Fremsat den 3. april 2014 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag til folketingsbeslutning
om
udmøntning af politisk aftale om en mere
tidssvarende og gennemsigtig veder-læggelse af politikere
Folketinget opfordrer økonomi- og
indenrigsministeren til i kraft af ministerens bemyndigelse i lov
om kommunernes styrelse og regionsloven og med virkning fra 1. juli
2014 at gennemføre de ændringer i de menige kommunal-
og regionalpolitikeres vederlagsniveau samt i den løbende
regulering af vederlagene, der følger af den politiske
aftale om en mere tidssvarende vederlæggelse af
politikere.
Folketinget opfordrer endvidere regeringen til
at nedsætte en kommission vedrørende den samlede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre. Kommissionen skal have til opgave
at udarbejde et forslag til, hvordan den fremadrettede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre skal være.
Kommissionens forslag skal tage højde
for den udvikling, der over de senere år har været i
politikernes arbejdsvilkår, herunder i forhold til
kompleksiteten i arbejdsopgaverne samt i forhold til politikernes
ansvar og arbejdsbyrde. Forslaget skal være baseret på
et hensyn til gennemsigtighed og åbenhed. Endvidere skal
forslaget tage højde for en indbyrdes sammenhæng
mellem vilkårene for de forskellige typer af hverv, i den
udstrækning det er relevant.
Bemærkninger til forslaget
Den
politiske aftale om en mere tidssvarende vederlæggelse af
politikere
Regeringen har indgået en politisk
aftale med Venstre, SF og Konservative (herefter benævnt
aftaleparterne) om en mere tidssvarende vederlæggelse af
politikere. Aftalen indebærer ændringer i
vederlagsniveauet til de menige kommunal- og regionalpolitikere
samt en ny ordning for den løbende regulering af
vederlagene. Aftalen er vedlagt dette beslutningsforslag som bilag
1, hvortil der i det hele henvises.
Aftaleparterne har endvidere aftalt at
støtte dette beslutningsforslag med henblik på at
nedsætte en kommission vedrørende den samlede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre.
Kommissoriet for kommissionens arbejde er
vedlagt dette beslutningsforslag som bilag 2, hvortil der i det
hele henvises.
Det bemærkes, at aftaleparterne som led
i den politiske aftale er enige om, at nedsættelsen af
kommissionen sker i en gensidig forståelse mellem
aftaleparterne om, at aftaleparterne vil følge indstillingen
fra kommissionen.
Gennemførelse af ændringerne i vederlagsniveauet for
kommunal- og regionalpolitikerne samt i den løbende
regulering af vederlagene
Ændringerne af de menige kommunal- og
regionalpolitikeres vederlagsniveau samt i den løbende
regulering af vederlagene gennemføres administrativt af
økonomi- og indenrigsministeren i kraft af den eksisterende
bemyndigelse i lov om kommunernes styrelse og regionsloven.
Ændringerne gennemføres med virkning fra den 1. juli
2014.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
skønner, at ændringerne i vederlagsniveauet vil
medføre årlige merudgifter på omkring 52 mio.
kr. Fremadrettet reguleres vederlagene, så de afspejler den
faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked. Det generelle tilskud til kommunerne og regionerne
reguleres svarende til de merudgifter, som kommunerne og regionerne
påføres som led i de aftalte ændringer af
vederlagene.
Kommissionens sammensætning og virke
Kommissionen sammensættes af en formand
og 4-6 medlemmer. Kommissionen skal have deltagelse af personer med
særligt kendskab til borgmestres,
regionsrådsformænds, folketingsmedlemmers og ministres
arbejdsvilkår samt med særligt kendskab til
vilkårene på det almindelige arbejdsmarked.
Udvalgets formand og medlemmer udpeges af
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen efter forslag fra
Folketingets Præsidium.
Udvalget sekretariatsbetjenes af
embedsmænd udpeget af Folketingets Administration og
regeringen. Formandskabet for sekretariatet varetages af
Folketingets Administration.
Det tilsigtes, at kommissionen afslutter sit
arbejde inden udgangen af 2015 med henblik på, at eventuelle
ændringer for borgmestre og regionsrådsformænd
kan vedtages i god tid inden de kommunale og regionale valg i 2017
og få virkning pr. 1. januar 2018, og at eventuelle
ændringer for folketingsmedlemmer og ministre kan vedtages
forud for, men få virkning fra det første
folketingsvalg efter afslutningen af kommissionens arbejde.
Bilag 1
Politisk aftale mellem regeringen og Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Konservative om en mere tidssvarende
vederlæggelse af politikere
1. Regeringen og Venstre, SF og
Konservative (herefter benævnt aftaleparterne) har
indgået aftale om at forhøje vederlagsniveauet for de
menige kommunal- og regionalpolitikere og om en fremadrettet
regulering af vederlagene, der afspejler den faktiske
lønudvikling. Herved sikres kommunal- og regionalpolitikerne
en mere tidssvarende vederlæggelse for den store opgave, der
varetages i landets kommunalbestyrelser og regionsråd.
