Fremsat den 17. december 2013 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Ophævelse af den offentlige
rejsesygesikring)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer:
1. Kapitel
50 ophæves.
2. Overskriften før § 260
ophæves.
3. § 260 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2014.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for ophold i udlandet, der påbegyndes
inden lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | 1 | Indledning | 2 | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1 | Gældende ret | | | 2.1.1 | Den offentlige rejsesygesikring | | | 2.1.2 | Andre sikringsordninger | | | | 2.1.2.1 | EU-regler om koordinering af sociale
sikringsordninger | | | | 2.1.2.2 | Tilskud til varer og tjenesteydelser, der
købes i et andet EU-/EØS-land og Schweiz | | | | 2.1.2.3 | Nordisk Konvention om Social Sikring | | | | 2.1.2.4 | Lovgivningen på Færøerne
og i Grønland | | | 2.1.3 | Finansiering og sammenhæng mellem
ordningerne | | 2.2 | Ministeriets overvejelser | | 2.3 | Informationskampagne | 3 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1 | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | 3.2 | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 4 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5 | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6 | Miljømæssige
konsekvenser | 7 | Forholdet til EU-retten | 8 | Hørte myndigheder og
organisationer | 9 | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget ophæves den offentlige
rejsesygesikring, der dækker visse udgifter til
sygehjælp til personer under midlertidigt ophold i
EU-/EØS-lande, Schweiz, enkelte småstater (Andorra,
Isle of Man, Kanaløerne, Monaco, San Marino, Vatikanstaten)
og Færøerne og Grønland. Lovforslaget
udmønter dele af finanslovsaftalen 2014 indgået mellem
regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti.
Forslaget indebærer, at offentlig
dækning af dansk sygesikrede personers udgifter til
sygehjælp under ferie- eller studieophold i et andet
EU-/EØS-land fremover primært sker efter EU-rettens
regler om koordinering af sociale sikringsordninger (det blå
EU-sygesikringskort). Derudover gælder også en
række andre regler, der kan sikre offentlig dækning for
dansk sikredes udgifter til sygehjælp i udlandet.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
finder, at de EU-/EØS-retlige regler om koordinering af de
sociale sikringsordninger på tværs af
landegrænser i EU-/EØS-lande giver en rimelig og
tilstrækkelig sygesikring til personer, der
gennemfører ferie- eller studierejser inden for
EU-/EØS. Udover den fælleseuropæiske
dækning har borgerne mulighed for at tegne en privat
rejseforsikring, på samme måde som borgerne allerede
gør ved rejser til lande uden for EU-/EØS og
Schweiz.
Den offentlige dækning vil med forslaget
svare til den, som sikrede i andre EU-/EØS-lande og Schweiz
har, f.eks. Sverige og England.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
2.1.1. Den
offentlige rejsesygesikring
Sundhedslovens kapitel 50 om den offentlige
rejsesygesikring (det gule sundhedskort) fastsætter rammen
for den offentlige rejsesygesikring. Det fremgår af
§ 167, stk. 1, at regionsrådet kan yde tilskud
til sygehjælp m.v. til personer under midlertidigt ophold i
udlandet, på Færøerne og i Grønland efter
nærmere regler, der fastsættes af ministeren for
sundhed og forebyggelse. Bemyndigelsen er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige
rejsesygesikring, som senere ændret ved bekendtgørelse
nr. 749 af 24. juni 2013 om ændring af bekendtgørelse
om den offentlige rejsesygesikring.
Det fremgår af bekendtgørelsen,
at den offentlige rejsesygesikring omfatter dækning af
udgifter i forbindelse med akut opstået sygdom,
ulykkestilfælde eller dødsfald, der indtræder
under den første måned af dansk sikredes ferie- eller
studierejse i andre EU-/EØS-lande, i Schweiz og enkelte
småstater samt på Færøerne og
Grønland.
Ordningen omfatter alle udgifter til
læge- og hospitalsbehandling og udgifter til
lægeordineret medicin.
Adgangen til dækning er ikke betinget
af, at behandlingen udføres på en offentlig klinik.
Udgifter til behandling på privathospitaler dækkes dog
normalt alene svarende til almindelig sygehusklasse (dvs. 2-sengs
stue) i det pågældende land.
Den offentlige rejsesygesikring dækker
endvidere hjemtransport af dansk sikrede, der er afgået ved
døden i et andet EU-/EØS-land, Schweiz og enkelte
småstater samt Færøerne og Grønland under
den første måned af ferie- eller studierejsen.
Den offentlige rejsesygesikring dækker
imidlertid ikke udgifter til lægeordineret hjemtransport,
bortset fra hjemtransport fra Færøerne og
Grønland.
