Fremsat den 15. januar 2014 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler1)
(Indskrænkning af salgs- og
anvendelsesperiode for fyrværkeri, ændring af
gebyrordning m.v.)
§ 1
I lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler, jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 9. april 2013,
foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
2. I
§ 2, stk. 3, ændres
»1.-31. december« til: »15.-31.
december«.
3. I
§ 2, stk. 4, ændres
»1. december-5. januar« til: »27. december-1.
januar«.
4. I
§ 3, stk. 1, nr. 12,
indsættes efter »anvendelse af
fyrværkeri,«: »og«.
5. I
§ 3, stk. 1, nr. 13, ændres
»EU-retten, og« til: »EU-retten.«
6. I
§ 4, stk. 1, ændres
»for fabrikantens eller importørens regning udtage
prøver af fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske
artikler og underkaste disse en teknisk undersøgelse.«
til: »udtage prøver af fyrværkeriartikler og
andre pyrotekniske artikler. Den, der fremstiller eller
indfører fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler, afholder omkostningerne ved
prøveudtagningen.«
7. I
§ 4 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. I
tilfælde, hvor prøveudtagningen i medfør af
stk. 1 sker hos andre end den, der fremstiller eller
indfører fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler, godtgør Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen indkøbsprisen og opkræver
beløbet hos den, der fremstiller eller indfører
fyrværkeriartikler eller pyrotekniske artikler.
Stk. 3. Der kan
foretages en teknisk undersøgelse af prøver udtaget i
medfør af stk. 1. Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen kan kræve omkostningerne ved eksterne
tekniske undersøgelser, herunder omkostningerne til
transport, refunderet af den, som har fået meddelt et
påbud eller et forbud.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
8. §
5 affattes således:
Ȥ
5. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
regler om
1) omkostninger i
forbindelse med prøvninger og godkendelser efter regler
udstedt i medfør af § 3, stk. 1, nr. 3,
2) omkostninger i
forbindelse med kontrol efter regler udstedt i medfør af
§ 3, stk. 1, nr. 10, afholdes af den, der opbevarer eller
fremstiller fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler,
3) omkostninger i
forbindelse med foranstaltninger i henhold til regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 1, nr. 12, og
4) omkostninger ved
eksterne tekniske undersøgelser, herunder omkostninger til
transport, efter § 4, stk. 3, skal afholdes af den, som har
fået meddelt et påbud eller forbud.«
9. I
§ 7, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 4, stk. 2.« til: »§ 4, stk.
4.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at mindske
gener forbundet med anvendelse af fyrværkeri i forbindelse
med nytåret. Konkret foreslås dette opnået ved at
reducere de perioder, hvor fyrværkeriartikler beregnet til
anvendelse af forbrugere må sælges og anvendes.
Herudover foreslås en ændring af hjemlen til
opkrævning af omkostninger ved eksterne tekniske
undersøgelser af fyrværkeriartikler og andre
pyrotekniske artikler med det formål at øge
regelefterlevelsen.
Erhvervs- og Vækstministeriet modtager
hvert år mange henvendelser fra borgere og miljø- og
dyrevelfærdsorganisationer, der peger på, at
anvendelsen af fyrværkeri i hele december giver store gener
for mennesker og dyr. Lovforslaget skal derfor balancere hensynet
til de mennesker og dyr, der er udsat for gener i forbindelse med
anvendelsen af fyrværkeri, med hensynet til en festlig
fejring af nytåret.
Forslaget er baseret på en
kortlægning og analyse af salgs- og anvendelsesperioden for
fyrværkeri til forbrugere, som Sikkerhedsstyrelsen har
gennemført. Analysen viser, at en indskrænkning af
salgs- og anvendelsesperioden, som vil mindske gener for mennesker
og dyr, kan ske, uden at dette har væsentlige konsekvenser
for sikkerheden på fyrværkeriområdet,
ligesom det ikke vurderes at have væsentlige
økonomiske konsekvenser for erhvervet.
Endvidere har Sikkerhedsstyrelsen med henblik
på at øge regelefterlevelsen set nærmere
på hjemlen til opkrævning af omkostninger i forbindelse
med markedsovervågning på
fyrværkeriområdet. På det generelle
produktsikkerhedsområde kræves der kun dækning af
udgifter i forbindelse med sagkyndige erklæringer hos den,
der modtager et påbud eller et forbud, mens der på
fyrværkeriområdet kræves dækning af
samtlige omkostninger til tekniske undersøgelser uanset
sagens udfald. Ved at ændre hjemlen i fyrværkeriloven,
således at den svarer til det generelle
produktsikkerhedsområde, gøres det mere fordelagtigt
for virksomhederne at overholde reglerne på
fyrværkeriområdet.
2.
Lovforslagets hovedindhold
2.1. Salgs-
og anvendelsesperioderne
2.1.1.
Gældende ret
De nuværende regler for salg og
anvendelse af fyrværkeri til forbrugere blev indført i
2005, da fyrværkerilovgivningen blev skærpet efter
fyrværkeriulykken i Seest ved Kolding. Forbrugere må
således i dag købe fyrværkeri fra 1. december
til 31. december, og de må anvende det fra 1. december til 5.
januar. Før 2005 var det tilladt at købe og anvende
fyrværkeriet hele året.
