Tillægsbetænkning afgivet af
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 21. januar 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2013 og var til 1. behandling den 19. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15.
januar 2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 16. januar
2014, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Sundheds-
og Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget skriftlige henvendelser fra Danske
Regioner og Forsikring & Pension.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret henvendelsen fra Forsikring &
Pension. Ministerens kommentar til henvendelsen fra Danske Regioner
forventes at foreligge inden 3. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 6 spørgsmål til ministeren for
sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål 101-105. Spørgsmål 106
forventes besvaret inden 3. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
glade for, at de øvrige partier var villige til at
trække behandlingen af forslaget tilbage i udvalget, og at
ministeren for sundhed og forebyggelse under den fornyede
udvalgsbehandling er kommet med ændringsforslag, som - i
overensstemmelse med det, Dansk Folkeparti har ønsket -
sikrer, at danskere, der rejser i rigsfællesskabet, ikke
får en ekstra regning, hvis de bliver syge og skal
transporteres hjem, når de er på ferie eller studietur
i Grønland eller på Færøerne.
Derudover er Dansk Folkeparti dog af den
klare opfattelse, at lovforslaget med al tydelighed viser, at der
er tale om en hastelov, der sjuskes igennem og derfor vil give en
række udfordringer for danskerne i fremtiden.
Regeringen, Venstre og Det Konservative
Folkeparti ville desværre ikke stemme for Dansk Folkepartis
ændringsforslag om at sende det blå EU-sygesikringskort
ud automatisk. Dette kunne ellers have sikret, at alle blev
informeret om ændringerne, og at alle ville have et gyldigt
kort med på deres rejse.
Alt i alt bliver en lille del af
lovforslaget bedre med ændringsforslagene fra ministeren for
sundhed og forebyggelse, men ikke nok til, at Dansk Folkeparti kan
stemme for lovforslaget. Lovforslaget vil give danskerne forringede
vilkår i forhold til tidligere og vil skabe større
problemer ved sygdom i lande, vi ellers bevæger os frit rundt
i.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. Kapitel 50 affattes således:
»Kapitel 50
Offentlig rejsesygesikring inden for
rigsfællesskabet
§ 167.
Regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. til
personer under midlertidigt ophold i Grønland og på
Færøerne efter nærmere regler, der
fastsættes af ministeren for sundhed og forebyggelse.
Stk. 2. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om, i
hvilket omfang ydelser i henhold til overenskomster med
Grønland og Færøerne træder i stedet for
ydelser efter stk. 1.««
[Offentlig rejsesygesikring
bibeholdes inden for rigsfællesskabet]
2) Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af, at § 167
opretholdes i ændret formulering]
3) Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af, at § 167
opretholdes i ændret formulering]
4) Nr. 4
affattes således:
»4. Overskriften før §
260 affattes således:
»Offentlig rejsesygesikring
inden for rigsfællesskabet.««
[Offentlig rejsesygesikring
bibeholdes inden for rigsfællesskabet]
5) Nr. 5
affattes således:
»5. § 260 affattes således:
Ȥ
260. Regionsrådene afholder udgifter til offentlig
rejsesygesikring inden for rigsfællesskabet efter §
167.««
[Opretholdelse af
udbetalingshjemmel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 1 bibeholdes
offentlig dækning for ferie- og studierejser til
Grønland og Færøerne, som den kendes i dag. Den
offentlige rejsesygesikring omfatter efter den foreslåede
formulering af § 167 ikke rejser til lande uden for
rigsfællesskabet.
Der foreslås en adgang til, at
regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. til
personer under midlertidigt ophold i Grønland og på
Færøerne efter nærmere regler, der
fastsættes af ministeren for sundhed og forebyggelse. Det vil
sige, den gældende bestemmelse om at yde offentlig
rejsesygesikring opretholdes, for så vidt angår
dækning inden for rigsfællesskabet.
Som efter de gældende regler vil
bestemmelsen blive udmøntet med en afgrænsning til
skader, der indtræder under den første måned af
en sikrets ferie- eller studierejse til Grønland eller
Færøerne. Svarende til de gældende regler vil
bemyndigelsen ikke blive udnyttet til at sikre dækning for
udgifter til sygehjælp m.v. for erhvervsrejser, studieophold,
erhvervspraktik eller rejser i øvrigt, der har andre
formål end ferie- eller studierejse i Grønland eller
på Færøerne.
Allerede i dag ydes vederlagsfri
sygehjælp til dansk bosiddende under midlertidigt ophold i
Grønland og på Færøerne efter
grønlandsk og færøsk lovgivning. Der henvises
til det fremsatte lovforslag og svar på
spørgsmål 33 og 34.
