Fremsat den 16. januar 2014 af handels- og
europaministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om visse aspekter af
Danmarks Eksportråds virke
(Nedlæggelse af bestyrelsen for
Danmarks Eksportråd og ændret procedure for udpegning
af medlemmer til eksportfremmebevillingsudvalget m.v.)
§ 1
I lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekter
af Danmarks Eksportråds virke, som ændret ved lov nr.
468 af 5. maj 2010, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften før § 1 affattes
således:
»Eksportfremmebevillingsudvalget«
2. §
1 affattes således:
Ȥ
1. I tilknytning til etableringen af Danmarks
Eksportråd inden for rammerne af udenrigstjenesten
nedsætter handels- og europaministeren et
eksportfremmebevillingsudvalg til behandling af ansøgninger
til Danmarks Eksportråd om medfinansiering til danske
virksomheder og enkeltpersoner m.v.«
3. Overskriften før § 2 affattes
således:
»Sammensætning af
bevillingsudvalget«
4. §
2 affattes således:
Ȥ
2. Bevillingsudvalget sammensættes af en formand og 3
medlemmer. Bevillingsudvalgets formand og medlemmer udpeges af
handels- og europaministeren.«
5. Overskriften før § 3 affattes
således:
»Bevillingsudvalgets opgaver«
6. § 3,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2.
7. § 3,
stk. 3, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Handels-
og europaministeren fastsætter en forretningsorden for
bevillingsudvalgets virke.«
8. I
§ 4, stk. 1, ændres
»Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller handels- og
europaministeren« til: »Handels- og
europaministeren«.
9. § 5,
stk. 1, affattes således:
»Danmarks Eksportråd træffer
afgørelse i sager om tilskud fra Udenrigsministeriets
eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmende
foranstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner m.v.,
som ikke henhører under bevillingsudvalget, jf. § 3,
stk. 1, og § 4, stk. 1.«
10. I
§ 5, stk. 2, udgår »af
bestyrelsen for Danmarks Eksportråd og«.
§ 2
Loven træder i kraft 1. maj 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | | 2.1. | Etablering af Danmarks
Eksportråd | | 2.2. | Lov om visse aspekter af Danmarks
Eksportråd | | 2.3. | Fordeling af ressortområder til
handels- og investeringsministeren og til handels- og
europaministeren | 3. | Nedlæggelse af bestyrelsen for
Danmarks Eksportråd | | 3.1. | Baggrund | | 3.2. | Udenrigsøkonomisk Forum | | 3.3. | Konsekvenser | 4. | Ændring af procedure for udpegning
af medlemmer til bevillingsudvalget | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og
organisationer | 11. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at
nedlægge bestyrelsen for Danmark Eksportråd, idet det
er hensigten, at der i stedet skal dannes et
'Udenrigsøkonomisk Forum' med en bredere
udenrigsøkonomisk og erhvervsorienteret
rådgivningsfunktion, og hvis organisering løbende kan
tilpasses Udenrigsministeriets og Eksportrådets
rådgivningsbehov og virkefelt. Forslaget skal ses i lyset af
den internationale udvikling og de udfordringer, som denne
medfører for Udenrigsministeriet og Eksportrådet i
bistanden til dansk erhvervslivs eksport og internationalisering og
ministeriets befatning med økonomisk diplomati.
Som følge af nedlæggelsen af
bestyrelsen stilles der tillige forslag om at ændre
proceduren for udpegningen af eksportfremmebevillingsudvalgets
medlemmer.
2.
Gældende ret
2.1.
Etablering af Danmarks Eksportråd
Som grundlag for etableringen af Danmarks
Eksportråd blev der indgået en aftale den 6. december
1999 mellem Udenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Aftalegrundlaget
beskriver den enstrengede statslige eksportfremmestrukturs
organisering, og Danmarks Eksportråd som en stærk og
professionel samarbejdspartner for virksomhederne i deres
internationaliseringsbestræbelser, samspillet med
udetjenesten, tæt samspil med de centrale aktører i
dansk erhvervsliv, sammenhængen med de hjemlige
rammebetingelser m.v. Selve etableringen af Danmarks
Eksportråd skete på baggrund af en regeringsbeslutning
tiltrådt ved kongelig resolution af 20. december 1999,
hvorved de statslige eksport- og investeringsfremmeaktiviteter, der
hidtil havde været fordelt på Erhvervsministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, By- og
boligministeriet samt Udenrigsministeriet, blev samlet i Danmarks
Eksportråd i Udenrigsministeriet med virkning fra den 1.
januar 2000.
