Fremsat den 15. januar 2014 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister
(Tildeling af nyt personnummer i
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug
samt ophævelse af markeringer i CPR om
forskerbeskyttelse)
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013,
som ændret ved § 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013 og
§ 1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan efter skriftlig
anmodning herom i særlige tilfælde tildele nyt
personnummer til en person, hvis personnummer indgår eller
har indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2. § 29,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
3. I
§ 30, stk. 1, ændres:
»bestemmelserne i § 29, stk. 1 og 2« til:
»§ 29, stk. 1«.
4. I
bilag 1, nr. 10, udgår:
»beskyttelse mod forskerhenvendelse, jf. § 29, stk.
2,«, og »stk. 3« ændres til: »stk.
2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Stk. 2. Markeringer i
CPR af forskerbeskyttelse i medfør af hidtil gældende
regler bortfalder.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Formålet med lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at
gøre det muligt i særlige tilfælde at tildele
nyt personnummer til en person, hvis personnummer indgår
eller har indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet. Der vil herved i særlige tilfælde i
forbindelse med identitetsmisbrug kunne tildeles nyt personnummer,
selvom der ikke foreligger fejl i de oplysninger, der indgår
i personnummeret.
Formålet med lovforslaget er endvidere
at ophæve den markering, som efter anmodning i henhold til
§ 29, stk. 2, i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven)
kan indsættes i CPR med henblik på at sikre, at
vedkommende ikke modtager henvendelser i forbindelse med
statistiske og videnskabelige undersøgelser, hvortil
Økonomi- og Indenrigsministeriet efter CPR-lovens
§§ 35 og 36 leverer oplysninger fra CPR eller foretager
adressering og udsendelse af materiale (forskerbeskyttelse).
2. Forslaget
om tildeling af nyt personnummer i særlige
tilfælde
2.1.
Baggrund
2.1.1. Den
hidtidige indsats for bekæmpelse af
identitetsmisbrug
Bekæmpelse af identitetsmisbrug ligger
regeringen meget på sinde. Denne form for kriminalitet kan
frem for alt have store konsekvenser for de personer, det går
ud over, ligegyldigt hvordan vedkommendes identitet er kommet til
den kriminelles kendskab. Kriminalitet af denne karakter giver
desuden tab for erhvervslivet.
Bekæmpelse af identitetsmisbrug
kræver en bredspektret indsats, som involverer politiet i
forhold til at opklare og forebygge de forbrydelser, der er
forbundet hermed, men som også involverer en række
andre myndigheder samt den enkelte borger og de relevante
virksomheder og brancheorganisationer.
Regeringen har derfor iværksat en
række initiativer.
Det har vist sig, at der findes
erhvervsvirksomheder, som ikke gennemfører den
identitetskontrol, der måtte være nødvendig for
at sikre sig identiteten på den pågældende
person. Det giver mulighed for identitetsmisbrug, hvor kriminelle
kan handle i andres navn. Regeringen har derfor rejst
problemstillingen om den nødvendige identitetskontrol,
særligt ved køb på internettet, over for de
relevante virksomheder og brancheorganisationer. Regeringen har
således ved et brev af 22. april 2013 til Teleindustrien, de
største teleselskaber, Dansk Erhverv og Dansk Industri
opfordret til, at identitetskontrollen i erhvervsvirksomhederne
tages alvorligt og indrettes således, at risikoen for
identitetsmisbrug minimeres. Der er særligt peget på,
at der er virksomheder, som ikke anvender de nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger, men alene baserer deres
identitetskontrol på et oplyst navn, adresse og personnummer
uden at kontrollere validiteten grundigt - f.eks. ved at
CPR-validering kombineres med et krav om samtidig anvendelse af
betalingskort eller NemID.
Det er endvidere et led i regeringens
forbrugerpolitiske eftersyn, at der skal ske en strukturering og
effektivisering af den eksisterende rådgivningsindsats i
forhold til identitetsmisbrug. Dette arbejde er forankret i
Digitaliseringsstyrelsen, hvor der er oprettet et interessentforum
med deltagelse af en række offentlige og private
organisationer og virksomheder, herunder Justitsministeriet,
Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Økonomi- og
Indenrigsministeriet, Rigspolitiet, Danmarks Tekniske Universitet,
Forbrugerrådet, Det Kriminalpræventive Råd,
Finanstilsynet, Nets og Experian m.fl. Det er hensigten, at
erfaringerne fra interessentforummet skal anvendes til at samle,
strukturere og udbygge den information og rådgivning om
identitetstyveri, som i dag findes spredt på offentlige og
private hjemmesider. Til dette formål har
Digitaliseringsstyrelsen i 2013 lanceret en samlet
informationsportal om identitetstyveri, som løbende vil
blive udbygget.
Det er også centralt i forhold til
forebyggelse af identitetsmisbrug, at der sker en
bevidstgørelse blandt borgerne. Rigspolitiet, Det
Kriminalpræventive Råd og Digitaliseringsstyrelsen har
udarbejdet 10 gode råd til at undgå identitetstyveri,
som er gjort tilgængelige via en række hjemmesider. Der
har også i den årlige kampagne »Netsikker nu!
« i 2012 været sat fokus på at fremme sikker
adfærd blandt borgere på internettet.
Som led i regeringens initiativer på
området gives der med lovforslaget nu tillige mulighed for i
særlige tilfælde at tildele nyt personnummer til
personer, hvis personnummer indgår eller har indgået i
forbindelse med misbrug af vedkommendes identitet.
Tildeling af nyt personnummer er imidlertid
ikke i alle tilfælde en egnet løsning.
Når der ikke er grund til at tro, at det
i almindelighed vil hjælpe at tildele nyt personnummer,
skyldes det først og fremmest, at der ikke i alle
tilfælde hos de erhvervsdrivende er foretaget nogen form for
identitetskontrol, eller at identitetskontrollen blot er baseret
på et oplyst navn, adresse og personnummer. Når der
ikke foretages den nødvendige identitetskontrol, kan
misbruget fortsætte ved brug af det gamle personnummer,
uanset hvor mange nye personnumre den berørte person
tildeles.
Derfor agter regeringen at reservere den
foreslåede løsning til særlige tilfælde -
nemlig de tilfælde, hvor det må forventes faktisk at
ville kunne hjælpe den person, hvis identitet bliver
misbrugt, at få tildelt et nyt personnummer. Det
forudsætter, at misbruget af den pågældendes
identitet, herunder personnummer, er aktuelt, og at tildeling af
nyt personnummer i det enkelte tilfælde vurderes at kunne
bidrage til at forhindre yderligere misbrug. Der er derfor ikke
tale om en ordning, hvor tildeling af nyt personnummer bliver
almindeligt forekommende, men derimod en løsning, som
forbeholdes de tilfælde, hvor en ændring af
personnummeret vil kunne bidrage til at forhindre fortsatte
skadelige virkninger af identitetsmisbruget.
