Fremsat den 29. januar 2014 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven og lov
om maritime uddannelser
(Finansiering af international
studentermobilitet og udskydelse af virkningstidspunktet for
tilmelding og framelding til uddannelsens fag og prøver for
visse studerende m.v.)
§ 1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 367 af 25. marts 2013, som ændret ved § 1 i lov nr.
623 af 12. juni 2013 og § 1 i lov nr. 898 af 4. juli 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »udpeger«: »og
afsætter«.
2. I
§ 14, stk. 5, indsættes som
3. pkt.:
»Rektor skal efter drøftelse
med ph.d.-skolelederne igangsætte evalueringer, herunder
internationale evalueringer, af ph.d.-skolerne og følge op
på evalueringerne.«
3. § 19,
stk. 3 og 4, ophæves.
Stk. 5-11 bliver herefter stk. 3-9.
4. I
§ 19, stk. 11, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 10« til: »stk. 8«.
5.
Efter § 19 indsættes:
Ȥ 19
a. Tilskud til universitetets udbud af valgfrie og
obligatoriske forløb samt gensidige udvekslingsaftaler i
udlandet ydes til den del af uddannelsen, der gennemføres i
Danmark, så der kun udbetales tilskud for indgående
studerendes aktivitet svarende til værdien af den aktivitet,
de udgående studerende får merit for.
Stk. 2. Tilskud til
universitetets udbud af valgfrie og obligatoriske forløb i
udlandet alene eller med et eller flere samarbejdsuniversiteter
efter § 3 a, stk. 1, ydes ud fra takster på de
årlige finanslove og antal årsstuderende for den del af
uddannelsen, der gennemføres i Danmark. I de tilfælde,
hvor der er krav om gensidig udveksling, udløser de
studerende optaget på det udenlandske universitet tilskud for
den del af uddannelsen, der gennemføres i Danmark, hvis de
er udvekslet med studerende optaget på det danske universitet
efter aftale mellem et dansk universitet og et universitet i
udlandet.
Stk. 3. Optjent merit
for studerende, der, mens de er optaget på det danske
universitet, tager på selvarrangerede ophold på et
universitet i udlandet, og ikke er omfattet af en gensidig
udvekslingsaftale, jf. stk. 1, kan indgå i beregningen af
tilskud. Ved beregningen af tilskud, jf. stk. 1, indgår ikke
merit for studerende, der finansieres via
udlandsstipendieordningen, jf. SU-lovens afsnit I a.
Stk. 4. Tilskud til
universitetets udbud af godkendte uddannelser i udlandet efter
§ 3 a, stk. 2, ydes ud fra takster på de årlige
finanslove og antal årsstuderende for den del af uddannelsen,
der gennemføres i Danmark.
Stk. 5. Universitetet
kan anvende egne midler til at afholde udgifter vedrørende
studerende, der ikke udløser tilskud efter stk. 1, i de
tilfælde, hvor studerende optaget på et universitet i
udlandet, er omfattet af en aftale og tager dele af deres
uddannelse på et dansk universitet i Danmark.«
6. I
§ 26, stk. 2, ændres
»stk. 1, 8 og 10« til: »stk. 1, 6 og
8«.
7. I
§ 26 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Universitetet skal opkræve betaling for indgående
studerende, der er optaget på udenlandske universiteter, og
som tager dele af deres uddannelse på det
pågældende universitet i Danmark, og som ikke er
omfattet af en aftale om udveksling mellem det danske universitet
og et universitet i udlandet, jf. dog § 19 a, stk.
5.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
8. I
§ 26, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«,
»stk. 1 og 3« ændres til: »stk. 1 og
4«, og »stk. 10« ændres til: »stk.
8«.
9. I
§ 30 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6. Inventar
og løsøre, som erhverves for offentlige midler af
universitetet, og som har en sådan almen interesse ud over
universitetets formål, at det må henregnes til den
danske kulturarv, er statens ejendom.
Stk. 7. Ejendomsretten
til bygningsintegreret kunst følger ejendomsretten til
bygningen.«
§ 2
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 8. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændring:
1. § 7,
stk. 5 og 6, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan indhente de nødvendige oplysninger fra
uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de studerende,
personalet, herunder ansættelsesvilkår, udstyr,
huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler om
uddannelsesinstitutionernes drift i øvrigt til brug for
fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber
m.v. og til brug for gennemførelse af tilsyn,
kvalitetssikring og -kontrol og udarbejdelse af statistik.
Stk. 6. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om betingelser for ydelse og udbetaling af
tilskud og lån, herunder om hvilke studerende der kan
indgå i beregningen af tilskud, om aktivitetsindberetninger,
samt om kontrol og tilbagebetaling af udbetalte tilskud og
lån, om uddannelsesinstitutionernes forsikringsforhold og om
deres anvendelse af administrative systemer. Ministeren kan
herunder fastsætte, at reglerne har virkning før deres
ikrafttræden.
Stk. 7. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om aftaler om udveksling af studerende med
uddannelsesinstitutioner i udlandet og om
uddannelsesinstitutionernes afholdelse af udgifterne til
undervisningen i forbindelse med udvekslingsaftaler.
Stk. 8. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om deltagerbetaling for de studerende, der
ikke indgår i beregningen af tilskud, jf. stk. 6.«
§ 3
I lov nr. 898 af 4. juli 2013 om ændring af
universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser
og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et
fuldt studieår, afskaffelse af muligheden for at melde fra
prøver, etablering af bedre rammer for merit ved
studieophold på en anden institution eller studieskift og
bedre overgange mellem bachelor- og kandidatuddannelser m.v.),
foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. § 2,
nr. 1, og § 4, nr. 1 og 2, har virkning fra den 1. juli
2014.
Stk. 4. § 8, stk.
2, i universitetsloven, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4, og § 3, nr. 1, har, for så vidt angår
tilmelding af bachelorstuderende til fag og prøver på
kandidat-
uddannelse, virkning fra den 1. juli
2014.