Aftaleparterne er endvidere enige om at støtte forslag til
folketingsbeslutning om nedsættelse af en kommission, der har
til opgave at foretage en grundlæggende helhedsvurdering af,
om vederlæggelsen af borgmestre,
regionsrådsformænd og tillige folketingsmedlemmer og
ministre er tidssvarende.
2. Der er ikke siden 1996 taget
specifikt stilling til vederlagsniveauet for menige
kommunalbestyrelsesmedlemmer til trods for en generel udvikling mod
et større og mere komplekst ansvar og en tungere
arbejdsbyrde, navnlig i forbindelse med kommunalreformen i 2007.
Samtidig er vederlagene løbende blevet relativt mindre
værd, når de sammenholdes med den faktiske
lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked. Tilsvarende gælder for vederlagene til
regionsrådsmedlemmer, hvis vederlag i 2007 blev holdt
på samme niveau som vederlaget til amtsrådsmedlemmerne,
der siden 1996 havde udviklet sig i takt med de kommunale
vederlag.
3. Hvervet som borgmester og
regionsrådsformand er, i modsætning til hvervet som
menigt kommunalbestyrelsesmedlem og regionsrådsmedlem, et
fuldtidshverv. Ved kommunalreformen blev
regionsrådsformændene vederlagt som tidligere
amtsborgmestre, mens reformen for borgmestrene i praksis
betød et løft af vederlaget til en række
borgmestre, idet sammenlægning af kommunerne førte til
højere indbyggertal og dermed indplacering i en
højere lønramme. Hertil kom, at pensionssystemet blev
forbedret, så det blev gjort væsentligt nemmere for en
borgmester og regionsrådsformand at optjene ret til
egenpension.
4. Aftaleparterne er på den
baggrund enige om følgende ændringer i
vederlæggelsen af kommunal- og regionalpolitikere:
- Det faste
vederlag, der ydes til menige kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer, hæves til et niveau, der svarer
til, at det havde udviklet sig på linje med den faktiske
lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked siden 1996.
- Det faste
vederlag til menige kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer reguleres fremadrettet med en ordning,
der afspejler den faktiske lønudvikling på det
kommunale og regionale arbejdsmarked, i lighed med den ordning, som
i 2012 blev indført for folketingspolitikere.
- En tilsvarende ny
reguleringsordning anvendes fremadrettet på det
tillægsvederlag, der ydes til kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer, der har et eller flere børn
under 10 år boende i hjemmet.
- De aftalte
ændringer i vederlagsniveauet, der forventes at
medføre årlige merudgifter på omkring 52 mio.
kr., fører til en tilsvarende regulering af det generelle
tilskud til kommunerne og regionerne efter Det Udvidede
Totalbalanceprincip (DUT). Det bemærkes, at de samlede
udgifter til vederlæggelsen af kommunal- og
regionalpolitikerne i forbindelse med kommunalreformen faldt med
omkring 415 mio. kr. årligt.
- Der sker ikke med
aftalen ændringer i kommunal- og regionalpolitikernes
mulighed for at modtage særlige vederlag for varetagelse af
selskabshverv m.v.
5. Aftaleparterne er endvidere enige
om:
- Der
fremsættes forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en kommission, der på baggrund af det
kommissorium, der indgår som bilag til denne aftale, har til
opgave at udarbejde et forslag til, hvordan den samlede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer samt ministre fremadrettet skal være.
Forslaget skal være baseret på et hensyn til
gennemsigtighed og åbenhed og tage højde for en
indbyrdes sammenhæng mellem vilkårene for de
forskellige typer af hverv, i den udstrækning det er
relevant.
- Nedsættelse
af kommissionen sker i en gensidig forståelse mellem
aftaleparterne om, at indstillingen fra kommissionen
følges.
Bilag 2
Kommissorium for en kommission
vedrørende den samlede vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre
1. Regeringen har indgået en
aftale med Venstre, SF og Konservative (herefter benævnt
aftaleparterne) om at forhøje vederlagsniveauet for de
menige medlemmer af kommunalbestyrelser og regionsråd og om
en fremadrettet regulering af vederlagene, der afspejler den
faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked. Herved sikres kommunal- og regionalpolitikerne en
mere tidssvarende vederlæggelse for den store opgave, der
varetages i landets kommunalbestyrelser og regionsråd.
Forhøjelsen af vederlagsniveauet skal
bl.a. ses i lyset af, at der, siden niveauet blev fastlagt for
kommunalpolitikere pr. 1. januar 1996, er sket en generel udvikling
mod et større og mere komplekst ansvar og en tungere
arbejdsbyrde samt i lyset af, at vederlagene løbende er
blevet relativt mindre værd, når de sammenholdes med
den faktiske lønudvikling på det kommunale og
regionale arbejdsmarked.