Selvom misbruget ikke længere er
aktuelt, finder regeringen dog, at tildeling af nyt personnummer
efter omstændighederne også bør kunne komme
på tale, såfremt borgeren oplever fysiske eller
psykiske gener og frygt for, om det stedfundne misbrug endegyldigt
er bragt til ophør. Det er således regeringens
opfattelse, at den form for kriminalitet, hvor borgerens
personnummer har indgået i forbindelse med misbruget af den
pågældendes identitet, er egnet til at skabe en
sådan frygt og utryghed som følge af det stedfundne
misbrug, at der bør være mulighed for at tildele nyt
personnummer i en sådan situation.
2.1.2.
Identitetsmisbrug
Identitetsmisbrug eller identitetstyveri er
ikke et entydigt begreb.
Rådet for IT- og Persondatasikkerhed (nu
Rådet for Digital Sikkerhed) har beskrevet identitetstyveri
som det at tilegne sig en anden persons personoplysninger og udgive
sig for at være denne person. Det kan ske elektronisk ved at
bruge bankoplysninger, personnumre eller kodeord eller ved at bruge
en andens identitetspapirer, f.eks. et sundhedskort,
kørekort eller pas. Der er ifølge rådet
også tale om identitetstyveri, når en person
køber produkter over internettet med en andens person- eller
kontooplysninger.
Identitetsmisbrug sker som altovervejende
udgangspunkt med henblik på at begå anden kriminalitet,
herunder navnlig forskellige former for berigelseskriminalitet,
hacking, databedrageri samt chikane og trusler. Identitetsmisbrug
tjener således som værktøj til en anden form for
kriminalitet, som vil kunne gøres til genstand for
politimæssig efterforskning og eventuel tiltalerejsning,
såfremt grundlaget herfor er til stede.
Tilfælde af identitetsmisbrug kan
være højst forskellige. I nogle tilfælde er der
tale om misbrug af en Facebook-profil, i andre tilfælde er
der tale om køb af varer over internettet, som ikke
involverer den berørte persons personnummer. I andre
tilfælde er der tale om kreditkøb, f.eks. over
internettet, hvor den pågældendes personnummer kan have
været medvirkende til, at der kunne handles på kredit.
I de tilfælde, hvor personnummeret har været
medvirkende til, at den kriminelle har begået eksempelvis
berigelseskriminalitet, kan der være tale om et
enkeltstående tilfælde, eller der kan være tale
om et mere systematisk og vedvarende misbrug.
Straffeloven indeholder en række
bestemmelser - herunder reglerne om formueforbrydelser og freds- og
ærekrænkelser - som efter omstændighederne vil
finde anvendelse ved kriminalitet forbundet med
identitetsmisbrug.
Det er ikke muligt umiddelbart ud fra
politiets systemer at opgøre antallet af sager om
identitetsmisbrug, der typisk vil være registreret som f.eks.
en sag om bedrageri, ligesom det heller ikke er muligt umiddelbart
at oplyse, hvad opklaringsprocenten har været for disse
sagstyper. En opgørelse vil således forudsætte
en manuel gennemgang i politikredsene af et meget stort antal
potentielt relevante sager.
Emnet er kun sparsomt behandlet i
litteraturen. Af en rapport »Kriminalitet i en digitaliseret
verden« af Peter Kruize, Det Juridiske Fakultet,
Københavns Universitet, fra oktober 2013 fremgår det,
at der i en offerundersøgelse gennemført som led i
Danmarks Statistiks omnibusundersøgelser, der omfatter 9.582
respondenter for perioden oktober 2012 til juli 2013 blandt andet
er spurgt til, om respondenten inden for de seneste 12
måneder har været udsat for misbrug af
personoplysninger eller identitetsbeviser, idet det som svar
herpå har været muligt at angive følgende: 1.
Navn/CPR-nummer, 2. Identitetspapirer (pas, id-kort, sygesikring,
kørekort m.m.), 3. Betalingskort (dankort eller kreditkort),
4. Bankoplysninger (kontonummer, adgangskode m.m.), 5. Digitale
profiler (e-mail, Facebook m.m.) og 6. Andet. Af rapporten
fremgår, at 165 personer eller 1,7 procent af de 9.582
respondenter angiver, at de har været udsat for misbrug af
personoplysninger eller identitetsbeviser indenfor de sidste 12
måneder. Det er inklusiv personer, hvis
betalingskortoplysninger er misbrugt. Det fremgår
endvidere af rapporten, at udelukkes tilfælde, hvor der er
tale om misbrug af betalingskortoplysninger, har 94 personer eller
1 procent af respondenterne inden for de seneste 12 måneder
været udsat for misbrug af personoplysninger eller
identitetsbeviser. Det anføres i rapporten, at antallet af
udsatte i Danmark beregnet på baggrund af den foretagne
stikprøve efter et estimat må anses for at være
46.900 (mellem 38.368 og 55.420 på baggrund af et
95%-sikkerhedsinterval).
2.1.3.
Misbrug af en anden persons personnummer
Utilsigtet offentliggørelse af
personnumre kan ske på forskellig vis. Det kan f.eks. ske
ved, at en person lægger sit CV indeholdende personnummeret
ud på internettet. En person kan også få
stjålet sin pung med sundhedskort og kørekort, hvoraf
personnummeret fremgår.
Der kan også være tale om, at en
virksomhed eller en myndighed ved en fejl offentliggør
personnumre på sin hjemmeside. Oplysninger om personnumre kan
også komme uvedkommende i hænde ved såkaldt
phishing (et internetfænomen, hvor svindlere forsøger
at franarre godtroende internetbrugere deres brugernavn,
adgangskode, kreditkort- eller netbankoplysninger), hacking (et
internetfænomen, hvor en hacker skaffer sig uberettiget
adgang til computere og informationssystemer) m.v.
Personnummeret alene er ikke
tilstrækkeligt til, at en offentlig myndighed eller privat
virksomhed kan identificere en person, og oplysning om et
personnummer er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at der
f.eks. kan udleveres oplysninger eller handles via internettet.
Tilfælde af identitetstyveri sker bl.a. ved misbrug af
personoplysninger, når der handles på internettet. Der
findes således webbutikker, som tilsyneladende alene baserer
deres identitetskontrol på et oplyst navn, adresse og
personnummer. Det skaber mulighed for misbrug, hvor kriminelle kan
handle i andres navn.
Identitetsmisbrug, hvori indgår misbrug
af et personnummer, skal først og fremmest forhindres ved,
at offentlige myndigheder og private virksomheder ikke
sløser med identitetskontrollen, hvad enten den
foregår ved personligt fremmøde eller via internettet,
f.eks. ved internethandel eller anvendelse af
selvbetjeningsløsninger på hjemmesider.
