Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 3. april 2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren her stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2014 og var til 1. behandling den 31. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. december 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 61. Den 15. januar 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Stofrådgivningen og Svend og Lillian Drews,
Havnsø.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Stofrådgivningen
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer
med tilfredshed, at der indføres yderligere skærpelser
i forhold til konfiskation af køretøjer for at
forhindre gentagen spirituskørsel, og ligeledes, at
narkokørsel sidestilles med spirituskørsel. Derimod
finder V, at det er en tvivlsom fremgangsmåde at inddrage
kørekortet (rent fysisk) uden at inddrage førerretten
fra en nylig anholdt og sigtet spiritusbilist, hvis politiet
frygter, at vedkommende vil fortsætte med at køre
spirituskørsel. I givet fald ser V hellere, at personen
fremstilles i retten med krav om varetægtsfængsling
efter retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2
(gentagelsesvirkning/hindre fortsat kørsel), idet han
alligevel senere skal afsone en straf (altså fremme
straksafsoning).
V finder det stadig utilfredsstillende, at
der endnu ikke er gennemført brug af alkolås trods
vedtagelse herom for næsten 4 år siden.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod lovforslaget, uagtet at det indeholder nogle små
forbedringer såsom inddragelse af narkorelaterede emner i de
kurser, folk skal følge efter en dom for
spirituskørsel eller kørsel i narkopåvirket
tilstand.
EL ser også positivt på den
alkolåsordning, som nu langt om længe indføres
efter at have været vedtaget med EL's stemmer i 2010. EL er
dog meget kritiske over for den meget høje brugerbetaling,
som den foreslåede ordning indeholder. EL tror, at det vil
svække incitamentet til at deltage i alkolåsordningen,
og EL er af den opfattelse, at det i en nær fremtid vil blive
nødvendigt at ændre alkolåsordningen i retning
af den svenske model.
Når EL stemmer imod lovforslaget,
skyldes det, at den udvidede adgang til konfiskation af folks biler
også skal gælde i førstegangstilfælde af
spirituskørsel. Selv om EL erkender, at grænsen
på 2 promille eller derover for denne sanktion er meget
høj, hvorfor der er tale om meget grov uagtsomhed, finder
EL, at konfiskation af et køretøj er en meget
indgribende sanktion. Mange familier er afhængige af deres
bil i mange sammenhænge, og en konfiskation kan føre
til social deroute i form af mistet arbejde og social isolation
på grund af manglende mobilitet m.m. Konfiskation af en bil
har desuden en social slagside, da det er de bedst bemidlede
familier, der har råd til at anskaffe sig en ny.
EL finder desuden forslaget om yderligere
adgang til konfiskation af et køretøj i forbindelse
med spirituskørsel overflødigt. For det første
findes muligheden allerede i færdselslovens § 133 a,
stk. 1 - her blot efter en konkret vurdering ved en domstol. For
det andet er der fra 2005 til 2011 sket en skærpelse af
adgangen til konfiskation fem gange.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
133 a, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes efter
»skal«: »desuden«, og i nr. 2 ændres »stk. 4, nr.
1« til: »stk. 6, nr. 1«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 20 og 23,
foreslås der indsat to nye stykker i færdselslovens
§ 133 a.
