Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 12. marts 2014
1 Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4 og 8. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5-7 og
9-14.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december
2013 og var til 1. behandling den 28. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 6. november 2013 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 57. Den 20. december
2013 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Soldaterlegatet og FTF.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og
beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren under nr. 4 og 8 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
siger ja til de to ændringsforslag stillet af
beskæftigelsesministeren, der gør, at veteraner fra
Cypern kan inddrages. De har ligeså meget krav på
erstatning som andre veteraner. DF siger nej til de
ændringsforslag, der er stillet af Enhedslisten, og som
udvider personkredsen, da lovforslaget kun bør angå
personer udsendt af staten i farlig tjeneste til gavn for
Danmark.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget og den enighed, der er skabt
mellem Folketingets partier om forbedrede regler for soldater og
andre statsansatte, der har været udsendt for at deltage i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære eller andre lignende opgaver og i den forbindelse
har pådraget sig PTSD, som diagnosticeres på et
væsentligt senere tidspunkt. Imidlertid er SF enig i, at der
er visse aspekter i forbindelse med sent diagnosticeret PTSD som
arbejdsskade under arbejde Danmark, som man bør kigge
nærmere på set i lyset af den lovgivning, der vedtages
nu. Disse aspekter bør belyses og analyseres nærmere,
herunder de økonomiske konsekvenser. SF deltager gerne i et
sådant arbejde med henblik på at finde ud af, om der
kan opnås en højere grad af ligestilling gennem
eventuelle forslag om ændrede regler i forbindelse med sent
diagnosticeret PTSD som arbejdsskade ved arbejde udført i
Danmark.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Lovforslaget er en udløber af en
rapport fra SFI om krigsveteraner, som har været udsendt til
Balkan, Irak og Afghanistan (SFI: »Soldater - før,
under og efter udsendelse«, 2010). Rapporten viste, at mange
af de udsendte vendte hjem med psykiske sygdomme, ikke mindst PTSD,
som de ikke fik anerkendt eller erstatning for som en arbejdsskade.
Det skyldes 6-månedersreglen, ifølge hvilken den
tilskadekomne skal have et lægenotat inden for 6
måneder efter hændelsen.
Enhedslisten indkaldte
beskæftigelsesministeren og forsvarsministeren til en
forespørgsel, F 29, som blev foretaget den 16. april 2013,
og der kom et forslag til vedtagelse (V 57) ud af
forespørgslen, som pålagde regeringen at se bort fra
6-månedersreglen. I forlængelse af vedtagelsen blev der
lavet en sundhedsfaglig udredning, som siger, at PTSD også
sker med forsinkelse.
Denne udredning betød, at
Arbejdsskadestyrelsen ændrede sin praksis og genoptog ca. 400
sager vedrørende PTSD-ramte blandt krigsveteraner, og i
forlængelse heraf fremsatte beskæftigelsesministeren
lovforslag L 104.
Det undrer Enhedslisten, at det er en
særlov, som kun omfatter soldater og andre statsansatte, som
har været udsendt. Det betyder, at nogle ansatte får
anerkendelse og erstatning, mens andre ikke har mulighed for
præcis det samme. Det kan f.eks. være brandfolk,
politifolk, socialpædagoger osv. De bliver behandlet som
hidtil, efter at Arbejdsskadestyrelsen indtil videre har
ændret sin praksis. Men selvfølgelig bør disse
grupper også være omfattet af loven. Derfor har
Enhedslisten stillet en række ændringsforslag til
lovforslaget. Ændringsforslagene indebærer, at udgiften
til at udvide retten til erstatning til andre end dem, der har
været udsendte statsansatte, skal betales gennem
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Det er svært at give
et bud på, hvor mange ekstra som vil blive omfattet af loven
ved denne ændring. Men det er nok ikke ret mange, som vil
blive omfattet.
Desuden vil EL rose ministeren for
ændringsforslag nr. 4 og 8, som betyder, at nogle få
flere får mulighed for at få anerkendelse og
erstatning, når de har været udsendte for mere end 30
år siden. Det er et forslag, som kom, efter at EL stillede
spørgsmål 16 om, hvorfor lovforslaget havde en
30-års-forældelsesfrist. Svaret på
spørgsmål 16 var i følge EL meget
tilfredsstillende.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL):
1) I
titlen ændres »tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte« til: »personer«.