Stort set alle offentlige
selvbetjeningsløsninger er i dag baseret på log in med
NemID. Det giver en sikker løsning og forebygger i meget
høj grad misbrug. Med lov nr. 558 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om Det Centrale Personregister, lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om
folkeskolen og sundhedsloven blev der med virkning fra den 1.
december 2012 bl.a. indført krav om, at anmeldelse af
indenlandsk flytning skal ske ved anvendelse af den digitale
anmeldelsesløsning, som tilflytningskommunen stiller til
rådighed, medmindre særlige forhold gør sig
gældende, jf. CPR-lovens § 12, stk. 3. Det er
således i dag som udgangspunkt alene muligt at anmelde
indenlandsk flytning ved anvendelse af NemID. Den
fremgangsmåde, som tidligere er set anvendt, hvor en
gerningsmand udgav sig for at være rette indehaver af
personnummeret og gennemførte en flytteanmeldelse og derved
fik mulighed for at få tilsendt varer bestilt over
internettet eller den berørte persons bankkontooplysninger
til gerningsmandens egen adresse, er dermed blevet vanskeliggjort
betydeligt.
Også blandt private erhvervsvirksomheder
er det muligt at opnå en meget høj grad af sikkerhed
for, at der er handlet med den rette person. Mange virksomheder
anvender således NemID eller CPR-validering kombineret med et
krav om samtidig anvendelse af betalingskort.
Såfremt der ikke foretages den
fornødne identitetskontrol hos offentlige myndigheder eller
private virksomheder, er det særdeles tvivlsomt, om tildeling
af nyt personnummer vil være en hjælp for den
berørte person i tilfælde af identitetsmisbrug. I
nogle sager, der har været genstand for omtale i medierne,
har kriminelle tilsyneladende blot kunnet fremvise et stjålet
sundhedskort, kørekort eller pas som grundlag for f.eks. at
kunne købe på kredit eller oprette lån, uden at
der er foretaget nogen form for identitetskontrol. Under
sådanne omstændigheder - hvor der ikke foretages
fornøden identitetskontrol - kan kriminaliteten
fortsætte ved brug af det gamle personnummer, uanset om den
berørte person er tildelt et nyt personnummer, og tildeling
af nyt personnummer vil i en sådan situation kunne give den
pågældende en falsk tryghed.
Der kan imidlertid forekomme særlige
tilfælde, hvor misbruget af den berørte persons
identitet, herunder personnummer, har antaget en sådan
karakter, at tildeling af nyt personnummer vil kunne medvirke til
at forhindre yderligere misbrug af den pågældendes
identitet. Regeringen finder, at der i sådanne tilfælde
bør være mulighed for at tildele et nyt
personnummer.
Selvom det må antages, at misbruget ikke
længere er aktuelt, men afværget ved de
foranstaltninger, som den berørte person selv har
iværksat i form af politianmeldelse, kontakt til virksomheder
m.v., kan tildeling af nyt personnummer komme på tale,
såfremt den pågældende oplever fysiske eller
psykiske gener og frygt for, om det allerede stedfundne misbrug af
den pågældendes identitet, herunder personnummer,
endegyldigt er ophørt. Regeringen finder, at det også
i sådanne tilfælde bør være muligt at
opnå hjælp i form af tildeling af nyt personnummer.
Ved lovforslaget gives der derfor mulighed
for, at Økonomi- og Indenrigsministeriet efter anmodning
herom i særlige tilfælde kan tildele nyt personnummer
til en person, hvis personnummer indgår eller har
indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet.
Det vil gennem Økonomi- og
Indenrigsministeriets praksis blive nærmere fastlagt,
hvornår tildeling af nyt personnummer kan komme på
tale, jf. afsnit 2.3.
2.2
Gældende ret
Efter CPR-lovens § 3, stk. 5, er det
alene fejl i de oplysninger, som indgår i personnummeret, det
vil sige fødselsdato og køn, der kan begrunde
tildeling af et nyt personnummer. CPR-loven indeholder dermed ikke
hjemmel til, at en person, hvis personnummer indeholder korrekte
oplysninger om den pågældendes fødselsdato og
køn, kan få tildelt et nyt personnummer uanset
baggrunden for ønsket herom, f.eks. som følge af, at
den pågældende er udsat for identitetsmisbrug.
Personnummersystemet er således baseret
på en grundtanke om, at et personnummer - når det
én gang er tildelt - som udgangspunkt anses for
uforanderligt og bestående. Når en person er
afgået ved døden, gentildeles den
pågældendes personnummer således f.eks. ikke.
Når der tildeles et nyt personnummer til
erstatning for det gamle nummer, bliver det gamle nummer
stående i CPR med en henvisning til det nye nummer. Det nye
nummer indeholder ligeledes en henvisning til det gamle nummer.
Oplysningerne fra det gamle nummer overføres til det nye
nummer, hvorpå nye oplysninger fremover registreres. I
tilfælde, hvor det viser sig, at det var en fejl at
ændre personnummeret, er det muligt at gentildele det gamle
personnummer.
2.3.
Lovforslagets indhold
Ved lovforslaget gøres det muligt i
særlige tilfælde at tildele nyt personnummer til
personer, hvis personnummer indgår eller har indgået i
forbindelse med misbrug af vedkommendes identitet.
Indenfor rammerne af den foreslåede
bestemmelse vil det bero på et skøn, om der i et
konkret tilfælde kan tildeles nyt personnummer.
Det vil være en betingelse for at
tildele nyt personnummer, at der faktisk har fundet et misbrug sted
af den berørte persons identitet, hvori vedkommendes
personnummer indgår, f.eks. i forbindelse med, at der er
begået en eller anden form for berigelseskriminalitet. Det
vil således f.eks. ikke i sig selv kunne begrunde tildeling
af nyt personnummer, at en person har fået stjålet sin
pung, herunder kørekort, pas eller sundhedskort, hvoraf
personnummeret fremgår, og at den pågældende
person nu frygter i fremtiden at blive offer for en eller anden
form for kriminalitet. Tilsvarende gælder den situation, hvor
en tidligere samlever truer med at ville misbruge en persons
personnummer f.eks. ved oprettelse af en kreditkonto eller et
lån. Det vil normalt være et krav, at der har
været tale om et forløb over en vis periode,
således at misbruget er sket i flere tilfælde.
Det vil også være en betingelse,
at den berørte person ikke selv har udøvet misbruget
eller på afgørende vis har medvirket hertil.
Det vil endvidere være et krav, at den
pågældendes personnummer indgår eller har
indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet.
Det vil som udgangspunkt være et krav,
at der på ansøgningstidspunktet er en formodning for,
at misbruget ikke er afværget ved eksempelvis de
foranstaltninger, som den pågældende har iværksat
over for virksomheder m.v.
I tilfælde, hvor den berørte
persons betalingskort misbruges til f.eks. at købe varer
over internettet - uanset om personnummeret indgår i den
forbindelse - vil det først og fremmest være relevant
at spærre betalingskortet. I langt de fleste tilfælde
vil det i sig selv hindre yderligere misbrug. Den
pågældende vil endvidere i disse situationer kunne
anmelde forholdet til politiet.
