Fremsat den 20. december 2013 af
beskæftigelsesminister Mette Frederiksen
Forslag
til
Lov om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion
Personkreds
§ 1. Denne lov omfatter tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion samt deres efterladte.
Stk. 2. I
denne lov forstås ved tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte personer, der som led i ansættelsen i staten har
været udsendt mindst en gang eller i øvrigt i
tjenstligt medfør har opholdt sig i udlandet i
områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver.
Anerkendelse
og sagsbehandling m.v.
§ 2. Arbejdsskadestyrelsen tilkender
erstatning og godtgørelse for sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion, når
1) sygdommen ikke kan
anerkendes som erhvervssygdom efter lov om
arbejdsskadesikring,
2) begrundelsen for, at sygdommen ikke
kan anerkendes efter lov om arbejdsskadesikring, er, at
der mangler dokumentation for tidsmæssig
sammenhæng mellem belastning og sygdomsdebut, og
3) der foreligger en psykiatrisk
speciallægeerklæring udstedt senere end 6 måneder
efter belastningens ophør, hvori det erklæres, at den
undersøgte person lider af posttraumatisk
belastningsreaktion, og at sygdommen er opstået i tilknytning
til og som følge af udsendelse som nævnt i § 1,
stk. 2.
Stk. 2.
Finder Arbejdsskadestyrelsen, at der er tvivl om, hvornår
sygdommen er brudt ud, kan Arbejdsskadestyrelsen indhente en ny
psykiatrisk speciallægeerklæring.
§ 3. Ved behandlingen af sager efter
denne lov finder reglerne i §§ 37-40 og §§
42-43 i lov om arbejdsskadesikring tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Forældelsesfristen er 30 år for krav på
erstatning og godtgørelse efter denne lov.
Forældelsesfristen regnes fra tidspunktet for den
skadevoldende belastnings ophør.
Klageadgang
§ 4. Afgørelser efter denne lov
kan af den tidligere udsendte soldat eller anden statsansatte, af
dennes efterladte og af den ansættende myndighed
påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 8 i lov
om arbejdsskadesikring.
Erstatning
og godtgørelse
§ 5. Ved fastsættelse, beregning
og udbetaling af erstatning og godtgørelse finder reglerne i
kapitel 4-6 i lov om arbejdsskadesikring tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
Erstatning og godtgørelse udbetales af
Arbejdsskadestyrelsen.
Finansiering
§ 6. Staten afholder udgifterne til
erstatning og godtgørelse efter loven, til
Arbejdsskadestyrelsens og Ankestyrelsens administration af sager
efter loven samt udgifter til oplysning af sagerne.
Arbejdsskadestyrelsen afholder udgifter til oplysning af sagerne og
til erstatning og godtgørelse mod senere refusion fra den
ansættende statsmyndighed.
Ikrafttræden m.v.
§ 7. Loven træder i kraft dagen
efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven gælder også for erstatning og godtgørelse
til personer, der før lovens ikrafttræden har
fået diagnosticeret sent posttraumatisk
belastningsreaktion.
Ændringer i anden lovgivning
§ 8. I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. januar 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 894 af 4. juli 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 3, nr. 2, ændres
»erstatningsansvar eller« til:
»erstatningsansvar,«.
2. I
§ 14, stk. 3, nr. 3, ændres
»arbejdsskadesikring.« til: »arbejdsskadesikring
eller«.
3. I
§ 14, stk. 3, indsættes som
nr.4:
»4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.«
4. I
§ 59, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »herunder løbende udbetaling af
erhvervsevnetabserstatning efter lov om arbejdsskadesikring«:
»og efter lov om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«
5. I
§ 94, stk. 3, nr. 2, ændres
»erstatningsansvar eller« til:
»erstatningsansvar,«.
6. I
§ 94, stk. 3, nr. 3, ændres
»§ 29.« til: »§ 29, eller«.
7. I
§ 94, stk. 3, indsættes som
nr 4. :
»4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.«.
§ 9. I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 23. september 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1386 af 28. december 2011 og
§ 11 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 14 c, stk. 1, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion,«.
Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10.
§ 10. I lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 1232 af
29. oktober 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 1, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion,«
Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10.
2. I
§ 23, stk. 2, ændres
»§ 17, stk. 2« til: »§ 17, stk.
3«.
§ 11. I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 405 af 22. april 2013, som
ændret blandt andet ved § 2 i lov nr. 1386 af 23.
december 2012, § 9 i lov nr. 484 af 21. maj 2013 og senest ved
§ 5 i lov nr. 1347 af 3. december 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, nr. 20, ændres
»§ 17 stk. 7, 2. pkt., og § 85, stk. 7,« til
»§ 17, stk. 7, 4. og 5. pkt., og § 27 samt §
85, stk. 5,«
2. I
§ 7, nr. 20, indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder for
kapitalbeløb, der udbetales i henhold til § 17, stk. 7,
4. og 5. pkt., og § 27 i lov om arbejdsskadesikring, når
erstatningen er tilkendt efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.«
Territorial
gyldighed
§ 12. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
På baggrund af
forespørgsel F29, som blev behandlet i Folketinget den 16.
april 2013, vedtog et enigt Folketing den 23. april 2013 vedtagelse
nr. V57, hvoraf det fremgår, at
beskæftigelsesministeren og forsvarsministeren giver tilsagn
om, at der etableres en ordning for veteraner, som har været
udsendt af Danmark, hvor der ikke stilles krav om, at
dokumentationen for sygdomsdebut vedrørende PTSD skal ske i
form af lægebesøg inden for som udgangspunkt 6
måneder. Ordningen omfatter også tidligere afgjorte
sager.
Folketingets vedtagelse nr. V57 omhandler kun de såkaldte
veteraner på Forsvarsministeriets område. Regeringen
finder det imidlertid væsentligt, at der ikke i relation til
anerkendelser af sager om sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion efter denne lov gøres forskel mellem
udsendte på Forsvarsministeriets område og udsendte
på andre ministeriers område, som i mange
tilfælde har været udsendt til løsning af
opgaver i de samme områder inden for de samme perioder, og
som blandt andet i relation til erstatning i forbindelse med
dødsfald eller tilskadekomst under tjenesten er ligestillet.
Lovforslaget omfatter således en bredere personkreds, end
vedtagelse nr. V57 lægger op til.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget er en
opfølgning på Folketingets vedtagelse nr. V57 af 23.
april 2013. Formålet med lovforslaget er at etablere en
ordning, der kan samle op på de sager, hvor sygdommen
posttraumatisk belastningsreaktion (herefter benævnt PTSD)
ikke har kunnet anerkendes, fordi kravene til dokumentation for
sygdomsdebut efter den gældende lovgivning om
arbejdsskadesikring ikke er opfyldt. Der er således tale om
en ordning vedrørende anerkendelsesspørgsmålet.
Ved fastsættelse, beregning og udbetaling af erstatning og
godtgørelse finder reglerne i kapitel 4-6 i lov om
arbejdsskadesikring tilsvarende anvendelse.
I Danmark anvendes forkortelsen
PTSD i daglig tale for ICD-10-diagnosen posttraumatisk
belastningsreaktion. Denne anvendes også her. Det skal
understreges, at der ikke refereres til de amerikanske
diagnosekriterier, da der er forskel på såvel
sygdomskriterier som belastningskravet til Post Traumatic Stress
Disorder (PTSD) efter den amerikanske diagnoseklassifikation DSM-IV
og posttraumatisk belastningsreaktion efter ICD-10.
PTSD blev optaget på
fortegnelsen over erhvervssygdomme i 2005. Efter fortegnelsen over
erhvervssygdomme anmeldt før 1. januar 2005, gruppe I, og
fortegnelsen over erhvervssygdomme anmeldt fra 1. januar 2005,
punkt F1, kan PTSD anerkendes, hvis tilskadekomne har været
udsat for traumatiske begivenheder eller situationer af kortere
eller længere varighed af en exceptionelt truende eller
katastrofeagtig karakter. Sygdommen skal opfylde samtlige
diagnosekriterier, herunder at symptomerne skal have vist sig inden
for 6 måneder efter ophøret af den traumatiske
oplevelse.
De nugældende fortegnelser
over erhvervssygdomme findes i bekendtgørelse nr. 1226 af
24. oktober 2013 om fortegnelse over erhvervssygdomme anmeldt efter
1. januar 2005 og bekendtgørelse 1225 af 24. oktober 2013 om
fortegnelse over erhvervssygdomme anmeldt før 1. januar
2005.
