Fremsat den 15. januar 2014 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om teknologi og
innovation og lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde
(Ændringer som følge af lov om
Danmarks Innovationsfond m.v.)
§ 1
I lov om teknologi og innovation, jf.
lovbekendtgørelse nr. 835 af 13. august 2008, som
ændret ved § 72 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»fremme«: »teknologiudvikling og innovation, der
udøves gennem godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk m.v., samt
ved«.
2. Overskriften før § 3
ophæves.
3. §
3 affattes således:
Ȥ
3. Til bistand ved gennemførelsen af lovens
formål kan ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser indhente rådgivning fra
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd.«
4. §§
4 og 4 a ophæves.
5. I
§ 5, stk. 1, udgår »og
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og
Innovation«.
6. I
§ 5, stk. 3, ændres
»Rådet for Teknologi og Innovation« til:
»ministeren«.
7. I
§ 5, stk. 4, ændres
»rådet« til: »ministeren«.
8. I
§ 5, stk. 6, 2. pkt., udgår
»efter indstilling fra rådet«.
9. I
§ 7, stk. 2, nr. 2, ændres
»50.000« til: »100.000«.
10. I
§ 7, stk. 4, indsættes efter
»finanslove«: »,«, og »og efter
indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation«
udgår.
11. I
§ 9, stk. 1, udgår »og
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og
Innovation«.
12.
Efter § 9 indsættes før overskriften før
§ 10:
»Innovationsnetværk
§ 9 a.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan tildele medfinansiering af innovationsnetværk
til fremme af samarbejde og formidling af viden mellem danske og
udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutioner, godkendte
teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og
virksomheder.
Stk. 2. Medfinansiering
af innovationsnetværk tildeles efter ansøgning og
på baggrund af offentliggjorte kriterier for tildeling af
medfinansiering.«
13. I
§ 11, stk. 2, ændres
»Finansstyrelsen« til: »Statens
Administration«.
14. Overskriften før § 14 affattes
således:
»Delegationsbestemmelser«
15. §
14 ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ
14. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre myndigheder efter forhandling med
vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser.
Stk. 2. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte nærmere regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.«
16. §
18 ophæves.
§ 2
I lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 353 af 25. marts 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 14 ændres
»Rådet for Teknologi og Innovation« til:
»Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Stk. 2. Danmarks
Innovationsfond indtræder ved lovens ikrafttræden i de
rettigheder og forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet
for Teknologi og Innovation, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
indtræder ved lovens ikrafttræden i de rettigheder og
forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet for Teknologi
og Innovation, i relation til godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 1 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedelementer | | 3.1. | Nedlæggelse af Rådet for
Teknologi og Innovation | | 3.2. | Administration af godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk | | | 3.2.1. | Godkendte teknologiske
serviceinstitutter | | | 3.2.2. | Innovationsmiljøer | | | 3.2.3. | Innovationsnetværk | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Specifikke bemærkninger om
bevillingsmæssige forhold | | 4.2. | Nedlæggelse af finanslovskonti | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Dette lovforslag indeholder en
række ændringer som følge af oprettelsen af
Danmarks Innovationsfond - fonden for
strategisk forskning, højteknologi og innovation.
Samtidig med dette lovforslag
fremsætter ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser lovforslag nr. L 107 til lov om
Danmarks Innovationsfond, hvorved Danmarks Innovationsfond
foreslås oprettet. Herved samles de konkurrenceudsatte midler
til strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologiudvikling
og innovation på Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers område i ét organ.
Med nærværende
lovforslag foreslås det, at Rådet for Teknologi og
Innovation nedlægges. Danmarks Innovationsfond skal have
fokus på sin bevilligende funktion, og for at sikre en
klarere adskillelse af driftsopgaver over for opgaver i forbindelse
med udmøntning af bevillinger foreslås det i dette
lovforslag, at administrationen af de institutionslignende
bevillinger til godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk indtil videre
forankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser fremsætter
endvidere samtidig med nærværende lovforslag,
lovforslag nr. L 107 om Danmarks Innovationsfond og lovforslag nr.
L 109 om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om
Højteknologifonden. (Ændringer som følge af lov
om Danmarks Innovationsfond). Heri foreslås det bl.a. at
udvide mandatet for Danmarks Forskningspolitiske Råd til ud
over forskning også at omfatte rådgivning
vedrørende teknologiudvikling og innovation og at
gennemføre overordnede evalueringer af forsknings- og
innovationssystemet.
2. Baggrund
Med regeringens innovationsstrategi
fra 19. december 2012, Danmark -
Løsningernes land. Styrket
samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomheder,
blev der lagt op til en reform af forsknings- og
innovationssystemet under Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Regeringen (Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) samt Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti har den 3. oktober 2013 indgået Aftale om Danmarks Innovationsfond - fonden for
strategisk forskning, højteknologi og innovation. Ved
aftalen er partierne enige om at gennemføre en revision af
forsknings- og innovationssystemet under Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser, herunder etablere
Danmarks Innovationsfond.
Baggrunden er, at de store
offentlige investeringer i forskning og innovation i øget
omfang skal bidrage til løsninger på
samfundsudfordringer og skabe vækst og beskæftigelse.
Revisionen af forsknings- og innovationssystemet under Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse skal
understøtte, at systemet bliver mere enkelt og slagkraftigt,
og styrke koblingen mellem forskning og teknologi- og
innovationsindsatsen i virksomheder.
Sammen med de to øvrige
lovforslag, som er nævnt under pkt. 1, følger dette
lovforslag op på denne aftale.