I lov om betalingstjenester er fastsat
nærmere regler om hæftelse for uberettiget brug af
dankort og andre betalingskort. Såfremt den berørte
persons navn og kortnummer (men ikke pinkode) f.eks. bliver
opsnappet af uvedkommende, som derefter via internettet
køber varer ved brug af den pågældendes konto,
hæfter den pågældende som udgangspunkt ikke for
misbruget, medmindre brugeren har handlet svigagtigt eller med
forsæt har undladt at opfylde sine forpligtelser for brug af
kortet. Det vil i sådanne situationer som udgangspunkt ikke
kunne komme på tale at tildele den pågældende et
nyt personnummer. Uanset om personnummeret har været anvendt
i forbindelse med misbruget, er der således andre relevante
og effektive midler til at afværge yderligere misbrug, og den
berørte person vil i almindelighed ikke lide
økonomisk tab i forbindelse med misbruget.
Det vil også kunne være
tilstrækkeligt til at forhindre yderligere misbrug, at den
pågældende tager kontakt til f.eks. det mobilselskab
eller benzinselskab, som har tegnet et abonnement på en
mobiltelefon eller oprettet et benzinkort, og gør
opmærksom på, at vedkommende har været udsat for
misbrug af sin identitet. Det vil normalt blive tillagt betydning
ved stillingtagen til, om nyt personnummer kan tildeles, at den
pågældende faktisk har rettet henvendelse til
virksomheden, kreditinddrivelsesbureauet m.v. og gjort
opmærksom på misbruget af den pågældendes
identitet, herunder personnummer.
Det vil ved behandlingen af en anmodning om
nyt personnummer efter den foreslåede bestemmelse
indgå, hvilke skadevirkninger misbruget har
påført og fortsat må formodes at
påføre indehaveren af personnummeret. Selve den
omstændighed, at den berørte person vil kunne opleve
ulemper forbundet med at skulle håndhæve sin ret over
for virksomheder, kreditinddrivelsesbureauer, modparten i en
fogedsag m.v., vil som altovervejende udgangspunkt ikke i sig selv
kunne føre til, at der kan tildeles nyt personnummer. Det er
afgørende for håndteringen af disse sager - som for
andre sager om retlige tvister - at den berørte person
må henvises til at anvende de retsmidler, der er til
rådighed.
Der vil imidlertid kunne forekomme
tilfælde, hvor misbruget har antaget en sådan karakter,
at den berørte person oplever så store vanskeligheder
ved fortsat at fastholde over for omverdenen, at vedkommendes
identitet, herunder personnummer, er blevet misbrugt, at dette
moment i sig selv vil kunne tale for tildeling af nyt personnummer.
Der kan f.eks. være tale om, at den kriminelle har
indgået - og til stadighed indgår - omfattende
kreditaftaler f.eks. i andre lande under brug af den berørte
persons identitet, herunder personnummer, hvor f.eks. udenlandske
kreditorer fastholder over for den pågældende, at
vedkommende er bundet af sådanne aftaler. Der vil også
kunne være tale om, at den pågældende har
fået stjålet legitimationspapirer, f.eks. pas eller
kørekort, som den kriminelle forvansker og benytter til at
legitimere sig med ved indgåelse af omfattende handler. Det
kan i sådanne tilfælde være en hjælp for
den berørte person i forhold til at bevise over for
kreditorer, kreditinddrivelsesbureauer m.v., at vedkommendes
identitet er misbrugt, at vedkommende kan fremvise dokumentation
fra en dansk myndighed for, at vedkommende har fået
ændret sit personnummer som følge af
identitetsmisbruget.
I behandlingen af en anmodning om nyt
personnummer, vil der endvidere blive lagt vægt på, om
tildeling af nyt personnummer må antages at ville kunne
medvirke til at hindre fortsatte skadelige virkninger af
misbruget.
Selvom det må lægges til grund, at
misbruget ikke længere er aktuelt, vil nyt personnummer efter
den foreslåede bestemmelse dog kunne tildeles, såfremt
det stedfundne misbrug efter omstændighederne
medfører, at den pågældende oplever fysiske
eller psykiske gener og frygt for, om det stedfundne misbrug
endegyldigt er ophørt.
Spørgsmålet om, hvorvidt der
foreligger en påvirkning af den beskrevne karakter som
følge af et stedfundet misbrug af en persons identitet,
herunder personnummer, er vanskeligt at efterprøve i
praksis. Der vil ikke nødvendigvis være tale om gener
m.v., som kan danne grundlag for en lægefaglig vurdering i
form af en lægeerklæring. Det er på den baggrund
fundet rigtigst, at borgeren i ansøgningen om nyt
personnummer skriftligt skal begrunde, at ønsket om nyt
personnummer i tilfælde, hvor der ikke længere
foreligger et aktuelt misbrug, skyldes fysiske eller psykiske gener
og frygt for, om det stedfundne misbrug endegyldigt er
ophørt, og ikke andre forhold, f.eks. et ønske om at
sløre sin identitet.
Såfremt Økonomi- og
Indenrigsministeriet efterfølgende bliver opmærksomt
på, at den afgivne begrundelse er urigtig, vil tilladelsen
til personnummerskift kunne ophæves efter almindelige
forvaltningsretlige regler. Konsekvensen heraf vil være, at
den pågældende gentildeles det oprindelige
personnummer.
Det vil indgå i vurderingen af, om nyt
personnummer kan tildeles som følge af et stedfundet, men
ikke længere aktuelt misbrug, om der foreligger en vis
tidsmæssig sammenhæng mellem det stedfundne misbrug og
den fysiske eller psykiske påvirkning, borgeren oplever.
Såfremt der eksempelvis er gået flere år, siden
misbruget har fundet sted, er der en formodning for, at den
påvirkning, borgeren oplever som følge af det
stedfundne misbrug, ikke er af en karakter, hvor tildeling af nyt
personnummer kan komme på tale.
Det vil blive tillagt særskilt betydning
ved vurderingen af, om nyt personnummer kan tildeles, om den
berørte person har anmeldt forholdet til politiet.
Politianmeldelsen og politiets efterforskning i den forbindelse vil
således kunne indgå som led i den
pågældendes dokumentation for, at identitetsmisbruget
har fundet sted, ligesom en eventuel strafferetlig
forfølgning vil kunne medvirke til at hindre yderligere
misbrug.
Det bemærkes, at en kopi af
politianmeldelsen eller en kvittering for anmeldelsen til politiet
også vil kunne bruges som led i en dokumentation over for
kreditorer, kreditinddrivelsesbureauer m.v. i forhold til, at den
pågældende har været udsat for
identitetsmisbrug.
3.
Ophævelse af markering i CPR af forskerbeskyttelse
3.1.
Baggrund
Det har siden 1995 været muligt at
få indsat en markering i CPR om, at man ikke ønsker at
modtage henvendelser i forbindelse med statistiske og
videnskabelige undersøgelser, hvortil der leveres
oplysninger eller foretages adressering og udsendelse på
grundlag af CPR (såkaldt forskerbeskyttelse).
Forskerbeskyttelse indebærer, at den
beskyttede ikke må kontaktes i forbindelse med
forskerundersøgelser. Den pågældende må i
øvrigt gerne indgå i statistiske og videnskabelige
undersøgelser, hvortil der leveres oplysninger fra CPR.
Danmark har i dag nogle af de bedste og mest
opdaterede registre i verden, hvilket er medvirkende til at give
Danmark en stærk og unik position inden for
forskerverdenen.
