Fremsat den 30. september 2014 af
udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om
yderligere dansk militært bidrag til
støtte for indsatsen mod ISIL
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
yderligere dansk militært bidrag - efter anmodning fra den
irakiske og den amerikanske regering - stilles til rådighed
for den internationale indsats til støtte for Iraks
militære indsats mod terrorbevægelsen ISIL og for at
bistå myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen
mod alvorlige overgreb.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrororganisationen Islamic State of Iraq
and the Levant (ISIL) udgør en alvorlig trussel mod
befolkningerne i Irak, Syrien og det øvrige
Mellemøsten og udgør også en voksende risiko
for dansk og international sikkerhed. ISIL truer i
særdeleshed Iraks stabilitet og integritet som
sammenhængende stat samtidig med, at gruppen skaber sig et
frirum, hvorfra den bl.a. kan planlægge og gennemføre
terrorangreb i regionen og resten af verden.
I samarbejde med lokale bevæbnede
sunni-arabiske grupper med rødder i Iraks tidligere
regerings- og sikkerhedsstrukturer har ISIL i perioden fra januar
2014 til august 2014 taget kontrollen over store dele af det
vestlige og nordvestlige Irak. Samtidig har ISIL gennem bl.a. pres
og trusler formået at få flere lokale sunnistammer til
at deltage i kampene mod de irakiske sikkerhedsstyrker og de
shiamuslimske militser, ligesom gruppen har formået at
tiltrække såkaldte "foreign fighters". ISIL råder
over betydelige militære og økonomiske midler, der
indtil videre har gjort organisationen i stand til også at
gennemføre større og længerevarende offensive
operationer.
ISIL har systematisk begået massive
overgreb, herunder massehenrettelser. FN's
sikkerhedsrådsresolution 2178 af 24. september 2014 og
resolution 2170 af 15. august 2014 fordømmer ISIL og de
grove overgreb mod civile og alvorlige krænkelser af
menneskerettighederne. Siden ISIL intensiverede sine angreb i Irak
i juni i år, er hundredetusindvis fordrevet. FN anslår,
at ca. 1,8 millioner irakere er blevet fordrevet siden årets
begyndelse, heraf omkring 600.000 alene i august. Knap halvdelen af
de internt fordrevne er flygtet til det kurdiske
selvstyreområde. Samtidig gør kamphandlingerne og
ISIL's tilstedeværelse det svært for humanitære
aktører at opnå adgang til de nødlidende i
konfliktområderne.
ISIL har udnyttet den udbredte utilfredshed
med Iraks centralstyre blandt landets sunni-arabiske mindretal.
Utilfredsheden bunder bl.a. i den forhenværende
al-Maliki-ledede regerings uforsonlige linje over for det
sunni-arabiske mindretal og den manglende vilje til at inddrage
landets kurdere og sunnier i den politiske proces. Den 8. september
2014 godkendte det irakiske parlament en ny og mere inklusiv
samlingsregering under ledelse af premierminister al-Abadi. Det er
forhåbningen, at lokale sunni-arabiske gruppers støtte
til ISIL på sigt vil vige til fordel for en i højere
grad repræsentativ regering med en mere inddragende
politik.
ISIL's fremgang i Irak er bl.a. en konsekvens
af svage nationale sikkerhedsstrukturer. Dannelsen af en bredere
sammensat regering styrker grundlaget for en effektivisering og
styrkelse af landets sikkerhedsstyrker. Hvis de irakiske styrker
skal blive i stand til at nedkæmpe ISIL og genetablere
territoriel kontrol, er der samtidig et akut behov for omfattende
international støtte til militær træning,
uddannelse og rådgivning.
Den irakiske regering udsendte gennem FN's
sikkerhedsråd den 25. juni 2014 en generel appel til det
internationale samfund om assistance i kampen mod ISIL. For at
standse ISIL's fremmarch i Irak og med henvisning til den
forværrede humanitære situation i Irak,
iværksætte USA den 8. august 2014 målrettede
luftangreb på anmodning fra den irakiske regering. Samtidig
iværksattes humanitære indsatser til hjælp af
yazidi-mindretallet og andre udsatte grupper såvel som
våbenstøtte til de kurdiske myndigheder.
Efterfølgende har USA sammen med en række lande fra
regionen siden den 22. september 2014 tillige indledt
luftoperationer imod ISIL i Syrien.