2.1.2.
Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
Henvendelser fra borgere og
dyrevelfærdsorganisationer påpeger, at anvendelsen af
fyrværkeri i hele december måned er til gene for mange
mennesker og dyr.
Sikkerhedsstyrelsen har på den baggrund
kortlagt forbrugernes køb og anvendelse af fyrværkeri
og har desuden set på salgsstedernes åbningsdatoer, de
kommunale beredskabers godkendelse af salgssteder og
fyrværkeribranchens oplysninger om, hvornår levering af
fyrværkeri til detailleddet og salg af fyrværkeri til
forbrugerne foregår. Analysen viser, at en
indskrænkning af salgsperioden til perioden fra 15. december
til og med 31. december og en indskrænkning af
anvendelsesperioden til perioden fra 27. december til og med 1.
januar kun vil få begrænset betydning for den
mængde fyrværkeri, som forbrugerne køber og
anvender, da disse perioder i høj grad afspejler
forbrugernes adfærd. Der vurderes således ikke at
være væsentlige erhvervsmæssige konsekvenser af
en indskrænkning af salgs- og anvendelsesperioden.
Afdækning af de sikkerhedsmæssige
risici er foretaget ved en analyse af risikoen ved
fyrværkeridistribution i detailleddet samt en vurdering af
risikopotentialet ved den foreslåede salgsperiode. Analysen
viser, at de sikkerhedsmæssige risici især findes ved
transport og håndtering af fyrværkeriet. Dette er
funktioner, som knytter sig til salget, og hvor sikkerheden kan
blive påvirket ved en indskrænkning af
salgsperioden.
Imidlertid svarer den foreslåede
salgsperiode, ifølge kortlægningen, i overvejende grad
til den periode, hvor salget allerede foregår i dag. Derfor
er det vurderingen, at transport og håndtering af
fyrværkeriet også i overvejende grad vil foregå
på samme måde og i samme omfang som i dag, og at
sikkerhedsniveauet derfor vil være uændret.
Det er vurderingen, at en indskrænkning
af salgs- og anvendelsesperioden vil kunne mindske generne,
herunder støjgenerne, ved anvendelsen af fyrværkeri
for mennesker og dyr. Norge, Tyskland, Holland og Finland har alle
kortere anvendelsesperiode end i Danmark. I Sverige er det de
enkelte kommuner, der fastsætter anvendelsesperioden, og
denne er typisk fra den 31. december til den 1. januar. Da
risikoniveauet afhænger af forskellige faktorer, såsom
hvilke artikler der er tilladt, opbevaringsregler m.v., er disse
landes regler for salg og anvendelse dog ikke direkte
sammenlignelige.
Lovforslaget medfører ikke
ændringer i forhold til, hvornår fyrværkeri
må leveres til salgsstederne. Da det er begrænset, hvor
store mængder fyrværkeri et salgssted må
opbevare, vil nogle salgssteder imidlertid have behov for
yderligere leveringer, når salget af fyrværkeri til
forbrugerne er påbegyndt.
Da størstedelen af denne transport
på nuværende tidspunkt foregår lige op til jul og
mellem jul og nytår, vurderes de logistiske og
håndteringsmæssige problemer, der måtte
opstå i forbindelse med ændringen, at være
begrænsede.
Salgsperioden, der løber fra den 15.
til den 31. december, er længere end anvendelsesperioden, der
løber fra den 27. december til den 1. januar. Det betyder,
at det fra den 15. til den 26. december vil være muligt at
købe fyrværkeri, men at fyrværkeriet i denne
periode ikke må anvendes. Kortlægningen har vist, at
det er nødvendigt at adskille de to perioder, såfremt
det nye regelsæt skal have mærkbar effekt for de
mennesker og dyr, der er generet af fyrværkeri, samtidig med
at hensynet til sikkerheden og til erhvervslivet fortsat
vægtes højt. Hvis regelsættet skal have
mærkbar effekt for de mennesker og dyr, der er generet af
fyrværkeri, skal anvendelsesperioden forkortes
væsentligt. Salgsperioden kan ikke kortes ned i samme omfang,
da en så kort salgsperiode vurderes at give væsentlige
sikkerhedsmæssige forringelser samt negative konsekvenser for
erhvervslivet. Salgsperioden foreslås derfor afkortet til
perioden fra den 15. til den 31. december, da dette udgør
den kortest mulige salgsperiode, hvor sikkerhedsniveauet er bevaret
på samme niveau som i dag. Derfor foreslås det, at de
to perioder fastsættes individuelt.
2.1.3. De
foreslåede salgs- og anvendelsesperioder
Ved en afvejning af hensyn til sikkerheden,
velfærden for mennesker og dyr, erhvervsinteresser og
mulighederne for at håndhæve reglerne, foreslås
det, at salgsperioden indskrænkes til perioden fra 15.
december til og med 31. december, og at anvendelsesperioden
indskrænkes til perioden fra 27. december til og med 1.
januar.
