Fremsat den 14. januar 2014 af Martin
Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF), Marie? ?Krarup? ?(DF), Christian Langballe (DF) og Peter
Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om brug af elektronisk fodlænke på
kriminelle asylansøgere og udlændinge på
tålt ophold
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter,
så det bliver muligt at pålægge en
asylansøger at bære en elektronisk fodlænke,
hvis den pågældende med rette kan mistænkes for
at begå kriminalitet, eller hvis den pågældende
har begået kriminalitet og har fået dom for dette.
Ligeledes skal udlændinge på tålt ophold som
udgangspunkt altid bære elektronisk fodlænke.
Formålet med at udstyre visse asylansøgere og
udlændinge på tålt ophold med elektronisk
fodlænke er primært at forebygge kriminalitet.
Bemærkninger til forslaget
Antallet af asylansøgere, der
begår kriminalitet under deres ophold i Danmark, er
alarmerende højt. Tal fra Udlændingestyrelsen og
Rigspolitiet viser for eksempel, at der i 2012 over for
asylansøgere blev rejst 1.767 sigtelser efter straffeloven,
og en foreløbig status for 2013 viser samme tendens.
(»Hver tredje flygtning bryder loven«, BT den 1.
september 2013, og REU, alm. del svar på
spørgsmål 753, folketingsåret 2012-13).
Det er forslagsstillernes klare holdning, at
der skal slås hårdt ned på mennesker, der under
dække af at være på flugt, kommer til Danmark for
at begå kriminalitet. Ikke blot er denne kriminelle
adfærd skadelig for det danske samfund og krænkende for
vores retsfølelse, det er også en hån mod de
reelle flygtninge, at grupper af kriminelle på groveste vis
udnytter et asylsystem, som oprindelig havde til hensigt at
hjælpe mennesker i nød.
Derfor er det nødvendigt at tænke
nyt i bekæmpelsen af asylansøgeres kriminalitet. Dette
beslutningsforslag har derfor til formål at forebygge og
dermed nedbringe kriminaliteten blandt asylansøgere ved at
indføre brugen af elektroniske fodlænker. Desuden har
beslutningsforslaget til formål at sikre en større
kontrol med udlændinge på tålt ophold, ligeledes
via en udvidet brug af elektroniske fodlænker.
Elektroniske
fodlænker som effektiv kriminalitetsforebyggelse
For forslagsstillerne er det oplagt at tage
moderne elektroniske løsninger i anvendelse, der kan forene
en effektiv kriminalitetsforebyggelse og opklaring af kriminelle
handlinger - under hensyntagen til den enkelte asylansøgers
mulighed for at færdes frit. En elektronisk fodlænke er
et velkendt og velafprøvet instrument, der let monteres
på den person, hvis færden man ønsker at
følge. En asylansøger med en påmonteret
elektronisk fodlænke må antages at holde sig uden for
kriminalitet. I modsat fald er risikoen for afsløring stor -
eventuelt med efterfølgende dom, fængsel og udvisning
som konsekvens. At nogle asylansøgere udstyres med en
elektronisk fodlænke vil sandsynligvis også have en
præventiv indvirkning på andre asylansøgere, der
dermed afholder sig fra kriminalitet. Resultatet vil være, at
færre asylansøgere begår kriminalitet til gavn
og glæde for dem selv, for deres medasylanter, for de
danskere, der som en konsekvens ikke udsættes for
kriminaliteten, og for samfundet, der i et mindre omfang end i dag
skal bruge ressourcer på opklaring, efterforskning og i
retssystemet. Fodlænken er altså til gavn for
asylansøgerne selv, for danske borgere og for
samfundsøkonomien.
Kriminelle
asylansøgere
Forslagsstillerne har et klart politisk
ønske om, at reglerne for udvisning af kriminelle
udlændinge skal strammes, så det i højere grad
end i dag bliver muligt at sende kriminelle udlændinge hjem
til deres oprindelsesland. Ligeledes mener forslagsstillerne, at
det er grotesk, at danske myndigheder i dag realitetsbehandler
asylansøgninger fra personer, som, allerede inden de
eventuelt får godkendt deres asylansøgning, har
forbrudt sig mod danske retsprincipper ved at begå
kriminalitet. Men så længe der ikke er flertal for
sådanne stramninger i Folketinget, er det forslagsstillernes
holdning, at der skal holdes nøje øje med de
asylansøgere, som åbenlyst begår kriminalitet
under deres ophold i Danmark.