Stk. 5. § 8, stk.
2, i universitetsloven, som affattet ved denne lovs § 1, stk.
4, har virkning for studerende, der påbegynder en
bacheloruddannelse fra den 1. juli 2014 eller senere, og for
øvrige bachelorstuderende samt for alle kandidatstuderende
fra den 1. juli 2015.
Stk. 6. § 3, nr. 1
og 2, har virkning for bachelor- og kandidatstuderende ved
Designskolen Kolding samt for bachelorstuderende, der
påbegynder en bachelor- eller grunduddannelse fra den 1. juli
2014 eller senere. For øvrige bachelor- og
kandidatstuderende har § 3, nr. 1 og 2, om tilmelding og
framelding til uddannelsens fag og prøver, virkning fra den
1. juli 2015.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 7.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2014.
Stk. 2. § 1, nr.
3-8, har dog virkning fra 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Universitetsloven | | | 3.1.1. | Særskilt hjemmel til finansiering af
international studentermobilitet m.v. | | | | 3.1.1.1. | Gældende ret | | | | 3.1.1.2. | Den foreslåede ordning | | | 3.1.2. | Universiteternes råderet over
inventar og løsøre | | | | 3.1.2.1. | Gældende ret | | | | 3.1.2.2. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Lov om maritime uddannelser | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Den foreslåede ordning | | 3.3. | Lov om ændring af universitetsloven,
lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser
og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et
fuldt studieår, afskaffelse af muligheden for at melde fra
prøver, etablering af bedre rammer for merit ved
studieophold på en anden institution eller studieskift og
bedre overgange mellem bachelor- og kandidatuddannelser m.v.) | | | 3.3.1. | Udskydelse af virkningstidspunktet for
tilmelding og framelding til uddannelsens fag og prøver for
visse studerende | | | | 3.3.1.1. | Gældende ret | | | | 3.3.1.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1. Indledning
Danmark skal være et åbent
samfund, som samarbejder med omverdenen både
økonomisk, politisk og kulturelt. Som en del af indsatsen
for at styrke kvaliteten og relevansen af de videregående
uddannelser skal der skabes de bedst mulige rammer for
internationaliseringen af de videregående
uddannelsesinstitutioner.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Ved international studentermobilitet ved
studieophold er det en tilskudsforudsætning, at der er
balance mellem den aktivitet, som optjenes af henholdsvis ind- og
udgående studerende på studieophold.
Formålet med balanceprincippet er at
sikre, at den danske stat ikke finansierer studerende fra
udenlandske uddannelsesinstitutioner på studieophold i
Danmark i højere grad, end andre lande finansierer
studerende fra danske uddannelsesinstitutioner, som er på
studieophold i udlandet. Balanceprincippet har imidlertid vist sig
at være vanskeligt at håndtere i praksis, og der har
gennem en årrække ikke været balance. Generelt
modtager de danske uddannelsesinstitutioner således flere
studerende fra udenlandske uddannelsesinstitutioner, end de sender
deres egne studerende på studieophold i udlandet.
Balanceprincippet suppleres derfor med, at
institutionerne får hjemmel til at indskrive og finansiere
indgående udvekslingsstuderende, der indskrives udover
balancen, og som derfor ikke er tilskudsudløsende, og som
efter institutionernes vurdering har en strategisk betydning i
forhold til deres internationaliseringsarbejde.
Med lovforslaget får institutionerne
mere frihed og fleksibilitet til at planlægge internationale
samarbejder samtidig med, at kravet om, at der skal være
økonomisk balance mellem den indgående og den
udgående mobilitet for udveksling af studerende, opretholdes.
Institutionerne gives en 3-årig periode for reguleringen af
den økonomiske balance af ind- og udgående studerende
for perioden 2013-2015. Erhvervsakademierne og
professionshøjskolerne er allerede omfattet af en
tilsvarende opgørelsesperiode. Frem mod afslutningen af
opgørelsesperioden 2013-2015 vil der blive foretaget en
evaluering af den samlede ordning for de videregående
uddannelser.
I lovforslaget er desuden medtaget en
ændring af virkningstidspunktet for tilmelding og framelding
til uddannelsens fag og prøver for visse studerende i
forhold til studiefremdriftsreformen, som blev vedtaget som lov nr.
898 af 4. juli 2013. Lovforslaget blev fremsat på baggrund af
aftale af 18. april 2013 mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. Med
ændringen udskydes virkningstidspunktet for allerede optagne
studerende ved universiteterne, og de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner med undtagelse af
Designskolen Kolding til 1. juli 2015.
Endelig indeholder lovforslaget mindre
justeringer på universitetsområdet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Universitetsloven
3.1.1. Særskilt hjemmel til finansiering af
international studentermobilitet m.v.
3.1.1.1. Gældende ret
De danske universiteter modtager
taxametertilskud på grundlag af de studerende, der
gennemfører uddannelsesaktivitet på universitetet,
uanset om de studerende er optaget på en uddannelse på
selve universitetet eller er indgående
udvekslingsstuderende.
I forhold til international studentermobilitet
ved studieophold betyder princippet, at udenlandske indgående
udvekslingsstuderende (studerende optaget på en uddannelse
på en institution i udlandet) på studieophold i Danmark
udløser taxametertilskud til det danske universitet, mens
udgående danske studerende (studerende optaget på en
uddannelse på et dansk universitet i Danmark) på
studieophold i udlandet ikke udløser tilskud til det danske
universitet under studieopholdet.
