Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. marts 2014
Forslag
til
Lov om Danmarks Innovationsfond
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1. Danmarks Innovationsfond - fonden
for strategisk forskning, højteknologi og innovation
etableres af uddannelses- og forskningsministeren som et
uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
Stk. 2.
Fondens virksomhed finansieres ved bevillinger på de
årlige bevillingslove. Fonden kan modtage tilskud og gaver
fra anden side end bevillingslovene.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren udsteder årligt et
bevillingsbrev til fonden på baggrund af de årlige
bevillingslove.
Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kompenserer kvartalsvis og
efter behørig dokumentation fondens udgifter til betaling af
afgifter i henhold til momsloven (ikke-fradragsberettiget
købsmoms), som fonden afholder af midler nævnt i stk.
2 til køb af varer og tjenesteydelser.
Stk. 5.
Fonden aflægger regnskab og revideres efter de regler, der
gælder for staten.
§ 2. Danmarks Innovationsfond har til
formål at give tilskud til udvikling af viden og teknologi,
herunder højteknologi, der fører til styrkelse af
forskning og innovative løsninger til gavn for vækst
og beskæftigelse i Danmark.
Stk. 2.
Fonden skal særlig understøtte løsninger
på konkrete samfundsudfordringer og øge forsknings- og
innovat?ionsindsatsen i virksomheder, herunder små og
mellemstore virksomheder.
§ 3. Fonden skal give tilskud til
strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologiudvikling og
innovation, som samlet bidrager til at øge
1) andelen af innovative
virksomheder,
2) andelen af private virksomheders
investeringer i forskning og udvikling og
3) andelen af højtuddannede
medarbejdere i virksomheder.
Stk. 2.
Fondens udmøntning af tilskud skal understøtte
1) koblingen mellem forskning af
høj kvalitet og innovat?i?o?n, herunder samarbejde om
forskning, teknologiudvikling og innovation mellem
videninstitutioner og virksomheder,
2) dansk deltagelse i internationalt
samarbejde om strategisk og udfordringsdrevet forskning,
teknologiudvikling og innovation og
3) modning af lovende
forskningsresultater og opfindelser med henblik på hurtigere
formidling, anvendelse og kommercialisering af viden.
Stk. 3.
Fonden kan
1) udmønte tilskud til
samfundspartnerskaber,
2) beslutte at udmønte tilskud i
samfinansiering med andre offentlige og private
bevillingsgivere,
3) beslutte at fordele op til 20 pct. af
den årlige bevilling til udmøntning via internationale
fora, hvis de pågældende fora udmønter tilskud i
åben konkurrence efter faglig vurdering, og
4) deltage i internationale fora som led
i sin bevillingsfunktion.
Stk. 4.
Fonden kan stille krav om medfinansiering fra ansøgerne.
§ 4. Fonden fastlægger selv et
begrænset antal virkemidler inden for sit formål og
inden for de rammer, der fastsættes på de årlige
bevillingslove.
§ 5. Fonden skal godkende
uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af
statslige forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger
knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte ministre uddeler
herefter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har fundet
støtteværdige.
Stk. 2.
Fonden kan efter anmodning bistå andre offentlige og private
institutioner med forskningsfaglige vurderinger af
uddelingsprocedurer og indkomne ansøgninger forud for
sådanne institutioners uddeling af forskningsbevillinger.
Kapitel 2
Bestyrelse
§ 6. Fonden ledes af en bestyrelse, som
træffer alle beslutninger, herunder udmønter tilskud
til udvikling af viden og teknologi, jf. kapitel 1.
§ 7. Bestyrelsen består af 1
formand og 8 medlemmer.
Stk. 2.
Formanden og bestyrelsesmedlemmerne udpeges af uddannelses- og
forskningsministeren i deres personlige egenskab efter afholdelse
af åbent opslag.
§ 8. Et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal have erfaringer
fra det private erhvervsliv. Samtidig skal et flertal af
medlemmerne være enten anerkendte forskere eller
forskningskyndige, som udøver forskningsaktivitet, jf.
§ 2, nr. 1 og 2, i lov om forskningsrådgivning m.v.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal sammensættes sådan, at den samlet
repræsenterer erfaring med
1) teknologiudvikling og innovation i
det private erhvervsliv, herunder i små og mellemstore
virksomheder,
2) strategisk og udfordringsdrevet
forskning, herunder offentlig-privat forsknings- og
innovationssamarbejde,
3) anvendelse og kommercialisering af
forskningsresultater,
4) innovations- og
forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til
virksomhedsudvikling, og
5) internationale aktiviteter om
forskning, teknologiudvikling og innovation.