2.2.
Omkostninger i forbindelse med eksterne tekniske
undersøgelser
2.2.1.
Gældende ret
I henhold til de nugældende regler kan
Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen udtage prøver af
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse. Omkostningerne for
disse undersøgelser dækkes af den, som fremstiller
eller indfører fyrværkeriartikler eller andre
pyrotekniske artikler. Der opkræves således betaling
for alle tekniske undersøgelser, uanset om der ved
undersøgelsen konstateres fejl ved artiklen.
2.2.2.
Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
På det generelle
produktsikkerhedsområde opkræves der alene udgifter i
forbindelse med sagkyndige erklæringer, når den
sagkyndige erklæring er nødvendig til afgørelse
af, om et påbud eller et forbud skal meddeles.
Sikkerhedsstyrelsens udgifter til sagkyndig erklæring kan her
kræves refunderet af den, som har fået meddelt et
påbud eller et forbud.
2.2.3. Den
foreslåede ændring af omkostninger i forbindelse med
eksterne tekniske undersøgelser
Med forslaget ændres reglerne,
således at det som udgangspunkt er Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen, der afholder omkostninger til eksterne
tekniske undersøgelser, der skønnes nødvendige
for afgørelsen af, om der skal foretages indgreb.
Omkostningerne kan dog overvæltes på den, der får
meddelt et påbud eller forbud. Med forslaget er det
således kun den, der får meddelt et påbud eller
et forbud, der har omkostninger ved markedsovervågningen,
mens omkostninger til eksterne tekniske undersøgelser, der
ikke fører til en afgørelse om påbud eller
forbud, dækkes af Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at for
kommunalbestyrelsen er der tale om en valgfri mulighed for at
gennemføre test.
Ændringen sker med henblik på
øget regelefterlevelse samt for at ensrette reglerne med det
generelle produktsikkerhedsområde, således at
virksomheder behandles mere ens, uanset hvilke regler deres
produkttype er omfattet af.
2.3.
Definitioner og redaktionelle ændringer
Den gældende bestemmelse i § 1,
stk. 3, der definerer fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler, foreslås ophævet. Fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler er defineret i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/29/EU af 12. juni 2013 om harmonisering
af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af
pyrotekniske artikler på markedet, og loven skal fortolkes i
overensstemmelse med de til enhver tid gældende definitioner
fastsat i direktivet med senere ændringer. Ændringen
har ikke indholdsmæssig betydning.
Endvidere ændres begreberne fabrikant og
importør i den gældende § 4 til den, der
fremstiller eller indfører fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler. Efter den gældende bestemmelse i
§ 4, stk. 1, kan der for fabrikantens og importørens
regning udtages prøver, som kan underkastes en teknisk
undersøgelse. Betegnelsen importør har hidtil
været anvendt om en, som indfører fyrværkeri til
Danmark.
Ifølge Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/29/EU af 12. juni 2013 om harmonisering
af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af
pyrotekniske artikler på markedet defineres
»importør« som »enhver fysisk eller
juridisk person, der er etableret i Fællesskabet, og som
foretager den første tilrådighedsstillelse på
fællesmarkedet af en pyroteknisk artikel med oprindelse i et
tredjeland som led i sin erhvervsvirksomhed«.
Baggrunden for den foreslåede
ændring er derfor, at direktivets definition ikke stemmer
overens med den traditionelle forståelse i
fyrværkeriloven, hvilket kan medføre tvivl om, hvem
der omfattes af bestemmelsen.
Med forslaget ændres ordlyden
således, at begreberne bringes i overensstemmelse med lovens
øvrige formulering, hvor der anvendes begreberne den, der
fremstiller og indfører fyrværkeriartikler eller andre
pyrotekniske artikler, i stedet for fabrikant og importør.
Med begrebet, den der indfører fyrværkeriartikler
eller andre pyrotekniske artikler, forstås den, der får
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler til
Danmark.
Der er desuden foretaget mindre redaktionelle
ændringer, som f.eks. en præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen i fyrværkerilovens § 5.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om ændring af hjemlen til
opkrævning af omkostninger har mindre negative
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet
ændringen vil medføre, at der alene betales for
omkostninger i forbindelse med eksterne tekniske
undersøgelser, når der meddeles påbud eller
forbud. Der vil således ikke længere blive
opkrævet omkostninger for samtlige eksterne tekniske
undersøgelser, hvilket vil medføre, at det offentlige
selv skal betale for nogle eksterne tekniske undersøgelser.
Der forventes at være tale om et mindre beløb, som
afholdes inden for Sikkerhedsstyrelsens ramme.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen
ligeledes har mulighed for at gennemføre eksterne tekniske
undersøgelser efter den lovbestemmelse, der foreslås
ændret. Der er tale om en valgfri opgave for
kommunalbestyrelsen, idet Sikkerhedsstyrelsen bærer ansvaret
for at gennemføre de eksterne tekniske undersøgelser
af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, der er behov
for af sikkerhedsmæssige årsager. Forslaget vil
ændre kommunalbestyrelsens muligheder for at opkræve
omkostningerne for eksterne tekniske undersøgelser,
således at kommunalbestyrelsen fremover skal bære
omkostningen i forbindelse med eksterne tekniske
undersøgelser, når der ikke meddeles påbud eller
forbud. Der vil dog fortsat være tale om en valgfri opgave
for kommunalbestyrelsen, hvorfor forslaget ikke vurderes at
udløse behov for kompensation til kommunerne.
