Fremsat den 4. april 2014 af Mai Mercado
(KF) og Karin Nødgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om behandlingsgaranti til børn og unge fra
familier med stof- og alkoholafhængighed
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2014 at fremsætte lovforslag, som indebærer en
behandlingsgaranti til børn og unge under 25 år, der
er belastede af en opvækst med voksne, der er stof- eller
alkoholafhængige. Behandlingsgarantien skal sikre, at
børn og unge anonymt og så vidt muligt inden 14 dage,
men senest inden 30 dage, efter de har henvendt sig, får den
nødvendige rådgivning, støtte og
behandling.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
styrke indsatsen over for de børn og unge, der er vokset op
i en familie med stof- eller alkoholafhængighed, og sikre, at
de pågældende børn og unge kommer godt videre i
deres liv. Desværre viser statistikkerne, at der er et stort
behov for en bedre indsats. Eksempelvis bliver godt en tredjedel af
de unge, der er vokset op i familier med alkoholmisbrug, selv
alkoholafhængige, og denne gruppe af unge er også
voldsomt overrepræsenteret på en lang række andre
negative parametre med bl.a. to en halv gange så stor risiko
for at blive indlagt på en psykiatrisk afdeling og dobbelt
så stor risiko for at forsøge selvmord
(»Når mor og far drikker«, Faktablad 3,
Sundhedsstyrelsen, 2009).
Knap 600.000 danskere har et skadeligt forbrug
af alkohol, som ikke kun påvirker den drikkende selv og hans
eller hendes helbred, men også vedkommendes familie
(»Når mor og fra drikker«, Faktablad 2,
Sundhedsstyrelsen, 2009). Ca. 140.000 danskere er decideret
alkoholafhængige og kan ikke stoppe deres forbrug uden
behandling (»Alkoholforbrug i Danmark: Kvantificering og
karakteristik af storforbrugere og afhængige«, Statens
Institut for Folkesundhed, 2008). Vurderingen er, at godt 120.000
børn og unge mellem 0 og 18 år vokser op i familier
med alkoholproblemer. Godt 180.000 af de 19-35 årige siger,
at de er vokset op i familier med alkoholproblemer, og knap 330.000
af de 35-årige siger, at de er vokset op i familier med
alkoholproblemer. I alt skønnes det, at ca. 630.000 danskere
er vokset op i familier med alkoholproblemer (»Danskernes
alkoholvaner«, Sundhedsstyrelsen og SIF, 2008).
Med hensyn til stofafhængighed kan der
på trods af statistisk usikkerhed konstateres en klar
stigning i antallet af stofmisbrugere i Danmark. Tallet
skønnes i 2009 at være 33.000. Knap 11.000 af disse
skønnes alene at være hashmisbrugere
(»Narkotikasituationen i Danmark 2013: Årsrapport til
det europæiske overvågningscenter for narkotika og
narkotikamisbrug, EMCDDA«, Sundhedsstyrelsen, 2013).
Konkret skal beslutningsforslaget yde
støtte til børn og unge af misbrugere, som i vidt
omfang modsvarer den behandlingsgaranti, der allerede gælder
for misbrugerne selv. Det vil indebære en behandlingsgaranti,
således at børn og unge så vidt muligt inden 14
dage, men senest inden 30 dage, efter de har henvendt sig,
får den nødvendige rådgivning, støtte og
behandling til at håndtere et liv i misbrugsfamilien. F.eks.
kan kommunen indgå samarbejde med private, da børn og
unge mange gange ikke har lyst til at gå samme sted hen, som
de personer i deres familie der modtager behandling. Derudover er
der mange børn og unge, der ikke har lyst til at blive en
del af det kommunale behandlingssystem. Endvidere er der
børn og unge, der vægrer sig ved at gå til
kommunen, da de vil beskytte deres familie. Derfor kan det
være en fordel, at behandlingen af børn og unge
foregår uden for kommunalt regi.
Selve behandlingen skal være gratis og
anonym og kan bestå af terapi og rådgivning,
såvel individuel som gruppebaseret. Formålet med
behandlingen skal være, at barnet eller den unge lærer
at håndtere sine følelser, tanker og reaktioner. Da
alkoholikere og stofmisbrugere kræver en masse
opmærksomhed, har mange unge for vane at glemme sig selv.
Samtidig vil den unge gennem et behandlingsforløb kunne
opdage ikke at være alene med sine oplevelser og problemer.
Behandlingen vil desuden være med til at støtte, at
den unge kan fastholde skole, studier eller arbejde.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
behandlingsgaranti for børn og unge af misbrugere vil
medføre store menneskelige og økonomiske gevinster,
ligesom forslaget vil medføre færre udgifter til andre
sociale foranstaltninger rettet mod børn og unge.
Forslagsstillerne anerkender samtidig, at der særlig i
opstartsfasen vil være udgifter forbundet med en sådan
behandlingsgaranti. Merudgiften kan skønsmæssigt
beløbe sig til 70 mio. kr. årligt, hvis man i
beregningerne tager udgangspunkt i de beregninger, der
fremgår af »Notat vedr. landsdækkende indsats for
unge, som er børn af alkohol- og stofmisbrugere« af
26. marts 2014, udgivet af TUBA. Forslagsstillerne indgår
gerne i drøftelser med regeringen om at fremskaffe midler
til indsatsen, f.eks. i forbindelse med finansloven for 2015.
Skriftlig fremsættelse
Mai Mercado
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
behandlingsgaranti til børn og unge fra familier med stof-
og alkoholafhængighed.
(Beslutningsforslag nr. B 98)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.