Det følger af bemærkninger til
universitetsloven, jf. L 143, Folketingstidende 2010-11 (1.
samling), tillæg A, side 26, at det er en
tilskudsforudsætning, at der er økonomisk balance
mellem den aktivitet, som optjenes af henholdsvis ind- og
udgående studerende på studieophold. Det
indebærer, at taxametertilskuddet for de indgående
studerende maksimalt kan svare til værdien af de European
Credit Transfer System-point (ECTS-point), som danske,
udgående studerende i samme periode har optjent på
studieophold i udlandet. For at opretholde balancen bliver der
på tillægsbevillingsloven korrigeret for forskellen
mellem værdien af aktiviteten optjent af ud- og
indgående studerende på universiteterne. Det
følger endvidere af samme bemærkninger til
universitetsloven, at universitetet skal tilrettelægge sit
samlede udbud af dele af godkendte uddannelser ved de udenlandske
universiteter som valgfrie eller obligatoriske forløb,
så der er gensidighed og økonomisk balance.
Gensidigheden og den økonomiske balance vurderes over en
årrække og for den samlede universitetssektor under
ét. Studerende optaget på udenlandske universiteter,
der er på studieophold ved et dansk universitet formidlet via
Denmarks International Study Program (DIS), Fulbright eller Rotary
Ambassadorial Scholarships, er ikke omfattet af universiteternes
balancekrav.
3.1.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at universiteterne
får særskilt hjemmel til at indskrive og finansiere
indgående udvekslingsstuderende på studieophold, som
ikke udløser taxametertilskud i henhold til balancekravet.
Den foreslåede hjemmel til at universiteterne kan indskrive
og finansiere indgående udvekslingsstuderende på
studieophold, som ikke udløser taxametertilskud, vil
gøre det lettere for universiteterne at administrere det
økonomiske balanceprincip, idet universiteterne med denne
hjemmel selv kan indskrive og finansiere de udvekslingsstuderende
udover balancen, som efter deres vurdering har en strategisk
betydning i forhold til deres internationaliseringsarbejde.
Studerende optaget på udenlandske universiteter, der er
på studieophold ved et dansk universitet formidlet via
Denmark's International Study Program (DIS), Fulbright eller Rotary
Ambassadorial Scholarships, er fortsat ikke omfattet af
universiteternes balancekrav.
Ordningen foreslås at få virkning
fra den 1. januar 2014.
3.1.2. Universiteternes råderet over inventar og
løsøre
3.1.2.1. Gældende ret
Efter universitetslovens § 30, stk. 2,
kan ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser overdrage inventar og andet løsøre til
universitetet. Efter § 30, stk. 3, skal de vilkår, der
fastsættes ved overdragelse efter stk. 2, godkendes af de
bevilgende myndigheder. Denne overdragelse fandt sted ved aktstykke
136 af 5. september 2007. Aktstykket indeholdt en undtagelse, som
sikrede, at løsøre, der har en almen interesse ud
over universiteternes formål, forblev statsligt. På
finansloven for 2008 blev tekstanmærkning nr. 167 optaget.
Tekstanmærkningen gav hjemmel til, at universiteternes
fremtidige erhvervelser ved køb for offentlige midler af
inventar eller andet løsøre, der har en almen
interesse ud over universiteternes formål, skulle være
statslig ejendom.
Tekstanmærkningen er optaget på de
efterfølgende finanslove, senest finansloven for 2014.
3.1.2.2. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede ændring
indarbejdes tekstanmærkningens hjemmel i materiel lovgivning.
Tekstanmærkningen vil herefter udgå af finansloven. Der
er således tale om en fortsættelse af gældende
ret, der ikke ændrer retsstillingen for universiteterne for
så vidt angår inventar og andet
løsøre.
3.2. Lov
om maritime uddannelser
3.2.1. Gældende ret
De maritime uddannelsesinstitutioner modtager
taxametertilskud på grundlag af de studerende, der
gennemfører uddannelsesaktivitet på institutionerne,
uanset om de studerende er optaget på en uddannelse på
selve institutionen eller er indgående
udvekslingsstuderende.
I forhold til international studentermobilitet
følger det af bekendtgørelse om tilskud til maritime
uddannelsesinstitutioner og om optag på visse maritime
uddannelser, at det alene er visse udenlandske studerende, der kan
indgå i beregningen af tilskud til de maritime
uddannelsesinstitutioner. Det drejer sig om studerende, som:
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c som medfølgende barn af en
udlænding, der har opholdstilladelse på grundlag af
beskæftigelse m.v., jf. udlændinge-lovens § 9
a,
3) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
4) efter EU-retten, EØS-aftalen eller
andre internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
En udenlandsk studerende er omfattet af nr. 2,
uanset at forælderens opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a ophører efter tidspunktet
for den studerendes optagelse på uddannelsen.
Det er efter bekendtgørelse om tilskud
til maritime uddannelsesinstitutioner og om optag på visse
maritime uddannelser en tilskudsforudsætning, at der er
balance mellem indgående og udgående
udvekslingsstuderende i det enkelte finansår.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget videreføres
forudsætningen om balance mellem den aktivitet, som
gennemføres af henholdsvis ind- og udgående studerende
på studieophold.
Det foreslås, at ministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende
udveksling af internationale studerende, herunder om afholdelse af
udgifter til disse studerende.
Det foreslås endvidere, at hvis den
danske institution modtager flere indgående studerende, end
institutionen sender ud, kan institutionen indskrive og afholde
udgifter til dette overskud af indgående studerende af
institutionens ordinære tilskud. Balancen opgøres ved
3-årsperioder, første gang 2013-2015.
Ordningen foreslås at få virkning
fra den 1. januar 2014.
Herudover foreslås det, at der
indsættes en bemyndigelse i lovens § 7, som nyt stk. 8,
sådan at ministeren kan fastsætte regler om
deltagerbetaling for internationale studerende, der ikke
indgår i beregningen af tilskud, jf. ovenfor. Hjemlen svarer
til den hjemmel, der gælder for de øvrige
uddannelsesinstitutioner på ministerområdet. Der findes
ikke en generel hjemmel til deltagerbetaling i lov om maritime
uddannelser. Der er alene hjemmel til deltagerbetaling for meget
specifikke forhold. For at de maritime uddannelsesinstitutioner
får samme muligheder for at udbyde undervisning med
deltagerbetaling til andre end de personkredse, der allerede er
nævnt i loven, foreslås denne bemyndigelse til
ministeren.