Regionsrådene er ansvarlige for og
afholder udgifterne til ordningen.
Ordningen administreres for
regionsrådene af SOS International, der også driver en
døgnbemandet alarmcentral, hvortil borgerne kan rette
telefonisk henvendelse for assistance, typisk i forbindelse med
alvorlig sygdom med hospitalsindlæggelse i udlandet.
Vilkårene for administrationsaftalen er fastlagt ved en
privatretlig kontrakt mellem parterne, som kan opsiges med 6
måneders varsel.
Sundhedslovens § 167, stk. 2,
bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om, hvorvidt
dækning efter andre sikringsordninger i henhold til
overenskomst med anden stat eller til EF-retten træder i
stedet for dækning efter den offentlige rejsesygesikring.
Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 896 af 10.
juli 2007 om den offentlige rejsesygesikring.
2.1.2. Andre
sikringsordninger
Den offentlige rejsesygesikring (det gule
sundhedskort) er ikke den eneste ordning, som sikrer patienter
dækning for udgifter til sygehjælp i et andet
EU-/EØS-land.
Den offentlige rejsesygesikring suppleres
efter gældende ret af en række andre regelsæt,
der ligeledes kan sikre offentlig dækning for dansk
sygesikredes udgifter til sygehjælp ved ferierejse,
studierejse eller andet midlertidigt ophold i et andet
EU-/EØS-land, Schweiz, Færøerne og
Grønland:
? EU-regler om
koordinering af sociale sikringsordninger (det blå
EU-sygesikringskort),
? EU-rettens indre
markeds-regler om varers og tjenesteydelsers fri
bevægelighed, herunder reglerne i
patientmobilitetsdirektivet, der trådte i kraft den 25.
oktober 2013 og forventes gennemført i dansk ret ved
lovforslag L 33, jf. afsnit 2.1.2.2,
? Nordisk
Konvention om Social Sikring, og
? Lovgivningen
på Færøerne og i Grønland
Hertil kommer muligheden for dækning ved
tegning af en privat rejseforsikring. Privat rejseforsikring er i
øvrigt den eneste dækningsmulighed ved rejser, der
ikke er omfattet af de nævnte regelsæt, f.eks. rejser
uden for EU-/EØS.
2.1.2.1.
EU-regler om koordinering af sociale sikringsordninger
I Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger er der til støtte for den fri
bevægelighed mellem EU-/EØS-lande fastsat regler om
koordinering af EU-/EØS-landenes offentlige
sundhedsordninger i situationer, hvor personer tilknyttet et
EU-/EØS-lands sikringsordning, rejser mellem
EU-/EØS-lande (det blå EU-sygesikringskort).
Vejledning af 14. juni 2010 om koordinering af sundhedsydelser og
visse sociale ydelser for borgere, der rejser mellem EU-landene
(Del III), uddyber reglerne.
Retten til sygehjælp efter forordningens
koordineringsregler dokumenteres ved et blåt
EU-sygesikringskort. I 2012 havde 34 % af den danske befolkning et
blåt EU-sygesikringskort.
Personer, der i henhold til disse regler er
dansk sikrede, har under midlertidigt ophold i et andet
EU-/EØS-land eller Schweiz ret til den sygehjælp, som
bliver medicinsk nødvendig under opholdet, idet der tages
hensyn til opholdets længde og sygehjælpens karakter,
dvs. behovsbestemt sygehjælp.
Ved »midlertidigt ophold« i
relation til forordningen forstås efter fast praksis ophold
af indtil 1 års varighed, f.eks. ferie, studierejse,
studieophold eller erhvervsrejser.
Sygehjælp gives på samme
vilkår som til borgere, der er offentligt (lovpligtigt)
sygeforsikret i opholdslandet. Det betyder, at man skal betale (en
del af) udgifterne til behandlingen selv, hvis borgerne i
opholdslandet i en tilsvarende situation skulle betale.
Sygehjælp på private hospitaler er alene dækket,
i det omfang et privathospital er omfattet af en aftale med den
offentlige sygeforsikring i opholdslandet.
Efter EU-koordineringsreglerne skelnes der
ikke mellem bestående lidelser og akut opstået sygdom.
Behandling for kroniske sygdomme samt fødsel og behandling
af gravide, som det efter en medicinsk vurdering er
nødvendigt at gennemføre under ophold i et andet
EU-/EØS-land eller Schweiz, dækkes af det blå
EU-sygesikringskort.
Retten til behovsbestemt sygehjælp
indebærer imidlertid ikke, at man kan udskyde en
nødvendig behandling og tage til udlandet med det
formål at få behandling. Behovet for behandlingen skal
opstå under det midlertidige ophold.