Det er regeringens opfattelse, at denne
position må bevares.
Antallet af personer med markering af
forskerbeskyttelse i CPR har imidlertid i dag antaget et
sådant omfang, at det går ud over forskerverdenens
mulighed for at gennemføre repræsentative
forskerundersøgelser med udgangspunkt i CPR. Forskerverdenen
har derfor rejst denne problemstilling over for Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Deltagelsen i samfundsrelevant forskning er
efter regeringens opfattelse en del af det, der hører med
til at være en samfundsengageret borger, og det er med til at
styrke fællesskabet. Der kan imidlertid være gode
grunde til, at personer ikke ønsker at deltage i en
forskerundersøgelse. Sådanne personer kan imidlertid
til enhver tid takke nej til at deltage i en undersøgelse
eller simpelthen smide henvendelsen ud eller trykke slet, hvis
henvendelsen er modtaget digitalt. En borger kan dermed altid
afvise at deltage i en forskerundersøgelse.
Reglerne om muligheden for i CPR at få
indsat en markering af forskerbeskyttelse er derfor også
efter regeringens opfattelse udtryk for en forældet og
bureaukratisk tankegang. Ophævelsen af adgangen til
forskerbeskyttelse vil således indebære et
regelsæt mindre, som skal forvaltes og
systemunderstøttes i kommuner, i CPR-systemet og hos
forskerne.
Derfor ønsker regeringen at tage skridt
til at ophæve adgangen til i CPR at få indsat markering
af forskerbeskyttelse.
3.2.
Udviklingen i antallet af forskerbeskyttede og den
hidtidige håndtering heraf
Markeringen af forskerbeskyttelse i CPR er
tidsubegrænset og bortfalder kun, hvis den beskyttede anmoder
bopælskommunen herom.
Antallet af personer med forskerbeskyttelse i
CPR var i 1999 24 personer.
I perioden fra 2000 til 2006 steg tallet med
7000-9000 personer pr. måned, således at tallet pr. 1.
maj 2006 nåede 591.694 personer. Der er formentlig flere
årsager til denne stigning. En række
forskningsinstitutioner har peget på, at stigningen muligvis
skyldes, at det i denne periode har været muligt at
opnå forskerbeskyttelse alene ved afkrydsning i en rubrik
på flyttemeddelelsen, og at mange borgere således kan
have anmeldt forskerbeskyttelse uden at have opnået
fuldstændig klarhed over, hvad beskyttelsen reelt
indebærer.
De fleste kommuner gjorde dengang brug af KL's
standardblanket til anmeldelse af flytning, hvorpå borgeren
samtidig kunne anmode om bl.a. forskerbeskyttelse. Det var desuden
muligt at anmode om forskerbeskyttelse på vegne af hele
hustanden. Herved kan unge have opnået forskerbeskyttelse,
uden at de er klar over det.
På baggrund af en henvendelse til KL fra
Danmarks Statistik i 2006 blev afkrydsningsrubrikkerne
vedrørende forskerbeskyttelse og andre beskyttelsestyper
flyttet fra flytteblanketten til en selvstændig blanket med
en mere udførlig vejledning om, hvad de enkelte beskyttelser
indebærer. Det blev bl.a. præciseret, at
forskerbeskyttelsen typisk gælder i forhold til
videnskabelige undersøgelser, f.eks. inden for
sundhedssektoren, hvorimod beskyttelsen ikke gælder andre
typer undersøgelser, f.eks. hvis et privat analysefirma
retter henvendelse på basis af telefonbogen.
I takt med, at de selvstændige
blanketter blev taget i brug i kommunerne, er stigningen i antallet
af forskerbeskyttede aftaget. Antallet er således steget fra
772.366 den 2. januar 2012 til 783.178 den 2. januar 2013 og
795.873 den 2. januar 2014.
Nettotilvæksten i antallet af
forskerbeskyttede er imidlertid fortsat positiv, og det samlede
antal personer med forskerbeskyttelse vokser derfor fortsat.
Forskellige forskningsinstitutioner har siden
2006/2007 gjort opmærksom på, at antallet af
forskerbeskyttede personer i CPR vanskeliggør
gennemførelsen af repræsentative
forskningsundersøgelser.
I december 2008 gjorde SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Danmarks Statistik, Statens
Serum Institut, Statens Institut for Folkesundhed, det
daværende KREVI (Det Kommunale og Regionale
Evalueringsinstitut), Syddansk Universitet, det daværende AKF
(Anvendt Kommunal Forskning), Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og
Region Hovedstadens Enhed for Brugerundersøgelser i en
fælles henvendelse til den daværende
velfærdsminister opmærksom på problemet.
Danmarks Statistik har siden over for
Økonomi- og Indenrigsministeriet peget på forskellige
problemstillinger forbundet med registrering af forskerbeskyttelse
i CPR. Danmarks Statistik har bl.a. peget på, at CPR er
eneste kilde til adresseoplysninger om alle borgere, og at
repræsentative undersøgelser kun kan foretages
på grundlag af CPR. Ifølge Danmarks Statistik
indebærer det høje antal af forskerbeskyttede - sammen
med det almindelige bortfald på ca. 30-40 % i konkrete
undersøgelser som følge af f.eks. manglende
besvarelse - at Danmark i dag er et af de tre lande i EU, der har
det største bortfald i en valgt population. Det gør
det ifølge Danmarks Statistik svært at lave
repræsentative undersøgelser med en
tilstrækkelig høj kvalitet, selvom Danmark har nogen
af de bedste og mest opdaterede registre i verden. Danmarks
Statistik har som eksempel herpå henvist til den i 2012
gennemførte PIACC undersøgelse om voksne danskeres
læsefærdigheder, der ikke levede op til OECD´s
standard og derfor blev stillet over for krav om en uddybende
redegørelse for at kunne bruges i den samlede rapport
på lige vilkår med undersøgelserne fra de andre
lande.
Danmarks Statistik har endvidere peget
på, at forskerbeskyttelse rammer skævt i befolkningen,
og at dette forhold i sig selv er med til at påvirke
validiteten af forskerundersøgelser i forhold til bestemte
befolkningsgrupper.
Danmarks Statistik vurderer ud fra et
forsigtigt estimat over antallet af forskerundersøgelser, at
den enkelte borger gennemsnitligt bliver kontaktet med henblik
på deltagelse i sådanne undersøgelser hvert 10.
år. En ophævelse af forskerbeskyttelsen vil
ifølge Danmarks Statistik indebære, at den enkelte
borger i stedet gennemsnitligt vil blive kontaktet hvert 11.
år.
3.3.
Gældende ret
Det har siden 1995 været muligt at
få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ikke
ønsker at modtage henvendelser i forbindelse med
undersøgelser, hvortil ministeriet (dengang
Indenrigsministeriet) leverer oplysninger eller foretager
forsendelser på grundlag af CPR, jf. § 27, stk. 2, i den
dagældende bekendtgørelse nr. 652 af 27. juli 1995 om
folkeregistrering.
Muligheden for at få forskerbeskyttelse
i CPR efter anmodning blev videreført med vedtagelsen af den
gældende CPR-lov i 2000.