Der har i praksis efter lov om
arbejdsskadesikring været sager, hvor den udsendte gør
gældende at have pådraget sig PTSD under udsendelse til
eller ophold i områder i udlandet, hvor danske statsansatte
deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære eller andre lignende opgaver for staten, som er
endt med en afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen og
Ankestyrelsen om, at erstatning og godtgørelse ikke kan
tilkendes. Dette skyldes blandt andet, at styrelserne ikke kan
få tilstrækkelig dokumentation for, at symptomerne
på PTSD er opstået i tilknytning til, at
påvirkningen er ophørt, fordi den sygdomsramte ikke er
gået til lægen i forbindelse med debut af sygdommen.
Der er i praksis især tale om personer, der er udsendt til
eller opholder sig i de nævnte områder som led i
ansættelse på Forsvarsministeriets, Justitsministeriets
og Udenrigsministeriets områder.
Den foreslåede ordning
indebærer, at Arbejdsskadestyrelsen af egen drift i
forlængelse af arbejdsskadesagen foretager en
bedømmelse af de relevante sager efter loven, når der
er truffet endelig afgørelse om, at den anmeldte sygdom ikke
kan anerkendes efter lov om arbejdsskadesikring og de til loven
hørende bekendtgørelser om fortegnelse over
erhvervssygdomme.
3. Gældende
ret
Efter § 7 i lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013, er en erhvervssygdom en sygdom, som efter medicinsk
dokumentation er forårsaget af særlige
påvirkninger, som bestemte persongrupper gennem deres arbejde
eller de forhold, det foregår under, er udsat for i
højere grad end personer uden sådant arbejde. Det er
desuden en betingelse for at kunne anerkende en sygdom som en
erhvervssygdom, at der kan dokumenteres en tidsmæssig
sammenhæng mellem belastningen og sygdommens
opståen.
I Danmark anvendes WHO's
diagnosesystem ICD-10 ved behandlingen af arbejdsskadesager.
Diagnosen PTSD stilles, når en person:
- har været
udsat for traumatiske begivenheder af ekstraordinært truende
eller katastrofeagtig natur og udvikler symptomer, såsom
flashbacks, fortrængning, søvnbesvær eller
koncentrationsbesvær, og
- har haft
symptomer af mindst 1 måneds varighed.
Af WHO's definition af PTSD
fremgår, at symptomer på, at man har fået PTSD,
skal opstå inden for en periode, som kan variere fra få
uger til måneder. I Danmark indgår det som en del af
diagnosekriteriet, at en person, der har været udsat for en
traumatisk belastning, skal have udviklet PTSD senest 6
måneder efter belastningen ophørte. Det danske krav er
opstillet på baggrund af en lægefaglig vurdering og
fremgår af den officielle danske version af ICD-10, som er
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Dansk Psykiatrisk
Selskabs Diagnoseudvalg.
Ved vurderingen af, hvorvidt
sygdommen PTSD var til stede, fulgte arbejdsskademyndighederne frem
til sommeren 2013 en principafgørelse fra Ankestyrelsen fra
marts 2009. Heraf fremgik blandt andet, at sygdommen skulle
være fuldt ud til stede inden for 6 måneder, fra
belastningen ophørte. Det fremgik ligeledes, at diagnosen
ikke kunne stilles, uden at den tilskadekomne fuldt ud opfyldte de
diagnostiske krav til sygdommen.
Principafgørelsen er fortsat
gældende, men forståelsen af, hvornår diagnosen
PTSD kunne konstateres, blev i juni 2013 suppleret af en
forskningsmæssig udredningsrapport, der slog fast, at
sygdommen PTSD både kunne optræde som beskrevet i
principafgørelsen og som forsinket PTSD, hvor nogle af
symptomerne opstod inden for de første 6 måneder efter
belastningsophøret, men hvor sygdommen først kunne
konstateres inden for få år efter
belastningsophøret.
Erhvervssygdomsfortegnelsen er i sommeren 2013 ændret,
således at også forsinket PTSD kan anerkendes
administrativt efter fortegnelsen. Det er i Arbejdsskadestyrelsens
vejledning om erhvervssygdomme beskrevet, at forsinket PTSD er
omfattet af punktet på fortegnelsen, når personen inden
for 6 måneder har haft nogle af symptomerne på PTSD og
diagnosen PTSD kan stilles inden for få år fra
belastningsophøret. Ved få år forstås som
udgangspunkt 1-2 år.
Arbejdsskadestyrelsen kan anerkende sager, der ikke er omfattet
af erhvervssygdomsfortegnelsen, efter forelæggelse for
Erhvervssygdomsudvalget, hvis sygdommen vurderes udelukkende eller
i overvejende grad at være en følge af arbejdets
særlige art. Alle sager om PTSD, der ikke kan anerkendes
efter fortegnelsen, herunder også forsinket PTSD, som
først er fuldt ud til stede flere år efter
påvirkningerne er ophørt, kan forelægges for
Erhvervssygdomsudvalget. Ved vurderingen af, om sagen skal
forelægges, indgår blandt andet, om der er en rimelig
tidsmæssig sammenhæng mellem påvirkning og debut
af sygdom (nogle år).
Dette indebærer i praksis, at
Arbejdsskadestyrelsen ved vurderingen af, hvorvidt kravene til
sygdommens debut er opfyldt, lægger vægt på
lægelige oplysninger, der i tidsmæssig sammenhæng
med debut af symptomer beskriver disse. Erklæringer, som
beskriver, at der har været symptomer siden
belastningsophøret, men først udfærdiges mange
år senere, kan som udgangspunkt ikke tillægges
særligt stor vægt, hvis tilskadekomne ikke har
søgt behandling i de mellemliggende år. Omvendt vil en
lægeerklæring, der er skrevet i den periode, hvor
symptomerne er opstået, have betydelig bevismæssig
værdi ved vurderingen af, om der har været symptomer
på PTSD i relevant tidsmæssig sammenhæng med
belastningen.
Arbejdsskademyndighederne
tillægger som udgangspunkt ikke oplysninger fra tilskadekomne
selv eller andre om sygdomsdebut i tidsmæssig
sammenhæng med udsendelsen særskilt bevismæssig
værdi, medmindre oplysningerne understøttes af en
erklæring eller lignende fra en læge.
Der verserer for tiden en
række retssager, der er anlagt mod Ankestyrelsen, om den
administrative praksis. Sagerne er ikke afgjort ved domstolene
på nuværende tidspunkt, og der er således ingen
retspraksis på området.
4. Lovforslagets
indhold
4.1. Generelt
Ved lovforslaget etableres en
supplerende ordning til lov om arbejdsskadesikring, som giver
mulighed for at tilkende erstatning og godtgørelse for
diagnosticeret PTSD hos tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte i tilfælde, hvor erstatning og
godtgørelse ikke kan opnås efter lov om
arbejdsskadesikring på grund af manglende dokumentation for
sygdommens udbrud i tilknytning til tjenesten. Det bemærkes,
at forsinket PTSD under visse betingelser kan anerkendes direkte
efter arbejdsskadesikringsloven efter ændringen af
fortegnelsen over erhvervssygdomme i 2013, jf. afsnit 3. Forsinket
PTSD er ikke det samme som "sent diagnosticeret PTSD. "
Med forslaget lempes
dokumentationskravet for debut af PTSD for soldater og andre
udsendte, som ikke kan få deres psykiske sygdom PTSD
anerkendt som erstatningsberettigende efter lov om
arbejdsskadesikring.
Det betyder, at hvis en psykiatrisk
speciallæge senere skriver en erklæring om, at det er
sandsynligt, at sygdommen er opstået i tilknytning til og som
en følge af udsendelsen, vil det fremover som udgangspunkt
være tilstrækkeligt til, at kravene til debut af
sygdommen anses for opfyldt. Lovforslaget giver ikke mulighed for
at anerkende andre psykiske sygdomme, for eksempel depression.
Lovforslaget er baseret på
reglerne om erstatning og sagsbehandling i
arbejdsskadesikringsloven. Det foreslås at fravige og
supplere reglerne i arbejdsskadesikringsloven på enkelte
områder.
De foreslåede
konsekvensændringer i anden lovgivning indebærer, at
erstatninger efter denne lov ligestilles med erstatninger efter lov
om arbejdsskadesikring.
