Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 15. januar 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Ministeren for sundhed og forebyggelse
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2013 og var til 1. behandling den 19. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelse af
betænkningen, til lovforslaget behandles 2. gang af
Folketinget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 29. november 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 164. Den 17.
december 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig borgerhenvendelse.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 100
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
11 af udvalgets spørgsmål og
ministeren for sundhed og forebyggelses svar er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Flertallet lægger vægt
på, at afviklingen af en særlig dansk rejsesygesikring
indgår i sammenhæng med finanslovaftalen for 2014, som
indeholder markante forbedringer på
velfærdsområdet, herunder en særlig indsats for
at nedbringe tvang i psykiatrien, bedre hjemmehjælp i
kommunerne, midler til etablering af et partikelkræftcenter
til behandling af bl.a. kræftramte børn samt
fremrykning af allerede vedtagne skatte- og afgiftslettelser.
Regeringspartierne, Venstre og Det
Konservative Folkeparti lægger vægt på, at det
blå EU-sygesikringskort sikrer danskere, som rejser inden for
EU, adgang til de samme sundhedsydelser, som borgerne i det land,
man rejser til. Det skal fremhæves særskilt, at det
europæiske sygesikringskort - i modsætning til
rejsesygesikringen, som nu afskaffes - også dækker
sundhedsydelser, som måtte følge af kronisk sygdom.
Det blå EU-sygesikringskort dækker medicinsk
nødvendig behandling, uden der er noget krav om
forhåndsvurdering. Hermed opnår personer med kroniske
sygdomme og sjældne diagnoser og handicappede personer samme
dækning som alle andre.
Regeringspartierne, Venstre og Det
Konservative Folkeparti noterer sig i øvrigt
forsikringsbranchens tilkendegivelse af, at det ikke er dyrere for
f.eks. personer med kroniske sygdomme at tegne en rejseforsikring
end for andre. Der foretages en individuel lægelig vurdering
af bl.a. personer med kroniske sygdomme forud for en rejse, og
denne vurdering kan føre til forbehold i
dækningen.
Regeringspartierne, Venstre og Det
Konservative Folkeparti ønsker at understrege, at rejsende
inden for EU, som opsøger lægehjælp, udelukkende
risikerer en egenbetaling i det omfang, det følger af de
lokale regler og på linje med landets egne borgere. Hvis man
som rejsende ønsker at sikre sig yderligere, er der mulighed
for at tegne en almindelig rejseforsikring, som mange kender fra
rejser til lande uden for EU. Lovforslaget ændrer ikke
på adgangen til og betaling for sundhedsydelser i
Danmark.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
gør opmærksom på, at danskerne siden 1971 har
haft en sygesikringsordning, der samtidig sikrede, at man havde en
rejsesygeforsikring i en del af vore nærtliggende lande samt
i EU.
Dansk Folkeparti ser derfor med bekymring
på endnu en EU-lov, der ved implementering forringer
danskernes rettigheder, når de foretager en
udenlandsrejse.
Det vil for den almindelige dansker betyde
en større udgift, når man skal udenlands, og det vil
samtidig betyde, at man bliver nødt til at tegne en
rejseforsikring, uanset om man skal holde ferie i vores eget
rigsfællesskab, et af de nordiske lande eller andre lande,
hvor det gule sundhedskort tidligere har fungeret.
I svar på spørgsmål 1
svarer ministeren, at personer med bopæl i Danmark, der
rejser til Færøerne eller Grønland enten
på ferie eller studierejse, i medfør af denne lov ikke
længere vil have offentlig dækning for hjemtransport
ved sygdom. Dette synes Dansk Folkeparti er under al kritik i
forhold til, at det er en del af vores rigsfællesskab - et
rigsfællesskab, hvor man burde og skulle kunne rejse rundt
uden at have tegnet en rejseforsikring.
Det er samtidig kritisabelt, at vi i
Danmark implementerer EU-regler, der medfører ringere
forhold for danskere, mens man i Danmark tilbyder en bedre
behandling af andre EU-borgere. I svaret på
spørgsmål 53, svarer ministeren netop bl.a. »Den
danske sundhedslovgivning er mere vidtgående end EU-reglerne.
Alle personer, der opholder sig her i landet, har således ret
til akut sygehusbehandling i medfør af sundhedslovens §
80, jf. § 8 - uanset om det er personer, som ikke er
sygesikret i et andet EU-land, eller personer fra tredjelande.
Udgiften til behandlingen afholdes af regionen. De nærmere
bestemmelser herom er fastsat i § 5 i bekendtgørelse om
ret til sygehusbehandling m.v. (sygehusbekendtgørelsen).
En person, der opholder sig her i landet,
har også ret til behandling ud over akut behandling,
når det efter de foreliggende omstændigheder ikke
skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i
hjemlandet, eller personen ikke tåler at blive flyttet til et
sygehus i hjemlandet, jf. § 5, stk. 2 i
sygehusbekendtgørelsen. Regionen kan opkræve betaling
herfor, men regionen kan yde behandlingen vederlagsfrit, når
det under de foreliggende omstændigheder skønnes
rimeligt, jf. sygehusbekendtgørelsens § 5, stk.
3-4.«
Ministeren svarer flere gange, at man med
det blå EU-sygesikringskort nu vil være bedre
dækket, selvom ministeren i svar på
spørgsmål 4 bl.a. udtaler:
»For at opnå samme
dækning af (de væsentligste) ydelser omfattet af den
offentlige rejseforsikring, jf. dækning og vilkår
omfattet af bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den
offentlige rejsesygesikring med senere ændring, kan den
enkelte borger overveje sit behov for en privat rejseforsikring i
forhold til dækning af udgifter til følgende
risici:
- Hjemtransport af
en dansk sikret, der er afgået ved døden, og af en
eventuel ledsager og medrejsende børn under 16 år,
under den første måned af pågældendes
ferie- eller studierejse i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz og enkelte småstater samt Færøerne eller
Grønland.
- Evt.
egenbetaling, der ikke dækkes af det blå
EU-sygesikringskort/den færøske eller
grønlandske sundhedslovgivning. Er der en kendt risiko for
behandling vil forsikringsselskaberne typisk stille krav om
forhåndsvurdering i relation til den kendte risiko, jf. alm.
forsikringsretlige principper.
- Læge- og
hospitalsbetaling m.m. på private klinikker og private
hospitaler, hvor EU-sygesikringskortet ikke kan anvendes, eller
hvor den færøske eller grønlandske
sundhedslovgivning ikke dækker.
- Lægeligt
ordineret hjemtransport af en sikret fra Færøerne
eller Grønland på grund af sygdom eller tilskadekomst,
og af en ledsager samt medrejsende børn under 16
år.
- Ekstraudgifter
til lægeordineret hotelophold m.m.
