Fremsat den 3. april 2014 af Finn
Sørensen (EL), Jørgen Arbo Bæhr (EL), Henning
Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om arbejdsklausuler i alle offentlige
kontrakter
Regeringen pålægges inden januar
2015 at fremsætte lovforslag, som forpligter alle offentlige
myndigheder, selskaber, hvor offentlige myndigheder har bestemmende
indflydelse, og som ikke er i konkurrence, almennyttige
boligselskaber og virksomheder, der er afhængige af
offentligt tilskud, til at anvende arbejdsklausuler i alle
kontrakter med private virksomheder på grundlag af
ILO-konvention nr. 94. Ved offentlige myndigheder forstås
statslige, regionale og kommunale myndigheder.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Formålet med beslutningsforslaget er at
styrke den danske overenskomstmodel og bekæmpe social
dumping. Det sker ved at sikre, at skattekroner ikke anvendes til
kontrakter med private virksomheder, der underbyder på
vilkår, der ikke er overenskomstmæssige.
Formålet opnås ved fuldt ud at
udnytte mulighederne i ILO-konvention nr. 94 således, at alle
offentlige myndigheder, selskaber, hvor offentlige myndigheder har
bestemmende indflydelse, og som ikke er i konkurrence, almennyttige
boligselskaber og virksomheder, der er afhængige af
offentligt tilskud, ved lov forpligtes til at anvende
arbejdsklausuler i alle kontrakter med private virksomheder, som
beskrevet i ILO-konvention nr. 94, jf. bekendtgørelse nr. 1
af 14. januar 1957 om Danmarks ratifikation af den Internationale
Arbejdskonference i Geneve i året 1949 vedtagne konvention om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, cirkulæreskrivelse
nr. 114 af 18. maj 1966 om gennemførelse af den af den
Internationale Arbejdskonference vedtagne konvention nr. 94 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og
cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter om bygge- og
anlægsarbejde.
ILO-konvention nr. 94
Arbejdsklausulen betyder, at der skal stilles
krav til den private virksomhed om, at de ansatte er sikret
»løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og
andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der
gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag
eller industri på den egn, hvor arbejdet
udføres« - som disse vilkår er beskrevet i
kollektive overenskomster, voldgifter eller lovgivning, jf. artikel
2, stk. 1,
Arbejdsklausulen anvendes i kontrakter med
private virksomheder om følgende opgaver: »bygning,
ombygning, reparation eller nedrivning for det offentlige;
fabrikation, samling, behandling eller afskibning af materialer,
tilbehør eller udstyr; eller udførelse eller ydelse
af tjenester«, jf. artikel 1. Arbejdsklausulerne anvendes
således både ved bygge- og anlægsopgaver,
fabrikation m.m. af materialer samt tjenesteydelser.
Arbejdsklausulen indeholder også et
såkaldt kædeansvar. Det vil sige, at kravene til
løn- og ansættelsesvilkår også skal
opfyldes af underentreprenører eller personer, der har
fået overdraget kontrakten, og der skal indføres
»passende straffebestemmelser« for manglende
overholdelse af bestemmelserne og »egnede forholdsregler,
f.eks. ved tilbageholdelse af udbetalinger i henhold til kontrakten
eller på anden måde, for at gøre det muligt for
vedkommende arbejdere at få udbetalt den løn, de har
ret til«, jf. artikel 5.
Danmarks
anvendelse af ILO-konvention nr. 94
Danmark ratificerede ILO-konvention nr. 94 i
1955. Siden da har konventionens bestemmelser om arbejdsklausuler
været gældende for staten. I forhold til amter
(regioner) og kommuner har der kun været tale om en
henstilling, som ganske vist har været støttet af
arbejdsmarkedets parter.
Ved finanslovsaftalen for 2013 aftalte
regeringen og Enhedslisten at skærpe brugen af
arbejdsklausuler i staten og udvide den til statslige virksomheder,
jf. »Aftaler om finansloven 2013«, Finansministeriet
2012. Tærskelværdien på ca. 37,5 mio. kr. for
statslige bygge- og anlægsopgaver blev ophævet. Dermed
skal alle statslige myndigheder benytte arbejdsklausuler ved alle
udbud på bygge- og anlægsområdet. Det blev
også aftalt, at alle statslige ordregivere, herunder
selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og ikke er
i konkurrence, skal benytte arbejdsklausuler ved alle offentlige
udbud af bygge- og anlægsprojekter.
Det blev endvidere aftalt, at det eksisterende
regelsæt om arbejdsklausuler skal gøres mere
gennemskueligt og tilgængeligt, så det bliver lettere
at håndhæve og kontrollere, hvorvidt der benyttes
arbejdsklausuler. Herudover skal der udarbejdes standardiserede
skabeloner til de offentlige myndigheder. Dette er endnu ikke
sket.