4.2. Om
forældelse af krav efter loven
Dansk rets almindelige regler om forældelse af fordringer
er fastsat i forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1063 af 28. august 2013. Lovens regler finder anvendelse i det
omfang, der ikke er fastsat særlige regler om
forældelse af fordringer i anden lovgivning. Medmindre der
indføres særlige forældelsesregler med den
foreslåede lov, vil forældelseslovens regler finde
fuldt ud anvendelse for erstatning og godtgørelse til
soldater m.v. med sent diagnosticeret PTSD.
Efter forældelsesloven gælder en almindelig relativ
forældelsesfrist på 3 år, jf. lovens § 3,
stk. 1. Fristen suspenderes ved fordringshaverens utilregnelige
uvidenhed om fordringen eller skyldneren, jf. § 3, stk. 2. Den
3-årige relative forældelsesfrist suppleres af en
absolut frist, der - for så vidt angår fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af
personskade - som udgangspunkt er 30 år, jf. § 3, stk.
3, nr. 1.
Den relative forældelsesfrist regnes fra det tidligste
tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at
få fordringen opfyldt. For så vidt angår
fordringer på erstatning eller godtgørelse for skade
forvoldt uden for kontraktforhold svarer dette til tidspunktet for
skadens indtræden, jf. forældelseslovens § 2, stk.
1 og 4. Den absolutte forældelsesfrist på 30 år
regnes derimod fra den skadevoldende handlings ophør, jf.
forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 1.
I lyset af dette lovforslags formål om at indføre
en særlig ordning for udsendte soldater m.v., der i dag ikke
kan få tilkendt erstatning og godtgørelse for deres
sygdom (PTSD), vurderes det, at der i forhold til de krav på
erstatning og godtgørelse, som den berettigede personkreds,
jf. den foreslåede § 1, efter loven vil kunne
kræve betalt, bør gælde en særlig
forældelsesregel, der fraviger de almindelige
forældelsesfrister i forældelsesloven.
Den psykiske lidelse, som den berettigede personkreds lider af,
kan blandt andet være medvirkende til, at kravene på
erstatning og godtgørelse ikke nødvendigvis bliver
anmeldt til Arbejdsskadesstyrelsen umiddelbart efter, at den
pågældende person bliver bekendt med sin sygdom
(PTSD).
Udsendte soldater m.v. opholder sig typisk i et særligt
miljø, der i sig selv adskiller sig væsentligt fra de
hjemlige normale rammer, når de udsættes for den
traumatiserende begivenhed. Endvidere oplever de et
væsentligt miljøskifte, når de vender hjem. Der
er således en særlig risiko for, at tidligere udsendte
soldater m.v. med PTSD ikke straks vil tage kontakt til de
relevante myndigheder, herunder Arbejdsskadestyrelsen, når de
bliver bekendt med sygdommen. Af denne grund vurderes det, at den
relative forældelsesfrist på 3 år i
forældelsesloven er for kort, også selv om den i visse
tilfælde vil kunne suspenderes. Det vurderes, at der i stedet
for bør gælde en særlig forældelsesregel,
hvorefter der gælder én forældelsesfrist, som
regnes fra den skadevoldende belastnings ophør.
For at sikre, at den erstatningsberettigede person i lyset af
sin sygdom har en rimelig mulighed for at søge om
erstatning, foreslås forældelsesfristen fastsat til 30
år. Forældelsesfristens længde er identisk med
den absolutte forældelsesfrist, der efter
forældelsesloven som udgangspunkt gælder for fordringer
på erstatning eller godtgørelse i anledning af
personskade, jf. herved forældelseslovens § 3, stk. 3,
nr. 1.
Det bemærkes, at den foreslåede model ikke
ændrer på, at forældelseslovens øvrige
regler finder anvendelse i den udstrækning, andet ikke
følger af den foreslåede lov eller af forholdets
særlige beskaffenhed, jf. herved forældelseslovens
§ 28.
Der henvises til lovforslagets § 3, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.1. Udgifter til
erstatning og godtgørelse
Det skønnes, at
Arbejdsskadestyrelsen, som følge af nærværende
lovforslag, kan anerkende cirka 110 sager, som på
nuværende tidspunkt er afvist efter
arbejdsskadesikringsloven. Derudover skønnes det, at
Arbejdsskadestyrelsen fremover årligt vil anerkende cirka 22
sager som følge af lovforslaget.
Udgiften til erstatning og
godtgørelse efter denne lov per anerkendt sag skønnes
at være den samme som udgiften per anerkendt sag for PTSD i
arbejdsskadesystemet. Udgiften til méngodtgørelse og
erstatning for tab af erhvervsevne skønnes til knap 1,5 mio.
kr. pr. anerkendt sag. Erstatning for tab af erhvervsevne kan
udbetales fra det tidspunkt, hvor der er påvist et tab af
erhvervsevne, dog ikke før sagen er anmeldt som arbejdsskade
til Arbejdsskadestyrelsen.
Vedtagelsen af lovforslaget
vurderes i 2014 at ville koste cirka 15,4 millioner kr. i udgifter
til erstatning og godtgørelse i sager, som på
nuværende tidspunkt er afvist i arbejdsskadesystemet,
stigende til cirka 36,5 mio. kr. i 2016, hvorefter udgiften
gradvist falder. Der vil være udgift til disse sager i
gennemsnitligt cirka 30 år beregnet som et gennemsnit frem
til pensionsalderen. Den samlede udgift til ydelserne efter
lovforslaget vil i den periode være cirka 159 mio. kr. til
sager, som på nuværende tidspunkt er afvist i
arbejdsskadesystemet.
Derudover er der udgifter til
erstatning og godtgørelse i nye sager på cirka 4,7
mio. kr. i 2014, 9,2 mio. kr. i 2015 og 20,6 mio. kr. i 2016. Under
forudsætning af en tilgang til ordningen på 22 sager
årligt fremover bliver den årlige udgift efter 30
år cirka 31 mio. kr.
Der vil derudover være
udgifter til Arbejdsskadestyrelsens administration af sagerne,
herunder udgifter til speciallægeerklæringer og
transportudgifter. Udgiften skønnes til cirka 0,2 mio. kr.
årligt, dog cirka 1,5 mio. kr. det første år
på grund af de sager, som tidligere er afvist efter
arbejdsskadesikringsloven. Udgiften opkræves som et
administrationsbidrag pr. sag, svarende til den normale
administration af arbejdsskadesager, og betales af den
ansættende statsmyndighed, jf. forslagets § 6. Bidraget
er det samme som bidraget for en genoptaget erhvervssygdomssag.
Speciallægeerklæringer og transportudgifter betales
efter regning.
Det følger af lovforslagets
§ 5, at beregning, fastsættelse og udbetaling af
erstatning og godtgørelse sker efter reglerne i lov om
arbejdsskadesikring. Dette medfører, at tilkendelse af
erstatning og godtgørelse til personer efter denne lov har
samme retsvirkninger i forhold til anden lovgivning som erstatning
og godtgørelse efter lov om arbejdsskadesikring. Dette har
betydning for udgifterne til forsvarets særlige erstatnings-
og godtgørelsesordning, udgiften til tilskadekomstpension
til tjenestemænd og udgiften til såkaldte aktstykke
425-ydelser. Hertil kommer samspillet med udbetalinger efter
sociallovgivningen. Erstatninger vil skattemæssigt blive
behandlet efter de grundlæggende skatteretlige principper i
statsskatteloven, dog med undtagelse af kapitalbeløbene
omfattet af lovforslagets § 11.
Beregningerne er forbundet med
betydelig usikkerhed.
5.2. Udgifter i
relation til de særlige forsikringsordninger for forsvaret og
for statsansattes tjenesterejser
Generelt er det lagt til grund, at de personer, som kan komme i
betragtning efter forslaget, alle er statsansatte, og at de
berettigede har en ordning for tillægssikring som
følge af tekstanmærkninger til Finansloven. Ansatte
på Forsvarsministeriets område er omfattet af
tekstanmærkning nr. 100 til § 12 i Finansloven
(Forsvarsministeriet), ansatte i politiet er omfattet af
tekstanmærkning nr. 108 til § 11 i
Finansloven (Justitsministeriet), mens andre statsansatte er
omfattet af tekstanmærkning nr. 107 til § 7
(Finansministeriet) for andre statsansatte. Ydelserne betales af
staten.
