Fremsat den 2. oktober 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af medieansvarsloven
(Forlængelse af klagefrist og
opbevaringsperiode)
§ 1
I medieansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 85 af 9. februar 1998, som ændret ved § 25 i lov nr.
433 af 31. maj 2000 og § 2 i lov nr. 1404 af 21. december
2005, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 1, ændres »3
måneder« til: »6 måneder«.
2. I
§ 7, stk. 2, ændres
»indtil sagen er endeligt afgjort.« til: »indtil
6 måneder efter sagen er afgjort. Opbevaringspligten
består, så længe en sag behandles ved
Pressenævnet eller domstolene.«
3. To
steder i § 34, stk. 2, og to
steder i § 34, stk. 3,
ændres »4 uger« til: »12 uger«.
4. I
§ 36, stk. 3, ændres
»4 uger« til: »12 uger«.
5. To
steder i § 40 ændres
»4 uger« til: »12 uger«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder alene anvendelse på udsendelser, der sendes efter
lovens ikrafttræden. For udsendelser, der sendes før
lovens ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. § 1, nr. 2,
finder alene anvendelse på udsendelser, om hvis indhold der
er indgivet klage eller rejst sag efter lovens ikrafttræden.
For udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst
sag før lovens ikrafttræden, finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
Medieansvarslovens § 34, stk. 2, 2. pkt., og § 34, stk.
3, 1. pkt., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, §
1, nr. 4, samt medieansvarslovens § 40, stk. 2, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 5, finder alene
anvendelse på klager over massemediers indhold og
handlemåde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort efter lovens
ikrafttræden. For klager over massemediers indhold og
handlemåde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 5.
Medieansvarslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., § 34, stk. 3,
2. pkt., og § 40, stk. 1, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 3 og 5, finder alene anvendelse på klager over
afgørelser, der er truffet efter lovens ikrafttræden.
For klager over afgørelser, der er truffet før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | 3.1. | Forlængelse af klagefristerne | 3.1.1. | Gældende ret | 3.1.2. | Statistik fra Pressenævnet | 3.1.3. | Den foreslåede ordning | 3.2. | Forlængelse af
opbevaringspligten | 3.2.1. | Gældende ret | 3.2.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5.1. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 5.2. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås de
klagefrister, der følger af medieansvarsloven
forlænget fra 4 uger til 12 uger. Det foreslås
endvidere - som konsekvens af at klagefristerne foreslås
forlænget - at redaktørens pligt til at opbevare kopi
af udsendelser i tre måneder forlænges til seks
måneder.
2. Baggrund
Folketingets Retsudvalg og
Kulturudvalg afgav den 29. februar 2012 en fælles beretning
om medieansvar (Beretning nr. 3).
I beretningen peges der bl.a.
på en række konkrete eksempler, hvor borgere,
virksomheder eller organisationer er blevet udsat for graverende
medieomtale på et forkert eller usandt grundlag. Udvalgene
ønskede på den baggrund at indlede en dialog med
medierne bl.a. med henblik på en drøftelse af, om
fristen for at klage til Pressenævnet er for kort.
På baggrund af beretningen
afholdt Retsudvalget og Kulturudvalget den 9. maj 2012 en
fælles høring om medieansvar. På høringen
havde udvalgene indkaldt en række repræsentanter for
bl.a. Pressenævnet, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Advokatsamfundet, Dansk
Journalistforbund, Danske Medier og DR. Formålet med
høringen var at drøfte behovene for ændringer
af regler og praksis på medieansvarsområdet.
Den 21. februar 2013 afgav
Retsudvalget og Kulturudvalget endnu en fælles beretning om
medieansvar (Beretning nr. 2), hvor udvalgene på baggrund af
den fælles høring bl.a. opfordrede justitsministeren
til at fremsætte ændringsforslag til medieansvarsloven,
som forlænger borgernes og virksomhedernes klagefrist til
Pressenævnet fra 4 uger til 12 uger.
3. Lovforslagets
indhold
Lovforslaget skal ses i lyset af
Folketingets Retsudvalgs og Kulturudvalgs ønske om en
forlængelse af de klagefrister, der i dag følger af
medieansvarsloven med hensyn til klage til Pressenævnet.
