Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 12. december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 25. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 25. juni 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 335 (folketingsåret
2012-13). Den 2. oktober 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Møder
Retsudvalget og Kulturudvalget holdt den 2.
december 2013 et møde med Pressenævnet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
ved 3. behandling.
Udvalget støtter ministerens
lovforslag, der forlænger klagefristen fra 4 til 12 uger og i
tilknytning hertil forlænger den periode, som redaktionerne
skal opbevare udsendelser m.v.
Med vedtagelsen af det fremsatte lovforslag
gennemføres de ændringer af medieansvarsloven, som
Kulturudvalget og Retsudvalget opfordrede justitsministeren til at
fremsætte lovforslag om i udvalgenes fælles beretning
af 21. februar 2013.
I beretningen gav Retsudvalget og
Kulturudvalget desuden udtryk for, at der var behov for yderligere
opstramninger for så vidt angår:
- mere markante krav til medierne om
placering, omfang og udformning af Pressenævnets kendelser,
herunder at kendelserne i alvorlige tilfælde kan fylde f.eks.
hele forsiden. Det er udvalgenes opfattelse, at Pressenævnet
allerede har hjemmel til at kræve dette,
- at Pressenævnets nye praksis
kommunikeres klart ud til borgerne og medierne, og
- at Pressenævnet tager flere sager
op af egen drift.
Kulturudvalget og Retsudvalget havde
forinden drøftet disse problemstillinger med
Pressenævnet ved et fælles møde den 14. november
2012. Udvalgene inviterede den 2. december 2013 Pressenævnet
til et nyt fælles møde. Her fik Pressenævnet
lejlighed til at orientere udvalgene om status i forhold til de
initiativer, som nævnet hidtil har sat i værk.
Pressenævnet redegjorde på
mødet den 2. december 2013 for, at man har øget sit
fokus på klar formidling af nævnets kendelser. Man har
desuden udvidet sin fortolkning af »den retlige
interesse«, så pårørende har fået
klageadgang i de få sager, hvor der har været et
ønske herom. Nævnet har i flere tilfælde
pålagt medier, at henvisninger til nævnets kendelser
bringes på forsiden. Senest er Ekstra Bladet i nævnets
kendelse af 11. december 2013 blevet pålagt at bringe
nævnets alvorlige kritik af avisens artikler, udendørs
bannere og kampagne vedrørende danske søfolk, som
blev holdt som gidsel på Afrikas Horn. Nævnet gav i
kendelsen meget specifikke pålæg om, at
størrelsen på typerne og placeringen skal svare til de
bragte historier, og Ekstra Bladet skal i den forbindelse bringe
kritikken på forside og på bladets spiseseddel. Og
så skal kritikken være at finde på eb.dk i 7
dage. Det finder udvalgene meget positivt. Pressenævnet har
desuden i en række tilfælde henvendt sig til medier,
der ikke har gengivet kendelserne, som det blev dem pålagt,
herunder elektroniske medier, der har bragt kendelsernes indhold
efter eller ved afslutningen af det program, hvor kendelsen skulle
gengives. Her har nævnet bedt om at få kendelserne
bragt i begyndelsen af en efterfølgende udsendelse.
Nævnet har ikke taget sager op af
egen drift i den pågældende periode. Men nævnet
oplyste, at man i perioden er kommet med flere generelle udtalelser
af principiel karakter. Disse udtalelser bunder i aktuelle og
væsentlige presseetiske problemstillinger, herunder mediers
brug af de sociale medieplatforme og brugen af skjult kamera.
Udvalgene fik ved mødet lejlighed
til at give udtryk for, hvilke yderligere problemstillinger
udvalgene mener at Pressenævnet kunne sætte
særlig fokus på. Kulturudvalget og Retsudvalget mener i
den forbindelse, at Pressenævnet har en meget vigtig opgave,
og udvalgene støtter grundlæggende op om den
måde, hvorpå de presseetiske spørgsmål
behandles i Danmark. Det er imidlertid vigtigt, at
Pressenævnet fremover har stort fokus på, at
nævnets praksis udgør et indflydelsesrigt korrektiv,
der sikrer, at medievirkeligheden udvikler sig i overensstemmelse
med god presseskik og presseetiske grundprincipper. Medierne har i
dag en massiv tilstedeværelse i danskernes hverdag på
en lang række medieplatforme og er aktive 24 timer i
døgnet. På mødet var det således
væsentligt for udvalgene at give udtryk for, at man gerne
ser, at Pressenævnet agerer og er meget synligt i forhold til
de presseetiske problemstillinger, der viser sig, f.eks. ved at
tage affære over for en konkret kritisabel adfærd eller
en uacceptabel tendens, og ikke kun afventer de klager over medier,
der måtte tilgå nævnet. Pressenævnets fokus
på at komme med generelle og principielle udtalelser om,
hvordan man skal forstå god presseskik i forhold til aktuelle
medieproblemstillinger, bakkede udvalgene på mødet
varmt op om. Men udvalgene bakkede også meget varmt op om, at
nævnet tager flere sager op af egen drift, hvis dette i
konkrete tilfælde er mere nærliggende end at komme med
en generel udtalelse af principiel karakter. Udvalgene gav udtryk
for, at når det f. eks. kommer til beskyttelsen af
privatlivets fred, kan der være en række sager, der har
store omkostninger af forskellig art for de berørte, og hvor
den eller de, der føler sig groft krænket af
mediehistorier, af forskellige årsager ikke ser sig i stand
til at tage sagen op som en klagesag ved Pressenævnet. I
sådanne sager finder udvalgene det nærliggende, at
nævnet kunne overveje at tage en sag op af egen drift, idet
sagen synes at give anledning til at markere en presseetisk
grænse.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Annika Smith (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 10
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 10
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. , om det er ministerens
opfattelse, at Pressenævnet har fulgt op på
Retsudvalgets og Kulturudvalgets beretning af 21. februar 2013 med
hensyn til kravene om bl.a. en bredere fortolkning af den retlige
interesse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | MFU spm. , om ministeren mener, at
Pressenævnet har strammet op i forhold til Retsudvalgets og
Kulturudvalgets fælles ønske i beretningen af 21.
februar 2013, om at offentliggørelser af nævnets
kendelser i højere grad skal have en placering og et layout,
som svarer til det påklagede forhold, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
|