Den gældende bekendtgørelse
nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige rejsesygesikring (med
senere ændringer) omfatter generelt ikke dækning for
udgifter til hjemtransport ved sygdom eller tilskadekomst. Der er
dog en særregel om dækning for hjemtransport af en
sikret fra Færøerne eller Grønland, der
på grund af sygdom eller tilskadekomst erklæres
nødvendig af en læge, og af en ledsager samt
medrejsende børn under 16 år efter ordination af en
læge. Denne dækning vil blive opretholdt ved udnyttelse
af bemyndigelsen.
Den foreslåede bemyndigelse vil
tillige blive udnyttet til at sikre offentlig dækning af
udgifter i forbindelse med dødsfald, der indtræder
under den første måned af en sikrets ferie- eller
studierejse i Grønland eller på Færøerne
som den offentlige dækning, der gælder i dag.
Det skønnes, at der vil være
et begrænset antal sager årligt om offentlig
dækning fra Danmark i forbindelse med ferie- eller
studierejse til Grønland eller Færøerne og
således også begrænsede udgifter til f.eks.
hjemtransport og hjemtransport af døde. Det er vurderingen,
at dette kun i ubetydeligt omfang vil have indvirkning på det
skønnede provenu af at ophæve den offentlige
rejsesygesikring i øvrigt.
For så vidt angår offentlig
dækning for udgifter til sygehjælp ved rejse til andre
lande, henvises til de øvrige ordninger, særlig
EU-rettens koordineringsregler (det blå EU-sygesikringskort)
som beskrevet i bemærkningerne til det fremsatte
lovforslag.
Endvidere opretholdes med det
foreslåede § 167, stk. 2, bemyndigelsen til, at
ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om, i hvilket omfang ydelser i henhold til
overenskomster med Grønland og Færøerne
træder i stedet for offentlig dækning efter den
foreslåede 167, stk. 1. Bestemmelsen vil blive relevant, i
det omfang der måtte blive indgået aftaler om offentlig
dækning for rigsfællesskabet eller bilateralt mellem
Danmark og Færøerne henholdsvis Grønland, der
kan træde helt eller delvis i stedet for dækningen
efter den foreslåede formulering af § 167.
Til nr. 2
Som en konsekvens af, at § 167
foreslås opretholdt i en ændret formulering, vil det
fortsat være relevant, at § 167 fremgår af den
beskrivelse af regionsrådenes kompetence, der oplistes i
§ 224.
Til nr. 3
Som en konsekvens af, at § 167
foreslås opretholdt i en ændret formulering, vil det
fortsat være relevant, at en udtalelse fra Regionernes
Lønnings- og Takstnævn indhentes, inden ministeren
udnytter bemyndigelsen i § 167.
Til nr. 4
Som følge af ændringsforslag
nr. 1 konsekvensrettes også overskriften til § 260 om
afholdelse af udgifter til den offentlige dækning inden for
rigsfællesskabet som beskrevet i bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 5
Som følge af
ændringsforslag nr. 1 konsekvensrettes også
formuleringen af § 260, således at hjemmelen til at
afholde udgifter til offentlig rejsesygesikring afgrænses
inden for rigsfællesskabet som beskrevet under nr. 1.
Annette Lind (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Anne Sina (S) Kirsten
Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Anne Baastrup (SF) Eigil
Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag omdelt efter
afgivelse af betænkning over L 102
Bilagsnr. | Titel |
---|
9 | Betænkning afgivet 15/1-14 | 10 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 11 | Henvendelse af 20/1-14 fra Forsikring
& Pension | 12 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 13 | Henvendelse af 20/1-14 fra Danske
Regioner |
|
Oversigt over spørgsmål
stillet efter afgivelse af betænkning over L 102
Spm.nr. | Titel | 101 | Spm. om, at personer med bopæl i
Danmark uden den offentlige rejsesygesikring vil være stillet
dårligere ved ophold i Grønland end ved ophold i et
andet nordisk land, og om ministeren vil tage kontakt til
Grønland med henblik på en eventuel drøftelse
af dette, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 102 | Spm. om en redegørelse for
ministerens overvejelser om, at det gule sundhedskort fortsat skal
kunne anvendes som offentlig rejsesygesikring ved rejser inden for
rigsfællesskabet og i de nordiske lande, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 103 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
danske statsborgere, der bliver syge under rejse el.lign. i Norge,
Sverige og Island, fremover kan risikere at skulle betale for
behandling, mens norske, svenske og islandske statsborgere, der
bliver syge under rejse i Danmark, ikke vil skulle betale for
behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 104 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre,
hvis det er danske borgere, der bliver afvist, jf. artiklen
»Europæere med det blå kort bliver afvist
på sygehuse«, der blev bragt i Jyllands-Posten 11/1-14,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 105 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/1-14 fra Forsikring & Pension, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 106 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/1-14 fra Danske Regioner, til ministeren for sundhed og
forebyggelse |
|