2.2. Lov om
visse aspekter af Danmarks Eksportråd
Ved lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse
aspekter af Danmarks Eksportråds virke, der blev vedtaget i
forlængelse af etableringen af Eksportrådet, blev det
besluttet, at nedsætte en bestyrelse, som skulle
rådgive udenrigsministeren med henblik på at sikre et
tæt samspil mellem dansk erhvervsliv og Eksportrådet og
herigennem medvirke til fremme af danske virksomheders eksport og
internationalisering, jf. lovens § 1.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 1,
at bestyrelsen består af en formand, en næstformand og
op til 9 medlemmer, der udpeges af udenrigsministeren for indtil 2
år ad gangen. Med hjemmel i lovens § 2, stk. 1, sidste
pkt., er udstedt bekendtgørelse nr. 1240 af 5. november 2010
om høring af erhvervsorganisationerne om sammensætning
af Danmarks Eksportråds bestyrelse. Det følger af
bekendtgørelsens § 1, at en række organisationer
skal høres forud for udpegning af medlemmer af bestyrelsen.
De omfattede organisationer er DI (Dansk Industri), Dansk Erhverv,
Landbrug og Fødevarer, Håndværksrådet,
FRI, Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Danske ARK og
AE-rådet (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd).
Bestyrelsen har efter § 3, stk. 1, til
opgave at rådgive udenrigsministeren i spørgsmål
vedrørende regeringens eksport- og
investeringsfremmeindsats. I aftalen, der ligger til grund for
oprettelsen af Eksportrådet, blev det fastsat, at der
lægges vægt på at sikre bestyrelsen en central og
ægte indflydelse på udformningen af
eksportfremmeindsatsen, herunder indenfor strategiudvikling og
ressourcefordeling på eksportfremmeområdet. Det
fremgår af bemærkningerne til lovens § 3, at
bestyrelsen fastlægger og godkender de overordnede
retningslinjer for Danmarks Eksportråds indsats inden for de
i finansloven fastlagte ressourcemæssige rammer. Bestyrelsen
fastlægger tillige tilskudstyper og generelle bestemmelser
for tildeling af de tilskudsbevillinger, der er afsat til
eksportfremmeformål.
Samtidig med nedsættelsen af bestyrelsen
blev det bestemt at nedsætte et eksportfremmebevillingsudvalg
(herefter bevillingsudvalget), jf. lovens § 1. I medfør
af lovens § 2, stk. 2, som ændret ved lov nr. 468 af 5.
maj 2010, sammensættes bevillingsudvalget af en formand og
tre medlemmer, som udpeges af formanden for bestyrelsen blandt
bestyrelsens medlemmer. Formanden for bestyrelsen skal forud for
udpegning af bevillingsudvalgets medlemmer rådføre sig
med bestyrelsen med henblik på at sikre, at
bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danske erhvervs-
og eksportinteresser bredt, jf. lovens § 2, stk. 3.
Bevillingsudvalget har til opgave at træffe afgørelse
i større sager og i konkrete sager, der indeholder
principielle spørgsmål om tilskud for
Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af
eksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og
enkeltpersoner m.v., jf. lovens § 3, stk. 2.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd
eller udenrigsministeren kan tildele bevillingsudvalget andre
bevillingsopgaver, jf. lovens § 4, stk. 1. I medfør af
lovens § 5, stk. 2, træffer Danmarks Eksportråd
afgørelse i sager om tilskud fra Udenrigsministeriets
eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmende
foranstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner m.v.,
som ikke henhører under bestyrelsen eller
bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4, stk.
1. Danmarks Eksportråd varetager sekretariatsforretningerne i
forbindelse med den virksomhed, der udøves af bestyrelsen
for Danmarks Eksportråd og af bevillingsudvalget.
Udenrigsministeren fastsætter en forretningsorden for
henholdsvis bestyrelsen og bevillingsudvalget, som indeholder
nærmere regler for bestyrelsens og bevillingsudvalgets virke,
jf. lovens 3, stk. 3. Udenrigsministeren kan fastsætte regler
om, hvilke typer af erhvervsvirksomheder, der kan deltage i
særlige eksportfremmeprogrammer, jf. lovens § 6.