3. Lovforslagets hovedelementer
3.1. Nedlæggelse
af Rådet for Teknologi og Innovation
Rådet for Teknologi og
Innovation er nedsat af ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser i henhold til lov om teknologi og
innovation.
Formålet med lov om teknologi
og innovation er at styrke teknologiudvikling og innovation i
erhvervslivet. Loven er en rammelov, der på et overordnet
plan regulerer de initiativer, der kan iværksættes
inden for lovens formål, og som navnlig tilsigter at
fremme
1) samarbejde og formidling af
viden mellem danske og udenlandske forskere, danske og udenlandske
forsknings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske
serviceinstitutter, videninstitutioner og virksomheder,
2) innovation, udvikling,
spredning, udnyttelse og kommercialisering af forskningsresultater,
ny teknologi, organisatorisk og markedsmæssig viden,
3) tilgang og udvikling af viden-
og teknologibaserede virksomheder,
4) innovation og tilførsel
af kapital og kompetence til viden- og teknologibaserede
virksomheder,
5) internationalt samarbejde om
udnyttelsen af viden og teknologi.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan inden for de
rammer, der afsættes på de årlige finanslove, og
til opfyldelse af lovens formål iværksætte
initiativer, herunder medfinansiering af udviklingsaktiviteter,
analyser, evalueringer m.v.
Ministeren har i vidt omfang
henlagt administrationen af initiativerne til Rådet for
Teknologi og Innovation således, at rådet på
ministerens vegne udmønter tilskud til teknologiudvikling og
innovation m.v.
Rådet for Teknologi og
Innovation har endvidere til opgave inden for lovens formål
at rådgive ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser.
Rådet består af en
formand og 8 medlemmer. Rådet har nedsat bl.a.
Erhvervsforskerudvalget som rådgivende udvalg.
Sekretariatsbetjeningen af rådet varetages af Styrelsen for
Forskning og Innovation under Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser.
Som konsekvens af forslaget om at
oprette Danmarks Innovationsfond foreslås det at
nedlægge Rådet for Teknologi og Innovation ved at
ophæve og ændre en række bestemmelser i lov om
teknologi og innovation. Danmarks Innovationsfond vil efter
forslaget indtræde i rettigheder og forpligtelser, som hidtil
har tilkommet Rådet for Teknologi og Innovation. Dette
gælder dog ikke rettigheder og forpligtelser
vedrørende godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk, jf. pkt. 3.2
i de almindelige bemærkninger nedenfor.
Rådet for Teknologi og
Innovations opgave med at rådgive ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser efter lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde, foreslås henlagt til Danmarks
Forskningspolitiske Råd, jf. herved pkt. 1 om det samtidige
lovforslag, hvor det foreslås at udvide mandat og
sammensætning for Danmarks Forskningspolitiske Råd.
Der henvises i øvrigt til de
specielle bemærkninger til de enkelte bestemmelser.
3.2. Administration af
godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk
Med forslaget til lov om Danmarks
Innovationsfond forudsættes det, at Danmarks Innovationsfond
primært skal udmønte tilskud til strategisk og
udfordringsdrevet forskning, teknologi, herunder
højteknologi, og innovation. Fonden skal således have
fokus på sin bevilligende funktion.
For at sikre en klarere adskillelse
af driftsopgaver over for opgaver i forbindelse med
udmøntning af bevillinger foreslås det, at
administrationen af de institutionslignende bevillinger til
godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk indtil videre
forankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser. Det er hensigten, at der skal
etableres et tæt samarbejde mellem Danmarks Innovationsfond,
ministeriet og godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk.
Forslaget om den ændrede
forankring af henholdsvis godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk beskrives nedenfor i pkt. 3.2.1-3.2.3 og
de specielle bemærkninger til de enkelte bestemmelser.
3.2.1. Godkendte
teknologiske serviceinstitutter
Godkendte teknologiske
serviceinstitutter er særskilt reguleret i lov om teknologi
og innovation.
Ministeren kan efter
ansøgning og efter indstilling fra Rådet for Teknologi
og Innovation godkende almennyttige selvejende institutioner eller
almennyttige aktieselskaber som godkendte teknologiske
serviceinstitutter. Der eksisterer p.t. ni godkendte teknologiske
serviceinstitutter.
Godkendte teknologiske
serviceinstitutter har til formål at opbygge teknologiske
kompetencer og serviceydelser og stille dem til rådighed for
dansk erhvervsliv på kommercielle vilkår.
Godkendte teknologiske
serviceinstitutter skal inden for området teknologisk service
arbejde på et økonomisk, fagligt og organisatorisk
betryggende grundlag. Institutternes vedtægter og
ændringer heraf skal godkendes af Rådet for Teknologi
og Innovation. Godkendelse indebærer, at rådet skal
have indseende med det enkelte instituts samlede virksomhed,
sådan at Rådet for Teknologi og Innovation kan
føre tilsyn med instituttet. Instituttet skal meddele
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, såfremt der sker ændringer i forhold, der
ligger til grund for godkendelsen og medfinansieringen.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser indgår på
vegne af Rådet for Teknologi og Innovation treårige
resultatkontrakter med godkendte teknologiske serviceinstitutter.
Resultatkontrakterne medfinansierer specifikke forsknings- og
udviklingsaktiviteter på institutterne, der skal føre
til opbygning og udvikling af nye teknologiske kompetencer og
serviceydelser.
