Tillægsbetænkning afgivet af
Finansudvalget den 12. december 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet følgende
ændringsforslag til finanslovsforslaget:
- Finansministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-418 og 438-507
- Folketingets partier har stillet
ændringsforslag nr. 419-437
Følgende ændringsforslag
tilbagetages: 60, 164, 166, 243, 244, 412, 413, 414, 415, 416 og
417.
Partiernes stillingtagen til
ændringsforslagene vil fremgå af afstemningerne ved 3.
behandling.
2. Udvalgsarbejdet
Forslag til finanslov for 2014 blev fremsat
den 27. august 2013 som lovforslag nr. L 231 og var til 1.
behandling den 10. september 2013. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Finansudvalget. Med udgangen af
folketingsåret 2012-13 bortfaldt lovforslaget.
Finanslovsforslaget blev genfremsat uændret af
finansministeren som lovforslag nr. L 1 den 1. oktober 2013. L 1
var til 1. behandling den 3. oktober 2013 og blev herefter henvist
til behandling i Finansudvalget. Udvalget afgav betænkning
den 24. oktober 2013. Lovforslaget var til 2. behandling den 21.
november 2013, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Finansudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse.
Venstres medlem af udvalget glæder
sig over, at regeringen valgte at lave en finanslovsaftale med
Venstre og Det Konservative Folkeparti frem for med Enhedslisten.
Det er positivt, at der med aftalen således fremrykkes
skatte- og afgiftslettelser i tråd med anbefalingen fra Det
Økonomiske Råds rapport fra oktober 2013.
Venstre havde gerne set en mere
ambitiøs aftale, men noterer sig, at finanslovsaftalen for
2014 dog er et skridt i den rigtige retning i forhold til at
forbedre konkurrenceevnen og skabe større incitamenter til
at arbejde.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
skal udtale følgende:
Mærkværdigt
finanslovsforløb
Årets finanslovsforhandlinger har
været mærkværdige. Det var forventeligt, at
regeringen skulle indgå en finanslovsaftale med Enhedslisten
primo november, efter at partierne havde forhandlet intenst siden
starten af september. Men alligevel endte det med en
finanslovsaftale mellem regeringen og Venstre og Det Konservative
Folkeparti ultimo november - langt senere end normal praksis.
Tankevækkende er det ifølge DF, at regeringen valgte
at se stort på den vedtagne tidsplan for udvalgsbehandlingen
af Finansloven 2014 - udfærdiget ultimo oktober af
Folketingets Finansudvalg - og blot forhandle videre uden at
orientere udvalget i god tid. Hele forhandlingsforløbet har
været kaotisk, og det udstiller, at regeringen sammen med sit
flertal har meget svært ved at lede landet.
En finanslov med gode
velfærds- og vækstinitiativer
I forbindelse med regeringens
offentliggørelse af finanslovsforslaget for 2014 i august
måned rettede Dansk Folkeparti en kritik af regeringens
prioriteringer for finansåret 2014. Eksempelvis nævnte
Dansk Folkeparti, at regeringen ikke havde ét initiativ med
i sit finanslovsforslag i forhold til ældreområdet, som
ikke allerede havde været prioriteret meget fra regeringens
side de seneste år. Endvidere var Dansk Folkeparti utilfreds
med, at finanslovsforslaget ikke indeholdt mange tiltag i forhold
til at forbedre vilkårene for erhvervslivet, som kan
være med til at skabe vækst i dansk økonomi.
Også retsområdet manglede prioritering.
Heldigvis blev der i finanslovsaftalen
afsat 1 mia. kr. til ældreområdet. Det støtter
Dansk Folkeparti naturligvis. Vi forventer nu, at regeringen
vil sikre, at pengene rent faktisk går til
ældreområdet, uden at kommunerne samtidig laver
besparelser på området. Det er vigtigt, at pengene
sikrer et reelt løft.
Der er også i finanslovsaftalen afsat
700 mio. kr. til fremrykning af erhvervsinitiativer fra
vækstplanen fra foråret 2013, som forhåbentlig
sikrer flere danske arbejdspladser. Dette initiativ var en del af
Dansk Folkepartis finanslovsudspil. Så det er vi naturligvis
også glade for.
Havde Dansk Folkeparti været en del
af årets finanslovsaftale, havde der dog også blandt
andre ting været en forstærket indsats inden for
retsområdet - herunder øget politiindsats - i spil,
ligesom sundhedsområdet og socialt udsatte også havde
været prioriteret højere. Vi havde også gerne
set, at regeringen havde taget endnu flere initiativer til
bekæmpelse af social dumping, ligesom vi i den
sammenhæng også ønsker et stop for den stigende
velfærdsturisme, hvor østarbejdere i stor stil
trækker danske velfærdsydelser ud af landet.