Det foreslås, at fristen for
at klage over massemediernes indhold og handlemåde til
massemediet selv eller Pressenævnet samt fristen for at
indbringe førstnævntes afgørelse for
Pressenævnet forlænges fra 4 uger til 12 uger efter
henholdsvis offentliggørelsen eller fra massemediets
afgørelse er kommet frem til klageren. Endvidere
foreslås fristen for at fremsætte anmodning om
genmæle til redaktøren samt for klager til
Pressenævnet over afslag på genmæle eller et
ufyldestgørende genmæle forlænget fra 4 til 12
uger efter henholdsvis offentliggørelsen eller efter
afslaget er kommet frem.
Som konsekvens af, at de
nævnte klagefrister foreslås forlænget,
foreslås redaktørens pligt til at opbevare en kopi af
alle udsendelser i tre måneder forlænget til seks
måneder. Det foreslås endvidere, at kopi af
udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag,
skal opbevares indtil seks måneder, efter sagen er afgjort.
Endelig foreslås det, at det udtrykkeligt kommer til at
fremgå af medieansvarslovens § 7, stk. 2, at
opbevaringspligten består, så længe en sag
behandles ved Pressenævnet eller domstolene.
3.1. Forlængelse
af klagefristerne
3.1.1. Gældende
ret
3.1.1.1. Massemediernes indhold og
handlemåde skal være i overensstemmelse med god
presseskik, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 1. Klager over
overtrædelse af § 34, stk. 1, kan rettes til det
pågældende massemedie selv eller direkte til
Pressenævnet. I begge tilfælde er klagefristen fire
uger fra offentliggørelsen. Massemediets afgørelse
kan senest fire uger efter, at den er kommet frem til klageren,
indbringes for Pressenævnet, jf. medieansvarslovens §
34, stk. 2.
Klager over DR's, TV2/DANMARK A/S'
eller de regionale TV2-virksomheders overtrædelse af §
34, stk. 1, skal senest fire uger efter offentliggørelsen
indgives til disse. De pågældende virksomheders
afgørelser kan senest fire uger efter, at afgørelsen
er kommet frem til klager, indbringes for Pressenævnet, jf.
medieansvarslovens § 34, stk. 3.
3.1.1.2. Anmodning om genmæle
i massemedierne over for oplysninger af faktisk karakter, som er
egnet til at påføre nogen økonomisk eller anden
skade af betydning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal
tages til følge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 1.
Anmodning om genmæle skal
fremsendes skriftligt til redaktøren senest fire uger efter
offentliggørelsen af de faktiske oplysninger, der
ønskes imødegået, jf. medieansvarsloven §
36, stk. 3.
Afslag på genmæle skal
snarest muligt skriftligt meddeles den, der har anmodet om
genmælet, med oplysning om, at afslaget kan indbringes for
Pressenævnet senest fire uger efter, at afslaget er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1, 1. pkt.
Klage over et
ufyldestgørende genmæle kan senest fire uger efter
dettes offentliggørelse indbringes for Pressenævnet,
jf. medieansvarslovens § 40, stk. 2.
3.1.1.3. Formanden for
Pressenævnet afviser sager, hvor klagefristen i § 34,
stk. 2 eller 3, eller § 40 ikke er overholdt, jf.
medieansvarslovens § 43, stk. 3.
3.1.2. Statistik fra
Pressenævnet
I marts 2013 offentliggjorde
Pressenævnet sin årsberetning for 2012. Det
følger af årsberetningen, at Pressenævnet i 2012
modtog 211 klagesager, hvilket er det højeste antal indkomne
sager, siden Pressenævnet blev oprettet i 1992 - og
væsentlig højere end de 157 klager, som nævnet
modtog i 2011.
I 2012 blev der truffet
afgørelse i 110 sager. 66 sager blev afvist uden behandling.
15 af disse sager blev afvist, fordi klagen var indgivet for sent.
