Fremsat den 22. januar 2014 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA)
og Tom Behnke (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kørekort til lille knallert for
15-årige
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte lovforslag, der giver 15-årige mulighed for
at erhverve sig et kørekort til en lille knallert med en
maksimal hastighed på 30 km/t.
Bemærkninger til forslaget
Vi har pligt til at sørge for, at
trafikken i Danmark er præget af høj sikkerhed,
ansvarlighed og optimale transportmuligheder for både unge og
ældre. Derfor gennemførte den tidligere VK-regering en
nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til
lille knallert til 15 år, som blev vedtaget ved lov nr. 479
af 23. maj 2011 om ændring af færdselsloven og lov om
ungdomsskoler. Denne lovændring nåede ikke at
træde i kraft, inden regeringen valgte at rulle den tilbage
ved lov nr. 565 af 18. juni 2012 om ændring af
færdselsloven og lov om ungdomsskoler. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at denne tilbagerulning på
mange områder er ude af trit med virkeligheden, da dels
knallertundervisningen og dels nye sanktioner og
sanktionsskærpelser siden 2011 har øget kravene til
knallertførerne markant.
I dag ser vi, at over halvdelen af de
14-15-årige har prøvet at køre rundt på
knallerter uden af have modtaget nogen form for undervisning, og at
omkring 20 pct. ejer en knallert selv, jf. artikel i Politiken den
27. oktober 2008: »Scooterdrenge blæser på
færdselsloven«. Dette høje antal kan have noget
at gøre med både de større afstande mellem byer
i udkantsområder og forældrenes manglende
forståelse for forbuddet om, at unge mennesker på 15
år ikke må køre på en lille knallert.
På nuværende tidspunkt er der
ingen aldersbegrænsning på, hvornår det er
lovligt at køre på en elcykel, der har en maksimal
hastighed på 25 km/t. Ved køb af en elcykel er der
heller ikke krav om, at man skal igennem en form for
køreprøve.
At forbyde 15-årige at køre
på en knallert med 30 km/t, på trods af at de har
været igennem uddannelse og prøver, er derfor ulogisk.
Ydermere skal det påpeges, at mange habile cyklister på
moderne cykler nemt har en fart, der kan være højere
end 30 km/t uden hverken prøve, undervisning eller
aldersbegrænsning.
I Sverige og mange andre EU-lande må man
allerede på nuværende tidspunkt køre på en
lille knallert som 15-årig, hvilket ikke har påvirket
ulykkesstatistikkerne i en negativ retning - tværtimod.
På denne baggrund foreslås der en
lempelse af den nuværende lovgivning for
knallertkørekort, hvilket i praksis kommer til at betyde, at
15-årige for fremtiden kan køre en lille knallert med
en hastighedsbegrænsning på 30 km/t, hvis de modtager
undervisning og består en reel køreprøve, hvor
der er mulighed for at dumpe.
Forslaget om nedsættelse af
aldersgrænsen skal ses, i sammenhæng med at der siden
lovforslag nr. L 137 fra maj 2011 og lovforslag nr. L 117 fra juni
2012 er indført mange skærpende tiltag, som har
øget fokus på at forbedre færdselssikkerheden
for unge knallertførere.
Siden 2011 er der sket markante forbedringer i
knallertuddannelsen på ungdomsskolerne, hvor antallet af
lektioner er øget, og det er blevet et lovkrav, at
knallertuddannelsen skal indeholde et færdselsrelateret
førstehjælpskursus, og at knallertuddannelsen
afsluttes med en teoriprøve og en praktisk
køreprøve.
Ydermere er der gennemført en
række sanktionsskærpelser og nye sanktioner for ulovlig
knallertkørsel. Det vil sige, at en knallertfører, i
lighed med hvad der gælder for førerret til bil m.v.,
kan få frakendt sit kørekort betinget eller ubetinget,
hvis føreren begår visse lovovertrædelser.
Blandt disse lovovertrædelser er spirituskørsel og
kørsel med »tunede« knallerter. I loven er der
mulighed for, at en ubetinget frakendelse af retten til at
køre lille knallert samtidig har den konsekvens, at det
tidspunkt, hvor føreren efter sin alder kan erhverve
kørekort til bil m.v., udskydes i 6 måneder, og at
retten i gentagelsestilfælde kan forlænge denne periode
til op til 2 år.
Derudover har tidligere lovgivning allerede
gjort det muligt for politiet at foretage en obligatorisk
konfiskation af lille knallert i tilfælde af gentagne
overtrædelser af visse færdselslovsbestemmelser,
svarende til hvad der gælder for andre
køretøjer, hvortil der kræves kørekort,
f.eks. bil, motorcykel m.v.
Med dette forslag vil trafiksikkerheden
forbedres væsentligt, da unge efter grundig
køreundervisning trænes i at færdes ordentligt
og sikkert i trafikken allerede som 15-årige og de dermed
tidligere vænner sig til at styre et
motorkøretøj.
Derudover styrker forslaget også
mobiliteten blandt de 15-årige, hvilket specielt vil
være en stor fordel i de tyndere befolkede egne. Specielt for
gymnasieelever, handelsskoleelever, studerende på teknisk
skole og lærlinge, der bor på landet med
begrænset adgang til offentlige transportmidler, vil
forslaget om at få lovlig adgang til et individuelt
transportmiddel betyde meget for deres motivation til at blive i
uddannelse, have fritidsarbejde og opsøge sociale
aktiviteter.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl Lorentzen
(V)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kørekort til lille knallert for 15-årige
(Beslutningsforslag nr. B 39)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.