- Dækning af
udgifter under den offentlige rejsesygesikring ved rejser til
geografiske områder, hvor EU-sygesikringskortet ikke kan
anvendes, dvs. til en række europæiske småstater,
der ikke er medlem af EU (Andorra, Isle of Man, Kanaløerne,
Monaco, San Marino, Vatikanstaten). Under ophold på Isle of
Man er danske borgere dog sikret ret til akut sygehjælp
på samme vilkår som britiske sikrede, jf. den
dansk-britiske konvention om social tryghed fra 1959.«
Dansk Folkeparti kan ikke se fordelene, men
kan i stedet se, at danskerne får en større
brugerbetaling, når de ønsker at feriere.
Dansk Folkeparti undrer sig over
ministerens svar på spørgsmål 72, 73, 74 og 75,
hvor ministeren bl.a. svarer, at refusion kun er relevant, hvis man
opholder sig i et land, hvor det er praksis, at borgerne
lægger ud for behandlingsudgiften med henblik på
refusion, eller hvis man ikke fremviser et blåt
EU-sygesikringskort. Vel vidende at mange lande ikke i dag
respekterer det blå EU-sygesikringskort og man derfor i
EU-regi kører sager mod eksempelvis Spanien, fordi de ikke
accepterer kortet.
Dansk Folkeparti spørger derfor
også - med henvisning til en personsag i Frankrig, hvor
sundhedsmyndighederne ikke vil se det blå kort, men blot have
betaling - om ministeren stadig mener, at man er bekendt med det
blå EU-sygesikringskort i andre EU-lande, jf.
spørgsmål 97. Ministeren svarer ikke på
spørgsmålet, men netop sager fra flere lande i EU
viser, at lande som Portugal, Grækenland og Spanien
kræver betaling og er ligeglade med det blå
EU-sygesikringskort.
Dansk Folkeparti er betænkelig ved,
at vi i fremtiden vil se flere tilfælde, hvor danskere vil
blive afkrævet betaling for en behandling, som de ikke burde
betale for, og at vi vil se borgere, der ikke kan betale regningen
og derfor havner i en gældsfælde.
Hvis en borger får en større
regning, som borgeren betaler, fordi man ikke accepterer
EU-sygesikringskortet, svarer ministeren, at så kan man
få det refunderet. Tiden for betaling af refusion er dog
så lang, at den for en almindelig dansker vil være
ødelæggende for den almindelige husførelse.
Derfor bør ministeren sikre, at betaling af refusion kan ske
hurtigere.
Endnu en stor forringelse er
nedlæggelsen af den døgnbemandede vagtcentral, der i
dag yder assistance, når man er ude for et uheld, eller har
brug for behandling i et land, der i dag accepterer det gule
sundhedskort. Ministeren henviser til, at man kan finde information
på Patientombuddets hjemmeside. Dette kan dog være en
udfordring, når man ferierer og måske ikke lige er i
nærheden af en computer.
I spørgsmål 48 stiller Dansk
Folkeparti spørgsmålet, om ikke vi burde gøre
som i Italien, hvor det blå EU-sygesikringskort bliver trykt
på bagsiden af det hjemlige sundhedskort. Dette ville kunne
spare borgerne for at huske det enkelte kort, og samtidig vil det
automatisk blive udsendt. Det glæder os, at ministeren
svarer, at man vil lave en analyse af de økonomiske
aspekter, og at man vil overveje at få sat billede
på.
Dansk Folkeparti er bekymret for, at en del
danskere ikke får bestilt det blå EU-sygesikringskort
eller glemmer, når det skal fornyes. Derfor stiller vi et
ændringsforslag, der vil kunne sikre, at alle borgere
får kortet og dermed den information, der er vigtig, for at
de ikke står i en situation på en ferie, hvor de kommer
til at betale for en behandling, de ikke burde.
Dansk Folkeparti håber, at flertallet
vil støtte ændringsforslaget.
Med dette lovforslag vil der for de
mennesker, der ønsker at rejse til udlandet, nu blive
etableret betingelser, som gør det helt umuligt at overskue
konsekvenser af sygdom, ulykker og død uden for hjemlandet.
Ministeriet er ikke i stand til at redegøre for, hvorledes
borgeren skal forholde sig i de konkrete situationer i de enkelte
EU-lande, og ingen borger har mulighed for, inden afrejsen til det
fremmede, at overskue og sikre sig mod
alvorlige livssituationer som derhjemme. Turistrejser, som
skulle være en fornøjelse for danskere, bliver inden
for det område, som borgeren kender hjemmefra med det gule
sundhedskort, nu gjort til et lotterispil i forhold til eget
helbred.
Dette har ikke noget at gøre med
statsøkonomi, men med borgernes mulighed for at kunne
bevæge sig frit og sikkert ud i Europa i tillid til de
principper, der er tilvejebragt for vore egne borgere.
I realiteten indskrænker man
borgernes mulighed for fri bevægelighed, i hvert fald,
når det ikke drejer sig om arbejdskraft, men almindelig
menneskelig kontakt over grænserne.
Derfor kan Dansk Folkeparti ikke tilslutte
sig lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at lovforslaget med al tydelighed demonstrerer, at regeringen med
sin finanslov har prioriteret skattelettelser over den almindelige
danskers interesser - i dette tilfælde i form af adgangen til
offentlig rejsesygesikring. Lovforslaget medfører en
øget brugerbetaling for danske statsborgere, hvis de bliver
syge, når de er på ferie i et andet europæisk
land. Det betyder, at man, hvis man kommer ud for en ulykke eller
rammes af sygdom, eller hvis man skulle være så uheldig
at dø, mens man er ude at rejse, fremover selv skal betale
for enten hele eller dele af behandlingen eller hjemtransporten.
Det er Enhedslisten imod. Enhedslisten ønsker, at man
også fremover som dansk statsborger skal have en sikkerhed
for, at man får den behandling i Europa, man har behov for,
hvad enten det skyldes, at man brækker benet, at man
får et hjertestop eller noget tredje. I forbindelse med
Folketingets behandling af lovforslaget har regeringen henvist til,
at man kan tegne en privat rejsesygeforsikring, hvis man skal ud at
rejse til et europæisk land. Det argument, der
fremføres, er, at de, der ikke rejser, ikke skal betale til
ordningen. Det argument åbner op for en meget bred tolkning i
forhold til at indføre brugerbetaling på sygdom.
Enhedslisten ønsker at fastholde, at vi alle over skatten
betaler til, at man får en behandling, når man bliver
syg - også hvis man tilfældigvis befinder sig i et
europæisk land den dag, det sker. Derfor kan Enhedslisten
ikke støtte lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af ministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. Kapitel 50 affattes således:
»Kapitel 50
Rejsesygesikring
§ 167.
Ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler, der skal sikre, at det
blå EU-sygesikringskort udsendes
automatisk.««
[Bemyndigelse til ministeren til at
sikre automatisk udsendelse af det blå
EU-sygesikringskort]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
224 udgår », 167«.
02. I
§ 227, stk. 2, ændres
»§§ 140 b og 167,« til: »§ 140
b«.«
[Konsekvensrettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslaget medfører omfattende
ændringer for danske borgere, som skal på ferie i
Europa, idet den offentlige rejsesygesikring med virkning fra
august 2014 ophæves. Fremover vil offentlig dækning af
udgifter til sygehjælp under ferie m.v. primært ske
efter EU-rettens regler om koordinering af sociale
sikringsordninger, dvs. via det blå EU-sygesikringskort. I
modsætning til det gule sundhedskort skal man som borger selv
bestille det blå EU-sygesikringskort ved hjælp af
selvbetjening over nettet.
Med ændringsforslaget sikres det, at
borgere i Danmark, der har ret til at få udstedt et
blåt EU-sygesikringskort, automatisk vil få det
tilsendt frem for at skulle bestille det selv. Der vil være
en række fordele forbundet hermed:
For det første ville man sikre alle
borgere - også borgere uden adgang til eller mulighed for at
anvende it - lige adgang til sygesikringskortet.
For det andet ville man sikre, at alle
borgere blev klar over ændringerne. Hvis man sendte kortet ud
sammen med en folder, der beskrev ændringerne, ville man
eventuelt også kunne spare en større
informationskampagne.
For det tredje ville en automatisk
udsendelse gøre det nemmere for borgerne at huske kortet i
forbindelse med ferierejser. Det ville mindske risikoen for, at
danskere strander i udlandet, fordi de ikke har fået det
blå EU-sygesikringskort med på rejsen.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensrettelser.
Sundhedslovens § 224 handler om
regionsrådenes kompetence, herunder til at træffe
afgørelse efter § 167 om ydelser efter den offentlige
rejsesygesikring.
Sundhedslovens § 227 handler om
Regionernes Lønnings- og Takstnævn. I medfør af
stk. 2 skal en udtalelse fra nævnet indhentes, inden
ministeren udnytter bemyndigelsen i § 167 til at
fastsætte nærmere regler om offentlig
rejsesygesikring.
Som følge af at § 167 med
forslaget ophæves, skal henvisningerne til § 167
også udgå af §§ 224 og 227.
Annette Lind (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Anne Sina (S) Kirsten
Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Anne Baastrup (SF) Eigil
Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 102
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Borgerhenvendelse | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 102
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvad der sker af
ændringer i forhold til det gule sygesikringsbevis' gyldighed
i Rigsfællesskabet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, at lovforslaget indebærer
en forringelse for borgerne i Danmark, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke udgifter man som borger
kan risikere selv at skulle dække fremover m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvordan man fremover som borger i
Danmark yderligere skal forsikre sig for at få den samme
dækning, som man har i dag via det gule sygesikringsbevis,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at redegøre for, hvad de
besparelser, regeringen indhenter ved dette lovforslag, skal bruges
til, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Belgien, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Bulgarien, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v.
på Cypern, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Finland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Frankrig, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
England, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Estland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Grækenland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Irland, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a. -aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Italien, herunder Vatikanstaten, hvis det gule sundhedskort ikke
længere gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter
svarende til spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa,
jf. det vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Kroatien, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Letland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Litauen, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Luxemburg, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Holland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v.
på Malta, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Rumænien, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Polen, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Portugal, herunder Azorerne og Madeira, hvis det gule sundhedskort
ikke længere gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter
svarende til spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa,
jf. det vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Slovakiet, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Slovenien, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Spanien, herunder De Kanariske Øer, hvis det gule
sundhedskort ikke længere gælder. Besvarelsen bedes
opdelt i punkter svarende til spørgsmålets opdeling i
punkterne a-aa, jf. det vedhæftede bilag, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Tjekkiet, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Sverige, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Tyskland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Ungarn, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Østrig, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Færøerne, hvis det gule sundhedskort ikke
længere gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter
svarende til spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa,
jf. det vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Grønland, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Norge, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Island, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Andorra, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v.
på Isle of Man, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v.
på Kanaløerne, hvis det gule sundhedskort ikke
længere gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter
svarende til spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa,
jf. det vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Liechtenstein, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Monaco, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i San
Marino, hvis det gule sundhedskort ikke længere gælder.
Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om at redegøre for, hvordan
man som dansk borger vil være stillet under ferie m.v. i
Schweiz, hvis det gule sundhedskort ikke længere
gælder. Besvarelsen bedes opdelt i punkter svarende til
spørgsmålets opdeling i punkterne a-aa, jf. det
vedhæftede bilag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 44 | Spørgsmålet
tilbagetaget. | 45 | Spm. om, hvordan man sikrer, at der ikke
var et forventet behandlingsbehov ved afrejsen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om, at det gule sundhedskort har en
døgnbemandet vagtcentral, der yder assistance, f.eks. i form
af betalingsgaranti ved hospitalsindlæggelse, og om der vil
være samme vilkår knyttet til det blå
EU-sygesikringskort, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan dækningen af
udgifter til lægeordineret hjemtransport fra
Færøerne og Grønland vil være med det
blå EU-sygesikringskort, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om, idet det nye EU-sygesikringskort
er gratis, det da ikke ville være en fordel, at det blev
samkørt med det gule sundhedskort og/eller passet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 49 | Spm., om ikke det ville være mere
besparende, at det gule sundhedskort helt blev droppet og i stedet
erstattet af det nye EU-sygesikringskort, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 50 | Spm., om ministeren vil overveje at lave
ét sygesikringskort bestående af både det
blå sygesikringskort og det gule sygesikringsbevis, ligesom
de har gjort i Italien, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
alle danskere bliver gjort bekendte med det nye
EU-sygesikringskort, inden de rejser ud i Europa, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvordan ministeren vil
hjælpe de pensionister m.fl., der ikke har internetadgang,
når de skal bestille det nye EU-sygesikringskort, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 53 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre,
når hjemløse fra andre EU-lande opsøger de
danske sygehuse, og de ikke har det nye EU-sygesikringskort, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 54 | Spm. om, hvad det koster hvert år,
at folk flytter og dermed skal have nyt sundhedskort, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om, hvad det koster hvert år,
at folk skifter læge og dermed skal have nyt sundhedskort,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om, hvad det koster hvert år,
at folk mister deres sundhedskort eller grundet slitage skal have
nyt sundhedskort, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 57 | Spm. om, hvad det koster at opkræve
de 180 kr., når ens sundhedskort bortkommer, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 58 | Spm., om ministeren vil overveje at
ændre det gule sundhedskort, så der kun er navn, og
personnummer på det, og det dermed ikke skal udskiftes, hver
gang folk skifter adresse eller læge, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvad det koster årligt at
udstede sundhedskort til udlændinge, der arbejder i Danmark,
men bor i et andet EU-/EØS-land, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 60 | Spm., om ministeren vil tage initiativ
til, at det blå EU-sygesikringskort bliver en del af det
danske pas og dermed er gyldigt lige så længe som
passet i stedet for kun 5 år, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om, hvad det ville koste, hvis pas og
sygesikringskort skulle sammenlægges, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 62 | Spm. om, hvor mange kreditkort der har
også en rejseforsikringskort, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 63 | Spm., om unge mennesker, der kun har Visa
Electron, også har en rejseforsikring inkluderet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm., om det vil blive dyrere eller
billigere for den enkelte dansker, når vedkommende skal ud
over landets grænser, med det nye EU-sygesikringskort, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 65 | Spm. om, hvor mange danskere man regner
med skal tegne en ekstra rejseforsikring som følge af
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 66 | Spm., om børn vil være
dækket af en familierejseforsikring eller skal have deres
egen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 67 | Spm. om, hvor gammel man skal være,
når man skal have sin egen udvidede rejseforsikring, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 68 | Spm. om, hvordan børn skal
være dækket, hvis bedsteforældre eller andre
tager børnebørn/børn med på rejser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 69 | Spm. om, hvem man kontakter i Danmark,
når man har været ude for et uheld eller bliver syg
(tidligere kontaktede man SOS International, men denne aftale
opsiges), til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 70 | Spm. om, hvad det koster i dag at få
en rejseforsikring, hvis du som kræftramt skal ud at rejse,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 71 | Spm., om der er visse diagnoser, der
gør, at man ikke kan få en rejseforsikring, og i givet
fald hvilke, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 72 | Spm. om, hvor lang tid efter man kan
søge om refusion, hvis man har opsøgt
lægehjælp el. lign. på sin rejse, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 73 | Spm. om, hvordan man søger om
refusion, hvis man har opsøgt lægehjælp el.
