Fremsat den 28. marts 2014 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF) og Villum Christensen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om kørekort til stor knallert og lille
motorcykel for 16-årige
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der giver 16-årige mulighed for
at erhverve kørekort til stor knallert (kategori AM) og
lille motorcykel (kategori A1).
Bemærkninger til forslaget
Af hensyn til den enkeltes livskvalitet og
samfundets økonomi har Folketinget pligt til at sørge
for høj mobilitet og en effektiv transport i Danmark.
Desuden er det afgørende at sørge for god
trafiksikkerhed og en høj grad af ansvarlighed hos den
enkelte trafikant. Dette beslutningsforslag tager netop sigte
på at styrke de unges mobilitet under hensyntagen til
trafiksikkerheden, ved at der indføres en mere trinvis
ordning for de unges overgang mellem de enkelte transportmidler.
Samtidig vil forslaget indebære, at Danmark kommer på
linje med resten af EU, når de gælder alderskrav
vedrørende unges adgang til kørsel med stor knallert
og lille motorcykel.
EU's tredje
kørekortdirektiv
EU's tredje kørekortdirektiv tager
udgangspunkt i en aldersgrænse på 16 år for at
opnå kørekort til små motorcykler (kategori A1)
og store knallerter (kategori AM).
I Danmark er aldersgrænsen 18 år
for begge typer kørekort, og Danmark skiller sig hermed
markant ud fra de øvrige EU-lande. I 24 ud af 27 EU-lande
har man lavere aldersgrænser end i Danmark for
kørekort til små motorcykler (»FAKTA Nyt
kørekortdirektiv betyder«, Børsen den 8. januar
2013) og i samtlige øvrige EU-lande har man en lavere
aldersgrænse end i Danmark for knallertkørsel
(»Effektanalyse af »Knallertpakken««,
Newinsight, 2010).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
ikke er nogen fornuftig grund til, at Danmark har fastsat
højere grænser end de øvrige EU-lande, eftersom
der ikke er trafiksikkerhedsmæssige argumenter, der
støtter en højere aldersgrænse. Hertil kommer,
at EU-reglerne medfører, at et kørekort erhvervet i
et andet land inden for EU også gælder i Danmark. Unge,
der har erhvervet kørekort til lille motorcykel eller stor
knallert som 16-årige i de øvrige lande, kan
således køre fuldt ud lovligt i Danmark.
Trafiksikkerhed
Et baggrundsnotat fra Havarikommissionen for
vejtrafikulykker fra 2008 viser, at antallet af alvorlige
personskader blandt unge motorcyklister under 25 år er faldet
betydeligt: fra næsten 400 om året midt i 1980'erne til
kun 30-40 om året de senere år. Desuden er ældre
motorcyklister kommet til at fylde mere i uheldsstatistikken. Det
fremgår endvidere, at motorcyklister under 25 år i
perioden fra 2005 til 2007 udgjorde under 20 pct. af de alvorligt
tilskadekomne (»Motorcykelulykker«, baggrundsnotat,
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, den 18. september 2008).
Det er på denne baggrund forslagsstillernes opfattelse, at
det ikke er de unge, der udgør den største
ulykkesrisiko.
Tal fra trafikstyrelsen i Sverige, hvor unge
kan erhverve kørekort til lille motorcykel, når de er
fyldt 16 år, viser da også, at antallet af ulykker ikke
er steget efter indførelsen af aldersgrænsen på
16 år. På denne baggrund er det forslagsstillernes
opfattelse, at der ikke er trafiksikkerhedsmæssige
betænkeligheder ved at sænke aldersgrænsen for
erhvervelse af kørekort til lille motorcykel til 16
år.
For så vidt angår knallerter, er
de nuværende regler således, at 16-årige må
betjene en knallert med en maksimal hastighed på 30 km/t. En
undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik
fastslår dog, at omtrent halvdelen af alle små
knallerter (knallert 30) er tunede (»Dødsensfarligt at
være teenager i trafikken på landet«,
JyskeVestkysten, den 8. februar 2012).
I realiteten kører halvdelen af de unge
altså rundt på dødsensfarlige knallerter, der
kan køre op til 80 km/t. De unges incitament til at tune
knallerten bliver efter forslagsstillernes opfattelse
forstærket af, at 16-årige i Danmark ikke kan
opnå kørekort til stor knallert med en maksimal
hastighed på 45 km/t.
For at stoppe den farlige tuning af knallerter
opfordrer forslagsstillerne derfor til, at 16-årige lovligt
må betjene en stor knallert med en maksimal hastighed
på 45 km/t. efter yderligere køreundervisning og
beståelse af en skærpet prøve. I den forbindelse
skal det fremhæves, at det ikke er almindelig lovlig
kørsel på knallerter, der udgør et
trafiksikkerhedsproblem. I over 70 pct. af knallertulykkerne med
personskade indgår faktorer som spirituskørsel,
høj hastighed og man?glende hjelm (Tal og statistik over
knallertulykker, www.sikkertrafik.dk).