Endelig bør det fremhæves, at
en nedsættelse af udviklingsbistanden til 0,7 pct af BNI, som
var en del af Dansk Folkepartis finanslovsudspil, var et
finansieringselement, der var en del fokus på, inden
forhandlingerne gik i gang, bl.a. fordi Venstre åbnede for en
sådan nedsættelse.
Afslutning
Dansk Folkeparti stemmer samlet for
finanslovsforslaget for 2014, men sender imidlertid en række
positive ændringsforslag til afstemning i Folketingssalen for
at markere, at vi gerne så flere initiativer på
velfærds-, rets- og værdiområdet som en del af
næste års finanslov. Det er for det første flere
midler til sundhedsområdet og socialt udsatte, flere midler
til retsområdet, en udkantspulje, en lånepulje i
forhold til kloakering i det åbne land, en kulturpulje, en
repatrieringspulje og for det andet - i forhold til
finansieringsdelen - en nedsættelse af udviklingsbistanden,
en normalisering af udlændingepolitikken, bl.a. ved at
genindføre starthjælpen, færre konsulenter i
staten og annullering af nedsættelsen af selskabsskatten i
2014.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget.
Liberal Alliances medlem af udvalget
bemærker, at danskerne lider under et højt skattetryk.
Med et skattetryk på 49,6 pct. af BNP og en sammensat
topmarginalskat på 68,2 pct. er danskerne verdens
hårdest beskattede folk. Men det er ikke bare de 590.000
danskere, der betaler topskat i 2013, der er belastede af
høje skatter og afgifter. Alle danskere betaler
således skatter, afgifter og en af verdens højeste
momssatser til staten, samtidig er det danske skattetryk på
49,6 pct. af BNP markant større end i de lande, vi normalt
sammenligne os med. Det svenske skattetryk forventes i 2013 at
være på 44,3 pct. af BNP, altså mere end 10 pct.
under det danske skattetryk. Hvis Danmark havde samme skattetryk
som Sverige, ville danskerne kunne betale ca. 100 mia. kr. mindre i
skatter og afgifter.
For det første mener vi i Liberal
Alliance, at det er dybt urimeligt, at danskerne skal betale
så meget i skatter og afgifter, som tilfældet er. For
det andet er det økonomisk uholdbart, at danskerne skal
betale så meget mere i skatter og afgifter end indbyggere i
vores nabolande. Det går ud over danskernes konkurrenceevne.
Liberal Alliance mener, at borgernes penge hører bedst
hjemme i borgernes lommer, og vi ønsker derfor ved
forhandlingerne om finansloven 2014 at fortsætte partiets
fokus på, at danskerne skal kunne beholde flere af deres egne
penge.
Indførelse af
nyt bundfradrag
Ifølge Økonomi- og
Indenrigsministeriet har 330.000 danskere ringe tilskyndelse til at
arbejde i stedet for at være på
overførselsindkomst. Og rigtig mange mennesker, 18.100
personer, vil opnå en nettogevinst ved at opsige deres job og
gå på overførselsindkomst. Dertil kommer, at
hele 57.000 danskere på overførselsindkomst vil
få en gevinst på under 1.000 kr. ved at tage et arbejde
i stedet for at være på overførselsindkomst. Det
vil vi i Liberal Alliance gøre op med. Det skal altid kunne
betale sig at tage et arbejde, og gevinsten skal være
mærkbar. Derfor vil Liberal Alliance indføre et nyt
bundfradrag, så de første 7.000 kr., der tjenes hver
måned, bliver gjort skattefri. Det betyder, at hver dansker
med arbejdsindkomst vil få en skattelettelse på knap
20.000 kroner om året. Der afsættes 7 mia. kr. til at
tage de første skridt mod fuld indfasning af
bundfradraget.
Afskaffelse af
topskat
Danmark har verdens højeste
skattetryk, og det koster os dyrt. Høj skat er dårligt
for konkurrenceevnen, og det koster os arbejdspladser. Liberal
Alliance ønsker, at det skal være attraktivt at tage
en uddannelse, at være iværksætter og at yde en
ekstra indsats på arbejdet. Det vil en afskaffelse af
topskatten medvirke til. Når vi sænker skatten,
begrænser vi på samme tid sort arbejde. Samtidig sikrer
vi, at de knap 600.000 danskere, der i dag betaler topskat, vil
kunne beholde en større del af deres indkomst. Liberal
Alliance vil i forbindelse med finansloven for 2014 tage det
første skridt til en afskaffelse af topskatten.
Der afsættes 2 mia. kr. til at tage
de første skridt mod afskaffelse af topskatten.