§ 9. Bestyrelsesmedlemmerne, herunder
formanden, udpeges for en periode på indtil 3 år.
Genudpegning er mulig, indtil et medlem har været udpeget i
samlet 6 år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan undtagelsesvis
forlænge udpegningsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne,
herunder formanden, for en begrænset periode ud over de
perioder, som er anført i stk. 1.
§ 10. Bestyrelsen kan i nærmere
bestemt omfang delegere sin kompetence
1) til udvalg, jf. kapitel 3,
2) til sekretariatet, jf. kapitel 4,
eller
3) til Uddannelses- og
Forskningsministeriet eller en statslig myndighed under
ministeriet.
Stk. 2.
Bestyrelsen fastlægger de nærmere rammer for de
delegerede beføjelser i en bemyndigelse, der
offentliggøres på fondens hjemmeside.
§ 11. Bestyrelsen udarbejder en
forretningsorden, udformer hvert tredje år fondens strategi
med effektmål og afgiver en årlig beretning om fondens
virke.
Stk. 2.
Fondens forretningsorden, strategi og den årlige beretning,
jf. stk. 1, skal offentliggøres på fondens hjemmeside
efter orientering af uddannelses- og forskningsministeren.
Kapitel 3
Udvalg
§ 12. Bestyrelsen kan nedsætte et
begrænset antal udvalg til at bistå med faglige
vurderinger og til at udmønte tilskud til udvikling af
viden, teknologi og innovation m.v.
§ 13. Antallet af udvalg holdes
på det lavest mulige niveau, og alle opgavebestemte udvalg
ophører, når deres opgave er fuldført.
Bestyrelsen fastsætter udvalgenes indbyrdes
afgrænsning.
Stk. 2.
Bestyrelsen udpeger formænd og medlemmer af udvalgene.
Stk. 3.
Udvalgene sammensættes sådan, at medlemmernes
kompetencer afspejler udvalgenes faglige eller
funktionsmæssige opgaver. Medlemmer af udvalg, der skal
vurdere ansøgninger om tilskud, skal tilsammen have
kompetence til at vurdere kvalitet, effekt og relevans af
ansøgningerne.
Kapitel 4
Sekretariat
§ 14. Bestyrelsen etablerer fondens
sekretariat.
§ 15. Sekretariatet er underlagt
bestyrelsens instruktionsbeføjelse.
Stk. 2.
Sekretariatet skal understøtte fondens aktiviteter, navnlig
fondens udstedelse af bevillinger og opfølgning på
bevillinger.
Stk. 3.
Bestyrelsen kan efter nærmere aftale med Uddannelses- og
Forskningsministeriet bestemme, at sekretariatet løser
opgaver for ministeriet.
§ 16. Bestyrelsen kan bestemme, at
nærmere bestemte administrative funktioner udøves af
Uddannelses- og Forskningsministeriet efter nærmere
aftale.
§ 17 Fonden afholder de
nødvendige omkostninger til sekretariatet inden for rammerne
af de årlige bevillingslove. Uddannelses- og
forskningsministeren godkender efter indstilling fra bestyrelsen
omkostningernes omfang og sekretariatets ledelse og placering
m.v.
Kapitel 5
Bevillingsfunktion
§ 18. Fonden træffer
afgørelse om tilskud inden for de rammer, der er fastsat
på de årlige bevillingslove. Afgørelser
træffes ved tildeling af bevillinger i åben konkurrence
på baggrund af saglige og forud offentliggjorte kriterier med
vægt på bl.a. kvalitet, effekt og relevans af
ansøgningerne.
Stk. 2.
Fondens bevillingsfunktion skal varetages efter ensartede
retningslinjer, der er fastsat af bestyrelsen. Retningslinjerne,
der skal offentliggøres, skal sikre, at ansøgninger
til forskningsaktiviteter vurderes af anerkendte forskere, jf.
§ 2, nr. 1, i lov om forskningsrådgivning m.v., under
relevant inddragelse af eksterne bedømmere.
Stk. 3.
En bevilling tildeles en person eller en juridisk enhed efter
fondens vurdering i forhold til det konkrete virkemiddel.