I perioden 1994-20121) er i alt 228 sager afvist på grund af
fristoverskridelse, hvilket giver et gennemsnit på 12 sager
om året. Siden 2008 er 12 eller flere sager årligt
blevet afvist på grund af fristoverskridelse.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Som nævnt ovenfor under pkt.
3.1.2 fremgår det af Pressenævnets årsberetning,
at der hvert år afvises klager, som er indgivet efter
udløbet af klagefristen. Der er således hvert år
et antal sager, hvor der har været et ønske om at
klage over et massemedie til Pressenævnet, men hvor det - af
den ene eller anden årsag - ikke er nået indenfor
fristen på fire uger.
Én årsag til, at en
klage ikke er indgivet rettidig til Pressenævnet kan
være, at fire uger i visse tilfælde kan synes ikke at
være lang tid, når en historie kører i medierne.
Den, som senere måtte ønske at klage til
Pressenævnet, befinder sig typisk i en vanskelig situation,
mens historien kører i medierne. Samtidig med, at
vedkommende skal forholde sig til selve historien, vil den
pågældende også skulle tage stilling til, om
vedkommende ønsker at klage til Pressenævnet.
En forlængelse af
klagefristen vil medføre, at der vil være
længere tid til at foretage sådanne overvejelser,
hvilket vil kunne medføre, at flere, der måtte
ønske at klage over et massemedie, også gives mulighed
for at nå dette inden for klagefristen.
I overensstemmelse med den
opfordring, som et enigt Retsudvalg og Kulturudvalg er fremkommet
med, lægges der derfor med lovforslaget op til, at
klagefristerne i medieansvarsloven forlænges fra 4 uger til
12 uger.
3.2. Forlængelse
af opbevaringspligten
3.2.1. Gældende
ret
Det følger af
medieansvarslovens § 7, stk. 1, at redaktøren skal
sikre, at der på forsvarlig måde opbevares en kopi af
alle udsendelser i tre måneder. Uanset at den i § 7,
stk. 1, nævnte frist er udløbet, skal kopi af
udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag,
opbevares, indtil sagen er endeligt afgjort, jf. medieansvarslovens
§ 7, stk. 2.
Bestemmelsen vedrører radio-
og fjernsynsvirksomhed.
Af bemærkningerne til §
7, jf. lovforslag nr. 132 af 6. februar 1991 (Folketingssamling
1990-91), fremgår følgende:
"Bestemmelsen i stk. 1 pålægger redaktøren
en pligt til at opbevare en kopi af udsendte programmer,
således at der efterfølgende kan skaffes dokumentation
for indholdet af en bestemt udsendelse. Opbevaringspligten er
begrænset til 3 måneder, men hvis der inden
udløbet af denne frist er indgivet klage over udsendelsen,
skal kopien heraf opbevares, indtil sagen er afsluttet, jf.
bestemmelsens stk. 2. Sagen anses for
endelig afsluttet, hvis radio- eller fjernsynsforetagendets svar
på klagen ikke indbringes for Pressenævnet eller for
domstolene inden for tre måneder efter, at radio- eller
fjernsynsforetagendets svar på klagen er nået frem til
klageren. Det bemærkes, at der gælder en klagefrist
på fire uger, hvis klageren ønsker at indbringe en
afvisning af klagen eller et afslag på krav om genmæle
for Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 3,
og § 40. Men da klageren også kan indbringe afvisningen
eller afslaget for domstolene finder Justitsministeriet det mest
hensigtsmæssigt at fastsætte en generel regel,
hvorefter opbevaringspligten er tre måneder fra det
tidspunkt, da radio- eller fjernsynsforetagendets afvisning eller
afslag er kommet frem til klageren, eller fra
offentliggørelsen af et ufyldestgørende
genmæle. Opbevaringspligten består, så
længe en sag behandles ved Pressenævnet eller
domstolene. "
Som det fremgår, er
retstilstanden således den, at redaktøren skal
opbevare en kopi af udsendelsen indtil tre måneder efter, at
radio- eller fjernsynsforetagendets afgørelse er kommet frem
til klageren eller fra offentliggørelsen af et
ufyldestgørende genmæle. Hvis der inden for tre
måneder efter, at radio- eller fjernsynsforetagendets
afgørelse er kommet frem til klager eller fra
offentliggørelsen af et ufyldestgørende
genmæle, indgives en klage til Pressenævnet - hvor
klagefristen efter gældende ret er fire uger - eller hvis der
rejses sag ved domstolene, består opbevaringspligten,
så længe sagen behandles ved henholdsvis
Pressenævnet eller domstolene.