Fastfrysning af
grundskyld
Grundskylden vil i de kommende år
stige med ca. 14 mia. kr. fra ca. 26 mia. kr. til ca. 40 mia. kr.
om året i 2020. Det er en voldsom og urimelig skattestigning,
som vil tvinge folk fra hus og hjem. Liberal Alliance vil med
forslaget sikre boligejerne mod disse grundskyldsstigninger.
Liberal Alliance afsætter 1,1 mia. kr. i 2014.
Automatisk
tilbagebetaling af for meget opkrævet ejendomsskat
Rigsrevisionen har påpeget, at de
offentlige ejendomsvurderinger i 41 pct. af tilfældene er for
høje. Det har betydet, at rigtigt mange danskere er blevet
opkrævet ejendomsskat, de ikke skulle have betalt. Det virker
som om der er en vis træghed i det politiske system,
når det handler om til at give borgerne det tilbage, der
retmæssigt tilhører dem. Det kan ikke være
rimeligt, at danskere, der under skiftende regeringer er blevet
opkrævet for meget i skat, ikke kan få deres penge
tilbage. Liberal Alliance stiller derfor forslag til finansloven
2014 om, at de danskere, der fejlagtigt er blevet opkrævet
for meget i ejendomsskat, automatisk skal have tilbagebetalt deres
penge, hvis de har betalt for meget ejendomsskat siden 2003.
Liberal Alliance afsætter 1 mia. kr. i 2014, så
danskerne kan få deres penge tilbage.
Lettelse af benzin- og
dieselafgiften
Danske bilister bliver årligt
opkrævet ca. 43 mia. kr. til statsfinanserne via
registreringsafgift, vægtafgift, ansvarsforsikringsafgift og
brændstofafgifter, mens omkostningerne til anlæg, drift
og vedligehold af veje i stat og kommuner i alt kun udgør
ca. 10 mia. kr. (2011-tal). Danske bilister betaler altså for
meget mere og andet end blot at købe og have bil.
Skatteministeriet har i et svar til Folketinget oplyst, at der er
en selvfinansieringsgrad på 115 pct. ved den første
lettelse af benzin- og dieselafgiften. Der vil altså
være et positivt provenu ved at sænke benzin- og
dieselafgiften. En 1 pct. lettelse af benzin- og dieselafgiften
medfører en provenugevinst på 30 mio. kr. Provenuet
fra lettelsen af benzin- og dieselafgiften bruges på at lette
registreringsafgiften.
Lettelse af
registreringsafgiften
De danske bilister betaler væsentligt
mere for at købe og have bil end borgere i de lande, som vi
normalt sammenligner os med. Faktisk betaler danskerne mere for
biler end noget andet folk i EU, nemlig hele 67 pct. mere end
gennemsnittet i EU, og vi betaler 66 pct. mere end svenskerne og
tyskerne. Begge lande har afskaffet registreringsafgiften. De
høje danske priser skyldes ud over betydelige grønne
afgifter især registreringsafgiften, som for personbiler er
105 pct. af værdien op til 79.000 kr. og 180 pct. af
resten.
Skatteministeriet har oplyst, at
selvfinansieringsgraden ved den første lettelse af
registreringsafgiften er 95 pct. Det er med andre ord næsten
omkostningsfrit at sænke registreringsafgiften. En 1 pct.
lettelse af registreringsafgiften vil medføre et provenutab
på 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Finansieringen af lettelsen af registreringsafgiften findes ved at
lette benzin- og dieselafgiften, der ifølge
skatteministeriet har en selvfinansieringsgrad på 115 pct.
på den første lettelse.
Tilbagerulning af
besparelser på folkehøjskoler
Med aftalen om genopretningspakken fra maj
2010 blev det besluttet at reducere tilskuddene til
folkehøjskolerne, så særlig de kortere kurser
på 4 uger eller derunder blev ramt. Det initiativ har
ifølge eksperter betydet, at en række højskoler
står i en særlig sårbar situation, som i sin
yderste konsekvens kan betyde, at de vil være nødt til
at lukke. Liberal Alliance noterer sig, at partierne bag den
siddende regering i 2010 lovede at tilbagerulle reduktionen af
tilskuddene til folkehøjskolerne, og Liberal Alliance vil
med dette forslag gøre sit for, at der følges op
på dette løfte.
Af aftalen om genopretningspakken
fremgår det, at besparelserne på
folkehøjskolerne er en del af en samlet besparelse på
55 mio. kr. Beløbet dækker ud over besparelsen
på højskolerne, også over planlagte besparelser
på husholdnings- og håndarbejdsskolerne. Disse er dog
allerede rullet tilbage. Finansieringsbehovet er således
markant mindre, end man kan få indtryk af fra
genopretningspakken.