Der kan efter ovenstående
tekstanmærkninger ydes erstatning og godtgørelse ved
tilskadekomst eller dødsfald sket under eller som
følge af tjenesten under udsendelse til eller ophold i
tjenstligt medfør i udlandet i krigszoner, andre
højrisikoområder eller i områder, hvor der
foregår konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver. Dødsfald og
tilskadekomst forstås blandt andet som hændelser, der
begrunder krav om erstatning eller godtgørelse i henhold til
lov om arbejdsskadesikring. Da bestemmelserne i lov om
arbejdsskadesikring om fastsættelse, beregning og udbetaling
af erstatning efter forslaget skal finde tilsvarende anvendelse,
vil dødsfald og tilskadekomst herefter kunne udløse
ydelser efter bestemmelserne i tekstanmærkningen.
Vedtagelsen af lovforslaget
vurderes i 2014 samlet set for alle, der kommer i betragtning efter
lovforslaget, at ville koste ca. 70,5 millioner kr. i engangsudgift
til sager, som på nuværende tidspunkt er afvist i
arbejdsskadesystemet. Hertil kommer udgifter til nye sager, som i
2014 beløber sig til ca. 28 mio. kr. og ca. 14 mio. kr.
årligt i de følgende år.
5.3. Udgifter i
relation til tilskadekomstpension for tjenestemænd
Tjenestemandspensionslovens §
8 angiver, at tjenestemænd, der afskediges på grund af
utjenstdygtighed, som er forårsaget af, at der under
udførelse af tjenesten er overgået tjenestemanden en
tilskadekomst, der begrunder krav på erstatning for tab af
erhvervsevne i henhold til lov om arbejdsskadesikring, er
berettiget til den egenpension, der gælder for en
pensionsalder på 37 år.
Vedtagelsen af lovforslaget
vurderes i 2014 at ville koste ca. 4,1 mio. kr. i udgift til sager,
som på nuværende tidspunkt er afvist i
arbejdsskadesystemet, og ca. 0,7 mio. kr. i de efterfølgende
år. Der vil være udgift til disse sager i ca. 45
år. Den samlede udgift til ydelserne efter lovforslaget vil i
den periode være ca. 29,5 mio. kr. til sager, som på
nuværende tidspunkt er afvist i arbejdsskadesystemet.
Derudover er der en udgift til nye sager på ca. 0,4 mio. kr.
i 2014, 0,5 mio. kr. i 2015, 0,7 mio. kr. i 2016 samt 0,9 mio. kr.
i 2017. Under forudsætning af en tilgang til ordningen
på 22 sager årligt fremover vil den årlige udgift
efter 45 år blive ca. 8,0 mio. kr.
5.4. Udgifter i
relation til såkaldte aktstykke 425-ydelser
Med henblik på at ligestille
tjenestemænd og overenskomstansatte indførtes der
efter vedtagelsen i 1996 af aktstykke 425 en ordning, hvorefter
personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension eller
lov om pensionering af civilt personel i forsvaret m.v., kan
få udbetalt en supplerende skattepligtig løbende
ydelse. Ordningen er lovfæstet i lov om forsvarets personel
§ 11 b. En forudsætning for ydelsen er, at tilskadekomst
eller dødsfald er sket under eller som følge af
tjenesten under udsendelse som beskrevet i lovforslagets § 1,
stk. 2, og at Arbejdsskadestyrelsen har anerkendt den
pågældendes dødsfald eller tilskadekomst som en
arbejdsskade, der medfører et tab af erhvervsevne på
mindst 15 pct., og at pågældende afskediges på
grund af tilskadekomsten.
Vedtagelsen af lovforslaget vurderes i 2014 at ville koste ca.
19,8 millioner kr. i udgift til sager, som på nuværende
tidspunkt er afvist i arbejdsskadesystemet og ca. 3,3 mio. kr. i de
følgende år. Der vil være udgift til disse sager
i ca. 45 år. Den samlede udgift til ydelserne efter
lovforslaget vil i den periode være ca. 150 mio. kr. til
sager, som på nuværende tidspunkt er afvist i
arbejdsskadesystemet. Derudover er der en udgift til nye sager
på ca. 2,2 mio. kr. i 2014, 3,3 mio. kr. i 2015, 4,4 mio. kr.
i 2016, samt 5,5 mio. kr. i 2017. Under forudsætning af en
tilgang til ordningen på 20 sager årligt fremover vil
den årlige udgift efter 45 år blive ca. 50 mio. kr.
5.5. Ændringen af lov om aktiv
socialpolitik
Forslaget betyder, at nogle borgere fremover vil modtage en
erstatning, som de ikke modtager i dag. Der vil ikke kunne stilles
krav om fradrag i eller tilbagebetaling af uddannelses- og
kontanthjælp som følge af denne erstatning, så
udgifter til uddannelses- og kontanthjælp til den
berørte gruppe vil være de samme før og efter
lovændringen.
Der vil derfor ikke være økonomiske konsekvenser
vedrørende uddannelses- og kontanthjælp som
følge af lovforslaget.
§ 8, nr. 4: Der er ikke nogen konkret viden omkring, hvor
mange tidligere udsendte soldater og andre statsansatte, der
årligt påbegynder et revalideringsforløb. Det
vurderes, at det drejer sig om ca. 5 pct. af veteraner, der har
gennemgået et rehabiliteringsforløb i forsvaret. Det
vurderes på den baggrund at dreje sig om under 5
fuldtidspersoner på revalidering om året, hvorfor
forslaget skønnes at medføre en marginal mindreudgift
på revalideringsområdet.
5.6. Ændringen af lov om social pension samt lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Forslaget til lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD betyder, at nogle
personer, som modtager pension efter lov om social pension og lov
om højeste, mellemste forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., fremover vil modtage en
erstatning, som de ikke modtager i dag.
Da formålet med lovforslaget er at udvide de
gældende muligheder for erstatning efter lov om
arbejdsskadesikring, som der efter gældende regler bortses
fra ved formueopgørelsen efter lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension, betyder forslaget, at
erstatninger, der udbetales efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD, heller ikke skal
indgå ved formueopgørelsen.
Der vil ikke være økonomiske konsekvenser
vedrørende pensioner efter lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. som følge af lovforslaget.
5.7. De samlede
økonomiske konsekvenser
Det forudsættes, at udgifter
til erstatning og administration af denne lov finansieres af
staten.
Udgiften ved forslaget i de
første år fremgår af tabellen.
Mio. kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Arbejdsskadeerstatninger
m.v. | 20,1 | 26,2 | 57,1 | 43,8 | Administration inklusive
lægeerklæring | 1,5 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | Statens særlige erstatnings- og
godtgørelsesordninger | 98,4 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | Tjenestemandspensionsloven | 4,5 | 1,2 | 1,4 | 1,5 | Aktstykke 425-ydelse | 22,0 | 6,6 | 7,7 | 8,8 | Udgift i alt | 146,7 | 48,2 | 80,4 | 68,3 |
|
6. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et udkast til lovforslag har den 4. november 2013 været
sendt i høring med frist til den 18. november 2013 hos
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS
(Arbejdsskade- og Flekjobforeningen), Center for kvalitet i
Erhvervsregulering, Centralforeningen for Stampersonel,
Centralorganisationen af 2010, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk
Journalistforbund, Danske regioner, Datatilsynet, de Blå
Baretter, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folk og Sikkerhed,
Fonden Danske Veteranhjem, Forsikring & Pension, Forsvarets
Civiletat, Forsvarets personeltjeneste, Forsvarets
Landsorganisation, Forsvarskommandoen, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, HK/Danmark,
Hovedorganisationen af officerer i Danmark, Hovedorganisationen for
personel af Reserven i Danmark, Hærens Konstabel- og
Korporalforening, Ingeniørforeningen, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, Krigsveteraner og
Pårørende, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Lederne, Landsforeningen af arbejdsskadede,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsorganisationen i Danmark (LO), Lærernes
Centralorganisation, Offentligt ansattes Organisationer,
Soldaterlegatet, Støt Soldater og
Pårørende.
På baggrund af denne høring er der foretaget
væsentlige ændringer af lovforslaget. På denne
baggrund er lovforslaget sendt i en ny ekstern høring
samtidig med, at forslaget er fremsat i Folketinget.
Høringsfristen er 17. januar 2014.
