Fremsat den 7. november 2013 af Michael
Aastrup Jensen (V), Karsten Lauritzen (V) og Alex Ahrendtsen
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket håndhævelse af
ophavsrettigheder på internettet
Folketinget pålægger regeringen at
styrke håndhævelsen af ophavsrettigheder på
internettet, herunder at skærpe indsatsen imod ulovlig
fildeling.
Mulighederne for og konsekvenserne ved at
oprette en særlig taskforce med speciale i at bekæmpe
piratkopiering og krænkelser af aktørers immaterielle
rettigheder skal undersøges nærmere. En sådan
undersøgelse skal afdække, i hvilket omfang en
centralt og nationalt koordinerende taskforce kan bidrage til en
mere effektiv bekæmpelse af ophavsrettighedskrænkelser
og piratkopiering. Samtidig skal undersøgelsen anvise,
hvordan taskforcen kan etableres i praksis, herunder hvorledes en
sådan enhed kan oprettes inden for rammerne af politiforliget
og de gældende økonomiske vilkår.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget tilsigter en
skærpet håndhævelse af ophavsrettigheder på
internettet og en skærpet indsats mod fildeling.
Den nuværende håndtering af
piratkopieringen skal optimeres, idet realiteterne i dag er, at
rettighedshaverne rammes økonomisk af de ulovlige kopier og
fildelinger samt af stigende udgifter til overvågning og
retsforfølgelse i selvsamme forbindelse. Endvidere
fører krænkelser af ophavsretten til en
dårligere forbrugersikkerhed, mindre innovation og tab af
beskæftigelse, hvorfor der i sidste ende er tale om et
generelt samfundsproblem.
I Kulturministeriets udspil fra juni 2012
»Initiativer til at styrke udbuddet af lovligt kreativt
indhold på internettet« fremlagde regeringen en
række initiativer med den hensigt at »bidrage til
vækst i de kreative sektorer og medvirke til at
begrænse piratkopieringen på internettet«.
Forslagsstillerne er tilfredse med denne
tilkendegivelse og kvitterer for, at initiativerne bl.a. indeholder
udvikling af digitale forretningsmodeller og en fælles
oplysningsindsats over for brugerne. Disse initiativer ser
forslagsstillerne gerne udmøntet i konkret lovgivning. Det
bør dog også prioriteres at undersøge, om en
taskforce til bekæmpelse af piratkopiering er gangbar i
forhold til at effektivisere og styrke indsatsen på
området.
Oprettelsen af en taskforce vil klart
signalere, at krænkelser af ophavsretten er et alvorligt
samfundsmæssigt problem og inddraget i omfattende organiseret
kriminalitet, som der fra politisk hold ses med stor alvor
på. Det er vigtigt at markere, at internettet er en del af
det eksisterende samfund og dermed også underlagt samme norm-
og regelsæt, som her er gældende. Hvis man som borger
derimod oplever, at politi og retsvæsen i større eller
mindre omfang er ikke-fungerende på internettet, er der
risiko for selvjustits og andre former for kriminel
adfærd.
I juni 2012 sendte RettighedsAlliancen en
fælleshenvendelse til justitsministeren med en anbefaling om
at oprette en såkaldt IPR-taskforce (IPR: Intellectual
Property Rights). Forslaget er inspireret af Sverige, hvor man har
en tilsvarende ordning.
RettighedsAlliancen udgøres af film-,
musik-, tekst-, litteratur- og møbelbranchen og
repræsenterer over 52.000 danske rettighedshavere. Dermed
dækker RettighedsAlliancen et bredt spektrum af virksomheder
og professionelle aktører inden for dansk kunst og kultur.
Den lægger i sit arbejde vægt på, at der er behov
for en langt mere effektiv indsats fra politi og anklagemyndighed
til at håndtere problemerne med piratkopiering. Ifølge
RettighedsAlliancen indebærer den nuværende
håndtering af kriminaliteten vedrørende immaterielle
rettigheder således, at politi og anklagere ofte er uden de
nødvendige kompetencer til at håndtere problemerne.
Det medfører langtrukne eller frafaldne (rets)sager, uden at
der sættes en effektiv stopper for krænkelserne af
ophavsretten.
