Skriftlig fremsættelse (6. december
2013)
Udenrigsministeren
(Rasmus Helveg Petersen, fg.: ):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om dansk
bidrag til FN's og OPCW's mission i Syrien
(Beslutningsforslag nr. B 29)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
Danmark bidrager til FN's og OPCW's mission i Syrien med henblik
på at sikre destruktion af det syriske kemiske
våbenprogram, inden for rammerne af FN's Sikkerhedsråds
resolution 2118 af 27. september 2013.
Et kemisk angreb mod Damaskus'
forstæder natten til den 21. august 2013 vurderes at have
kostet over 1000 civile livet. Som reaktion på angrebet og
efter stort internationalt pres, herunder fra dansk side, vedtog
FN's Sikkerhedsråd den 27. september 2013 resolution 2118,
der skal sikre identifikation og destruktion af Syriens kemiske
våben. I forlængelse af sikkerhedsrådsresolution
2118 og beslutning i organisationen for forbud mod kemiske
våben (OPCW) af samme dato er der etableret en fælles
FN-OPCW mission med det formål at identificere og destruere
Syriens kemiske våben.
FN og OPCW har givet udtryk for, at man
gerne ser Danmark støtte implementeringen af
sikkerhedsrådsresolution 2118 ved bidrag med maritim
transportkapacitet, maritim eskortekapacitet og maritim
føringskapacitet, herunder varetage ledelsen af den samlede
maritime transportoperation. Der er desuden modtaget formelle
anmodninger fra FN om danske bidrag til den fælles FN-OPCW
mission i form af et personbeskyttelseshold samt
lufttransportkapacitet.
Det maritime bidrag vil bestå af op
til to transportskibe, et fleksibelt støtteskib af
ABSALON-klassen til sikkerhedseskorte samt en maritim
føringsstab. Bidraget forventes at bestå af op til 30
personer (transport), 200 personer (eskorte) samt 20 personer
(føringsstab), idet det endelige antal bl.a. vil
afhænge af andre nationers bidrag til operationen. Maritime
specialstyrker vil være en del af eskortebidraget og vil
også kunne opholde sig på transportskibene. De maritime
opgaver vil omfatte transport af kemiske stoffer fra Syrien til et
tredjeland, som endnu ikke er fastlagt, eskorte af denne transport
samt ledelse af den samlede maritime operation. Det er
forudsætningen for dansk transport af kemisk materi?ale
fra Syrien, at destinationen er bekræftet. Inden Folketinget
vedtager nærværende beslutning om samtykke til det
maritime bidrag, skal destinationen for den danske transport og
omlastningen være fastlagt, og OPCW skal have truffet de
nødvendige beslutninger i relation til transporten. Det
danske sømilitære bidrag vil have mandat til
magtanvendelse i selvforsvar af flådebidragene, lasten og de
ledsagede transportskibe.
Lufttransportbidraget vil bestå af et
C-130J transportfly. Bidraget vil være på 96 timers
beredskab med henblik på at kunne deployere til Cypern og
indgå i opgaveløsningen. Bidraget vil bestå af
op til 25 personer. Opgaverne vil omfatte flyvning af personel og
materiel, alt efter missionens behov, hovedsageligt fra missionens
hovedkvarter på Cypern til Beirut, Libanon. Eventuelle andre
destinationer vil kunne beflyves efter konkret aftale med den
fælles FN-OPCW mission. I øjeblikket vurderes
sikkerhedsforholdene ikke som egnet til beflyvning af Syrien.
Flyvninger til Syrien eller i syrisk luftrum kan ikke udelukkes,
men dette vil afhænge af en konkret risikovurdering. Ud over
selvforsvar vil det danske transportflybidrag ikke være
bemyndiget til magtanvendelse. Det danske personel vil medbringe
håndvåben til dette formål. Det danske C-130J er
ikke bevæbnet, men er alene udstyret med elektroniske
systemer til selvforsvar.
Danmark vil desuden facilitere FN's
ansættelse af et personbeskyttelseshold til støtte for
den fælles FN-OPCW mission. Personbeskyttelsesholdet vil
bestå af op til 19 særligt uddannede soldater.
Personbeskyttelsesholdet vil få til opgave at varetage
beskyttelse af den særlige koordinator for missionen, Sigrid
Kaag, samt andre højtstående personer ved missionen.
Et personbeskyttelseshold bestående af danskere vil
være ansat af FN. Personbeskyttelsesbidraget
udø?ver ikke dansk myndighed og vil således
skulle gennemføre opgaveløsningen under FN's ansvar,
herunder i relation til mulig magtanvendelse.
Personbeskyttelsesholdet opstilles, uddannes og stilles samlet til
rådighed for FN.
Det folkeretlige grundlag for et dansk
bidrag til destrukti?onen af kemiske våben i Syrien
foreligger med Sikkerhedsrådets resolution 2118 af 27.
september 2013. Heri fastslås det bl.a., at brugen af kemiske
våben i Syrien udgør en trussel mod international fred
og sikkerhed. Med resolutionen opfordrer Sikkerhedsrådet FN's
medlemsstater til at yde støtte og bidrag til FN-OPCW
missionen, herunder personel, teknisk ekspertise, information,
udstyr samt finansielle og andre ressourcer og bistand til
implementering af elimineringen af Syriens program for kemiske
våben. Resolutionen autoriserer herudover FN's medlemsstater
til at erhverve, kontrollere, transportere, overdrage og destruere
kemiske våben, der identificeres af Generaldirektøren
for OPCW i overensstemmelse med principperne i konventionen om
forbud mod kemiske våben med henblik på at sikre
eliminering af Syriens kemiske våbenprogram så hurtigt
og sikkert som muligt.