Fremsat den 26. februar 2014 af Per
Clausen (EL), Stine Brix (EL), Henning Hyllested (EL), Pernille
Skipper (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk initiativ til et forpligtende
internationalt klimasamarbejde med progressive i- og ulande
(mini-COP-samarbejde)
Folketinget pålægger regeringen
inden sommeren 2014 at tage initiativ til at samle de lande, der
på verdensplan er interesserede i en international
klimaaftale, der sikrer 2-gradersmålet, i et konstruktivt,
forpligtende og ambitiøst samarbejde om en klimavenlig
udvikling med vedvarende energi, energieffektivitet og
klimatilpasning. Samarbejdet skal have form af en klub af
»villige« lande med deltagere fra både i- og
ulande, hvor overliggeren sættes højt for at sikre en
ambitiøs og reel grøn omstilling.
Bemærkninger til forslaget
De internationale klimaforhandlinger under
FN's klimakonvention - de såkaldte COP-møder -
står i princippet i stampe, og der er intet, som tyder
på, at en given aftale i dette regi vil være
ambitiøs nok til at forhindre den stigende udledning af
CO2 til atmosfæren og sikre
overholdelsen af 2-gradersmålsætningen. Faktisk er det
fælles erklærede mål om at begrænse
temperaturstigningen til 2 grader celsius allerede næsten
forpasset. Det vil kræve en aftale, som kræver så
store CO2-reduktioner, at det er
yderst vanskeligt at forestille sig, at der kan opnås global
enighed herom gennem COP-forhandlingerne.
Hvis 2-gradersmålet skal have nogen som
helst chance for at blive indfriet, kræver det nye
initiativer.
Udfordringerne for det generelle FN-spor er,
at bagstræberiske lande p.t. sætter den fælles
overligger så lavt som muligt. Hensyn til national industri
og økonomiske interesser blokerer løbende for en
aftale, som reelt har effekt. Det seneste
COP-forhandlingsmøde, COP 19, i Polen i november 2013 var
det foreløbige lavpunkt - så lavt, at en stor gruppe
af ngo'erne valgte at udvandre i protest. Polens
bagstræberiske regering kan sikkert velfortjent tage sin del
at skylden, men det udstiller også svagheden ved en proces,
der kræver global konsensus. Laveste fællesnævner
bestemmer. Processen står i stampe, mens klimaproblemerne
vokser år for år. Endvidere vil en eventuel fremtidig
klimaaftale i FN-regi først skulle have virkning fra
tidligst 2020, som det blev besluttet ved klimaforhandlingerne ved
COP 17 i Durban, Sydafrika, i 2011, til trods for at klimaproblemet
kræver ambitiøse tiltag lige nu og her.
Vi kan ikke længere sidde med
hænderne i skødet og vente på, at FN-sporet
fører til et resultat, der reelt tager hånd om
problemerne, både hvad angår nye tiltag, der reducerer
udledningen af CO2, og etablering af
en klimafond, hvor rige lande finansierer bæredygtig
udvikling og klimatilpasning i udviklingslande.
Enhedslisten foreslår derfor, at der fra
dansk side tages et internationalt initiativ til, at der oprettes
et forpligtende internationalt klimasamarbejde med deltagelse af
foregangslande på klimaområdet. I praksis betyder det,
at der udformes et kommissorium, som lande, der vil være med,
forpligter sig til at følge.
Globalt set er der lande, der er langt mere
positive over for et forpligtende samarbejde end andre.
Enhedslistens forslag er at etablere en klub af
»villige« lande, hvor de mest positive lande
mødes i en form for mini-COP-møder på
ministerniveau og fastlægger præmisserne for og
gennemfører et ambitiøst internationalt samarbejde om
grøn omstilling og klimatilpasning gennem ambitiøse
klimamål, vedvarende energi og styrket energieffektivitet
m.v. - en progressiv klub, hvor overliggeren sættes
højt, og som andre lande derefter kan tilslutte sig, hvis de
accepterer vilkårene.
Forslaget har ikke til hensigt, at Danmark og
andre lande skal melde sig ud af FN-sporet. Klubben af villige
lande skal være et supplerende spor i et noget højere
tempo, som viser vejen frem og samtidig spiller en aktiv rolle ved
de fortsatte FN-forhandlinger.
Danmark har tidligere været
frontløber i arbejdet med at samle progressive lande, f.eks.
gennem Grønlandsdialogen - en ministerdialog, som den
tidligere konservative miljøminister lancerede i 2005 - og
som spillede en væsentlig rolle med henblik på at bygge
bro og skabe konsensus frem mod COP 15 i København. Og
Danmark indgår også netop nu i den såkaldte
Cartagenadialog, som forsøger at samle klimavenlige lande
på tværs af i- og ulande. Imidlertid har begge fora den
mangel, at de alene har karakter af diskussionsklubber, og at
landene ikke forpligter sig til handling. Enhedslisten
ønsker, at Danmark går skridtet videre og etablerer et
forpligtende internationalt klimasamarbejde med konkrete
forpligtende mål og initiativer.
Konkret foreslår Enhedslisten, at der
nationalt indgås en politisk aftale, som betyder,
at Danmark i 2014
tager initiativ til at samle en større eller mindre gruppe
af »villige« lande på tværs af ilande og
ulande, og at disse indgår et forpligtende samarbejde om en
tværnational klimaindsats,
at regeringen
nedsætter en hurtigarbejdende arbejdsgruppe med 3
aktører fra det grønne erhvervsliv, 3 ngo'er og 3
klimaforskere og med aftalepartierne repræsenteret, som har
til formål at udarbejde anbefalinger til, hvorledes et
sådant initiativ iværksættes og
gennemføres. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
varetager sekretariatsfunktionen,
at sigtet med
klimainitiativet er
1) at demonstrere, at vi kan omstille et
velfærdssamfund til at være fossilfrit,
2) at demonstrere, at ulande i deres udvikling
kan gå direkte til at være fossilfri,
3) at de vestlige lande kan hjælpe
ulande med at afbøde klimakonsekvenserne gennem aktiv
støtte hertil,
at der foretages
politiske sonderinger blandt lande, som arbejdsgruppen og Klima-,
Energi- og Bygningsministeriet formoder vil være
interesserede i et sådant tværnationalt samarbejde,
og
at der
afsættes ressourcer i 2014 og 2015 til at igangsætte
dette initiativ.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om dansk
initiativ til et forpligtende internationalt klimasamarbejde med
progressive i- og ulande (mini-COP-samarbejde).
(Beslutningsforslag nr. B 57)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.