Ordningen forslås at få virkning
fra lovens ikrafttrædelsesdato.
3.3. Lov
om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om
maritime uddannelser og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Obligatorisk tilmelding til
fag og prøver svarende til et fuldt studieår,
afskaffelse af muligheden for at melde fra prøver,
etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på en
anden institution eller studieskift og bedre overgange mellem
bachelor- og kandidatuddannelser m.v.)
3.3.1. Udskydelse af virkningstidspunktet for tilmelding og
framelding til uddannelsens fag og prøver for visse
studerende
3.3.1.1. Gældende ret
Ved lov nr. 898 af 4. juli 2013 om
ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om
maritime uddannelser og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) fik ministeren bl.a. hjemmel
til at fastsætte regler om tilmelding og framelding af
studerende til uddannelsens fag og prøver ved de enkelte
bachelor- og kandidatuddannelser, der udbydes som
heltidsuddannelser efter universitetslovens § 4, stk. 1, nr. 1
og 2, ved de enkelte erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der udbydes efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, ved
de enkelte bachelor- og kandidatuddannelser, der udbydes efter lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, samt
ved uddannelser, der udbydes efter lov om maritime uddannelser. Det
følger af loven, at ministeren vil fastsætte regler
om, at uddannelsesinstitutionerne får pligt til at sikre, at
samtlige studerende hvert studieår bliver tilmeldt
uddannelsens fag og prøver svarende til 60 ECTS-point,
uanset at den studerende mangler at bestå prøver fra
det foregående studieår. Det følger endvidere af
loven, at de nye regler om tilmelding og framelding af studerende
til uddannelsens fag og prøver får virkning fra den 1.
juli 2014, så det vil omfatte alle studerende fra
studieåret 2014-15.
3.3.1.2. Den foreslåede ordning
Med det formål at give visse
uddannelsesinstitutioner en længere tidshorisont i forhold
til at kunne informere og inddrage de studerende i rimelig tid,
foreslås det, at de nye regler om automatisk tilmelding til
fag og prøver udsættes et år til 1. juli 2015
for allerede optagne studerende på universiteternes bachelor-
og kandidatuddannelser, der udbydes efter universitetslovens §
4, og på bachelor- og kandidatuddannelser, der udbydes efter
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner,
bortset fra studerende ved Designskolen Kolding.
Det betyder, at de nye regler om automatisk
tilmelding til fag og prøver fortsat får virkning fra
den 1. juli 2014 for alle øvrige studerende, herunder
studerende der starter på en bacheloruddannelse efter
universitetsloven eller efter lov om videregående
kunstneriske uddannelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. juli 2013 til den 26. august 2013 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet, Akademisk
Arkitektforening, Akkrediteringsrådet, Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger, Arkitektskolen Aarhus,
C3, Censorformandskaberne for erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, diplomuddannelser og
akademiuddannelser, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, Danish Institute for Study Abroad, Danish
Society for Education and Business, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur
Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Dansk Kunstnerråd,
Dansk Magisterforening, Dansk Sø-Restaurations Forening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Designere, Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kunsthåndværkere, Danske Landbrugsskoler, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Regioner, Danske Revisorer - FSR,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Datatilsynet, DDA (Danish Design Association), De Studerendes
Landsråd (DSL), Den Danske Filmskole, Den Nationale
Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding, Det Centrale
Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kongelig Danske Videnskabernes Selskab,
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det
Strategiske Forskningsråd, Dramatikeruddannelsen,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervsakademiet Copenhagen
Business Academy, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
Fiskeriskolen, Foreningen af private, selvejende gymnasier,
studenter- og hf-kurser, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, FTF, GTS - Godkendt Teknologisk
Service, Gymnasiernes bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK/kommunal, HK/Stat,
Højteknologifonden, Ingeniørforeningen i Danmark,
IT-Universitetet i København, KL, KSL - Konservative
Studerendes Landsorganisation, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Kunstakademiets Billedkunstskoler, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC),
Lederne, LO, Lægemiddelforeningen, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime
Studerende Danmark, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Frederikshavn, Maskinmestrenes forening, Metal Søfart,
Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Psykolognævnet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser, Repræsentanter for de studerende på de
maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter for
forstanderne for de maritime institutioner, Repræsentanter
for undervisere på de maritime institutioner, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet for
de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Teknologi og Innovation, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Sektorforskningens
Direktørkollegium, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole,
Skoleskibet Georg Stage, Skuespillerskolen ved Aarhus Teater,
Statens Teaterskole, Studievalg Fyn, Studievalg København,
Studievalg Midt- og Vestjylland, Studievalg Nordjylland, Studievalg
Sjælland, Studievalg Sydjylland, Studievalg
Østjylland, SU-rådet, Svendborg Søfartsskole,
Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk
Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Søfartens Ledere, Søværnet, Tekniq, Teknisk
Landsforbund, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de
maritime uddannelser, University College Lillebælt,
University College Nordjylland, University College Sjælland,
University College Syddanmark, VIA University College, Aalborg
Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus
Universitet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
foreslås det, at eftersom rektor udpeger ph.d.-skolelederen,
har rektor også bemyndigelse til at afsætte
ph.d.-skolelederen. En afsættelse skal ske inden for de
almindelige forvaltningsmæssige rammer herfor.
Til nr. 2
Den foreslåede tilføjelse
indsættes for at placere ansvaret for gennemførelsen
af evalueringer, herunder internationale evalueringer, af
ph.d.-skolerne. Det er allerede reguleret i universitetslovens
§ 16 b, stk. 2, nr. 5, at ph.d.-udvalget skal udtale sig om
evaluering af ph.d.-uddannelse og -vejledning, herunder
internationale evalueringer af ph.d.-skolerne, til
ph.d.-skolelederen.
