Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 10. december 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget herunder om deling af
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 25. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 23. august 2013 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 141 (folketingsåret
2012-13). Den 2. oktober 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemme for det
under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse med det under
nr. 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslag A. V, DF og KF er imod, at
Udlændingenævnet skal have overdraget endnu mere
kompetence, da V, DF og KF mener, at overdragelse af kompetence til
nævnet betyder, at ministeren fralægger sig det
politiske ansvar for beslutningerne. De tre partier kan heller ikke
støtte, at Udlændingestyrelsen får bemyndigelse
til at fastsætte regler for udgifter til forsørgelse
af asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold. En
sådan bemyndigelse vil betyde manglende politisk kontrol.
V, DF og KF støtter lovforslag B. V,
DF og KF finder det positivt, at en ansøgning om
humanitær opholdstilladelse ikke længere automatisk
skal have opsættende virkning for udrejse. V, DF og KF mener
ikke, at man skal kunne forlænge sit ophold i
Danmark ved at søge om humanitær
opholdstilladelse, efter at man har fået afslag på
opholdstilladelse. V, DF og KF går også ind for den
øgede mulighed for samkøring af data om
udlændinge, fordi de tre partier finder det vigtigt, at
myndighederne har de bedste muligheder for at opdage snyd med
opholds- og arbejdstilladelser. V, DF og KF støtter
også, at ansøgninger på
udlændingeområdet nu kan blive krævet foretaget
via bestemte formularer. V, DF og KF går ind for at
effektivisere den offentlige sektor, når ændringerne er
med til at lette f.eks. sagsbehandlingen. Partierne vil dog
følge denne del med henblik på at sikre, at
ændringerne ikke medfører dårligere kontrol
på området. Endelig er V, DF og KF også
positive over for, at Udlændingestyrelsen ikke længere
skal have pligt til at iværksætte eftersøgning
af forældre til uledsagede mindreårige. Med tanke
på, at eftersøgningerne har været både
besværlige og ressourcekrævende for
Udlændingestyrelsen, synes V, DF og KF, at det er en god
ændring, at eftersøgningerne i stedet kan foretages af
private organisationer med stor erfaring og viden på
området og Udlændingestyrelsen kan nøjes med en
bistående rolle.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for det under nr. 1
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med det under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 3
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslag A. EL kan derimod ikke støtte
lovforslag B. Det skyldes først og fremmest, at lovforslaget
afskaffer reglen om, at en ansøgning om humanitær
opholdstilladelse har opsættende virkning, hvis
ansøgningen indgives inden for en bestemt frist. Erfaringen
viser, at der kan være meget stor tvivl om, hvilke
behandlingsmuligheder der er tilgængelige i ansøgernes
hjemlande. Derfor er der grund til at foretage en grundig
sagsbehandling, hvor man nøje undersøger f.eks.
tilgængelighed af medicin. Under den grundige sagsbehandling
må ansøgeren naturligvis have lov til at opholde sig
her i landet. EL er enig med Dansk Flygtningehjælp og
Advokatrådet, der i høringssvar har påpeget, at
lovforslaget betyder, at ansøgninger om humanitært
ophold vil skulle behandles to gange i stedet for en.
Når det gælder reglerne om
opsporing af familiemedlemmer til uledsagede børn, der har
søgt asyl, deler EL Red Barnets bekymring over, at
lovforslaget ikke lever op til de krav, FN's
Børnekomité stiller om opsporing af
familiemedlemmer.
