Skriftlig fremsættelse (15. januar
2014)
Justitsministeren
(Karen Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Skærpet indsats mod kørsel i
påvirket tilstand m.v.)
(Lovforslag nr. L 113).
Regeringen ønsker at styrke
indsatsen over for spiritus- og narkobilisme. Antallet af
dræbte og tilskadekomne i trafikken skal ned. Det kan i den
forbindelse nævnes, at i 25 pct. af alle dødsulykker i
2010 og 2011 var der ifølge tal fra Vejdirektoratet
spiritus, narko og/eller medicin indblandet.
Justitsministeriet har derfor i november
2013 lanceret en ny strategi mod spiritus- og narkobilisme.
Strategien skærper politiets fokus på personer, der
bliver ved med at køre spiritus- eller narkopåvirket.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre den del af
strategien mod spiritus- og narkobilisme, der kræver
lovgivning.
Det foreslås i den forbindelse, at
generhvervelse af førerretten efter frakendelse som
følge af spirituskørsel eller kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer mv.
også skal gøres betinget af gennemførelse af et
kursus om bl.a. kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer mv. Det foreslås
således nærmere, at det nuværende A/T-kursus
(Alkohol og Trafik) ændres til et A/N/T-kursus (Alkohol,
Narko og Trafik), og at kurset - udover tilfælde af
frakendelse som følge af spirituskørsel - kommer til
at omfatte frakendelse som følge af kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer mv.
Endvidere foreslås der en udvidelse
af færdselslovens konfiskationsordning i sager, hvor der
køres i påvirket tilstand, herunder således at
der altid skal ske konfiskation af køretøjet i
førstegangstilfælde af kørsel med en promille
på over 2,0.
Desuden foreslås det, at der i
færdselsloven indsættes en udtrykkelig hjemmel for
politiet til at kunne fratage en person kørekortet på
stedet ("straksfratagelse") i tilfælde, hvor der er mistanke
om, at den pågældende har kørt spiritus- eller
narkokørsel, og samtidig er risiko for, at den
pågældende umiddelbart herefter vil gøre det
igen.
Endvidere foreslås en række
bestemmelser om alkolåsordningen, som blev indført ved
lov nr. 716 af 25. juni 2010 om ændring af
færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod
vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og
udvidet mulighed for udenretlig vedtagelse af
førerretsfrakendelse m.v.), og som forventes sat i kraft
omkring 1. januar 2015, ophævet og affattet på ny med
henblik på, at der kan ske konsekvensændringer heri i
lyset af de øvrige dele af lovforslaget.
Med lovforslaget foreslås endelig en
lovteknisk ændring af en række af færdselslovens
betalingsbestemmelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.