed for at påklage
sådanne afgørelser, og at den overordnede
anklagemyndighed skal have mulighed for at sikre, at der
træffes korrekte og ensartede afgørelser.
Reglerne om omgørelse
varetager herudover også et
retshåndhævelseshensyn. Det gør sig ikke mindst
gældende i forhold til den danske retsplejelovs adgang til
omgørelse efter omgørelsesfristens udløb i
tilfælde, hvor betingelserne for genoptagelse er opfyldt. Da
der efter de gældende regler i den grønlandske
retsplejelov vil kunne opstå tilfælde, hvor f.eks. en
beslutning om at opgive påtale i en alvorlig kriminalsag ikke
kan omgøres, selv om en tidligere sigtet person
tilstår forbrydelsen, er det Justitsministeriets opfattelse,
at hensynet til retshåndhævelsen ikke i
tilstrækkelig grad varetages med den gældende §
315 i den grønlandske retsplejelov.
Det foreslås på den
baggrund, at det i den grønlandske retsplejelovs § 315,
stk. 1, fastsættes, at en beslutning om påtaleopgivelse
eller tiltalefrafald også kan omgøres af rigsadvokaten
eller justitsministeren, hvis betingelserne for genoptagelse efter
§ 582, nr. 1 eller 2, er opfyldt.
4. Videoafhøring af børn
4.1. Overordnet om
videoafhøring af børn
4.1.1. Videoafhøring af børn i
Danmark
I Danmark har det i en
længere periode været almindelig praksis, at der
anvendes videoafhøring i bestemte straffesager. Dette
indebærer, at politiets afhøring af børn
optages på video med henblik på senere forevisning i
retten under straffesagen i stedet for, at barnet afgiver
forklaring som vidne. Fremgangsmåden anvendes for at
skåne barnet og af hensyn til at opnå en så
uforbeholden og detaljeret forklaring fra barnet som muligt.
Denne praksis udviklede sig i
løbet af 1980'erne og 1990'erne på grundlag af
retsplejelovens almindelige bestemmelser. Fra 1995 byggede praksis
herudover på anbefalingerne i en beretning om
videoafhøring af børn, som en arbejdsgruppe med
deltagelse af repræsentanter fra politi og anklagemyndighed
samt en speciallæge i børnesygdomme afgav i maj 1995.
Disse anbefalinger blev dog på visse punkter ændret og
justeret i perioden frem til 2003.
I 2003 blev der - baseret på
anbefalingerne i betænkning nr. 1420/2002 om
gennemførelse af straffesager om seksuelt misbrug af
børn - indført en særlig regulering af
videoafhøring af børn i Danmark, jf. lov nr. 228 af
2. april 2003. Disse regler findes nu i retsplejelovens
§§ 731 a, 745 e og 872.
Ved loven blev der indført
særlige regler om beskikkelse af en forsvarer for den
mistænkte/sigtede henholdsvis en ukendt gerningsmand
før videoafhøringen, jf. § 731 a, og
om, at forsvareren har pligt til at overvære
videoafhøringen fra et andet lokale via en monitor
(monitorrummet), jf. nu § 745 e, stk. 1. Det blev
også bestemt, at den mistænkte/sigtede ikke har adgang
til at overvære afhøringen, men efterfølgende
skal have adgang til at gennemse videooptagelsen af
afhøringen og til at bede om genafhøring af barnet,
jf. nu § 745 e, stk. 2.
Der blev endvidere ved loven
indført en udtrykkelig hjemmel til at benytte
videoafhøringen som bevis i retten under straffesagen, jf.
nu § 872. Ifølge forarbejderne til denne bestemmelse
kan videoafhøring som udgangspunkt benyttes som bevis i
straffesager, hvis der er tale om afhøring af et barn
på 12 år eller derunder. Der kan dog foreligge
særlige omstændigheder, herunder barnets udvikling og
psykiske tilstand, der bevirker, at videoafhøring af
ældre børn kan anvendes som bevis.
Retsplejelovens § 748, stk. 1,
blev desuden ændret ved lov nr. 325 af 11. april 2012 om
ændring af retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, lov om retsafgifter og lov om
Haagerbørnebeskyttelseskonventionen (Adgang til, at en
dommer m.fl. kan færdigbehandle sager, der er
påbegyndt, før den pågældende skal
fratræde på grund af alder, visse ændringer af
reglerne om behandling af sager om mindre krav, udelukkelse af
sigtedes adgang til at være til stede under indenretlige
videoafhøringer af børn m.v.).
Ved ændringen blev det
bestemt, at den sigtede ikke har adgang til at overvære
indenretlige afhøringer af et barn, når retten har
bestemt, at afhøringen skal foretages som
videoafhøring.
Retstilstanden og praksis i dag er
beskrevet i Rigsadvokatens meddelelse nr. 2/2007 (rettet september
2012) om behandling af sager om seksuelt misbrug af børn og
videoafhøring af børn i sådanne sager.
4.1.2. Videoafhøring af børn i
Grønland
Den grønlandske retsplejelov
indeholder ikke særlige regler om videoafhøring af
børn.
Den Grønlandske
Retsvæsenskommission nedsatte i forbindelse med
overvejelserne om en ny retsplejelov for Grønland en
arbejdsgruppe, som skulle overveje mulighederne for - og i givet
fald tage initiativ til - at iværksætte en
forsøgsordning med videoafhøring af børn i
sædelighedssager. Arbejdsgruppen anbefalede i januar 2001, at
der blev iværksat en forsøgsordning med
videoafhøring af børn i sædelighedssager.
Forsøgsordningen blev iværksat i 2. halvdel af
2002.
Det fremgår af
retsvæsenskommissionens overvejelser i betænkning nr.
1442/2004 om det grønlandske retsvæsen, afsnit X,
kapitel 12, at kommissionen - navnlig henset til at
forsøgsordningen endnu ikke var gennemført, da
kommissi?onen afsluttede sine overvejelser herom - ikke fandt
grundlag for at tage stilling til, hvorvidt og i givet fald
hvorledes der bør indføres regler i den
grønlandske retsplejelov svarende til de regler, der i
betænkning nr. 1420/2002 blev foreslået indført
i Danmark.
Videoafhøring af børn
er imidlertid i praksis blevet anvendt i Grønland siden da,
og praksis svarer i dag i vidt omfang til, hvad der er
gældende i Danmark efter de særlige regler herom i den
danske retsplejelov, jf. nærmere afsnit 4.1.1 ovenfor.
4.2. Justitsministeriets overvejelser
4.2.1. Generelle
overvejelser
Det er som nævnt i dag
almindelig praksis i en række sager, at politiets
afhøring af børn i Grønland optages på
video med henblik på senere forevisning under
hovedforhandlingen.
Dette er imidlertid en fravigelse
af det almindelige princip om bevisumiddelbarhed, og anvendelse af
videoafhøringer bør derfor kun ske i de
tilfælde, hvor afgørende hensyn taler for, at vidnet
ikke skal give møde umiddelbart for den dømmende
ret.
Det er derfor udgangspunktet, at
afhøring af børn kun foretages på denne
måde, når barnet er 12 år eller derunder. Der kan
dog foreligge særlige omstændigheder, herunder barnets
udvikling og psykiske tilstand, der bevirker, at der foretages
videoafhøring af også ældre børn.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør udenretlig videoafhøring af
børn på 12 år eller derunder efter en konkret
vurdering fortsat kunne finde anvendelse i bl.a. sager om seksuelle
overgreb mod børn. Hvis der foreligger særlige
omstændigheder, herunder barnets udvikling og psykiske
tilstand, bør der også fortsat kunne foretages
videoafhøring af ældre børn.