Ved lov nr. 468 af 5. maj 2010 om
ændring af lov om visse aspekter af Danmarks
Eksportråds virke blev lovens § 2 og § 4
ændret således, at bevillingsudvalget, som hidtil havde
været et selvstændigt udvalg, blev omlagt til at
være et udvalg under Danmarks Eksportråds bestyrelse,
hvorved man skabte en bedre ressourceudnyttelse og organisering af
bevillingsadministrationen på eksportfremmeområdet.
Ændringen gik konkret ud på, at bevillingsudvalgets
medlemsantal reduceredes, og at bestyrelsen fremover skulle udpege
medlemmerne blandt bestyrelsens medlemmer.
2.3.
Fordeling af ressortområder til handels- og
investeringsministeren og til handels- og europaministeren
Der blev den 3. oktober 2011 udnævnt en
handels- og investeringsminister. I tilknytning hertil blev det
bestemt at henlægge følgende områder, der hidtil
havde hørt under udenrigsministeren, til handels- og
investeringsministeren: sager vedrørende
opgaveløsning for private virksomheder inden for eksport,
internationalisering og investeringsfremme, herunder danske
innovationscentre i udlandet, udnævnelse af
eksportambassadører samt Eksportrådets netværk
og partnerskaber for så vidt angår eksportfremme og
tiltrækning af udenlandske investeringer.
Den 9. august 2013 udnævntes en handels-
og europaminister, idet de under handels- og investeringsministeren
og europaministeren hørende områder samt sager
vedrørende Eksport Kredit Fonden (EKF) henlagdes til
ministerens ressort.
3.
Nedlæggelse af bestyrelsen for Danmarks Eksportråd
3.1.
Baggrund
Udnævnelsen af en selvstændig
minister for handels- og investeringsområdet i 2011
førte til en ændring af bestyrelsens rolle og de facto
virke. Hvor bestyrelsen tidligere fik forelagt alle
væsentlige nye initiativer, indebar udpegningen af en
minister en politisk opprioritering og øget ministerfokus
på Eksportrådets strategiske satsningsområder,
programmer og ydelser. På denne baggrund vurderes det, at
betingelserne for dens virke er ændret i et sådant
omfang, at det ikke længere er meningsfyldt at opretholde
bestyrelsen i dens nuværende konstruktion.
Medlemmerne af den nuværende bestyrelse
repræsenterer et bredt spektrum af erhvervs- og
eksportinteresser, idet en række organisationer høres
forud for udpegningen af medlemmerne. Inddragelsen af
erhvervsorganisationerne på denne vis har bidraget
væsentligt til et godt og tæt samarbejde med
erhvervslivet om Eksportrådets virke.
Det er efter Udenrigsministeriets opfattelse
hensigtsmæssigt, at en sådan dialog opretholdes i en
form, der er tilpasset de aktuelle omstændigheder, og som
løbende kan justeres i henhold til udviklingen i den
internationale økonomi og udfordringerne for dansk
erhvervsliv som følge heraf.
3.2.
Udenrigsøkonomisk Forum
Det er hensigten, at nedlæggelsen af
bestyrelsen modsvares af dannelsen af et Udenrigsøkonomisk
Forum, der som et bredere rådgivende organ skal
videreføre de relevante dele af den nuværende
bestyrelses rådgivningsfunktion ved på to årlige
møder at drøfte internationale aspekter af den danske
vækstdagsorden og strategiske tilgange hertil. Det er videre
hensigten, at handels- og europaministeren udpeger medlemmerne af
det Udenrigsøkonomiske Forum, og at udenrigsministeriet yder
sekretariatsbetjening af Udenrigsøkonomisk Forum i lighed
med den sekretariatsbetjening, som ministeriet yder den
nuværende bestyrelse.
