Fremsat den 20. februar 2014 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA)
og? ?Mike? ?Legarth? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en samlet plan for udbud af togdriften for
passagertrafik
Folketinget opfordrer regeringen til at
udarbejde en samlet plan for udbud af togdriften for passagertrafik
opdelt i passende sammenhængende pakker med det mål at
sikre en bedre og billigere togdrift i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag at sikre grundlaget for en bedre og billigere
togdrift for passagertrafikken i Danmark. Forslaget skal ses i
lyset af udløbet af Transportministeriets nuværende
trafikkontrakt med DSB med udgangen af 2014 med deraf
følgende behov for politisk stillingtagen til udbud og krav
til togdriften i de kommende år. Forslagsstillerne
ønsker, at der skal udarbejdes en samlet plan, som på
en afbalanceret måde og i koordination med forbedring og
udbygning af infrastruktur, elektrificering og fornyelse af
materiel gennemfører udbud af jernbanetrafikken i et
passende antal udbudspakker over en 10-årig periode.
Forslagsstillerne finder det ikke
hensigtsmæssigt, at hele jernbanetrafikken kommer i udbud
på én gang, men f.eks. i seks-otte pakker udbudt over
en 10-årig periode. Dette antal af pakker vil sikre, at der
er en størrelse af og sammenhæng i de udbudte pakker,
der sikrer de nødvendige stordriftsfordele, samtidig med at
der sker en optimal regional planlægning af
jernbanetrafikken, hvor pakkerne er indbyrdes koordineret ud fra
det trafikale passagermønster. I den forbindelse er det helt
centralt, at der sikres sammenhæng i togdriften og med de
øvrige dele af den kollektive trafik set med passagerernes
øjne. Der påtænkes således som
udgangspunkt udbud af S-togstrafikken i hovedstaden, eltogsdrift
mellem København og Esbjerg/Sønderborg, regionalt
udbud af Kystbanen og trafikken på Sjælland inklussive
de regionale baner, regionaltrafikken på Fyn og i Jylland
samt i Nordjylland. Udbuddene skal nærmere afgrænses og
ske i en passende takt over en periode på 10 år,
således at markedet bygges op i takt med udbuddene. Det
påtænkes i den forbindelse, at IC-driften mellem
Aalborg og København udbydes til sidst i
forløbet.
DSB skal have mulighed for at byde på
udbudspakkerne på lige vilkår med øvrige
operatører. Det afgørende er ikke, hvem der er
operatør, men at passagererne får den bedst mulige
kvalitet og service i form af velfungerende togmateriel,
højere rettidighed og punktlighed samt færre
aflysninger til den økonomisk mest fordelagtige pris. Det er
vigtigt at understrege, at forslagsstillerne ikke ønsker
hverken udbud eller privatisering af infrastrukturen, men at den
skal fastholdes i Banedanmark som forudsætning for en sund
konkurrence på banen. Derimod vil forslagsstillerne
foreslå, at der gennemføres en analyse af
rationaliseringspotentialet, ved at
jernbaneinfrastrukturforvaltningen for både statslige og
lokale baner samles hos Banedanmark.
Forslagsstillerne mener, at man kan lære
af erfaringerne fra de europæiske lande, som i snart 25
år har haft udbud som en strategi til vækst på
jernbanen, mere tilfredse passagerer og højere
produktivitet. Tilmed har det medført en udvikling af
jernbanen med flere ansatte og ikke nedskæringer.
(»Employment and industrial relations in the railways
sector«, European Foundation for the Improvement of Living
and Working Conditions). Mere for pengene og mere tilfredse
passagerer er nødvendigt, når vi i Danmark skal have
jernbanen til at tage en synligt større del af det samlede
transportarbejde. I det følgende redegøres kort for
konkurrencen på jernbanen i Sverige, Storbritannien, Tyskland
og Danmark og på EU-niveau.
Sverige
Sverige startede med at udbyde togdriften i
1990. Siden er det gået slag i slag med mange udbud og fri
trafik. (Professor Gunnar Alexanderssons »Utredningen om
järnvägens organisation«, TRU alm. del - bilag
111). I dag er trafikken i Sverige helt konkurrenceudsat, mens vi i
Danmark har haft to udbud i Midt- og Vestjylland og et udbud med
den danske del af Øresundstrafikken svarende til lidt over
10 pct. af den samlede passagertrafik. Siden 1990 er
passagertrafikken i Sverige næsten fordoblet, mens den i
Danmark er steget med knap 40 pct. En stor del af fremgangen i
Danmark skyldes infrastrukturtiltag som åbning af
Storebæltsforbindelsen i 1997 og indvielsen af metroen i 2002
(Dataudtræk fra Danmarks Statistikbank,
www.statistikbanken.dk, Erhvervslivets sektorer, Transport,
Persontransport).