Det er ligeledes
Justitsministeriets opfattelse, at der også kan være
andre typer af sager end sager om seksuelle overgreb, hvor de samme
hensyn til barnet gør sig gældende, og hvor der derfor
efter omstændighederne kan være et tilsvarende behov
for, at afhøringen af barnet som vidne optages på
video med henblik på forevisning under
hovedforhandlingen.
Det foreslås, at der - i
overensstemmelse med anbefalingerne i betænkning nr.
1420/2002 og den gældende ordning i den danske retsplejelov -
indføres en særlig regulering i den grønlandske
retsplejelov af videoafhøring af børn.
Med lovforslaget indføres
der i den grønlandske retsplejelov regler om beskikkelse af
en forsvarer for den mistænkte/sigtede før
videoafhøringen og om forsvarerens pligt til at
overvære videoafhøringen fra monitorrummet (jf. pkt.
4.2.2 nedenfor). Endvidere foreslås det, at den
mistænkte/sigtede ikke skal have adgang til at overvære
videoafhøringen af barnet fra monitorrummet, men have adgang
til efterfølgende at gennemse videooptagelsen af
afhøringen og bede om genafhøring af barnet (jf. pkt.
4.2.3 nedenfor). Det foreslås også, at der
indføres udtrykkelig hjemmel til at benytte
videoafhøringen som bevis under hovedforhandlingen (jf. pkt.
4.2.4 nedenfor). Endelig foreslås det, at sigtedes adgang til
at overvære retsmøder, ikke skal gælder for
retsmøder, som efter rettens bestemmelse gennemføres
med henblik på videoafhøring af et barn (jf. pkt.
4.2.5 nedenfor).
4.2.2. Beskikkelse
af forsvarer og dennes tilstedeværelse
4.2.2.1. Gældende ret
Den grønlandske
retsplejelovs § 321, stk. 1, vedrører såkaldt
obligatorisk forsvarerbeskikkelse. Efter bestemmelsen har sigtede i
en række tilfælde krav på at få beskikket
en forsvarer, hvis sigtede ikke selv har valgt en forsvarer, eller
hvis den valgte forsvarer udebliver. Det gælder, når 1)
der fremsættes anmodning om tilbageholdelse eller
forholdsregler, der træder i stedet herfor, eller om
opretholdelse af anholdelsen, 2) tiltale er rejst i en sag, hvor
det, hvis tiltalte findes skyldig, må forventes, at der vil
blive tale om en mere indgribende retsfølge end bøde,
konfiskation, førerretsfrakendelse eller erstatning eller 3)
der, før tiltale er rejst skal foretages bevisførelse
til brug under hovedforhandlingen, medmindre tilkaldelse af en
forsvarer betyder en udsættelse af retsmødet, som kan
medføre, at beviset går tabt.
Efter den grønlandske
retsplejelovs § 321, stk. 2, kan der uden for
tilfælde omfattet af reglerne om obligatorisk
forsvarerbeskikkelse - såvel før som efter at tiltale
er rejst - ske beskikkelse af en forsvarer for den, der er sigtet,
når retten efter sagens beskaffenhed, sigtedes person eller
omstændighederne i øvrigt anser det for
ønskeligt, og sigtede ikke selv har skaffet sig bistand af
en forsvarer. Det fremgår af § 320, stk. 3, at
begæring om beskikkelse fremsættes af politiet, hvis
sigtede anmoder om det, eller sagen i øvrigt giver anledning
dertil.
Den grønlandske retsplejelov
indeholder ikke udtrykkelige bestemmelser om beskikkelse af en
forsvarer for en person, der ikke er sigtet, eller for en ukendt
gerningsmand.
Når der i Grønland
foretages videoafhøring i sager, hvor der endnu ikke er en
sigtet, beskikker retten imidlertid i praksis - formentlig ved en
udvidende fortolkning af de ovennævnte bestemmelser - en
forsvarer for den pågældende.
Det følger af den
grønlandske retsplejelovs § 340, stk. 3, at
politiet, hvis der skal foretages en afhøring eller et andet
efterforskningsskridt af lignende betydning, som kan formodes at
ville finde anvendelse som bevis under hovedforhandlingen, skal
underrette forsvareren herom, således at forsvareren
får lejlighed til at overvære det
pågældende efterforskningsskridt. En
videoafhøring af et barn i forbindelse med en sag om
seksuelt misbrug kan være et efterforskningsskridt omfattet
af § 340, stk. 3, hvis videoafhøringen kan
formodes at ville finde anvendelse som bevis under
hovedforhandlingen.
Den grønlandske retsplejelov
indeholder ikke særlige regler om forsvarerens
tilstedeværelse ved videoafhøringer. Der er imidlertid
i Grønland dannet en praksis, hvorefter forsvareren -
ligesom efter reguleringen i den danske retsplejelov - ikke alene
skal have lejlighed til at overvære videoafhøringer,
men også har pligt til at være til stede, hvis
videoafhøringen kan formodes at ville finde anvendelse som
bevis under hovedforhandlingen.
4.2.2.2. Den
foreslåede ordning
En videoafhøring af et barn
i tilfælde, hvor der er mistanke om, at barnet har
været udsat for et seksuelt overgreb eller en anden
traumatiserende oplevelse, vil ofte finde sted på et meget
tidligt stadie af efterforskningen, og der kan således
forekomme situationer, hvor der på tidspunktet for
afhøringen af barnet endnu ikke er rejst en sigtelse.
Den grønlandske retsplejelov
indeholder som nævnt ikke udtrykkelige regler om beskikkelse
af en forsvarer på dette stadie af efterforskningen, men i
praksis beskikkes der - formentlig ved en udvidende fortolkning af
de gældende regler - før videoafhøringen en
forsvarer for mistænkte, der ikke er sigtet.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør der indsættes en udtrykkelig
bestemmelse i den grønlandske retsplejelov om beskikkelse af
en forsvarer i disse tilfælde. Det foreslås derfor, at
der indsættes en bestemmelse om, at der inden
afhøringen skal beskikkes en forsvarer for den, der er
mistænkt eller sigtet eller senere måtte blive
mistænkt eller sigtet i sagen, hvis videoafhøringen
må formodes at blive anvendt som bevis under
hovedforhandlingen.
Forsvareren vil have de
beføjelser, som efter retsplejeloven er tillagt en beskikket
eller valgt forsvarer i en straffesag, herunder muligheden for at
gøre sig bekendt med politiets materiale i sagen, jf. §
340, stk. 1, i den grønlandske retsplejelov.
Forsvareren vil efter § 340,
stk. 3, desuden have ret til at overvære
videoafhøringen. Efter Justitsministeriets vurdering vil
dette imidlertid ikke være tilstrækkeligt til at
varetage den mistænktes/sigtedes interesser i forbindelse med
videoafhøringen. Det bemærkes herved, at den
mistænkte/sigtede med lovforslaget bl.a. afskæres fra
at overvære afhøringen, jf. pkt. 4.2.3.2 nedenfor.