[Udvidelse af den sikrede
personkreds]
Til § 1
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
1. Denne lov omfatter personer, der er omfattet af
§§ 2-5 i lov om arbejdsskadesikring, med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion og deres
efterladte.«
[Udvidelse af den sikrede
personkreds]
Til § 2
3) I
stk. 1, nr. 3, udgår », og
at sygdommen er opstået i tilknytning til og som følge
af udsendelse som nævnt i § 1, stk. 2«.
[Konsekvens af ændringen af
den sikrede personkreds, og at der ikke længere stilles krav
om udstationering]
Til § 3
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. Krav
efter denne lov forældes ikke.«
[Ophævelse af
forældelse af krav efter loven]
Til § 4
Af et mindretal
(EL):
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
4. Afgørelser efter denne lov kan af tilskadekomne,
efterladte, den ansættende myndighed og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring vedrørende andre personer end
statsansatte indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel
8 i lov om arbejdsskadesikring.«
[Flere klageberettigede som
følge af den udvidede personkreds]
Til § 6
6) I
2. pkt. indsættes efter
»ansættende statsmyndighed«: »og
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf. stk. 2«.
[Ændret finansiering som
følge af den udvidede personkreds]
7) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan til finansieringen af
udgifter efter stk. 1 opkræve et tillæg til bidraget
efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos alle arbejdsgivere
bortset fra statslige arbejdsgivere.«
[Ændret finansiering som
følge af den udvidede personkreds]
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3. Loven
finder også anvendelse på fordringer vedrørende
erstatning eller godtgørelse, som er forældet
før lovens ikrafttræden, således at
spørgsmål om forældelse skal afgøres
efter de regler, der gælder efter denne lovs
ikrafttræden.«
[Behandling af krav, der er
forældet før lovens ikrafttræden]
Til § 8
Af et mindretal
(EL):
9) Det
under nr. 3 foreslåede § 14, stk. 3,
nr. 4, affattes således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
10) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 59, stk. 1, 1.
pkt., ændres »lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion« til: »lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion«.
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
11)
Det under nr. 7 foreslåede § 94, stk. 3, nr. 4, affattes
således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
Til § 9
12)
Det under nr. 1 foreslåede § 14 c, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
Til § 10
13)
Det under nr. 1 foreslåede § 20, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
Til § 11
14)
Det under nr. 2 foreslåede § 7, nr. 20, 2. pkt., affattes
således:
»Det samme gælder for
kapitalbeløb, der udbetales i henhold til § 17, stk. 7,
4. og 5. pkt., og § 27 i lov om arbejdsskadesikring, når
erstatningen er tilkendt efter lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion.«
[Konsekvens af den udvidede
personkreds]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel ændres som
konsekvens af den udvidede personkreds, der indføres ved
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovforslaget udvides
til at omfatte alle personer, der er omfattet af den sikrede
personkreds i §§ 2-5 i arbejdsskadesikringsloven.
Med forslaget ligestilles alle
tilskadekomne, uanset om de mindst en gang har været udsendt
eller i øvrigt i tjenstligt medfør har opholdt sig i
udlandet i områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, eller om de har
pådraget sig PTSD under arbejde i Danmark. Samtidig
ligestilles privatansatte og andre offentligt ansatte end
statsansatte med soldater og andre statsansatte efter loven.
Det vurderes, at udvidelsen vil få
betydning for privatansatte, der udsendes af en arbejdsgiver til
konfliktområder m.v., og for fængselsfunktionærer
og socialrådgivere og andre, der som led i deres tjeneste
udsættes for exceptionelle påvirkninger.
Det er fortsat en betingelse efter loven,
at sygdommen først diagnosticeres sent.
Den udvidede personkreds indebærer en
udvidelse af Folketingets forslag til vedtagelse nr. V 57 af 16.
april 2013.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 om den udvidede personkreds. Der
stilles ikke længere krav om, at sygdommen skal være
opstået i tilknytning til og som følge af en
udsendelse. Det forudsættes fortsat, at øvrige
betingelser i arbejdsskadesikringsloven er opfyldt, herunder kravet
om, at der er årsagssammenhæng mellem den
arbejdsmæssige belastning og sygdommen.