Med nedlæggelsen af
Rådet for Teknologi foreslås det, at administrationen
af godkendte teknologiske serviceinstitutter indtil videre
forankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser, således at ministeriet
varetager administrationen af godkendte teknologiske
serviceinstitutter.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser vil efter forslaget
fortsat skulle godkende institutterne, men fremadrettet uden
indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation. Ministeren
vil endvidere overtage rettigheder og forpligtelser for Rådet
for Teknologi og Innovation i forhold til institutterne. Som
følge heraf vil ministeren f.eks. respektere allerede
indgåede aftaler og kontrakter. Det vil endvidere fremover
være ministeren, der alene træffer beslutning om
medfinansiering af institutterne, ligesom ministeren vil skulle
godkende institutternes vedtægter og ændringer heraf.
Endelig foreslås det, at ministeren ligesom Rådet for
Teknologi og Innovation i dag skal have indseende med
institutternes samlede virksomhed for at kunne varetage tilsynet
med institutternes virke, herunder at institutternes virke
udøves i overensstemmelse med loven.
3.2.2. Innovationsmiljøer
Innovationsmiljøerne er
særskilt reguleret i lov om teknologi og innovation.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan efter
ansøgning godkende innovationsmiljøer med henblik
på at fremme samspillet mellem det offentlige vidensystem,
nye innovative virksomheder, etablerede virksomheder og
kapitalkilder.
Innovationsmiljøerne er
private investeringsaktieselskaber, som på statens og egne
vegne investerer risikovillig kapital i nye innovative
iværksættervirksomheder. Innovationsmiljøer er
aktieselskaber, hvis hovedformål er at beskæftige sig
med aktiviteter, som knytter sig til udvikling af nye service- og
produktideer frem mod kommerciel udnyttelse. Forvaltningsloven
finder anvendelse på den virksomhed, der udøves som
innovationsmiljø.
Udpegning og godkendelse som
innovationsmiljø foretages på baggrund af offentlige
udbud. Ved seneste udbud i 2013 er fire innovationsmiljøer
blevet godkendt til at varetage aktiviteterne fra den 1. januar
2014.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan inden for den
ramme, der fastsætte på de årlige finanslove, og
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation helt
eller delvis medfinansiere etableringen og driften af godkendte
innovationsmiljøer samt tildele innovationsmiljøerne
en ramme til medfinansiering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater.
Med nedlæggelsen af
Rådet for Teknologi foreslås det, at administrationen
af innovationsmiljøerne indtil videre forankres i
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser, således at ministeriet varetager
administrationen af innovationsmiljøerne. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser vil fortsat
skulle godkende innovationsmiljøerne. Ministeren vil efter
forslaget om at nedlægge Rådet for Teknologi og
Innovation fremover alene kunne træffe beslutning om
medfinansiering af etablering og drift af innovationsmiljøer
samt tildele innovationsmiljøerne en ramme til
medfinansiering af nye ideer, opfindelser og forskningsresultater,
dvs. uden indstilling.
3.2.3. Innovationsnetværk
Innovationsnetværk er et
initiativ iværksat og medfinansieret efter lov om teknologi
og innovation.
Innovationsnetværk har til
formål at fremme samarbejde og formidling af viden mellem
danske og udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutioner,
teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og
virksomheder.
Det foreslås, at ministerens
mulighed for at medfinansiere innovationsnetværk
lovfæstes i en ny selvstændig bestemmelse i loven
på linje med reguleringen af godkendte teknologiske
serviceinstitutter og innovationsmiljøerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer ikke
merudgifter for det offentlige.
4.1 Specifikke
bemærkninger om bevillingsmæssige forhold
Som følge af
nedlæggelsen af Rådet for Teknologi og Innovation
overføres bevillingerne på finanslovens §
19.74.01.15. Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, §
19.74.01.63. Medfinansiering af innovationsmiljøer samt
ordningen Innovationsnetværk Danmark under §
19.74.01.75. Samarbejde om innovation og videnspredning til §
19.17.04. Andre programaktiviteter på henholdsvis Forslag til
lov om tillægsbevilling for finansåret 2014, samt
finanslovsforslaget for 2015. Aktiver og passiver vedrørende
de berørte ordninger overdrages ved
åbningsbalancen.
Midlerne på finanslovens
§ 19.74.01.15. Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter
opføres på underkonto 90. Godkendte Teknologiske
Serviceinstitutter (ny konto). Midlerne udmøntes i 2014 i
henhold til de prioriteringer og bindinger, der fremgår af
anmærkningerne på kontoen på finansloven for
2014.
Midlerne på finanslovens
§ 19.74.01.63. Medfinansiering af innovationsmiljøer
opføres på underkonto 91. Medfinansiering af
innovationsmiljøer (ny konto). Midlerne udmøntes i
2014 i henhold til de prioriteringer, der fremgår af
anmærkningerne på kontoen på finansloven for
2014
Midlerne på finanslovens
§ 19.74.01.75. Samarbejde om innovation og videnspredning
opføres på underkonto 92. Innovationsnetværk
Danmark (ny konto). Midlerne udmøntes i 2014 i henhold til
de prioriteringer og bindinger, der fremgår af
anmærkningerne på kontoen på finansloven for
2014.
Særlige
bevillingsbestemmelser
I tilknytning til § 19.17.04.
Andre programaktiviteter tilføjes følgende
særlige bevillingsbestemmelser, der supplerer eller fraviger
de almindelige bevillingsbestemmelser i Budgetvejledningen m.v.
Efter hver bestemmelse henvises i parentes til det relevante punkt
i Budgetvejledningen, jf. cirkulære nr. 9802 af 10. december
2013 om Budgetvejledning 2014.
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.17.04.90. Godkendte
Teknologiske Serviceinstitutter, § 19.17.04.91.