Den indledende amerikanske og internationale
indsats har bidraget til at afhjælpe den humanitære
krise og gjort det muligt for irakiske og kurdiske styrker i nogen
udstrækning at håndtere ISIL's offensiv, herunder at
generobre områder, som ISIL tidligere havde overtaget. Udover
at yde humanitær bistand stillede Danmark et C-130J
transportfly til rådighed for den amerikansk-ledede operation
i Irak, jf. B122.
Der vurderes at være behov for
yderligere støtte til Iraks kamp mod ISIL, herunder for, i
overensstemmelse med princippet om Responsibility to Protect, at
bistå myndigheder i Irak med at beskytte civilbefolkningen
mod alvorlige overgreb.
II. Danmark var med bl.a.
transportfly-bidraget blandt de første lande til at
støtte den amerikansk-ledede indsats mod ISIL. Det har
været vigtigt for Danmark, at kampen mod ISIL har opbakning
fra så bred en kreds af lande som muligt, herunder ikke
mindst landene i regionen, samt at der gennemføres en
bredspektret indsats til imødegåelsen af ISIL. Efter
USA den 8. august 2014 iværksatte militær støtte
til kampen mod ISIL, har man parallelt arbejdet for at samle en
bred, international koalition mod ISIL for at sikre, at
bekæmpelsen af ISIL er bredt forankret og nyder opbakning fra
regionen.
Danmark deltog som ét af 10 lande i et
møde på amerikansk initiativ om den fremtidige
strategi for bekæmpelsen af ISIL i forbindelse med
NATO-topmødet i Wales den 5. september 2014. Danmark deltog
også i den internationale konference om fred og sikkerhed i
Irak med deltagelse af 26 lande og 3 internationale organisationer
i Paris den 15. september 2014 samt i en særlig debat i FN's
sikkerhedsråd den 19. september 2014.
FN's sikkerhedsråd understregede i en
formandskabsudtalelse den 19. september 2014, at ISIL udgør
en stor regional trussel og opfordrede det internationale samfund
til yderligere at styrke og udvide støtten til den irakiske
regering i kampen mod ISIL og relaterede terrorgrupper. Med
henvisning til den tidligere fremsatte appel fra den 25. juni 2014
samt den hastigt voksende koalition mod ISIL genfremsatte den
irakiske regering i brev af 20. september 2014 til FN's
sikkerhedsråd anmodningen om støtte og gav sit
udtrykkelige samtykke til, at USA leder den samlede internationale
indsats mod ISIL. I sin tale til FN's generalforsamling den 26.
september 2014 kom Iraks præsident igen med en stærk
appel til det internationale samfund om at fortsætte
støtten til den irakiske regering med at yde beskyttelse til
Iraks udsatte civilbefolkning og støtte bekæmpelsen af
ISIL.
USA har den 25. september 2014 fremsat en
konkret anmodning om yderligere danske bidrag til den
internationale koalitions indsats mod ISIL med henvisning til
militære behov af hastende karakter. Anmodningen omfatter
bidrag til luftoperationer i form af informationsindhentning og
luftangreb i Irak, samt stabsbidrag til koalitionshovedkvarterer.
Da koalitionens luftangreb mod ISIL vil have størst varig
effekt, når de kombineres med opbygning af de irakiske og
kurdiske sikkerhedsstyrkers kapacitet, så de bedre bliver i
stand til at bekæmpe ISIL på jorden og på sigt
tage vare på egen sikkerhed, anmodes der tillige om
støtte til kapacitetsopbygning af de kurdiske og irakiske
styrker.
En samlet dansk plan til bekæmpelse af
ISIL vil bestå af diplomatiske, civile og militære
bidrag samt humanitære midler til afhjælpning af den
humanitære krise, som ISIL har afstedkommet. Hermed afspejler
det danske bidrag, at kampen mod ISIL kræver en bredspektret
indsats for varig fred og stabilitet i regionen.
III. Det militære bidrag består af
tre dele: Et F-16 kampflybidrag, som vil omfatte op til i alt ca.
140 personer. Et stabsbidrag bestående af op til ca. 20
personer. Og endeligt et kapacitetsopbygningsbidrag, inkl.
logistikbidrag, som forventes at omfatte op til i alt ca. 120
personer.