lign. på sin rejse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 74 | Spm. om, hvor man finder
ansøgningsskema om refusion, hvis man har opsøgt
lægehjælp el. lign. på sin rejse, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 75 | Spm. om, hvor lang sagsbehandlingstiden
er, før man får sine penge refunderet, hvis man har
søgt om refusion, fordi man har opsøgt
lægehjælp el. lign på sin rejse, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 76 | Spm. om, hvor meget det vil koste for en
borger med en sjælden diagnose at sikre sig de
nødvendige lægeerklæringer, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 77 | Spm. om, hvad en rejseforsikring vil koste
for en borger med en sjælden diagnose, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 78 | Spm., om ministeren kan sikre, at alle
uanset diagnose kan købe en rejseforsikring, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 79 | Spm. om ministerens holdning til, at
både Danske Patienter og Sjældne Diagnoser og Dansk
Handicap Forbund mener, at lovforslaget er udtryk for ulighed i
sundhed, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 80 | Spm., om ministeren vil give
forsikringsselskaberne mulighed for at forhøje forsikringen
eller ændre vilkårene, uden at skulle varsle det og
dermed fritstille kunden, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 81 | Spm., om ministeren, som Danske
Fysioterapeuter anbefaler, vil stille sig i spidsen for en debat om
fordeling, effekter og gennemsigtighed af brugerbetaling i
sundhedsvæsenet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 82 | Spm., om ministeren vil præcisere
fordelene, når ministeren udtaler, at borgerne er bedre
stillet med det nye sygesikringskort end med det gamle, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 83 | Spm., om EU-borgere, der er bosiddende i
Danmark og har fået udstedt dansk sygesikringsbevis,
får inddraget disse kort, såfremt borgerne forlader
Danmark, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 84 | Spm. om, at hvis EU-borgeres
sygesikringsbeviser ikke inddrages, når de forlader Danmark,
hvor meget betaler Danmark da for sundhedsudgifter til EU-borgere,
der reelt ikke bor i Danmark, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 85 | Spm., om ministeren mener, at det er
rimeligt, at vi med et af de højeste skattetryk i Europa
skal følge EU-rettens regler og dermed få ringere
sundhedsbehandling for vores skattepenge, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 86 | Spm., om ministeren mener, at det er
rimeligt, at andre EU-borgere slipper billigere, når de
bliver syge i Danmark, end danskere gør, når de rejser
i et andet EU-land, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 87 | Spm. om, hvilke omkostninger det har for
Danmark at behandle andre EU-borgere, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 88 | Spm. om grunden til, at ministeren
støtter køb af private sundhedsforsikringer i
tilfælde, hvor det førhen ikke har været
påkrævet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 89 | Spm. om, hvordan man ifølge
lovforslaget skal lave en medicinsk forhåndsvurdering af, om
ens kroniske eller nuværende sygdom også vil være
dækket på en rejse, hvis man får brug for
behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 90 | Spm. om, hvem man kontakter, hvis man er
kronisk syg og har fået ændret i sin medicin, eller
hvis ens sygdom har krævet ekstraordinære
lægeundersøgelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 91 | Spm., om ministeren kan garantere, at
hjemmesiden borger.dk og NemID er gearet til at håndtere det
massive pres, der kommer, når alle borgere skal bestille det
nye EU-sygesikringskort, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 92 | Spm., om det gule sygesikringsbevis stadig
væk gælder i de nordiske lande, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 93 | Spm., om borgere vil blive orienteret om
egenbetaling, f.eks. inden de bliver taget med i ambulance,
sygetransport m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 94 | Spm., om der vil være en hjemmeside,
hvor borgerne kan finde oplysninger om, hvordan egenbetalingen er i
de forskellige lande, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 95 | Spm. om, hvad man gør, hvis man som
dansk borger er blevet syg i f.eks. Frankrig, Belgien eller
Luxemburg og ikke har nogle kontanter og har glemt det blå
EU-sygesikringskort, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 96 | Spm. om, hvor mange danskere med et
kreditkort som ikke har en rejseforsikring, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 97 | Spm., om ministeren stadig mener, at man
er bekendt med det blå kort i andre EU-lande, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 98 | Spm. om, hvilke merudgifter der vil
være forbundet med at udstede sundhedskort med billede i
forbindelse med udstedelse af nye sundhedskort til alle borgere,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 99 | Spm. om, hvilke udgifter der vil
være forbundet med at give borgerne mulighed for at kunne
tilkøbe et sundhedskort med billede, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 100 | Spm. om besvarelse af
spørgsmål 98 og 99 på lovforslaget idet svar
på spørgsmål 48 - som der henvises til i den
foreliggende besvarelse af spørgsmål 98 og 99 - ikke
ses at have et indhold, der kan besvare spørgsmål 98
og 99, til ministeren for sundhed- og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
|
»Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til ministeren for sundhed- og forebyggelse
og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministeren for
sundhed- og forebyggelses svar herpå er optrykt efter
ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 1:
Kan ministeren oplyse, om der sker
ændringer i forhold til det gule sygesikringsbevis' gyldighed
i Rigsfællesskabet?