Medfinansiering af innovationsmiljøer, og §
19.17.04.92. Innovationsnetværk Danmark til § 19.11.03.
Styrelsen for Forskning og Innovation med henblik på
dækning af administrative udgifter til forvaltning af
programmer, gennemførelse af evalueringer samt andre
tidsbegrænsede opgaver, dog således at de
lønsumsstyrede bevillinger herved ikke forhøjes. (BV
2.2.9)
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.17.04.92.
Innovationsnetværk Danmark til bevillinger under §
19.22. Universiteter i forbindelse med tiltag under samarbejde om
innovation og videnspredning. (BV 2.2.9).
- Godkendte
Teknologiske Serviceinstitutter er ikke omfattet af reglerne om
statens selvforsikring. (BV 2.4.4).
-
Følgeudgifter til fremme af de formål, som er
anført i anmærkningerne til § 19.17.04.90.
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, § 19.17.04.91.
Medfinansiering af innovationsmiljøer, og §
19.17.04.92. Innovationsnetværk Danmark, kan afholdes af
bevillingen. (BV 2.10.1).
- Bevillingerne
under § 19.17.04.91. Medfinansiering af
innovationsmiljøer kan i indeværende finansår
forhøjes med indtægter fra tilbageløb på
medfinansiering m.v. under § 19.17.04.91. Medfinansiering af
innovationsmiljøer.
4.2. Nedlæggelse
af finanslovskonti
Lovforslaget indebærer, at
finanslovskontoen § 19.74.01. Udvikling af kompetence og
teknologi m.v. nedlægges.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
9. Høring
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 22. oktober 2013 til den 20. november 2013
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Moderniseringsstyrelsen,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet, Arkitektskolen Aarhus, Center for Regional- og
Turismeforskning, Danmarks Designskole, Danmarks Meteorologiske
Institut, Dansk Arkitektur Center, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Institut for Internationale Studier, Det
Kongelige Bibliotek, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland, Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning, Designskolen Kolding,
Forsvarsakademiet, Institut for Menneskerettigheder, IT-Vest,
Kennedy Centret - Nationalt forsknings- og rådgivningscenter
for genetik, synshandicap og mental retardering, Nationalmuseet,
Naturhistorisk Museum, Rigsarkivet, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Statens Museum for Kunst,
Statens Serum Institut, Statsbiblioteket, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney
Møllers fond til almene formaal, Bitten og Mads Clausens
Fond, Carlsbergfondet, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Vækstråd (erstatter Danmarks Erhvervsråd),
Danmarks Forskningspolitiske Råd, Danmarks
Grundforskningsfond, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, Det Strategiske Forskningsråd,
Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,
Fabrikant Mads Clausens Fond, Fonden Teknologirådet,
Friluftsrådet, Højteknologifonden, Kræftens
Bekæmpelse, Lundbeckfonden, Nordea-fonden, Novo Nordisk
Fonden, Oticonfonden, Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og
Innovation, Trygfonden, Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed, Veluxfonden, Vækstfonden, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri, Danish
institute for study abroad, Danmarks Erhvervsforskningsakademi,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske
Handicaporganisationer, DI, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Det Etiske Råd, LO, DM - fagforening for
højtuddannede, Fagligt Fælles Forbund,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen til Unge
Handelsmænds Uddannelse, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Godkendt Teknologisk
Service, Højskoleforeningen, Ingeniørforeningen i
Danmark, IT-Branchen, KL, Kulturministeriets Rektorer, Landbrug og
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Mellemfolkeligt Samvirke, Ph.d.-nettet,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle uddannelser,
Sektorforskningens Direktørkollegium og Statens
Administration.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Som følge af forslaget om at
oprette Danmarks Innovationsfond foreslås Rådet for
Teknologi og Innovation nedlagt, således at fonden overtager
rådets nuværende opgaver. Fonden overtager dog ikke
administrationen af de institutionslignende bevillinger til
godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk, jf. pkt. 3.1
og 3.2 i de almindelige bemærkninger ovenfor og de specielle
bemærkninger til § 3 nedenfor.
Med nedlæggelse af
Rådet for Teknologi foreslås det, at loven fremover
alene regulerer ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelsers kompetence til at
iværksætte og administrere teknologiudviklings- og
innovationsaktiviteter inden for lovens formål, først
og fremmest de væsentlige initiativer, der allerede er
iværksat i form af godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk. Det
foreslås afspejlet i lovens indledende bestemmelse om, hvad
der er formålet med loven.
Som anført vil loven med
forslaget først og fremmest regulere godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk, men ministeren vil dog som hidtil inden
for de rammer, der fastsættes på de årlige
finanslove, kunne iværksætte andre initiativer til
opfyldelse af lovens formål, jf. herved også ordlyden
»m.v.« i forslaget til den ændrede
formålsbestemmelse.
Til nr.
2
Som konsekvens af, at Rådet
for Teknologi og Innovation foreslås nedlagt, foreslås
det at ophæve paragrafoverskriften om rådet.
Til nr.
3
Som konsekvens af forslaget om at
nedlægge Rådet for Teknologi foreslås
bestemmelsen vedrørende nedsættelse af rådet,
sammensætning, udpegningsperiode m.v. ikke
videreført.
I stedet foreslås i en ny
affattelse af lovens § 3, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan indhente
rådgivning fra Danmarks Forskningspolitiske Råd.
Det forventes, at ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser inden for
lovens nye område i vidt omfang vil indhente rådgivning
i eget regi, dvs. i Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser eller en styrelse under ministeriet.
Det er således i dag Styrelsen for Forskning og Innovation
under Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser, der sekretariatsbetjener Rådet for Teknologi og
Innovation. Der er derfor i dag i ministeriet oparbejdet god
erfaring med administrationen af godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk, som loven foreslås begrænset
til særligt at vedrøre.