Foretagender, der udgiver de
massemedier, der er nævnt i medieansvarslovens § 1, nr.
3, skal for at være omfattet af lovens regler have indgivet
anmeldelse til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8,
stk. 1. For sådanne anmeldte foretagender gælder
reglerne i §§ 5-7, jf. medieansvarslovens § 8, stk.
2.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
I lyset af, at fristerne i
medieansvarsloven for at klage foreslås forlænget fra 4
uger til 12 uger, findes det nødvendigt tillige at
foreslå opbevaringspligten i medieansvarslovens § 7
forlænget.
Forlængelsen af
opbevaringspligten i § 7, stk. 1, er nødvendig for at
undgå, at der vil kunne opstå tilfælde, hvor der
f.eks. klages til Pressenævnet lige inden udløbet af
den foreslåede klagefrist på 12 uger, og hvor
Pressenævnet dermed ikke kan nå at give radio- eller
fjernsynsforetagendet meddelelse om, at der er indgivet en klage,
inden den gældende opbevaringspligt på tre
måneder udløber.
På tilsvarende vis er det
nødvendigt at forlænge fristen i § 7, stk. 2, for
opbevaring af udsendelser i de tilfælde, hvor der er indgivet
en klage til Pressenævnet eller rejst sag ved domstolene.
Forlængelse af
opbevaringsfristen i § 7, stk. 2, skal i forhold til klager
til Pressenævnet sikre, at udsendelser ikke risikerer at
blive slettet, inden Pressenævnet har gjort radio- eller
fjernsynsforetagendet opmærksom på, at
Pressenævnet har modtaget en klage over radio- eller
fjernsynsforetagendets afgørelse vedrørende en
udsendelse eller over et ufyldestgørende genmæle. Da
klagefristen til Pressenævnet som nævnt foreslås
forlænget fra 4 uger til 12 uger, findes det således
nødvendigt at forlænge den gældende
opbevaringsfrist.
Da der ikke er nogen frist for at
indbringe en sag for domstolene, er der i dag i § 7, stk. 2,
fastsat en generel regel om, at udsendelsen skal opbevares, indtil
tre måneder efter, at radio- eller fjernsynsforetagendets
afgørelse er kommet frem til klager eller fra
offentliggørelsen af et ufyldestgørende
genmæle. Denne frist findes det som nævnt ovenfor
nødvendigt at forlænge som konsekvens af den
foreslåede forlængelse af klagefristerne. For fortsat
at sikre, at en generel regel om opbevaring af udsendelser
dækker både klager til Pressenævnet og sager
rejst ved domstolene, foreslås opbevaringspligten i § 7,
stk. 2, således forlænget til seks måneder.
Det foreslås endeligt, at det
udtrykkeligt kommer til at fremgå af 7, stk. 2, at
opbevaringspligten består, så længe en sag
behandles ved Pressenævnet eller domstolene, således at
udsendelser, om hvis indhold der inden for fristen i § 7, stk.
2, er indgivet klage eller rejst sag, opbevares, så
længe sagen behandles ved Pressenævnet eller
domstolene.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om forlængelse af
klagefristerne vil kunne medføre en forøgelse af
antallet af klager til medierne selv og Pressenævnet.
Udgifterne til Pressenævnets virksomhed, herunder udgifter
til nævnets sekretariat, afholdes af massemedierne selv efter
en fordelingsnøgle, som følger af § 16 i
bekendtgørelse nr. 86 af 2. september 1998 om
forretningsorden for Pressenævnet.
En forøgelse af antallet af
klager over medierne til Pressenævnet vil kunne
medføre øgede udgifter for massemedierne. Forslaget
om forlængelse af klagefristerne vurderes dog alene at
medføre økonomiske konsekvenser for massemedierne i
begrænset omfang.