Efter CPR-lovens § 29, stk. 2, har enhver
således ret til ved henvendelse til sin bopælskommune
at få indsat en markering i CPR, som sikrer, at vedkommende
ikke modtager henvendelser i forbindelse med statistiske og
videnskabelige undersøgelser, hvortil Økonomi- og
Indenrigsministeriet leverer oplysninger fra CPR eller foretager
adressering og udsendelse (forskerbeskyttelse). Beskyttelsen
gælder alene egentlige statistiske og videnskabelige
undersøgelser og ikke andre undersøgelser, f.eks.
opinionsundersøgelser, som private virksomheder
foretager.
Personer med forskerbeskyttelse må ikke
kontaktes i forbindelse med statistiske og videnskabelige
undersøgelser, hvortil der leveres oplysninger fra CPR, men
oplysninger om vedkommende må i øvrigt gerne
indgå i sådanne undersøgelser.
Efter CPR-lovens § 30, stk. 2, bortfalder
forskerbeskyttelsen først, når den beskyttede giver
bopælskommunen besked herom.
Efter CPR-lovens § 30, stk. 1, har
personer med navne- og adressebeskyttelse tillige
forskerbeskyttelse, så længe navne- og
adressebeskyttelsen er gældende. Efter CPR-lovens § 28,
stk. 1, kan enhver ved henvendelse til sin bopælskommune
opnå navne- og adressebeskyttelse. Navne- og
adressebeskyttelsen bortfalder efter et år, medmindre
vedkommende ønsker et tidligere bortfald,
eller kommunalbestyrelsen finder, at helt særlige forhold
berettiger til en beskyttelse for længere tid end ét
år. Beskyttelsen vil endvidere blive opretholdt, hvis
vedkommende inden beskyttelsens bortfald på ny retter
henvendelse til kommunen og anmoder om fornyelse af
beskyttelsen.
CPR-loven indeholder ingen formkrav til en
anmodning om forskerbeskyttelse henholdsvis ophævelse af
forskerbeskyttelse.
3.4.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det at
ophæve CPR-lovens § 29, stk. 2.
Det foreslås endvidere, at de
markeringer, som allerede efter anmodning er indsat i CPR,
bortfalder ved lovens ikrafttræden.
Det er fundet nødvendigt, at også
allerede indsatte markeringer i CPR af forskerbeskyttelse
bortfalder for at sikre, at der også fremover kan
gennemføres repræsentativ forskning. Baggrunden herfor
er, at de problemer, der er peget på i henseende til at sikre
den repræsentative forskning, navnlig kan henføres
til, at der i perioden 2000-2007 har været en markant
stigning i antallet af personer med forskerbeskyttelse, og at disse
allerede registrerede tilfælde af forskerbeskyttelse i dag er
tidsubegrænsede.
Det bemærkes herved, at uanset, at
adgangen til forskerbeskyttelse afskaffes, er det altid frivilligt,
om man ønsker at deltage i en forskerundersøgelse, og
en borger, som ikke ønsker at deltage i en
forskerundersøgelse, kan takke nej hertil eller blot undlade
at besvare henvendelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at
borgeres livssituation ændrer sig over tid, således at
de forhold, der måtte have ført til, at man i sin tid
har anmodet om beskyttelse, kan have ændret sig f.eks. i
forbindelse med alvorlig sygdom i familien, hvilket kan motivere
til deltagelse i undersøgelser f.eks. vedrørende
kræftforskning. Der kan også være tale om, at
borgeren grundlæggende har misforstået, hvad
forskerbeskyttelse går ud på, og således tror, at
forskerbeskyttelse beskytter mod at blive kontaktet i forbindelse
med opinionsundersøgelser, som private virksomheder
foretager.
Ved lovforslaget foreslås endvidere, at
personer med navne- og adressebeskyttelse efter CPR-lovens §
28 ikke tillige opnår forskerbeskyttelse, så
længe navne- og adressebeskyttelsen er gældende. Efter
den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 30, stk. 1, har
personer med navne- og adressebeskyttelse tillige
forskerbeskyttelse, så længe navne- og
adressebeskyttelsen er gældende.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om, at der i særlige
tilfælde skal kunne tildeles nyt personnummer til en person,
der er udsat for misbrug af vedkommendes personnummer i forbindelse
med identitetsmisbrug, forventes at få økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige som følge af
den sagsbehandling, der vil skulle iværksættes i
Økonomi- og Indenrigsministeriet ved anmodninger om nyt
personnummer. Omfanget af konsekvenserne vil afhænge af
antallet af anmodninger om tildeling af nyt personnummer og kan
ikke opgøres mere præcist. Hvis det på
forhånd er åbenbart, at betingelserne for at tildele
nyt personnummer ikke er opfyldt, herunder at der ikke er
tilvejebragt den fornødne dokumentation i form af f.eks.
politianmeldelse af forholdet, indebærer lovforslaget, at
Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke er forpligtet til at
foretage en egentlig sagsbehandling, men kan afvise en anmodning om
nyt personnummer på det foreliggende grundlag.
Forslaget om at afskaffe forskerbeskyttelse i
CPR forventes at have positive administrative konsekvenser
særligt for offentlige forskningsinstitutioner, da forslaget
medfører en administrativ lettelse ved gennemførelsen
af statistiske og videnskabelige undersøgelser. Desuden har
forslaget mindre positive administrative konsekvenser for
kommunerne, der således ikke vil skulle administrere
forskerbeskyttelsesordningen. Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om tildeling i særlige
tilfælde af nyt personnummer til en person, der er udsat for
misbrug af vedkommendes personnummer i forbindelse med
identitetsmisbrug, vil kunne have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget vil kunne medvirke
til, at erhvervslivet i et vist omfang vil kunne undgå tab
som følge af identitetstyveri og anden form for
identitetsmisbrug. Det er dog en forudsætning herfor, at
erhvervsvirksomhederne udfører fornøden
identitetskontrol.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om tildeling af nyt personnummer til
personer, hvis identitet, herunder personnummer, misbruges, har
positive konsekvenser for borgere, som er udsat for
identitetsmisbrug af en karakter, hvor tildeling af nyt
personnummer efter den foreslåede bestemmelse kan komme
på tale i forhold til at bidrage til at forhindre yderligere
misbrug.