Regioner og
kommuner halter bagefter
I forbindelse med forhandlingerne om
finansloven for 2013 lykkedes det ikke Enhedslisten at overbevise
regeringen om, at regioner og kommuner også skulle
pålægges at anvende arbejdsklausuler i henhold til
ILO-konventionen. Det blev dog aftalt, at »regeringen ved
forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for
2014 vil lægge op til en politisk forpligtende aftale om, at
kommuner og regioner fremover i relevante udbud i højere
grad skal bruge arbejdsklausuler på samme måde som
statslige ordregivere«.
Dette skete imidlertid ikke. I regeringens
økonomiaftaler for 2014 med henholdsvis regioner og kommuner
blev der aftalt følgende: »Arbejdsklausuler skal
søges udbredt til alle kommunale/regionale udbudskontrakter
inden for bygge- og anlægsarbejde samt øvrige
udbudskontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt. Det vil styrke
indsatsen mod social dumping og sikre arbejdsvilkår på
overenskomstmæssige vilkår. Regeringen, KL og Danske
Regioner er enige om at gøre status for udbredelsen af
arbejdsklausuler som led i økonomiforhandlingerne for
2015«, jf. »Aftaler om den kommunale og regionale
økonomi 2014«, Finansministeriet. Dette er blot en
hensigtserklæring, der ikke forpligter regioner og kommuner
til at anvende arbejdsklausuler.
Beslutningsforslaget udvider brugen af arbejdsklausuler
Det foreslås derfor, at kravet om at
anvende arbejdsklausuler som beskrevet i ILO-konvention nr. 94
udvides til, at alle offentlige myndigheders kontrakter med private
virksomheder, offentligt ejede virksomheder, som ikke er i
konkurrence, almennyttige boligselskaber og virksomheder, der er
afhængige af offentligt tilskud, også skal omfattes af
konventionens bestemmelser.
Beslutningsforslaget henviser i den
forbindelse til konventionens bestemmelse om, at »Den
kompetente myndighed skal bestemme, i hvilket omfang og på
hvilken måde konventionen skal finde anvendelse på
kontrakter, der tildeles af andre end centrale myndigheder«,
jf. artikel 1, nr. 2.
I betragtning af at det offentlige og de
dertil knyttede virksomheder og selskaber er samfundets
største indkøber af bygge- og anlægsopgaver og
tjenesteydelser, vil det betyde et markant løft i kampen mod
social dumping og sort arbejde.
Også af den grund er det vigtigt at
slå fast, at kravet om arbejdsklausuler gælder alle
offentlige kontrakter, altså ikke kun bygge- og
anlægsopgaver, men også udlicitering af
rengøring, hjemmehjælp, sundhedsopgaver m.m. som
beskrevet i konventionen.
En sådan udvidelse af anvendelsen af
arbejdsklausuler vil sikre en mere fair konkurrence for danske
virksomheder, der i dag ofte underbydes af udstationerede
virksomheder på grund af de konkurrencefordele, som disse har
gennem skattefritagelse og ret til at medbringe egne ansatte
på oprindelseslandets løn og
ansættelsesvilkår.
Endelig vil forslaget sikre fuld
gennemførelse af det indlysende princip, at skatteydernes
bidrag ikke skal gå til at understøtte
løndumping, men tværtimod bidrage til at styrke den
danske overenskomstmodel og den skattefinansierede
velfærdsmodel.
Lovgivning
er nødvendig
Det har været anført, at
lovgivning i forhold til regioner og kommuner om at anvende
arbejdsklausuler er indgreb i det kommunale selvstyre, og at det er
bedre, at regioner og kommuner selv finder ud af at bruge
arbejdsklausulerne.
Historien og de faktiske forhold taler imod
dette. Siden 1990 har der været en klar henstilling fra
regeringen til amter (regioner) og kommuner i fælles
forståelse med arbejdsmarkedets parter om at anvende
arbejdsklausuler i bygge- og anlægskontrakter efter samme
retningslinjer som staten. Op til og under kommunevalget i 2013 var
spørgsmålet højt oppe på dagsordenen,
hvilket også medførte, at yderligere nogle kommuner
vedtog at anvende arbejdsklausuler.