Forslaget om forlængelse af
redaktørens pligt til at opbevare kopi af udsendelser kan
endvidere medføre øgede omkostninger for radio- og
fjernsynsforetagender i begrænset omfang.
5.2. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Advokatsamfundet, Copydan, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Dansk Annoncørforening, Danske
Medier, Dansk Journalistforbund, Dansk Presseforbund, Dansk Reklame
og Relationsbureauers Brancheforening, Den Kristne
Producentkomité, DR, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg,
Foreningen af Arbejderbevægelsens Elektroniske
Medievirksomheder, IT-Branchen, ITEK - DI, KODA, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen (Konkurrencerådets sekretariat),
Medierådet for børn og unge, Pressenævnet,
Producentforeningen, Radio- og tv-nævnet, Sammenslutningen af
lokale radio- og tv-stationer i Danmark, Sammenslutningen for
Danske Lytter- og Seerorganisationer - SLS, SBS TV, STOFA A/S, TDC
A/S, TV/Midt-Vest, TV Syd, TV 2/Danmarsk A/S, TV 2/Bornholm, TV
2/Fyn, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2 ØST, TV 2/Østjylland,
TV 3.
10. Sammenfattende
skema
| | | | Positive konsekvenser
/mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forlængelse af klagefristerne og
redaktørens opbevaringspligt vil kunne medføre
øgede udgifter i begrænset omfang for
massemedierne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af den
gældende § 7, stk. 1, at redaktøren skal sikre,
at der på forsvarlig måde opbevares en kopi af alle
udsendelser i tre måneder.
Det foreslås, at
opbevaringsperioden i § 7, stk. 1,
forlænges fra tre måneder til seks måneder, da
det hermed sikres, at udsendelser, om hvis indhold der er indgivet
klage til Pressenævnet, ikke risikerer at blive slettet,
inden Pressenævnet har gjort radio- eller
fjernsynsforetagendet opmærksom på, at
Pressenævnet har modtaget en klage over udsendelsen. Da
klagefristen i § 34, stk. 2, § 36, stk. 3, og § 40
foreslås forlænget fra 4 uger til 12 uger, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3-5, foreslås opbevaringsperioden
forlænget fra tre måneder til seks måneder.
Forslaget indebærer en
tidsmæssig udvidelse af redaktørens pligt til at
opbevare en kopi af alle udsendelser på forsvarlig
måde.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.2.
Til nr.
2
Det følger af den
gældende § 7, stk. 2, at uanset at fristen på tre
måneder efter stk. 1, er udløbet, skal kopi af
udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag,
opbevares, indtil sagen er endeligt afgjort.
Efter gældende ret skal
redaktøren opbevare kopi af udsendelser, om hvis indhold der
er indgivet klage eller rejst sag, indtil tre måneder efter,
at radio- eller fjernsynsforetagendets afgørelse er kommet
frem til klager eller fra offentliggørelsen af et
ufyldestgørende genmæle. Opbevaringspligten
består, så længe en sag behandles ved
Pressenævnet eller domstolene.
Da klagefristen i § 34, stk. 2
og 3, § 36, stk. 3, og § 40 foreslås
forlænget fra 4 uger til 12 uger, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3-5, foreslås § 7, stk.
2, ændret, således at kopi af udsendelser, om
hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag, skal opbevares,
indtil seks måneder efter sagen er afgjort.
På denne måde sikres
det, at udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage til
Pressenævnet, ikke risikerer at blive slettet, inden
Pressenævnet har gjort radio- eller fjernsynsforetagendet
opmærksom på, at Pressenævnet har modtaget en
klage over radio- eller fjernsynsforetagendets afgørelse
vedrørende en udsendelse eller et ufyldestgørende
genmæle.
Fristen på seks måneder
efter sagen er afgjort regnes fra det tidspunkt, hvor
afgørelsen om afvisning eller afslag er truffet (datering af
afgørelsen) eller fra offentliggørelsen af et
ufyldestgørende genmæle. Der er således i
forhold til gældende ret alene tale om en forlængelse
af opbevaringsperioden fra tre måneder til seks
måneder.
