Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. januar 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. januar
2014 og var til 1. behandling den 15. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 6. december 2013 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 23. Den 14. januar 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er tilfredse med, at et bredt flertal i
Folketinget kunne komme til enighed om at indgå den aftale,
der danner grundlag for lovforslaget. V og KF mener ikke, at
personer med tidsbegrænset opholdstilladelse som udgangspunkt
skal have inddraget deres opholdstilladelse, fordi deres
ægtefælle dør. Partierne er af den
overbevisning, at personer, der har udvist vilje og evne til at
integrere sig i det danske samfund, skal kunne beholde deres
opholdstilladelse i en sådan situation. V og KF stemmer
derfor for lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer med tilfredshed, at et meget stort flertal i
Folketinget er af den opfattelse, at når en person, som har
fået familiesammenført en udenlandsk
ægtefælle hertil, dør, skal den udenlandske
ægtefælle og denne ægtefælles børn
ikke automatisk miste opholdstilladelsen.
At ændre udlændingeloven havde
ganske vist ikke været nødvendigt for at sikre dette.
Som det også fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget (side 3, 1. spalte, nederst), er der allerede inden
denne lovændrings vedtagelse og ikrafttræden mulighed
for, at en familiesammenført udlænding, der har boet
mindre end 2 år i Danmark, og hvis danske
ægtefælle dør, kan beholde sin
opholdstilladelse. Der står i bemærkningerne, at dette
»efter praksis« ville kræve, at der
»forelå særlige omstændigheder«.
Selv om det således havde været
nok at ændre praksis, har EL ingen problemer med at
støtte lovforslaget. Dels er der tale om et fremskridt og en
lempelse af en art, som EL gerne ser mange flere af, dels er en
egentlig lovændring under alle omstændigheder mere
tydelig og mere holdbar end en praksisændring.
EL undrer sig over, at vægten i
lovforslaget lægges på morens eller farens »vilje
og evne til at integrere sig her i landet« frem for på
barnets tarv. EL er enig med bl.a. Red Barnet,
Børnerådet, Børns Vilkår og Institut for
Menneskerettigheder, som alle i høringssvar til lovudkastet
kritiserer, at hensynet til barnet ikke er vægtet i
lovforslaget.
EL havde foretrukket en lovændring,
der udtrykkeligt henviste til, at hensynet til barnets tarv er
afgørende i sager, hvor den herboende ægtefælle
dør relativt kort efter en familiesammenføring, og
vil fortsat arbejde for en sådan ændring.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil hverken stemme for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker følgende:
For nyligt kom den i medierne meget omtalte
pige Im tilbage til Danmark. Det var glædeligt. Forud var
gået en lang og uskøn proces, der ikke tjener
regeringen og folkestyret det mindste til ære. Kort fortalt
mistede en thailandsk kvinde og hendes 7-årige datter, Im,
henholdsvis deres ægtemand og stedfar som døde af
kræft. Det blev vurderet, at tilknytningen var større
til Thailand end til Danmark, og så skulle mor og datter ud
af Danmark. Beslutningen om udvisningen af Im og hendes mor er
forsøgt fremstillet, som om dette første udfald af
sagen skulle være Dansk Folkepartis skyld. Men virkeligheden
er den, at familien kom til Danmark, da DF var en del af
flertallet, og blev smidt ud på et tidspunkt, hvor det var
den nuværende regering, Liberal Alliance og Enhedslisten, der
i fællesskab stod for udlændingepolitikken.
Der er mange andre udlændinge, som DF
(og sikkert også mange danskere) hellere end gerne så
blev smidt ud af kongeriget. Bare se på alle de kriminelle
udlændinge, vi har rendende rundt. Her burde regeringen
få nogle flere smidt ud. Men politikken på dette
område må regeringen selv redegøre for, ligesom
regeringen og dens flertal selv må gøre rede for, at
de imod DF's anbefaling har valgt at forringe klagemulighederne
på udlændingeområdet.
Sagen om den thailandske familie vakte
voldsomt røre, da den kom frem i medierne i november 2013,
men såvel daværende justitsminister Morten
Bødskov (S) som statsminister Helle Thorning-Schmidt (S)
afviste, at der var noget som helst, som de kunne gøre. DF
mente derimod, at Justitsministeriet burde have undersøgt,
hvilke muligheder der forelå i den eksisterende lovgivning,
for at familien kunne have fået ophold på et andet
grundlag og altså uden at gennemføre en særlov
med tilbagevirkende kraft. Den mulighed nægtede regeringen at
undersøge. Resultatet blev, at Folketingets partier satte
sig sammen og lavede en særlov med tilbagevirkende kraft -
noget, som flere partier ellers havde bedyret, at regeringen ikke
kunne.