Forslaget om at afskaffe forskerbeskyttelse i
CPR forventes ikke at have nævneværdige administrative
konsekvenser for borgerne, da det forventes, at en borger kun
sjældent vil blive kontaktet med anmodning om at deltage i en
undersøgelse og herudover uden videre kan afslå at
deltage deri.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Statistik, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Patienter, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Etiske Råd, Frederiksberg Kommune, KL, KMD A/S, KORA (Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning), Københavns Kommune, Lægeforeningen,
medlemmerne af Digitaliseringsstyrelsens interessentforum for
identitetstyveri (Danmarks Tekniske Universitet, Datatilsynet, Det
Kriminalpræventive Råd, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Experian, Finansrådet,
Forbrugerrådet, JHS-AdVi, Justitsministeriet,
Medierådet for børn og unge, Nets, Rigspolitiets
nationale forebyggelsescenter, Rigspolitiets nationale
efterforskningscenter), Patientforeningen, Region Hovedstadens
Enhed for Brugerundersøgelser, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Statens Serum Institut, Statens
Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet og
Teleindustrien.
| | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Omfanget af konsekvenserne vil
afhænge af antallet af anmodninger om tildeling af nyt
personnummer og kan ikke opgøres mere præcist. | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Forslaget om at afskaffe
forskerbeskyttelsen vil medføre visse administrative
lettelser for offentlige forskningsinstitutioner. | Ingen | | | | | Forslaget om at afskaffe
forskerbeskyttelsen vil medføre en mindre administrativ
lettelse for kommunerne, der ikke vil skulle administrere
forskerbeskyttelsesordningen. | | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Forslaget om at kunne tildele nyt
personnummer i særlige tilfælde vil kunne medvirke til,
at erhvervslivet i et vist omfang kan undgå tab som
følge af identitetsmisbrug | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Forslaget om tildeling af nyt personnummer
i særlige tilfælde til en person, som udsættes
for misbrug af vedkommendes personnummer i forbindelse med
identitetsmisbrug, vil have positive konsekvenser i forhold til at
bidrage til at forhindre yderligere misbrug. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Ved bestemmelsen foreslås det, at
Økonomi- og Indenrigsministeriet efter skriftlig anmodning
herom i særlige tilfælde skal kunne tildele nyt
personnummer til en person, hvis personnummer indgår eller
har indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet.
Indenfor rammerne af den foreslåede
bestemmelse vil det bero på et konkret skøn i det
enkelte tilfælde, om tildeling af nyt personnummer vil kunne
finde sted. Vurderingen heraf skal foretages på baggrund af
en samlet bedømmelse af forholdene i det enkelte
tilfælde.
Det vil således være en betingelse
for at tildele nyt personnummer, at der faktisk har fundet et
misbrug sted af den berørte persons identitet, f.eks. i
forbindelse med, at der er begået en eller anden form for
berigelseskriminalitet.
Det vil efter den foreslåede bestemmelse
også være en betingelse, at personnummeret indgår
i forbindelse med misbruget af vedkommendes identitet. Det vil
normalt være et krav, at der er tale om et forløb over
en vis periode, således at misbruget er sket i flere
tilfælde.
Det vil ikke i sig selv kunne begrunde
tildeling af nyt personnummer, at en person har fået
stjålet sin pung, herunder kørekort, pas eller
sundhedskort, hvoraf personnummeret fremgår, og at den
pågældende person nu frygter i fremtiden at blive offer
for en eller anden form kriminalitet.
Det er en betingelse, at den berørte
person ikke selv har udøvet misbruget eller på
afgørende vis har medvirket hertil.
Det vil som udgangspunkt også være
et krav, at personnummeret fortsat indgår i forbindelse med
misbrug af vedkommendes identitet. Der vil herved blive lagt
vægt på, at misbruget af den pågældendes
identitet, herunder personnummer, ikke kan afværges af den
pågældende på anden vis, eksempelvis ved at
spærre et kontokort eller ved at underrette et mobilselskab
eller lokale handelsdrivende om identitetsmisbruget.
Som altovervejende udgangspunkt vil de gener,
som den person, hvis identitet og personnummer er misbrugt, oplever
ved at skulle håndhæve sin ret over for virksomheder,
kreditinddrivelsesbureauer m.v., ikke i sig selv kunne føre
til, at der kan tildeles nyt personnummer. Der vil imidlertid kunne
forekomme tilfælde, hvor misbruget har antaget en sådan
karakter, at den pågældende oplever så store
vanskeligheder ved fortsat at fastholde over for omverdenen, at
vedkommende er udsat for identitetsmisbrug, at dette moment i sig
selv vil kunne tale for tildeling af nyt personnummer.
Der kan f.eks. være tale om, at den
kriminelle har indgået - og til stadighed indgår -
omfattende kreditaftaler f.eks. i andre lande under brug af den
berørte persons identitet, herunder personnummer. Der vil
også kunne være tale om, at vedkommende har fået
stjålet legitimationspapirer, f.eks. pas eller
kørekort, som den kriminelle forvansker og benytter til at
legitimere sig med ved indgåelse af omfattende handler. Det
kan i sådanne tilfælde være en hjælp for
den pågældende i forhold til at bevise, at vedkommendes
identitet er misbrugt, at vedkommende kan fremvise dokumentation
fra en dansk myndighed for, at vedkommende har fået
ændret sit personnummer som følge af
identitetsmisbruget.
Der vil blive lagt vægt på, at
forholdet er anmeldt til politiet og har været genstand for
politiets efterforskning. Har den berørte person undladt at
anmelde forholdet til politiet, vil dette kunne skabe en formodning
for, at misbruget ikke har haft den karakter, som er nævnt i
bestemmelsen. Formueforbrydelser eller freds- og
æreskrænkelser begået ved identitetstyveri og
anden form for identitetsmisbrug er kriminaliseret i straffeloven
og kan således gøres til genstand for strafferetlig
forfølgning. En anmeldelse til politiet vil således i
sig selv kunne medvirke til at hindre yderligere misbrug.
Den nærmere afgrænsning af de
tilfælde, hvor der kan tildeles nyt personnummer efter den
foreslåede bestemmelse, vil skulle ske gennem Økonomi-
og Indenrigsministeriets praksis.
Såfremt der på
ansøgningstidspunktet er en klar formodning for, at
misbruget allerede er afværget ved eksempelvis de
foranstaltninger, som den pågældende har iværksat
over for virksomheder m.v., vil misbruget ikke længere
være aktuelt. Tildeling af nyt personnummer vil i
sådanne tilfælde dog kunne komme på tale,
såfremt den berørte person som følge af
omstændighederne omkring misbruget oplever fysiske eller
psykiske gener og frygt for, om det stedfundne misbrug endegyldigt
er ophørt.
Spørgsmålet om, hvorvidt der
foreligger en påvirkning af den beskrevne karakter som
følge af et stedfundet misbrug af en persons identitet,
herunder personnummer, er vanskeligt at efterprøve i
praksis. Det er på den baggrund fundet rigtigst, at borgeren
i ansøgningen om nyt personnummer i tilfælde, hvor der
ikke længere foreligger et aktuelt misbrug, skriftligt skal
begrunde, at ønsket om nyt personnummer skyldes fysiske
eller psykiske gener og frygt for, om det stedfundne misbrug
endegyldigt er bragt til ophør.
Der vil ikke nødvendigvis være
tale om gener m.v., som kan danne grundlag for en lægefaglig
vurdering i form af en lægeerklæring. Det er derfor
ikke muligt at foretage en egentlig efterprøvelse af, om
ansøgningen om nyt personnummer er begrundet i fysiske eller
psykiske gener og frygt for, om det stedfundne misbrug endegyldigt
er bragt til ophør, og ikke i andre forhold f.eks. et
ønske om at sløre sin identitet.
