Fremsat 07-11-2013
1. behandlet / henvist til udvalg 14-11-2013
Betænkning afgivet 16-01-2014
2. behandlet/direkte til 3. behandling 21-01-2014
3. behandlet, vedtaget 23-01-2014
Ministerområde:
Miljøministeriet
Loven gør det obligatorisk at anvende en digital selvbetjeningsløsning ved indgivelse af klage til Natur- og Miljøklagenævnet og til efterfølgende kommunikation om klagesagen. I enkelte tilfælde kan klager, der ikke er indgivet via den digitale løsning, fortsat behandles, hvis særlige forhold hos klager gør sig gældende. Særlige forhold hos klager kan f.eks. være manglende digitale kompetencer, handicap og lign.
Loven er led i realiseringen af regeringens målsætning om, at kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015, og er en del af udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 fra august 2011, »Den digitale vej til fremtidens velfærd«.
Vedtaget
93 stemmer for forslaget (V, S, RV, SF, EL, LA, KF, UFG)
13 stemmer imod forslaget (DF)
0 stemmer hverken for eller imod forslaget