2. Hvervet som borgmester og
regionsrådsformand er et fuldtidshverv, som også
indebærer den øverste daglige ledelse af den kommunale
og regionale forvaltning. Den samlede vederlæggelse er
sammensat af forskellige elementer, der ud over det faste vederlag
også omfatter eftervederlag, pensionsordning,
samordningsregler og godtgørelser. Niveauet
for vederlaget til borgmestre og regionsrådsformænd er
det vederlagsniveau, som blev lagt til grund ved kommunalreformen i
2007, hvor nye kommuner og regioner blev dannet. Vederlagsniveauet
i 2007 var en videreførelse af det niveau, som blev fastlagt
for borgmestre og amtsborgmestre pr. 1. januar 1994.
Folketingsmedlemmer er ligeledes
fuldtidspolitikere og har også en vederlagsordning, der
består af en række forskellige elementer. Ud over det
faste vederlag, omfatter det bl.a. eftervederlag, pensionsordning,
modregningsregler, godtgørelse for boligudgifter, skattefrit
omkostningstillæg og adgang til efteruddannelsesmidler.
Det grundlæggende vederlag til
folketingsmedlemmer tager udgangspunkt i det niveau, som blev
fastlagt pr. 1. januar 2000. Siden er der foretaget ændringer
af dele af den samlede vederlagspakke, senest i juni 2012.
Ministre modtager et grundvederlag og ydes
herudover omkostningstillæg og godtgørelse for
boligudgifter m.v. efter samme regler, som gælder for
medlemmer af Folketinget. Grundvederlaget blev i 2012 midlertidigt
nedsat med 5 pct. indtil 2015. Ministre kan endvidere ydes
eftervederlag og egenpension. Når en minister også er
medlem af Folketinget, trækkes folketingsvederlaget fra
ministervederlaget.
3. Aftaleparterne konstaterer, at
spørgsmålet om vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd (tidligere amtsborgmestre),
folketingsmedlemmer og ministre kun sjældent er blevet taget
op til mere grundlæggende overvejelse. Når reglerne
undertiden er blevet ændret, har det som regel været
enkelte elementer af vederlæggelsen, som er blevet
justeret.
Borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre varetager alle betydningsfulde
hverv i relation til kommunalbestyrelsers, regionsråds,
Folketingets og regeringens arbejde med og ansvar for vigtige
samfundsmæssige opgaver og beslutninger.
Aftaleparterne finder, at tiden er moden til,
at der foretages en grundlæggende helhedsvurdering af, om de
samlede vederlagsmæssige vilkår for borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre er
passende i en nutidig sammenhæng.
Partierne har på den baggrund besluttet
at nedsætte en rådgivende kommission vedrørende
den samlede vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre.
Kommissionen skal foretage en analyse af den
samlede vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre.
Analysen skal omfatte alle elementer i vederlæggelsen,
herunder godtgørelser, omkostningstillæg,
eftervederlag, pension, modregningsregler, samordningsregler,
uddannelsesmidler og den løbende regulering af vederlagene.
Kommissionen skal behandle vederlæggelsen af de forskellige
hverv i sammenhæng. Kommissionen skal endvidere inddrage
oplysninger om vederlæggelsen af andre ansvarsfulde poster i
vores samfund.
Kommissionen har til opgave at udarbejde et
forslag til, hvordan den fremadrettede vederlæggelse af
borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre skal være. Forslaget skal tage højde for den
udvikling, der over de senere år har været i
politikernes arbejdsvilkår, herunder i forhold til
kompleksiteten i arbejdsopgaverne samt i forhold til politikernes
ansvar og arbejdsbyrde. Forslaget skal være baseret på
et hensyn til gennemsigtighed og åbenhed. Endvidere skal
forslaget tage højde for en indbyrdes sammenhæng
mellem vilkårene for de forskellige typer af hverv, i den
udstrækning det er relevant.
4. Kommissionen sammensættes af
en formand og 4-6 medlemmer. Kommissionen skal have deltagelse af
personer med særligt kendskab til borgmestres,
regionsrådsformænds, folketingsmedlemmers og ministres
arbejdsvilkår samt med særligt kendskab til
vilkårene på det almindelige arbejdsmarked.
Aftaleparterne vil lægge op til, at udvalgets formand og
medlemmer udpeges af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
efter forslag fra Folketingets Præsidium.
Aftaleparterne vil lægge op til, at
sekretariatsfunktionen varetages af embedsmænd udpeget af
Folketingets Administration og regeringen. Der lægges op til,
at formandskabet for sekretariatet varetages af Folketingets
Administration.
Kommissionen skal færdiggøre sit
arbejde inden udgangen af 2015 med henblik på, at eventuelle
ændringer for borgmestre og regionsrådsformænd
kan vedtages i god tid inden de kommunale og regionale valg i 2017
og få virkning pr. 1. januar 2018, og at eventuelle
ændringer for folketingsmedlemmer og ministre kan vedtages
forud for, men få virkning fra det første
folketingsvalg efter afslutningen af kommissionens arbejde.