Internationale evalueringer skal
gennemføres med regelmæssige mellemrum, f.eks. hvert
5. år, og ved brug af internationale paneler. Inden
igangsættelse skal evalueringen drøftes med
ph.d.-skolelederen og i ph.d.-udvalget. Det er rektors ansvar at
gennemføre og følge op på eventuelle
opmærksomhedspunkter i såvel de internationale
evalueringer som i de løbende evalueringer af
ph.d.-skolernes aktiviteter.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk ændring.
Bestemmelserne overføres til den foreslåede § 19
a, der samler de gældende bestemmelser vedrørende
tilskud til dele af valgfrie eller obligatoriske uddannelser i
udlandet og tilskud til Erasmus Mundus-kandidatuddannelser.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ændring i nr. 3.
Til nr. 5
Med bestemmelsen i det foreslåede stk. 1 fastholdes balanceprincippet
således, at der skal være økonomisk balance
mellem den aktivitet, som optjenes af henholdsvis ind- og
udgående studerende. Det økonomiske balanceprincip
indebærer, at taxametertilskuddet for de indgående
studerende maksimalt kan svare til værdien af de European
Credit Transfer System-point (ECTS-point), som danske,
udgående studerende i samme periode har optjent på
studieophold i udlandet.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 overføres den nugældende
bestemmelse om tilskud til dele af valgfrie eller obligatoriske
forløb uændret. Med forslaget er der ikke tilsigtet
nogen ændring af gældende ret. Den foreslåede
bestemmelse beskriver, hvilke studerende der udløser tilskud
i forbindelse med dele af uddannelser i udlandet med eller uden
samarbejdsuniversitet.
Det er fortsat en tilskudsforudsætning,
at der i udvekslingen er gensidighed og økonomisk balance.
Balanceprincippet suppleres med dette lovforslag således, at
det enkelte universitet får mulighed for, jf. nyt stk. 5, at
indskrive og finansiere de indgående udvekslingsstuderende
udover balancen, og som institutionen vurderer, har en strategisk
betydning i forhold til deres internationaliseringsarbejde.
Gensidigheden og den økonomiske balance vurderes over en
årrække og for den samlede universitetssektor under
ét. Konkret gives universiteterne en 3-årig periode
for reguleringen af den økonomiske balance af ind- og
udgående studerende for perioden 2013-2015.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 3 kan optjent merit for optagne
studerendes selvarrangerede ophold på et universitet i
udlandet, der ikke er omfattet af en gensidig udvekslingsaftale,
indgå i opgørelsen af universitetets økonomiske
balance. Denne aktivitet vurderes at være
begrænset.
Den nugældende bestemmelse
vedrørende Erasmus Mundus-kandidatuddannelser, jf. §
19, stk. 4, foreslås videreført uændret med
bestemmelsens stk. 4. Med forslaget er
der således ikke tilsigtet nogen ændring af
gældende ret. Den foreslåede bestemmelse beskriver,
hvilke studerende der udløser tilskud i forbindelse med
Erasmus Mundus-kandidatuddannelser. Universiteterne må
fortsat ikke indgå aftaler, hvor deltagerbetalingen
overstiger udlandsstipendiet. Det betyder, at de studerende vil
kunne få dækket hele deres studieafgift i udlandet
gennem det danske udlandsstipendium og dermed få en gratis
uddannelse. Det betyder også, at den studerende vil kunne
få udlandsstipendium, når den studerende er optaget
på en hel dansk uddannelse, som udbydes af et udenlandsk
universitet.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 5 søges etableret en
særskilt hjemmel til, at universitetet kan anvende sine
midler til at indskrive og finansiere indgående
udvekslingsstuderende udover balancen, som universitetet vurderer,
har en strategisk betydning i forhold til deres
internationaliseringsarbejde, hvis disse studerende er omfattet af
en aftale om udveksling, som fx et valgfrit forløb, et
obligatorisk forløb eller en udvekslingsaftale, mellem det
danske universitet og et universitet i udlandet.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ændring i nr. 3.
Til nr. 7
Med den foreslåede bestemmelse skal den
indgående internationale studentermobilitet foregå
inden for rammerne af en aftale om udveksling m.v., hvis
universitetet skal kunne anvende sine midler til finansiering af
indgående udvekslingsstuderende optaget på
universiteter i udlandet, der tager dele af deres uddannelse
på et dansk universitet i Danmark efter den foreslåede
§ 19 a, stk. 5. Efter bestemmelsen skal universiteterne
opkræve betaling for undervisning m.v. under
deltidsuddannelse, i det omfang indgående
udvekslingsstuderende optaget på udenlandske universiteter,
der tager dele af deres uddannelse i Danmark, ikke er omfattet af
en aftale om udveksling m.v., og hvor universitetet ikke har
hjemmel til at anvende egne midler til finansieringen af disse
studerende, jf. den foreslåede § 19 a, stk. 5. For
danske borgere samt udenlandske borgere, der har krav på
ligestilling med danske borgere, opkræves delvis betaling i
henhold til § 26, stk. 1. For øvrige udenlandske
borgere opkræves fuld betaling i henhold til § 26, stk.
2.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ændring i nr. 3 og 8.
Til nr. 9
Med aktstykke 136 af 5. september 2007 fik
universiteterne overdraget det udstyr og andet
løsøre, herunder videnskabeligt udstyr, der anvendes
i universiteternes daglige drift, og som er nødvendigt til
opfyldelse af universiteternes hovedformål: uddannelse,
forskning og formidling. Ved aktstykket blev kunst, samlinger og
lign., der har en almen in-teresse udover universiteternes
formål, ikke overdraget og kan således ikke
gøres til genstand for salg, pantsætning m.v. fra
universitetets side. Derimod var det ikke hensigten med aktstykket
at ændre ved disse genstandes tilknytning (brug, placering
m.v.) til universiteterne. Med godkendelsen af aktstykket godkendte
Finansudvalget tillige en tekstanmærkning, som
efterfølgende blev optaget på finansloven som
tekstanmærkning nr. 167.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 6
sikres der en fortsat statslig ejendomsret til det inventar og
andet løsøre, som fremover erhverves af
universiteterne, og som i henhold til anden lovgivning må
henregnes til den danske kulturarv. Det samme gælder det
inventar og løsøre, som universiteterne har erhvervet
siden overgangen til selveje. Det er dog en forudsætning for
den statslige ejendomsret, at erhvervelsen er sket for offentlige
midler.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 7
slås det fast, at ejendomsretten til bygningsintegreret kunst
følger ejendomsretten til bygningen.