Svar:
Det gule sundhedskort dokumenterer efter
sundhedslovens § 12 retten til behandling i Danmark. Herudover
tjener det gule sundhedskort som dokumentation for adgangen til
dækning efter den offentlige rejsesygesikring, jf.
bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige
rejsesygesikring
Den nuværende offentlige
rejsesygesikring dækker ikke udgifter i forbindelse med
sygdom, ulykkestilfælde og dødsfald, der er omfattet
af lov om sundhedsvæsenet på Færøerne samt
Grønlands landstingsforordning om sundhedsvæsenets
ydelser. Det hænger sammen med, at den færøske
og grønlandske lovgivning sikrer offentlig dækning af
udgifter til akut sygehjælp på samme vilkår som
grønlandsk og færøsk sikrede. Det sker der
ingen ændring i med det foreliggende lovforslag.
Hvad angår hjemtransport ved sygdom
eller tilskadekomst dækker rejsesygesikringen generelt ikke
dette. Bekendtgørelsens § 4, stk. 5, indeholder
imidlertid en særregel om dækning for
»hjemtransport af en sikret fra Færøerne eller
Grønland, der på grund af sygdom eller tilskadekomst
erklæres nødvendig af en læge, og af en ledsager
samt medrejsende børn under 16 år efter ordination af
en læge.«
I medfør af L 102 ophæves den
offentlige rejsesygesikring, herunder denne særregel.
Personer med bopæl i Danmark, der rejser til
Færøerne eller Grønland på ferie eller
på studierejse, vil således efter lovforslaget ikke
længere efter sundhedsloven have offentlig dækning for
hjemtransport.
Ifølge Den Nordiske Konvention om
Social Sikring dækker opholdslandet merudgifter ved
lægeordineret hjemtransport fra et nordisk land til et andet
ved sygdom under ophold. Denne konvention er ikke gældende
mellem Grønland/Færøerne og Danmark p.g.a.
Rigsfællesskabet. Jeg vil tage kontakt til Grønland og
Færøerne omkring dette med henblik på en evt.
drøftelse.
Spørgsmål nr. 2:
Anerkender ministeren, at lovforslaget
indebærer en forringelse for borgerne i Danmark, da dansk
sikrede ikke længere kan få dækket alle udgifter
ved akut opstået sygdom, ulykkestilfælde eller
dødsfald i udlandet?
Svar:
Lad mig slå fast, at lovforslaget ikke
indebærer ændringer i adgangen til sygehjælp i
Danmark.
Lovforslaget er en udmøntning af
finansloven 2014 indgået sammen med Venstre og Det
Konservative Folkeparti. Det er en rigtig god aftale, hvor vi har
truffet gode beslutninger, og vi er blevet enige om vigtige
prioriteringer.
Med finanslovsaftalen er der ved en
række omprioriteringer skabt rum for, at vi kan lave nogle
markante forbedringer af sundhedsområdet. Det gælder
psykiatrien, hvor vi er blevet enige om at halvere anvendelsen af
tvang frem mod 2020. Det gælder behandling af bl.a.
kræftramte børn, der i dag må flyves til Houston
med alle de konsekvenser, det har for børnene og deres
familier. Det er alt sammen noget, der koster millioner.
Jeg tror, at der egentlig er en
grundlæggende forståelse hos den danske befolkning af,
at vi som led i at løfte de grupper og prioritere de
offentlige ressourcer, hvor det giver mest mening og gør
mest gavn, ophæver den offentlige rejsesygesikring.
Uden den offentlige rejsesygesikring er der
mulighed for dækning efter en række andre
regelsæt. Primært EU-reglerne om koordinering af
sociale sikringsordninger (det blå EU-sygesikringskort), men
også EU's indre markedsregler, Nordisk Konvention om Social
Sikring samt færøsk og grønlandsk lovgivning,
jf. lovforslagets afsnit 2.1.2. Disse ordninger indebærer en
anden, men fornøden offentlige dækning.
Dækningen efter det blå
EU-sygesikringskort ydes på samme vilkår som
gælder for borgerne i behandlingslandet.
Er der en egenbetaling for behandlingslandets
egne borgere, dækkes denne således ikke af det
blå EU-sygesikringskort. Der er hermed forskel på
omfanget af dækningen efter de to ordninger, eftersom
reglerne om den offentlige rejsesygesikring dækker alle
udgifter til bl.a. lægehjælp og hospitalsophold.
Den offentlige dækning efter det
blå EU-sygesikringskort omfatter behandling på
offentlige klinikker og private klinikker med en aftale med den
offentlige sikringsordning i det pågældende land.
Også her er der en forskel på omfanget af
dækningen efter de to ordninger, eftersom reglerne om den
offentlige rejsesygesikring ikke skelner mellem offentlige og
private klinikker.
Som følge af lovforslaget vil der
desuden ikke længere være offentlig dækning for
udgifter til lægeordineret hjemtransport fra
Færøerne og Grønland, samt hjemtransport af en
dansk sikret, der er afgået ved døden under den
første måned af pågældendes ferie- eller
studierejse i et andet EU/EØS-land eller Schweiz og enkelte
småstater samt Færøerne eller
Grønland.
Endvidere henviser jeg til lovforslagets
afsnit 2.2.
Jeg vil dog også benytte lejligheden til
at fremhæve et par fordele ved at bruge det blå
EU-sygesikringskort.
I stedet for dækning ved akut
opstået sygdom og ulykkestilfælde efter den offentlige
rejsesygesikring giver det blå EU-sygesikringskort
dækning for »medicinsk nødvendig
behandling«, der dækker bredere end den offentlige
rejsesygesikring. Det blå EU-sygesikringskort
imødekommer således i højere grad end den
offentlige rejsesygesikring hensynet til fx kronikere og gravide
m.v., der kan have en øget risiko for at få behov for
behandling under midlertidigt ophold i udlandet, da der ikke
stilles krav om medicinsk forhåndsvurdering for at få
dækning efter det blå EU- sygesikringskort.
Det blå EU-sygesikringskort dækker
desuden rejser op til ét år, hvorimod den offentlige
rejsesygesikring kun dækker de fire første uger af en
ferie- eller studierejse.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for, hvilke
udgifter man som borger kan risikere selv at skulle dække
fremover, hvis man:
- På en
skiferie til hhv. Norge, Østrig, Frankrig og Italien
brækker et ben?
- På en tur
til hhv. Bulgarien, Tjekkiet og Portugal får et
hjerteanfald?