Udgifter til sygehjælp i udlandet efter
EU-rettens koordineringsregler afholdes af staten. I praksis sendes
regningerne mellem landene via medlemslandenes centrale
forbindelsesorganer. Det danske forbindelsesorgan er
Patientombuddet, som således afregner udgifter til behandling
af dansk sikrede udført i andre EU-/EØS-lande eller
Schweiz.
EU-rettens koordineringsregler omfatter ikke
grænseoverskridende hjemtransport ved sygdom eller
ulykkestilfælde, bortset fra særlige regler om
arbejdsskader.
Forordningen dækker heller ikke
hjemtransport i tilfælde af død.
Tredjelandsborgere, der er sikret i Danmark,
er i mange tilfælde ikke omfattet af EU-rettens
koordineringsregler, bortset fra ved rejser i andre nordiske lande,
jf. Nordisk Konvention om Social Sikring.
Som eksempel på brug af det blå
EU-sygesikringskort kan nævnes følgende:
Hr. Olsen får blindtarmsbetændelse
og får behov for sygehjælp under ferie i Spanien. Hr.
Olsen har adgang til sundhedspersoner i Spanien, der er omfattet af
en aftale med den spanske offentlige sygesikring, samt til
offentlige hospitaler. Udgifterne til sygehjælpen i Spanien
afregnes direkte mellem de spanske og danske myndigheder, når
patienten med det blå EU-sygesikringskort kan dokumentere at
være dansk sikret. Hr. Olsen skal alene betale en eventuel
egenbetaling for behandlingen og ved f.eks. køb af medicin
på samme vilkår som spanske offentligt sygesikrede.
Har hr. Olsen ikke vist kortet til hospitalet
og er han derfor afkrævet fuld betaling, kan hr. Olsen
efterfølgende rette henvendelse til sin danske hjemkommune
og anmode om hjælp til at indhente refusion svarende til den
offentlige dækning i Spanien.
2.1.2.2.
Tilskud til varer og tjenesteydelser, der købes i et andet
EU-/EØS-land
TEUFs artikel 56 fastsætter regler om
varer og tjenesteydelsers fri bevægelighed (EU-rettens indre
marked regler), som EU-domstolen ved flere lejligheder har
fortolket. Der er fastsat nærmere regler i
bekendtgørelse nr. 1098 af 19. november 2008 om adgang til
tilskud efter sundhedsloven til varer og tjenesteydelser, der er
købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land
(ydelsesbekendtgørelsen).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser
(patientmobilitetsdirektivet) udfolder traktatens principper og
domstolens praksis og skaber en fælles ramme om patienters
adgang til behandling i andre EU-/EØS-lande. Direktivet
trådte i kraft den 25. oktober 2013.
Med henblik på at gennemføre de
dele af direktivet, der ikke allerede i dag er en del af dansk ret,
har ministeren for sundhed og forebyggelse den 3. oktober 2013
fremsat L33 - forslag til lov om ændring af sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Forslaget er fortsat under behandling i Folketinget, men forventes
at kunne træde i kraft pr. 1. januar 2014.
I medfør af implementeringen forventes
det, at omfanget af sundhedsydelser i et andet EU-/EØS-land,
der kan opnås tilskud til, udvides. Således vil dansk
sikrede have adgang til refusion for udgifter til et bredt spektrum
af sundhedslovens ydelser, der er modtaget i et andet
EU-/EØS-land. Herunder også adgang til hel eller
delvis refusion for udgifter til lægemidler.
Der er også adgang til refusion af
udgifter til sygehusbehandling, der søges i et andet
EU-/EØS-land. I nogle tilfælde betinges
refusionsadgangen af en forhåndsgodkendelse fra regionens
side, hvilket dog ikke omfatter akut sygehusbehandling.
Dansk sikrede skal efter disse regler selv
betale for ydelsen og kan derefter søge refusion hos enten
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen. Der kan kun
refunderes udgifter til samme eller lignende behandling/ydelse, som
patienten ville være blevet tilbudt i Danmark. Refusionen
udgør det beløb, der svarer til, hvad samme eller
lignende behandling koster i det offentlige sundhedsvæsen her
i landet.
Reglerne om tilskud til varer og
tjenesteydelser, herunder regler med afsæt i
patientmobilitetsdirektivet, anvendes i praksis primært i de
tilfælde, hvor dansk sikrede tager til et andet EU-land med
det direkte formål at søge en sundhedsydelse i landet
og altså ikke i den situation, hvor man under en ferierejse
får behov for sygehjælp.