Til §
2
Til nr. 1
Forslaget til § 7,
stk. 5, giver ministeren mulighed for at indhente de
nødvendige oplysninger til brug for det økonomiske
tilsyn med uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud eller
lån efter loven. Bestemmelsen er en videreførelse af
den tidligere § 7, stk. 6.
Med den foreslåede nyaffattelse af stk. 6, videreføres de gældende
bestemmelser om betingelser for udbetaling af tilskud og lån,
aktivitetsindberetninger, kontrol og tilbagebetaling af udbetalte
tilskud og lån, uddannelsesinstitutionernes
forsikringsforhold og om anvendelse af studieadministrative
systemer. Som noget nyt indsættes en bemyndigelse til
ministeren til at fastsætte regler om, hvilke studerende der
kan indgå i beregningen af tilskud. Det anses ikke, at der er
tale om en ny bemyndigelse, men af hensyn til sammenligneligheden
med øvrige regler inden for ministerområdet, findes
det hensigtsmæssigt, at det fremgår klart af loven. Som
led i et ønske om større international
studentermobilitet vil bemyndigelsen bl. a. anvendes til at
fastsætte regler, der giver institutionerne mulighed for at
optage udvekslingsstuderende, der ikke indgår i
tilskudsberegningen. Det foreslås, at regler udstedt i
medfør af § 7, stk. 6, kan få virkning fra 1.
januar 2014. Det vurderes, at dette ikke er bebyrdende for
borgerne.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 3.2.
Med den foreslåede bemyndigelse i stk. 7 kan ministeren fastsætte regler
om udvekslingsaftaler samt om uddannelsesinstitutionernes mulighed
for at indskrive og afholde udgifter i forbindelse med
indgående udvekslingsstuderende, der kommer som led i en
udvekslingsaftale, udover balancen. Såfremt den danske
institution modtager flere indgående studerende end
institutionen sender egne studerende ud, kan institutionen
indskrive og afholde udgifter hertil, jf. det foreslåede stk.
6. På den måde opnår institutionerne en grad af
fleksibilitet i forbindelse med deres planlægning af
udveks-lingen.
Der gives med ændringen i stk. 8 mulighed for at fastsætte regler
om deltagerbetaling for de studerende, der ikke udløser
tilskud, jf. det foreslåede stk. 6. Der vil hovedsagligt
være tale om studerende uden for EU/EØS, eller i
forbindelse med institutionernes udbud af efter- og
videreuddannelse m.m. For at sikre, at der er ens vilkår for
samtlige institutionstyper inden for ressortområdet, findes
det nødvendigt, at de maritime uddannelsesinstitutioner
også har mulighed for at udbyde uddannelser og optage
betalingsstuderende på samme vilkår som kendes for
øvrige uddannelsesinstitutioner.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 3.2.
Til §
3
Til nr. 1
Den foreslåede nyaffattelse af § 6, stk. 3, er en
konsekvensændring, således at ændringerne til lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
samt lov om maritime uddannelser som følge af reformen, der
vedrører rammerne for studiegennemførelse, fuldt ud
fortsat skal have virkning fra den 1. juli 2014, mens der
foreslås visse ændringer i virkningstidspunktet for
så vidt angår universitetsloven og lov om
videregående kunstneriske uddannelser, jf. forslagets stk.
4-6.
Med stk. 4,
foreslås det, at forslaget om udskydelse af
virkningstidspunktet for reformen ikke omfatter den del, der
muliggør, at bachelorstuderende sidst i deres uddannelse,
kan tilmeldes fag og prøver på kandidatuddannelse.
Denne bestemmelse får fortsat virkning fra den 1. juli
2014.
Øvrige ændringer i § 1, nr.
4, og § 3, nr. 1 og 2, som foreslået ved stk. 5 og 6, om
tilmelding og framelding af studerende til uddannelsens fag og
prøver svarende til 60 ECTS-point pr. studieår,
foreslås fastholdt for studerende, der påbegynder en
bachelor- eller grunduddannelse fra den 1. juli 2014 eller senere,
samt for studerende ved Designskolen Kolding. For alle
øvrige studerende, herunder studerende der starter på
en kandidatuddannelse fra september 2014, udskydes dette tiltag,
så det først får virkning fra 1. juli 2015. Det
betyder, at alle studerende vil være omfattet af denne del af
reformen fra studieåret 2015-16.
Designskolen Kolding har givet udtryk for, at
der ikke er behov for overgangsordninger for denne institution.
Af hensyn til tilrettelæggelsen af
universitetsuddannelserne og de videregående kunstneriske
uddannelser med undtagelse af Designskolen Kolding vil udskydelsen
på et år give institutioner og studerende bedre
muligheder for at indrette sig efter de nye krav.
For nye bachelor- og
grunduddannelsesstuderende vurderes det, at der ikke er et
sådant tilrettelæggelseshensyn, der
nødvendiggør en udskydelse af reformen.
Til §
4
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juni 2014.
Af budgettekniske årsager foreslås
det med bestemmelsen i stk. 2, at de
dele af loven, som vedrører institutionernes finansiering af
international studentermobilitet, den økonomiske balance
mellem indgående og udgående studerende får
virkning fra 1. januar 2014, så de kan gælde for hele
finansåret 2014. Det bemærkes, at det vurderes, at der
ikke er tale om bebyrdende bestemmelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 367 af 25. marts 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 632 af 12. juni 2013 og §
1 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 14. Universitetets daglige ledelse
varetages af rektor inden for de rammer, som bestyrelsen har
fastsat. Den øvrige ledelse varetager sine opgaver efter
bemyndigelse fra rektor. Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
(Udelades) Stk. 4.