Der findes ikke nogen aktuel og konkret
opgørelse over regioners og kommuners anvendelse af
arbejdsklausuler. Ifølge Beskæftigelsesministeriet
anvendes de af alle regioner ved bygge- og anlægsopgaver. I
2012 gennemførte Beskæftigelsesministeriet en
undersøgelse af kommunernes brug af arbejdsklausuler. Alle
98 kommuner svarede. 35 opgav, at de altid bruger arbejdsklausuler
i forbindelse med offentlige udbud. 24 oplyste, at de bruger dem
nogle gange, og 51, at de bruger dem i forbindelse med kontrakter
uden for bygge- og anlægsområdet, jf. »Rapport
fra Udvalget om modvirkning af social dumping«
(Beskæftigelsesministeriet, 2012).
3F gennemførte i 2013 en
undersøgelse, der viste, at 42 pct. af alle faglige sager om
løndumping foregår på offentlige byggerier.
Undersøgelsen viste også, at 32 pct. af kommunerne
altid bruger arbejdsklausuler, 27 pct. som regel, 30 pct.
indimellem og 9 pct. aldrig. Kun 8 af kommunerne fører
effektiv kontrol, og kun 17 har sikret sig, at entreprenøren
kan idømmes bod, hvis aftalen ikke bliver overholdt.
Ifølge 3F's undersøgelse er billedet tilsvarende
broget med hensyn til regionernes anvendelse af arbejdsklausuler.
Det fremgår ikke af undersøgelsen, om anvendelsen af
arbejdsklausuler gælder alle former for offentlige udbud
eller kun bygge- og anlægsopgaver, jf.
»Kortlægning og analyse af kommunernes og regionernes
brug af arbejdsklausuler og sociale klausuler« (3F, 2013) og
»Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping«
(Beskæftigelsesministeriet, 2012).
Dette tyder på, at henstillinger fra
regering og arbejdsmarkedets parter langt fra er
tilstrækkeligt til at sikre, at brugen af arbejdsklausuler
bliver udbredt til alle offentlige myndigheder og selskaber m.v.
Der er, så vidt forslagsstillerne kan se, ikke anden udvej,
end at man gennem lovgivning pålægger disse myndigheder
og selskaber at bruge arbejdsklausulerne som beskrevet i Danmarks
ratifikation af konventionen. Selv en aftale mellem regeringen, KL
og Danske Regioner om anvendelse af klausulerne vil ikke være
juridisk bindende for den enkelte region og kommune.
Hvad angår spørgsmålet om
indgreb i det kommunale selvstyre, ændrer en lovgivning om
arbejdsklausuler ikke på den kendsgerning, at rammerne for
regioners og kommuners virke er fastlagt gennem lovgivning, og at
staten, regeringen og Folketinget i sidste instans er ansvarlig for
og lovgivende myndighed på dette område. Da en
forpligtelse til at anvende arbejdsklausuler i allerhøjeste
grad er til gavn for almenvellet og samfundet som helhed, må
man afvise, at lovgivning om arbejdsklausuler er en
begrænsning af det regionale og kommunale selvstyre.
Formålet med det kommunale selvstyre er ikke at give
kommunerne mulighed for at forringe eller underminere den danske
overenskomst- og velfærdsmodel ved at entrere med
virksomheder, der underbyder med lønninger til normale
løn- og arbejdsvilkår.
Forholdet
til EU-retten
Det har bl.a. fra Dansk Arbejdsgiverforening
og en kort overgang også fra finansminister Bjarne Corydon
været anført, at lovpligtige arbejdsklausuler i
regioner og kommuner skulle være i strid med EU-retten.
Beskæftigelsesministeriet har givet
udtryk for den modsatte opfattelse.
På baggrund af den såkaldte
Rüffertdom i 2008 udgav den daværende
beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen et notat, hvor
det bl.a. hed: »I Rüffert-sagen undlader Domstolen som
nævnt at tage stilling til ILO-konvention nr. 94, da det ikke
var relevant i den konkrete sag, og der er således på
baggrund af denne sag intet belæg for, at Danmarks praksis
vedr. ILO-konvention nr. 94 ikke kan fortsætte uændret.
. .« »Endelig kan det anføres, at Danmark
håndhæver konvention nr. 94 ikke alene på grund
af den internationale forpligtelse i sig selv, men på grund
af det bagvedliggende formål, som der med Rüffert-dommen
ikke er taget direkte stilling til: Formålet er, at det
offentlige skal optræde som »modelarbejdsgivere«
og ikke bør medvirke til at presse løn- og
arbejdsvilkår. I Danmark er der lang tradition for, at
løn- og arbejdsvilkår reguleres af arbejdsmarkedet
parter, og det er en del af flexicurity-modellen i Danmark. Det
ville rykke balancen, såfremt det offentlige kunne undergrave
overenskomsten ved at aflønne under overenskomstens niveau,
jf. Notat om vurdering af Rüffert-dommen (EF-domstolens sag
C-346/06) i relation til Danmark håndhævelse af
ILO-konventionen nr. 94, jf. AMU alm. del - bilag 298 (2007-08, 2.
