Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 11. marts 2014
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslag nr. L 107.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 15. januar
2014 og var til 1. behandling den 28. januar 2014. Lovforslagene
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser (nu
Uddannelses- og Forskningsudvalget).
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 3
møder.
Forlig
Lovforslaget om Danmarks Innovationsfond
bygger på et forlig af 3. oktober 2013 mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og alle Folketingets øvrige partier
(Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti).
Loven samler tre støtteområder
(Det Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation) i én ny
organisation: Danmarks Innovationsfond - Fonden for strategisk
forskning, højteknologi og innovation.
Aftalen ligger i forlængelse af
regeringens innovationsstrategi, »Danmark -
Løsningernes Land«, som regeringen fremlagde i
december 2012 om et styrket samarbejde og bedre rammer for
innovation i virksomhederne - herunder en tættere kobling
mellem forskning, uddannelse og innovation, jf. L 107/L 108/L 109 -
bilag 3.
Tre lovforslag behandles samlet
De tre lovforslag L 107, L 108 og L 109 er
behandlet under et i udvalget.
Høring
Udkast til lovforslagene har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser sendte den 23. oktober 2013 disse udkast til udvalget,
jf. FIV alm. del - bilag 24. Den 15. januar 2014 sendte ministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra advokat Eigil
Lego Andersen, København K.
Uddannelses- og forskningsministeren har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser og 2 spørgsmål til
uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig besvarelse. Alle
spørgsmål er besvaret af uddannelses- og
forskningsministeren.
Nogle af udvalgets spørgsmål
til ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser og uddannelses- og forskningsministeren og
sidstnævntes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslagene til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti er overordnet set meget tilfredse
med aftalen om etablering af Danmarks Innovationsfond. Beslutningen
om at sammenlægge Højteknologifonden, Det Strategiske
Forskningsråd og Rådet for Teknologi og Innovation vil
gøre den nye innovationsfond både mere enkel og mere
slagkraftig. De mange penge skal sikre, at investeringer i
forskning og udvikling bliver omsat til helt konkrete
løsninger til at skabe vækst og job.
V, DF, LA og KF er også tilfredse
med, at sammenhængen mellem forskning og virksomheder nu
bliver styrket også regionalt, ved at bestyrelsen for fonden
skal etablere en tæt kobling til de regionale myndigheder og
sikre en regional tilstedeværelse.
Det vigtige med den regionale
tilstedeværelse er, at det giver en let tilgang til fonden
for specielt de små og mellemstore virksomheder, der netop er
de virksomheder, hvor vi ved, at der er stort potentiale. Derfor er
det også understreget i loven, at fonden skal sikre
understøttelse af små og mellemstore virksomheder.
For V, DF, LA og KF er det
væsentligt, at der sikres så høj en grad af
videndeling i fondens projekter som muligt. Derfor lægger V,
DF, LA og KF vægt på, at uddannelses- og
forskningsministeren bekræfter, at de nuværende fondes
forpligtelser til videndeling videreføres, jf. besvarelsen
af spørgsmål 1, 2, 3 og 6 (optrykt som bilag 2 til
betænkningen).
V, DF, LA og KF havde gerne set, at fonden
var blevet meget bredere, så også de fonde, som i dag
ligger i andre ministerier, var lagt ind i denne fond, f.eks.
UDP'erne (udviklings- og demonstrationsprogrammerne). Men når
det ikke lykkedes, er V, DF, LA og KF tilfredse med, at der er
indlagt en forpligtelse for fondens bestyrelse til at
indgå i det tværgående samarbejde med de
øvrige råd, fonde og nævn i det samlede
forsknings- og innovationssystem med det formål at sikre
ensartethed i arbejdet i forhold til alle programmer.