Der er ingen administrative konsekvenser for
det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget om at begrænse salgs- og
anvendelsesperioden for fyrværkeri til henholdsvis perioden
15. til og med 31. december og perioden 27. december til og med 1.
januar kan have negative konsekvenser for erhvervslivet, fordi
dette kan føre til en reduktion i forbrugets omfang.
Betydningen af forslaget for erhvervet vurderes dog ikke at
være væsentlig, idet størstedelen af salg og
anvendelse af fyrværkeri til forbrugere ifølge
kortlægningen allerede sker i de foreslåede
perioder.
Forslaget om ændring af hjemlen til
opkrævning af omkostninger til eksterne tekniske
undersøgelser, herunder omkostninger til transport, vurderes
samlet set at have positive konsekvenser for erhvervslivet, idet
ændringen vil medføre, at der alene betales, når
der meddeles et påbud eller forbud. Der vil således
ikke længere blive opkrævet betaling for samtlige
omkostninger til eksterne tekniske undersøgelser.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
En indskrænkning af anvendelsesperioden
for fyrværkeri, beregnet til anvendelse af den almindelige
forbruger, forventes at kunne have en positiv effekt for
miljøet, da perioden for støjgener ved anvendelsen
vil blive tilsvarende reduceret.
7. Forholdet
til EU-retten
Med den foreslåede ophævelse af
definitionen af fyrværkeri og en pyroteknisk artikel i §
1, stk. 3, understreges det, at loven fortolkes i overensstemmelse
med de til enhver tid gældende definitioner fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/29/EU af 12. juni
2013 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af pyrotekniske artikler på
markedet med senere ændringer. Lovforslaget notificeres som
udkast i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som
ændret ved direktiv 98/48/EF.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 31. oktober 2013 til den 29. november 2013 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Apollo Fyrværkeri
ApS, Bright Star Fireworks A/S, Bright Star Fireworks Import A/S,
Brilliant Fireworks ApS, Business Performance Institute A/S, China
Native Connection ApS, Coop Danmark A/S, Cowi A/S, Danmarks
Jægerforbund, Dansk Erhverv, Dansk Fyrværkeri ApS,
Dansk Fyrværkeri Service ApS, Dansk Kennel Klub, Dansk Pyro
Art ApS, Dansk Scene Fyrværkeri ApS, Dansk
Sprængteknisk Forening (DSF), Dansk Supermarked, Danske
Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Dommerforening, DENEX A/S, DI, DR - Århus B & U
afdelingen, DTS, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation,
Experimentarium, Fabrikken AGO A/S, Fireworks Denmark Import ApS,
FKW Keller GmbH (Keller Feuerwerk), Forbrugerrådet, Force
Certification A/S, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer,
Foreningen af Politidirektører i Danmark, Forsikring &
Pension, Frederiksberg Fyrværkeri v/?Benjamin Thøfner,
Fur Museum, Fyrværkeribrancheforeningen v/Karsten Nielsen,
Fyrværkerieksperten A/S, Fyrværkerifabrikken Nordlys
ApS, Geocenter Møns Klint A/S, Grontmij A/S,
Grønlands Selvstyre, H. C. Andersen Festfyrværkeri
ApS, Højen & Magic Fyrværkeri ApS,
Håndværksrådet, Kjeld Nørgård
Jørgensen, Kommunernes Landsforening, Københavns
Brandvæsen, Københavns Politi, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, LCH Fireworks A/S,
MPP A/S, NFC ApS, P. Weiling & co. ApS, Palby Marine A/S,
Petersen/Back, PGE GmbH, Pyro Tec ApS, Retail Danmark ApS,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scanseason A/S, Svensk
Fyrværkeri Import, Team Effektiv Regulering, Teatrenes
Interesseorganisation, Teknologisk Institut,
Tinghøjgård Fyrværkerifabrik Gram Larsen ApS,
Topmark Trading ApS, Trier Festfyrværkeri ApS,
Ulykkesanalysegruppen, UNI-SAFE AS, V. Parbst & Søn -
Eimepar A/S, VEERST KRUDTLAGER ApS, Viking Lifesaving Equipment
A/S, Vulcan Fireworks A/S, Weber's Fireworks v/Thomas Rydén,
Weco Pyrotechnische Fabrik Gmbh (Tyskland), Ålborg
Fyrværkerifabrik ApS.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget om ændring af hjemlen til
opkrævning af omkostninger har negative økonomiske
konsekvenser for det offentlige, idet ændringen vil
medføre, at det offentlige selv må betale for nogle af
de eksterne tekniske undersøgelser. Den økonomiske
konsekvens estimeres til at udgøre op til maks. 500.000 kr.