- På en tur
til hhv. Estland, Rumænien og Spanien får en
diskusprolaps?
- På en tur
til hhv. Polen, Holland og England får et maveonde?
- På en tur
til hhv. Grækenland, Frankrig og Sverige kommer ud for en
alvorlig trafikulykke?
- På en tur
til hhv. Tyskland, Kroatien og Grønland afgår ved
døden?
Svar:
Med undtagelse af udgifter til hjemtransport
af afdøde er de beskrevne situationer omfattet af det
blå EU-sygesikringskort.
For så vidt angår disse
situationer bemærkes indledningsvist, at der i de enkelte
tilfælde kan være stor forskel på
behandlingsudgifterne afhængigt af hvor kompliceret et
tilfælde, der konkret er tale om, og de nærmere
helbredsmæssige forhold for den enkelte patient.
Generelt kan det oplyses, at behandlingen
tilbydes på samme vilkår som til de offentligt sikrede
i behandlingslandet. Det betyder, at der kan være en
egenbetaling, hvis en sådan er fastsat for de offentligt
sikrede i behandlingslandet. Det er også kun muligt at
få dækning for udgifter til behandling på
offentlige behandlingssteder eller private behandlingssteder med
aftale med den offentlige sikringsordning i det
pågældende land.
Der henvises til informationsmaterialet, der
allerede nu ligger tilgængeligt på
www.patientombuddet.dk, der oplyser om rammer for egenbetaling og
øvrige vilkår i de enkelte lande, baseret på
information indhentet i 2011 fra de enkelte EU/EØS-lande og
Schweiz, dog for så vidt angår Kroatien og Tjekkiet i
2013.
For så vidt angår evt.
egenbetaling for hospitalsbehandling i Norge, Østrig,
Frankrig og Italien henvises til mit svar på hhv. spm. 35 f,
spm. 32 f, spm. 10 f, og spm. 15 f.
For så vidt angår evt.
egenbetaling for hospitalsbehandling i Bulgarien, Tjekkiet og
Portugal henvises til mit svar på hhv. spm. 7 f, spm. 28 f og
spm. 24 f.
For så vidt angår evt.
egenbetaling for hospitalsbehandling og alment
lægebesøg i Estland, Rumænien og Spanien
henvises til mit svar på hhv. spm. 12 e-f, spm. 22 e-f og
spm. 27 e-f.
For så vidt angår evt.
egenbetaling for almen lægebehandling og medicinudgifter i
Polen, Holland og England henvises til mit svar på hhv. spm.
23 e og g, spm. 20 e og g, og spm. 11 e og g.
For så vidt angår evt.
egenbetaling for hospitalsbehandling i Grækenland, Frankrig
og Sverige henvises til mit svar på hhv. spm. 13 f, spm. 10 f
og spm. 29 f.
For så vidt angår hjemtransport af
afdøde bemærkes, at udgiften afhænger af de
konkrete omstændigheder. Oplysninger fra SOS International,
der har opgjort skadebeløb i sager med hjemtransport af
afdøde (transport, rustvogn, bedemand) for 2013 for en
række lande, viser en gennemsnitlig udgift til hjemtransport
af afdøde på knap 37.000 kr. Jeg henholder mig
hertil.
Ønsker man en bredere dækning,
kan man tegne en privat rejseforsikring både for så
vidt angår egenbetaling og hjemtransport.
Spørgsmål nr. 4:
Hvordan skal man fremover som borger i Danmark
yderligere forsikre sig, for at få den samme dækning
som man har i dag via det gule sygesikringsbevis?
Svar:
Med lovforslaget sker der nogle
ændringer i muligheden for offentlig dækning for
udgifter til sygehjælp under ferie- og studierejse. Som det
fremgår af lovforslaget skal der iværksættes en
informationskampagne, der giver borgerne en grundig information om
dækningen uden den offentlige rejsesygesikring.
Hvilket behov den enkelte borger har for
privat rejseforsikring vil jeg derefter overlade til borgeren selv
at vurdere. Nogen rejser meget, andre slet ikke, og nogen har
særlige behov og ønsker, som andre ikke har.
Foreløbig har jeg noteret mig, at forsikringsbranchen
forventer at tilbyde et varieret udbud af rejseforsikringer
tilpasset den enkelte. Det synes jeg virker naturligt. Jeg er
overbevist om, at forsikringsbranchen gerne vil bistå
danskerne med en nærmere rådgivning om deres
forsikringsprodukter.
For at opnå samme dækning af (de
væsentligste) ydelser omfattet af den offentlige
rejseforsikring, jf. dækning og vilkår omfattet af
bekendtgørelse nr. 896 af 10. juli 2007 om den offentlige
rejsesygesikring med senere ændring, kan den enkelte borger
overveje sit behov for en privat rejseforsikring i forhold til
dækning af udgifter til følgende risici:
- Hjemtransport af
en dansk sikret, der er afgået ved døden, og af en
eventuel ledsager og medrejsende børn under 16 år,
under den første måned af pågældendes
ferie- eller studierejse i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz og enkelte småstater samt Færøerne eller
Grønland.
- Evt.
egenbetaling, der ikke dækkes af det blå
EU-sygesikringskort/den færøske eller
grønlandske sundhedslovgivning. Er der en kendt risiko for
behandling vil forsikringsselskaberne typisk stille krav om
forhåndsvurdering i relation til den kendte risiko, jf. alm.
forsikringsretlige principper.
- Læge- og
hospitalsbetaling m.m. på private klinikker og private
hospitaler, hvor EU-sygesikringskortet ikke kan anvendes, eller
hvor den færøske eller grønlandske
sundhedslovgivning ikke dækker.
- Lægeligt
ordineret hjemtransport af en sikret fra Færøerne
eller Grønland på grund af sygdom eller tilskadekomst,
og af en ledsager samt medrejsende børn under 16 år.
Der er heller ikke i dag offentlig dækning for hjemtransport
fra andre lande.
- Ekstraudgifter
til lægeordineret hotelophold m.m.
- Dækning af
udgifter under den offentlige rejsesygesikring ved rejser til
geografiske områder, hvor EU-sygesikringskortet ikke kan
anvendes, dvs. til en række europæiske småstater,
der ikke er medlem af EU (Andorra, Isle of Man, Kanaløerne,
Monaco, San Marino, Vatikanstaten). Under ophold på Isle of
Man er danske borgere dog sikret ret til akut sygehjælp
på samme vilkår som britiske sikrede, jf. den
dansk-britiske konvention om social tryghed fra 1959.
Tredjelandeborgere
(ikke-EU/EØS-statsborgere) med bopæl i Danmark er som
udgangspunkt ikke berettiget til det blå EU-sygesikringskort
og dækning efter EU-rettens koordineringsregler. De er derfor
henvist til at tegne en privat rejseforsikring, der kan omfatte
samme vilkår og betingelser for dækning som under den
offentlige rejsesygesikring.