Hermed fortsættes det arbejde, som er
i gang med at sikre ensartede ansøgningsprocedurer, så
det undgås, at ansøgninger skal laves meget
forskelligt, afhængigt af om det er til den ene eller den
anden fond: Det skulle gerne være sådan, at man som
virksomhed eller som forsker kan koncentrere sig om det gode
projekt/den gode idé - og ikke om, hvilken fond man kan
søge, og ikke, hvordan projektet kan tilrettes til en
bestemt fonds formål eller sigte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag til L 107
Til § 1
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kompenserer kvartalsvis og
efter behørig dokumentation fondens udgifter til betaling af
afgifter i henhold til momsloven (ikkefradragsberettiget
købsmoms), som fonden afholder af midler nævnt i stk.
2 til køb af varer og tjenesteydelser.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Hjemmel for ministeren til at
kompensere fondens udgifter til ikkefradragsberettiget
købsmoms]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget giver uddannelses-
og forskningsministeren hjemmel til kvartalsvis og efter
behørig dokumentation at kompensere udgifter til betaling af
afgifter i henhold til momsloven (ikkefradragsberettiget
købsmoms), som Danmarks Innovationsfond afholder af midler
som nævnt i lovforslagets § 1, stk. 2, til køb af
varer og tjenesteydelser.
Der kræves en særskilt hjemmel,
hvis der skal ske moms?kompensation på
reservationsbevillingerne for Danmarks Innovationsfond, hvorfor en
sådan foreslås indsat.
Formålet med bestemmelsen er at
fastholde den eksisterende ordning, hvor statsinstitutioner
får deres udgifter til ikkefradragsberettiget købsmoms
refunderet. Bestemmelsen er således en videreførelse
af den gældende hjemmel på finansloven for de midler,
der overføres til Danmarks Innovationsfond fra §
19.11.03. Styrelsen for Forskning og Innovation, § 19.41.11.
Det Strategiske Forskningsråd og § 19.74.01. Udvikling
af kompetence og teknologi mv.
For de midler, der overføres til
Danmarks Innovationsfond fra Højteknologifonden, har der
ikke tidligere været mulighed for at kompensere moms, dvs.
for § 19.55.07. Højteknologifonden og § 19.55.08.
Højteknologifondens sekretariat.
Uddannelses- og forskningsministeren
afregner kvartalsvis og efter behørig dokumentation for
udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som
efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds
opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget
købsmoms), og som Danmarks Innovationsfond afholder ved
køb af varer og tjenesteydelser. Indberetningsfrist m.v.
fastsættes af uddannelses- og forskningsministeren.
Tilskud til moms beregnes foreløbigt
forud for et finansår på baggrund af uddannelses- og
forskningsministerens prog?nose for Danmarks Innovationsfonds
momsudgift og udbetales månedsvis forud med 1/12 af den
årlige udgift.
Hvis grundlaget for prognosen ændres
væsentligt og den foreløbigt beregnede moms derfor vil
afvige væsentligt fra den endelige moms, kan uddannelses- og
forskningsministeren regulere prognosen. Eventuelt udbetalt tilskud
til moms reguleres på grundlag af den nye beregning.
Hvis den endelige moms for kvartalet er
større end det udbetalte tilskud, udbetales differencen til
Danmarks Innovationsfond ved den følgende
tilskudsudbetaling.
Hvis den endelige moms for kvartalet er
mindre end det udbetalte tilskud, reguleres differencen ved
modregning i de resterende tilskud i det finansår,
kompensationen vedrører. Om nødvendigt modregnes
desuden i tilskudsudbetaling i det følgende finansår.
Overstiger differencen det således modregnede, skal Danmarks
Innovationsfond tilbagebetale det overskydende beløb inden
udgangen af supplementsperioden for det finansår,
tilbagebetalingen vedrører. Ved regulering ydes og
opkræves ikke renter.
Den økonomiske konsekvens af
ændringsforslaget er en forventet årlig merudgift
på 0,6 mio. kr. på § 35.12.01.
Ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift. Der opføres
en tilsvarende mindreudgift på 0,6 mio. kr. i 2014 på
§ 19.71.02. Danmarks Innovationsfond som følge af de
færre udgifter til moms for Danmarks Innovationsfond.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Simon Kollerup (S) Ole
Hækkerup (S) Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Holger K.
Nielsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL)
Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen
Ellemann (V) nfmd. Esben Lunde
Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette
Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie
Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Merete
Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 107, L 108 og L 109
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslagene | 3 | Publikationerne »Aftale om Danmarks
Innovationsfond« og »Danmark - Løsningernes
land« | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslagene | 5 | Intern henvendelse af 6/2-14 fra advokat
Eigil Lego Andersen, København K (L 109) | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra uddannelses- og
forskningsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 107, L 108 og L 109
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om de gældende forpligtelser
for Det Strategiske Forskningsråd og implikationerne heraf i
forhold til Danmarks Innovationsfond (L 107), til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
uddannelses- og forskningsministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilken betydning den nationale
politik om at sikre åben adgang til forskningsresultaterne
for fondens arbejde har (L 107), til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, og uddannelses- og
forskningsministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvad »øget og mere
målrettet brug af teknologioverførsel« betyder i
lyset af ønsket om øget videndeling (L 107), til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og uddannelses- og forskningsministerens svar
herpå | 4 | Spm. om konsekvenserne af L 107, § 3,
stk. 2, nr. 3, for udformningen af de konkrete krav til de enkelte
projekter og uddelinger under Danmarks Innovationsfond (L 107), til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og uddannelses- og forskningsministerens svar
herpå | 5 | Spm. om kommentar til intern henvendelse
af 6/2-14 fra advokat Eigil Lego Andersen, København K (L
109), til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvad de gældende
forpligtelser for Rådet for Teknologi og Innovation er, og
hvad implikationerne heraf bliver for Danmarks Innovationsfond (L
107), til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
3 af udvalgets spørgsmål til
ministeren for forskning. innovation og videregående
uddannelser og 1 af udvalgets spørgsmål til
uddannelses- og forskningsministeren samt sidstnævntes svar
på alle 4
Spørgsmålene og uddannelses- og
forskningsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes, jf. bemærkningerne i L
107 § 3, stk. 2, nr. 3, orientere om, hvad de gældende
forpligtelser for Det Strategiske Forskningsråd er, og hvad
implikationerne heraf bliver for Danmarks Innovationsfond?
Svar:
Det fremgår af § 17, stk. 5, i lov
om forskningsrådgivning m.v., at Det Strategiske
Forskningsråd skal bidrage til at styrke formidlingen og
anvendelsen af forskningsresultater.
Dette er afspejlet i de specielle
bemærkninger til § 3, stk. 2, nr. 3, i lovforslag nr. L
107 om Danmarks Innovationsfond. Heraf fremgår det bl.a., at
fonden skal styrke formidling og anvendelse af viden.
Det fremgik af § 2, stk. 2, nr. 3, i
udkastet til forslag til lov om Danmarks Innovationsfond, der blev
sendt i høring, jf. FIV alm. del - bilag 24, at:
»Fonden skal tilrettelægge sin udmøntning af
tilskud sådan, at den understøtter […]
formidling, anvendelse og kommercialisering af den viden, der
udvikles og produceres med støtte fra fonden.«
Denne formulering blev på baggrund af
høringssvarene ændret således, at det nu er
understreget, at det er en central opgave for fonden at
understøtte videnformidling og videnudveksling generelt, og
at denne opgave ikke er begrænset til alene at omfatte viden,
der er udviklet og produceret med støtte fra fonden.
Dette er i overensstemmelse med de
gældende regler for Det Strategiske Forskningsråd.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes - jf. bemærkningerne i
L 107 § 3, stk. 2, nr. 3 - oplyse, hvilken betydning den
nationale politik om at sikre åben adgang til
forskningsresultaterne for fondens arbejde har, og hvorledes det
vil fremgå af Danmarks Innovationsfonds krav til
projekter?