Udenrigsøkonomisk Forum er samtidig
tænkt som en forankring af strategiske drøftelser og
rådgivning vedrørende Udenrigsministeriets befatning
med økonomisk diplomati. Det gælder både i
relation til kalibreringen af Eksportrådets indsatser inden
for dets traditionelle forretningsområde med direkte
understøttelse af danske eksportinteresser på de
globale markeder, såvel som i forhold til de bredere bidrag,
som Udenrigsministeriet - på tværs af organisationen,
ude og hjemme - mere indirekte kan yde til dansk erhvervslivs
internationalisering med fokus på at skabe vækst og
beskæftigelse i Danmark. Sidstnævnte kan blandt andet
bestå i indsatser, der fokuserer på at skabe bedre
erhvervsmæssige rammebetingelser internationalt samt på
international adgang og indflydelse for danske
erhvervsinteresser.
Det er hensigten, at det
Udenrigsøkonomiske Forum skal kunne bistå
Udenrigsministeriet og Eksportrådet med
tilrettelæggelsen og den praktiske udmøntning af
økonomisk diplomatiske indsatser, der fleksibelt kombinerer
bidrag fra flere eller alle dele af Udenrigsministeriets
opgaveportefølje, og som direkte eller indirekte
understøtter danske erhvervsinteresser i udlandet, og i takt
med udviklingen i den internationale økonomi og på de
globale markeder.
Det er intentionen, at forummet skal
bestå af 25-30 medlemmer, herunder i niveauet 15
repræsentanter for danske virksomheder og
erhvervsorganisationer og omkring 10 repræsentanter fra
forskningsverdenen og andre relevante interessenter. Forummet vil
normalt have deltagelse af handels- og europaministeren og skal
dertil være åbent for deltagelse fra ministerier
på de mest relevante ressortområder.
Der er efter Udenrigsministeriets opfattelse
et behov for, at handels- og europaministeren kan tilpasse
karakteren af det rådgivende organ, såvel som dets
størrelse, struktur og deltagerkreds, i takt med for
eksempel udviklingen i dansk erhvervslivs internationale
udfordringer og ministeriets og Eksportrådets
rådgivningsbehov og virkefelt.
3.3.
Konsekvenser
Konsekvensen af ovenstående er, at det
foreslås, at der i den gældende lov om visse aspekter
af Danmarks Eksportråds virke ophæves en række
bestemmelser vedrørende sammensætning af og opgaver
for bestyrelsen. Endvidere foreslås det, at en række
andre bestemmelser, blandt andre om nedsættelse,
forretningsorden og sekretariatsbetjening, der vedrører
både bestyrelsen og bevillingsudvalget ændres,
således at disse bestemmelser fremover alene vedrører
bevillingsudvalget.
Nedlæggelsen af bestyrelsen og
oprettelsen af Udenrigsøkonomisk Forum vil ikke have
konsekvenser for bevillingsudvalgets opgaver eller rolle, andet end
at det fremover ikke er bestyrelsens formand, der udpeger
medlemmerne blandt bestyrelsens medlemmer, se nedenfor om den
ændrede procedure i afsnit 4.
4.
Ændring af procedure for udpegning af medlemmer til
bevillingsudvalget
Hidtil har formanden for bestyrelsen udpeget
bevillingsudvalgets formand og medlemmer blandt bestyrelsens
medlemmer. Forud for dette har formanden rådført sig
med bestyrelsen for at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer
repræsenterede danske erhvervs- og eksportinteresser
bredt.
Det foreslås, at handels- og europaministeren fremover
udpeger bevillingsudvalgets medlemmer. Forinden vil ministeren have
rådført sig med erhvervslivets hovedorganisationer for
fortsat at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer
repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser
bredt.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre en mindre
besparelse, idet udgifter til honorering og sekretariatsbetjening
af bestyrelsen falder bort. Udenrigsministeriet har
sekretariatsbetjent bestyrelsen, i forbindelse med afholdelse af
ca. 4 årlige møder, og haft en løbende
udveksling med bestyrelsesformanden og med bestyrelsen via
formanden.