Det foreslås derfor, at der
indføres en udtrykkelig forpligtelse for forsvareren til at
overvære videoafhøringen.
Det bemærkes, at retten i
medfør af den grønlandske retsplejelovs § 325,
stk. 1, kan nægte at beskikke - eller tilbagekalde
beskikkelsen af - en forsvarer, hvis forsvarerens medvirken ud fra
retsplejemæssige hensyn til sagens korrekte behandling ikke
kan anses forsvarlig mv. Det vil efter Justitsministeriets
opfattelse være muligt for retten med hjemmel i denne
bestemmelse efter omstændighederne at afvise at beskikke en
bestemt forsvarer, hvis det på forhånd står
klart, at den pågældende forsvarer ikke vil kunne
deltage i politiets videoafhøring af barnet inden for ganske
kort tid efter politiets modtagelse af en anmeldelse om det mulige
strafbare forhold, da en tidlig afhøring af barnet vil
være afgørende for sagens videre efterforskning.
På samme måde har retten mulighed for at tilbagekalde
en beskikkelse af en forsvarer i tilfælde, hvor det på
grund af forsvarerens forhold ikke vil være muligt at
få gennemført videoafhøringen inden for kort
tid.
Der henvises til de
foreslåede bestemmelser i § 321 a og
§ 340 a, stk. 1, samt bemærkningerne
hertil, jf. lovforslagets § 2, nr. 2 og 3.
4.2.3. Mistænktes/sigtedes adgang til at
overvære videoafhøringen
4.2.3.1. Gældende ret
En arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter for politi og anklagemyndighed samt en
speciallæge i børnesygdomme afgav i maj 1995 en
beretning om videoafhøring af børn. I beretningen
blev det lagt til grund, at den eventuelle mistænkte eller
sigtede i sager om seksuelle overgreb mod børn ikke havde
krav på at overvære videoafhøringen af barnet i
et tilstødende lokale, men at den pågældendes
interesser varetages af forsvareren.
På denne baggrund og ud fra
et hensyn til barnet var det indtil marts 2000 praksis, at den, der
var mistænkt eller sigtet for seksuelt misbrug af et barn,
ikke havde krav på at overvære politiets
videoafhøring af barnet.
Den 16. marts 2000 afsagde
Højesteret imidlertid i to sager vedrørende de
tidligere gældende bestemmelser i den danske retsplejelov
kendelse om, at de sigtede henholdsvis den mistænkte skulle
have adgang til at overvære politiets afhøring af
barnet fra monitorrummet (sag nr. 9/2000 og sag nr. 589/1999).
I sag nr. 9/2000, der er trykt i
UfR 2000, side 1326, udtalte Højesteret, at den
mistænkte eller sigtede uanset ordlyden af og forarbejderne
til retsplejelovens § 745, stk. 3, som udgangspunkt har en
sådan adgang til at følge afhøringen.
Der blev herefter, som nævnt
ovenfor i pkt. 4.1.1, i 2003 indsat en ny bestemmelse i den danske
retsplejelov, som fastsætter, at den mistænkte/sigtede
ikke har adgang til at overvære afhøringen, men
efterfølgende skal have adgang til at gennemse
videooptagelsen af afhøringen og til at bede om
genafhøring af barnet, jf. (nu) § 745 e, stk. 2.
Selv om tilsvarende regler ikke
findes i den grønlandske retsplejelov, svarer praksis i
Grønland på dette punkt til reguleringen i den danske
retsplejelov. Der foretages således i praksis kun
videoafhøringer, som ikke overværes af den
mistænkte/sigtede. Den mistænkte/sigtede har herefter
mulighed for at gennemse videooptagelsen af afhøringen og
til at bede om genafhøring af barnet.
4.2.3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at
lovfæste, at den mistænkte/sigtede ikke skal have
adgang til at overvære videoafhøringen - heller ikke
fra monitorrummet. I den forbindelse foreslås det tillige at
lovfæste, at den pågældende snarest muligt skal
have adgang til sammen med sin forsvarer at gennemse
videooptagelsen hos politiet. Endvidere foreslås det at
lovfæste, at den mistænkte/sigtede eller dennes
forsvarer skal kunne fremsætte begæring om, at der
foretages genafhøring af barnet. En sådan
begæring skal i givet fald fremsættes snarest
muligt.
Justitsministeriet lægger ved
valget af denne løsning vægt på, at hensynet til
at skåne barnet samt til at opnå en uforbeholden og
detaljeret forklaring fra barnet må antages bedst at blive
varetaget på denne måde. Hvis den
mistænkte/sigtede overværer afhøringen, selv om
det sker fra monitorrummet, vil det, når barnet informeres
herom - hvilket efter Justitsministeriets opfattelse som
udgangspunkt bør ske, hvis der er tale om et større
barn - kunne virke hindrende for, at politiet kan opnå en
uforbeholden og detaljeret forklaring, der kan bidrage til sagens
oplysning.
Efter lovforslaget vil
videoafhøringen kunne anvendes som bevis under
hovedforhandlingen, jf. pkt. 4.2.4.2 nedenfor. Der er derfor
også et væsentligt hensyn at tage til den
mistænktes/sigtedes retssikkerhed og mulighed for at varetage
sit forsvar. Justitsministeriet finder imidlertid, at dette hensyn
kan varetages ved forslaget om forsvarerens pligt til at
overvære afhøringen, jf. pkt. 4.2.2.2 ovenfor, samt
ved den mistænktes/sigtedes ret til snarest muligt efter
afhøringen at gennemse videooptagelsen af afhøringen
og til at anmode om genafhøring af barnet.
Der henvises til det
foreslåede § 340 a, stk. 2, og bemærkningerne
hertil, jf. lovforslagets § 2, nr. 3.
4.2.4. Anvendelse
af videoafhøringen som bevismiddel
4.2.4.1. Gældende ret
Princippet om bevisumiddelbarhed
indebærer, at bevisførelsen skal ske umiddelbart for
den dømmende ret, og at den skal finde sted under
hovedforhandlingen.
Dette princip er fraveget i den
grønlandske retsplejelovs § 467, stk. 2,
hvoraf fremgår, at en række dokumenter og aktstykker
under hovedforhandlingen kan benyttes som bevismidler. Uden for
disse tilfælde kan dokumenter og aktstykker, som indeholder
erklæringer eller vidnesbyrd, kun benyttes som bevismidler,
når retten undtagelsesvis giver tilladelse, jf.
§ 467, stk. 3.
Domstolene har i praksis
henført videooptagelser af politiets afhøring af
børn under de tidligere gældende regler i den danske
retsplejelovs § 877, stk. 3, hvilket bl.a. fremgår
forudsætningsvist af Højesterets kendelser af 16.
marts 2000 omtalt ovenfor under pkt. 4.2.3.1. Den
grønlandske retsp?l?e?j?elovs § 467, stk. 3, svarer til
de tidligere gældende regler i den danske retsplejelovs
§ 877, stk. 3, og må derfor tilsvarende antages at kunne
anvendes på videooptagelser af politiets afhøringer af
børn.
Det beror således på en
konkret vurdering, om retten vil tillade dokumentation af en
videoafhøring af et barn under hovedforhandlingen.