11. Sammenfattende
skema med vurdering af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | En udgift til erstatning,
godtgørelse, aktstykke 425-ydelse og tilskadekomstpension
m.v. på 146,7 mio. kr. i 2014, 48,2 mio. kr. i 2015, 80,4
mio. kr. i 2016 og 68,3 mio. kr. i 2017 | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Udgiften til administration er 1,5 mio.
kr. i 2014 og derefter 0,2 mio. kr. årligt | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
I stk. 1 angives den persongruppe, der omfattes af forslaget,
som tidligere udsendte soldater og andre statsansatte, der som
følge af tjenesten har pådraget sig sent
diagnosticeret PTSD.
Efter forslaget er endvidere
efterladte efter en udsendt berettiget til erstatning på
samme måde, som efterladte er berettiget til erstatning efter
lov om arbejdsskadesikring. Dette følger af, at det i
forslagets § 5 bestemmes, at kapitel 4-6 i lov om
arbejdsskadesikring finder tilsvarende anvendelse ved
fastsættelse, beregning og udbetaling af erstatning og
godtgørelse. Det betyder blandt andet, at reglerne i
§§ 19-23 i lov om arbejdsskadesikring om
overgangsbeløb ved dødsfald, erstatning for tab af
forsørger samt godtgørelse til efterladte også
finder anvendelse i forhold til efterladte efter de udsendte efter
forslaget. Formålet med denne del af forslaget er at give
mulighed for erstatning til de efterladte i de tilfælde, hvor
den udsendte har begået selvmord som følge af den
PTSD, som den udsendte har pådraget sig. Der er med andre ord
ikke lagt op til, at de efterladte kan indtræde i kravet
på erstatning og godtgørelse ved succession eller
arv.
Personkredsen defineres mere præcist i stk. 2 som
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte, der som led i
deres ansættelse mindst én gang har været
udsendt eller i øvrigt i tjenstligt medfør opholdt
sig i udlandet i områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver.
Den berettigede personkreds indsnævres ved forslagets
§ 2, således at personkredsen samlet set består af
udsendte personer efter § 1, som ikke har kunnet få
erstatning efter lov om arbejdsskadesikring på grund af
manglende dokumentation for tidsmæssig sammenhæng
mellem belastning og sygdomsdebut.
Der er i praksis hovedsageligt tale om personer, der er udsendt
til eller opholder sig i de nævnte områder som led i
ansættelse på Forsvarsministeriets, Justitsministeriets
og Udenrigsministeriets områder.
Inden for Forsvarsministeriets ressort omfatter personkredsen
såvel soldater som andre ansatte, herunder civile, der
på lignende vis som soldater udsendes til eller opholder sig
i de i forslagets § 1, stk. 2, nærmere angivne
opgaveområder i tjenstligt øjemed, for eksempel
feltpræster og læger. Ansættelsen kan være
i en myndighed på Forsvarsministeriets område eller
ansættelse, hvor personen udlånes til forsvaret.
Ansatte på Forsvarsministeriets område, der som led
i deres tjeneste udstationeres i udlandet ved danske eller fremmede
myndigheder eller internationale organisationer og derfra udsendes
til eller opholder sig i udlandet, hvor konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende
opgaver foregår, er ligeledes omfattet.
Ansatte på Justitsministeriets og Udenrigsministeriets
område, der som led i deres tjeneste udsendes til eller
opholder sig i udlandet i områder, hvor danske statsansatte
deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, er ligeledes omfattet.
På Justitsministeriets område vil der typisk være
tale om polititjenestemænd, der er udsendt af Danmark
på baggrund af en beslutning truffet af regeringen,
Folketinget (Det Udenrigspolitiske Nævn) eller en minister.
Men der kan også være tale om øvrige ansatte,
der på lignende vis udsendes, for eksempel ansatte i
politiet, der varetager eksempelvis grænsebevogtningsopgaver
eller yder bistand til sporsikring eller fastlæggelse af
uidentificerede afdødes identitet, eller ansatte, der
udsendes til at udgøre bindeleddet mellem Rigspolitiet og de
lokale myndigheder i forbindelse med bl.a. udlændingesager.
På Udenrigsministeriets område vil det omfatte
personer ansat og udsendt af Udenrigsministeriet, for eksempel
Danida-rådgivere, udsendte under Freds- og
Stabiliseringsberedskabet samt Naboskabsprogrammet.
Som eksempler på persongrupper, der ikke vil være
omfattet af bestemmelsen, kan nævnes journalister, der ikke
er ansat af staten, og personer, der er ansat til arbejde for
fremmede militære magter eller private
sikkerhedsorganisationer, uden at dette er et led i
ansættelse i staten.
Det forudsættes, at ethvert tjenstligt begrundet ophold i
opgaveområdet er omfattet. Det er således hensigten, at
også ansatte, som ikke indgår i en udsendt
militær styrke eller anden missions bemanding, men som af
tjenstlige årsager besøger opgaveområdet,
omfattes af loven. Dette indebærer således, at
også for eksempel embedsmænd, som er på
tjenesterejse eller lignende af kortere varighed til udlandet i
områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, vil være
omfattet.
Det forudsættes endvidere, at
rejsen til og fra opgaveområdet medregnes til udsendelsen
på samme måde som rejsen til og fra destinationen i
forbindelse med en tjenesterejse medtages i praksis efter lov om
arbejdsskadesikring. Denne praksis vil i påkommende
tilfælde finde tilsvarende anvendelse.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at Arbejdsskadestyrelsen af egen
drift behandler sager om erstatning og godtgørelse for sent
diagnosticeret PTSD efter den foreslåede lov, når visse
betingelser er opfyldt. Arbejdsskadestyrelsen vil bede den
tilskadekomne om at give samtykke til, at sagen behandles og til at
Arbejdsskadestyrelsen kan indhente de nødvendige oplysninger
til brug for sagens behandling.
I stk. 1, nr. 1, opstilles den
betingelse, at sygdommen ikke kan anerkendes som en erhvervssygdom
efter lov om arbejdsskadesikring. Dette indebærer, at
erstatning og godtgørelse ikke kan tilkendes efter lov om
arbejdsskadesikring.
Efter stk. 1, nr. 2, er det en
yderligere betingelse, at begrundelsen for, at der ikke kan
tilkendes erstatning og godtgørelse efter lov om
arbejdsskadesikring, er manglende dokumentation for, at sygdommen
er opstået i tilknytning til belastningen.
Hvis der er en anden begrundelse for, at sygdommen ikke kan
anerkendes efter lov om arbejdsskadesikring, for eksempel at
kravene til styrken og arten af den skadevoldende påvirkning
ikke er opfyldt, eller at der er klare konkurrerende årsager
til sygdommen, kan erstatning ikke tilkendes efter den
foreslåede lov.
I stk. 1, nr. 3, opstilles som en
tredje betingelse for erstatning, at der foreligger en psykiatrisk
speciallægeerklæring, udstedt senere end 6
måneder efter belastningens ophør, hvori det
erklæres, at den undersøgte skønnes at have
PTSD, som er opstået i tilknytning til og som følge af
udsendelsen. Hermed lempes dokumentationskravet i forhold til
diagnosekriteriet for PTSD for de af loven omfattede personer.
Det betyder, at når en psykiatrisk speciallæge
senere end 6 måneder efter belastningens ophør skriver
en erklæring om, at den undersøgte person lider af
PTSD, og at sygdommen skønnes at være opstået i
tilknytning til dennes udsendelse, vil det fremover være
tilstrækkeligt til at dokumentere, at symptomerne på
sygdommen er opstået inden for 6 måneder efter den
skadevoldende udsættelse, svarende til definitionen af PTSD i
WHO´s sygdomsklassifikation ICD-10. Erklæringen
forudsættes udfærdiget på baggrund af de samlede
lægelige oplysninger i sagen og en klinisk
undersøgelse af den sygdomsramte.
Det foreslås i stk. 2, at
Arbejdsskadestyrelsen kan indhente en ny psykiatrisk
speciallægeerklæring, som udfærdiges på
baggrund af de samlede lægelige oplysninger i sagen og en
undersøgelse af den tilskadekomne person, når
styrelsen er i tvivl om, hvornår sygdommen er brudt ud, for
eksempel fordi der er flere forskellige lægeoplysninger i
sagen.