Forløbet har været noget rod,
og desværre er det åbenbart sådan, at ingen andre
partier end DF kan se det problematiske i, at Folketinget lovgiver
med tilbagevirkende kraft på grund af et pres udefra og
på grund af et pres fra medierne.
Der kommer mange udlændinge til
Danmark i disse år, og nogle af disse udviser Danmark igen,
også selv om der er tale om børn. Når
Folketinget har vedtaget dette lovforslag, kan andre udviste
børn og deres familier - med andre personlige
problemstillinger - mere eller mindre med rette komme og forlange,
at også deres individuelle sag skal tages op og blive
genstand for særlig lovgivning. De kan forlange, at
også de skal have en særlig lovgivning, som er
skrædders?yet til dem. De kan komme og kræve, at deres
egen skræddersyede lov ligesom dette lovforslag, som der er
et stort flertal for i Folketinget, skal gælde med
tilbagevirkende kraft.
For sådanne andre grupper af
udlændinge, der ligesom Im og hendes mor er ulykkelige over
at blive udvist, vil det blive oplevet som dobbeltmoralsk, hvis
Folketinget afviser at blande sig i netop deres sag. Hvis
Folketinget så - endnu en gang - siger ja til at lave om
på lovgivningen for at tilpasse sig særlige
problemstillinger, igen efter massivt mediepres, skal Folketingets
medlemmer igen til at sagsbehandle en række gamle sager, hvor
der måske er tale om, at Danmark har udvist til meget
konfliktfyldte og urolige lande. Hvor er vi så på vej
hen i en tid, hvor indvandringen i forvejen er
rekordhøj?
Dertil kommer, at lovgivningen allerede i
dag giver mulighed for, at en familiesammenført
udlænding og dennes barn kan få forlænget deres
opholdstilladelse, selv om grundlaget for
familiesammenføringen ikke længere er til stede, som
f.eks. hvis den familiesammenførte voksne udlændings
ægtefælle skulle afgå ved døden. Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger (side 3), at der
gennem en længere årrække har gjaldt en praksis,
hvor Udlændingestyrelsen som udgangspunkt meget
sjældent nægter at forlænge en sådan
opholdstilladelse som familiesammenført, hvis udvisningen
vurderes til at virke særlig belastende for de berørte
udlændinge.
DF har fået kritik, fordi vi ikke vil
støtte dette lovforslag. Men det handler ikke om Im og
hendes mor. DF hilser tværtimod Im og hendes mor velkommen
tilbage med en klar melding om, at de aldrig skulle have
været udvist fra Danmark. Ims mor har, så vidt vides,
været et eksempel til efterlevelse for en hel del andre
herboende udlændinge. Hun har vist lyst, vilje og evne til at
integrere sig i Danmark. DF's modstand handler om, at et stort
flertal i Folketinget er ude på et voldsomt skråplan.
DF advarer imod, at der udvikler sig en praksis i folketingssalen,
hvor skiftende regeringer laver lovgivning på
udlændingeområdet med tilbagevirkende kraft på
baggrund af enkeltsager, hvis sagsakter medlemmerne formentlig
heller ikke har set.
Vi risikerer at udvikle os til et
mediedemokrati, hvor de med den bedste adgang til medierne
får det, som de vil have det. Sjældne sager som denne
bør håndteres i de ansvarlige ministerier, og den til
enhver tid siddende minister bør undtagelsesvis og i ganske
særlige tilfælde gribe ind og standse en urimelig
udvisning. Sådan skulle den pågældende sag have
været håndteret og ikke med en særlov på
udlændinge-o?mrådet. Det er således ikke den
pågældende familie, som danner baggrund for
lovforslaget, som DF vender sig imod, men selve håndteringen
og den valgte metode i forhold til at løse problemet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Mette Reissmann (S) Jeppe
Bruus (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Annika Smith (SF)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Christensen (V)
Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem
(V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg
(V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 106
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Supplerende høringssvar fra
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, fra
justitsministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 106
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der med lovforslaget i
højere grad vil blive taget hensyn til barnets tarv i sager,
hvor en familiesammenført udlænding mister sin
herboende ægtefælle ved dødsfald, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om en familiesammenført
udenlandsk mor, der har mistet sin herboende ægtefælle
ved dødsfald, og hendes børn vil kunne miste
opholdstilladelsen, hvis moren på grund af eksempelvis
traumatisering, sygdom eller børnefødsler har
været ude af stand til at integrere sig her i landet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om udlændingemyndighederne i
sager af den type, som lovforslaget omfatter, vil være
forpligtet til at tillægge hensynet til barnets tarv
øget vægt, hvis Folketinget på et senere
tidspunkt vedtager at inkorporere FN's konvention om barnets
rettigheder i dansk lovgivning, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
|