Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 8. maj 2014
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20.
februar 2014 og var til 1. behandling den 25. marts 2014.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
gør opmærksom på, at hvis man ønsker en
opsplittet togtrafik med flere operatører og de
vanskeligheder, der følger med, når hver
operatør har sit lille kongerige at passe og ikke
interesserer sig for, hvad de andre laver, er forslaget som skabt
dertil. Nok forsikrer forslagsstillerne, at det er muligt at sende
togtrafikken i udbud, uden at vi får engelske tilstande -
måske, men mindre er nu slemt nok.
Kun få af de gennemførte
jernbaneudbud blev den succes, der var stillet i udsigt. Som regel
har det ikke været ulejligheden og pengene værd at
splitte det fælles gode, som et statsligt togselskab er, op i
mindre enheder. Tabet af stordriftsfordele er indlysende hjemme som
ude.
Forslagsstillerne er ikke i stand til at
godtgøre, at Arriva i Midt- og Vestjylland udretter noget,
som DSB ikke kan klare lige så godt eller endda bedre, bl.a.
fordi DSB ikke ser det som et konkurrenceparameter at afstå
fra at samarbejde med andre operatører, hvad enten det
gælder billetter, køreplaner osv. Og kystbaneudbuddet
taler for sig selv.
Forslagsstillerne lover bedre og billigere
togtrafik, men hverken på Kystbanen eller i Midt- og
Vestjylland har de rejsende fået billigere togrejser.
Tværtimod har de fået en dårligere service,
så indirekte er der sket en fordyrelse af togtrafikken.
Den offentlige forsyning fungerer bedst,
når det er fællesskabet, der ejer den. Så er der
gennemsigtighed eller burde i hvert fald være det!
Beslutningsprocessen er en del af den demokratiske debat eller
burde i hvert fald være det! Og er der overskud, forbliver
det i den statslige jernbanevirksomhed i stedet for at ende hos
aktionærer og togselskabets ledelse.
Forslaget forholder sig ikke til DSB's
problemer med IC4/2 eller DSB's gæld på ca. 16 mia. kr.
De problemer vil fortsat eksistere, selvom der kommer
»private« bydere, der jo vil være ejet af en
eller anden stat.
At overlade togtrafikken til lobbyister,
der påstår, de står klar til at købe tog
for 2-3 mia. kr. og indsætte dem på danske skinner -
uden statstilskud - er useriøst.
Enhedslisten kan naturligvis ikke
støtte et forslag, der sælger ud af det fælles
eje, med alt hvad det indebærer af usikkerhed, manglende
koordination og samarbejde. Kræfterne skal i stedet bruges
på at forbedre det fælles bedste, DSB. Derfor stemmer
Enhedslisten imod.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller forslaget til vedtagelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne
Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV)
Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Troels Lund Poulsen (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Louise Schack Elholm (V) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom
Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 55
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|