Det er dog hensigten, at formanden for
Udenrigsøkonomisk Forum samt de fire medlemmer af
bevillingsudvalget skal honoreres, og at Udenrigsministeriet
også vil skulle sekretariatsbetjene det nye rådgivende
organ.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den
29. november 2013 til den 19. december 2013 været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),
Akademikernes Centralorganisation (nu Akademikerne),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE),
Arbejdsmarkedsstyrelsen, Brancheforeningen Danske Maritime, Bygge-,
anlægs- og trækartellet, CO-industri, Danish Seafood
Association, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
ARK, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk
ErhvervsFremme, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk
Mode og Textil, Danske regioner, DI (Dansk Industri), Danske
Universiteter, Det Udenrigspolitiske Selskab, Eksportforeningen,
EKF, Erhvervsstyrelsen, Finansieringsinstituttet for Industri og
Håndværk (FIH), Finansrådet, Finanstilsynet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen
Vestdansk Investeringsfremme, FSR - danske revisorer,
Færøernes repræsentation i København,
Grønlands Repræsentation, HKprivat,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA),
Kommunernes Landsforening (KL), Investeringsfonden for
Udviklingslande, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen (LO), Rigsrevisionen, Vækstfonden,
Væksthus Hovedstaden, Væksthus Sjælland,
Væksthus Syddanmark, Væksthus Midtjylland,
Væksthus Nordjylland.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den samlede udgift til honorarer
formindskes. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at overskriften før
§ 1 ændres, således at der er overensstemmelse
mellem overskriften og indholdet af § 1, idet der med
lovændringen sker en nedlæggelse af bestyrelsen.
Til nr.
2
Det foreslås, at lovens § 1
affattes således, at det fremgår, at det er handels- og
europaministeren, der nedsætter bevillingsudvalget, se
nærmere under bemærkningerne til nr. 4.
Endvidere fremgår det i lighed med, hvad
der følger af den gældende lovs § 1, stk. 1, at
bevillingsudvalget nedsættes inden for rammerne af
Udenrigstjenesten til behandling af ansøgninger om
medfinansiering. Det indebærer, at bevillingsudvalget tager
stilling til større ansøgninger og fortsætter
således uændret bortset fra, at medlemmerne af udvalget
fremadrettet udpeges af handels- og europaministeren.
Bestemmelsen i den gældende lovs §
1, stk. 1, om at der også nedsættes en bestyrelse i
tilknytning til Danmarks Eksportråd videreføres ikke
med den foreslåede ændring, idet hensigten med
nærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge
den siddende bestyrelse som beskrevet i afsnit 3.
Det foreslås, at
formålsbestemmelsen i lovens § 1, stk. 2, ophæves.
Det skyldes, at bestemmelsen i hovedsagen vedrører
bestyrelsens opgaver og funktion og ikke i samme grad
bevillingsudvalget.
Til nr.
3
Det foreslås, at overskriften før
§ 2 ændres, således at der er overensstemmelse
mellem overskriften og indholdet af bestemmelsen, idet det
foreslås at § 2 alene vedrører
bevillingsudvalgets opgaver, se bemærkningerne til nr. 4.
Til nr.
4
Det foreslås, at lovens § 2
affattes således, at § 2, stk. 1, om
sammensætningen af bestyrelsen ophæves.
Ophævelsen foreslås som en konsekvens af
ændringen af § 1, hvorved bestyrelsen nedlægges.
Bekendtgørelse nr. 1240 af 5. maj 2011 om høring af
erhvervsorganisationer om sammensætning af Danmarks
Eksportråds bestyrelse, der er udstedt i medfør af
§ 2, stk. 1, bortfalder som konsekvens af, at bestemmelsen
ophæves.
Med den foreslåede affattelse af §
2, stk. 2, fremgår det, at bevillingsudvalget som hidtil skal
bestå af en formand og 3 medlemmer. Hidtil har formanden for
bestyrelsen udpeget bevillingsudvalgets formand og medlemmer blandt
bestyrelsens medlemmer. Det foreslås, at handels- og
europaministeren fremover udpeger bevillingsudvalgets medlemmer.
Forud for udpegningen af bevillingsudvalgets medlemmer skal
handels- og europaministeren rådføre sig med
erhvervslivets hovedorganisationer med henblik på at sikre,
at bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danske
erhvervs- og eksportinteresser bredt.
Som følge af ophævelsen af den
gældende § 2, stk. 1, bliver den nuværende §
2, stk. 2, til § 2, stk. 1.
Den hidtil gældende ordning, hvorefter
formanden for bestyrelsen forud for udpegningen af
bevillingsudvalgets medlemmer har rådført sig med
bestyrelsen med henblik på at sikre, at bevillingsudvalgets
medlemmer repræsenterede danske erhvervs- og
eksportinteresser bredt videreføres ikke som konsekvens af,
at bestyrelsen nedlægges.
