Fremsat den 25. marts 2014 af
udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om
dansk militært bidrag til støtte for
FN's indsats i Den Centralafrikanske Republik
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk militært bidrag stilles til rådighed for FN's
indsats i Den Centralafrikanske Republik med henblik på at
sikre fred, stabilitet og beskyttelse af civilbefolkningen i landet
inden for rammerne af FN's sikkerhedsrådsresolution 2121 af
10. oktober 2013, resolution 2127 af 5. december 2013 og resolution
2134 af 28. januar 2014.
Bemærkninger til forslaget
I. Den humanitære og
sikkerhedsmæssige situation i Den Centralafrikanske Republik
er yderst alvorlig. Landet er ikke i besiddelse af en national
myndighed, der kan garantere sikkerheden for befolkningen. På
trods af en vis stabilisering i hovedstaden Bangui, blandt andet
som følge af den franske militære operation Sangaris
og deployeringen af en støttemission fra Den Afrikanske
Union, MISCA, er der fortsat et stort behov for humanitær
hjælp og for i overensstemmelse med princippet om
Responsibility to Protect at beskytte civilbefolkningen i en
konflikt præget af en sammenbrudt stat, udbredt vold,
straffrihed og massive krænkelser af
menneskerettighederne.
II. Folketinget vedtog den 19. december 2013
Folketingsbeslutning nr. B 28 om dansk militært bidrag til
FN's fredsbevarende operation MINUSMA i Mali. Som en del af det
danske bidrag blev et C-130J transportfly stillet til
rådighed for MINUSMA i fem måneder fra 1. februar 2014.
Flybidraget indgik som planlagt i MINUSMA den 1. februar 2014.
III. Danmark har modtaget en anmodning fra FN
om, at C-130J transportflybidraget, der er stillet til
rådighed for MINUSMA, tillige stilles til rådighed for
nuværende og kommende operationer i Den Centralafrikanske
Republik.
Forsvarsministeriet har meddelt, at
transportflybidraget i Mali vil kunne løse opgaven.
Transportflybidraget vil som hidtil operere
med udgangspunkt i Mali, men der vil kunne blive behov for at
udsende et mindre antal personer, herunder til Den
Centralafrikanske Republik, i forbindelse med missionen, fx som
sikkerhedspersonel og forbindelsesofficerer. Disse udsendelser
vurderes ikke at ville påvirke rammerne for
sammensætningen af MINUSMA-bidraget og dets samlede
størrelse på op til 60 personer.
Flyet vil skulle løse opgaver til
støtte for FN's fredsopbygningskontor i Den
Centralafrikanske Republik, BINUCA. Opgaverne for BINUCA kan
være forbundet med Den Afrikanske Unions FN-mandaterede
operation MISCA, der fra FN's side påtænkes at skulle
indgå i en evt. senere FN-fredsbevarende operation i Den
Centralafrikanske Republik, samt de franske styrker, der har
FN-mandat til at støtte MISCA.
Opgaverne vil fortrinsvis omfatte transport af
personel og materiel, herunder farligt gods, mellem lande i
regionen og Den Centralafrikanske Republik. Tranportflybidraget vil
fortsat være under FN kommando. Det vil være MINUSMA,
der prioriterer og tildeler flyet opgaverne efter anmodning fra
BINUCA. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando.
Bidragets udsendelsesperiode vil ikke
strække sig længere end udsendelsesperioden for det
danske bidrag til MINUSMA, som i Folketingsbeslutning nr. B 28 af
19. december 2013 om dansk militært bidrag til FN's
fredsbevarende operation MINUSMA i Mali er angivet som 5
måneder fra den 1. februar 2014.
IV. Danmark har ikke en diplomatisk
repræsentation i Den Centralafrikanske Republik og har ikke
et bilateralt udviklingsmæssigt engagement i landet.
Ambassaden i Burkina Faso er sideakkrediteret til Den
Centralafrikanske Republik.
Danmark har i 2013 og i 2014 ydet
humanitær støtte til Den Centralafrikanske Republik
på i alt ca. 51 mio. kr. Desuden er det fra dansk side
besluttet at støtte FN's indsats for at genetablere
statsapparatets basale servicefunktioner i forhold til befolkningen
med økonomisk støtte på godt 10 mio. kr.
V. For så vidt angår det
folkeretlige grundlag, har FN's Sikkerhedsråd vedtaget
resolution 2121 af 10. oktober 2013, resolution 2127 af 5. december
2013 og resolution 2134 af 28. januar 2014.
Resolutionerne 2127 og 2134 fastslår, at
der med situationen i Den Centralafrikanske Republik foreligger en
trussel mod international fred og sikkerhed.
Resolution 2121 og resolution 2134 styrker
mandatet for FN's Integrerede Fredsopbygningskontor (BINUCA) og
resolution 2134 forlænger mandatet frem til 31. januar 2015.
BINUCA skal bl.a. bidrage til implementering af
transitionsprocessen, konfliktforebyggelse og humanitær
bistand, reetablering af statens autoritet i hele landet,
stabilisering af sikkerhedssituationen, samt fremme og beskyttelse
af menneskerettighederne.
En anmodning fra BINUCA kan vedrøre
opgaver forbundet med Den Afrikanske Unions operation MISCA og de
franske styrker, der skal støtte MISCA. Mandaterne for MISCA
og de franske styrker fremgår af resolution 2127, der har
hjemmel i FN-pagtens kapitel VII. Resolution 2127 understreger
behovet for koordination mellem BINUCA og MISCA.