årligt. | | | | | | Kommunalbestyrelsen har ligeledes mulighed
for at gennemføre eksterne tekniske undersøgelser.
Det er en valgfri opgave for kommunalbestyrelsen. Forslaget vil
ændre kommunalbestyrelsens muligheder for at opkræve
omkostningerne, således at kommunalbestyrelsen fremover skal
betale, når der ikke meddeles påbud eller forbud. Da
det er en valgfri opgave vurderes forslaget ikke at medføre
negative konsekvenser for kommunerne. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Forslaget om ændring af hjemlen til
opkrævning af omkostninger til eksterne tekniske
undersøgelser kan samlet set have positive virkninger for
erhvervslivet, idet ændringen vil medføre, at der
alene betales, når der meddeles et påbud eller forbud.
Der vil således ikke længere blive opkrævet
betaling for samtlige omkostninger til eksterne tekniske
undersøgelser. | Forslaget om at begrænse salgs- og
anvendelsesperioden for fyrværkeri til henholdsvis perioden
15. til og med 31. december og perioden 27. december til og med 1.
januar kan have negative konsekvenser for erhvervslivet.
Betydningen af forslaget vurderes dog at være
begrænset, idet størstedelen af salg og anvendelse af
fyrværkeri til forbrugere ifølge kortlægningen
allerede sker i de foreslåede perioder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | En indskrænkning af
anvendelsesperioden for fyrværkeri, beregnet til anvendelse
af den almindelige forbruger, forventes at kunne have en positiv
effekt for miljøet, da perioden for støjgener ved
anvendelsen vil blive tilsvarende reduceret. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Der foreslås, at den gældende
bestemmelse i lovens § 1, stk. 3, ophæves.
Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler er defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/29/EU af 12. juni
2013 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af pyrotekniske artikler på
markedet, og loven skal fortolkes i overensstemmelse med de til
enhver tid gældende definitioner fastsat i direktivet med
senere ændringer. Ændringen har ikke
indholdsmæssig betydning.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i
fyrværkerilovens § 2, stk. 3, må fyrværkeri
beregnet til anvendelse af forbrugere sælges i detailsalg i
perioden fra 1. december til og med 31. december. Som følge
af den foreslåede ændring af anvendelsesperioden
foreslås det, at salgsperioden for fyrværkeri beregnet
til anvendelse af forbrugere indskrænkes til perioden fra 15.
december til og med 31. december.
En indskrænkning af anvendelsesperioden,
som foreslået i forslagets § 1, nr. 3, vil betyde, at
der i december vil være en periode, hvor det er muligt for
forbrugere at købe fyrværkeri, selv om
fyrværkeriet først må anvendes i perioden fra
27. december til og med 1. januar.
For at sikre at perioden, hvor der
sælges fyrværkeri, uden at dette må anvendes,
bliver så kort som mulig, foreslås det, at
salgsperioden også indskrænkes. Der er ved
fastsættelsen af den foreslåede salgsperiode foretaget
en afvejning, således at salgsperioden kun indskrænkes
i det omfang, det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt i forhold
til distribution og salg af fyrværkeri.
Sikkerhedsstyrelsens analyse viser, at der
ikke vil være væsentlige ændringer i
sikkerhedsrisikoen i forhold til i dag, idet perioden afspejler,
hvordan distributionen og salget allerede foregår. Der
henvises til de almindelige bemærkningers punkt 2.1.
Ved en afvejning af hensyn til sikkerheden,
erhvervsinteresser og mulighederne for at håndhæve
reglerne, er det fundet hensigtsmæssigt, at salgsperioden
indskrænkes til perioden fra 15. december til og med 31.
december.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i
fyrværkerilovens § 2, stk. 4, må fyrværkeri
beregnet til anvendelse af forbrugere anvendes i perioden fra 1.
december til 5. januar. På baggrund af Sikkerhedsstyrelsens
analyser og hensynet til mennesker og dyr foreslås det, at
anvendelsesperioden for fyrværkeri beregnet til anvendelse af
forbrugere indskrænkes til perioden fra 27. december til og
med 1. januar.
Sikkerhedsstyrelsen har kortlagt forbrugernes
anvendelse af fyrværkeri. Af kortlægningen
fremgår det, at den foreslåede indskrænkning af
anvendelsesperioden i høj grad vil afspejle den måde,
hvorpå anvendelsen af fyrværkeri foregår i
dag.
Den foreslåede ændring af
anvendelsesperioden vil i forhold til gældende ret betyde, at
perioderne fra 1. til 26. december samt fra 2. til 5. januar bliver
friholdt fra anvendelse af fyrværkeri, og dermed kan generne
for mennesker og dyr begrænses til seks dage omkring
nytåret. Ud fra kortlægningen af salgs- og
anvendelsesperioden for fyrværkeri til forbrugerne forventes
det ikke, at der vil være væsentlige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet ved en anvendelsesperiode, som er
afkortet til seks dage. Størstedelen af forbrugernes
anvendelse foregår således også i dag mellem jul
og nytår.