Som en konsekvens heraf skal henvisningen
til § 133 a, stk. 4, nr. 1, i den gældende
færdselslovs § 133 a, stk. 2, nr. 2, der bliver stk. 3,
nr. 2, ændres, således at der i stedet henvises til
færdselslovens § 133 a, stk. 6, nr. 1.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 113
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 4/2-14 fra
Stofrådgivningen | 4 | Henvendelse af 5/2-14 fra Svend og Lillian
Drews, Havnsø | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 7 | Henvendelse af 17/2-14 fra Svend og
Lillian Drews, Havnsø | 8 | Henvendelser af 4/3-14 og 6/3-14 fra Svend
og Lillian Drews, Havnsø | 9 | Udkast til betænkning | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 113
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor mange
køretøjer der er blevet konfiskeret de sidste 3
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om der er lighed for loven,
når kun køretøjer, der ejes af
lovovertræderen, kan konfiskeres, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan man sikrer, at en
midlertidig fratagelse af en spirituskørselssigtet persons
kørekort vil forhindre personen i at sætte sig i
besiddelse af køretøjet og køre igen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om politiet bør inddrage en
spirituskørselssigtet persons bilnøgler, med henblik
på at nøglerne først kan udleveres, når
personen igen er blevet ædru, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/2-14 fra Stofrådgivningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/2-14 fra Svend og Lillian Drews, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan man tolker risikoen for,
at den pågældende umiddelbart herefter vil køre
spirituskørsel igen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm., om der vil være mulighed for
at fremstille personen, som indikerer fortsat at ville køre,
for retten og evt. varetægtsfængsle efter
retsplejelovens § 762 stk. 1, nr. 2, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvor mange der har været
varetægtsfængslet for spirituskørsel (uden
færdselsuheld), til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om det er særlig logisk, at
politiet inddrager et kørekort, når man samtidig
hævder, at man ikke har inddraget førerretten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om denne lov vil gøre forskel
på konfiskation af køretøjer, i forhold til om
man kører spiritus- eller narkokørsel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvornår der sker
konfiskation af køretøjer efter
spirituskørsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor mange der i 2012 og 2013 er
dømt for hhv. spiritus- og narkokørsel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om to personer, som er dømt
for hhv. spiritus- og narkokørsel, behandles forskelligt i
forhold til konfiskation, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm., om det, ITD skriver i deres
høringssvar om at en chauffør kan få sit
kørekort inddraget i 14 dage er korrekt, og om han så
kan forvente det genudleveret m.v., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/2-14 fra Svend og Lillian Drews, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelser af
4/3-14 og 6/3-14 fra Svend og Lillian Drews, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 18 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 19 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 20 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 21 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 22 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 23 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 24 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 25 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 26 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 27 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 28 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 29 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. | 30 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på REU alm. del. |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå
Spørgsmålet og justitsministeren svar herpå
er optrykt efter ønske fra Venstre.
Spørgsmål 12
»Ministeren bedes opsætte et
systematisk skema for, hvornår der sker konfiskation af
køretøjer efter spirituskørsel - herunder
nærmere redegøre for konsekvensen for »tidligere
har kørt spirituskørsel« i forhold til antal
gange«
Svar:
Med de foreslåede ændringer af
færdselslovens § 133 a (lovforslagets § 1, nr.
20-30) udvides adgangen til at foretage konfiskation af en
spiritusbilists køretøj, til at omfatte
følgende tilfælde:
Spirituskørsel med en alkoholpromille
på over 2,00 (også første gang).
Når der ved kørsel nr. 2 er tale
om en promille på over 1,20, og det nye forhold begås
inden for 3 år efter en pådømt kørsel nr.
1 - uanset promillens størrelse ved kørsel nr. 1, og
altså selvom kørsel nr. 1 ikke i sig selv har
udløst ubetinget frakendelse.
Når der ved kørsel nr. 2 er tale
om en promille på over 1,20, og det nye forhold begås
inden for 5 år efter en pådømt kørsel nr.
1 med en promille på over 1,20 (der har udløst en
ubetinget frakendelse).
Dette kan skematisk angives således:
Eksempler på
spirituskørsel | Konfiskation i dag | Konfiskation fremover | Første gang med en promille over
2,0 | Nej | Ja | To gange inden for 3 år: Første gang med promille på
under 1,20 Anden gang med promille på over
1,20 | Nej | Ja | To gange inden for 3 år med promille
på over 1,20: | Ja | Ja | To gange på 5 år med promille
på over 1,20: | Nej | Ja |
|
Der kan vedrørende konfiskation af
køretøjer i øvrigt henvises til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende
lovforslaget.