Det danske styrkebidrag vil bestå af
fire operative F-16 kampfly samt op til tre F-16 kampfly i
logistisk reserve. Bidraget vil bl.a. indeholde forbindelses- og
stabsofficerer ved relevante hovedkvarterer. F-16-bidraget vil
omfatte op til i alt ca. 140 personer, idet det præcise antal
bl.a. vil afhænge af den konkrete placering og
kommandostruktur. Derudover vil der i forbindelse med etableringen
af styrkebidraget på en luftbase i regionen være behov
for midlertidig udsendelse af yderligere personer til udpakning,
opstilling, etablering af kommunikationsforbindelser og
værksteder mv. De danske fly vil kunne indsættes i det
fulde spektrum af luftoperationer inden for irakisk territorium,
hvilket kan indebære deltagelse i såvel
informationsindhentning som offensive luftoperationer. Den
luftmilitære indsats forventes koordineret af USA. F-16
bidraget udsendes foreløbigt i op til 12 måneder, idet
forlængelse vil kunne komme på tale, jf. afsnit IX.
Endvidere vil det danske styrkebidrag
bestå af et stabsbidrag på op til ca. 20 personer, som
vil indgå i koalitionens hovedkvarterer i og uden for
regionen, herunder muligvis i Irak. Stabsbidraget vil bl.a. skulle
bidrage til planlægning og gennemførelse af de
militære operationer i Irak.
Det danske militære bidrag vil desuden
bestå af kapacitetsopbygningsbidrag med henblik på
kapacitetsopbygning (rådgivning, træning og uddannelse
mm.) af irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker forventeligt i
regionen, herunder i Irak. Opgaverne vil være rettet mod
brigadeniveau og under. Der foreligger endnu ikke en konkret
tidsplan for kapacitetsopbygningsindsatsen, men et dansk bidrag
forventes at ville indgå i en britisk eller amerikansk ramme.
I tilknytning til kapacitetsopbygningsbidrag vil der være
behov for udsendelse af logistikbidrag.
Kapacitetsopbygningsbidraget inkl. logistikbidraget forventes at
omfatte op til i alt ca. 120 personer afhængig af opgaver
mv.
De danske militære bidrag forventes at
være under operativ kontrol af amerikanske myndigheder, men
den danske forsvarschef bevarer fuld kommando.
IV. En bred gruppe af lande støtter den
amerikansk-ledede indsats mod ISIL. Over 50 lande, heraf mere end
10 fra regionen, yder militær, humanitær, politisk og
anden støtte til Irak og koalitionen. Omkring 20 lande
bidrager militært gennem direkte kampstøtte og
militær træning, ved tilvejebringelse af våben,
ammunition og andet udstyr, eller med logistisk støtte.
Udover USA bidrager Storbritannien, Frankrig, Nederlandene,
Belgien, Australien, Bahrain, Jordan, Saudi-Arabien, de Forenede
Arabiske Emirater og Qatar til luftoperationerne mod ISIL.
V. FN opgraderede i august 2014 krisen i Irak
til den højeste humanitære krisekategori. Mange
familier er flygtet med kort varsel og er i en desperat situation.
To dage efter ISIL's indtagelse af Mosul i juni bevilligede Danmark
sammenlagt 20 mio. kr. til UNHCR's og WFP's akutresponser. Som
reaktion på den seneste fordrivelsesbølge i Irak i
august har Danmark desuden den 26. august 2014 bevilliget
sammenlagt 15 mio. kr. til Dansk Flygtningehjælp, Røde
Kors i Danmark og Red Barnets humanitære indsatser i det
nordlige Irak. Der er ydet yderligere to millioner kroner til
Beredskabsstyrelsens bidrag til etablering af en lejr for op mod
20.000 internt fordrevne. Sammenlagt har Danmark bidraget med 49,2
mio. kr. til humanitære indsatser i Irak i 2014.
VI. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Irak.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til efter nærmere
aftale med den irakiske regering at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred og
sikkerhed i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september 2014
med Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende lande,
herunder Danmark, deres tilsagn om at støtte den irakiske
regering i kampen mod ISIL med alle nødvendige midler,
herunder passende militær assistance. Landenes støtte
skal ydes i overensstemmelse med Iraks behov og folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske
regering i et brev af 20. september 2014 til FN's
sikkerhedsråd anmodet om og givet sit udtrykkelige samtykke
til, at USA leder den internationale indsats med henblik på
at rette angreb mod ISIL's tilholdssteder for at fjerne den
aktuelle trussel mod Irak, beskytte den irakiske befolkning samt
udruste de irakiske styrker til at genvinde kontrollen med Iraks
grænser.