Resolution 2127 autoriserer deployeringen af
MISCA. Resolutionen giver bemyndigelse til anvendelse af alle
nødvendige midler, herunder militære, til opfyldelse
af missionens opgave. Missionen skal bl.a. bidrage til beskyttelse
af civile og reetablering af sikkerhed og offentlig orden,
stabilisering af landet og reetablering af regeringens kontrol over
landets territorium, tilvejebringelse af rammer for levering af
humanitær bistand til befolkningen, DDR (afvæbning,
demobilisering og reintegration) eller DDRRR (afvæbning,
demobilisering, repatriering, genhusning og reintegration)
processer ledet af transitionsmyndighederne og koordineret af
BINUCA samt nationale og internationale indsatser med henblik
på reform og restrukturering af forsvars- og
sikkerhedssektorerne ledet af transitionsmyndighederne og
koordineret af BINUCA. Resolutionen anmoder FN's
Generalsekretær om at fremlægge anbefalinger om
transformation af MISCA til en FN fredsbevarende operation.
Resolution 2127 giver de franske styrker i Den
Centralafrikanske Republik bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige midler, herunder militære, med henblik
på at støtte MISCA i udførelsen af dens
opgaver. Det fremgår af resolutionen, at myndighederne i Den
Centralafrikanske Republik har anmodet om franske styrkers
støtte til MISCA.
FN's Sikkerhedsråd har i resolution 2127
opfordret FN's medlemsstater til at yde støtte til MISCA's
opfyldelse af mandatet. Det er vurderingen, at der også er
grundlag for, at Danmark yder støtte til MISCA via
støtte til de franske styrker.
Resolution 2134 autoriserer tillige EU til at
deployere en operation i Den Centralafrikanske Republik. Det danske
transportflybidrag vil ikke være til rådighed for EU's
operation henset til Danmarks forsvarsbehold.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
afgivet følgende trusselsvurdering:
FE har ikke informationer om
tilstedeværelsen af militante islamistiske netværk i
Den Centralafrikanske Republik, og det er mindre sandsynligt, at
al-Qaeda er til stede i landet. Militante islamister er dog i en
vis udstrækning til stede i flere af Den Centralafrikanske
Republiks nabolande, hvor de har støttenetværk og
lokale kontakter, og hvor de har iværksat bortførelser
af vesterlændinge. FE vurderer, at militante islamistiske
grupper fra deres tilstedeværelse i nabolande vil være
i stand til at iværksætte mindre komplekse og
begrænsede terrorangreb i Den Centralafrikanske Republik.
Endvidere er det sandsynligt, at militante islamister vil
være i stand til at iværksætte
bortførelser i Den Centralafrikanske Republik. FE har ingen
information om konkret planlægning af terrorangreb rettet mod
mål i Den Centralafrikanske Republik. Det er mindre
sandsynligt, at militante islamister indenfor få
måneder vil iværksætte angreb i Den
Centralafrikanske Republik. Såvel Ex-Seleka som Anti-Balaka
har lokale sympatisører blandt befolkningen, der kan bruges
til indhentning og spionage imod troppebevægelser og
placering.
Truslen fra væbnede grupperinger i Den
Centralafrikanske Republik er MEGET HØJ i de vestlige og
centrale provinser og HØJ i de nordlige og sydøstlige
provinser. Truslen mod fly ved start og landing i hele Den
Centralafrikanske Republik er MIDDEL. Truslen fra beskydning fra
jorden i Den Centralafrikanske Republik er LAV for flyvninger over
3.500 meter, men MIDDEL for flyvninger under 3.500 meter. FE har
ingen informationer om konkrete trusler mod personel på
jorden inden for sikkerhedsperimeteren ved lufthavne.
Trusselsniveauet for ophold i lufthavne i Den Centralafrikanske
Republik med tilstedeværelse af internationale styrker er
LAV. Terrortrusselsniveauet for angreb fra militante islamister i
Den Centralafrikanske Republik er LAV. FE har ingen informationer
om planlægning af bortførelser af vesterlændinge
i Den Centralafrikanske Republik. FE vurderer dog, at truslen for
bortførelser er MIDDEL. Der har ikke været
tilfælde af brug af improviserede sprængladninger
(Improvised Explosive Devices, IED) i Den Centralafrikanske
Republik. FE vurderer derfor, at trusselsniveauet for brugen af IED
i Den Centralafrikanske Republik er LAV. Truslen for spionage mod
danske enheder eller interesser i Den Centralafrikanske Republik er
MIDDEL. Den sundhedsmæssige trussel er MEGET HØJ.
VII. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler. Det danske
bidrag vil have mandat til magtanvendelse i selvforsvar. På
den baggrund forelægges sagen for Folketinget under
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker stilles til rådighed for løsning af opgaver
for BINUCA, herunder opgaver for BINUCA, der er forbundet med MISCA
og forberedelsen af en eventuelt kommende FN fredsbevarende
operation i Den Centralafrikanske Republik, samt opgaver for BINUCA
forbundet med de franske styrkers støtte til MISCA inden for
rammerne af resolution 2121 af 10. oktober 2013, resolution 2127 af
5. december 2013 og resolution 2134 af 28. januar 2014.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere
det danske bidrags sammensætning med henblik på at
sikre en effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle
vise sig hensigtsmæssigt at justere eller forlænge
bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
IX. Meromkostningerne til den udvidede opgave
i Den Centralafrikanske Republik forventes at udgøre 4,5
mio. kr., idet der modtages refusion fra FN for dele af Forsvarets
omkostninger vedrørende blandt andet lønudgifter,
flyvetimer og serviceydelser. Alle meromkostninger forbundet med
opgaven afholdes inden for forsvarets eksisterende
økonomiske ramme på § 12.