Det kan imidlertid tilføjes, at den
nordiske konvention om social sikring indebærer, at
EU-rettens koordineringsregler udvides til også at
gælde for tredjelandeborgere, der bor og er socialt sikret i
Danmark. Disse tredjelandeborgere er således sikret
dækning af udgifter til medicinsk nødvendig
sygehjælp under ophold i et af de øvrige nordiske
lande i samme omfang som det blå EU-sygesikringskort
dækker.
Forsikring og Pension har oplyst mig om, at
der til de private rejseforsikringer typisk er tilknyttet en
alarmcentral.
Spørgsmål nr. 48:
Idet det nye EU-sygesikringskort er gratis,
ville det da ikke være en fordel, at det blev samkørt
med det gule sundhedskort og/eller passet? Dette ville også
medføre, at der skulle udarbejdes færre kort, og at
man som borger kun ville skulle medbringe et rejsedokument på
rejser.
Svar:
Der er både fordele og ulemper ved at
sammenlægge det gule sundhedskort og det blå
EU-sygesikringskort.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet
bidrag fra Justitsministeriet for så vidt angår
sammenlægning med passet. Justitsministeriet har i den
anledning oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
»Justitsministiet har til brug for
besvarelsen af spørgsmålene indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
»Rigspolitiet finder ikke, at en
sammenlægning af det nye EU-sygesikringskort og det danske
pas er hensigtsmæssig.
Det danske pas udstedes alene med henblik
på at sikre, at danske statsborgere kan foretage rejser til
og fra andre lande. Passet er således et rejsedokument. Ved
en sammenlægning af det nye EU-sygesikringskort og det danske
pas vil det danske pas adskille sig fra andre pas, hvilket efter
Rigspolitiets opfattelse kan være problematisk.
Passets udformning er reguleret i en
række EU-direktiver samt internationale standarder. Disse
regelsæt er udarbejdet med det formål at sikre et
minimumsniveau i forhold til sikkerhed samt - ved en
standardisering af hvilke oplysninger, der fremgår - en
smidig sagsbehandling ved grænsen. Rigspolitiet kan
således ikke afvise, at en introduktion af oplysninger, som
ikke normalt optræder i et pas, vil kunne give anledning til
problemer for danske statsborgere i andre lande, f.eks. i form af
længere sagsbehandlingstid ved grænsen.
Rigspolitiet har ikke mulighed for på
det foreliggende grundlag, hvor en eventuel model ikke kendes, at
estimere omkostningerne ved en sammenlægning af pas og
EU-sygesikringskort.««
Om sammenlægning af sundhedskortet og
det blå EU-sygesikringskort skal jeg bemærke
følgende:
Fordelene ved at sammenlægge kortene er
bl.a., at borgerne har ét kort mindre i lommen og har et
bevis på deres rettigheder efter EU-reglerne uden selv at
skulle rekvirere et kort.
Ulemperne ved at sammenlægge kortene er
bl.a., at kredsen af personer, der er berettiget til sundhedskortet
er ikke fuldstændig identisk med kredsen af personer, der er
berettiget til et EU-sygesikringskort fra Danmark. Det kan
være vanskeligt automatisk at identificere de borgere, der
har bopæl i Danmark, men som ikke er berettiget til et dansk
EU-sygesikringskort, og dermed vurdere berettigelsen for alle
udenlandsk sikrede med bopæl i Danmark. Det må derfor
forventes, at der kan blive udstedt nogle blå EU
sygesikringskort til personer, der ikke er berettiget til et
EU-kort fra Danmark.
Personer, der er berettiget til et dansk
sundhedskort i kraft af dansk bopæl, men ikke har ret til et
EU-sygesikringskort fra Danmark er fx herboende, der er socialt
sikret (typisk fordi de arbejder) i et andet EU- /EØS-land
eller Schweiz og derfor skal have EU-kortet fra dette andet
land.
Herboende 3. lande statsborgere er som
hovedregel ikke dækket under EU-reglerne.
Derudover vil en sammenlægning betyde,
at alle borgere får det blå kort, selvom de ikke har
behov for det, fordi de ikke rejser.
EU-reglerne indeholder ikke en fast
udløbsdato for EU-kortet, men forudsætter, at
EU-kortet skal have en udløbsdato, der fastsættes af
de enkelte medlemslande. Sundhedskortet har ikke en
udløbsdato.
Der kan i visse tilfælde opkræves
gebyr for udstedelse af nyt sundhedskort. EU-kortet skal
ifølge EU-reglerne udstedes gratis til de berettigede,
så der vil ikke kunne opkræves det nugældende
gebyr for et sammenlagt kort.
En endelig stillingtagen til en evt.
sammenlægning forudsætter en analyse af de
økonomiske aspekter ved at fortsætte med to separate
kort, hvor det ene skal udskiftes med et vist interval, samt over
de økonomiske aspekter ved at sammenlægge de to kort.
Analysen kan tillige omfatte overvejelser om ændrede
oplysninger herunder billede på sundhedskortet.
Det er ikke muligt at lave denne analyse,
inden Danske Regioner skal iværksætte udbud af det gule
sundhedskort snarest. På den baggrund sker der ikke på
nuværende tidspunkt en sammenlægning af det gule
sundhedskort og det blå EU-sygesikringskort.
Spørgsmål nr. 49:
Vil ministeren oplyse, om ikke det ville
være mere besparende, at det gule sundhedskort helt blev
droppet og i stedet erstattet af det nye EU-sygesikringskort?
Svar:
Jeg kan ikke tilslutte mig spørgerens
forslag om at afskaffe det gule sundhedskort, og jeg kan oplyse, at
der ikke er overvejelser om dette.
Endvidere henviser jeg til min besvarelse af
spørgsmål 48.
Spørgsmål nr. 50:
Vil ministeren overveje at lave ét
sygesikringskort bestående af både det blå
sygesikringskort og det gule sygesikringsbevis (det gule på
forsiden og det blå på bagsiden), ligesom de har gjort
i Italien?
Svar:
Jeg kan henvise til svaret på
spørgsmål 48.
Spørgsmål nr. 51:
Hvordan vil ministeren sikre, at alle danskere
bliver gjort bekendte med det nye EU-sygesikringskort inden de
rejser ud i Europa?
Svar:
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at der planlægges en omfattende
informationskampagne for at sikre borgerne grundig information om
ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring og
konsekvenserne heraf, herunder hvilke andre
dækningsordninger, der findes, og hvorledes borgerne kan
forberede sig inden afrejse. For eksempel at danske sikrede
bør anskaffe sig det blå EU-sygesikringskort.
Ligeledes kan der informeres om, at der kan tegnes en privat
rejseforsikring, hvis man vil sikre sig bredere dækning.
