Fremsat den 19. marts 2014 af Brian
Mikkelsen (KF) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om skattemæssig ligestilling af
familieejede ejendomsvirksomheder med andre familieejede
virksomheder
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte de
nødvendige lovforslag, der muliggør, at familieejede
ejendomsvirksomheder på samme måde som andre private,
familieejede erhvervsvirksomheder kan benytte skattemæssig
succession i forbindelse med generationsskifte.
Bemærkninger til forslaget
Som udgangspunkt kan familieejede virksomheder
med skattemæssig succession overdrages til næste
generation. Det skyldes grundlæggende, at det skal være
muligt at holde de familieejede virksomheder inden for familierne
og sikre den fortsatte drift.
Betingelsen for succession er, at passiv
kapitalanbringelse højst udgør 50 pct. af den samlede
kapitalanbringelse. Passiv kapitalanbringelse kan f.eks. være
obligati?onsbeholdning, guld og kontanter - men også
ejendomme. Dermed vil en familieejet ejendomsvirksomhed som
udgangspunkt ikke kunne anvende successionsreglerne, da
hovedaktiviteten i firmaet pr. definition bliver betragtet som
»passiv« efter den såkaldte pengetanksregel.
Dette er en urimelig forskelsbehandling af familieejede
ejendomsvirksomheder. Det er specielt små og mellemstore
familieejede ejendomsvirksomheder, der rammes af reglerne, da deres
muligheder for at anvende succession er udelukket. Men familieejede
ejendomsvirksomheder har som alle andre erhvervsvirksomheder
kunder, leverandører og medarbejdere og skaber vækst
og beskæftigelse. Også for disse virksomheder - som for
samfundsøkonomien i det hele taget - kan det være
særdeles uhensigtsmæssigt, at de splittes op som
følge af generationsskifte.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
også ejendomsvirksomheder spiller en vigtig rolle for
såvel landets borgere som landets øvrige
erhvervsvirksomheder, idet de udvikler, vedligeholder og
administrerer ejendomme, så de kan fastholde og
tiltrække kunder i ejendommene og dermed skabe maksimal
brugertilfredshed.
Det er desuden forslagsstillernes opfattelse,
at de eksister?ende regler i særlig grad rammer de små
og mellemstore ejendomsselskaber, at reglerne forøger
risikoen for tab af mangfoldighed på ejendomsmarkedet, og at
reglerne på lang sigt fører til tab af dansk ejerskab
af og kontrol med boligmassen og ejendomsmarkedet i det hele
taget.
Samlet set er det således
forslagsstillernes opfattelse, at de familieejede
ejendomsvirksomheder i forhold til andre familieejede
erhvervsvirksomheder er udsat for en forskelsbehandling, der
hverken er rimelig eller samfundsøkonomisk velbegrundet. For
at imødegå en eventuel risiko for omgåelse af
reglerne om boafgift, som skattemæssig succession kan
medføre, foreslås det samtidig, at den familieejede
erhvervsvirksomhed skal have bestået i en
sammenhængende periode på mindst 3 år forud for
overdragelsen.
I forbindelse med tidligere
forespørgsler, herunder SAU alm. del (2011-12) -
spørgsmål 933, har det ikke været muligt for
regeringen at tilvejebringe et estimat over eventuelt provenutab
for staten. Henset til at skattebetalingen med dette forslag ikke
elimineres, men alene udskydes, er det under alle
omstændigheder forslagsstillernes vurdering, at det
umiddelbare provenutab er af et så beskedent omfang, at det
et godt stykke hen ad vejen opvejes af forslagets positive afledte
effekter, og at det resterende beskedne provenutab kan finansieres
ved de udisponerede midler og generelle reserver på
finansloven.
Skriftlig fremsættelse
Brian Mikkelsen
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skattemæssig ligestilling af familieejede
ejendomsvirksomheder med andre familieejede virksomheder.
(Beslutningsforslag nr. B 65)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.