Fremsat den 1. april 2014 af Finn
Sørensen (EL) og Lars Dohn (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve indskrænkninger i lov
nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver
for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve de bestemmelser i lov nr. 548 af 8. juni 2006 (med
senere ændringer) om kommuners udførelse af opgaver
for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, som indskrænker kommuners og
regioners mulighed for at deltage i selskaber og udføre
opgaver for andre i forhold til tidligere gældende
lovgivning.
Bemærkninger til forslaget
Lov nr. 548 af 8. juni 2006 var et indgreb i
rækken af indgreb, som VK-regeringen gennemførte over
for kommuner og regioner/amtskommuner i årene omkring
kommunalreformen, der alle havde et klart og ideologisk
formål: at gøre den offentlige viden og
efterspørgsel til et marked, som private virksomheder kunne
hive gevinster ud af.
Vedrørende loven henvises til
lovforslag nr. L 176, folketingsåret 2005-06,
Folketingstidende tillæg A, side 5928 og 5953,
forhandlingerne side 5328, 7733 og 8127, tillæg B side 1386
og tillæg C side 886.
I den lange række af indgreb, der tvang
kommunerne til at udlicitere og privatisere, gennemførte
VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti og
desværre også Det Radikale Venstre lov nr. 548 af 8.
juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber. På centrale områder øger loven
privatiseringstvangen over for innovative kommuner, der vil bruge
oparbejdet knowhow til at udvikle nye produkter til gavn for
samfundet.
Loven er en sammenskrivning og
indskrænkning af lov nr. 384 af 20. maj 1992 om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v. og lov nr. 378 af
14. juni 1995 med senere ændringer om kommuners og
amtskommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder.
Lov nr. 548 af 8. juni 2006 betød i
forhold til den tidligere lovgivning, at det blev sværere og
mere bureaukratisk for kommuner at oprette selskaber, der kunne
udvikle, producere og sælge varer og tjenester til både
offentlige institutioner og til almindelige forbrugere eller
virksomheder. Ligeledes blev det sværere for kommuner at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder.
Loven var ikke begrundet i et reelt
eksisterende behov. Tværtimod blev der ikke i det
forudgående udvalgsarbejde fremlagt dokumentation for, at de
offentlige selskaber havde begrænsende effekt på
private selskabers produktion af tjenester og varer. Derfor kunne
KL og Amtsrådsforeningen da heller ikke bakke op om
loven.
I stedet var lovændringen begrundet
alene i det ideologiske synspunkt, at det private marked skulle
have lov at skumme fløden fra offentligt oparbejdet knowhow.
Var der ikke et marked så skulle der skabes et marked - med
tvang om nødvendigt.
Konkret blev der med lov nr. 548 af 8. juni
2006 indført en række benspænd for kommuner og
regioner, som den nuværende regering må rette op
på. Beslutningsforslaget lægger op til, at disse
bespænd afskaffes, således at kommuner og regioner igen
kan komme til at oprette selskaber og udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder. De mest skadelige benspænd er
gennemgået i det følgende.
Om kommuners
og regioners deltagelse i selskaber:
-
Tvangsprivatiseringen må ophæves. Det skal ikke
længere være et krav for at kunne oprette et selskab,
at der skal være en privat ejerandel på 25 pct. (jf.
lovens § 4). Det var der ikke før 2006, og denne
bestemmelse sætter en begrænsning på kommunernes
innovationsmuligheder. I dag findes der ifølge
Erhvervsstyrelsens »Redegørelse om kommuners og
regioners deltagelse i erhvervsdrivende selskaber m.v. 2013«
(side 52) således blot tre L 548-selskaber, hvilket klart
vidner om, at tvangsprivatiseringen har bremset kommunernes
innovation.
- Tvangssalg af
kommunale og regionale succesvirksomheder må ophæves.
Begrænsningen i, hvor meget af salget fra det selskab, hvori
kommunen eller regionen deltager, der må ske til andre end
kommuner og/eller regioner, afskaffes. Denne begrænsning
betyder, at så snart kommuner og/eller regioner opbygger en
succesvirksomhed, skal den tvangsprivatiseres, da lov nr. 548 af 8.
juni 2006 klart siger, at kommunen/regionen skal sælge sin
andel (jf. lovens § 5). Et eksempel på, hvor grotesk
denne bestemmelse er, var salget af KRAM A/S, der var ejet af
Køge Kommune og Region Sjælland. Virksomheden blev en
så stor succes, at loven tvang regionen og kommunen til at
sælge virksomheden i stedet for fortsat at kunne udvikle den
til gavn for brugere, ansatte og borgerne. Den nuværende
regering har - med støtte fra Enhedslisten - hævet den
skrappe grænse for, hvor stor en del af
nettoomsætningen, der må komme fra salg til andre end
kommuner og/eller regioner. Oprindelig var grænsen på
25 pct., men den er nu på 50 pct. Begrænsningen
må afskaffes helt.
Om kommuners
og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder:
-
Konkurrenceudsættelsestvangen må ophæves. Med lov
nr. 548 af 8. juni 2006 blev det indført, at kommuner ikke
kunne udføre en opgave for en anden myndighed, uden at
opgaven havde været i udbud, såfremt opgavens
værdi oversteg 500.000 kr. Selv om dette blev hævet til
EU's tærskelværdi i 2012, så foreslår
Enhedslisten, at kommuner og regioner skal kunne udføre
opgaver for andre offentlige myndigheder, uden at opgaven sendes i
udbud.
- Tvang til
selskabsdannelse må ophæves. Lov nr. 548 af 8. juni
2006 medførte, at kommuner (senere også regioner) blev
tvunget til at udføre opgaver for andre offentlige
myndigheder med en tærskelværdi på over 1,7 mio.
kr. i selskabsform. Problemet med den tvungne selskabsform er, at
det adskiller opgavevaretagelsen fra den almindelige drift og
fjerner dermed de stordriftsfordele, der kunne være forbundet
med, at en kommune eller region hjælper en anden
kommune/region med at løse en opgave. Denne tvang betyder,
at kommunerne reelt set ikke kan løse opgaverne med mindst
mulig ressourceforbrug.
- Kravet om, at
opgaver ikke må have været udliciteret, skal
ophæves. Loven medførte endvidere, at opgaver, som
tidligere havde været varetaget af private, ikke skulle kunne
udføres af kommuner eller regioner. Enhedslisten
foreslår denne bestemmelse ophævet. Der findes
adskillige eksempler på, at opgaver er hjemtaget fra private,
fordi pris eller kvalitet ikke har kunnet leve op til det aftalte
eller forventede. I den situation vil det være
nærliggende at give opgaven til en anden kommune, som har
opbygget en kapacitet, der giver stordriftsfordele og bedre og
billigere opgaveløsning.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve indskrænkninger i lov nr. 548 af 8. juni 2006 om
kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.