2.1.2.3.
Nordisk Konvention om Social Sikring
Den 18. august 2003 blev en nordisk konvention
om social sikring undertegnet, jf. bekendtgørelse nr. 40 af
10. december 2004 om Nordisk konvention af 18. august 2003 med
Finland, Island, Norge og Sverige om social sikring.
Konventionen indebærer bl.a., at de
EU-retlige koordineringsregler udvides til også at
gælde for tredjelandeborgere, der rejser mellem de nordiske
lande. En tyrkisk borger, der er sygesikret i Danmark, har derfor
også ret til medicinsk nødvendig behandling under
ophold i f.eks. Norge.
Endvidere sikrer konventionen alle dansk
sikrede patienter dækning for merudgifter ved
lægeordineret hjemtransport fra et andet nordisk land i
tilfælde af sygdom under ophold i et andet nordisk land.
Der er mellem de nordiske lande en aftale om
ikke at gennemføre mellemstatslig afregning af udgifter til
sygehjælp. Det er således behandlingslandet, der
afholder udgifter til sygehjælp og hjemtransport.
2.1.2.4.
Lovgivningen på Færøerne og i
Grønland
Ved ophold på Færøerne
eller i Grønland er personer med bopæl i Danmark
sikret adgang til akut sygehjælp efter færøsk
eller grønlandsk lovgivning. For Færøerne
henvises til lov nr. 316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet
på Færøerne. På Grønland
gælder hjemmestyrets landstingsforordning nr. 15 af 6.
november 1997 om sundhedsvæsenets ydelser og den
tilhørende grønlandske bekendtgørelse nr. 17
af 13. september 2006 om sundhedsvæsenets ydelser til
personer med bopæl på Færøerne eller i
Danmark under midlertidigt ophold i Grønland.
2.1.3.
Finansiering og sammenhæng mellem ordningerne
Regionsrådene afholder udgifterne til
den offentlige rejsesygesikring, herunder udgiften til, at SOS
International administrerer ordningen. Den offentlige
rejsesygesikring behandlede i 2012 i alt ca. 51.000 anmeldte skader
(inkl. medicinsk forhåndstilsagn). Der er overvejende tale om
behandling uden sygehusindlæggelse.
Staten afholder udgifterne til sygehjælp
i udlandet efter EU-rettens koordineringsregler (det blå
EU-sygesikringskort).
Udgifter til tilskud til varer og
tjenesteydelser, der købes i et andet EU-/EØS-land
efter EU-rettens indre marked regler, afholdes af
regionsrådene eller kommunalbestyrelserne.
Udgifterne til sygehjælp m.v. efter
Nordisk Konvention om Social Sikring samt efter færøsk
og grønlandsk lovgivning afholdes af behandlingslandet.
Dansk sikrede, der har ret til refusion efter
den offentlige rejsesygesikring, EU-rettens koordineringsregler
eller reglerne om tilskud til varer og tjenesteydelser,
der købes i et andet EU-/EØS-land, kan selv
vælge, hvilken ordning borgerne ønsker at anvende.
Typisk søges dækning for
læge- og hospitalsudgifter og medicin til akutbehandling
under den offentlige rejsesygesikring, der som hovedregel yder
bedre dækning end dækningen ved det blå
EU-sygesikringskort, idet den offentlige rejsesygesikring som
nævnt dækker alle private behandlingssteder og den
fulde behandlingsudgift.
EU-rettens koordineringsregler (det blå
EU-sygesikringskort) dækker ikke kun akut opstået
sygdom, men det lidt bredere begreb »medicinsk
nødvendig behandling«. Til gengæld risikerer den
dansk sikrede så en egenbetaling, hvis dette er et
vilkår i behandlingslandet.
Som nævnt ovenfor anvendes reglerne om
tilskud til varer og tjenesteydelser primært i de
tilfælde, hvor dansk sikrede tager til et andet EU-land med
det direkte formål at søge en sundhedsydelse i landet.
Den sikrede skal også selv betale for behandlingen i udlandet
og kan efterfølgende søge refusion hos enten
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen.
2.2.
Ministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 2.1.2, har
danske turister, som rejser inden for EU-/EØS-landene m.v.,
mulighed for at få dækket udgifter til sygehjælp
under det midlertidige ophold gennem flere offentlige
ordninger.
Den offentlige rejsesygesikringsordning (det
gule sundhedskort) er særlig for Danmark, og der findes
således ikke tilsvarende ordninger i andre sammenlignelige
lande som f.eks. Sverige og England.
Det er ministeriets holdning, at det blå
EU-kort m.v. sikrer borgerne en rimelig offentlig
dækning.