Det foreslås endvidere, at
det udtrykkeligt kommer til at fremgå af § 7, stk. 2, at
opbevaringspligten består, så længe en sag
behandles ved Pressenævnet eller domstolene.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.2.
Til nr.
3
Det følger af den
gældende § 34, stk. 2, at klager over massemediernes
indhold og handlemåde i forhold til overholdelse af god
presseskik kan rettes til det pågældende massemedie
selv eller direkte til Pressenævnet, jf. dog stk. 3. I begge
tilfælde er klagefristen fire uger efter
offentliggørelsen. Massemediets afgørelse kan senest
fire uger efter, at den er kommet frem til klageren, indbringes for
Pressenævnet.
Det foreslås to steder i
§ 34, stk. 2, at forlænge
klagefristen fra 4 uger til 12 uger. Forslaget indebærer, at
klager over massemediernes indhold og handlemåde i forhold
til overholdelse af god presseskik skal indgives til massemediets
selv eller til Pressenævnet senest 12 uger efter
offentliggørelsen, og at klager over massemediets
afgørelse kan indbringes for Pressenævnet senest 12
uger efter, at den er kommet frem til klageren.
Af den gældende § 34,
stk. 3, følger det, at klager over DR's, TV2/DANMARK A/S'
eller de regionale TV2-virksomheders overtrædelse af §
34, stk. 1, senest fire uger efter offentliggørelsen skal
indgives til disse. De pågældende virksomheders
afgørelser kan senest fire uger efter, at afgørelsen
er kommet frem til klageren indbringes for Pressenævnet.
Det foreslås to steder i
§ 34, stk. 3, at forlænge
klagefristen fra 4 uger til 12 uger. Forslaget indebærer, at
klager over de nævnte medier skal indgives senest 12 uger
efter offentliggørelsen, og at klager over de nævnte
mediers afgørelser kan indbringes for Pressenævnet
senest 12 uger efter, at afgørelsen er kommet frem til
klageren.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.1.
Til nr.
4
Det følger af den
gældende § 36, stk. 3, at anmodning om genmæle
skal fremsendes skriftligt til redaktøren senest fire uger
efter offentliggørelsen af de faktiske oplysninger, der
ønskes imødegået.
Det foreslås i § 36, stk. 3, at fristen for at
fremsætte anmodning om genmæle over for
redaktøren forlænges fra 4 uger til 12 uger. Dette
indebærer, at fristen for at fremsætte anmodning om
genmæle forlænges til 12 uger efter
offentliggørelsen af de faktiske oplysninger, der
ønskes imødegået.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.1.
Til nr.
5
Det følger af den
gældende § 40, at afslag på genmæle kan
indbringes for Pressenævnet senest fire uger efter, at
afslaget er kommet frem, og at klage over et ufyldestgørende
genmæle senest fire uger efter dettes offentliggørelse
kan indbringes for Pressenævnet.
Det foreslås i § 40, stk. 1, at fristen for at
indbringe afslag på genmæle for Pressenævnet
forlænges fra 4 uger til 12 uger. Dette indebærer, at
afslaget senest skal indbringes for Pressenævnet 12 uger
efter, at afslaget er kommet frem til den, der har anmodet om
genmælet.
Det foreslås endvidere i
§ 40, stk. 2, at fristen for at
klage over et ufyldestgørende genmæle til
Pressenævnet forlænges fra 4 uger til 12 uger.
Forslaget indebærer, at klage skal indgives senest 12 uger
efter offentliggørelsen af det ufyldestgørende
genmæle.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.1.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
I stk.
2 foreslås det, at pligten til at opbevare en kopi af
alle udsendelser på forsvarlige måde i seks
måneder efter § 7, stk. 1, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, alene finder anvendelse på udsendelser, der sendes
efter lovens ikrafttræden. Udsendelser, der sendes før
lovens ikrafttræden, skal efter de hidtil gældende
regler opbevares i tre måneder.
I stk.