(Udelades) | | 1. I § 14, stk. 5, 1. pkt., indsættes
efter »udpeger«: »og afsætter«. | Stk. 5.
Rektor opretter en eller flere ph.d.-skoler, hvor ph.d.-uddannelse
foregår, og udpeger ph.d.-skolelederen. Ph.d.-skolelederen
skal være anerkendt forsker og skal i relevant omfang have
erfaring med uddannelse. | | 2. I § 14, stk. 5, indsættes som 3. pkt.: »Rektor skal efter drøftelse
med ph.d.-skolelederne igangsætte evalueringer, herunder
internationale evalueringer, af ph.d.-skolerne og følge op
på evalueringerne.« | | | | § 19. Ministeren yder tilskud til
universitetets undervisnings-, forsknings- og formidlingsvirksomhed
og andre opgaver, som er henlagt til universitetet, jf. dog stk.
3. Stk. 2.
(Udelades) | | | Stk. 3.
Tilskud til universitetets udbud af dele (valgfrie eller
obligatoriske) af godkendte uddannelser i udlandet alene eller med
et eller flere samarbejdsuniversiteter efter § 3 a,
stk. 1, ydes ud fra takster på de årlige
finanslove og antal årsstuderende for den del af uddannelsen,
der gennemføres i Danmark. I de tilfælde, hvor der er
krav om gensidig udveksling, udløser de studerende optaget
på det udenlandske universitet tilskud for den del af
uddannelsen, der gennemføres i Danmark, hvis de er udvekslet
med studerende optaget på det danske universitet efter aftale
mellem et dansk universitet og et universitet i udlandet. Stk. 4.
Tilskud til universitetets udbud af godkendte uddannelser i
udlandet efter § 3 a, stk. 2, ydes ud fra takster
på de årlige finanslove og antal årsstuderende
for den del af uddannelsen, der gennemføres i Danmark. | | 3. § 19, stk. 3 og 4, ophæves. Stk. 5-11 bliver herefter stk. 3-9. | | | | Stk. 11. Ministeren fastsætter
nærmere regler om administrationen af fripladser og
stipendier efter stk. 10, herunder om, 1) (Udelades) 2) (Udelades) 3) (Udelades) 4) (Udelades) 5) (Udelades) | | 4. I § 19, stk. 11, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 10» til: »stk. 8«. | | | | | | 5. Efter
§ 19 indsættes: »§ 19
a. Tilskud til universitetets udbud af valgfrie og
obligatoriske forløb samt gensidige udvekslingsaftaler i
udlandet ydes til den del af uddannelsen, der gennemføres i
Danmark, så der kun udbetales tilskud for indgående
studerendes aktivitet svarende til værdien af den aktivitet,
de udgående studerende får merit for. Stk. 2. Tilskud
til universitetets udbud af valgfrie og obligatoriske forløb
i udlandet alene eller med et eller flere samarbejdsuniversiteter
efter § 3 a, stk. 1, ydes ud fra takster på de
årlige finanslove og antal årsstuderende for den del af
uddannelsen, der gennemføres i Danmark. I de tilfælde,
hvor der er krav om gensidig udveksling, udløser de
studerende optaget på det udenlandske universitet tilskud for
den del af uddannelsen, der gennemføres i Danmark, hvis de
er udvekslet med studerende optaget på det danske universitet
efter aftale mellem et dansk universitet og et universitet i
udlandet. Stk. 3. Optjent
merit for studerende, der, mens de er optaget på det danske
universitet, tager på selvarrangerede ophold på et
universitet i udlandet og ikke er omfattet af en gensidig
udvekslingsaftale, jf. stk. 1, kan indgå i beregningen af
tilskud. Ved beregningen af tilskud, jf. stk. 1, indgår ikke
merit for studerende, der finansieres via
udlandsstipendieordningen, jf. SU-lovens afsnit 1 a. Stk. 4. Tilskud
til universitetets udbud af godkendte uddannelser i udlandet efter
§ 3 a, stk. 2, ydes ud fra takster på de årlige
finanslove og antal årsstuderende for den del af uddannelsen,
der gennemføres i Danmark. Stk. 5.
Universitetet kan anvende egne midler til at afholde udgifter
vedrørende studerende, der ikke udløser tilskud efter
stk. 1, i de tilfælde, hvor studerende optaget på et
universitet i udlandet, er omfattet af en aftale og tager dele af
deres uddannelse på et dansk universitet i
Danmark.« | | | | § 26. Universitetet opkræver
delvis betaling for deltagelse i undervisning og i prøver og
anden bedømmelse, der indgår i eksamen, under
deltidsuddannelse, hvortil der ydes delvis tilskud efter
§ 19, stk. 1, og § 20, stk. 1. | | | Stk. 2.
Universitetet skal opkræve fuld betaling for deltagelse i
undervisning og i prøver og anden bedømmelse, der
indgår i eksamen, under heltids- og deltidsuddannelse, i det
omfang der ikke er ydet tilskud eller givet friplads til
aktiviteten, jf. § 19, stk. 1, 8 og 10, og
§ 20, stk. 1. | | 6. I § 26, stk. 2, ændres »stk.
1, 8 og 10« til: »stk. 1, 6 og 8«. | | | 7. I § 26 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Universitetet skal opkræve betaling for indgående
studerende, der er optaget på udenlandske universiteter, og
som tager dele af deres uddannelse på det
pågældende universitet i Danmark, og som ikke er
omfattet af en aftale om udveksling mellem det danske universitet
og et universitet i udlandet, jf. dog § 19 a, stk.
5.« | Stk. 4.