På den baggrund foreslås at
ophæve den offentlige rejsesygesikring.
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft pr. 1. august 2014. Hermed får borgerne mulighed for at
indrette sig på ophævelsen, og regionsrådene kan
inden den 1. februar 2014 opsige administrationsaftalen med SOS
International pr. 1. august 2014 med 6 måneders varsel.
Uden den offentlige rejsesygesikring vil dansk
sikrede fortsat kunne få offentlig dækning af udgifter
til »behovsbestemt sygehjælp« i et andet
EU-/EØS-land og Schweiz efter EU-rettens koordineringsregler
(det blå EU-sygesikringskort). Det blå kort
dækker bredere end adgangen til akut sygehjælp efter
den offentlige rejsesygesikring. Endvidere omfatter
EU-koordineringsreglerne også ferie- og studierejser af
længere varighed end én måned.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2.1.
skelner EU-rettens koordineringsregler ikke mellem bestående
lidelser og akut opstået sygdom. Behandling for kroniske
sygdomme samt fødsel og behandling af gravide, som det efter
en medicinsk vurdering er nødvendig at gennemføre
under ophold i et andet EU-/EØS-land eller Schweiz,
dækkes af det blå EU-sygesikringskort, når
behovet for behandling opstår under det midlertidige
ophold.
Hertil kommer offentlig dækning af
udgifter til akut sygehjælp under ophold på
Færøerne og Grønland på samme
vilkår som færøsk hhv. grønlandsk
sikrede.
For de dansk sikrede vil afskaffelsen af den
offentlige rejsesygesikring i nogle tilfælde kunne
indebære en egenbetaling, hvis det er et vilkår for
offentlig sikring i behandlingslandet. Endvidere afskæres
dansk sikrede for dækning af udgifter til behandling på
private klinikker, der ikke har en aftale med den offentlige
sygesikringsordning i behandlingslandet.
I de tilfælde, hvor det blå
EU-sygesikringskort ikke kan anvendes, kan dansk sikrede under
visse betingelser efter reglerne om tilskud til varer og
tjenesteydelser selv betale udgifterne til behandling i udlandet og
efterfølgende søge udgifterne refunderet svarende til
det danske tilskud. Er behandlingen dyrere i udlandet end
herhjemme, vil patienten således fortsat have en
egenbetaling.
Med ophævelsen af den offentlige
rejsesygesikring bortfalder dækningen af udgifter til
hjemtransport af dansk sikrede, der er afgået ved
døden i et andet EU-/EØS-land, Schweiz og enkelte
småstater samt Færøerne og Grønland, samt
lægeordineret hjemtransport fra Færøerne og
Grønland af syge eller tilskadekomne dansk sikrede.
Det forventes, at sygehjælp i stigende
grad vil blive ydet på baggrund af de EU-retlige
koordineringsregler (det blå EU-sygesikringskort), hvilket
betyder, at disse udgifter flyttes fra regionsrådene til
staten.
Pr. 1. januar 2008 blev den offentlige
rejsesygesikring ændret, således at det geografiske
dækningsområde blev mindre og ordningen ikke
længere omfattede lægeligt ordineret hjemtransport. Som
følge heraf er dansk sikrede allerede nu opmærksomme
på, at der kan være behov for at tegne en privat
rejseforsikring. Det samme gælder i øvrigt også
allerede i dag ved ferie- eller studierejser uden for
EU-/EØS-lande m.v. samt for længerevarende rejser og
rejser med andre formål.
Også uden den offentlige sygesikring vil
dansk sikrede, der rejser inden for EU-/EØS-landene,
Schweiz, Færøerne og Grønland være
markant bedre dækket end dansk sikrede, der rejser uden for
disse lande. For at sikre sig yderligere kan der, som tidligere
nævnt, tegnes en privat rejseforsikring.
Det kan særligt være relevant for
de borgere, der ikke er dækket af EU-rettens
koordineringsregler, typisk tredjelande borgere, eller hvis man
ønsker en bedre og bredere dækning f.eks. for
egenbetaling, behandling på private klinikker og
hjemtransport i tilfælde af sygdom eller dødsfald.
De nærmere udgifter forbundet med
private rejseforsikring er ikke afklaret, men forventes at
udgøre en begrænset merudgift for den enkelte
borger.
En rejseforsikring som dækker
sygehjælp og hjemtransport for rejser uden for
EU-/EØS-lande anslås i dag at koste mellem 300 - 2.400
kr. årligt, afhængig formentlig af den sikredes og
husstandens øvrige forsikringsforhold og
dækningsomfang. Rejseforsikring kan også være
inkluderet under et kreditkort.