Til nr. 4
Den foreslåede forældelsesregel
i lovforslagets § 3, stk. 2, medfører, at der ikke vil
kunne gives erstatning og godtgørelse, hvis tidspunktet for
den skadevoldende påvirknings ophør ligger mere end 30
år før lovens ikrafttrædelsesdato.
Det indebærer, at der kan være
berettigede, der på grund af reglen bliver afskåret fra
erstatning.
Dette er i modstrid med intentionerne bag
lovforslaget, og det foreslås derfor, at den foreslåede
forældelsesregel udgår og erstattes af en regel, der
sikrer, at krav efter loven ikke forældes.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 om den udvidede personkreds. Det
foreslås, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
varetager retten til at indbringe Arbejdsskadestyrelsens
afgørelser for Ankestyrelsen i sager, der ikke
vedrører statsansatte.
Til nr. 6 og 7
Den udvidede personkreds, der
foreslås i ændringsforslag nr. 2, indebærer
ændringer af forslaget til § 6 om finansiering af
udgifterne til erstatning og godtgørelse, sagsoplysning samt
administration.
Efter arbejdsskadesikringsloven finansieres
udgifter til erhvervssygdomme af arbejdsgiverne ved betaling af
bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Dette
gælder udgifter til erstatning m.v. og til administration
m.v.
Sent diagnosticeret PTSD er ikke omfattet
af arbejdsskadesikringsloven og kan derfor ikke finansieres af
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring uden særskilt
hjemmel.
De væsentligste udgifter efter
lovforslaget til erstatning m.v. påhviler
Forsvarsministeriet.
Det foreslås på denne baggrund,
at staten udbetaler erstatning m.v. til tilskadekomne statsansatte.
Det foreslås, at det er de enkelte statsinstitutioner, der
finansierer udgifterne vedrørende deres ansatte. Dette
svarer til princippet i lovforslaget.
For andre personer end statsansatte
foreslås det, at udgifterne også betales af staten, der
får refusion fra Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring for
udgifterne. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring får i den
forbindelse adgang til at indbringe Arbejdsskadestyrelsens
afgørelser for Ankestyrelsen, jf. ændringsforslag nr.
5.
Det foreslås videre, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring får hjemmel til at
opkræve et tillæg til bidraget efter § 58 i
arbejdsskadesikringsloven hos arbejdsgiverne, dog ikke hos
statslige arbejdsgivere.
Det bemærkes, at det ikke er muligt
at skønne over de økonomiske konsekvenser af
udvidelse af den sikrede personkreds.
Til nr. 8
Det foreslås i overensstemmelse med
formålet med lovforslaget, at loven også gælder
for sager, hvor forældelse måtte være
indtrådt før lovens ikrafttræden, herunder for
de sager, der vil blive genoptaget efter forslagets § 7, stk.
2.
Til nr. 9-14
Forslagene er konsekvenser af
ændringsforslag nr. 2 om den udvidede personkreds.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise
Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt
(V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 104
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 23/1-2014 fra advokat Mads
Krøger Pramming, Soldaterlegatet | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 16/2-2014 fra FTF | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 10 | 3. udkast til betænkning | 11 | Henvendelse af 25/2-2014 fra FTF | 12 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 104
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/1-2014 fra advokat Mads Krøger Pramming, Soldaterlegatet,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | MFU spm. om kvartalsvis orientering om
sagsbehandlingen af de genoptagne sager efter vedtagelsen af
lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | MFU spm. om, hvor mange sager om psykisk
sygdom hos veteraner der har været forelagt for
Erhvervssygdomsudvalget de sidste 5 år, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | MFU spm. om, efter hvilke kriterier
»veteransager« om psykisk sygdom bliver forelagt for
Erhvervssygdomsudvalget, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om, hvor mange
»veteransager« der siden juli 2013 er truffet
afgørelse om anerkendelse af psykisk sygdom i, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | MFU spm. om, hvilke oplysninger
Arbejdsskadestyrelsen indhenter og tillægger vægt i
forbindelse med vurderingen af psykisk sygdom hos veteraner, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | MFU spm. om anerkendelse af psykisk sygdom
i sager, der er genoptaget, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | MFU spm. udmåling af erstatning, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | MFU spm. om., hvorvidt der ved debut af