§ 19. Fondens
ansøgningsprocedurer skal være enkle, fleksible og
afstemt i forhold til det enkelte virkemiddels kompleksitet og
bevillingens størrelse.
§ 20. Fonden skal etablere en fleksibel
model for opfølgning på og evaluering af projekter,
der har fået en bevilling, for at bidrage til at sikre
fremdrift i projekterne.
§ 21. Fonden skal koordinere sin
bevillingsfunktion med andre relevante offentlige og private
bevillingsmyndigheder, herunder regionale myndigheder.
Koordineringsforpligtelsen gælder både
sammensætningen af virkemidler og temaer samt
tilrettelæggelsen af administrationen.
§ 22. Uddannelses- og
forskningsministeren kan efter forslag fra bestyrelsen
fastsætte nærmere bestemmelser om bevillingsfunktionen,
herunder om
1) de økonomiske og
administrative vilkår, der stilles af fonden som betingelse
for tildeling og anvendelse af en bevilling,
2) fondens indkaldelse af
ansøgninger og kravene hertil,
3) formkrav, særlig om digital
kommunikation og om tidsfrister,
4) at manglende overholdelse af
formkrav kan medføre, at en ansøgning afvises,
5) fondens vilkår for
bevillingsmodtageres regnskabsaflæggelse, faglige
afrapportering og revision, herunder krav om bevillingsmodtageres
deltagelse i evalueringer også efter bevillingens
ophør, og
6) bortfald af bevilling og
tilbagebetaling af udbetalt tilskud i tilfælde, hvor
bevillingshaver har misligholdt betingelserne for bevillingen.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 23. Fondens afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Retlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser som
bevillingsmyndighed, jf. § 18, stk. 1, kan påklages til
uddannelses- og forskningsministeren.
§ 24. I det omfang bestyrelsen
delegerer beslutningskompetence vedrørende administration af
tildelte bevillinger til en statslig myndighed under Uddannelses-
og Forskningsministeriet, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, kan
myndighedens afgørelser truffet i medfør af
delegationen påklages til uddannelses- og
forskningsministeren.
§ 25. Klager efter § 23, stk. 2,
og § 24 skal indgives skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Kapitel 7
Tilsyn m.v.
§ 26. Uddannelses- og
forskningsministeren fører tilsyn med fonden.
Stk. 2.
Ministeren kan afkræve fonden enhver oplysning, som
ministeren anser for nødvendig for at kunne udøve sin
tilsynsforpligtelse. Ministeren skal til enhver tid have adgang til
at gøre sig bekendt med fondens administrative og
økonomiske systemer, regnskaber og virksomhed i
øvrigt.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at fonden skal
deltage i evalueringer af sit virke.
§ 27. Uddannelses- og
forskningsministeren kan bemyndige en statslig myndighed under
ministeriet eller andre statslige myndigheder efter forhandling med
vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt uddannelses- og forskningsministeren.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Kapitel 8
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 28. Loven træder i kraft den 1.
april 2014.
Stk. 2.
Ministeren udpeger efter lovens ikrafttræden en
overgangsbestyrelse frem til den 1. januar 2015.
Stk. 3.
Indtil bestyrelsen er udpeget, kan uddannelses- og
forskningsministeren træffe beslutning om alle
økonomiske og administrative forhold.
Stk. 4.
Programkomiteer nedsat af Det Strategiske Forskningsråd samt
Erhvervsforskerudvalget nedsat af Rådet for Teknologi og
Innovation fortsætter som bevillingsudvalg, indtil
bestyrelsen bestemmer andet efter bestemmelserne i kapitel 3.
Stk. 5.
Når bestyrelsen er udpeget, kan bestyrelsen nedsætte to
overordnede udvalg:
1) Udvalget for Strategisk
Forskning.
2) Udvalget for Innovation.
Stk. 6.
Udmøntning af tilskud til strategisk og udfordringsdrevet
forskning, teknologiudvikling og innovation samt opfølgning
på allerede tildelte bevillinger fortsætter under
anvendelse af hidtidige virkemidler, opslag, bestemmelser og
retningslinjer m.v., indtil bestyrelsen bestemmer andet, jf.
kapitel 2.
Stk. 7.
Fondens første beretning, jf. § 11, stk. 1,
vedrører perioden fra lovens ikrafttræden til og med
den 31. december 2015.
§ 29. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.