Borgerne vil med ophævelsen ikke
længere have mulighed for at kontakte en offentligt
finansieret døgnbemandet alarmcentral for assistance vedr.
rejsesygesikring. Forsikringsbranchen har oplyst, at der er en
alarmcentral tilknyttet de private rejseforsikringer.
2.3.
Informationskampagne
Der planlægges en omfattende offentlig
informationskampagne for at sikre borgerne grundig information om
ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring og
konsekvenserne heraf, herunder hvilke andre
dækningsordninger, der findes, og hvorledes borgerne kan
forberede sig inden afrejse, f.eks. at dansk sikrede bør
anskaffe sig det blå EU-sygesikringsskort.
Ligeledes kan der informeres om, at der kan
tegnes en privat rejseforsikring, hvis man vil sikre sig bredere
dækning.
Ved ændringen af den offentlige
rejsesygesikring pr. 1. januar 2008, hvor det geografiske
dækningsområde blev indskrænket, og
dækningen af udgifter til hjemtransport blev
indskrænket betragteligt, blev borgerne gennem omfattende
informationskampagner, dels initieret af Danske Regioner og det
daværende Indenrigs- og Sundhedsministeriet informeret om
ændringerne der efter en medicinsk vurdering er
nødvendigt at gennemføre under ophold i et andet
EU-/EØS-land eller Schweiz, dækkes af det blå
EU-sygesikringskort, når behovet for behandling opstår
under det midlertidige ophold. Informationskampagnen gav borgerne
mulighed for at tilpasse sig den ændrede dækning.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Ved en ophævelse af rejsesygesikringen
bortfalder regionsrådenes udgifter hertil, der for 2012 var
ca. 152 mio. kr.
Størrelsen af den offentlige besparelse
ved ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring
afhænger imidlertid af en række ukendte faktorer vedr.
bl.a. markedets forsikringsprodukter, herunder pris, dækning
samt betingelser vedr. f.eks. dækning som supplement til det
blå EU-sygesikringskort m.v.
Besparelsen for det offentlige ved
ophævelse af ordningen vurderes således at ligge i et
spænd fra et konservativt skøn, hvor al
sygehjælp ved ferie- og studierejse i stedet dækkes
efter det blå EU-sygesikringskort, til et øvre
skøn, hvor anslået 60 pct. af sygehjælpen i
stedet dækkes af en privat rejseforsikring.
På den baggrund vurderes det, at
ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring vil give
offentlige mindreudgifter i størrelsesordenen 80 mio. kr.
årligt fra og med 2015.
I 2014 forventes ophævelsen af den
offentlige rejsesygesikring at føre til offentlige
merudgifter på ca. 12,5 mio. kr. Det skyldes engangsudgifter
til udstedelse af nye sundhedskort til alle borgere, da oplysninger
om den offentlige rejsesygesikring findes på bagsiden af det
nuværende gule sundhedskort. Derudover skal der
iværksættes en informationskampagne til borgerne.
3.2.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Vurderingen af de administrative konsekvenser
afhænger af flere elementer:
Der er mulighed for at bestille det blå
EU-sygesikringskort ved selvbetjening over nettet på
borger.dk. Der må imidlertid fortsat påregnes et vist
merarbejde for kommunalbestyrelserne i forbindelse med udstedelse
af blå EU-sygesikringskort til det stigende antal borgere,
som må forventes at ønske at sikre sig efter
EU-rettens koordineringsregler, idet ikke alle borgere anvender
automatisk bestilling af kortet.
Selvom flere borgere vil søge
vejledning og rådgivning i kommunerne om EU-reglerne, vil
afskaffelsen af den offentlige rejsesygesikring samtidig betyde, at
kommunerne ikke længere skal rådgive om den offentlige
rejsesygesikring, eller om sammenhængen mellem de to
regelsæt.
Det forventes endvidere, at forslaget vil
medføre øget merarbejde i staten i forbindelse med
modtagelse, kontrol og betaling af væsentligt flere regninger
og ansøgninger om refusion efter EU-rettens
koordineringsregler (det blå EU-sygesikringskort).
Hertil kommer i staten en større opgave
for at yde vejledning og rådgivning af borgerne, dels
generelt om dækningen ved brug af EU-sygesikringskortet, men
også i et vist omfang ved »her og nu«
rådgivning til borgere, der er blevet syge i udlandet.
Det nærmere omfang af merarbejdet for
kommunalbestyrelser og stat som følge af den forventede
øgede udstedelse og anvendelse af det blå
EU-sygesikringskort og anvendelse af EU's indre markedsregler,
herunder ydelsesbekendtgørelsen, afhænger af, hvordan
borgeren og forsikringsbranchen indretter sig på
ophævelsen.
