Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 18. december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6.
december 2013 og var til 1. behandling den 10. december 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Forsvarsudvalget.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelse af
betænkningen, til beslutningsforslaget behandles 2. gang af
Folketinget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til forsvarsministeren og 2
spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
2. Udtalelse fra
udenrigsministeren
Udenrigsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
OPCW's styrelsesråd noterede sig den
17. december 2013 Generaldirektørens plan for destruktion af
syriske kemiske våben uden for Syrien. Denne fastlægger
rammerne for den samlede transport og destruktion af kemiske
stoffer fra Syrien, herunder at:
- Italien vil
tilbyde havn til brug ved omlastning af kemiske stoffer fra Syrien
mellem skibe med henblik på efterfølgende
destruktionsproces.
- Omlastningen vil
ske til amerikansk fartøj, som vil foretage
destruktionsprocesser for de farligste stoffer (prioritet
1-stoffer). Såfremt kommercielle faciliteter er identificeret
betids, vil en del af disse prioritet 1-stoffer dog kunne
transpores direkte til denne/disse faciliteter.
Det forventes, at de mindre farlige stoffer
(prioritet 2-stoffer) vil skulle transporteres direkte fra Syrien
til endelig destruktion på kommerciel facilitet.
Når destinationen for Danmarks
transport eller eskorte af prioritet 2-stoffer samt de prioritet
1-stoffer, der eventuelt vil skulle transporteres direkte til
kommerciel destruktion, er fastlagt, vil regeringen inddrage
Udenrigspolitisk Nævn herom.
Danske transportskibe vil som udgangspunkt
blive ledsaget af dansk eskorteskib i syrisk territorialfarvand.
Det kan ligeledes komme på tale, at danske transportskibe
bliver ledsaget af andre landes militære fartøjer,
såvel i relevante territorialfarvande, herunder syrisk
territorial farvand, som i internationalt farvand. Det
bemærkes, at Norge og Rusland formelt har tilbudt at stille
eskorteskibe til rådighed for operationen, mens også
andre lande, herunder Kina, har tilkendegivet interesse.
Dansk eskorte af andre landes transport af
kemiske stoffer kan komme på tale, herunder i og uden for
syrisk territorialfarvand. Der vil i så fald sandsynligvis
være tale om eskorte af et norsk transportskib.
Med henvisning til sætningen på
side 2 i beslutningsforslagets bemærkninger: »De
farligste stoffer (prioritet 1) skal ifølge
sikkerhedsrådsresolution 2118 være ude af Syrien senest
31. december 2013, mens en række mindre farlige stoffer
(prioritet 2) skal indskibes i februar 2014«, skal det
præciseres, at de omtalte frister følger af beslutning
fra OPCW's styrelsesråd den 15. november 2013, der bl.a.
bygger på sikkerhedsrådsresolution 2118.
Det understreges, at situationen i Syrien
kan medføre forsinkelser i forhold til de ovennævnte
frister.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter destruktion af Syriens kemiske våben og kan
derfor støtte et dansk bidrag til denne indsats under
ledelse af FN og OPCW. I den sammenhæng er det vigtigt at
understrege, at EL lægger afgørende vægt
på, at indsatsen fra Danmark og Norge følger FN's
beslutning og folkeretten. Desuden er det afgørende for
Enhedslistens støtte, at Danmark ikke bliver en del af
borgerkrigen i Syrien, og at destruktionen sker på forsvarlig
vis med hensyn til miljø og sikkerhed. Enhedslisten
ønsker generelt nedrustning og destruktion af verdens
masseødelæggelsesvåben. Det forfærdelige
giftgasangreb i Syrien understreger vigtigheden af at arbejde imod
kemiske og atomare våben - ikke mindst i Mellemøsten.