Som følge af det samtidige
lovforslag om bl.a. at udvide mandatet for Danmarks
Forskningspolitiske Råd til ud over forskning også at
omfatte teknologiudvikling og innovation, jf. pkt. 1 i de
almindelige bemærkninger, foreslås det, at ministeren
også skal kunne indhente rådgivning fra dette
råd.
Til nr.
4
Som følge af forslaget om at
nedlægge Rådet for Teknologi og Innovation
foreslås det, at § 4 vedrørende rådets
rådgivningsfunktion, udarbejdelse af strategier, analyser og
evalueringer ikke videreføres.
Det foreslås endvidere at
ophæve § 4 a. Bestemmelsen giver adgang for ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser til at
beslutte at fordele op til 20 pct. af den enkelte bevilling afsat
på finansloven til videnspredning og innovation til
internationale fora. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan indhente rådgivning herom
fra Rådet for Teknologi og Innovation. Det fremgår
endvidere af bestemmelsen, at ministeren for forskning, innovation
og videregående kan bemyndige Rådet for Teknologi og
Innovation til at fordele op til 20 pct. af de bevillinger, som
rådet modtager fra ministeren, til internationale fora.
Med forslaget om at oprette
Danmarks Innovationsfond får fonden hjemmel til at fordele 20
pct. af den årlige bevilling til udmøntning til
internationale fora, ligesom fonden kan deltage i internationale
fora som led i sin bevillingsfunktion. Med undtagelse af godkendte
teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk indtræder Danmarks Innovationsfond i
Rådet for Teknologi og Innovations rettigheder og
forpligtelser, herunder i relation til internationale aktiviteter,
jf. de specielle bemærkninger til § 3. Det forventes
på denne baggrund ikke, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser har behov for en
udtrykkelig hjemmel i loven til at fordele midler til
internationale fora, hvorfor bestemmelsen foreslås
ophævet i sin helhed.
Til nr.
5
Med forslaget om at nedlægge
Rådet for Teknologi og Innovation foreslås det, at
rådet udgår af bestemmelsen.
Med forslaget vil ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser fortsat
efter ansøgning kunne godkende de teknologiske
serviceinstitutter, men dette kan fremadrettet ske uden
indstilling.
Til nr.
6
Som konsekvens af forslaget om at
nedlægge Rådet for Teknologi og Innovation
foreslås det, at det fremover er ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser og ikke rådet,
der skal godkende institutternes vedtægter og ændringer
heraf.
Til nr.
7
Det foreslås som en
konsekvens af forslaget om at nedlægge Rådet for
Teknologi og Innovation, at det er ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, som fremover vil
skulle have indseende med den samlede virksomhed hos godkendte
teknologiske serviceinstitutter for derved at kunne udføre
tilsyn med, at institutternes virke udøves i
overensstemmelse med loven. Ministeren overtager derved den
tilsynsforpligtelse, som Rådet for Teknologi og Innovation
har i dag. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det er
ministeren, som foreslås tillagt kompetence til at
træffe alle afgørelser efter loven vedrørende
godkendte teknologiske serviceinstitutter.
Til nr.
8
Med forslaget om at nedlægge
Rådet for Teknologi og Innovation foreslås det at lade
rådets indstillingsret ved ministerens tilbagekaldelse af en
godkendelse udgå af bestemmelsen.
Til nr.
9
Det foreslås at ændre
kravet om, at stifterne af et innovationsmiljø højst
må have 50.000 kr. ubetalt forfalden gæld til det
offentlige således, at stifterne ikke må have ubetalt
gæld til det offentlige, der overstiger 100.000 kr. Derved
vil kravet modsvare det lignende krav i lov om begrænsning af
skyldneres muligheder for at deltage i offentlige
udbudsforretninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 336 af 13. maj
1997. Udpegning og godkendelse som innovationsmiljø
foretages på baggrund af offentlige udbud, og det er derfor
hensigtsmæssigt at ensrette bestemmelserne.
Til nr.
10
Som følge af at Rådet
for Teknologi og Innovation nedlægges foreslås det, at
rådet udgår af bestemmelsen.
Med forslaget vil ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser inden for
en ramme, der fastsættes på de årlige finanslove,
kunne medfinansiere etablering og drift af
innovationsmiljøernes uden indstilling fra rådet.
Til nr.
11
Som konsekvens af
nedlæggelsen af Rådet for Teknologi og Innovation
foreslås det, at rådet udgår af bestemmelsen.
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser vil med forslaget
inden for en ramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, kunne tildele innovationsmiljøerne midler til at
medfinansiere kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater.
Til nr.
12
Som anført i pkt. 3.2 i de
almindelige bemærkninger foreslås det, at tre
tilskudsordninger indtil videre forankres i Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Der er
tale om to ordninger, dvs. godkendte teknologiske
serviceinstitutter og innovationsmiljøer, som allerede i dag
er reguleret særskilt i loven.
Den tredje ordning,
innovationsnetværk, er ikke i dag reguleret særskilt i
loven, men har hjemmel inden for rammerne af lovens § 1, stk.
3.
Med henblik på at ensrette
reguleringsformen for de tre ordninger foreslås det at
indsætte en ny bestemmelse, som særskilt regulerer
innovationsnetværk.
Det foreslås således,
at der indsættes en ny paragrafoverskrift
»Innovationsnetværk« og en selvstændig
paragraf (§ 9 a), der regulerer innovationsnetværk.
Innovationsnetværk har til
formål at fremme samarbejde og formidling af viden mellem
danske og udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutioner,
godkendte teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og
virksomheder.
Innovationsnetværk omfatter
aktiviteter, som udgør en fast, men fleksibel del af
infrastrukturen i det danske innovationssystem.