Samlet set vurderes forslagets administrative
konsekvenser for kommunalbestyrelserne at være
ubetydelige.
Forslagets væsentligste administrative
konsekvenser forventes for staten.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Med lovforslaget kan der forventes at
opstå et nyt marked for forsikringsselskaberne, hvorfor
forslaget kan medføre en stigende omsætning og dermed
også en stigende skadesagsbehandling for
forsikringsselskaberne.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører, at borgerne
formentlig i højere grad vil benytte sig af adgangen til
refusion af udgifter til sygehjælp efter EU-rettens
koordineringsregler (det blå EU-sygesikringskort) og regler
baseret på EU's indre markedsregler, herunder
ydelsesbekendtgørelsen.
I medfør heraf kan der i visse
tilfælde være en egenbetaling for borgerne og som
følge heraf også mindre administrative
konsekvenser.
Endvidere må det forventes, at borgerne
i øget omfang vil tegne privat rejseforsikring for bl.a. de
udgifter til f.eks. egenbetaling, som det blå
EU-sygesikringskort ikke dækker - i det omfang de ikke
allerede har tegnet en sådan privat rejseforsikring, hvilket
endvidere indebærer mindre administrative konsekvenser.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Ophævelse af rejsesygesikringen
vedrører ikke i sig selv EU-retten, men forventes at
føre til en øget anvendelse af reglerne i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Herudover
gælder regler baseret på EU's indre markedsregler,
herunder Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU af
9. marts 2011 om patientrettigheder ved grænseoverskridende
sundhedsydelser. Der henvises til beskrivelsen af gældende
ret i afsnit 2.1.2.1. og 2.1.2.2.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 29. november 2013 til den 9. december 2013 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Dansk
Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Ortopædisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De
Offentlige Tandlæger, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen for
Evnesvage (LEV), Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Patientombuddet, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen, Statens
Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen
»danmark«, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre
Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen og
Ældresagen.
Endvidere har Danmarks Rejsebureau Forening
bidraget til høringen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Det samlede offentlige provenu
skønnes at udgøre 80 mio. kr. årligt fra og med
2015, men afhænger af en række faktorer. | I 2014 forventes det offentlige at have
merudgifter for 12,5 mio kr. til engangsudgifter som følge
af ophævelsen. | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Forslaget har positive administrative
konsekvenser for regionsrådene, der ikke længere er
ansvarlige for administrationen af den offentlige
rejsesygesikring. | Staten vil få øgede
administrative byrder og kommunalbestyrelserne kan få
øgede administrative byrder. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget kan medføre et nyt
marked og øget omsætning for rejseforsikringer. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget kan medføre et nyt
marked og øget sagsbehandling i
rejseforsikringsbrancen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen. | Forslaget medfører, at nogle borgere
i nogle situationer skal lægge ud for en behandling modtaget
i udlandet og evt. afholde en egenbetaling, medmindre de er
dækket af en privat rejseforsikring. Det forventes, at borgerne i højere
grad vil anskaffe det blå EU-sygesikringskort og tegne privat
rejseforsikring. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget skal ses i lyset af de
gældende EU-retlige regler om koordinering af sociale
sikringsordninger, der sikrer en vis offentlig dækning af
udgifter til borgernes sygebehandling under ophold i et andet
EU-/EØS-land og Schweiz samt gældende EU-retlige inde
markedsregler (Traktatens artikel 56 og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de
sociale sikringsordninger samt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder ved
grænseoverskridende sundhedsydelser) | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr.
1.
Forslaget indebærer, at kapitel 50 i
sundhedsloven ophæves.
Det betyder, at bestemmelsen i sundhedslovens
§ 167 ophæves. Det fremgår af bestemmelsen,
at regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. til
personer under midlertidigt ophold i udlandet, på
Færøerne og i Grønland efter nærmere
regler, der fastsættes af ministeren for sundhed og
forebyggelse.
Ligeledes ophæves stk. 2, hvorefter ministeren for sundhed
og forebyggelse fastsætter regler om, i hvilket omfang
ydelser i henhold til overenskomst med en anden stat eller til
EF-retten træder i stedet for ydelser efter stk.1.
Bestemmelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige
rejsesygesikring, som samtidig bortfalder.
Forslaget indebærer, at dansk
sygesikrede, der inden for den første måned bliver
akut syge eller kommer ud for et ulykkestilfælde under ferie-
eller studierejser i andre EU-/EØS-lande, i Schweiz og
enkelte småstater samt på Færøerne og
Grønland, ikke længere kan få dækket alle
udgifter til læge- og hospitalsbehandling og udgifter til
lægeordineret medicin m.m. efter den offentlige
rejsesygesikring.