4.2.4.2. Den
foreslåede ordning
Arbejdsgruppen peger i
betænkning nr. 1420/2002 på, at anvendelse af
videoafhøringer som bevis under hovedforhandlingen sikrer,
at domstolene får præsenteret alle foreliggende beviser
i sagen, inden der afsiges dom. Herudover sikres det, at
børn i tilfælde, hvor der er mistanke om, at barnet
har været udsat for et seksuelt overgreb eller en anden
traumatiserende oplevelse, ikke ud over politiets afhøring
tvinges til at genopleve forholdet i for barnet uvante og utrygge
omgivelser.
Med forslaget om beskikkelse af en
forsvarer, der har pligt til at overvære
videoafhøringen, jf. pkt. 4.2.2.2 ovenfor, og forslaget om
den mistænktes/sigtedes gennemsyn af afhøringen og
mulighed for at begære genafhøring, jf. pkt. 4.2.3.2
ovenfor, er hensynet til den pågældendes retssikkerhed
og mulighed for at varetage sit forsvar efter Justitsministeriets
opfattelse varetaget, og det er ministeriets vurdering, at
princippet om bevisumiddelbarhed kan fraviges.
Det foreslås på den
baggrund, at der i den grønlandske retsplejelov
indsættes udtrykkelig hjemmel til, at politiets
videoafhøring af et barn kan anvendes som bevis under
hovedforhandlingen.
Det vil bero på domstolenes
frie bevisvurdering, hvilken bevisværdi en sådan
videoafhøring, der er forevist under hovedforhandlingen, kan
tillægges.
Der henvises til den
foreslåede § 467 a og bemærkningerne hertil, jf.
lovforslagets § 2, nr. 6.
4.2.5. Særligt om indenretlig
videoafhøring
4.2.5.1. Gældende ret
Det fremgår af den
grønlandske retsplejelovs § 346, at politiet kan
foretage afhøringer som led i efterforskningen af et
formodet strafbart forhold, men at politiet ikke kan
pålægge nogen at afgive forklaring.
Hvis
forældremyndighedsindehaverne til et barn modsætter
sig, at politiet afhører barnet, kan det være
nødvendigt, at politiet anmoder retten om, at der foretages
en indenretlig afhøring af barnet efter reglerne om
såkaldt anticiperet bevisførelse i den
grønlandske retsplejelovs § 343. Ifølge den
grønlandske retsplejelovs § 141 har enhver som
udgangspunkt pligt til at afgive forklaring for retten som
vidne.
Det fremgår endvidere af den
grønlandske retsplejelovs § 155, stk. 3, 1. pkt.,
at retten bestemmer, hvordan og af hvem indenretlig afhøring
af børn under 15 år skal ske. Denne bestemmelse
åbner mulighed for, at dommeren kan beslutte, at
afhøringen af barnet skal ske i f.eks. et særligt
indrettet videoafhøringslokale på en politistation, at
afhøringen skal foretages f.eks. af en særligt
uddannet polititjenestemand, at afhøringen skal optages
på video, og at dommeren skal overvære
afhøringen fra monitorrummet. Den grønlandske
retsplejelov indeholder i øvrigt ingen særlige regler
om, hvordan indenretlige videoafhøringer af børn skal
gennemføres.
Det følger af den
grønlandske retsplejelovs § 344, stk. 1, 1. pkt., at
det er udgangspunktet, at sigtede så vidt muligt underrettes
om alle retsmøder og er berettiget til at overvære
dem. På anmodning kan retten dog i medfør af
retsplejelovens § 344, stk. 2, bestemme, at der ikke skal
gives sigtede underretning om et retsmødes afholdelse, eller
at sigtede skal være udelukket fra at overvære et
retsmøde helt eller delvis, hvis hensynet til fremmede
magter, til statens sikkerhed eller til sagens opklaring
undtagelsesvis gør det nødvendigt.
4.2.5.2. Den
foreslåede ordning
De skadevirkninger, som vil kunne
være forbundet med at give mistænkte/sigtede adgang til
at overvære videoafhøringen af et barn, kan
indtræffe, uanset om videoafhøringen foretages af
politiet som udenretlig afhøring eller som indenretlig
afhøring efter rettens bestemmelse i medfør af den
grønlandske retsplejelovs § 155, stk. 3.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bestemmelse i den grønlandske
retsplejelov, hvorefter udgangspunktet om, at sigtede har adgang
til at overvære alle retsmøder, ikke gælder for
retsmøder, som efter rettens bestemmelse i medfør af
§ 155, stk. 3, gennemføres med henblik på
videoafhøring af et barn.
Herved sikres det, at også
indenretlige videoafhøringer af børn
gennemføres på den for barnet mest skånsomme
måde, og at muligheden for at opnå en uforbeholden og
detaljeret forklaring under videoafhøringen ikke forringes
af, at videoafhøringen gennemføres indenretligt under
overværelse af en dommer.
Det bemærkes, at
retssikkerhedsmæssige hensyn tilsiger, at den
mistænkte/sigtede også efter en indenretlig
videoafhøring bør have adgang til snarest muligt
sammen med sin forsvarer at gennemse videooptagelsen og til at
stille supplerende spørgsmål til barnet ved en
genafhøring, jf. princippet i det foreslåede §
340 a, stk. 2 (lovforslagets § 2, nr. 3), jf. pkt. 4.2.3.2
ovenfor.
Der henvises til det
foreslåede § 344, stk. 1, 3. pkt., og
bemærkningerne hertil, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Sammenfattende skema
| | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
11. Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har
været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Grønlands Landsret, Retten i
Grønland, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Politimesteren i Grønland, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Kredsdommerforeningen, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Grønlands Politiforening, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Grønlandske
Advokater, Forsvarerforeningen i Grønland, Institut for
Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening og
Retssikkerhedsfonden.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(den
grønlandske kriminallov)
Til nr. 1
(§ 2)
Den grønlandske kriminallovs
§ 2 regulerer lovens anvendelse på overtrædelser
af særlovgivningen. Den gældende bestemmelse har
følgende ordlyd: "Denne lovs første og tredje del
finder også anvendes på overtrædelser af anden
lovgivning, medmindre andet er bestemt".
Det foreslås, at ordet
"anvendes" erstattes af "anvendelse". Der er tale om en rent
sproglig korrektion af bestemmelsen.
Til nr. 2 (§ 109, nr. 2)
Da den grønlandske
kriminallov blev nyaffattet i 2008, blev bestemmelsen om
skyldnersvig i den tidligere kriminallovs kapitel 21, § 76,
videreført - med enkelte sproglige ajourføringer - i
kriminallovens § 109.
Efter § 109 dømmes for
skyldnersvig den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding 1) afhænder eller på anden
måde råder over gods, der tilhører den
pågældende, og hvorover tredjemand har erhvervet en
rettighed, som handlingen er uforenelig med, eller 2) ved falske
foregivender, forstillelse,
uforholdsmæssigt forbrug eller på anden lignende
måde unddrager sine ejendele eller fordringer fra at tjene
sine fordringshavere eller nogle af disse til
fyldestgørelse.
I den tidligere bestemmelse indgik
imidlertid ikke "forstillelse", men derimod "forstikkelse". Denne
ændring synes ikke at have været tilsigtet ved
nyaffattelsen, idet § 109 i øvrigt som nævnt
viderefører indholdet i den tidligere bestemmelse.