Innovationsnetværkene etableres som selvstændige
organisationer, der skal løse bestemte opgaver, f.eks. i
forbindelse med samfundspartnerskaber om innovation.
Innovationsnetværkene skal samtidig have fokus på
kvalitetsudvikling og professionalisering og internationalisering
af de danske innovationsnetværk og klyngeorganisationer.
Tildeling af medfinansiering til
innovationsnetværk foreslås at skulle ske på
baggrund af ansøgning og efter offentliggjorte kriterier for
tildeling af medfinansiering. Det foreslås i lighed med de to
øvrige ordninger, der reguleres særskilt i loven, at
det er ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, der har kompetencen til at behandle ansøgninger
og tildele medfinansiering af innovationsnetværk.
Til nr.
13
Med den nuværende § 11,
stk. 2, kan ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser efter aftale med finansministeren
bemyndige Finansstyrelsen til at træffe afgørelser
efter nærmere regler i forbindelse med administrationen af
midler bevilget efter denne lov.
Finansstyrelsen blev nedlagt i
2003, og opgaverne blev overført til
Økonomistyrelsen. I januar 2011 blev opgaverne flyttet fra
Økonomistyrelsen til Statens Administration. Det
foreslås derfor at ændre bestemmelsen.
Til nr.
14
Det foreslås, at § 14
får en ny overskrift som følge af den foreslåede
ændrede affattelse af § 14, jf. lovforslagets § 1,
nr. 15 og de specielle bemærkninger nedenfor.
Til nr.
15
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan ulovbestemt
delegere sine beføjelser til myndigheder under Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser efter
almindelige forvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en
kompetence overlades mere permanent f.eks. af en minister til en
styrelse, bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed
for at kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås, at der i loven indsættes en
hjemmel for ministeren til at bemyndige en under ministeriet
oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at udøve
de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren. Ministeren
kan herefter i en bekendtgørelse udnytte adgangen til at
delegere opgaver og beføjelser til en myndighed under
ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen i stk. 1 er formuleret, så den kan rumme
myndigheder, som organisatorisk er underordnet styrelser placeret
direkte under ministeriet. Ministeren kan således efter den
foreslåede bestemmelse delegere sine beføjelser efter
loven til enhver myndighed inden for ministeriets administrative
hierarki uanset myndighedens placering i det administrative
hierarki, herunder myndigheder, som er underordnet styrelser.
For at sikre, at ministeren, hvis
der træffes beslutning om flytning af institutioner under
ministeriet, kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver
dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt, foreslås
bestemmelsen derfor formuleret således, at ministeren
også kan bemyndige myndigheder uden for ministeriet til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren. Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres sådan, at ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser efter
forhandling med vedkommende minister kan bemyndige andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, som i de
respektive love er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser. Der er alene tale om statslige
myndigheder. Der kan således ikke i medfør af de
foreslåede bestemmelser ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
Det foreslås i stk. 2, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser får hjemmel til
at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder om klagefrister, men også om, at
afgørelserne ikke skal kunne påklages, hvilket
betyder, at ministeren også kan afskære klageadgangen
fra organisatorisk underordnede statslige myndigheder til
styrelserne eller fra andre statslige myndigheder. Ministeren kan
f.eks. således ikke blot afskære påklage til
ministeren, men også påklage til styrelserne.
Muligheden for at afskære klageadgang knytter sig kun til
afgørelser på områder, som er delegeret fra
ministeren i henhold til loven. Retstilstanden for borgeren vil i
disse situationer være uændret. Borgeren har stadig
mulighed for at klage over en afgørelse. Lovforslaget
fjerner således ikke nogen klagemuligheder for borgeren. Der
er alene tale om at flytte klagesagsbehandlingen fra en myndighed
til en anden myndighed. Således vil ministeren ikke med denne
bestemmelse have hjemmel til at afskære klageadgang, der i
øvrigt er fastsat i lovgivningen m.v.
Med stk.
3 får ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers ressort. De regler, som ministeren
kan fastsætte i medfør af bestemmelsen, kan
eksempelvis vedrøre sagsbehandlingsskridt,
fastsættelse af frister m.v.
Til nr.
16
Som en konsekvens af forslaget om
nedlæggelse af Rådet for Teknologi og Innovation
ophæves den tidligere overgangsbestemmelse, hvorefter
Rådet for Teknologi og Innovation overtager rettigheder og
forpligtelser fra tidligere råd og udvalg. Som anført
ovenfor i pkt. 3.1 og 3.2 i de almindelige bemærkninger og de
specielle bemærkninger til § 3 nedenfor, indtræder
Danmarks Innovationsfond i Rådet for Teknologi og Innovations
rettigheder og forpligtelser, idet Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser dog indtræder i
rådets rettigheder og forpligtelser i relation til godkendte
teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk.
Til
§ 2
Til nr. 1
I den nuværende § 14 i
lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter
og samarbejde med fonde er det fastsat, at Rådet for
Teknologi og Innovation kan rådgive ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser om loven, herunder om
relationen til øvrige aktiviteter til fremme af
teknologioverførsel.
Samtidig med dette lovforslag har
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fremsat forslag om, at Danmarks Forskningspolitiske
Råd får et udvidet mandat til at rådgive
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, jf. herved pkt. 1 i de almindelige
bemærkninger.
Som følge af forslaget om at
nedlægge Rådet for Teknologi og Innovation
foreslås det derfor, at Danmarks Forskningspolitiske
Råd overtager opgaven med at rådgive ministeren om lov
om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde, herunder om relationen til øvrige
aktiviteter til fremme af teknologioverførsel.