Svar:
Det Frie Forskningsråd, Danmarks
Grundforskningsfond, Det Strategiske Forskningsråd,
Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation har vedtaget en fælles open access-politik, som
indebærer, at man opfordrer bevillingsmodtagere til så
vidt muligt at publicere videnskabelige artikler i open
access-kanaler. Det må forventes, at Danmarks Innovationsfond
også vil tilslutte sig denne politik.
Princippet om fri adgang til
forskningsresultater medvirker til, at ny viden hurtigere kan
omsættes til innovation og vækst i virksomhederne til
gavn for samfundet og ligger således i tråd med
formålet for Danmarks Innovationsfond, nemlig at
udmønte midler til udviklingen af ny viden og teknologi, der
fører til en styrkelse af forskning og innovative
løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i
Danmark.
I hvilket omfang og hvordan der vil blive
stillet krav til dette i projekterne under Danmarks
Innovationsfond, vil være op til fondens bestyrelse at
afgøre.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes, jf. bemærkningerne til
L 107, § 3, stk. 2, nr. 3, oplyse, hvad »øget og
mere målrettet brug af teknologioverførsel«
betyder i lyset af ønsket om øget videndeling?
Svar:
Danmarks Innovationsfond skal sikre, at dens
virkemidler skaber størst mulig effekt i samfundet. Det kan
blandt andet ske ved at fremme overførsel af viden og
teknologier fra videninstitutioner til først og fremmest
virksomheder. En af de måder, det kan foregå på,
er ved at støtte både små og større
samarbejdsprojekter mellem videninstitutioner og virksomheder.
Fondens opgave bliver løbende at vurdere, hvordan de
konkrete effekter er i sådanne projekter for derigennem at
tilpasse projekterne og sikre en endnu mere målrettet
overførsel af viden og teknologi.
Hidtidige erfaringer viser, at støtte
til samarbejdsprojekter mellem videninstitutioner og virksomheder,
hvor der indgår videnudveksling, er et effektivt redskab i
omsætningen og kommercialiseringen af
forskningsresultater.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes, jf. bemærkningerne i L
107 § 3, stk. 2, nr. 3, orientere om, hvad de gældende
forpligtelser for Rådet for Teknologi og Innovation er, og
hvad implikationerne heraf bliver for Danmarks Innovationsfond.
Svar:
§ 1, stk. 2, nr. 1-3, i lov om teknologi
og innovation har følgende ordlyd:
Ȥ 1.
[…]
Stk. 2. Loven tilsigter navnlig at fremme
1) samarbejde og
formidling af viden mellem danske og udenlandske forskere, danske
og udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutioner,
teknologiske serviceinstitutter, videninstitutioner og
virksomheder,
2) innovation,
udvikling, spredning, udnyttelse og kommercialisering af
forskningsresultater, ny teknologi, organisatorisk og
markedsmæssig viden,
3) tilgang og
udvikling af viden- og teknologibaserede virksomheder,
4) […]
5)
[…]«
Dette er afspejlet i de specielle
bemærkninger til § 3, stk. 2, nr. 3, i lovforslag nr. L
107 om Danmarks Innovationsfond. Heraf fremgår det bl.a., at
fonden skal lægge vægt på omsætning og
kommercialisering af forskningsresultater m.v.
Det fremgik af § 2, stk. 2, nr. 3, i
udkastet til forslag til lov om Danmarks Innovationsfond, der blev
sendt i høring, jf. FIV alm. del - bilag 24, at:
»Fonden skal tilrettelægge sin udmøntning af
tilskud sådan, at den understøtter […]
formidling, anvendelse og kommercialisering af den viden, der
udvikles og produceres med støtte fra fonden.«
Denne formulering blev på baggrund af
høringssvarene ændret således, at det nu er
understreget, at det er en central opgave for fonden at
understøtte videnformidling og videnudveksling generelt, og
at denne opgave ikke er begrænset til alene at omfatte viden,
der er udviklet og produceret med støtte fra fonden.