Tak for det.
Jeg har fået den store ære at holde en tale på vegne af selveste det ærede medlem hr.
Preben Bang Henriksen, som desværre er forhindret i deltagelse i dette møde.
Loven handler om forældelsesloven, som vi vedtog for 6 år siden.
Det var en ny forældelseslov, der blev vedtaget efter den gamle lov, som blev kaldt 1908-loven.
Den var, om jeg så må sige, blevet forældet, og den nye lov gjorde så i væsentligt omfang op med en forældelselovgivning, som har flere hundrede års historie bag sig.
Den nye forældelseslov har nu været igennem en indfasning, og kun ganske få områder har givet anledning til fortolkningstvivl.
Et af de få områder er en situation, hvor en kapitalejer – det kan være en aktionær eller en anpartshaver – alene indskyder en del af sit samlede kapitalindskud i selskabet.
Resten skylder han selskabet, og en kapitalforhøjelse i et aktieselskab på f.eks.
100.000 kr.
kan man altså således i praksis etablere ved at indskyde 25.000 kr.
kontant og så ved at skylde selskabet de resterende 75.000 kr.
Det er forældelsesfristen for disse sidste 75.000 kr., som forslaget vedrører.
Meget tyder på, at gældende lov lader denne restindbetalingsforpligtelse forælde, 3 år efter at forpligtelsen blev påtaget, altså fra beslutningen om kapitalforhøjelsen.
Det er uheldigt, og det indebærer, at selskabet hvert tredje år skal have fat i aktionæren med henblik på en skyldnererkendelse eller alternativt udtage stævning til afbrydelse af forældelsen.
Med forslaget slås det fast, at fristen skal regnes fra det tidspunkt, hvor selskabet kalder på pengene.
Herfra forældes fordringen altså efter 3 år.
Forhøjes kapitalen eksempelvis i 2014, og indkalder selskabet det udestående kapitalindskud i 2018, forældes fordringen altså endeligt i 2021.
Der gælder dog i henhold til forslaget en ultimativ frist, inden hvilken indkaldelse skal ske, nemlig 10 år fra kapitalforhøjelsen.
Herfra begynder fristen altid at løbe, så har selskabet ikke fået en skyldnererkendelse eller udtaget stævning inden 13 år, er fordringen altså endegyldigt forældet.
Efter Venstres opfattelse betyder forslaget, at de selskaber, som opererer med udestående indbetalinger hos aktionærerne, lempes i deres arbejde, idet de ikke længere hvert tredje år skal foretage afbrydelsesskridt over for aktionærerne, og Venstre kan derfor støtte forslaget.
Der har været visse forbehold i høringssvar fra Dansk Erhverv og Advokatrådet.
Disse svar ser vi nærmere på i forbindelse med den udvalgsbehandling, som Venstre går positivt ind til.