Danmark bør yderligere arbejde for at stoppe
våbenstrømmen til Syrien, genindføre EU's
våbenembargo og øge sin humanitære støtte
og hjælp til de mange flygtninge. Der findes ingen
militær løsning i Syrien. Der findes kun en politisk
forhandlingsløsning, og den skal Danmark bidrage til at
skabe. Destruktionen af Syriens kemiske våben kan
forhåbentlig blive et skridt på vejen i retning af en
politisk forhandlingsløsning.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
havde i god tid bedt den fungerende udenrigsminister om at
fremsætte to forslag - ét, som drejede sig om den
maritime del og bortfjernelsen af de kemiske våben, og andet
om bevogtningsopgaven på syrisk jord. Havde ministeren
opfyldt dette ønske, ville DF have kunnet tilslutte sig
udsendelsen af flådefartøjerne og stemt nej til
bevogtningsopgaven. Men den fungerende udenrigsminister
ønskede ikke at imødekomme Dansk Folkeparti.
Dansk Folkeparti må således med
beklagelse sige nej til B 29.
Det er bestemt ikke dagligdag, at DF vender
sig imod dansk deltagelse i en militær operation, som er
anbefalet af såvel NATO som FN - oven i købet en
nominelt »lille« en af slagsen; en bevogtningsopgave
med kun en snes danske soldater samt et Herculesfly involveret - og
DF vil derfor i dette betænkningsbidrag nærmere
forklare årsagen hertil:
Dansk Folkeparti er overrasket over, at et
meget stort flertal i Folketinget nu vil beslutte at sende op til
20 danske soldater af sted - lige ind i den syriske borgerkrigs
helvede og kun udrustet med lette håndvåben. De danske
soldater skal agere beskyttelse for FN's
våbeninspektører. Men det gode spørgsmål,
som vi også stillede den fungerende udenrigsminister under 1.
behandling, er, hvem der beskytter vore 20 danske soldater, som nu
sendes af sted på denne uriaspost. Den fungerende
udenrigsminister kunne med sit svar bekræfte vore
værste anelser: Beskyttelsen af de danske soldater er af FN
lagt i hænderne på Assads militær. Yderligere
bekræftede den fungerende udenrigsminister, at det vil
være Assads militær, som i tilfælde af en kritisk
situation ville skulle stå for en decideret evakuering af
FN's våbeninspektører og af deres danske
livvagter.
Dansk Folkeparti har meget vanskeligt ved
at acceptere og kapere, at danske soldater således skal
gå side om side med præsident Assads syriske hær
og stå under dette militærs beskyttelse; og så
meget mere underligt forekommer det Dansk Folkeparti, at regeringen
samt Venstre og Det Konservative Folkeparti uden videre accepterer
og kaperer det, når man betænker, hvorledes disse
partier igen og igen har gjort klart, at Assad - og jo dermed
også hans tropper - er »illegetim«. Nu skal
danske soldater altså arbejde tæt sammen med den
illegitime Assad og hans illegitime tropper og stå under
beskyttelse af disse.
En anden væsentlig årsag til
Dansk Folkepartis afvisning af beslutningsforslaget er, at det -
rent ud sagt - er en dødsensfarlig mission, danske soldater
her sendes ud på. »Men sådan er jo soldatens
betingelser«, vil nogle indvende - hvilket jo er
fuldstændig rigtigt. Under normale omstændigheder ville
vi i Dansk Folkeparti også være fuldt ud trygge ved at
udsende danske soldater til selv meget farlige operationer - netop
fordi vi for det første kender danske soldaters enorme
dygtighed, og for det andet fordi vi ved, at de materielt udsendes
med det allermest avancerede - og altså dermed besidder den
nødvendige slagkraft.
Men i denne operation, hvor de skal
»beskytte FN's inspektører«, er de danske
soldater simpelthen ikke ordentligt udrustet! Det fremgår
nemlig af forslaget, at vores soldater alene skal udrustes med
»lette håndvåben« - man må tage sig
til hovedet: »Lette håndvåben??! « Midt i
en vild, grusom og dødelig borgerkrig i Syrien side om side
med - og midt i - Assads syriske hær skal vores danske
soldater beskytte en håndfuld våbeninspektører.
Og til at løse denne opgave, udstyrer man vores soldater i
FN's blå baretter med lette håndvåben!
