Fremsat den 12. november 2013 af Ellen
Trane Nørby (V), Peter Christensen (V), Eva Kjer Hansen (V),
Peter Juel Jensen (V) og Hans Christian Schmidt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling af det tyske mindretals skoler i
Danmark - også på anlæg
Folketinget pålægger regeringen at
sikre en reel ligestilling af det tyske mindretals skoler i
Danmark, således at skolerne fuldt og helt sidestilles med
skolerne under den danske folkeskolelov, for så vidt
angår økonomisk tilskud til drift og anlæg.
Bemærkninger til forslaget
Det dansk-tyske grænseområde har
siden folkeafstemningerne og den deraf følgende
grænsedragning i 1920 været et område, der
kulturelt og sprogligt har båret præg af de nationale
mindretal på hver side af grænsen.
Grænseområdet har gennem historien
været præget af krig og konflikter, men med
København-Bonn-erklæringerne fra 29. marts 1955 blev
fundamentet for respekten, ligestillingen og den fredelige
sameksistens lagt. Det dansk-tyske grænseområde har
gennem årtier dannet forbillede for mindretalspolitik mange
andre steder i verden.
Trods problemerne med de tyske
nedskæringer i det danske mindretals skoler i Sydslesvig, som
også Danmark har kritiseret ad flere omgange, og som
heldigvis fandt sin afslutning ved landdagsvalget i 2012 og med
Forfatningsdomstolen i Kiels afvisning af sagen mod mindretallet,
så har der generelt været en markant og principiel
opbakning til ligestillingen af mindretallene i området.
Derfor er det også desto mere væsentligt, at princippet
om reel ligestilling af mindretallets skoler respekteres fuldt ud
af den danske regering.
Det tyske mindretal omfatter ca. 15.000
personer i Sønderjylland (der er ingen registrering af
sindelag og tilknytning), hvilket svarer til cirka 6 pct. af
befolkningen i området. Mindretallet er organiseret i en
række foreninger og institutioner, herunder en række
kulturelle organisationer, 5 biblioteker, 14 skoler, 1 efterskole
og 1 gymnasium.
I forbindelse med kommunalreformen tog den
daværende regering, VK-regeringen, med opbakning fra et
samlet Folketing initiativ til at sikre, at mindretallet -
repræsenteret via mindretallets parti, Slesvigsk Parti - blev
sikret ordentlige muligheder og gode rammer for, at mindretallet
kunne blive repræsenteret i de fire sønderjyske
kommunalbestyrelser både ved at udvide antallet af medlemmer
i kommunalbestyrelserne i det sønderjyske til det maksimale
antal 31 samt ved at sikre en observatørordning ved ikke
opnået valg.
Der blev ligeledes med et samlet Folketings
opbakning sikret, at det samlede driftstilskud til de tyske
mindretalsskoler blev forhøjet med 2,5 mio. kr. i 2011
stigende til 4,6 mio. kr. i 2014 og frem for at sikre en fuld
økonomisk ligestilling mellem de tyske mindretalsskoler og
folkeskolen. Men på anlægsområdet viser det sig
nu, at der ikke er sikret hundrede procent ligestilling mellem
folkeskolen og de tyske skoler.
Det er denne manglende ligestilling, dette
beslutningsforslag vil rette op på, så der også
på anlægsområdet sikres en hundrede procent
ligestilling mellem de tyske skoler og den danske folkeskole.
For tiden er der 1.241 elever fordelt på
de på 14 tyske skoler. Der er 160 elever på det tyske
gymnasium og 78 elever i den tyske efterskole. De tyske skoler
får et tilskud pr. elev på 2.000 kr. til dækning
af de løbende udgifter vedrørende
bygningsvedligeholdelse, men der udbetales ikke midler til
større vedligeholdelsesarbejder og anlægsudgifter,
så bygningerne kan følge med kravene til moderne
undervisningsfaciliteter.
Det tyske mindretal har lavet en
forespørgsel til de sønderjyske kommuner for at
kortlægge den reelle forskel.
De fire kommuners gennemsnitlige udgifter til
anlæg på skoleområdet i perioden 2008-12 er
på 4.337 kr. pr. elev og i perioden 2010-12 på 5.004
kr. pr. elev.
Disse beløb siger ikke noget om det
fremadrettede anlægsniveau i de fire sønderjyske
kommuner og reflekterer i nogen grad også en række
skolenedlæggelser, ombygninger og nybygninger som
følge af kommunalreformens betydning for kommunernes
skolestruktur.
Men tallene viser, at såfremt der skulle
være tale om en hundrede procent ligestilling af de tyske
skoler og folkeskolen, så ville dette betyde (med det
nuværende elevtal på 1.241 elever), at en samlet sum
på 5.382.328 kr. er det efterslæb, der
tilskudsmæssigt har været mellem folkeskolen og de
tyske skoler, såfremt man anvender gennemsnittet over de
seneste 5 år.
Forslaget forventes på den baggrund
årligt at kræve finansiering på omkring 5 mio.
kr.
Skriftlig fremsættelse
Ellen Trane
Nørby (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ligestilling af det tyske mindretals skoler i Danmark - også
på anlæg.
(Beslutningsforslag nr. B 20)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.