Fremsat den 21. januar 2014 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Ændring af timefradraget ved
arbejdsindtægter)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. januar 2012, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og
senest ved lov nr. 1612 af 26. december 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »14,58 kr.« til: »25 kr.«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget udmønter dele af
finanslovsaftalen for 2014, indgået mellem regeringen (S, SF
og RV), Venstre og Det Konservative Folkeparti.
For mange kontanthjælpsmodtagere er
indkomstfremgangen ved at arbejde ved siden af kontanthjælpen
begrænset, idet en øget indtægt ved at arbejde
en ekstra time, medfører en næsten ligeså stor
nedgang i kontanthjælpen.
Aftaleparterne er derfor enige om at
hæve fradraget for arbejdsindkomst i kontanthjælpen,
herunder uddannelseshjælpen, fra 15,23 kr. pr. time (2013
sats) til 25 kr. pr. time. Dermed får modtagere af
kontanthjælp og uddannelseshjælp en større
gevinst ved at være i job, når de arbejder deltid.
Nærværende lovforslag
udmønter aftalen om forhøjelsen af fradraget for
arbejdsindkomst i uddannelses- og kontanthjælp.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
Efter gældende regler ses der ved
beregningen af uddannelseshjælp og kontanthjælp efter
lov om aktiv socialpolitik bort fra 15,23 kr. (2013 sats) pr.
udført arbejdstime, hvis ansøgeren eller dennes
ægtefælle eller samlever har arbejdsindtægter
eller indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af
integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger. Det beløb, der samlet set kan ses bort
fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr.
måned pr. person, hvilket svarer til 37 timer om ugen.
2.2. Den
foreslåede ordning
For at øge det økonomiske
incitament til at arbejde, foreslås det, at det beløb
fra arbejdsindtægter m.v., som kommunerne skal se bort fra
ved beregning af uddannelses- og kontanthjælp efter
§§ 23 - 25 i lov om aktiv socialpolitik forhøjes
fra 15,23 kr. (2013 sats) til 25 kr. (2014 sats) pr. udført
arbejdstime for modtagere af kontanthjælp og
uddannelseshjælp.
Det foreslåede timefradrag på 25
kr. gælder for 2014, og det betyder, at beløbet
på 25 kr. første gang satsreguleres pr. 1. januar
2015, jf. lovens § 109.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget medfører offentlige
merudgifter til uddannelseshjælp og kontanthjælp samt
offentlige mindreudgifter til boligstøtte. Forslaget
skønnes samlet set at medføre offentlige merudgifter
på 90 mio. kr. i 2014 og 130 mio. kr. fra 2015 og frem. Heraf
skønnes statens merudgift at udgøre 26,0 mio. kr. i
2014 og 38,0 mio. kr. fra 2015 og frem. Kommunernes merudgift
skønnes at udgøre 64,0 mio. kr. i 2014 og 92,0 mio.
kr. fra 2015 og frem. Kommunernes udgifter til
uddannelseshjælp og kontanthjælp er omfattet af
budgetgarantien.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
ændring af timefradrag ved
arbejdsindtægter | | | | | | Mio. kr. 2014 -priser | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | STAT | 26,0 | 38,0 | 38,0 | 38,0 | -kontanthjælp og
uddannelseshjælp | 28,5 | 40,5 | 40,5 | 40,5 | -boligstøtte | -2,5 | -2,5 | -2,5 | -2,5 | KOMMUNER | 64,0 | 92,0 | 92,0 | 92,0 | -kontanthjælp og
uddannelseshjælp | 66,5 | 94,5 | 94,5 | 94,5 | -boligstøtte | -2,5 | -2,5 | -2,5 | -2,5 | I
ALT | 90,0 | 130,0 | 130,0 | 130,0 | | | | | |
|
Forslaget skønnes at øge den
strukturelle beskæftigelse med 300 fuldtidspersoner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. december 2013 til den 6. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for selvstændigt erhvervsdrivende
(ASE), Arbejdsløshedskassernes Samvirke,
Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv,
Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Revision, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Landsforeningen af nuværende og
tidligere psykiatribrugere (LAP), Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare og
Rådet for Socialt Udsatte.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2014: -2,5 mio. kr. 2015: -2,5 mio. kr. 2016: -2,5 mio. kr. 2017: -2,5 mio. kr. | Stat: 2014: 28,5 mio. kr. 2015: 40,5 mio. kr. 2016: 40,5 mio. kr. 2017: 40,5 mio. kr. | | | | | Kommune: 2014: -2,5 mio. kr. 2015: -2,5 mio. kr. 2016: -2,5 mio. kr. 2017: -2,5 mio. kr. | Kommune: 2014: 66,5 mio. kr. 2015: 94,5 mio. kr. 2016: 94,5 mio. kr. 2017: 94,5 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter den gældende regel i § 31,
stk. 1, ses der ved beregningen af uddannelses- og
kontanthjælp efter §§ 23 - 25 bort fra 15,23 kr.
(2013 sats) pr. udført arbejdstime, hvis ansøgeren
eller dennes ægtefælle eller samlever har
arbejdsindtægter, eller indtægter som led i tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i
medfør af integrationsloven eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.
Inden der foretages fradrag for
arbejdsindtægter beregnes et timefradrag på 15,23 kr.
(2013 sats) før skat pr. arbejdstime. Det beløb, der
samlet set kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af
mere end 160 timer pr. måned pr. person, hvilket svarer til
37 timer pr. uge.
Det foreslås, at det beløb fra
arbejdsindtægter m.v., der ses bort fra ved beregningen af
uddannelses- og kontanthjælp efter §§ 23 - 25
forhøjes fra 15,23 kr. (2013 sats) til 25 kr. (2014 sats)
pr. udført arbejdstime for modtagere af kontanthjælp
og uddannelseshjælp.
Det foreslåede timefradrag på 25
kr. gælder for 2014, og det betyder, at beløbet
første gang skal satsreguleres pr. 1. januar 2015, jf.
lovens § 109.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger til pkt. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2014.
Der er i finansloven for 2014 indsat
tekstanmærkning nr. 142, hvorefter timefradraget uanset
§ 31 i lov om aktiv socialpolitik pr. 1. januar 2014
fastsættes til 25 kr. pr. udført arbejdstime for
personer, der modtager uddannelseshjælp eller
kontanthjælp. Kommunerne anvender således allerede fra
1. januar 2014 det forhøjede timefradrag for personer, der
modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Nærværende lovforslag er en
opfølgning på tekstanmærkningen. Med forslaget
fastsættes det forhøjede timefradrag på 25 kr.
(2014 sats) pr. udført arbejdstime for personer, der
modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp nu
også ved lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. januar 2012, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og
senest ved lov nr. 1612 af 26. december 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 31. Har
ansøgeren eller ægtefællen
arbejdsindtægter eller indtægter som led i
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i
medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven
eller andre beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger, ses der ved beregningen af
uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 23- 25
bort fra 14,58 kr. pr. udført arbejdstime. Det beløb,
der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af
mere end 160 timer pr. måned pr. person. 1. og 2. pkt. finder
tilsvarende anvendelse for samlevende, jf. §§ 2 a og 2
b. Stk.
2… | | 1. I § 31, stk. 1, 1.
pkt., ændres »14,58 kr.« til: »25
kr.«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014. | | | | | | |
|