Fremsat den 2. oktober 2013 af Jan E.
Jørgensen (V), Jacob Jensen (V), Torsten Schack Pedersen (V)
og Eyvind Vesselbo (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fjerne kravet om opkrævning af mindst
16 promille i grundskyld
Folketinget pålægger regeringen i indeværende
folketingsår at fremsætte forslag til lov om
ændring af lov om kommunal ejendomsskat med det formål
at fjerne kravet i loven om, at der mindst skal opkræves 16
promille i grundskyld.
Forslaget vil give kommunerne frihed til selv at bestemme, om de
vil sænke grundskyldpromillen, så grundejere kan blive
kompenseret for stigende skatter som følge af stigninger i
grundværdierne.
Bemærkninger til forslaget
Grundskyld er en kommunal skat, som betales
direkte af alle grundejere - samt indirekte af alle lejere gennem
huslejen. Grundskylden betales til den kommune, som ejendommen
ligger i, og beregnes som en promillesats af den afgiftspligtige
grundværdi.
Kommunerne fastsætter
grundskyldpromillen, som derfor varierer fra kommune til kommune.
Der er i dag et krav om, at den skal ligge mellem 16 og 34
promille. I disse år oplever mange boligejere, at der sker
stigninger i betalingen af ejendomsskat til kommunen, selvom
kommunerne holder grundskyldpromillen uændret. Det skyldes,
at den værdi, som kommunerne beskatter - grundværdien -
stiger.
Ved den afgiftspligtige grundværdi
forstås den laveste af følgende værdier:
1) Ejendommens
aktuelle grundværdi.
2) Den
afgiftspligtige grundværdi for ejendommen, der dannede
grundlag for påligningen af grundskyld det foregående
skatteår, forhøjet med reguleringsprocenten, der
højst kan udgøre 7 pct.
Værdi 2 er for de fleste boligejere
lavere end værdi 1. Derfor udvikler beregningsgrundlaget for
boligejernes grundskyld sig i praksis med reguleringsprocenten.
Reguleringsprocenten sætter altså et loft over, hvor
meget beregningsgrundlaget for grundskylden kan stige fra år
til år.
Når SKAT i deres vurderinger har
forøget grundværdierne kraftigt mange steder i landet,
indebærer det altså ikke i første omgang en lige
så stor stigning - men skatten vil stige løbende med
op til 7 pct. pr. år i mange år fremover, med?-mindre
grundværdierne atter reduceres. Der kan blive tale om en
meget lang årrække, idet der i de fleste kommuner
allerede er et »efterslæb« fra tidligere
stigninger i grundværdierne, der ikke er slået fuldt
igennem i grundskylden endnu.
For de enkelte boligejere er det
beløbet i kroner og øre, der er afgørende.
Derfor skal kommunerne have mulighed for at nedsætte
grundskyldpromillen, således at borgeren ikke oplever en
stigning i grundskylden som følge af stigninger i
grundværdien.
Venstre ønsker at give kommunerne et
redskab til at holde borgerne skadesløse, hvad angår
de højere vurderinger af grundværdierne. Kommunerne
skal have mulighed for at imødekomme konsekvenserne af de
højere vurderinger af grundværdierne. Venstre vil give
kommunerne frihed til at sænke grundskyldpromillen
betragteligt ved at fjerne kravet om opkrævning af mindst 16
promille grundskyld. Det må være op til de enkelte
kommuner, hvor meget de vil opkræve i grundskyld,
således at kommunerne får mulighed for at
nedsætte grundskyldpromillen og på den måde
kompensere boligejeren for stigninger i grundværdien.
Skriftlig fremsættelse
Jan E. Jørgensen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fjerne kravet om opkrævning af mindst 16 promille i
grundskyld.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.