Til nr.
5
Forslagets ændringer af §§ 3-5
vedrører som følge af forslaget om nedlæggelse
af bestyrelsen alene bevillingsudvalgets opgaver, hvorfor der er i
overensstemmelse hermed foreslås en ændring af
overskriften før § 3.
Til nr.
6
Lovens § 3, stk. 1, regulerer
bestyrelsens opgaver. Som følge af forslaget om at
nedlægge bestyrelsen foreslås det, at § 3, stk. 1,
ophæves, og at nuværende § 3, stk. 2 og 3, som
konsekvens heraf bliver til § 3, stk. 1 og 2.
Til nr.
7
Det foreslås, at lovens § 3, stk.
3, der som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6, bliver til
§ 3, stk. 2, affattes således, at det fremover er
handels- og europaministeren, der fastsætter en
forretningsorden for bevillingsudvalget. Forretningsordenen for
bevillingsudvalget vil udbygge det formelle grundlag for udvalgets
arbejde. Der vil blandt andet blive fastlagt regler for
beslutningsdygtighed og afstemninger.
Bestemmelsen i den gældende lovs §
3, stk. 3, om at der også nedsættes en forretningsorden
for Danmarks Eksportråds bestyrelse videreføres ikke
med den foreslåede ændring, idet hensigten med
nærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge
bestyrelsen.
Til nr.
8
Med den foreslåede affattelse af lovens
§ 4, stk. 1, fremgår det, at handels- og
europaministeren kan henlægge andre opgaver til
bevillingsudvalgets behandling. Det kan f.eks. være tiltag
rettet mod små og mellemstore virksomheder.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 4, stk. 1, kan bestyrelsen eller handels- og
europaministeren henlægge andre opgaver til
bevillingsudvalget.
Til nr.
9
Det foreslås, at bestemmelsen i den
gældende lovs § 5, stk. 1, affattes i overensstemmelse
med forslaget om at nedlægge bestyrelsen.
Efter gældende lovs § 5, stk. 1,
træffer Danmarks Eksportråd afgørelse i sager om
tilskud fra Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til
medfinansiering af eksportfremmende foranstaltninger til danske
virksomheder og enkeltpersoner m.v., som ikke henhører under
bestyrelsen eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2,
samt § 4, stk. 1. Som følge af forslaget om at
nedlægge bestyrelsen, foreslås det således med
forslagets § 1, nr. 9, at bestyrelsen udgår af denne
bestemmelse.
Til nr.
10
Med lovforslagets § 1, nr. 10, stilles
der, som følge af forslaget om nedlæggelse af
bestyrelsen, forslag om, at lovens § 5, stk. 2, ændres,
således at Danmarks Eksportråd fremover alene skal
sekretariatsbetjene bevillingsudvalget.
Bestemmelsen i den gældende lovs §
5, stk. 2, om at Danmarks Eksportråd også
sekretariatsbetjener bestyrelsen videreføres ikke med den
foreslåede ændring, idet hensigten med
nærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge
bestyrelsen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. maj 2014, hvor Eksportrådets bestyrelsesmedlemmers
mandat udløber.
Til § 3
Det foreslås, at ændringsloven
ikke skal gælde for Færøerne og Grønland,
men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Ved anordning nr. 1308 af 8. december 2006 er
det bestemt, at lov nr. 53. af 31. januar 2001 om visse aspekter af
Danmarks Eksportråds virke skal gælde for
Grønland i den i anordningen anførte affattelse,
hvorefter hele loven er gældende for Grønland med de
nødvendige sproglige tilpasninger i § 1, stk. 2, §
2, stk. 2, § 3, stk. 2 og § 5, stk. 1. Lov nr. 468 af 5.
maj 2010 om ændring af lov om visse aspekter af Danmarks
Eksportråds virke er derimod ikke sat i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
lov | | Lovforslag | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse
aspekter af Danmarks Eksportråds virke, som ændret ved
lov nr. 468 af 5. maj 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Overskriften før § 1 affattes
således: | | | | Bestyrelsen og
eksportfremmebevillingsudvalget | | »Eksportfremmebevillingsudvalget« | | | | § 1. I
tilknytning til etableringen af Danmarks Eksportråd inden for
rammerne af udenrigstjenesten nedsætter udenrigsministeren en
bestyrelse for Danmarks Eksportråd samt et
eksportfremmebevillingsudvalg (bevillingsudvalg) til behandling af
ansøgninger om medfinansiering til danske virksomheder og
enkeltpersoner m.v. Stk. 2.