Ud over en imponerende passagertilvækst
i Sverige har staten og de svenske län sparet meget store
tilskud til jernbanedriften ved åbning af markedet. Der er i
nogle tilfælde tale om en besparelse på samlet 40-50
pct. gennem årene, hvor de første udbud gav gevinster
på ca. 20 pct. SJ AB har i dag ca. 55 pct. af den samlede
trafik. SJ AB blev i 2001 omdannet til et aktieselskab og får
i dag ingen subsidier fra staten, men driver fri trafik uden
statslige tilskud mellem de største byer og byder på
togtrafik på lige fod med andre aktører
(»Employment and industrial relations in the railways
sector«, European Foundation for the Improvement of Living
and Working Conditions, 2012).
Storbritannien
Den meget store fremgang i antal passagerer
kan også ses i Storbritannien, hvor der siden
liberaliseringen af jernbanedriften i starten af 90'erne er sket
næsten en fordobling af antallet af passagerer (Office of
Rail Regulation, www.rail-reg.gov.uk og indlæg af Roger
Cobbe, Policy Director, Arriva Trains, holdt den 21. november 2013
i Transportøkonomisk Forening). I dag er der på det
engelske marked over 20 private jernbaneselskaber, og den engelske
jernbane har i dag meget tilfredse passagerer. Når det
gælder frekvens, rettidighed, pålidelighed,
kundetilfredshed, rengøring, billetsystem, information etc.,
ligger Storbritannien således helt i top blandt EU's
medlemsstater og foran Danmark (»Europeans' satisfaction with
rail services«, Flash Eurobarometer 382a, december 2013, og
indlæg af Anthony Smith, Passengerfocus, holdt den 5.
december 2013 i Transportøkonomisk Forening).
Tyskland
I Tyskland har de 16 regionale Länder,
der i mange tilfælde geografisk og
størrelsesmæssigt er større end Danmark, udbudt
mere end halvdelen af togstrækningerne. Siden midten af
90'erne har der været gennemført over 200 udbud, og
udbuddene fortsætter årene frem. Der er sket en
passagertilvækst på 50 pct., og udbud har resulteret i
reduktion af tilskud på over 40 pct. gennem flere
udbudsrunder, der er gået hånd i hånd med
stigende passagerindtægter. Deutsche Bahn vinder lidt under
halvdelen af de udbudte strækninger, jf. indlæg af
Bernhard Wewers, LVS Schleswig-Holstein GmbH og vicepræsident
for de regionale transportmyndigheder (Länder) i Tyskland,
holdt henholdsvis den 13. september 2013 og den 21. november 2013 i
Transportøkonomisk Forening.
EU's fjerde
jernbanepakke
Europa-Kommissionen har i forslaget til fjerde
jernbanepakke fremsat i januar 2013 analyseret effekterne af
udbud og konkurrenceudsættelse af jernbanedriften i et
arbejdspapir i forbindelse med forslag til forordningen
vedrørende åbning af de nationale markeder for
personbefordring med jernbane. Her konkluderes det bl.a., at der
gennem udbud er skabt besparelser på 20-30 pct. i
Holland, Sverige og Tyskland (Europa-Kommissionen den 30.
januar 2013: Pressemeddelelse: »De europæiske jernbaner
ved et sporskifte: Kommissionen vedtager forslag til en fjerde
jernbanepakke«). Det konkluderes endvidere, at erfaringerne
fra disse markeder har vist, at tjenesternes kvalitet og
disponibilitet er blevet forbedret, samtidig med at passagerernes
tilfredshed er vokset fra år til år, og antallet af
passagerer i nogle tilfælde er steget med over 50 pct. i
løbet af 10 år (Europa-Kommissionen den 30. januar
2013: Pressemeddelelse: »De europæiske jernbaner ved et
sporskifte: Kommissionen vedtager forslag til en fjerde
jernbanepakke«).
Overføres disse resultater til EU som
helhed, regner Europa-Kommissionen med, at der gennem udbud og
markedsåbning kan skabes besparelser på 21-29 mia. euro
samt yderligere vækst i passagerantallet. Det er interessant,
at Europa-Kommissionen også regner med en væsentlig
positiv effekt for Danmark ved markedsåbning, mens effekterne
på de allerede åbne markeder i Sverige og
Storbritannien er væsentlig mindre (Europa-Kommissionen,
Commission Staff Working Document, Impact Assessment, januar
2013).
I en analyse foretaget af European Passenger
Transport Operators fremgår det endvidere, at
beskæftigelsen i jernbanesektoren i Storbritannien og Sverige
de seneste år er steget med henholdsvis 23 pct. og 45 pct.,
hvilket hænger sammen med den store passagertilvækst.
Omvendt er beskæftigelsen faldet i de lande, som ikke har
åbnet markederne, som f.eks. Frankrig (fald på 21 pct.)
og Italien (fald på 28 pct.) (www.epto.org og
»Employment and industrial relations in the railways
sector«, European Foundation for the Improvement of Living
and Working Conditions).