Til §
3
Det foreslås ved stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
april 2014, så den træder i kraft samtidig med
lovforslag nr. L 107 om Danmarks Innovationsfond og lovforslag nr.
L 109 om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om
Højteknologifonden. (Ændringer som følge af lov
om Danmarks Innovationsfond).
I stk.
2 foreslås det, at Danmarks Innovationsfond ved lovens
ikrafttræden indtræder i de rettigheder og
forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet for Teknologi
og Innovation. Der tænkes her bl.a. på allerede
iværksatte initiativer, hvor ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser har henlagt
administrationen til rådet, og hvor rådet således
på vegne af ministeren udmønter tilskud, eksempelvis
virkemidlerne ErhvervsPhD, Videnpilot, Videnkupon og
Innovationskonsortier. Som beskrevet under de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 4, om ophævelse af
§ 4 a overgår rettigheder og forpligtelser, som hidtil
har tilkommet Rådet for Teknologi og Innovation,
vedrørende internationale aktiviteter desuden til Danmarks
Innovationsfond.
I stk. 3 foreslås det, at
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser ved lovens ikrafttræden indtræder i de
rettigheder og forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet
for Teknologi og Innovation, i relation til godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk. Der tænkes bl.a. på
resultatkontrakter med godkendte teknologiske serviceinstitutter,
kontrakter med innovationsmiljøer samt bevilling af
medfinansiering til innovationsnetværk.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale gyldighed.
Bestemmelsen indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Lovens § 1 kan dog ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om teknologi og innovation, jf.
lovbekendtgørelse nr. 835 af 13. august 2008, som
ændret ved § 72 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1. . .
. | | | Stk. 2. Loven
tilsigter navnlig at fremme 1) samarbejde og formidling af viden
mellem danske og udenlandske forskere, danske og udenlandske
forsknings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske
serviceinstitutter, videninstitutioner og virksomheder, 2) innovation, udvikling, spredning,
udnyttelse og kommercialisering af forskningsresultater, ny
teknologi, organisatorisk og markedsmæssig viden, 3) tilgang og udvikling af viden- og
teknologibaserede virksomheder, 4) innovation og tilførsel af
kapital og kompetence til viden- og teknologibaserede
virksomheder, 5) internationalt samarbejde om
udnyttelsen af viden og teknologi. . . . | | 1. I § 1, stk. 2, indsættes efter
»fremme«: »teknologiudvikling og innovation, der
udøves gennem godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk m.v., samt
ved«. | | | | | | | Rådet for
Teknologi og Innovation | | 2. Overskriften før § 3
ophæves. | | | | | | | § 3. Til
bistand ved gennemførelsen af lovens formål
nedsætter ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Rådet for Teknologi og Innovation. Stk. 2.
Rådet består af en formand og 8 medlemmer. Rådets
formand og medlemmer udpeges af ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling. Rådet sammensættes således, at der
i rådet er repræsenteret kompetencer vedrørende
teknologisk udvikling og innovation i erhvervslivet,
tilførsel af kapital og kompetence til virksomhedsudvikling,
formidling og kommercialisering af forskningsresultater, samarbejde
mellem virksomheder og forskere, forskningsinstitutioner,
teknologiske serviceinstitutter m.v. og internationalt samarbejde
om teknologi og innovation samt de særlige forhold for mindre
virksomheder. Stk. 3.
Formanden og rådets medlemmer udpeges for indtil 3 år
ad gangen. Genudpegning kan ske én gang. Stk. 4.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling stiller
sekretariatsbistand til rådighed for rådet. Stk. 5.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling godkender
forretningsordenen efter indstilling fra rådet. Stk. 6.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte nærmere bestemmelser for Rådet for
Teknologi og Innovations virke. | | 3. § 3 affattes således: »§ 3.
Til bistand ved gennemførelsen af lovens formål kan
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser indhente rådgivning fra Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd.« | | | | | | | § 4.
Rådet for Teknologi og Innovation har til opgave inden for
rammerne af § 1, stk. 1 og 2, at rådgive
ministeren om tilrettelæggelsen og udviklingen af indsatsen
for at styrke den fremtidige vækst og innovation i
erhvervslivet. Stk. 2.
Rådet kan udarbejde strategier, gennemføre analyser og
evalueringer af udviklingen og konkrete initiativer inden for
rådets arbejdsområde. Stk. 3.
Ministeren kan henlægge administrationen af initiativer
iværksat efter § 1, stk. 3, til Rådet
for Teknologi og Innovation eller en styrelse under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling. Stk. 4.
Rådet træffer afgørelse i sager
vedrørende de initiativer, som af ministeren i medfør
af stk. 3 er henlagt til rådet, og hvortil der ydes hel
eller delvis medfinansiering. Rådet kan delegere sin
beslutningskompetence i bevillingssager til sekretariatet.
Rådet fastsætter i så tilfælde en
sekretariatsbemyndigelse. Stk. 5.
Rådet udøver de beføjelser i forhold til de
godkendte teknologiske serviceinstitutter, der følger af
§ 5, og de beføjelser i forhold til
innovationsmiljøerne, der følger af
§§ 7 og 9. Stk. 6.
Rådet kan nedsætte ad hoc-udvalg til bistand ved
gennemførelse af rådets arbejdsopgaver. Sådanne
udvalg er alene rådgivende og kan ikke tillægges
beslutningskompetence. Stk. 7.
Rådets afgørelser efter stk. 1-5 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | 4. §§ 4 og 4
a ophæves. | | | | § 4
a. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan for
at fremme det internationale samarbejde beslutte at fordele op til
20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredning og innovation
på finansloven til internationale fora. Ministeren kan
indhente rådgivning fra Rådet for Teknologi og
Innovation herom. Stk. 2.