3 foreslås det, at § 1, nr. 2, alene finder
anvendelse på udsendelser, om hvis indhold der er indgivet
klage eller rejst sag efter lovens ikrafttræden. For
udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag
før lovens ikrafttræden, finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Pligten til at opbevare kopi af
udsendelser, som der er indgivet klage over eller rejst sag, indtil
seks måneder efter sagen er afgjort i medfør af §
7, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, gælder alene
udsendelser, der er klaget over, eller hvor der er rejst sag efter
lovens ikrafttræden.
Udsendelser, om hvis indhold der er
indgivet klage eller rejst sag før lovens
ikrafttræden, skal efter de hidtil gældende regler
opbevares indtil tre måneder efter, at sagen er endeligt
afgjort.
I stk.
4 foreslås det, at medieansvarslovens § 34, stk.
2, 2. pkt., og § 34, stk. 3, 1. pkt., som foreslået
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, § 1, nr. 4, samt
medieansvarslovens § 40, stk. 2, som foreslået
ændret ved denne lovs § 1, nr. 5, alene finder
anvendelse på klager over massemediers indhold og
handlemåde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort efter lovens
ikrafttræden. For klager over massemediers indhold og
handlemåde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Dette indebærer, at en klage
efter § 34, stk. 2, over et forhold, der er offentliggjort
før lovens ikrafttræden, skal rettes til det
pågældende massemedie selv eller direkte til
Pressenævnet senest fire uger efter offentliggørelsen,
jf. § 34, stk. 2, 2. pkt.
På tilsvarende vis skal
klager efter § 34, stk. 3, 1. pkt., over DR's, TV2/DANMARK
A/S' eller de regionale TV2-virksomheders overtrædelse af
§ 34, stk. 1, der er offentliggjort før lovens
ikrafttræden, senest fire uger efter offentliggørelsen
indgives til disse.
Endvidere skal en anmodning om
genmæle over for oplysninger af faktisk karakter efter §
36, stk. 3, som er offentliggjort før lovens
ikrafttræden, fremsendes skriftligt til redaktøren
senest fire uger efter offentliggørelsen af de faktiske
oplysninger, der ønskes imødegået.
Endelig kan en klage over et
ufyldestgørende genmæle efter § 40, stk. 2, der
er offentliggjort før lovens ikrafttræden, senest fire
uger efter dettes offentliggørelse indbringes for
Pressenævnet.
I stk.
5 foreslås det, at medieansvarslovens § 34, stk.
2, 3. pkt., § 34, stk. 3, 2. pkt., og § 40, stk. 1, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3 og 5, alene finder
anvendelse på klager over afgørelser, der er truffet
efter lovens ikrafttræden. For klager over afgørelser,
der er truffet før lovens ikrafttræden, finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Dette indebærer, at
massemediers afgørelser efter § 34, stk. 2, 3. pkt.,
der er truffet før lovens ikrafttræden, senest fire
uger efter, at afgørelsen er kommet frem til klageren, kan
indbringes for Pressenævnet.
På tilsvarende vis kan klager
over DR's, TV2/DANMARK A/S' eller de regionale TV2-virksomheders
afgørelser efter § 34, stk. 3, 2. pkt., der er truffet
før lovens ikrafttræden, senest fire uger efter, at
afgørelsen er kommet frem til klageren, indbringes for
Pressenævnet.
Endelig kan afgørelser om
afslag på genmæle efter § 40, stk. 1, der er
truffet før lovens ikrafttræden, senest fire uger
efter, at afgørelsen er kommet frem, indbringes for
Pressenævnet.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Grønland overtog
ansvarsforholdene på medieområdet den 1. januar 2001 og
Færøerne overtog medieansvarsområdet den 11. maj
2006.
Det fremgår af pkt. 3.1 i
Statsministeriets vejledning om ministeriers behandling af sager
vedrørende Grønland og Færøerne
(henholdsvis vejledning nr. 58 og 59 af 2. juli 2012), at det
udtrykkeligt bør anføres i loven, at den ikke
gælder for Færøerne og Grønland, hvis en
lov ikke skal gælder for Færøerne og
Grønland, f.eks. fordi der er tale om lovgivning på et
område, der er overtaget af de færøske
myndigheder eller af det grønlandske selvstyre.