symptomer mere end 6 måneder efter belastningernes
ophør ikke vil kunne ske anerkendelse af PTSD efter
erhvervssygdomsfortegnelsen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag til loven, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om det er rigtigt, at
Finansudvalgets aktstykke 425 af 12/8-1996 bliver fortolket af
forsvaret således, at det kun dækker soldater, der har
været udsendt den 14/8-1996 eller senere, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvorvidt tidligere soldater, som
er på førtidspension, får fradrag i pensionen,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor mange, som ikke er udsendte
soldater eller andre statsansatte personer, som har været
udsendt, som har fået sent diagnosticeret PTSD, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om genoptagelse af sager efter den
ændrede praksis i Arbejdsskadestyrelsen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 16/2-2014 fra FTF, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorfor der bør
gælde en 30-årsforældelsesfrist, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvilke sager der umiddelbart og
uden at afvente vedtagelse af en særlov har været
grundlag for anerkendelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvor lang tid
Arbejdsskadestyrelsen forventer at være om at oplyse de i
spørgsmål 17 nævnte sager yderligere, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvorfor Arbejdsskadestyrelsen
ikke indhenter og tillægger oplysninger fra
nærtstående personer nogen betydning ved
fastlæggelsen af, hvornår den skadelidte må anses
for at være blevet syg, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvilket belæg
Arbejdsskadestyrelsen har for at opstille grænser for fuldt
sygdomsudbrud på henholdsvis 3-4 år og 1-2 år for
forelæggelse af PTSD-sager for Erhvervssygdomsudvalget og
dermed mulighed for anerkendelse af PTSD uden for
erhvervssygdomsfortegnelsen efter opsamlingsreglen i
arbejdsskadesikringslovens § 7, stk. 1, nr. 2, 2. led, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om Arbejdsskadestyrelsen i en
PTSD-sag vil fastholde diagnosen PTSD, i tilfælde hvor den
skadelidtes psykiske sygdom først fuldt ud er til stede mere
end 4 år efter udsættelsen for svær psykisk
belastning, eller om Arbejdsskadestyrelsen i det tilfælde vil
mene, at den skadelidtes diagnose må være en anden end
PTSD, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvordan ministerens svar på
spørgsmål 8 harmonerer med Ankestyrelsens
principafgørelse 6-12, som er bindende for
Arbejdsskadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 25/2-2014 fra FTF, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om Arbejdsskadestyrelsen eller
ministeren har været i dialog med Ankestyrelsen om
Ankestyrelsens principafgørelse nr. 75-09, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvor mange veteransager
Arbejdsskadestyrelsen forventer at forelægge for
Erhvervssygdomsudvalget, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm., om forsinket PTSD med fuld
sygdomsudbrud mere end 4 år efter udsættelse for
svær belastning anerkendes efter en konkret vurdering eller
forelægges Erhvervssygdomsudvalget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | | |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes
svar herpå
Spørgsmålene og
beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra V og KF.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes oplyse følgende:
a) Om der i alle tidligere afgjorte sager, der nu er genoptaget
(forvaltningsretligt), vil blive indhentet nye oplysninger til
belysning af bl.a. de belastninger soldaten eller andre udsendte
har været udsat for (hvis sagen tidligere har været
afvist med begrundelse om, at der ikke er dokumenteret
tilstrækkeligt alvorlige belastninger til anerkendelse af
PTSD eller anden psykisk sygdom).
b) Om der i disse sager vil blive indhentet yderligere og/eller
nye lægelige oplysninger til brug for vurdering af, om der
kan ske anerkendelse af psykisk sygdom efter reglerne i
arbejdsskadesikringsloven?
c) Om der i disse sager, hvis de overgår til behandling
efter særloven, altid vil blive indhentet en (ny) psykiatrisk
speciallægeerklæring med henblik på stillingtagen
til, om der kan ske anerkendelse efter særloven.
Svar:
Til brug for besvarelsen har
Arbejdsskadestyrelsen oplyst følgende:
»Ved genoptagelse af de tidligere
afgjorte sager vil der ved vurderingen af, om genoptagelsen
fører til et andet resultat, blive taget stilling til, om
sagen er tilstrækkeligt oplyst, eller om der er behov for at
indhente nye oplysninger for på nuværende tidspunkt at
kunne tage stilling til sagen.