USA har den 25. september 2014 anmodet Danmark
om yderligere bidrag til den internationale indsats.
På baggrund af Iraks brev til FN's
sikkerhedsråd og den amerikanske anmodning har Danmark, med
forbehold for parlamentarisk godkendelse, tilbudt Irak yderligere
dansk assistance, som beskrevet ovenfor. Den irakiske
udenrigsminister har hilst den tilbudte danske militære
assistance velkommen.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Indsættelse af danske F-16 fly i
offensive luftoperationer mod ISIL-mål i Irak betyder efter
regeringens opfattelse, at Danmark indtræder på Iraks
side, sammen med de øvrige militært aktive
koalitionslande, i den væbnede konflikt mod ISIL i Irak.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
givet følgende trusselsvurdering for
koalitionsstyrkerne:
Generelt set kan sikkerhedssituationen lokalt
ændre sig meget hurtigt i hele Irak. Truslen fra ISIL mod
koalitionsstyrker i områder og byer, som er kontrolleret af
ISIL, er MEGET HØJ. Truslen fra beskydning af helikoptere og
fly, der befinder sig i nærheden af kamphandlinger i hele
Irak, er HØJ under 5.000 meter (AGL). Truslen fra beskydning
af alle luftfartøjer, der flyver i irakisk luftrum, er
generelt MIDDEL under 5.000 meter (AGL). FE vurderer videre, at
truslen fra beskydning af luftfartøjer, der flyver over
5.000 meter (AGL) i hele Irak, er LAV. Truslen fra indirekte og
direkte beskydning i Irak er HØJ i områder med
kamphandlinger. I områder, hvor der ikke foregår
direkte kamphandlinger, herunder Bagdad by, er truslen fra
indirekte og direkte beskydning MIDDEL. I områder, som ikke
er truet af ISIL, er truslen fra indirekte og direkte beskydning
LAV. Terrortruslen i Irak, herunder truslen fra tilbageholdelser,
kidnapninger og IED'er, er HØJ. Truslen fra civile
uroligheder i Irak er MIDDEL. Truslen fra angreb med improviserede
kemiske våben i Irak er MIDDEL i områder med
kamphandlinger og i områder kontrolleret af ISIL. I andre
områder er truslen fra angreb med improviserede kemiske
våben LAV. Truslen fra spionage i Irak er HØJ. Truslen
fra de irakiske sikkerhedsstyrker er LAV. Dog vurderer FE, at
truslen fra insiderangreb blandt de irakiske sikkerhedsstyrker er
MIDDEL. Truslen for terror rettet mod Forsvaret i Danmark er
MIDDEL.
VIII. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der forudses anvendt militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af det danske bidrag, som
beskrevet ovenfor.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. De forventede meromkostninger forbundet med
udsendelsen af et kampflybidrag i op til et år, er
behæftet med betydelig usikkerhed som følge af
usikkerheden om indsættelsernes varighed samt typer af
missioner og mål mv.
Forsvaret anslår, at de samlede
meromkostninger forbundet med udsendelse af et kampflybidrag i op
til et år vil kunne udgøre mellem 110-135 mio. kr.,
eksklusiv ammunitionsforbrug. Der er betydelig usikkerhed om det
forventede ammunitionsforbrug, da det afhænger af hvilke
missioner og mål, de danske fly tildeles samt varigheden af
styrkebidragets indsættelse.
Forsvaret anslår, at meromkostningerne
forbundet med udsendelse af et stabsbidrag på op til ca. 20
personer, som vil indgå i koalitionens hovedkvarterer i og
uden for regionen, vil kunne udgøre op til ca. 15 mio. kr.
for et år.
Meromkostningerne forbundet med udsendelse af
et dansk kapacitetsopbygningsbidrag, inklusiv logistikbidrag, vil
afhænge af størrelsen af det danske bidrag og de
opgaver, der skal løses i regi af koalitionen. Forsvaret
anslår, at de forventede meromkostninger ved de mulige bidrag
på dette område samlet set vil kunne udgøre op
til ca. 120 mio. kr. for et år. De konkrete meromkostninger
vil afhænge af bidragets endelige sammensætning,
opgaven, indsættelsesvilkår, samarbejdspartnere mv.
Meromkostningerne forbundet med udsendelsen
afholdes inden for Forsvarets eksisterende økonomiske ramme
på § 12.