Ministeren kan bemyndige Rådet for Teknologi og Innovation
til at fordele op til 20 pct. af de bevillinger, som rådet
modtager fra ministeren, jf. § 4, stk. 3, til
internationale fora. Stk. 3. Det
er en forudsætning for at fordele midler efter stk. 1 og
2, at det internationale forum anvender midlerne til tilskud,
der 1) gives efter ansøgning i
åben konkurrence, 2) fremmer lovens formål og 3) gives inden for
bevillingsforudsætningerne og med betryggende
regnskabsaflæggelse. | | | | | | | | | § 5.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan efter
ansøgning og efter indstilling fra Rådet for Teknologi
og Innovation godkende almennyttige selvejende institutioner eller
almennyttige aktieselskaber som godkendte teknologiske
serviceinstitutter. . . . | | 5. I § 5, stk. 1, udgår »og efter
indstilling fra Rådet for Teknologi og
Innovation«. | Stk. 3.
Institutternes vedtægter og ændringer heraf skal
godkendes af Rådet for Teknologi og Innovation. | | 6. I § 5, stk. 3, ændres
»Rådet for Teknologi og Innovation« til:
»ministeren«. | Stk. 4.
Godkendelse indebærer, at rådet skal have indseende med
instituttets samlede virksomhed. | | 7. I § 5, stk. 4, ændres
»rådet« til: »ministeren«. | Stk. 6.
Godkendelse efter stk. 1 kan meddeles for indtil 3 år.
Ministeren kan efter indstilling fra rådet tilbagekalde
godkendelsen med eller uden varsel, hvis de forudsætninger,
der lå til grund for godkendelsen, ikke længere er til
stede, jf. stk. 2. | | 8. I § 5, stk. 6, 2. pkt., udgår
»efter indstilling fra rådet«. | | | | | | | § 7. . .
. | | | Stk. 2. Et
innovationsmiljø skal for at blive godkendt råde over
faciliteter og kvalifikationer, der kan fremme nye innovative
virksomheder med henblik på at udvikle og kommercialisere nye
service- og produktideer. For at et innovationsmiljø kan
godkendes, skal stifterne endvidere opfylde følgende
krav: 1) . . . 2) Stifterne må ikke have ubetalt
forfalden gæld til det offentlige, der overstiger 50.000
kr. . . . | | 9. I § 7, stk. 2, nr. 2, ændres
»50.000« til: »100.000«. | Stk. 4.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan inden for en
ramme, der fastsættes på de årlige finanslove og
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation helt
eller delvis medfinansiere etableringen og driften af godkendte
innovationsmiljøer. . . . | | 10. I § 7, stk. 4, indsættes efter
»finanslove«: »,«, og »og efter
indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation«
udgår. | | | | | | | § 9.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan inden for en
ramme, der fastsættes på de årlige finanslove, og
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation
tildele innovationsmiljøerne en ramme til at medfinansiere
kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater. . . . | | 11. I § 9, stk. 1, udgår »og efter
indstilling fra Rådet for Teknologi og
Innovation«. | | | | | | 12. Efter
§ 9 indsættes før overskriften før §
10: | | | | | | »Innovationsnetværk | | | § 9 a.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan tildele medfinansiering af innovationsnetværk
til fremme af samarbejde og formidling af viden mellem danske og
udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutioner, godkendte
teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og
virksomheder. Stk. 2.
Medfinansiering af innovationsnetværk tildeles
efteransøgning og på baggrund af offentliggjorte
kriterier for tildeling af medfinansiering.« | | | | § 11. . .
. | | | Stk. 2.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan efter aftale
med finansministeren bemyndige Finansstyrelsen til at træffe
afgørelser efter nærmere regler i forbindelse med
administrationen af midler bevilget efter denne lov. | | 13. I § 11, stk. 2, ændres
»Finansstyrelsen« til: »Statens
Administration«. | | | | | | | | | 14. Overskriften før § 14 affattes
således: | | | | Klagebestemmelser | | »Delegationsbestemmelser« | | | | | | | § 14.
Henlægger ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
administrationen af initiativer iværksat efter § 1,
stk. 3, til en styrelse, kan styrelsens afgørelser
efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af denne
lov påklages til ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan bestemme, at
afgørelser kan indbringes for en særlig klageinstans,
og om klageinstansen i så fald har den endelige
administrative afgørelse af sagen. | | 15. § 14 ophæves, og i stedet
indsættes: »§ 14.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed under ministeriet
eller andre statslige myndigheder efter forhandling med vedkommende
minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov
er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.« | | | | | | | § 18. Rådet for Teknologi og
Innovation overtager Rådet for Teknologisk Services
rettigheder og pligter vedrørende udtalelser om dansk og
international forskning og Erhvervsudviklingsrådets
rettigheder og pligter, som ved regeringsdannelsen blev
overført til Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, og som vedrører indstilling af medlemmer til
råd m.v. og udtalelser om dansk og international
forskning. | | 16. § 18 ophæves. | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 353 af 25. marts 2013, foretages
følgende ændring: | | | | | | | | | 1. I § 14 ændres »Rådet for
Teknologi og Innovation« til: »Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd«. | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014. Stk. 2. Danmarks
Innovationsfond indtræder ved lovens ikrafttræden i de
rettigheder og forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet
for Teknologi og Innovation, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser indtræder ved lovens ikrafttræden i de
rettigheder og forpligtelser, som hidtil har tilkommet Rådet
for Teknologi og Innovation, i relation til godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk. | | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. § 1
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|