Genindførelse
af omkostningsgodtgørelse, når virksomheder får
medhold i en skattesag
Af hensyn til retssikkerheden bør
det være omkostningsfrit at få medhold i skattesager
imod myndighederne. Derfor genindføres fuld
omkostningsgodtgørelse til virksomheder og fonde i vundne
skattesager. Forslaget skønnes at medføre udgifter
for 50 mio. kr.
Ændring af
reglerne for beskatning af arbejdsudleje
I forbindelse med skatteaftalen 2012 blev
det besluttet at skærpe reglerne for beskatning af
arbejdsudleje. Imidlertid er flere brancher blevet hårdt ramt
som følge af de ændrede regler, herunder bl.a.
it-branchen og byggebranchen.
Det er nødvendigt for virksomheder
at have adgang til kvalificeret arbejdskraft, men desværre
rammer de skærpede regler for beskatning af arbejdsudleje
virksomhederne, når de henter udenlandske specialister ind.
Det er konkurrenceforvridende for danske virksomheder og kan
betyde, at virksomheder vælger Danmark fra, hvorved Danmark
vil gå glip af arbejdspladser og omsætning.
Liberal Alliance ønsker med
forslaget at ændre reglerne for beskatning af arbejdsudleje,
så reglerne bliver lempet til gavn for danske virksomheder og
dansk konkurrenceevne. Lempelsen vil medføre et statsligt
mindreprovenu på ca. 100 mio. kr.
Reduktion af
udviklingsbistanden
Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
ønsker at fastsætte udviklingsbistanden til 0,7 pct.
af BNI i 2014. Dermed vil Danmark fortsat være blandt den
lille gruppe af lande i verden, der opfylder FN's
målsætning om en udviklingsbistand på 0,7 pct. af
BNI. Reduktionen i udviklingsbistanden vil betyde offentlige
mindreudgifter på 2,549 mia. kr. i 2014.
Produktivitetsforbedring i den offentlige
sektor
Det offentlige forbrug i Danmark er meget
stort - også i internationale sammenligninger. Men vi
behøver faktisk ikke bruge så mange penge. Senest har
Produktivitetskommissionen gjort det klart, at potentialet for
besparelser i den offentlige sektor er stort. Det er samlet set
nødvendigt at få meget mere ud af de kroner, vi bruger
på offentlig serviceproduktion. Det er muligt at fastholde
den nuværende produktion for færre skattekroner.
Liberal Alliance foreslår i tråd med
Produktivitetskommissionen, at produktiviteten forbedres med 10
pct. frem mod 2020. I 2014 er det en produktivitetsforbedring i det
offentlige forbrug på 1,5 pct. svarende til 7,94 mia. kr. i
2014.
Nulvækst i det
offentlige forbrug
Liberal Alliance mener, at den offentlige
sektor for længst har nået sin maksimale
størrelse. Og når et flertal i Folketinget
ønsker et yderligere pengeforbrug i det offentlige, stiller
det sig i vejen for, at de samme penge kan bruges til at lette
erhvervslivets og danskernes skattebyrde. Nulvækst i det
offentlige forbrug frem mod 2020 i stedet for den planlagte
vækst i det offentlige forbrug vil samlet set medføre,
at der i 2020 er et finanspolitisk råderum på 22 mia.
kr.. Liberal Alliance finder således finansiering på
3,2 mia. kr. i 2014.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag
Der henvises til siderne efter
udvalgssammensætningen
Jesper Petersen (S) Benny
Engelbrecht (S) Rasmus Prehn (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S)
Sofie Carsten Nielsen (RV) fmd.
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Finn Sørensen (EL)
Peter Christensen (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)
Kristian Jensen (V) Kristian Thulesen Dahl (DF) nfmd. René Christensen (DF) Ole
Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Ændringsforslag
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 1
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Tidsplan for behandling af forslag til
finanslov for 2014 | 2 | Betænkning afgivet den 24. oktober
2013 | 3 | Partiernes ændringsforslag (DF og
LA) | 4 | Udkast til
tillægsbetænkning | 5 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | § 7 - 1 | Udkast til betænkning | § 7 - 2 | Regeringens ordinære
ændringsforslag til FFL2014 fra finansministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 1
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke finanslovskonti, der er
omfattet af generelle omprioriteringsbidrag samt størrelsen
på bidraget, til finansministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at oversende en opdateret oversigt
over hovedkonti på finanslovforslaget for 2014, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | § 7 - 1 | Spm. om den samlede finansiering af
aftalen om finansloven for 2014 indgået med V og K, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
|