På denne baggrund
foreslås det i § 3, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I medieansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 85 af 9. februar 1998, som
ændret ved § 25 i lov nr. 433 af 31. maj 2000 og §
2 i lov nr. 1404 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: | | | | § 7.
Redaktøren skal sikre, at der på forsvarlig måde
opbevares en kopi af alle udsendelser i 3 måneder. | | 1. I § 7, stk. 1, ændres »3
måneder« til: »6 måneder«. | Stk. 2. Uanset
at den i stk. 1 nævnte frist er udløbet, skal kopi af
udsendelser, om hvis indhold der er indgivet klage eller rejst sag,
opbevares, indtil sagen er endeligt afgjort. | | 2. I § 7, stk. 2, ændres »indtil
sagen er endeligt afgjort« til: »indtil 6 måneder
efter sagen er afgjort. Opbevaringspligten består, så
længe en sag behandles ved Pressenævnet eller
domstolene.« | | | | § 34.
Massemediernes indhold og handlemåde skal være i
overensstemmelse med god presseskik. | | | Stk. 2. Klager
over overtrædelse af stk. 1 kan rettes til det
pågældende massemedie selv eller direkte til
Pressenævnet, jf. dog stk. 3. I begge tilfælde er
klagefristen 4 uger efter offentliggørelsen. Massemediets
afgørelse kan senest 4 uger efter, at den er kommet frem til
klageren, indbringes for Pressenævnet. Stk. 3. Klager
over DR's, TV 2/DANMARK A/S' eller de regionale TV2-virksomheders
overtrædelse af stk. 1 skal senest 4 uger efter
offentliggørelsen indgives til disse. De
pågældende virksomheders afgørelse kan senest 4
uger efter, at afgørelsen er kommet frem til klageren,
indbringes for Pressenævnet. | | 3. To steder i
§ 34, stk. 2, og to steder i § 34, stk. 3, ændres »4
uger« til: »§ 12 uger«. | | | | § 36.
[…] | | | Stk. 3.
Anmodning om genmæle skal fremsendes skriftligt til
redaktøren senest 4 uger efter offentliggørelsen af
de faktiske oplysninger, der ønskes
imødegået. | | 4. I § 36, stk. 3, ændres »4
uger« til: »12 uger«. | | | | § 40. Afslag
på genmæle skal snarest muligt skriftligt meddeles
den, Der har anmodet om genmælet, med
oplysning om, at afslaget kan indbringes for Pressenævnet
senest 4 uger efter, at afslaget er kommet frem. Nævnets
adresse skal samtidig oplyses. Stk. 2. Klage
over et ufyldestgørende genmæle kan senest 4 uger
efter dettes offentliggørelse indbringes for
Pressenævnet. | | 5. To steder i
§ 40 ændres »4
uger« til: »12 uger«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014. Stk. 2. §
1, nr. 1, finder alene anvendelse på udsendelser, der sendes
efter lovens ikrafttræden. For udsendelser, der sendes
før lovens ikrafttræden, finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Stk. 3. §
1, nr. 2, finder alene anvendelse på udsendelser, om hvis
indhold der er indgivet klage eller rejst sag, efter lovens
ikrafttræden. For udsendelser, om hvis indhold der er
indgivet klage eller rejst sag før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Stk. 4.
Medieansvarslovens § 34, stk. 2, 2. pkt., og § 34, stk.
3, 1. pkt., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, §
1, nr. 4, samt medieansvarslovens § 40, stk. 2, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 5, finder alene
anvendelse på klager over massemediers indhold og
handlemåde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort efter lovens
ikrafttræden. For klager over massemediers indhold og
handlemøde, anmodning om genmæle over for oplysninger
af faktisk karakter samt klager over et ufyldestgørende
genmæle, der er offentliggjort før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende bestemmelser
anvendelse. Stk. 5.
Medieansvarslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., § 34, stk. 3,
2. pkt., og § 40, stk. 1, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 3 og 5, finder alene anvendelse på klager over
afgørelser, der er truffet efter lovens ikrafttræden.
For klager over afgørelser, der er truffet før lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende bestemmelser
anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|
Officielle noter
1) I 1992 og 1993 blev ingen sager
afvist på grund af fristoverskridelse.