Skriftlig fremsættelse (25. marts
2014)
Udenrigsministeren
(Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om dansk
militært bidrag til støtte for FN's indsats i Den
Centralafrikanske Republik
(Beslutningsforslag nr. B 67)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
et dansk militært bidrag stilles til rådighed for FN's
indsats i Den Centralafrikanske Republik.
Den humanitære og
sikkerhedsmæssige situation i Den Centralafrikanske Republik
er yderst alvorlig. Landet er ikke i besiddelse af en national
myndighed, der kan garantere sikkerheden for befolkningen. På
trods af en vis stabilisering i hovedstaden Bangui, blandt andet
som følge af den franske militære operation Sangaris
og deployeringen af en støttemission fra Den Afrikanske
Union, MISCA, er der fortsat et stort behov for humanitær
hjælp og for i overensstemmelse med princippet om
Responsibility to Protect at beskytte civilbefolkningen i en
konflikt præget af en sammenbrudt stat, udbredt vold,
straffrihed og massive krænkelser af
menneskerettighederne.
Folketinget vedtog den 19. december 2013
Folketingsbeslutning nr. B 28 om dansk militært bidrag til
FN's fredsbevarende operation MINUSMA i Mali. Som en del af det
danske bidrag blev et C-130J transportfly stillet til
rådighed for MINUSMA i fem måneder fra 1. februar 2014.
Flybidraget indgik som planlagt i MINUSMA den 1. februar 2014.
Danmark har modtaget en anmodning fra FN
om, at C-130J transportflybidraget, der er stillet til
rådighed for MINUSMA, tillige stilles til rådighed for
nuværende og kommende operationer i Den Centralafrikanske
Republik. Forsvarsministeriet har meddelt, at transportflybidraget
i Mali vil kunne løse opgaven.
Transportflybidraget vil som hidtil operere
med udgangspunkt i Mali, men der vil kunne blive behov for at
udsende et mindre antal personer, herunder til Den
Centralafrikanske Republik, i forbindelse med missionen, fx som
sikkerhedspersonel og forbindelsesofficerer. Disse udsendelser
vurderes ikke at ville påvirke rammerne for
sammensætningen af MINUSMA-bidraget og dets samlede
størrelse på op til 60 personer.
Flyet vil skulle løse opgaver til
støtte for FN's fredsopbygningskontor i Den
Centralafrikanske Republik, BINUCA. Opgaverne for BINUCA kan
være forbundet med Den Afrikanske Unions FN-mandaterede
operation MISCA, der fra FN's side påtænkes at skulle
indgå i en evt. senere FN-fredsbevarende operation i Den
Centralafrikanske Republik, samt de franske styrker, der har
FN-mandat til at støtte MISCA.
Opgaverne vil fortrinsvis omfatte transport
af personel og materiel, herunder farligt gods, mellem lande i
regionen og Den Centralafrikanske Republik. Tranportflybidraget vil
fortsat være under FN kommando. Det vil være MINUSMA,
der prioriterer og tildeler flyet opgaverne efter anmodning fra
BINUCA. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando.
Bidragets udsendelsesperiode vil ikke
strække sig længere end udsendelsesperioden for det
danske bidrag til MINUSMA, som i Folketingsbeslutning nr. B 28 af
19. december 2013 om dansk militært bidrag til FN's
fredsbevarende operation MINUSMA i Mali er angivet som 5
måneder fra den 1. februar 2014.
For så vidt angår det
folkeretlige grundlag, har FN's Sikkerhedsråd vedtaget
resolution 2121 af 10. oktober 2013, resolution 2127 af 5. december
2013 og resolution 2134 af 28. januar 2014.
Resolutionerne 2127 og 2134 fastslår,
at der med situationen i Den Centralafrikanske Republik foreligger
en trussel mod international fred og sikkerhed.
Resolution 2121 og resolution 2134 styrker
mandatet for FN's Integrerede Fredsopbygningskontor (BINUCA) og
resolution 2134 forlænger mandatet frem til 31. januar 2015.
BINUCA skal bl.a. bidrage til implementering af
transitionsprocessen, konfliktforebyggelse og humanitær
bistand, reetablering af statens autoritet i hele landet,
stabilisering af sikkerhedssituationen, samt fremme og beskyttelse
af menneskerettighederne.
En anmodning fra BINUCA kan vedrøre
opgaver forbundet med Den Afrikanske Unions operation MISCA og de
franske styrker, der skal støtte MISCA. Mandaterne for MISCA
og de franske styrker fremgår af resolution 2127, der har
hjemmel i FN-pagtens kapitel VII. Resolution 2127 understreger
behovet for koordination mellem BINUCA og MISCA.
Resolution 2127 autoriserer deployeringen
af MISCA. Resolutionen giver bemyndigelse til anvendelse af alle
nødvendige midler, herunder militære, til opfyldelse
af missionens opgave. Missionen skal bl.a. bidrage til beskyttelse
af civile og reetablering af sikkerhed og offentlig orden,
stabilisering af landet og reetablering af regeringens kontrol over
landets territorium, tilvejebringelse af rammer for levering af
humanitær bistand til befolkningen, DDR (afvæbning,
demobilisering og reintegration) eller DDRRR (afvæbning,
demobilisering, repatriering, genhusning og reintegration)
processer ledet af transitionsmyndighederne og koordineret af
BINUCA samt nationale og internationale indsatser med henblik
på reform og restrukturering af forsvars- og
sikkerhedssektorerne ledet af transitionsmyndighederne og
koordineret af BINUCA. Resolutionen anmoder FN's
Generalsekretær om at fremlægge anbefalinger om
transformation af MISCA til en FN fredsbevarende operation.
Resolution 2127 giver de franske styrker i
Den Centralafrikanske Republik bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige midler, herunder militære, med henblik
på at støtte MISCA i udførelsen af dens
opgaver. Det fremgår af resolutionen, at myndighederne i Den
Centralafrikanske Republik har anmodet om franske styrkers
støtte til MISCA.
FN's Sikkerhedsråd har i resolution
2127 opfordret FN's medlemsstater til at yde støtte til
MISCA's opfyldelse af mandatet. Det er vurderingen, at der
også er grundlag for, at Danmark yder støtte til MISCA
via støtte til de franske styrker.
Resolution 2134 autoriserer tillige EU til
at deployere en operation i Den Centralafrikanske Republik. Det
danske transportflybidrag vil ikke være til rådighed
for EU's operation henset til Danmarks forsvarsbehold.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.