Det afhænger af den konkrete sag, om der
vil blive indhentet yderligere oplysninger til belysning af
belastningen. Arbejdsskadestyrelsen indhenter yderligere
oplysninger om belastningen fra tilskadekomne selv eller
arbejdsgiver, hvis det ud fra sagen i øvrigt vurderes, at en
yderligere belysning af sagen kan føre til, at sagen kan
anerkendes. I sager som står til at blive afvist af andre
årsager, vil belastningen som udgangspunkt ikke blive
yderligere belyst.
I tilfælde, hvor Arbejdsskadestyrelsen
vurderer, at yderligere lægelige oplysninger kan føre
til et andet resultat, vil styrelsen indhente oplysningerne.
Såfremt der forud for Arbejdsskadestyrelsens vurdering af
sagen i forhold til særloven foreligger en
speciallægeerklæring, der stiller diagnosen PTSD
opstået i tilknytning til udsendelsen, vil
Arbejdsskadestyrelsen ikke indhente en ny psykiatrisk
speciallægeerklæring.
Såfremt belastningerne vurderes at
være tilstrækkelige til diagnosen PTSD, men sagen ikke
kan anerkendes efter arbejdsskadelovgivningen, og der samtidig i
sagen ikke foreligger en psykiatrisk
speciallægeerklæring med denne diagnose, vil
Arbejdsskadestyrelsen indhente en psykiatrisk
speciallægeerklæring til belysning af, om den
pågældende lider af posttraumatisk belastningsreaktion,
og om sygdommen er opstået i tilknytning til og som
følge af udsendelsen.«
Jeg kan henholde mig til
Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Spørgsmål 17:
I forlængelse af svar på
spørgsmål 5 om antal afgjorte sager siden sommeren
2013 (19 anerkendte), ønskes oplyst, om
Arbejdsskadestyrelsen har gennemgået alle sager med henblik
på at bedømme i hvilke sager, der umiddelbart og uden
at afvente vedtagelse af en »særlov«, har
været grundlag for anerkendelse? Hvis dette ikke er
tilfældet, ønskes det oplyst, hvor mange sager
Arbejdsskadestyrelsen cirka har gennemgået og vurderet siden
sommeren 2013?
Svar:
Til brug for besvarelsen har
Arbejdsskadestyrelsen oplyst følgende:
»Arbejdsskadestyrelsen gennemgik i
august 2013 alle sager, der på daværende tidspunkt var
anmodet genoptaget, eller som havde afventet den lempede praksis i
lyset af udredningen om forsinket PTSD og depression efter
exceptionelle belastninger. Ved gennemgangen blev det vurderet, om
sagen forventedes at kunne anerkendes efter den nye praksis, samt
om sagen manglede oplysninger for at kunne vurderes endeligt.
Efterfølgende anmeldte sager er løbende blevet
vurderet, og sagsoplysning er påbegyndt. Således er
alle sager blevet gennemgået siden sommeren 2013.
Som følge af drøftelserne om
etableringen af en særordning for udsendte soldater, som
senere førte til fremsættelsen af lovforslag nr. L
104, besluttede Arbejdsskadestyrelsen, at afgørelse i sager,
som skal vurderes efter særloven, af hensyn til de
tilskadekomne afventer lovforslagets vedtagelse med henblik
på, at der kan træffes én samlet
afgørelse i sagen.
I den nuværende sagsbehandling
prioriteres sager, som det vurderes sandsynligvis kan anerkendes
efter arbejdsskadesikringsloven, med henblik på at få
afgjort så mange sager som muligt før særlovens
vedtagelse. Derudover er det prioriteret at indhente manglende
oplysninger, herunder lægeerklæringer og
høringer af arbejdsgiver i de sager, der manglede
oplysninger.