Af den grund er det forslagsstillernes
holdning, at der ikke er trafiksikkerhedsmæssige
betænkeligheder ved at sænke aldersgrænsen til 16
år for erhvervelse af kørekort til stor knallert.
Trinvis tilvænning
Ifølge forslagsstillerne skal der
stadig være tale om en trinvis erhvervelse af de
større motorcykelkørekort, således at man kan
erhverve sig et kørekort til »lille« motorcykel
med en motoreffekt på maksimal 15 kW som 16-årig,
hvorefter man kan erhverve sig kørekort til
»mellem« motorcykel med en motoreffekt på
maksimal 48 kW, når man fylder 18 år. Det
»store« motorcykelkørekort skal man kunne
erhverve sig efter 2 års erfaring fra kørekortet til
en mellemstor motorcykel. Direkte adgang til det
»store« motorcykelkørekort vil, jf. EU's tredje
kørekortdirektiv, kunne gives til førere, som er
fyldt 24 år. Denne trinvise tilvænning kombineret med
en tidligere tilvænning til at styre et
motorkøretøj vil forbedre trafiksikkerheden.
Den trinvise tilvænning vil ligeledes
gøre sig gældende for erhvervelsen af kørekort
til knallert, idet forslagsstillerne med B 39 har foreslået,
at 15-årige lovligt kan betjene en knallert med en maksimal
hastighed på 30 km/t. efter beståelse af en reel
køreprøve mod det nuværende alderskrav på
16 år. Ved det fyldte 16. år foreslår
forslagsstillerne, at den unge derefter kan erhverve sig
kørekort til knallert 45 (stor knallert) med en maksimal
hastighed på 45 km/t. efter beståelse af en supplerende
prøve.
Mobilitet
Forslaget styrker mobiliteten blandt de
16-årige, hvilket specielt vil være en stor fordel i de
tyndere befolkede egne. Det er af stor betydning, at vi tager
hensyn til de steder i Danmark, hvor der er længere mellem
byerne. I udkantsområderne kan det være af
afgørende betydning, at de unge har et transportmiddel, der
kan transportere dem hurtigere fra A til B. Det kan være fra
skole til fritidsarbejdet og i sociale eller andre
sammenhænge, hvor et fleksibelt transportmiddel er
nødvendigt. Specielt for gymnasieelever, handelsskoleelever,
studerende på teknisk skole samt for lærlinge, der bor
på landet med begrænset adgang til offentlige
transportmidler, vil forslaget om at få lovlig adgang til et
hurtigere, individuelt transportmiddel betyde meget for deres
motivation til at forsætte med uddannelse, have
fritidsarbejde og opsøge sociale aktiviteter.
Forslagsstillerne opfordrer til, at der bliver
lavet en overgangsordning, så borgere over 18 år, der i
dag har knallertkørekort til Knallert 30, ikke tvinges til
at tage et knallertkørekort. Dette skyldes, at vi skal tage
hensyn til de nuværende ejere af Knallert 30, herunder
lavindkomstgrupper, der ofte er meget afhængige af deres
knallerter.
Samlet effekt for de tre
beslutningsforslag
Forslaget hænger sammen med
forslagsstillernes tidligere beslutningsforslag om kørekort
til lille knallert for 15-årige (Beslutningsforslag B 39 om
kørekort til lille knallert for 15-årige, (2013-2014))
og om en forsøgsordning med kørekort til bil for
17-årige (Beslutningsforslag B 23 om forsøgsordning
med kørekort til 17-årige (2013-2014)). Alle forslag
følger samme logik om en mere trinvis overgang for unge til
de enkelte køretøjstyper til gavn for
trafiksikkerheden.
Set i sammenhæng vil de tre
beslutningsforslag forbedre trafiksikkerheden på
følgende punkter:
De unges ansvarlighed øges generelt,
idet de med en mere trinvis tilgang tidligere lærer at styre
et motorkøretøj, hvilket også udgør en
fordel for de unges evne til at køre bil.
De nuværende knallertkørere under
16 år får undervisning og kørekort,
således at de ikke længere kører uden nogen form
for teoretisk eller praktisk undervisning.
De unge knallertkøreres incitament til
at tune knallerten bliver mindre, ved at de lovligt får
mulighed for at betjene hurtigere køretøjer i en
tidligere alder.
Der sættes konsekvent ind over for
lovovertrædelser på områderne.
De unge får ved deres debut som bilister
hjælp fra en erfaren bilist, hvilket vil forbedre deres
køreegenskaber. Dette kan reducere antallet af ulykker
blandt unge bilister.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om om
kørekort til stor knallert og lille motorcykel for
16-årige.
(Beslutningsforslag nr. B 72)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.