Af høringsnotatet fremgår det, at
Dansk Rejsebureauforening og Forsikring og Pension stiller sig
åbne over for at drøfte samarbejde om kampagnen,
ligesom også Danske Regioner og KL vil indgå i et
samarbejde.
Spørgsmål nr. 52:
Hvordan vil ministeren hjælpe de
pensionister m.fl., der ikke har internetadgang, når de skal
bestille det ny EU-sygesikringskort?
Svar:
Ansøgning om det blå
EU-sygesikringskort skal efter § 12, stk. 2 og stk. 3 i
sundhedsloven indgives til kommunen ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed. Hvis kommunen finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må
kunne forventes at kunne anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, skal kommunen tilbyde, at
ansøgningen indgives på en anden måde end ved
digital selvbetjening. Kommunen bestemmer, om ansøgningen
skal indgives mundtligt eller skriftligt. Det fremgår af
sundhedslovens § 12, stk. 5.
Borgeren kan henvende sig til borgerservice
eller biblioteket og få vejledning om ansøgning om det
blå EU-sygesikringskort.
Det er kommunen, der ud fra et konkret
skøn vurderer, om der foreligger særlige forhold. Der
skal i den forbindelse lægges vægt på borgerens
beskrivelse af egne evner og muligheder for at anvende
IT-værktøjer og eventuelle problemer med at
søge om hjælp, ligesom medarbejderen på
borgerservice eller biblioteket ud fra en helhedsvurdering af
borgeren må bedømme, om borgeren vil kunne foretage
ansøgningen digitalt efter modtagelse af hjælp
hertil.
Særlige forhold kan for eksempel
foreligge, hvor der er tale om borgere med særlige handicap,
såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse samt
demens, borgere der mangler digitale kompetencer, visse socialt
udsatte borgere, borgere med psykiske lidelser, hjemløse,
borgere med sprogvanskeligheder m.v., hvor hjælp eller
medbetjening fra kommunens side ikke vurderes at være en
egnet løsning.
Spørgsmål nr. 53:
Hvad vil ministeren gøre, når
hjemløse fra andre EU-lande opsøger de danske
sygehuse, og de ikke har det nye EU-sygesikringskort?
Svar:
Situationen vil ikke ændre sig som
følge af L 102. Jeg kan generelt oplyse nedenstående
vedr. reglerne om sygehusbehandling af personer, som ikke har
bopæl her i landet, herunder borgere fra andre EU-lande, jf.
også mit svar på spørgsmål S 2014 af 2.
juli 2013.
En borger, som er sygesikret i et andet
EU-land, har efter EU-reglerne ret til sygehjælp, som bliver
medicinsk nødvendig under opholdet. Dette følger af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Retten til behandling
efter disse regler dokumenteres ved fremvisning af det blå
EU-sygesikringskort. Udgiften afholdes principielt af den hjemlige
sygesikring. Der kan desuden være mulighed for at søge
refusion hos forsikringslandet for planlagt sygehusbehandling. Der
er imidlertid ingen EU-regler, der kræver, at hele
befolkningen i et EU-land er sygesikret.
Den danske sundhedslovgivning er mere
vidtgående end EU-reglerne. Alle personer, der opholder sig
her i landet, har således ret til akut sygehusbehandling i
medfør sundhedslovens § 80, jf. § 8 - uanset om
det er personer, som ikke er sygesikret i et andet EU-land, eller
personer fra tredjelande. Udgiften til behandlingen afholdes af
regionen. De nærmere bestemmelser herom er fastsat i § 5
i bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling mv.
(sygehusbekendtgørelsen).
En person, der opholder sig her i landet, har
også ret til behandling ud over akut behandling, når
det efter de foreliggende omstændigheder ikke skønnes
rimeligt at henvise personen til behandling i hjemlandet, eller
personer ikke tåler at blive flyttet til et sygehus i
hjemlandet, jf. § 5, stk. 2 i sygehusbekendtgørelsen.
Regionen kan opkræve betaling herfor, men regionen kan yde
behandlingen vederlagsfrit, når det under de foreliggende
omstændigheder skønnes rimeligt, jf.
sygehusbekendtgørelsens § 5, stk. 3-4.
Det beror på en konkret lægelig
vurdering af den enkelte patient, om det under de foreliggende
omstændigheder skønnes rimeligt at henvise patienten
til behandling i hjemlandet, og om patienten kan tåle at
blive flyttet til et sygehus i hjemlandet. Det beror ligeledes
på en konkret vurdering, om det under de foreliggende
omstændigheder skønnes rimeligt at frafalde kravet om
betaling af udgifterne til den fortsatte behandling ud over den
akutte fase.
Spørgsmål nr. 97:
Med henvisning til bilag 3 på L 102,
mener ministeren da stadig, at man er bekendt med det blå
kort i andre EU-lande?
Svar:
Patientombuddet har til brug for besvarelsen
oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
»Ved brug af det blå
EU-sygesikringskort, har en dansk sikret ret til den
sygehjælp, der bliver medicinsk nødvendig under ophold
i et andet EU-/EØS-land eller Schweiz på samme
vilkår som for offentlig syge(for)sikrede i opholdslandet,
jf. reglerne i EF-forordning 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Denne ret dokumenteres ved brug af det blå
EU-sygesikringskort.
At man har ret til sygehjælp på
samme vilkår som offentligt syge(for)sikrede i opholdslandet
indebærer, at man selv skal betale en (del af)udgifterne til
sygehjælp i opholdslandet, hvis borgerne i opholdslandet i en
tilsvarende situation skal betale en del af udgifterne. Det
indebærer også, at hvis borgerne i opholdslandet skal
betale det fulde honorar til en læge, på et
laboratorium eller ved køb af medicin og
efterfølgende skal søge refusion af det offentlige
tilskud fra sygekassen, så gælder det også i
tilfælde hvor en dansk sikret søger
lægebehandling m.m. i dette land.
Ved behov for hospitalsbehandling i et andet
EU-/EØS-land eller i Schweiz opkræves normalt kun en
eventuel egenbetaling. Tilsvarende for så vidt angår
andre ydelser. Men i nogle lande, fx Frankrig, Belgien og
Luxembourg skal sikrede selv betale hele regningen og
efterfølgende søge refusion af det offentlige tilskud
fra sygekassen i landet. Det gælder derfor også for
danske sikrede, der fx modtager lægebehandling og
køber lægeordineret medicin i Frankrig. Danske sikrede
kan efter hjemkomsten søge de afholdte udgifter refunderet
via kommunen, se svar på spørgsmål 73.
Information om anvendelsen af
EU-sygesikringskortet og vilkårene herfor i hver af
EU-/EØS-landene og i Schweiz findes på
Patientombuddets hjemmeside.«
«