Det er da muligt, at FN vil være i
stand til at tage nogle af oprørshærens mange
fraktioner i ed med hensyn til ikke at angribe FN-soldater, men
Dansk Folkeparti må spørge regeringen samt Venstre og
Konservative, om de da ikke aner, at al-Qaeda er en meget
væsentlig og meget stærk deltager i den syriske
borgerkrig? Og ved man da ikke, at al-Qaeda ikke kender det
fjerneste til begrebet fairness - og i øvrigt er
fløjtende ligeglad med, om soldater er iført
FN-baretter? Og ved man da ikke, at al-Qaeda har endog
særdeles tunge kalibre til sin rådighed? Og ved man da
heller ikke, at det ville være al-Qaedas allerstørste
lyst at få ram på en håndfuld danske soldater
iført FN-baretter?
Nej, det er ganske simpelt ikke fair at
sende op til 20 danske soldater ind i den syriske borgerkrig kun
udstyret med »lette håndvåben«. Fairness
for vores soldater i denne situation ville være massiv
flystøtte, støtte af kampvogne, støtte af
artilleri - og så naturligvis med en helt anderledes styrke -
ja, en egentlig militær intervention.
Det er forståeligt, at NATO så
ikke anbefaler dette. Det gør man ikke, fordi resultatet i
så fald ville være et direkte engagement i Syriens
komplicerede, vilde og blodige borgerkrig. Så NATO
nøjes med at sende op til 20 danske soldater ind ledsaget af
syriske tropper - bærende håndvåben.
Nej, denne mission er ikke i orden, og
derfor siger vi i Dansk Folkeparti nej.
Vi ønsker ikke danske tropper indsat
på syrisk jord. Derimod ville det have været helt
på sin plads, om Rusland, som jo selv har fundet på
afviklingen af Syriens kemiske våbenlagre, for en gangs skyld
ville have påtaget sig en militær FN-opgave. Rusland
har jo faktisk vist sig som Assads væsentligste allierede, og
russiske bevogtningsstyrker side om side med Assads militær
ville have virket helt rigtigt. Men regeringens
uigennemtænkte og for danske soldater dødsensfarlige
forslag vil blive vedtaget i Folketinget - som følge af
Venstres og De Konservatives stemmer. Sådan er det, og
sådan bliver det. For Dansk Folkeparti bliver der så
alene tilbage at sige, at vi ved, at vores dygtige danske soldater
- som altid - vil yde deres allerbedste nede i Syrien. I har Dansk
Folkepartis hjerteligste opbakning og støtte. Og vi
ønsker og håber, at ikke én eneste dansk soldat
vil komme til skade, men derimod, at alle vores soldater - hver og
én - efter endt mission vil vende tilbage til Danmark glade,
sunde og raske - på krop og sjæl.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Jacob
Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Ole Hækkerup (S) Trine
Bramsen (S) Zenia Stampe (RV) Christian Friis Bach (RV) Lone
Loklindt (RV) Ole Sohn (SF) Nikolaj Villumsen (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Doris Jakobsen (SIU) Jakob
Engel-Schmidt (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
fmd. Troels Lund Poulsen (V) Hans
Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF)
Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Leif Mikkelsen
(LA) Lene Espersen (KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 29
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 2 | Pressemeddelelsen »Transport af
kemiske våben fra Syrien« | 3 | Udkast til betænkning | 4 | Tilkendegivelse fra
udenrigsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 29
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorledes samarbejdet mellem de
danske soldater og Assads hær vil foregå, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvem de danske soldater på
syrisk jord vil være under kommando af, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke våben de danske
soldater vil blive udrustet med, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorledes de danske soldater vil
blive indkvarteret under opholdet - og hvorledes og af hvem
indkvarteringsstederne er beskyttet, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad, ifølge FE,
trusselsniveauet er mod de danske soldater på syrisk jord,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan de danske soldater skal
forholde sig, såfremt Assads tropper bliver angrebet, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om ministeren er bekymret for,
hvorledes oprørsstyrkerne i Syrien - herunder specielt
al-Qaeda - vil betragte de danske soldater, når disse er i
så tæt kontakt med Assads hær, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om det er Assads hær eller
flyvevåben, som vil forestå evakueringen, såfremt
de danske soldater samt FN's inspektører af
sikkerhedsårsager må evakueres, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om de danske soldater under
opholdet i Syrien er beskyttet af Assads hær, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | MFU spm. , om ministeren vil
redegøre for, hvad han mener med sin udtalelse: »Jeg
tror ikke, det er en farlig mission. Vi regner ikke med, at det er
en farlig mission. Det er under ordnede forhold«, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
|