Såfremt Økonomi- og
Indenrigsministeriet efterfølgende bliver opmærksomt
på, at den afgivne begrundelse er urigtig, vil tilladelsen
til personnummerskift kunne ophæves efter almindelige
forvaltningsretlige regler. Konsekvensen heraf vil være, at
den pågældende gentildeles det oprindelige
personnummer.
Det vil indgå i vurderingen af, om nyt
personnummer kan tildeles som følge af et stedfundet, men
ikke længere aktuelt misbrug, om der foreligger en vis
tidsmæssig sammenhæng mellem det stedfundne misbrug og
den påvirkning, borgeren oplever. Såfremt der
eksempelvis er gået flere år, siden misbruget har
fundet sted, er der en formodning for, at den påvirkning,
borgeren oplever som følge af det stedfundne misbrug, ikke
er af en karakter, hvor tildeling af nyt personnummer kan komme
på tale.
Anmodning om tildeling af nyt personnummer vil
skulle indgives til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Anmodningen skal være skriftlig og være ledsaget af
fyldestgørende oplysninger og dokumentation til belysning
af, at lovens betingelser er opfyldt, herunder at der har fundet et
misbrug sted af den pågældendes personnummer af den
karakter, som er nævnt i den foreslåede bestemmelse.
Der skal vedlægges dokumentation i form af brevveksling med
virksomheder m.fl. om misbruget og dækning af tabet i den
forbindelse, politianmeldelse af forholdet m.v.
Til brug for Økonomi- og
Indenrigsministeriets afgørelse af, om der i et konkret
tilfælde skal tildeles nyt personnummer, vil ministeriet
kunne anmode politiet om en udtalelse om, hvorvidt misbruget har
været genstand for politimæssig efterforskning. Det
sker med henblik på, at politiets behandling af en
sådan eventuel sag vil kunne indgå i ministeriets
afgørelse af, om der kan tildeles nyt personnummer. En
udtalelse vil bl.a. kunne indhentes til brug for Økonomi- og
Indenrigsministeriets vurdering af, om misbruget har fundet sted og
med henblik på at belyse karakteren og omfanget af misbruget,
samt hvorvidt det kan antages at ville forhindre yderligere
misbrug, at den berørte person tildeles nyt
personnummer.
Såfremt det ved indgivelsen af
ansøgning om nyt personnummer er åbenbart, at lovens
betingelser ikke er opfyldt, vil Økonomi- og
Indenrigsministeriet kunne afvise ansøgningen på det
foreliggende grundlag uden videre sagsbehandling. Tilsvarende vil
gælde, hvis der ikke er vedlagt dokumentation for misbruget i
form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder m.fl. om
identitetsmisbruget. Økonomi- og Indenrigsministeriet
vejleder i den forbindelse ansøgeren om, hvilke oplysninger
og/eller dokumenter der mangler.
Den behandling af personoplysninger, som
foretages i forbindelse med Økonomi- og
Indenrigsministeriets behandling af en ansøgning om
tildeling af nyt personnummer, skal ske i overensstemmelse med
persondatalovens regler. Det forudsættes således, at
der alene vil blive indhentet dokumentation til belysning af, om
lovens betingelser er opfyldt, eller en udtalelse fra politiet om,
hvorvidt misbruget har været genstand for politimæssig
efterforskning, i det omfang dette er nødvendigt for
Økonomi- og Indenrigsministeriets afgørelse af, om
der kan tildeles nyt personnummer.
Økonomi- og Indenrigsministeriets
afgørelse vil ikke kunne påklages til anden
forvaltningsmyndighed, men der vil kunne anlægges sag ved
domstolene.
Når der tildeles et nyt personnummer til
erstatning for det gamle nummer, bliver det gamle nummer
stående i CPR med en henvisning til det nye nummer. Det nye
nummer indeholder ligeledes en henvisning til det gamle nummer.
Oplysningerne fra det gamle nummer overføres til det nye
nummer, hvorpå nye oplysninger fremover bliver registreret. I
tilfælde, hvor det viser sig, at det var en fejl at
ændre personnummeret, er det muligt at gentildele det gamle
personnummer.
Til nr.
2
Det foreslås at ophæve lovens
§ 29, stk. 2, hvorefter det er muligt at få indsat en
markering i CPR om forskerbeskyttelse.
Som anført under de almindelige
bemærkninger pkt. 3.4., hvortil der kan henvises, er det
hensynet til muligheden for at gennemføre
repræsentativ forskning, der er baggrunden for, at det nu
foreslås at afskaffe forskerbeskyttelsen. Det er herved
også taget i betragtning, at enhver person har ret til at
afvise at deltage i et forskningsprojekt. Afskaffelsen vil samtidig
betyde navnlig en administrativ lettelse ved gennemførelsen
af forskningsprojekter. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Forslaget indebærer, at personer, der
opnår navne- og adressebeskyttelse, ikke tillige opnår
forskerbeskyttelse, så længe navne- og
adressebeskyttelsen er gældende.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Det foreslås i stk. 2, at allerede
registrerede markeringer i CPR af forskerbeskyttelse bortfalder
samtidig med lovens ikrafttræden. Der henvises til de
almindelige bemærkninger til lovforslagets pkt. 3.4.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
CPR-loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Det foreslås derfor, at denne lov ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lovbekendtgørelse nr. 5 af 9.
januar 2013 om Det Centrale Personregister, foretages
følgende ændringer: | | | | §
3. --- | | 1. I § 3, indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: | | | »Stk. 6.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan efter skriftlig
anmodning herom i særlige tilfælde tildele nyt
personnummer til en person, hvis personnummer indgår eller
har indgået i forbindelse med misbrug af vedkommendes
identitet.« | | | Stk. 6 bliver herefter stk. 7. | | | | §
29. --- | | | Stk. 2. Enhver
har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få
indsat en markering i CPR, som sikrer, at vedkommende ikke modtager
henvendelser i forbindelse med statistiske og videnskabelige
undersøgelser, hvortil Økonomi- og
Indenrigsministeriet efter §§ 35 og 36 leverer
oplysninger fra CPR eller foretager adressering og udsendelse af
materiale. | | 2. § 29, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | § 30. | | | Stk. 1. Personer
med navne- og adressebeskyttelse efter § 28 er tillige
beskyttet efter bestemmelserne i § 29, stk. 1 og 2, så
længe navne- og adressebeskyttelsen er gældende. | | 3. I § 30, stk. 1, ændres:
»bestemmelserne i § 29, stk. 1 og 2« til:
»§ 29, stk. 1«. | | | | Bilag 1--- | | | 10) Eventuelle beskyttelsesoplysninger:
Eventuel navne- og adressebeskyttelse, jf. § 28,
lokalvejviserbeskyttelse, jf. § 29, stk. 1, beskyttelse mod
forskerhenvendelse, jf. § 29, stk. 2, eller markering af, at
den pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i
markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3.
Tidligere beskyttelsesoplysninger bevares i CPR (historisk). | | 4. I bilag 1, nr. 10, udgår:
»beskyttelse mod forskerhenvendelse, jf. § 29, stk.
2,«, og »stk. 3« ændres til: »stk.
2«. | | | |
|