Til nr. 4
og 5
De foreslåede ændringer er
konsekvensrettelser af de ændringer, der blev foretaget ved
lov nr. 1600 af 20. december 2006 om ændring af lov om
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler og beredskabsloven.
Ved en fejl er disse ændringer ikke tidligere blevet
rettet.
Til nr.
6
Den gældende § 4, stk. 1,
indeholder hjemmel til, at Sikkerhedsstyrelsen og
kommunalbestyrelsen til enhver tid uden retskendelse mod
behørig legitimation har adgang til virksomheder, der
fremstiller, herunder monterer, indfører, opbevarer eller
forhandler fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler.
Bestemmelsen indeholder desuden hjemmel til,
at myndighederne i forbindelse hermed for fabrikantens eller
importørens regning kan udtage prøver af
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse er en
videreførelse af den gældende § 4, stk. 1, for
så vidt angår Sikkerhedsstyrelsens og
kommunalbestyrelsens adgang uden retskendelse og mulighed for at
udtage prøver af fyrværkeriartikler og andre
pyrotekniske artikler. Udtagelsen sker med henblik på
eksterne tekniske undersøgelser eller til brug for kontrol
af f.eks. mærkning. Den, der fremstiller eller
indfører fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler, afholder omkostningerne ved prøveudtagningen.
Med forslaget ændres bestemmelsen
således, at hjemlen til opkrævning af omkostninger for
eksterne tekniske undersøgelser af fyrværkeriartikler
og andre pyrotekniske artikler udgår. Denne hjemmel vil i
stedet fremgå af den nye bestemmelse i stk. 3.
Endeligt ændres begreberne fabrikant og
importør til den, der fremstiller og indfører
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler. Der henvises til
de almindelige bemærkningers punkt 2.3.
Til nr.
7
Den gældende § 4, stk. 1,
indeholder hjemmel til, at Sikkerhedsstyrelsen og
kommunalbestyrelsen i forbindelse med deres adgang til
virksomheder, der fremstiller, herunder monterer, indfører,
opbevarer eller forhandler fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler for fabrikantens eller importørens
regning kan udtage prøver af fyrværkeriartikler og
andre pyrotekniske artikler og underkaste disse en teknisk
undersøgelse. Bestemmelsen indeholder dermed hjemmel til, at
alle tekniske undersøgelser kan ske for fabrikantens eller
importørens regning, uanset om undersøgelsen
resulterer i en afgørelse om påbud eller forbud eller
ej.
I det nye stk. 2
præciseres det, for hvis regning der kan udtages
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler. Bestemmelsen er en
videreførelse af den gældende § 4, stk. 1, som
havde til formål at kontrollere de, der fremstiller eller
indfører fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler.
Prøveudtagningen sker således for disses regning,
også selvom prøveudtagningen sker i detailleddet. Ved
prøveudtagning i detailleddet må Sikkerhedsstyrelsen
eller kommunalbestyrelsen godtgøre detailleddet
indkøbsprisen for de udtagne prøver og senere
opkræve dette beløb hos den, der fremstiller eller
indfører.
Endeligt ændres begreberne fabrikant og
importør til den, der fremstiller og indfører
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler. Der henvises til
de almindelige bemærkningers punkt 2. 3.
Hjemlen til opkrævning af omkostninger
for eksterne tekniske undersøgelser som følge af den
foreslåede formulering vil i stedet fremgå af et nyt
stk. 3.
Med det foreslåede stk. 3, vil omkostninger for tekniske
undersøgelser af fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler kun kunne opkræves for eksterne tekniske
undersøgelser, som resulterer i et påbud eller et
forbud. Opkrævningen af omkostninger til eksterne tekniske
undersøgelser på fyrværkeriområdet vil
herefter i det væsentlige svare til opkrævningen for
udgifter til sagkyndige erklæringer i henhold til det
generelle produktsikkerhedsområde.
Med den foreslåede bestemmelse vil det
som udgangspunkt være Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen, der afholder omkostninger til eksterne
tekniske undersøgelser, der skønnes nødvendige
for afgørelsen af, om der skal foretages indgreb.
Omkostningerne overvæltes på den, der får meddelt
et påbud eller forbud på baggrund af
undersøgelsen. Med forslaget er det således kun den,
der får meddelt et påbud eller et forbud, der har
omkostninger ved markedsovervågningen, mens omkostninger til
eksterne tekniske undersøgelser, der ikke fører til
en afgørelse om påbud eller forbud, dækkes af
Sikkerhedsstyrelsen eller kommunalbestyrelsen. I omkostningerne til
eksterne tekniske undersøgelser indgår som hidtil
omkostningerne til transport af fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler til et testlaboratorium. Dette forventes at
være et incitament til at overholde reglerne. Derfor
forventes den foreslåede ændring at medføre en
øget regelefterlevelse.
Til nr.
8
Den gældende § 5 indeholder hjemmel
til, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
regler om, at omkostninger ved undersøgelser efter
fyrværkerilovens § 1, stk. 5, og § 4, stk. 1, og
afprøvninger og godkendelser efter § 3, stk. 1, nr. 3,
10 og 12, afholdes af ansøgeren.