EL ser endvidere ikke nogen grund til at
gøre det obligatorisk at bruge et skema på papir eller
et digitalt skema ved ansøgninger til
udlændingemyndighederne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslag
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven
(Overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til
Udlændin?ge-n?ævnet m.v.)« omfattende § 1,
nr. 9, 10, 23 og 25-30, § 4, stk. 1, og § 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven og
kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring,
bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af
ansøgningsskema eller en digital
ansøgningsløsning, ændring af regle?rne om
opsættende virkning i sager om humanitært ophold,
eftersøgning af familiemæssigt netværk
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-8, 11-22, 24 og 31-38, og
§§ 2-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 5
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de grønlandske og
færøske forhold tilsiger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
3) Nr. 5
affattes således:
»5. I § 9
h, stk. 4, ændres »§ 9 g, stk. 2 og
3,« til: »§ 9 g, stk. 4 og 5,«, og »og
§ 47 b,« ændres til: »§ 47 b og regler
udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1 og
2,«.«
[Tilbagebetaling af gebyr i
forbindelse med afvisning af en ansøgning efter regler
udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om
ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet
adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at
fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema
eller en digital ansøgningsløsning, ændring af
reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært
ophold, eftersøgning af familiemæssigt netværk,
overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til
Udlændingenævnet m.v.) (L 11) deles i to
lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om bemyndigelse til at fastsætte regler om
forsørgelse af asylansøgere, overførsel af
klagesager fra Justitsministeriet til Udlændingenævnet
og overførsel af bemyndigelse fra justitsministeren til
Udlændingenævnet til at fastsætte
Udlændingenævnets forretningsorden.
Den anden del (B) omfatter lovforslagets
øvrige bestemmelser, herunder om udvidet adgang til
registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte
regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital
ansøgningsløsning, registrering af udlændinges
grundlæggende personoplysninger, ændring af reglerne om
opsættende virkning i sager om humanitært ophold samt
eftersøgning af familiemæssigt netværk. Del B
omfatter endvidere lovforslagets bestemmelse om ændring af
kildeskatteloven.
Til nr. 2
Den med ændringsforslag nr. 1
foreslåede deling af lovforslaget indebærer, at
lovforslagets del A alene indeholder en ændring af
udlændingeloven (§ 1), hvorfor territorialbestemmelsen
foreslås ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 3
Med det fremsatte lovforslag blev der
foreslået en ændring af udlændingelovens § 9
h, stk. 4, der indebærer, at et indbetalt gebyr skal
tilbagebetales fratrukket et beløb på 750 kr., hvis en
ansøgning indgivet til Styrelsen for Fastholdelse og
Rekruttering afvises efter regler fastsat i medfør af den
bemyndigelsesbestemmelse, der foreslås i § 9 g, stk. 2,
2. pkt., hvorefter beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om afvisning af ansøgninger, der ikke
indgives ved anvendelse af en digital
ansøgningsløsning.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i udlændinge?-lovens § 9 h, stk. 4,
indsættes en tilsvarende henvisning til den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 9 g, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om afvisning af
ansøgninger indgivet til Udlændingestyrelsen, der ikke
indgives ved hjælp af et ansøgningsskema eller en
digital ansøgningsløsning.
Ændringsforslaget indebærer
således, at et gebyr skal tilbagebetales, hvis en
ansøgning afvises efter de regler, der forventes udstedt af
justitsministeren i medfør af den foreslåede § 9
g, stk. 1, 2. pkt., på samme måde, som det er
tilfældet efter det fremsatte lovforslag, for så vidt
angår regler udstedt af beskæftigelsesministeren efter
det foreslåede § 9 g, stk. 2, 2. pkt.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S) Sofie
Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Annika
Smidt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Peter
Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 11
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Henvendelse af 17/9-13 fra
lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 22/11-13 fra
lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl | 6 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 11
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/9-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan de i lovforslaget
nævnte asylansøgere stilles med de foreslåede
ændringer i forhold til skattebetaling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvad de konkrete konsekvenser
bliver af præciseringen af, hvilke sundhedsydelser og sociale
ydelser der kan gives til illegale udlændinge i forhold til
mulighederne i dag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvilke konsekvenser det får
for den parlamentariske kontrol, når klager over
Udlændingestyrelsen i fremtiden skal behandles af
Udlændingenævnet i stedet for Justitsministeriet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser det får
for den parlamentariske kontrol, når
Udlændingenævnet efter forslaget selv skal
fastsætte sin forretningsorden, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om der er brug for lovforslaget,
eller om det er sådan, at styrelsens praksis har været
ulovlig hidtil, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at den
private forening »Flygtninge Under Jorden« er
høringspart, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om nævnets forretningsorden,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelse af
22/11-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl, til
justitstministeren, og ministerens svar herpå |
|