(Udelades) | | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7. | | | | Stk. 5.
Universitetet udarbejder et beregningsgrundlag til brug ved
fastsættelse af deltagerbetaling efter stk. 1-3.
Deltagerbetalingen efter stk. 1 og 3 må sammen med et
eventuelt tilskud ikke overstige omkostningerne. Deltagerbetalingen
efter stk. 2 skal mindst svare til omkostningerne og
udgør ved tildeling af delvis friplads efter § 19,
stk. 10, differencen mellem værdien af den delvise
friplads og tilskuddet efter § 19, stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for
udarbejdelse af beregningsgrundlag. | | 8. I § 26, stk. 4, som bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«,
»stk. 1 og 3« ændres til: »stk. 1 og
4« og »stk. 10« ændres til: »stk.
8«. | | | | § 30. Universiteter, der ved denne
lov overgår til at være selvejende universiteter, er
omfattet af ordningen for den statslige
ejendomsadministration. Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
(Udelades) Stk. 4.
(Udelades) Stk. 5.
(Udelades) | | | | | 9. I § 30 indsættes som stk. 6 og 7: »Stk. 6.
Inventar og løsøre, som erhverves for offentlige
midler af universitetet, og som har en sådan almen interesse
ud over universitetets formål, at det må henregnes til
den danske kulturarv, er statens ejendom. Stk. 7.
Ejendomsretten til bygningsintegreret kunst følger
ejendomsretten til bygningen.« | | | | | | § 2 | | | I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 8. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 7.
Vilkår og rammer for tilskud og lån, herunder
størrelsen på tilskud og grundlag for
opgørelsen af aktivitet, fastsættes på de
årlige finanslove. Uddannelsesinstitutionen disponerer frit
inden for sit formål ved anvendelse af de statslige tilskud
og øvrige indtægter under et. Uddannelsesinstitutionen
kan opspare tilskud til anvendelse i efterfølgende
finansår. Uddannelsesinstitutionen er underlagt tilsyn af
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser. Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
(Udelades) Stk.4.
(Udelades) | | | Stk. 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om betingelser
for ydelse og udbetaling af tilskud og lån, herunder om
aktivitetsindberetninger, samt om kontrol og tilbagebetaling af
udbetalte tilskud og lån, om uddannelsesinstitutionernes
forsikringsforhold og om deres anvendelse af administrative
systemer. Stk. 6.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan indhente de nødvendige oplysninger fra
uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de studerende,
personalet, herunder ansættelsesvilkår, udstyr,
huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler om
uddannelsesinstitutionernes drift i øvrigt til brug for
fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber
m.v. og til brug for gennemførelse af tilsyn,
kvalitetssikring og -kontrol og udarbejdelse af statistik. | | 1. § 7, stk. 5 og 6,ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan indhente de nødvendige oplysninger fra
uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de studerende,
personalet, herunder ansættelsesvilkår, udstyr,
huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler om
uddannelsesinstitutionernes drift i øvrigt til brug for
fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber
m.v. og til brug for gennemførelse af tilsyn,
kvalitetssikring og -kontrol og udarbejdelse af statistik. Stk. 6.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om betingelser for ydelse og
udbetaling af tilskud og lån og om hvilke studerende der kan
indgå i beregningen af tilskud og om
aktivitetsindberetninger, samt om kontrol og tilbagebetaling af
udbetalte tilskud og lån, om uddannelsesinstitutionernes
forsikringsforhold og om deres anvendelse af administrative
systemer. Ministeren kan herunder fastsætte, at reglerne har
virkning før deres ikrafttræden. Stk. 7.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om aftaler om udveksling af
studerende med uddannelsesinstitutioner i udlandet og om
uddannelsesinstitutionernes afholdelse af udgifterne til
undervisningen i forbindelse med udvekslingsaftaler. Stk. 8.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om deltagerbetaling for de
studerende, der ikke indgår i beregningen af tilskud, jf.
stk. 6.« | | | | | | § 3 | | | I lov nr. 898 af 4. juli 2013 om
ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademi-uddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om
maritime uddannelser og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Obligatorisk tilmelding til
fag og prøver svarende til et fuldt studieår,
afskaffelse af muligheden for at melde fra prøver,
etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på en
anden institution eller studieskift og bedre overgange mellem
bachelor- og kandidatuddannelser m.v.), foretages følgende
ændringer: | | | | Stk. 3.
§ 8, stk. 2, i universitetsloven som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, og lovens § 2, nr. 1,
§ 3, nr. 1 og 2, og § 4, nr. 1 og 2, har
virkning fra den 1. juli 2014. | | 1. § 6, stk. 3, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 3.
§ 2, nr. 1, og § 4, nr. 1 og 2, har virkning fra den 1.
juli 2014. Stk. 4. §
8, stk. 2, i universitetsloven, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 4, og § 3, nr. 1, har, for så vidt angår
tilmelding af bachelorstuderende til fag og prøver på
kandidatuddannelse, virkning fra den 1. juli 2014. Stk. 5. §
8, stk. 2, i universitetsloven, som affattet ved denne lovs §
1, stk. 4, har virkning for studerende, der påbegynder en
bacheloruddannelse fra den 1. juli 2014 eller senere, og for
øvrige bachelorstuderende samt for alle kandidatstuderende
fra den 1. juli 2015. Stk. 6. §
3, nr. 1 og 2, har virkning for bachelor- og kandidatstuderende ved
Designskolen Kolding samt for bachelorstuderende, der
påbegynder en bachelor- eller grunduddannelse fra den 1. juli
2014 eller senere. For øvrige bachelor- og
kandidatstuderende har § 3, nr. 1 og 2, om tilmelding og
framelding til uddannelsens fag og prøver, virkning fra den
1. juli 2015.« | Stk. 4.
(Udelades) | | Stk. 4 bliver herefter stk. 7. | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2014. Stk. 2. §
1, nr. 3-8, har dog virkning fra 1. januar 2014. |
|