Som det fremgår af svaret på
spørgsmål 18 forventer Arbejdsskadestyrelsen inden
udgangen af 2014 at have afgjort alle sager, som er anmeldt
før 1. januar 2013, i det omfang det er muligt at få
tilvejebragt de nødvendige oplysninger.«
Jeg kan henholde mig til
Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Spørgsmål 19:
I forlængelse af ministerens svar
på spørgsmål 6 bedes ministeren redegøre
for, hvorfor Arbejdsskadestyrelsen ikke indhenter og
tillægger oplysninger fra nærtstående personer
nogen betydning ved fastlæggelsen af, hvornår den
skadelidte må anses for at være blevet syg? Ministeren
bedes oplyse, hvorfor netop oplysninger fra de personer, der
står den psykisk syge nær, ikke tillægges
betydning af Arbejdsskadestyrelsen og især i veteransager,
hvor det er velkendt at soldaterne - især Balkansoldaterne -
efter hjemkomst ikke var klar over, hvorfor de havde det som de
havde, og hvor en del mere eller mindre ubevidst indrettede sig,
så de kunne holde deres psykiske gener nede, eventuelt dulmet
med alkohol. Spørgsmålet stilles på baggrund af,
at det må forventes, at domstolene vil tillægge
sådanne forhold vægt ved vurderingen af, hvornår
den skadelidte må anses for at være blevet syg.
Svar:
Arbejdsskadestyrelsen har til brug for
besvarelsen oplyst følgende:
»Ved afgørelse af en
arbejdsskadesag foretager Arbejdsskadestyrelsen en samlet vurdering
af alle oplysninger i sagen, hvor dokumentation for henholdsvis
debut af symptomer og en fuld sygdomsdebut er et af flere forhold,
der skal være klarlagt.
Når Arbejdsskadestyrelsen skal vurdere,
om og i givet fald hvornår der er fuld sygdomsdebut i form af
en psykiatrisk diagnose som for eksempel PTSD, anvendes
lægelige oplysninger. Vidneudsagn fra nærtstående
personer vil som udgangspunkt ikke kunne udgøre
dokumentationen for en psykiatrisk diagnose.
Derimod vil oplysninger fra tilskadekomne selv
eller nærtstående personer om, at der har været
mere uspecifikke symptomer, blive tillagt betydelig vægt ved
vurderingen af, om der er symptomer inden for seks måneder,
således som det siden sommeren 2013 har været et krav
efter erhvervssygdomsfortegnelsen.«
Jeg kan henholde mig til
Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Spørgsmål 20:
Med henvisning til ministerens svar på
spørgsmål 4 bedes ministeren oplyse, hvilket
belæg Arbejdsskadestyrelsen har for at opstille grænser
for fuldt sygdomsudbrud på henholdsvis 3-4 år og 1-2
år for forelæggelse af PTSD-sager for
Erhvervssygdomsudvalget og dermed mulighed for anerkendelse af PTSD
uden for erhvervssygdomsfortegnelsen efter opsamlingsreglen i
arbejdsskadesikringslovens § 7, stk. 1, nr. 2, 2. led?
Ministeren bedes oplyse, om Arbejdsskadestyrelsen ikke derved
tilsidesætter, at der netop i sager - hvor vi er uden for
erhvervssygdomsfortegnelsens område og derved udenfor
området, hvor der findes medicinsk dokumentation eller
videnskabelig evidens - skal foretages en meget konkret vurdering i
det enkelte tilfælde?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for
Arbejdsskadestyrelsen, som har oplyst følgende:
»Praksis for forelæggelse af sager
for Erhvervssygdomsudvalget er besluttet efter indstilling fra
Erhvervssygdomsudvalget i forbindelse med drøftelserne af
ændringen af fortegnelsens krav til anerkendelse af PTSD
på baggrund af udredningen om forsinket PTSD og depression
efter exceptionelle belastninger i udvalget i 2013.
Der er således ikke tale om en praksis
for anerkendelse af disse sager, men alene en praksis for
forelæggelse af disse sager for udvalget.
Beskrivelsen af praksis for forelæggelse
af sager for Erhvervssygdomsudvalget handler alene om de sager, der
altid vil skulle forelægges for Erhvervssygdomsudvalget. Det
er ikke en udtømmende opregning af sager, der kan
forelægges. Ved siden af dette er det derfor stadig muligt -
efter en konkret vurdering, jf. lovens § 7, stk. 3, - at
forelægge en sag, såfremt Arbejdsskadestyrelsen
skønner, at der er mulighed for, at sygdommen vil kunne
anerkendes.«
Jeg kan henholde mig til
Arbejdsskadestyrelsens svar.