Formålet med at nedsætte bestyrelsen og
bevillingsudvalget er at sikre et tæt samspil mellem dansk
erhvervsliv og Danmarks Eksportråd og herigennem medvirke til
at fremme danske virksomheders eksport og
internationalisering. | | 2. § 1 affattes således: »I tilknytning til etableringen af
Danmarks Eksportråd inden for rammerne af udenrigstjenesten
nedsætter handels- og europaministeren et
eksportfremmebevillingsudvalg til behandling af ansøgninger
til Danmarks Eksportråd om medfinansiering til danske
virksomheder og enkeltpersoner m.v.« | | | | | | 3. Overskriften før § 2 affattes
således: | | | | Sammensætning
af bestyrelsen og bevillingsudvalget | | »Sammensætning af
bevillingsudvalget« | | | | § 2.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd sammensættes af en
formand, en næstformand og op til 9 medlemmer, der udpeges af
udenrigsministeren for indtil 2 år ad gangen efter
drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Bestyrelsen
sammensættes således, at et bredt spektrum af erhvervs-
og eksportinteresser repræsenteres. Udenrigsministeren
fastsætter regler for, hvilke organisationer m.v. der skal
høres forud for udpegelse af medlemmer af bestyrelsen. | | 4. § 2 affattes således: »Bevillingsudvalget sammensættes
af en formand og 3 medlemmer. Bevillingsudvalgets formand og
medlemmer udpeges af handels- og europaministeren.« | Stk. 2.
Bevillingsudvalget sammensættes af en formand og 3 medlemmer.
Bevillingsudvalgets formand og medlemmer udpeges af formanden for
bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer. Stk. 3.
Formanden for bestyrelsen skal forud for udpegelse af
bevillingsudvalgets medlemmer rådføre sig med
bestyrelsen med henblik på at sikre, at bevillingsudvalgets
medlemmer repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser
bredt. | | | | | | | | 5. Overskriften før § 3 affattes
således: | | | | Bestyrelsens og
bevillingsudvalgets opgaver | | »Bevillingsudvalgets
opgaver« | | | | § 3.
Bestyrelsen har til opgave at rådgive udenrigsministeren i
spørgsmål vedrørende regeringens eksport- og
investeringsfremmeindsats. | | 6. § 3, stk. 1, ophæves. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2. | Stk. 2.
Bevillingsudvalget har til opgave at træffe afgørelse
i større sager og i konkrete sager, der indeholder
principielle spørgsmål om tilskud fra
Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af
eksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og
enkeltpersoner m.v. | | | Stk. 3.
Udenrigsministeren fastsætter en forretningsorden for
henholdsvis bestyrelsen og bevillingsudvalget. De to
forretningsordener vil indeholde nærmere regler for
bestyrelsens og bevillingsudvalgets virke. | | 7. § 3, stk. 3, der bliver stk. 2, affattes
således: »Handels- og europaministeren
fastsætter en forretningsorden for bevillingsudvalgets
virke.« | | | | § 4.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller handels- og
europaministeren kan tildele bevillingsudvalget andre
bevillingsopgaver. | | 8. I § 4, stk. 1, ændres
»Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller handels- og
europaministeren« til: »Handels- og
europaministeren«. | | | | § 5. Danmarks
Eksportråd træffer afgørelse i sager om tilskud
fra Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering
af eksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og
enkeltpersoner m.v., som ikke henhører under bestyrelsen
eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4,
stk. 1. | | 9. § 5, stk. 1, affattes
således: »Danmarks Eksportråd
træffer afgørelse i sager om tilskud fra
Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af
eksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og
enkeltpersoner m.v., som ikke henhører under
bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1, og § 4, stk.
1.« | | | | Stk. 2. Danmarks
Eksportråd varetager sekretariatsforretningerne i forbindelse
med den virksomhed, der udøves af bestyrelsen for Danmarks
Eksportråd og af bevillingsudvalget. | | 10. I § 5, stk. 2, udgår »af
bestyrelsen for Danmarks Eksportråd og«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft 1. maj
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|