Det foreslås på den
baggrund, at "forstillelse" erstattes af "forstikkelse". Der
tilsigtes således ikke hermed en indholdsmæssig
ændring af bestemmelsen, men alene en sproglig korrektion,
med henblik på at bestemmelsen får den ordlyd, der var
forudsat i forbindelse med nyaffattelsen af bestemmelsen i 2008, og
som er på linje med bestemmelsen om skyldnersvig i den
tidligere gældende kriminallov.
Den foreslåede ændring
er endvidere i tråd med bestemmelsen om skyldnersvig i den
danske straffelov.
Til nr. 3 (§ 119, stk. 1)
Bestemmelsen i den
grønlandske kriminallovs § 119, stk. 1, opregner de
almindelige foranstaltninger, der kan anvendes over for en tiltalt.
Bestemmelsens stk. 2 fastsætter, at retten som alternativ til
de i stk. 1 opregnede almindelige foranstaltningstyper kan
træffe bestemmelse om visse nærmere angivne
særlige foranstaltninger, herunder forvaring.
Opregningen i § 119, stk. 1,
nr. 1-6, henviser til foranstaltningerne i kriminallovens kapitel
25-30, der vedrører advarsel, bøde, betinget
anstaltsdom, dom til tilsyn, dom til samfundstjeneste og dom til
anstalt og tilsyn. Opregningen henviser imidlertid ikke til lovens
kapitel 31, der vedrører anbringelse i anstalt.
Bestemmelsen i § 119 bygger
på den tidligere grønlandske kriminallovs kapitel 23,
§ 85, som på samme måde opregnede, hvilke
foranstaltninger retten kunne træffe bestemmelse om. I den
tidligere § 85 henvistes i nr. 4 til anstaltsanbringelse.
Det følger endvidere af
betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske
retsvæsen afsnit XV, kapitel 2, at anbringelse i anstalt
efter reglerne i kapitel 31 er en almindelig foranstaltning.
Da det på den baggrund
må lægges til grund, at udeladelsen af henvisningen i
§ 119, stk. 1, til anbringelse i anstalt efter kapitel 31 ikke
er tilsigtet, foreslås det, at der i § 119, stk. 1,
indsættes et nyt nr. 7, der henviser til anstaltsanbringelse.
Ændringen er alene af redaktionel karakter og vil
således ikke medføre nogen ændringer i rettens
adgang til at fastsætte foranstaltninger efter kapitel
31.
Til nr. 4
(kapitel 47 a)
Den foreslåede § 263 a
er en bemyndigelsesbestemmelse, der giver justitsministeren
mulighed for at fastsætte regler om, i hvilket omfang
reglerne i den grønlandske psykiatrilov finder tilsvarende
anvendelse på personer, der opholder sig på psykiatrisk
afdeling i henhold til en retsafgørelse, som er truffet i
kriminalretsplejens former.
Bemyndigelsesbestemmelsen svarer
til § 42 i lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien (den danske psykiatrilov).
Personer, der opholder sig på
psykiatrisk afdeling i henhold til en retsafgørelse, som er
truffet i kriminalretsplejens former, er for det første
personer, der som led i fuldbyrdelse af en kriminaldom er
undergivet en særlig foranstaltning, der medfører
indlæggelse eller giver mulighed herfor, jf. den
grønlandske kriminallovs kapitel 33. Det er derudover
også personer, som i stedet for tilbageholdelse i anstalt er
undergivet psykiatrisk behandling på hospital, jf. den
grønlandske retsplejelovs § 361, og personer, som
indlægges på hospital med henblik på
mentalundersøgelse, jf. den grønlandske retsplejelovs
§ 436, stk. 3.
Bemyndigelsesbestemmelsen er ikke
efter sin ordlyd begrænset i forhold til, hvilke af den
grønlandske psykiatrilovs bestemmelser, der kan finde
anvendelse på de retspykiatriske patienter. Da denne gruppe
af patienter imidlertid er karakteriseret ved, at deres ophold
på den psykiatriske afdeling følger af en
retsafgørelse truffet i kriminalretsplejens former, vil
psykiatrilovens regler om frihedsberøvelse ikke skulle finde
anvendelse for disse.
Derudover forventes reglerne i den
grønlandske psykiatrilov om patientrådgivere kun at
skulle have virkning for de patienter, der ikke allerede er
beskikket en bistandsværge efter kriminallovens bestemmelser
herom.
En sådan udmøntning af
bemyndigelsesbestemmelsen svarer i øvrigt til, hvad der er
fastsat for retspsykiatriske patienter i Danmark, jf.
bekendtgørelse nr. 1414 af 10. december 2010 om personer
indlagt på psykiatrisk afdeling i henhold til strafferetlig
afgørelse.
Da 1938-loven efter lovforslagets
§ 3, stk. 2, foreslås ophævet med vedtagelsen af
denne lov, vil justitsministeren, hvis loven vedtages, i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
udstede en bekendtgørelse, der i givet fald vil gælde
fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
(den
grønlandske retsplejelov)
Til nr. 1
(§ 315, stk. 1, 2. pkt.)
Den foreslåede bestemmelse
udvider adgangen til at omgøre afgørelser om
påtaleopgivelse og tiltalefrafald.
Bestemmelsen indebærer, at
der i den grønlandske retsplejelovs § 315, stk. 1, 2.
pkt., om omgørelse af beslutninger om påtaleopgivelse
og tiltalefrafald, indsættes et nyt led, der
fastsætter, at beslutninger om at opgive påtale (jf.
§ 312) eller at frafalde tiltale (jf. § 313) kan
omgøres af rigsadvokaten eller justitsministeren, hvis
betingelserne for genoptagelse efter § 582, nr. 1 eller 2, er
opfyldt. Det vil efter bestemmelsen ikke være en betingelse,
at der inden for en bestemt frist forkyndes meddelelse herom for
sigtede.
Den foreslåede udvidelse af
§ 315, stk. 1, vil i forhold til tiltalefrafald alene kunne
anvendes, hvis der er tale om, at den pågældende har
begået en væsentlig større forbrydelse end den,
tiltalefrafaldet vedrører. Denne forudsætning
afspejler, at en afgørelse om tiltalefrafald
forudsætter, at den sigtede efter politiets opfattelse er
skyldig i det forhold, som afgørelsen vedrører, og
forudsætningen svarer til betingelsen i den
grønlandske retsplejelovs § 581, hvorefter en
fældende dom kun kan genoptages, hvis den tiltalte
påstås at have gjort sig skyldig i en væsentlig
større forbrydelse, end vedkommende er dømt for.
At der kan ske omgørelse,
hvis betingelserne for genoptagelse i § 582, nr. 1 eller 2, er
opfyldt, betyder, at der kan ske omgørelse, hvis 1)
betingelserne i § 580 er opfyldt, eller 2) nye vægtige
beviser kommer for dagen. Dette lovforslag medfører ingen
ændringer af, hvordan § 582, nr. 1 eller 2, skal
forstås og anvendes.
Den foreslåede udvidede
adgang til at omgøre afgørelser om tiltalefrafald og
påtaleopgivelser, når betingelserne for genoptagelse,
jf. § 582, nr. 1 og 2, er opfyldt, svarer grundlæggende
til muligheden for at omgøre sådanne afgørelser
i Danmark.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 321 a)
Det foreslås, at der
indsættes en bestemmelse i den grønlandske
retsplejelov, hvorefter der skal ske forsvarerbeskikkelse i
forbindelse med politiets afhøring af et barn, når
afhøringen optages på video (videoafhøring),
hvis afhøringen kan formodes at ville finde anvendelse som
bevis under hovedforhandlingen.