Den gældende bestemmelse er
løbende ændret blandt andet ved indsættelse af
nye henvisninger, hvilket har medført, at den gældende
bestemmelse ikke er klar og præcis. Nyaffattelsen af
bestemmelsen sker således med henblik på at
præcisere bestemmelsen og som følge af den
foreslåede ændring af § 4, stk. 1, og det
nyindsatte § 4, stk. 3.
Endvidere er henvisningen til lovens § 1,
stk. 5, fjernet, idet hjemlen til at opkræve gebyrer ved
tekniske undersøgelser i forbindelse med ansøgning om
en virksomhedsgodkendelse, jf. fyrværkerilovens § 1,
stk. 1, allerede fremgår af den gældende § 1, stk.
5. Der er derudover ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til den gældende § 5.
Efter den gældende § 5 er der
hjemmel til, at erhvervs- og vækstministeren kan
fastsætte regler om omkostninger i forbindelse med
prøvninger og godkendelse af fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler efter fyrværkerilovens § 3, stk.
1, nr. 3. Bestemmelsen videreføres i nr. 1.
Tidligere blev fyrværkeriartikler til
det danske marked godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/23/EF af 23. maj
2007 om markedsføring af pyrotekniske artikler, blev der i
EU-retten fastsat regler om godkendelse af fyrværkeriartikler
og andre pyrotekniske artikler. Fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler skal derfor nu godkendes af et særligt
bemyndiget organ, hvorefter kun fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, der er godkendt af et sådant
bemyndiget organ, må markedsføres.
Bestemmelsens sigte er således at
fastslå, at udgifterne til godkendelse af fyrværkeri
eller andre pyrotekniske artikler bliver afholdt af
ansøgeren.
I henhold til den gældende § 5 kan
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at
omkostninger i forbindelse med afprøvninger og godkendelser
efter § 3, stk. 1, nr. 10, afholdes af ansøger. Den
gældende bemyndigelse giver ministeren mulighed for at
fastsætte regler om omkostninger i forbindelse med kontrol af
transportklassifikationer af fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler, der opbevares eller fremstilles. Bestemmelsen
videreføres i nr. 2.
Da godkendelsen af transportklassifikationer
efter international praksis ikke nødvendigvis sker på
basis af fysiske tests, anses det for nødvendigt, at der er
mulighed for at kræve dokumentation for korrektheden af
fyrværkeriets transportklassifikation i form af
behørig dokumentation for gennemførte
prøvninger. Dette skal sikre, at der ikke opbevares
fyrværkeri, der er farligere end forudsat ved
fastsættelsen af afstandskravene til oplaget. Bemyndigelsen
medfører, at der i den forbindelse kan fastsættes
regler om, at omkostningerne i forbindelse med den
pågældende kontrol afholdes af den, der opbevarer eller
fremstiller fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler.
I medfør af den gældende § 5
har erhvervs- og vækstministeren hjemmel til at
fastsætte regler om omkostninger i forbindelse med
afprøvninger og godkendelser i henhold til
fyrværkerilovens § 3, stk. 1, nr. 12. Den
pågældende bemyndigelse giver mulighed for, at der kan
fastsættes regler om afholdelse af omkostninger for brandvagt
og til foranstaltninger, der er nødvendige for at forebygge
eller formindske brandfare og til at sikre forsvarlige rednings- og
slukningsmuligheder i tilfælde af brand ved opbevaring,
anvendelse, håndtering og fremstilling af fyrværkeri og
andre pyrotekniske artikler. Bestemmelsen videreføres i
nr. 3.
Bestemmelsen tænkes blandt andet anvendt
som bemyndigelse til at kræve dækning af
kommunalbestyrelsens omkostninger ved placering af brandvagt i
forbindelse med anvendelse af fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler.
En tilsvarende hjemmel fremgår af
beredskabslovens § 35, stk. 4. Det findes imidlertid
nødvendigt, at muligheden herfor tydeligt fremgår af
lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler,
således at reglerne på fyrværkeriområdet
reguleres i en lov.
I medfør af den gældende § 5
kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om
omkostninger ved undersøgelser efter den gældende
§ 4, stk. 1. Bestemmelsen foreslås videreført i
nr. 4 dog således, at
formuleringen tilpasses den foreslåede ændring af
fyrværkerilovens § 4, stk. 1. Henvisningen ændres
derfor til § 4, stk. 3, ligesom det tilføjes, at
omkostningerne skal afholdes af den, som har fået meddelt et
påbud eller forbud.
Den foreslåede bestemmelse giver
mulighed for, at erhvervs- og vækstministeren kan
fastsætte nærmere regler om administration, fordeling
m.v. i forbindelse med opkrævning af omkostningerne til
eksterne tekniske undersøgelser.
Til nr.
9
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringslovforslagets § 1, nr. 7.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2014.
Ved en ikrafttræden af loven den 1. juli
2014 bliver det muligt for erhvervslivet at tilrettelægge
salget og leveringen fra nytåret 2014/2015.
