Fremsat den 14. januar 2014 af Martin
Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF), Marie? ?Krarup? ?(DF), Christian Langballe (DF) og Peter
Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om varigheden af tidsbegrænsede
opholdstilladelser
Folketinget pålægger regeringen at
ændre asyl- og udlændingepolitikken ved at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative
forskrifter, således at tidsbegrænsede
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7
(konventionsflygtninge) og § 9 b (humanitært ophold)
tildeles for 1 år ad gangen, hvorefter der
skal indgives ansøgning om en
ny tidsbegrænset opholdstilladelse.
Formålet med forslaget er, at
myndighederne oftere end i dag skal kontrollere, om
forudsætningerne for en tidsbegrænset opholdstilladelse
har ændret sig, så den pågældende kan
sendes tilbage til sit hjemland.
Bemærkninger til forslaget
Gældende ret
Varigheden af tidsbegrænsede
opholdstilladelser reguleres i
udlændingebekendtgørelsen (BEK nr. 727 af 28. juni
2012).
Heraf fremgår det af § 25, stk. 1,
at tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 (konventionsflygtninge) gives for
højst 5 år ad gangen. Opholdstilladelsen gives dog for
2 år, hvis det efter en generel vurdering af forholdene i
ansøgerens hjemland må forventes, at betingelserne for
asyl ikke vil være til stede i hele denne periode. I
sådanne tilfælde kan opholdstilladelsen forlænges
i yderligere 3 år ad gangen. Herudover fremgår det af
§ 25, stk. 6, at tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b (humanitært ophold) gives
for højst 2 år ad gangen, efter 2 år for
højst 3 år og efter 5 år for højst 5
år ad gangen.
Baggrunden
for forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for at ændre de nuværende regler for
varigheden af tidsbegrænsede opholdstilladelser efter
udlændingelovens §§ 7 og 9 b. Som reglerne er i
dag, risikeres det, at visse udlændinge, der er kommet hertil
som asylansøgere og har fået tidsbegrænset
ophold i Danmark, bliver længere, end hvad der er
nødvendigt, fordi myndighederne ikke jævnligt tjekker,
om grundlaget for deres ophold i Danmark stadigvæk er til
stede.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at alt
for mange af de udlændinge, der opholder sig i Danmark
på en tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7 og 9 b i for stort omfang
enten lever på offentlig forsørgelse, havner i
kriminalitet eller på anden vis udgør en række
integrationsproblemer. Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
vil være positivt for Danmarks sociale og kulturelle
sammenhængskraft, herunder Danmarks økonomi, at disse
personer returnerer til deres respektive hjemlande hurtigst muligt
og bidrager til genopbygningen af deres lande. Danmark har hjulpet
mange flygtninge, og det er kun rimeligt, at flygtninge vender
tilbage, når der ikke længere er grundlag for deres
ophold i Danmark.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for, at denne persongruppe, oftere end hvad
tilfældet er i dag, over for de danske myndigheder skal
redegøre for, om deres situation stadig berettiger dem til
en tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7 eller 9 b.
Forslagets
indhold
Med dette forslag ønsker
forslagsstillerne, at regeringen skal fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige
ændringer af administrative forskrifter, således
at tidsbegrænsede opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7 (konventionsflygtninge) og § 9
b (humanitært ophold) alene tildeles for 1 år ad
gangen, hvorefter den pågældende person skal indgive en
ny ansøgning for at få en ny tidsbegrænset
opholdstilladelse.
Dette vil tvinge både de omhandlede
personer og de danske myndigheder til mindst én gang
årligt at vurdere, om grundlaget for en tildelt
tidsbegrænset opholdstilladelse stadigvæk er til stede.
Er der ikke grundlag for at tildele en ny etårig
tidsbegrænset opholdstilladelse, skal politiet
iværksætte de sædvanlige
hjemsendelsesforanstaltninger. Vedkommende skal altså
hjemsendes om nødvendigt med tvang. Er der grundlag for en
ny 1-årig tidsbegrænset opholdstilladelse, vil denne
blive tildelt.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at dette forslag kan give øgede administrative
udgifter, men det er forslagsstillernes opfattelse, at disse
øgede udgifter kan dækkes af den besparelse, der
opnås, ved at en stor gruppe udlændinge skal opholde
sig kortere tid i Danmark. Derudover forventer forslagsstillerne et
markant fald i antallet af asylansøgere som en konsekvens af
de nye regler, hvilket i sidste ende vil medføre markante og
langsigtede forbedringer af dansk økonomi, og hvilket
eksempelvis kan bruges til forbedringer af den borgernære
velfærd.
Når forslagsstillerne kigger på
befolkningssammensætningen i samfundet, er det vores
opfattelse, at mange flygtninge ender med at slå sig
permanent ned i Danmark, og dette til trods for at
opholdstilladelsen på papiret er tidsbegrænset og
dermed tænkt som en midlertidig hjælpeforanstaltning.
Dertil kommer, at flygtningene herefter søger om
familiesammenføring. Der har altså udviklet sig en
praksis, hvor en tidsbegrænset opholdstilladelse tildelt en
asylansøger i alt for mange tilfælde ender med
permanent ophold.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
oprindelige formål med at give asyl bør
indføres i dansk lovgivning. Asyl er en midlertidig
foranstaltning. Flygtninge skal hjælpes i
nærområdet, og såfremt de kommer til Danmark,
bør dette være en midlertidig løsning.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
varigheden af tidsbegrænsede opholdstilladelser.
(Beslutningsforslag nr. B 36)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.