Udfordringerne er ikke mindst fremherskende, i
kraft af at håndhævelsen af lovgivningen foregår
i de enkelte politikredse. Det betyder, at sager skal anmeldes i
den politikreds, hvor den kriminelle aktivitet formodes at
være begået. Set i lyset af, at krænkelser af
ophavsrettighederne, herunder ulovlige fildelinger, primært
foregår via internettet og dermed på tværs af
politikredsene, er opgaverne derfor vanskelige at løse inden
for hver enkelt politikreds.
Samtidig er sager vedrørende
krænkelse af f.eks. rettighederne til et stykke musik eller
en film et kompliceret område, som forudsætter
kompetencer og arbejdsgange af en særlig karakter. Dette
gør sig ikke nødvendigvis gældende i de enkelte
politikredse, som ikke har målrettet ressourcer på
området og derfor må starte fra bunden i hver enkelt
sag. Det er en ineffektiv udnyttelse af tid og ressourcer.
Med etablering af en decideret IPR-taskforce
inden for den eksisterende økonomiske ramme kan der spares
såvel tid som penge, idet de tilknyttede politifolk og
anklagere vil være specialiserede på området.
Samtidig vil en taskforce kunne sikre opbygningen af en
større rutine hos medarbejderne med deraf følgende
øget sandsynlighed for at opklare sagerne.
I ovennævnte fælleshenvendelse til
justitsministeren fremhæver RettighedsAlliancen, at den
nuværende håndtering af piratkopiering indeholder
følgende problemer:
Politi og anklagere har ikke tilstrækkelige
kompetencer til at udføre arbejdet:
- Retssager
trækker ud i adskillige år, uden at krænkelserne
ophører.
- Fejl og mangler
medfører, at sager frafaldes og/eller forældes.
- Flere sager
igangsættes ikke på grund af, at arbejdet er for
komplekst og tidskrævende.
Ansvaret for piratkopieringen ligger hos
virksomhederne:
- Rettighedshaverne
har hverken de økonomiske eller tidsmæssige ressourcer
til at løfte opgaven.
- Virksomheder og
kunstnere skaber størst værdi for det danske samfund,
når de bruger deres ressourcer på udvikling og
produktion frem for håndhævelse af ophavsretten.
Ifølge RettighedsAlliancen resulterer dette
i
- et stigende
økonomisk pres på rettighedshaverne og stigende
omkostninger til håndhævelse af ophavsretten i
forbindelse med retssager, overvågning m.m., og at
- beskyttelsen af
rettighedshavernes produkter i praksis er uden værdi.
I stedet efterlyser organisationen en
national, koordineret indsats over for piratkopieringen og
anfører en række fordele herved.
Aktuelle såvel som relaterede sager vil
kunne imødegås med større effekt, idet
piratkopiering m.v. ofte er en del af større netværk
relateret til organiseret økonomisk kriminalitet.
De svenske erfaringer indikerer, at der kan
spares ressourcer ved en national, koordineret indsats, idet den
nuværende praksis indebærer et stort ressourceforbrug
for de enkelte politikredse, hvad angår IPR-sager.
En taskforce vil kunne fungere som en art
fællesressource for samtlige politikredse og vil i den
forbindelse kunne koordinere samarbejde på tværs af
politikredsene og de internationale politienheder.
Som en specialiseret enhed vil taskforcen
være i stand til at hjælpe og rådgive de enkelte
politikredse.
Dette vil bl.a. bidrage til, at flere af de
kriminelle bagmænd vil blive straffet. Samtidig vil det
styrke fremtidsudsigterne for danske virksomheder og kunstnere samt
andre rettighedshavere i forhold til immaterielle rettigheder og
overgangen til en digital platform. Derudover vil en taskforce til
bekæmpelse af ophavsrettighedskrænkelser have en
betydelig signalværdi i forhold til samfundets syn på
it-kriminalitet, reducere antallet af forældelsessager og
styrke håndterings- og efterforskningsarbejdet og dermed
fremme opklaringseffekten.
Skriftlig fremsættelse
Michael Aastrup
Jensen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrket håndhævelse af ophavsrettigheder på
internettet.
(Beslutningsforslag nr. B 00)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.