Danske
erfaringer
I Danmark har erfaringerne også
været positive, selv om erfaringerne med den danske del af
Øresundstrafikken har været problematiske. Efter
forslagsstillernes mening skyldes dette først og fremmest
mangel på velfungerende togmateriel, der har medført
for mange tog på værksted med deraf følgende
nedformeringer, aflysninger og lavere rettidighed end ellers
planlagt, jf. TRU alm. del - bilag 97. Desuden er udgifterne til
vedligeholdelse af togmateriellet meget højere end det
budgetterede med deraf følgende dårlig økonomi
for operatøren. Det er i den forbindelse værd at
bemærke, at Transportministeriet i redegørelsen om
organiseringen af togtrafikken på Kystbanen og Øresund
mener, at problemerne på den danske side ikke så meget
skyldes selve udbuddet i sig selv, men trafikkens sammenhæng
med det svenske fjerntogssystem. En fjerdedel af alle forsinkelser
på den danske side skyldes således forsinkelser
opstået i Sverige. Samtidig er der tale om en bruttokontrakt,
hvor billetindtægterne tilfalder staten og ikke
togoperatøren, jf. TRU alm. del - bilag 87. I statens andre
kontrakter med togoperatører er der således tale om
nettokontrakter, hvor operatøren beholder
billetindtægterne og dermed har et yderligere incitament til
at få passagertilvækst.
Det første udbud i Midt- og Vestjylland
har i kontraktperioden 2003-2010 ifølge Rigsrevisionen
medført besparelser på over 300 mio.
kr. svarende til 18 pct., samtidig med at såvel
kundetilfredshed som rettidighed er steget (Rigsrevisionen,
»Notat til Statsrevisorerne om beretning om
Trafikministeriets håndtering af kontrakten med
Arriva«, april 2012). I anden udbudsperiode
frem til 2018 regner Trafikstyrelsen med en
yderligere besparelse på 10 pct. (Trafikstyrelsen,
pressemeddelelse den 12. marts 2009). Der er samtidig fra
operatørens side investeret over 760 mio. kr. i nyt
materiel. Forslagsstillerne mener, at de særdeles positive
resultater fra udbud i Midt- og Vestjylland skal udbredes til
resten af Danmark.
På den danske side af
Øresundstrafikken har Trafikstyrelsen i kontraktperioden
2009-2015 regnet med en årlig besparelse på ca. 100
mio. kr. Frem til 2009 kørte DSB på strækningen,
som derefter blev overdraget til datterselskabet DSBFirst og siden
til DSB Øresund. I forhold til DSB's tidligere
kontraktbetaling er der tale om en reduktion på næsten
40 pct. De hidtidige erfaringer viser, at staten frem til 2013 har
sparet næsten 35 pct. i forhold til DSB's tidligere
kontraktbetaling, jf. TRU alm. del - svar på spm. 60 og
Helsingør Dagblad den 6. december 2013, side 6.
Større
produktivitet gennem udbud og
konkurrenceudsættelse
I dag er der et årligt driftstilskud
på ca. 5 mia. kr. til den statslige og regionale
jernbanedrift, men kun ca. 400 mio. kr. bliver konkurrenceudsat og
pristjekket svarende til 8 pct. af det samlede tilskud. Med de
hidtidige erfaringer fra udbud og konkurrenceudsættelse er
der derfor grundlag for både en billigere og en bedre
togdrift til gavn for passagererne og den offentlige
økonomi.
Regeringens Produktivitetskommission har i sin
reviderede baggrundsrapport »Productivity gains in Danish
network industries« vurderet, at konkurrenceudsættelse
af dansk jernbanedrift vil kunne frigøre
produktivitetsgevinster på mellem 15 og 20 pct., hvilket
må vurderes som forsigtigt i lyset af de indhøstede
erfaringer. Rapportens analyser viser, at der blandt sektorerne
inden for post, tele, elektricitet, godstransport på skinner
og personbefordring på skinner er de største gevinster
at hente ved at åbne markedet for persontransport på
skinner. Produktivitetskommissionen anbefaler da også, at
togdriften på flere regionale jernbanelinjer og
intercityjernbanelinjer sendes i udbud.
Det skal i den forbindelse nævnes, at
Konkurrencestyrelsen (i dag Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) som
opfølgning på liberaliseringen af busmarkedet i
90'erne i Konkurrenceredegørelse 1999 i kapitlet
»Konkurrence styrker den kollektive trafik« (kap. 5)
konkluderede, at udbud af buskørslen i
hovedstadsområdet og andre regionale trafikselskaber havde
medført besparelser på 20-25 pct., samtidig med at
materiellet kvalitetsmæssigt blev bedre og hurtigere blev
udskiftet. Ikkeudbudte busruter lå 30-54 pct. højere i
pris i forhold til de ruter, som havde været i udbud.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om om en
samlet plan for udbud af togdriften for passagertrafik.
(Beslutningsforslag nr. B 55)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.