Dansk sikrede har fortsat ret til offentlig
dækning af udgifter til »behovsbestemt
sygehjælp« under midlertidigt ophold i et andet
EU-/EØS-land og Schweiz efter EU-rettens
koordineringsregler.
Det betyder som nævnt i afsnit 2.1.2.1.
, at dansk sikrede under midlertidigt ophold i et andet
EU-/EØS-land eller Schweiz har ret til den sygehjælp,
som bliver medicinsk nødvendig under opholdet, idet der
tages hensyn til opholdets længde og sygehjælpens
karakter.
Denne ret dokumenteres ved et blåt
EU-sygesikringskort.
Ved »midlertidigt ophold« i
relation til forordningen forstås efter fast praksis ophold
af indtil 1 års varighed, f.eks. ferie, studieophold eller
erhvervsrejser.
Sygehjælp gives på samme
vilkår som til borgere, der er offentligt (lovpligtigt)
sygeforsikret i opholdslandet. Det betyder, at man skal betale (en
del af) udgifterne til behandlingen selv, hvis borgerne i
opholdslandet i en tilsvarende situation skulle betale.
Sygehjælp på private hospitaler er alene dækket,
i det omfang et privathospital er omfattet af en aftale med den
offentlige sygeforsikring i opholdslandet.
Udgifter til sygehjælp i udlandet efter
EU-rettens koordineringsregler dækkes af staten. I praksis
sendes regningerne mellem landene via centrale forbindelsesorganer.
Det danske forbindelsesorgan er Patientombuddet.
Endvidere har dansk sikrede mulighed for
dækning efter EU's indre markedsregler, herunder
ydelsesbekendtgørelsen, samt efter Nordisk Konvention om
Social Sikring samt efter færøsk og grønlandsk
lovgivning til akut sygehjælp under ophold på
Færøerne og Grønland på samme
vilkår som færøsk hhv. grønlandsk
sikrede.
Hertil kommer muligheden for at borgerne kan
tegne privat rejseforsikring, som det også gælder ved
rejser, der ikke er ferie- eller studierejse, samt rejser uden for
EU-/EØS-landene, Schweiz, enkelte småstater og
Færøerne og Grønland.
Til nr. 2
og nr. 3.
Som en konsekvens af, at den offentlige
rejsesygesikring ophæves, er der ikke længere brug for
en hjemmel for regionernes udbetaling af dækning efter
ordningen. Derfor foreslås udbetalingshjemlen ophævet
og som konsekvens heraf ophæves også den
tilhørende kapiteloverskrift.
§ 2
Til nr.
1.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. august 2014.
I stk. 2
foreslås en overgangsordning, således at de hidtidige
regler i kapitel 50 og bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli
2007 om den offentlige rejsesygesikring samt § 260
forbliver i kraft for rejser, der påbegyndes senest den 31.
juli 2014.
Det indebærer, at sikrede, der får
behov for sygehjælp m.v. ved ferie- og studierejser, der
påbegyndes senest den 31. juli 2014, under rejsens
første 4 uger fortsat kan benytte SOS Internationals
døgnservice og også efter hjemkomsten efter den 1.
august 2014 kan søge dækning efter reglerne om
offentlig rejsesygesikring.
Det bemærkes, at Danske Regioner har
overenskomst med SOS International om administration af
rejsesygesikringen. Overenskomsten kan opsiges med en frist
på 6 måneder, og det forventes, at den samlede
overenskomst opsiges pr. 1. februar 2014 med virkning fra
lovforslagets ikrafttræden den 1. august 2014, dog med en
udfasningsperiode, hvor SOS International afslutter anmeldte
sager.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | Kapitel 50 | | 1. Kapitel 50 ophæves. | | | | Den offentlige
rejsesygesikring | | | | | | § 167.
Regionsrådet kan yde tilskud til sygehjælp m.v. til
personer under midlertidigt ophold i udlandet, på
Færøerne og i Grønland efter nærmere
regler, der fastsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren. | | | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, i
hvilket omfang ydelser i henhold til overenskomst med en anden stat
eller til EF-retten træder i stedet for ydelser efter
stk. 1. | | | | | | Den offentlige
rejsesygesikring | | 2. Overskriften før § 260
ophæves. | | | | § 260.
Regionerne afholder udgifter til den offentlige rejsesygesikring
efter § 167. | | 3. § 260 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk.1. Loven
træder i kraft den 1. august 2014. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ophold i udlandet, der
påbegyndes inden lovens ikrafttræden. |
|