Til § 3
Den gældende lov om fyrværkeri og
andre pyrotekniske artikler gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at lovforslaget kan
sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler, jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 9.
april 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 1. (. .
.) Stk. 2. (. .
.) | | | Stk. 3. Ved
fyrværkeri i denne lov forstås pyrotekniske artikler,
der er konstrueret til at tjene et formål af
underholdningsmæssig karakter. Ved pyrotekniske artikler
forstås artikler, der indeholder stoffer eller en blanding af
stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en
effekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg eller en
kombination af disse, som følge af ikkedetonerende,
selvforbrændende, eksoterme, kemiske reaktioner. Stk. 4-6. (. .
.) | | 1. § 1, stk. 3, ophæves. Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5. | | | | § 2. (. .
.) Stk. 2. (. .
.) | | | Stk. 3.
Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må kun
sælges i detailsalg i perioden 1. - 31. december. | | 2. I § 2, stk. 3, ændres »1.-31.
december« til: »15.-31. december«. | Stk. 4.
Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må kun
anvendes i perioden 1. december - 5. januar. Stk. 5. (. .
.) | | 3. I § 2, stk. 4, ændres »1.
december-5. januar« til: »27. december-1.
januar«. | | | | § 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler
om | | | 1-11) (. . .) 12) foranstaltninger, der er
nødvendige for at forebygge eller formindske brandfare og
til at sikre forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder i
tilfælde af brand ved opbevaring, anvendelse,
håndtering og fremstilling af fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler, herunder brandvagt i forbindelse med
anvendelse af fyrværkeri, | | 4. I § 3, stk. 1, nr. 12, indsættes
efter »anvendelse af fyrværkeri,«:
»og«. | 13) bestemmelser, som er nødvendige
for at opfylde Danmarks forpligtelser på
fyrværkeriområdet i henhold til EU-retten, og | | 5. I § 3, stk. 1, nr. 13, ændres
»EU-retten, og« til: »EU-retten.« | | | | § 4.
Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation adgang til
virksomheder, der fremstiller, herunder monterer, indfører,
opbevarer eller forhandler fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, og kan i forbindelse hermed for fabrikantens
eller importørens regning udtage prøver af
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse. | | 6. I § 4, stk. 1, ændres »for
fabrikantens eller importørens regning udtage prøver
af fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse.« til:
»udtage prøver af fyrværkeriartikler og andre
pyrotekniske artikler. Den, der fremstiller eller indfører
fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske artikler,
afholder omkostningerne ved prøveudtagningen.« | Stk. 2.
Indehavere af en tilladelse eller godkendelse til at fremstille,
herunder montere, indføre, opbevare, overdrage, erhverve
eller anvende fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler
samt forhandlere af fyrværkeri eller andre pyrotekniske
artikler, som efter § 2, stk. 5, er undtaget fra kravet om
tilladelse i § 2, stk. 1, har efter anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen eller kommunalbestyrelsen pligt til at give
alle oplysninger, der er nødvendige for kontrollen. | | 7. I § 4 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: »Stk. 2. I
tilfælde, hvor prøveudtagningen i medfør af
stk. 1 sker hos andre end den, der fremstiller eller
indfører fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske
artikler, godtgør Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen indkøbsprisen og opkræver
beløbet hos den, der fremstiller eller indfører
fyrværkeriartikler eller pyrotekniske artikler. Stk. 3. Der kan
foretages en teknisk undersøgelse af prøver udtaget i
medfør af stk. 1. Sikkerhedsstyrelsen eller
kommunalbestyrelsen kan kræve omkostningerne ved eksterne
tekniske undersøgelser, herunder omkostningerne til
transport, refunderet af den, som har fået meddelt et
påbud eller et forbud.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | | § 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at omkostninger ved undersøgelser efter § 1, stk. 5, og
§ 4, stk. 1, og afprøvninger og godkendelser efter
§ 3, stk. 1, nr. 3, 10 og 12, skal afholdes af
ansøgeren. | | 8. § 5 affattes således: »§ 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler
om 1) omkostninger i forbindelse med
prøvninger og godkendelser efter regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 1, nr. 3, 2) omkostninger i forbindelse med kontrol
efter regler udstedt i medfør af § 3, stk. 1, nr. 10,
afholdes af den, der opbevarer eller fremstiller
fyrværkeriartikler eller andre pyrotekniske artikler, 3) omkostninger i forbindelse med
foranstaltninger i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 3, stk. 1, nr. 12, og 4) omkostninger ved eksterne tekniske
undersøgelser, herunder omkostninger til transport, efter
§ 4, stk. 3, skal afholdes af den, som har fået meddelt
et påbud eller forbud.« | | | | § 7. Med
bøde eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år straffes den, der 1) overtræder § 1,
stk. 1, 2) overtræder § 2, stk.
1-4, eller 3) tilsidesætter oplysningspligten
efter § 4, stk. 2. Stk. 2-3. (. .
.) | | 9. I § 7, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 4, stk. 2.« til: »§ 4, stk.
4.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.