samling).«
Også den nuværende
beskæftigelsesminister har forholdt sig til
spørgsmålet. I oktober 2012 udgav et udvalg under
ministeriet en omfattende rapport om social dumping, hvor det bl.
a. hed at »Kommissionen (i EU) har flere gange tilkendegivet,
at der ikke er nogen konflikt i forhold til
udstationeringsdirektivet for de medlemsstater, der har ratificeret
ILO-konvention nr. 94. Kommissionen fandt i forbindelse med
vedtagelsen direktivet og konventionen
»compatible««. (Side 133). Kommissionen var
også enig i, at for ældre konventionslande (f.eks.
Danmark) har konventionen forrang. (side 134). Rapporten slår
også fast, at det er muligt at pålægge regioner
og kommuner at anvende konventionens bestemmelser via lovgivning:
»Det er en juridisk enkel løsning, hvor samtlige
kommuner og regioner forpligtes til at anvende arbejdsklausuler
indenfor alle områder i henhold til ILO-konvention nr. 94 -
eller alene indenfor bygge- og anlægsområdet.«
(Side 138), jf. »Rapport fra Udvalget om modvirkning af
social dumping« (Beskæftigelsesministeriet, 2012).
Som svar på spørgsmål fra
Enhedslisten svarede beskæftigelsesministeren i oktober 2013
at »Der er ikke noget juridisk til hinder for at man ved lov
forpligter offentlige regioner og kommuner til at anvende
arbejdsklausuler i kontrakter med private virksomheder«, og
at »Der er mulighed for ved lov at indføre
obligatorisk brug af arbejdsklausuler, herunder at stille krav som
kan sikre, at arbejdsklausulen bliver overholdt, fx i form af
kædeansvar og bod ved misligholdelse af
kontrakten«.
I efteråret 2013 godkendte
Statsforvaltningen Københavns Kommunes vedtagelse om
arbejdsklausuler, der bygger på ILO-konventionens
bestemmelser, og som udmønter strafbestemmelserne i form af
kædeansvar, ligesom der etableres en særlig
kontrolenhed for at sikre, at klausulerne bliver overholdt, jf.
»Københavns Kommunes anvendelse af arbejdsklausuler i
kontrakter om tjenesteydelser. J.nr. 159618«.
(Statsforvaltningens brev til et advokatfirma, 22. oktober
2013).
Økonomiske konsekvenser
Det har også bl.a. fra Dansk
Arbejdsgiverforening og Finansminister Bjarne Corydon været
anført, at lovpligtige arbejdsklausuler for regioner og
kommuner skulle være til skade for konkurrenceevnen og dansk
økonomi. Det har også været anført, at
det skulle forhindre de mindre virksomheder i at vinde offentlige
udbud. (http://nyhederne.tv2.
dk/politik/2013-11-01-corydon-tr%C3%A6kker-i-land-jeg-var-uklar-om-social-dumpning
og
http://www.bt.dk/politik/da-og-lo-i-hedt-slagsmaal-om-arbejdsklausuler.)
Sådanne argumenter forudsætter, at
det skulle være godt for dansk økonomi, hvis regioner
og kommuner understøtter unfair konkurrence fra udenlandske
og danske virksomheder, som forsøger at vinde offentlige
udbud ved at underbyde overenskomstmæssige løn- og
ansættelsesvilkår.
Det forholder sig lige omvendt. Kravet om
arbejdsklausuler sikrer, at virksomhederne ikke kan konkurrere ved
at sænke niveauet for løn- og
ansættelsesvilkår, ligesom det sikrer, at udenlandske
virksomheder skal konkurrere på lige fod med danske
virksomheder med hensyn til løn og skatteindbetalinger.
Systematisk anvendelse af arbejdsklausuler i
alle offentlige kontrakter vil have den virkning, at lokale
håndværksmestre og tjenesteydere i højere grad
vil vinde offentlige udbud. Det vil betyde flere arbejdspladser til
lokal arbejdskraft, hvilket igen vil betyde højere
skatteindtægter og sparede udgifter til dagpenge og
kontanthjælp. Af samme grund støttes kravet om
arbejdsklausuler også af repræsentanter for mindre
håndværksmestre og vognmænd. LO har foretaget en
beregning på disse forudsætninger, som ud fra et
forsigtigt skøn viser, at obligatoriske arbejdsklausuler vil
medføre en nettogevinst for samfundet på ca. 500 mio.
kr. (http://www.altinget.dk/rssitem.aspx? id=958879.)
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
arbejdsklausuler i alle offentlige kontrakter.
(Beslutningsforslag nr. B 93)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.