Et eksempel på en gruppe, som man
ifølge forslagsstillerne med fordel kunne overvåge ved
hjælp af elektroniske fodlænker, er såkaldte
proforma asylansøgere, som rejser til Danmark, vel vidende
at deres muligheder for asyl i Danmark er stærkt
begrænsede, men med det bevidste formål at begå
kriminalitet under asylprocessen, som jo indebærer
midlertidigt (såkaldt processuelt) ophold i Danmark. Et
eksempel på denne skruppelløse adfærd berettede
Midt- og Vestjyllands Politi om i november 2012 til P4 Midt og
Vest. Dengang fortalte politiet bl.a., at de oplevede et
sådant mønster hos en del hviderussiske
asylansøgere, hvis antal i Danmark var eksploderet, og som
ifølge politiet åbenlyst udnyttede asylsystemet til at
opholde sig i Danmark, mens de begik kriminalitet
(»Asylansøgere begår tyveri uden straf«,
artikel på P4 Midt og Vests hjemmeside den 24. november
2012).
Et andet eksempel, der med al tydelighed
illustrerer behovet for kontrol med visse asylansøgere, er,
at en bande asylansøgere fra Sandholmlejren i
Nordsjælland i december 2013 blev tiltalt for knap 100
villaindbrud med et samlet udbytte på flere millioner kroner.
(»Asylbande fra Sandholm begår villaindbrud for
millioner«, artikel i Ekstra Bladet den 12. december
2013).
I sådanne tilfælde, hvor politiet
kan konstatere et klart kriminelt mønster hos en bestemt
gruppe udlændinge, bør udlændingemyndighederne
på baggrund af en indstilling fra politiet - når der i
forhold til konkrete personer foreligger en begrundet mistanke om
kriminel adfærd - have mulighed for at pålægge de
mistænkte personer at skulle gå med en elektronisk
fodlænke i en afgrænset periode. Muligheden for brug af
elektronisk fodlænke over for mistænkte
asylansøgere er ikke i dag en mulighed i
udlændingeloven (UUI alm. del - svar på
spørgsmål 504, folketingsåret 2012-13), men det
er forslagsstillernes opfattelse, at indførelsen af dette
redskab vil sende et meget klart signal til dem, som bevidst tager
til Danmark for at begå kriminalitet.
De elektroniske fodlænker kan ligeledes
være relevante, når en kriminel asylansøger
allerede er idømt bøde eller frihedsstraf og allerede
har udstået denne straf. Hvis en asylansøger er blevet
dømt for kriminalitet, udgør han eller hun - på
grund af sin beviseligt kriminelle adfærd - fortsat en risiko
for det danske samfund og for andre lovlydige asylansøgere,
og det vil derfor i visse tilfælde og efter en konkret
vurdering være en klar fordel at overvåge den
pågældende kriminelles gøren og laden, indtil
vedkommende enten udvises eller får asyl.
Mistænkte asylansøgere
På mange asylcentre har de ansatte ofte
en klar fornemmelse af, hvem de brodne kar blandt
asylansøgerne er. Selv om politiet bliver tippet om konkrete
asylansøgere, er det ofte svært at tage dem på
fersk gerning, da politiet slet ikke har ressourcer til det.
Politiet foretager nogle gange razziaer på asylcentre, og det
er det, de har ressourcer til. De ansatte må derfor ofte se
passivt til, selv om de kan se, at nogle asylansøgere
åbenlyst har gang i visse kriminelle forretninger som f.eks.
salg af narkotika, ofte er væk om natten og har bilen fyldt
med varer, de ikke burde have og næppe lovligt har kunnet
erhverve sig. Ansatte på asylcentre kan både se og
høre, hvad der foregår, og mange har en klar
fornemmelse af og viden om, hvad der foregår. Hvorfor ikke
lade den viden komme samfundet til gavn?
Det vil næppe være den store
opgave for ansatte på asylcentre i samarbejde med politiet at
udpege de asylansøgere, der med fordel kan
pålægges at bære en elektronisk fodlænke.
Over for den enkelte asylansøger begrundes indgrebet med
mistanke, og at mistanken er fremkommet fra flere sider: ansatte,
medasylanter og eventuelt politiets efterretning. Fodlænken
kan så være påmonteret i en observationsperiode,
og kan asylansøgeren ikke sættes i forbindelse med
kriminalitet, kan den afmonteres igen.
Udlændinge på tålt ophold
Det er forslagsstillernes holdning, at
kriminelle udlændinge, som befinder sig på tålt
ophold i Danmark, har alt for gode vilkår. Senest fastslog
Højesteret i 2012 i forbindelse med den såkaldte
Karkavandisag, at den mangeårige opholds- og meldepligt, som
var blevet pålagt den narkodømte Elias Karkavandi,
udgjorde en uproportional begrænsning i hans
bevægelsesfrihed i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det redskab, som egentlig skulle
sikre kontrollen med udlændinge på tålt ophold,
nemlig opholds- og meldepligten, er således efterhånden
blevet et svagere redskab. Når kriminelle,
udvisningsdømte udlændinge, som af forskellige
årsager ikke kan sendes tilbage til deres hjemland, og som
derfor gives tålt ophold i Danmark, kan forventes langt
sjældnere end tidligere at blive pålagt daglig melde-
og opholdspligt, bliver det efter forslagsstillernes mening alt for
tåleligt at være i venteposition til at blive sendt
hjem. Desuden formindskes incitamentet til, at disse
udlændinge på tålt ophold selv forlader Danmark:
Mange af dem kan jo færdes frit rundt i Danmark uden den
ringeste konsekvens.