Det forudsættes, at Arbejdsskadestyrelsen i
forlængelse af arbejdsskadesagen af egen drift behandler
spørgsmålet om erstatning efter loven, og at
Arbejdsskadestyrelsen træffer en samlet afgørelse
efter lov om arbejdsskadesikring og denne lov. Dette sker ud fra et
hensyn til, at den enkelte ikke skal modtage flere
afgørelser i forløbet.
Det forudsættes tillige, at mulighederne for at tilkende
erstatning efter arbejdsskadesikringsloven er udtømt,
herunder at der er sket forelæggelse for
Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i arbejdsskadesikringsloven,
af relevante tilfælde. Det fastholdes dermed, at de sikrede
personers primære mulighed for at få erstatning og
godtgørelse for PTSD også fremover skal være lov
om arbejdsskadesikring.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at behandlingen af sager efter
forslaget følger en række regler i lov om
arbejdsskadesikring. Det drejer sig om følgende regler i
kapitel 7 i lov om arbejdsskadesikring:
- § 37 om
sagsoplysning fra andre end tilskadekomne
- § 37 a om
stiltiende samtykke
- § 38 om
tilskadekomnes pligt til at medvirke ved sagsoplysningen
- § 39 om
frist for afgørelsen af sager, der ikke kan anerkendes
- § 39 a om
adgangen til at udstede dokumenter uden underskrift eller med
maskinelt gengivet underskrift eller på lignende
måde
Det drejer sig om følgende
regler i kapitel 8 i arbejdsskadesikringsloven:
- § 40 om
afgørelseskompetence
- § 40 a om
tilbagebetaling
- § 42 om
genoptagelse af erstatningsfastsættelsen vedrørende
tilskadekomne
- § 43 om
genoptagelse af erstatningsfastsættelsen vedrørende
efterladte
Det foreslås i stk. 2, at der
skal gælde en særlig forældelsesfrist på 30
år for krav på erstatning og godtgørelse, der
støttes på reglen i den foreslåede § 2,
stk. 1.
Forældelsesfristens længde er identisk med den
absolutte forældelsesfrist, der efter forældelsesloven
som udgangspunkt gælder for fordringer på erstatning
eller godtgørelse i anledning af personskade, jf. herved
forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 1.
Begyndelsestidspunktet for 30-årsfristen er tidspunktet
for den skadevoldende belastnings ophør, hvilket svarer til
tidspunktet for den skadevoldende handlings ophør i
forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 1. Herefter vil det i
almindelighed være tidspunktet for afslutningen af
udsendelsen, der vil være begyndelsestidspunktet for den
30-årige forældelsesfrist.
Den 30-årige forældelsesfrist vil ikke kunne
undergives suspension, hvilket svarer til retsstillingen for andre
særlige forældelsesfrister, jf. herved
forældelseslovens §§ 5-8.
Nedenfor er beskrevet et eksempel, der illustrerer anvendelsen
af forældelsesreglen i den foreslåede § 3, stk.
2:
Som eksempel kan nævnes den situation, hvor en person
omfattet af den foreslåede § 1 er udsendt i perioden 1.
december 2013 - 1. december 2014. I tilknytning til og som
følge af udsendelsen udvikler den pågældende en
sent diagnosticeret PTSD, der berettiger til erstatning og
godtgørelse efter den foreslåede § 2, stk. 1.
Kravet på erstatning og godtgørelse vil efter den
foreslåede § 3, stk. 2, være undergivet en
30-årig forældelsesfrist, der begynder at løbe
fra den 1. december 2014, som er tidspunktet for den skadevoldende
handlings ophør (belastningens ophør).
Forældelse vil herefter indtræde den 1. december
2044. Ansøgning om erstatning og godtgørelse, der
indgives efter dette tidspunkt, vil blive afvist med henvisning
til, at kravet er bortfaldet på grund af
forældelse.
Det bemærkes, at den foreslåede § 3, stk. 2,
ikke ændrer på, at forældelsesloven, jf. den
generelle formodningsregel i forældelseslovens § 28,
fortsat vil gælde i den udstrækning, andet ikke
følger af den foreslåede lov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at
afgørelser efter loven kan påklages til Ankestyrelsen
af tidligere udsendte soldater og andre statsansatte samt deres
efterladte. Samme ret har den ansættende statsmyndighed, som
er ansvarlig for betaling for sagens behandling og for erstatning,
jf. forslagets § 6. Derved får den ansættende
statsmyndighed efter forslaget samme retsstilling, som
arbejdsgivere har efter lov om arbejdsskadesikring, i relation til
anke.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1, at ved fastsættelse, beregning
og udbetaling af erstatning og godtgørelse finder reglerne i
kapitel 4-6 i lov om arbejdsskadesikring tilsvarende anvendelse
på erstatning og godtgørelse efter forslaget.
En løbende erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendes efter arbejdsskadesikringslovens
§ 17, stk. 7 og 8, med virkning fra det tidspunkt, hvor der er
påvist et tab, dog ikke fra et tidspunkt, der ligger
før, arbejdsskaden er anmeldt. Der kan således efter
denne lov tilkendes erstatning efter reglerne i
arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 7.
Henvisningen til kapitel 4-6 i
arbejdsskadesikringsloven indebærer også, at det er
tilskadekomnes alder på skadetidspunktet - og dermed ikke
på anmeldelsestidspunktet eller afgørelsestidspunktet
- der er afgørende for aldersreduktionen af
godtgørelsen for varigt mén.
Henvisningen i forslaget i § 5, stk.
1, til kapitel 4-6 i arbejdsskadesikringsloven
indebærer også, at princippet i
arbejdsskadesikringslovens § 25, stk. 4, skal anvendes. Efter
dette princip skal erstatning og godtgørelse
fastsættes efter forholdene på
afgørelsestidspunktet.
Da det efter forslagets § 2,
stk. 1 er en betingelse for at behandle krav om erstatning efter
den foreslåede lov, at sygdommen ikke kan anerkendes efter
lov om arbejdsskadesikring, vil erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven være primær i forhold til
erstatning efter forslaget. Det følger heraf, at der ikke
kan tilkendes erstatning efter den foreslåede lov, hvis der
er krav på erstatning efter lov om arbejdsskadesikring. Det
skal således ikke kunne forekomme, at der tilkendes
erstatning både efter denne lov og efter lov om
arbejdsskadesikring.
Med henvisningen til kapitel 4-6 i
lov om arbejdsskadesikring opnås, at gældende regler og
praksis for fastsættelse, udmåling og udbetaling af
erstatning og godtgørelse efter lov om arbejdsskadesikring
finder anvendelse. Med henblik på at sikre, at erstatning og
godtgørelse efter forslaget medfører samme
retsvirkninger i forhold til anden lovgivning, som erstatning efter
lov om arbejdsskadesikring, er der foreslået nogle
konsekvensændringer af anden lovgivning. Der er tale om den
skattemæssige behandling af erstatningen, regulering af
sociale ydelser m.v. på baggrund af en løbende
erstatning for tab af erhvervsevne samt retten til ydelser efter
andre erstatnings- og forsikringsordninger, herunder for eksempel
forsvarets særlige erstatningsordning, jf.
bekendtgørelse nr. 129 af 28. februar 2005 om forsvarets
særlige erstatnings- og godtgørelsesordning. Der
henvises til forslagets § 8 - § 11.
Det foreslås endelig i stk. 2, at erstatning og godtgørelse,
som tilkendes efter denne lov, udbetales af Arbejdsskadestyrelsen.
Dette er en fravigelse fra de regler, der gælder i lov om
arbejdsskadesikring, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
står for udbetalingen af erstatninger i sager om
erhvervssygdomme, som er nødvendiggjort af, at erstatning og
godtgørelse samt sagernes omkostninger skal afholdes
endeligt af de ansættende myndigheder.
Til § 6
Det foreslås, at staten
betaler udgifter til erstatning og godtgørelse efter den
foreslåede lov og udgifter til administrationen i
Arbejdsskadestyrelsen og i Ankestyrelsen af sager efter loven.
Dette gælder også for tilfælde, der ikke kan
anerkendes som erstatningsberettigende efter den foreslåede
lov.
Til § 7
Det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Det bemærkes, at
Arbejdsskadestyrelsen allerede i 2013 har genoptaget og behandlet
et antal sager med henblik på anerkendelse af forsinket PTSD
efter lov om arbejdsskadesikring.