Forsvarerbeskikkelse bliver efter
den foreslåede bestemmelse obligatorisk i alle sager, hvor
der skal foretages videoafhøring af et barn, og
afhøringen kan formodes at ville finde anvendelse som bevis
under hovedforhandlingen, hvis den mistænkte/sigtede ikke
selv har valgt en forsvarer, eller hvis den valgte forsvarer
udebliver. Dette vil gælde, selv om ingen endnu er sigtet i
sagen.
Den grønlandske
retsplejelovs kapitel 32 vil i øvrigt finde anvendelse
på beskikkelser efter den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse
svarer til § 731 a i den danske retsplejelov og skal
forstås på samme måde som denne bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
(§ 340 a)
Den foreslåede bestemmelse
indeholder regler om fremgangsmåden ved politiets
videoafhøring af et barn.
Bestemmelsen vil finde anvendelse i
sager om seksuelle overgreb mod børn, men også i andre
sager, hvor de samme hensyn til barnet gør sig
gældende. Videoafhøring vil efter en konkret vurdering
kunne foretages af børn på 12 år eller derunder.
Hvis der foreligger særlige omstændigheder, herunder
barnets udvikling og psykiske tilstand, vil der også kunne
foretages videoafhøring af ældre børn. Der
henvises herom nærmere til pkt. 4.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen vil finde anvendelse,
uanset om barnet er forurettet eller en
»udenforstående«, som har overværet en
mulig forbrydelse.
Efter det foreslåede § 340 a, stk. 1, skal forsvareren - hvis
politiets afhøring af et barn, når afhøringen
optages på video (videoafhøring), kan formodes at
ville finde anvendelse som bevis under hovedforhandlingen -
være til stede under videoafhøringen. Det vil dermed
udtrykkeligt fremgå, at forsvareren ikke blot har adgang til
at overvære videoafhøringen af barnet, men at
forsvareren pålægges en pligt til at overvære
afhøringen. Det sikres herved, at den
mistænktes/sigtedes eller ukendte gerningsmands interesser
kan varetages under afhøringen af barnet, selv om den
pågældende ikke selv overværer
afhøringen.
Forsvareren vil skulle
overvære videoafhøringen fra et andet lokale via en
monitor (monitorrummet) og stille sine spørgsmål til
barnet gennem den afhørende polititjenestemand.
Hvis forsvareren ikke har mulighed
for inden for ganske kort tid efter politiets modtagelse af
anmeldelsen i sagen at medvirke ved videoafhøringen af
barnet, må retten anmodes om, jf. reglerne i den
grønlandske retsplejelovs kapitel 32, at beskikke en ny
forsvarer for den mistænke/sigtede. Der henvises i den
forbindelse til pkt. 4.2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Hvis forsvarerens manglende mulighed for at medvirke skyldes, at
videoafhøringen skal foretages på et sted, hvor
forsvareren ikke befinder sig, kan der i stedet beskikkes en
stedlig medhjælper for forsvareren, jf. den
grønlandske retsplejelovs § 328, stk. 1.
Efter det foreslåede § 340 a, stk. 2, har den
mistænkte/sigtede ikke adgang til at overvære
afhøringen. Derimod skal den pågældende snarest
muligt have adgang til sammen med sin forsvarer at gennemse
videooptagelsen hos politiet. En begæring fra den
pågældende eller dennes forsvarer om, at der foretages
genafhøring af barnet, skal fremsættes snarest muligt
herefter.
Den mistænkte/sigtede vil
således ikke have krav på at overvære
afhøringen af barnet - heller ikke fra monitorrummet. Heraf
følger, at den mistænkte/sigtede ikke under henvisning
til, at vedkommende ikke har overværet afhøringen af
barnet, vil kunne anfægte anvendelsen af
videoafhøringen som bevismiddel under en senere
hovedforhandling.
Derimod vil den
mistænkte/sigtede have krav på efterfølgende
sammen med sin forsvarer at gennemse videoafhøringen og
herved blive bekendt med barnets forklaring. Den
mistænkte/sigtede vil ved gennemsynet få mulighed for
at vurdere, om barnets forklaring giver anledning til at anmode om,
at der stilles yderligere spørgsmål til barnet.
Gen?nem?sy?net bør ske snarest muligt efter
afhøringens foretagelse af hensyn til barnet, der eventuelt
på baggrund af gennemsynet skal indkaldes til en
genafhøring, og af hensyn til sagens fortsatte
efterforskning. Det bør tilstræbes, at den
mistænkte/sigtede ser videoafhøringen så hurtigt
som muligt efter optagelsen - eventuelt samme dag og så vidt
muligt inden for 1 til 2 uger efter afhøringen.
Hvis den mistænkte/sigtede
ønsker at gennemse videoafhøringen, men er lovligt
forhindret heri, f.eks. på grund af sygdom eller sagligt
begrundet udlandsophold, må videooptagelsen forevises
vedkommende hurtigst muligt efter forhindringens ophør.
Det vil være frivilligt for
den mistænkte/sigtede, om vedkommende ønsker at
gennemse videoafhøringen. Hvis den mistænkte/sigtede
afstår fra at gennemse videooptagelsen eller forholder sig
passiv over for politiets henvendelse om gennemsyn, vil den
mistænkte/sigtede ikke af denne grund efterfølgende
under hovedforhandlingen kunne anfægte, at
videoafhøringen anvendes som bevis under sagen. Den
mistænkte/sigtede og dennes forsvarer bør senest
samtidig med, at den mistænkte/sigtede afstår fra at
gennemse videooptagelsen, gøres bekendt med, at anvendelsen
af videoafhøringen som bevismiddel ikke efterfølgende
kan anfægtes under henvisning til, at den
mistænkte/sigtede ikke har set videoafhøringen forud
for hovedforhandlingen. Hvis den mistænkte/sigtede forholder
sig passiv over for politiets henvendelser om adgangen til at se
videooptagelsen, bør det ved fornyet henvendelse til den
mistænkte/sigtede og dennes forsvarer sikres, at
mistænkte/sigtede har modtaget vejledning om adgangen til at
gennemse videoafhøringen og formålet hermed.
Afstår den pågældende herefter fra at gennemse
videooptagelsen, eller forholder vedkommende sig fortsat passiv,
bør forsvareren orienteres om, at mistænkte/sigtede
ikke ønsker at gennemse videooptagelsen eller ikke har
reageret på politiets henvendelser.
Udgangspunktet efter den
foreslåede bestemmelse er, at den mistænktes/sigtedes
gennemsyn af videooptagelsen skal foregå hos politiet,
således at politiet kan dokumentere, at den
mistænkte/sigtede har set videooptagelsen inden en eventuel
domsforhandling. Hvis den mistænkte/sigtede har gennemset
videooptagelsen hos forsvareren, og dette er dokumenteret over for
politiet ved en erklæring fra forsvareren, vil gennemsyn af
videooptagelsen hos politiet dog kunne undlades.
Efter det foreslåede §
340 a, stk. 2, kan den mistænkte/sigtede eller dennes
forsvarer som nævnt fremsætte begæring om, at der
foretages en genafhøring af barnet. Den
mistænkte/sigtede får herved mulighed for at varetage
sit forsvar ved at få stillet spørgsmål til
barnet, når barnets forklaring kan forventes at blive anvendt
som bevis under en senere hovedforhandling.
