Fremsat den 2. april 2014 af Lars Dohn
(EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve lov om friplejeboliger
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2015 at fremsætte lovforslag om
ophævelse af lov om friplejeboliger, og at der
igangsættes en proces for afvikling af friplejeboliger.
Bemærkninger til forslaget
Adskillige kommuner har i efteråret 2013
berettet om overbetaling af friplejeboliger med en spændvidde
fra 20.000 til 100.000 kr. pr. plads. Ikke som følge af et
frit valg truffet i kommunen, men som en tvang på grund af
loven om friplejeboliger. KL (Kommunernes Landsforening) har
ligeledes peget på, at friplejeboligerne på landsplan
koster kommunerne 100 mio. kr. årligt på grund af
overbetaling, jf.
www.denoffentlige.dk/stop-overbetaling-af-friplejehjem-nu.
Evalueringen af friplejeboligloven fra 2012
peger også på en lang række problemer, som endnu
ikke er blevet adresseret af regeringen. Overbetaling er et
centralt problem, men lige så uhensigtsmæssig er den
administrative byrde, som friplejeboligerne lægger på
kommunerne, jf. BYB alm. del - bilag 7 (folketingsåret
2011-12).
I sit høringssvar af 9. juli 2012 til
evalueringen af friplejeboligloven har KL påpeget, at loven
på mange punkter er bureaukratisk og fordyrende. Samtidig har
loven blot medført, at de eksisterende aktører inden
for plejesektoren har kunnet opføre nye plejeboliger - i
nogle tilfælde med offentlig støtte.
Der er således efter Enhedslistens
opfattelse grundig dokumentation for, at lov om friplejeboliger
siden ikrafttrædelsen i 2007 har påført
kommunerne unødvendige og store udgifter. Derfor bør
regeringen tage initiativ til at ophæve loven.
Kommunerne - og i sidste ende skatteborgerne -
bærer omkostningerne. Efter Enhedslistens opfattelse er det
derfor både i kommunernes og borgernes interesse at afskaffe
loven om friplejeboliger.
Det er blevet hævdet, at loven ikke
umiddelbart kan ophæves, da friplejeboligerne indgår i
10-årige udbudskontrakter. Men efter Enhedslistens opfattelse
må der igangsættes en proces for at afvikle
friplejeboligerne allerede nu.
For den overgangsperiode, hvor
friplejeboligerne langsomt afvikles, skal regeringen lade udarbejde
et regelsæt, der betyder:
- Stop for
etableringer af friplejeboliger (både kvote A og B), antallet
af friplejeboliger må ikke stige, og afregning af
friplejeboliger skal ske efter det lokale udgiftsniveau.
- Nyt takstsystem
til friplejeboliger under udfasning.
- Stillingtagen til
forskellen i drift og finansiering mellem friplejeboliger, der yder
praktisk og personlig hjælp i medfør af servicelovens
§ 83 på den ene side, og friplejeboliger, der yder
socialpædagogisk bistand i medfør af servicelovens
§ 85.
-
Friplejeboligleverandører skal modtage alle borgere, som er
visiterede til og ønsker at komme på den
friplejebolig, og leverandøren skal ikke have egne
ventelister eller sortere mellem borgere.
-
Overgangsbestemmelser omkring friplejeboligerne i tilfælde af
overkapacitet. Det skal her gøres klart, om og hvordan
kommunen kan overtage friplejeboligerne og omdanne dem til
kommunale plejehjemspladser.
Skriftlig fremsættelse
Lars Dohn
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve lov om friplejeboliger.
(Beslutningsforslag nr. B 91)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.