Arbejdsskadestyrelsen vil på
eget initiativ foretage en vurdering og træffe en
afgørelse efter bestemmelserne i lovforslaget i forhold til
personer, der har modtaget afgørelse om, at de ikke er
berettigede til erstatning for deres PTSD på grund af
manglende dokumentation for, at sygdommen er opstået i
tilknytning til tjenesten. Det samme gælder i forhold til
personer, der endnu ikke har modtaget en afgørelse, men hvor
det skønnes, at erstatning ikke kan tilkendes af samme
grund. Arbejdsskadestyrelsen vil bede tilskadekomne om samtykke til
at behandle sagerne.
Arbejdsskadesikringsloven indeholder en række formelle
betingelser for, at et krav efter loven kan behandles. Er disse
betingelser ikke til stede, vil sagen blive afvist som arbejdsskade
af formelle grunde.
For eksempel skal krav efter arbejdsskadesikringsloven anmeldes
inden for 1 år fra skadens indtræden. Der kan
dispenseres fra denne frist, men før 1. juli 2007 var det
efter praksis vanskeligt at opnå en dispensation fra
anmeldelsesfristen.
Det betyder, at der kan være sager, som er afvist af
formelle grunde efter arbejdsskadesikringsloven, uden at der er
foretaget en egentlig realitetsbehandling. Blandt disse kan der
være sager, som kan være omfattet af denne lov. Det er
derfor nødvendigt med en bestemmelse, der sikrer, at disse
sager nu kan realitetsbehandles efter denne lov.
Med henblik på en hurtig afgørelse af sagerne
foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at loven også skal
gælde for erstatning og godtgørelse til udsendte
soldater m.v., der før lovens ikrafttræden har
fået sent diagnosticeret PTSD.
Der er tale om en overgangsbestemmelse, som skal sikre, at
udsendte soldater m.v. med sent diagnosticeret PTSD, der er
indtrådt før lovens ikrafttræden, kan få
tilkendt erstatning og godtgørelse efter lovens
bestemmelser, hvis kriterierne i lovforslagets § 2, stk. 1, i
øvrigt er opfyldt. Dette gælder også i
tilfælde, hvor den pågældende tidligere har
søgt om erstatning og godtgørelse for sent
diagnosticeret PTSD og fået afslag.
Den særlige forældelsesregel i lovforslagets §
3, stk. 2, hvorefter der vil gælde en forældelsesfrist
på 30 år, der begynder at løbe fra den
skadevoldende belastnings ophør, betyder, at der ikke vil
kunne kræves erstatning og godtgørelse, hvis dette
tidspunkt ligger mere end 30 år før lovens
ikrafttræden.
Til § 8
(Ændring af lov om aktiv
socialpolitik)
Til nr. 1-3 (§ 14, stk. 3)
Efter gældende regler i lov om aktiv socialpolitik er
udgangspunktet, at personer, der har formue, ikke kan få
hjælp i form af kontanthjælp m.v. Kommunen kan dog se
bort fra formue af særlig karakter.
Efter gældende regler skal kommunen blandt andet se bort
fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som
følge af personskade efter lov om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, lov om erstatningsansvar eller lov om
arbejdsskadesikring, jf. § 14, stk. 3, i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås med lovforslaget, at tilkendelse af
erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og
andre statsansatte med sent diagnosticeret PTSD har samme
retsvirkninger i forhold til anden lovgivning som erstatning og
godtgørelse efter lov om arbejdsskadesikring.
Det foreslås på den baggrund, at lov om aktiv
socialpolitik ændres, således at erstatninger og
godtgørelser til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD behandles på samme
måde som erstatning og godtgørelse efter
arbejdsskadesikringsloven.
Det betyder, at kommunen ifølge forslaget til § 14,
stk. 3, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik skal se bort fra formue
i form af erstatning for tab af erhvervsevne. Endvidere betyder
det, at kommunen ikke skal foretage fradrag i hjælpen for
erstatningen, hvilket følger af § 33, stk. 2, i lov om
aktiv socialpolitik.
Forslaget til nr. 1 og 2 er konsekvenser af forslaget til nr.
3.
Efter den gældende § 14, stk. 5, skal kommunen
desuden se bort fra formue, som skyldes beløb, der er
udbetalt som godtgørelse for varigt mén og
ikke-økonomisk skade. Der kan være tale om
godtgørelse efter lov om arbejdsskadesikring,
erstatningsansvarsloven eller anden tilsvarende lovgivning. Denne
bestemmelse finder også anvendelse, når sådanne
beløb udbetales efter den foreslåede lov om erstatning
og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD.
Til nr. 4 (§ 59, stk. 1)
Efter de gældende regler i § 59, stk. 1, 1. pkt., i
lov om aktiv social politik, skal kommunen nedsætte
revalideringsydelsen med indtægter fra løbende
udbetalinger fra forsikringer og pensionsordninger, herunder
løbende udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter lov
om arbejdsskadesikring.
Disse indtægter skal dog kun trækkes fra i det
omfang, de sammenlagt med revalideringsydelsen overstiger
revalidendens hidtidige arbejdsindtægter, jf, § 59, stk.
1, 2. pkt., i lov om aktiv social politik.
Det foreslås, at § 59, stk. 1, 1. pkt. ændres,
således at løbende udbetalinger af
erhvervsevnetabserstatning efter forslaget til lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD, sidestilles med
løbende udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter lov
om arbejdsskadesikring. Det betyder, at kommunen ligesom ved
løbende udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter lov
om arbejdsskadesikring skal nedsætte revalideringsydelsen med
indtægter fra løbende udbetalinger af
erhvervsevnetabserstatning efter forslaget til lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD, i det omfang disse
indtægter sammenlagt med revalideringsydelsen overstiger
revalidendens hidtidige arbejdsindtægter, jf, § 59, stk.
1, 2. pkt., i lov om aktiv social politik.
Til nr. 5-7 (§ 94, stk. 3)
Efter gældende regler kan kommunen træffe
afgørelse om tilbagebetaling af hjælpen, når en
person, der har modtaget hjælp, senere får udbetalt en
erstatning, et underholdsbidrag eller lignende, der dækker
samme tidsrum og samme formål som den udbetalte hjælp,
jf. § 94, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Efter
bestemmelsens stk. 3 kan kommunen dog ikke træffe
afgørelse om tilbagebetaling, når en erstatning for
tab af erhvervsevne udbetales som følge af personskade efter
lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, lov om
erstatningsansvar eller lov om arbejdsskadesikring.
Efter ordlyden af § 94 gælder det således for
så vidt angår erstatning for tab af erhvervsevne, der
udbetales som følge af personskade efter lov om
arbejdsskadesikring, og som udbetales på et senere tidspunkt,
men for en tid hvor kommunen har udbetalt hjælp til
forsørgelse for samme tid og til samme formål, at
kommunen ikke kan kræve tilbagebetaling.
Det foreslås, at § 94 ændres, således at
erstatninger til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte
med sent diagnosticeret PTSD behandles på samme måde
som erstatning efter arbejdsskadesikringsloven. Det betyder, at
kommunen ifølge forslaget til § 94, stk. 3, nr. 4, ikke
kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når disse
erstatninger til soldater m.v. med sent diagnosticeret PTSD
udbetales.
Forslaget til nr. 5 og 6 er konsekvenser af forslaget til nr.
7.
Til § 9
(Ændring af lov om social
pension)
Efter gældende regler i § 14 c, stk. 1, i lov om
social pension bortses der ved opgørelse af formue efter
lovens § 14 b fra erstatning for tab af erhvervsevne, der
udbetales som følge af personskade efter en række
love, der opregnes i bestemmelsens nr. 1-9, herunder efter lov om
sikring mod følger af arbejdsskade.
Med lovforslaget om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret PTSD etableres der en supplerende mulighed for at
yde erstatning og godtgørelse i tilfælde, hvor
erstatning og godtgørelse ikke kan opnås efter lov om
arbejdsskadesikring på grund af manglende dokumentation for
sygdommens udbrud i tilknytning til tjenesten.
Formålet med lovforslaget om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD er at udvide de
gældende muligheder for erstatning efter lov om
arbejdsskadesikring, hvortil der henvises i lovforslaget med hensyn
til fastsættelse, beregning og udbetaling af erstatning og
godtgørelse.
Det foreslås på den baggrund, at erstatninger efter
lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte
soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret PTSD
sidestilles med erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring ved
opgørelse af formue efter reglerne i lov om social
pension.