Genafhøring bør af
hensyn til barnet kun ske, hvis det findes rimeligt begrundet, for
at den mistænkte/sigtede kan varetage sit forsvar. Hvorvidt
der skal foretages en genafhøring, må afgøres
ud fra en konkret vurdering, hvor det bl.a. kan tillægges
vægt, om der er fremkommet nye oplysninger efter den
første afhøring af barnet, om den
mistænkte/sigtede og dennes forsvarer ønsker, at der
bliver stillet nye relevante spørgsmål til barnet,
eller om der i øvrigt foreligger andre særlige grunde
til at foretage en genafhøring.
Hvis det besluttes, at der skal
foretages en fornyet afhøring af barnet, må denne
søges gennemført ved en supplerende
videoafhøring ved politiet eller eventuelt - afhængigt
af barnets alder og forældremyndighedsindehaverens
stillingtagen hertil - i retten. Den mistænkte/sigtede vil
ikke have krav på at overvære en supplerende
videoafhøring af barnet.
En begæring om
genafhøring vil skulle fremsættes snarest muligt og
som udgangspunkt inden 2 uger efter, at den mistænkte/sigtede
har foretaget gennemsyn af den første afhøring af
barnet.
Fremsættes en anmodning om
genafhøring senere, må der ved vurderingen af, om
genafhøring skal foretages, lægges vægt
på, om hensynet til barnet tilsiger - navnlig på grund
af den tid, der er forløbet siden den første
afhøring - at der ikke foretages fornyet afhøring af
barnet. Det må ved vurderingen endvidere indgå, hvad
der er årsagen til den sene begæring om
genafhøring, herunder om det skyldes den
mistænktes/sigtedes egne forhold.
Det vil i første omgang
være politiet, der efter en konkret vurdering af behovet og
begrundelsen herfor skal træffe afgørelse om, hvorvidt
en begæring om genafhøring kan imødekommes.
En eventuel tvist mellem
politiet/anklagemyndigheden og den mistænkte/sigtede og
dennes forsvarer om gennemførelsen af
videoafhøringen, herunder spørgsmålet om,
hvorvidt der skal foretages en genafhøring, vil kunne
indbringes for retten i medfør af den grønlandske
retsplejelovs § 341.
Den mistænkte/sigtede vil
have adgang til efterfølgende at gennemse en eventuel
genafhøring af barnet.
Den foreslåede § 340 a
svarer til § 745 e i den danske retsplejelov og skal
forstås på samme måde som denne bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
(§ 344, stk. 1, 2. pkt.)
Den grønlandske
retsplejelovs § 344, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at
sigtede så vidt muligt underrettes om alle retsmøder
under efterforskningen og er berettiget til at overvære dem.
Dette gælder efter stk. 1, 2. pkt., ikke retsmøder,
der afholdes med henblik på at opnå rettens
forudgående beslutning om foretagelse af tvangsindgreb efter
kapitlerne 36 og 37 samt §§ 417-427.
§§ 417-427 er indeholdt i
den grønlandske retsplejelovs kapitel 37, og henvisningen
til bestemmelserne i lovteksten er således uden
selvstændigt indhold. Det foreslås på den
baggrund, at henvisningen til §§ 417-427 udgår af
bestemmelsen.
Den foreslåede ændring
er således alene af redaktionel karakter og indebærer
dermed ingen indholdsmæssig ændring af
bestemmelsen.
Til nr. 5
(§ 344, stk. 1, 3. pkt.)
Det foreslås, at der
indsættes en bestemmelse i den grønlandske
retsplejelovs § 344, stk. 1, om, at sigtede ikke har adgang
til at overvære retsmøder, som afholdes med henblik
på afhøring af et barn, når retten efter §
155, stk. 3, har bestemt, at afhøringen skal optages
på video.
Den sigtede vil således - i
overensstemmelse med, hvad der efter den foreslåede §
340 a, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, vil gælde for
udenretlige videoafhøringer foretaget af politiet - ikke
have krav på at overvære afhøringen af barnet -
heller ikke fra monitorrummet.
Det forudsættes, at
fravigelsen alene finder anvendelse i tilfælde, hvor
videoafhøringen kan formodes at ville finde anvendelse som
bevis under hovedforhandlingen og i øvrigt
gennemføres i overensstemmelse med reglerne i den
foreslåede § 340 a i den grønlandske
retsplejelov.
Den mistænkte/sigtede vil
således efter en indenretlig videoafhøring have adgang
til snarest muligt sammen med sin forsvarer at gennemse
videooptagelsen og til i givet fald at stille supplerende
spørgsmål til barnet ved en genafhøring, jf.
princippet i de foreslåede § 340 a, stk. 2, 2. og 3.
pkt.
Den foreslåede bestemmelse
svarer til danske retsplejelovs § 748, stk. 1, 3. pkt.,
og skal forstås på samme måde som denne
bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
(§ 467 a)
Det foreslås, at der i den
grønlandske retsplejelov indsættes en bestemmelse, der
udtrykkeligt giver hjemmel til, at videoafhøringer af
børn kan anvendes som bevis under hovedforhandlingen.
Da anvendelse af
videoafhøringer som bevis under hovedforhandlingen - som
erstatning for barnets afgivelse af vidneforklaring for den
dømmende ret - er en fravigelse af princippet om umiddelbar
bevisførelse, forudsættes det, at fremgangsmåden
i den foreslåede § 340 a, jf. lovforslagets §
2, nr. 3, er fulgt i forbindelse med videoafhøringen.
Er der sket tilsidesættelse
af de grundlæggende betingelser i den foreslåede
§ 340 a, bør videoafhøringen som
altovervejende udgangspunkt ikke anvendes som bevismiddel under
hovedforhandlingen. Hvis der ikke har været en forsvarer for
den mistænkte/sigtede til stede under videoafhøringen
af barnet, eller den mistænkte/sigtede ikke har haft adgang
til at gennemse videoafhøringen, bør
videoafhøringen således som altovervejende
udgangspunkt ikke anvendes.
Et eventuelt forsvarerskifte efter
gennemførelsen af videoafhøringen vil ikke have
betydning for videoafhøringens anvendelse som bevismiddel
under hovedforhandlingen. Hvis den mistænkte/sigtede
vælger at skifte forsvarer (eller der af andre grunde sker et
forsvarerskift), vil dette således ikke indebære, at
der alene af den grund skal foretages en fornyet afhøring af
barnet.
I øvrigt vil det
afhænge af karakteren og betydningen af den forskrift, der i
givet fald er tilsidesat i forbindelse med videoafhøringen,
om videoafhøringen kan anvendes som bevismiddel under
hovedforhandlingen. Indsigelser om f.eks. ledende
spørgsmål til barnet eller at en tryghedsskabende
person har blandet sig i afhøringen, bør i
almindelighed ikke kunne føre til, at videoafhøringen
ikke kan forevises som bevis under sagen. Det må
således i overensstemmelse med princippet om fri
bevisbedømmelse overlades til den dømmende ret at
afgøre, om - og i givet fald i hvilket omfang - fejl af
denne karakter ved videoafhøringens gennemførelse
bør have betydning for afhøringens bevismæssige
værdi.