En udvidet brug af elektroniske
fodlænker på udlændinge på tålt
ophold ville kunne styrke kontrollen med de kriminelle
udlændinge, som er udvist af og dermed uønskede i
Danmark. Samtidig vil den elektroniske overvågning kunne
skabe en tryghed for de mange danske, der forståeligt nok er
utrygge over, at dybt kriminelle udlændinge - trods
udvisningsdomme - får lov til at blive i Danmark og
bevæge sig frit omkring.
Brug af elektroniske fodlænker på
udlændinge, der opholder sig i Danmark på tålt
ophold, er allerede i dag en mulighed i udlændingeloven, men
bestemmelsen anvendes tilsyneladende yderst sjældent og kun,
hvis udlændingen gentagne gange er straffet for manglende
overholdelse af et opholdspåbud (UUI alm. del - svar på
spørgsmål 503, folketingsåret 2012-13). Der skal
altså i dag meget til, før brug af elektroniske
fodlænker kan komme på tale over for udlændinge
på tålt ophold, og dette vidner efter
forslagsstillernes mening om, at der er behov for en meget
strammere og mere konsekvent linje over for disse personer, som
reelt er uønskede i Danmark.
Et åbenlyst eksempel på en sag,
hvor man med fordel kunne gøre brug af en elektronisk
fodlænke, er sagen om den dybt kriminelle bandeleder Danny
Abdalla, der i dag lever på tålt ophold i Center
Sandholm, selv om han har fået 8 års fængsel for
vold, afpresning og narkokriminalitet - og altså en
udvisningsdom. Danny Abdalla anses for at være så
farlig for centerets beboere og personale, at han i Center Sandholm
mandsopdækkes af to vagter, hvilket ifølge TV 2 koster
det danske samfund 19.000 kr. om dagen (Artikel fra TV 2 Nyhedernes
hjemmeside den 12. november 2013: »Han koster samfundet
19.000 kr. i døgnet«). I dette konkrete tilfælde
ville en elektronisk fodlænke kunne spare samfundet for mange
penge, og fodlænken ville sandsynligvis kunne være med
til at forhindre, at Danny Abdalla begår ny kriminalitet,
når han opholder sig uden for Center Sandholm.
Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Forslagsstillerne er bevidste om, at forslaget
om udvidet brug af elektroniske fodlænker givetvis vil blive
mødt med kritik for at være meget indgribende i
forhold til den enkelte udlændings privatliv, fordi de
udlændinge, som i en periode pålægges at
bære en elektronisk fodlænke, jo i sagens natur
overvåges i deres gøren og laden.
Retten til respekt for privatliv og familieliv
er sikret i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 8. Dog giver artikel 8, stk. 2, en mulighed for indgreb i
den enkeltes privatliv og familieliv, hvis indgrebet f.eks. sker
for at forebygge en forbrydelse og af hensyn til den offentlige
tryghed.
I sin helhed lyder artikel 8, stk. 2,
således:
»Ingen offentlig myndighed må
gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det
sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd,
for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder
og friheder.«
Efter forslagsstillernes opfattelse
legitimerer menneskerettighedskonventionens artikel 8, stk. 2,
fuldt ud, at Folketinget lovgiver om, at bl.a. asylansøgere,
der med rette kan mistænkes for at begå kriminalitet, i
en periode udstyres med en elektronisk fodlænke. Indgrebet er
fuldt ud berettiget og proportionalt med den omfattende
kriminalitet, som asylansøgerne som gruppe står for.
Fodlænken renser og frikender de uskyldige, fanger de
skyldige og har en præventiv indvirkning på de
øvrige asylansøgere. Desuden vil færre danskere
blive udsat for kriminalitet, og samfundet skal bruge færre
ressourcer på kriminelle asylansøgere. Dertil kommer,
at gruppen af udlændinge på tålt ophold reelt er
uønskede i Danmark, og der er med jævne mellemrum
eksemp?ler på, at personer på tålt ophold er
involveret i ny kriminalitet, eller er mistænkt for dette,
hvorfor det er rimeligt, at disse også - som en del af
betingelserne for tålt ophold - pålægges at
bære en elektronisk fodlænke.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om brug
af elektronisk fodlænke på kriminelle
asylansøgere og udlændinge på tålt
ophold.
(Beslutningsforslag nr. B 35)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.