Forslaget til affattelse af § 14 c, stk. 1, nr. 4, i lov om
social pension betyder, at der skal ses bort fra formue, der
hidrører fra en udbetaling efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD, ved
formueopgørelsen efter § 14 b, i lov om social
pension.
Efter den gældende § 14 c, stk. 2, i lov om social
pension bortses desuden fra formue, som skyldes beløb, der
er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og
ikke-økonomisk skade. Denne bestemmelse finder også
anvendelse, når sådanne beløb udbetales efter
den foreslåede lov om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret PTSD.
Til § 10
(Ændring af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.)
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 20, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. bortses der ved opgørelse af
formue efter lovens § 19 fra erstatning for tab af
erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
en række love, der opregnes i bestemmelsens nr. 1-9, herunder
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade.
Med lovforslaget om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret PTSD etableres der en supplerende mulighed for at
yde erstatning og godtgørelse i tilfælde, hvor
erstatning og godtgørelse ikke kan opnås efter lov om
arbejdsskadesikring på grund af manglende dokumentation for
sygdommens udbrud i tilknytning til tjenesten.
Formålet med lovforslaget om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD er at udvide de
gældende muligheder for erstatning efter lov om
arbejdsskadesikring, hvortil der henvises i lovforslaget med hensyn
til fastsættelse, beregning og udbetaling af erstatning og
godtgørelse.
Der foreslås på den baggrund, at erstatninger efter
lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte
soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret PTSD
sidestilles med erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring ved
opgørelse af formue efter reglerne i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Forslaget til affattelse af § 20, stk. 1, nr. 4, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. betyder, at der skal ses bort fra
formue, der hidrører fra en udbetaling efter lov om
erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og
andre statsansatte med sent diagnosticeret PTSD, ved
formueopgørelsen efter § 19, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Efter den gældende § 20, stk. 2, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. bortses desuden fra formue, som skyldes
beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt
mén og ikke-økonomisk skade. Denne bestemmelse finder
også anvendelse, når sådanne beløb
udbetales efter den foreslåede lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD.
Til nr. 2
Ved en lovteknisk fejl er der i § 23, stk. 2, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fejlagtigt henvist til § 17, stk.
2. Henvisningen skal rettelig være til § 17, stk. 3. Med
forslaget foreslås fejlen udbedret.
Til § 11
(Ændring af ligningsloven)
Til nr. 1
Der foreslås en rettelse af henvisningsfejl, der er
opstået som følge af ændringer i
arbejdsskadesikringsloven ved lov nr. 496 af 6. juni 2007 om
ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område. Derudover
tilføjes en henvisning til § 27 i lov om
arbejdsskadesikring. Bestemmelsen udvides ikke herved.
Til nr. 2
Det foreslås, at erstatningsbeløb tilkendt i
henhold til lov om erstatning og godtgørelse til tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
PTSD, der udbetales som kapitalbeløb efter § 17, stk.
7, 4. og 5. pkt. og § 27 i arbejdsskadesikringsloven, er
skattefrie ligesom øvrige erstatningsbeløb udbetalt
efter § 17, stk. 7, 4. og 5. pkt. samt § 27 i lov om
arbejdsskadesikring.
Til § 12
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale afgrænsning.
Arbejdsskadesikringsloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Det foreslås, at
særordningen følger den territoriale afgrænsning
af arbejdsskadesikringsloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | §
14… Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra
erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge
af personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar eller 3) lov om arbejdsskadesikring. Stk. 4-5 … § 59.
Kommunen nedsætter revalideringsydelsen med indtægter
fra løbende udbetalinger fra forsikringer og
pensionsordninger, herunder løbende udbetaling af
erhvervsevnetabserstatning efter lov om arbejdsskadesikring. Disse
indtægter trækkes dog kun fra i det omfang, de
sammenlagt med revalideringsydelsen overstiger revalidendens
hidtidige arbejdsindtægter. Stk. 2. … §
94… Stk. 3. Kommunen kan endvidere ikke
træffe beslutning om tilbagebetaling efter stk. 1, når
en erstatning for tab af erhvervsevne udbetales som følge af
personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar eller 3) lov om arbejdsskadesikring, bortset
fra de tilfælde, der omfattes af den nævnte lovs §
29. Stk. 4… § 14 c. Ved opgørelse af
formue efter § 14 b bortses fra erstatning for tab af
erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade
efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, 4) lov om erstatning for
vaccinationsskader, 5) lov om patientforsikring, 6) lov om lægemiddelskader, 7) cirkulære om statens
erstatningsordninger for deltagere i praktisk
erhvervsorientering, 8) lov om erstatning for skadelidte
værnepligtige m.fl. eller 9) bestemmelser for ansættelse og
aflønning af personel ansat på kontrakt i
Beredskabskorpset i forbindelse med humanitært
hjælpearbejde. § 20. Ved opgørelse af formue
efter § 19 bortses fra erstatning for tab af
erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade
efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, 4) lov om erstatning for
vaccinationsskader, 5) lov om patientforsikring, 6) lov om lægemiddelskader, 7) cirkulære om statens
erstatningsordninger for deltagere i praktisk
erhvervsorientering, 8) lov om erstatning for skadelidte
værnepligtige m.fl. eller 9) bestemmelser for ansættelse og
aflønning af personel ansat på kontrakt i
beredskabskorpset i forbindelse med humanitært
hjælpearbejde. … § 23. Ansøgning om pension
indgives til kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Ansøgning om
varmetillæg efter § 17, stk. 1, og
petroleumstillæg efter § 17, stk. 2, indgives til
Udbetaling Danmark. § 7. Til
den skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1) . . . . . . . 20)
Engangsbeløb, der udbetales til den erstatningsberettigede
efter § 32, stk. 7 eller 8, eller § 36, stk. 4 eller 5, i
lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. § 85 a,
stk. 2, i lov om arbejdsskadesikring, samt
kapitalbeløb, der udbetales til den erstatningsberettigede
efter § 17, stk. 7, 2. pkt., og § 85, stk. 7, i lov om
arbejdsskadesikring. | | Ændringer i
anden lovgivning § 8. I
lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af
24. januar 2012, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 894
af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer: 1. I §
14, stk. 3, nr. 2, ændres »erstatningsansvar
eller« til: »erstatningsansvar,«. 2. I §
14, stk. 3, nr. 3, ændres arbejdsskadesikring.« til:
»arbejdsskadesikring eller«. 3. I §
14, stk. 3, indsættes som nr.4: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.«. 4. I §
59, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »herunder
løbende udbetaling af erhvervsevnetabserstatning efter lov
om arbejdsskadesikring«: »og efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.« 5. I §
94, stk. 3, nr. 2, ændres »erstatningsansvar
eller« til: »erstatningsansvar,«. 6. I §
94, stk. 3, nr. 3, ændres »§ 29.« til:
»§ 29, eller«. 7. I §
94, stk. 3, indsættes som nyt nr.: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.«. § 9. I
lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1116 af 23.
september 2013, som ændret ved § 1 i lov nr.1386 af 28.
december 2011 og § 11 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring: 1. I § 14
c, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion,« Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10. § 10. I
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. jf. lovbekendtgørelse
nr. 1232 af 29. oktober 2013, foretages følgende
ændringer: 1. I §
20, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion,« Nr. 4-9 bliver herefter nr. 5-10. 2. I §
23, stk. 2, ændres »§ 17, stk. 2« til:
»§ 17, stk. 3«. § 11. I
ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 405 af 22. april 2013, som ændret blandt
andet ved § 2 i lov nr. 1386 af 23. december 2012, § 9 i lov nr.
484 af 21. maj 2013 og senest ved § 5 i lov nr. 1347 af 3.
december 2013, foretages følgende ændringer: 1. I § 7,
nr. 20, ændres »§ 17 stk. 7, 2. pkt., og §
85, stk. 7,« til »"§ 17, stk. 7, 4. og 5.
pkt. og § 27 samt § 85, stk. 5,"« 2. I § 7,
nr. 20, indsættes som 2. pkt.: »Det samme gør sig
gældende for kapitalbeløb, der udbetales i henhold til
§ 17, stk. 7, 4. og 5. pkt., og § 27 i lov om
arbejdsskadesikring, når erstatningen er tilkendt efter lov
om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater
og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.« |
|