Den foreslåede bestemmelse
svarer til den danske retsplejelovs § 872 og skal
forstås på samme måde som denne bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2014.
Bestemmelsen indebærer, at
videoafhøring af børn, der finder sted efter lovens
ikrafttræden, vil skulle ske under iagttagelse af de
foreslåede §§ 321 a og 340 a, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 2 og 3, i den grønlandske retsplejelov.
Den foreslåede § 467 a,
jf. lovforslagets § 2, nr. 6, om anvendelse af
videoafhøring som bevis vil gælde for
hovedforhandlinger, der finder sted efter lovens
ikrafttræden. Den vil således også finde
anvendelse på videoafhøringer, der er optaget
før ikrafttrædelsen af de foreslåede
§§ 321 a og 340 a. Det forudsættes imidlertid, at
den foreslåede § 467 a kun anvendes på
videoafhøringer, der før lovens ikrafttræden er
gennemført på en sådan måde, at de efter
de hidtil gældende regler ville kunne have været
anvendt som bevis i retten.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 2, at de dele af lov nr. 118 af
13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold, der ikke er
overført til det grønlandske selvstyres ressort ved
lov nr. 1406 af 27. december 2008 om ændring af lov om
sundhedsvæsnet, ophæves ved lovens ikrafttræden.
Det drejer sig således om de dele af 1938-loven, der
vedrører regler om anbringelse af ekstraordinært
farlige personer og patienter indlagt i henhold til strafferetlig
afgørelse.
Som nævnt i
bemærkningerne til § 1, nr. 4, vil justitsministeren,
hvis loven vedtages, i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i kriminallovens § 263 a udstede en
bekendtgørelse, der i givet fald vil gælde fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Efter den foreslåede
bestemmelse i stk. 3 vil lovforslagets
§ 2, nr. 1, om omgørelse af påtaleopgivelser
og tiltalefrafald, hvis betingelserne for genoptagelse er opfyldt,
alene finde anvendelse på beslutninger om at opgive
påtale (jf. § 312) eller frafalde tiltale (jf. §
313), der træffes efter lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I kriminallov for Grønland, lov nr.
306 af 30. april 2008, foretages følgende
ændringer: | | | | § 2. Denne
lovs første og tredje del finder også anvendes
på overtrædelser af anden lovgivning, medmindre andet
er bestemt. | | 1. I § 2 ændres »anvendes«
til: »anvendelse«. | | | | § 109. For
skyldnersvig dømmes den, som for derigennem at skaffe sig
eller andre uberettiget vinding | | 2. I § 109, nr. 2, ændres
»forstillelse« til: »forstikkelse«. | 1) | … | | | 2) | ved falske foregivender, forstillelse,
uforholdsmæssigt forbrug eller på anden lignende
måde unddrager sine ejendele eller fordringer fra at tjene
sine fordringshavere eller nogle af disse til
fyldestgørelse. | | | | | | § 119. Retten
kan træffe bestemmelse om: | | 3. I § 119, stk. 1, indsættes som nr. 7: | 1) | Advarsel, jf. kapitel 25. | | »7) Anbringelse i anstalt, jf.
kapitel 31.« | 2) | Bøde, jf. kapitel 26. | | | 3) | Betinget anstaltsdom, jf. kapitel
27. | | | 4) | Dom til tilsyn, jf. kapitel 28. | | | 5) | Dom til samfundstjeneste, jf. kapitel
29. | | | 6) | Dom til anstalt og tilsyn, jf. kapitel
30. | | | Stk. 2.
… | | | | | | | | 4. Efter
kapitel 47 indsættes som nyt kapitel: | | | | | | »Kapitel 47 a Patienter indlagt i
henhold til kriminalretlig afgørelse | | | | | | § 263 a.
Justitsministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang
reglerne i Inatsisartutlov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien finder tilsvarende anvendelse på
personer, der opholder sig på psykiatrisk afdeling i henhold
til en retsafgørelse, som er truffet i kriminalretsplejens
former.« | | | | | | § 2 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, lov nr.
305 af 30. april 2008, som ændret ved lov nr. 1388 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 315. En
beslutning om at rejse tiltale eller en beslutning efter
§§ 312 eller 313 kan omgøres af rigsadvokaten
eller justitsministeren. I tilfælde af påtaleopgivelse
eller tiltalefrafald kan omgørelse dog kun finde sted, hvis
der forkyndes en meddelelse herom for sigtede, senest 3
måneder efter at påtaleopgivelsen eller
tiltalefrafaldet er blevet meddelt vedkommende, medmindre sigtedes
forhold har hindret rettidig forkyndelse. Stk. 2.
… | | 1. I § 315, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »forkyndelse«: », eller betingelserne for
genoptagelse efter § 582, nr. 1 eller 2, er
opfyldt«. | | | | | | 2. Efter
§ 321 indsættes: | | | »§ 321
a. Kan politiets afhøring af et barn, når
afhøringen optages på video (videoafhøring),
formodes at ville finde anvendelse som bevis under
hovedforhandlingen, skal der inden afhøringen beskikkes en
forsvarer for den, der er mistænkt eller sigtet eller senere
måtte blive mistænkt eller sigtet i sagen, hvis den
pågældende ikke selv har valgt en forsvarer eller den
valgte forsvarer udebliver.« | | | | | | 3. Efter
§ 340 indsættes før overskriften før
§ 341: | | | | | | Fremgangsmåden ved videoafhøring af
børn | | | | | | »§ 340
a. Kan politiets afhøring af et barn, når
afhøringen optages på video (videoafhøring),
formodes at ville finde anvendelse som bevis under
hovedforhandlingen, skal forsvareren være til stede under
videoafhøringen. Stk. 2.
Den, der er mistænkt eller sigtet, har ikke adgang til at
overvære videoafhøringen. Den pågældende
skal snarest muligt have adgang til sammen med sin forsvarer at
gennemse videooptagelsen hos politiet. En begæring fra den,
der er mistænkt eller sigtet, eller dennes forsvarer om, at
der foretages genafhøring af barnet, skal fremsættes
snarest muligt herefter.« | | | | § 344.
Sigtede underrettes så vidt muligt om alle retsmøder
og er berettiget til at overvære dem. Dette gælder ikke
retsmøder, der afholdes med henblik på at opnå
rettens forudgående beslutning om foretagelse af
tvangsindgreb efter kapitlerne 36 og 37 samt §§ 417-427.
Er sigtede tilbageholdt, kan politiet undlade at bringe den
pågældende til stede i retten, hvis det vil være
forbundet med uforholdsmæssige vanskeligheder. Stk. 2-4.
… | | 4. I § 344, stk. 1, 2. pkt., udgår
»samt §§ 417-427«. | | | | 5. I § 344, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt.: »Det gælder endvidere ikke
retsmøder, som afholdes med henblik på afhøring
af et barn, når retten efter § 155, stk. 3,
har bestemt, at afhøringen skal optages på
video.« | | | | | | | | | | 6. Efter
§ 467 indsættes: | | | »§ 467
a. Politiets afhøring af et barn kan, når
afhøringen er optaget på video (videoafhøring),
benyttes som bevis under hovedforhandlingen.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. Stk. 2. Lov nr.
118 af 13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold
ophæves. Stk. 3. §
2, nr. 1, finder alene anvendelse på beslutninger om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, der træffes efter
lovens ikrafttræden. | | | |
|